SENSORVEILEDNING
PC 08.12.2001
EKSAMEN FØRSTE AVDELING
EU/EØS-RETT: HØST 2001
”OM DIREKTE VIRKNING OG
FORRANG ETTER EF-RETTEN”
Pensum er Sejersted m fl: ”EØS-rett”. Relevant stoff
finnes noe spredt i pensum, og det vil derfor være nødvendig at kandidaten
samler stoff fra forskjellige deler av pensum og eventuelt fra forelesningene.
En del av prøven bør bestå i hvordan kandidaten løser denne oppgave (å finne
frem elementer fra ulike deler av pensum/forelesninger). Begrepene er behandlet
forholdsvis grundig under forelesninger.
Kandidaten kan innledningsvis kort forklare hva
begrepene innebærer.
At en EF-regel har ”direkte virkning” innebærer at
en nasjonal dommer skal anvende regelen selv om nasjonale myndigheter ikke har
gjennomført regelen i nasjonal rett. Ved at dommeren anvender regelen får den
”virkning”. At dommeren anvender den ”direkte” innebærer at regelen får
virkning uavhengig av nasjonale myndigheters vedtak.
At en regel har forrang innebærer et
”spesialtilfelle” av direkte virkning, nemlig at regler får direkte virkning
også i motstridstilfellene.
Det kan være naturlig å omtale begrepet
”overnasjonal”. Dette begrep betyr noe annet enn ”internasjonal”. Mens
”internasjonalt samarbeid” representerer et tradisjonelt folkerettslig
samarbeid uten direkte virkning og forrang (statenes egne vedtak er
utslagsgivende for de internrettslige virkninger), vil ”overnasjonalt
samarbeid” betegner det forhold at det er et (internasjonalt) organ (f eks
EU-rådet) som treffer et vedtak som får internrettslige virkninger uavhengig av
nasjonale myndigheter. Dette er et vesentlig særtrekk ved EF-retten, og som
skiller den fra tradisjonell folkerett.
Hvis en kandidat her (eller et annet passende sted i
besvarelsen) nevner at EØS-avtale skiller seg ut fra dette ved at det her ikke
er noen direkte virkning og forrang, synes jeg det må være forsvarlig. En slik
påpekning kan eventuelt også gjøres i forhold til den tradisjonelle folkerett.
Dette kan være naturlig fordi EF-rettens utgangspunkt er folkerettslig. Men
verken EØS-retten eller den tradisjonelle folkerett kan gis noen bred omtale.
Det vil falle utenfor oppgavens ordlyd å drøfte EØS-avtalen eller folkeretten
og forholdet til de nasjonale rettssystemer (f eks transformasjon og
inkorporering) på noen omfattende måte.
Det kan være naturlig å ta et utgangspunkt for
fremstillingen i EF-traktaten art 249, som gjerne kan siteres. Etter
bestemmelsen skal en forordning ”være allmenngyldig … bindende i alle deler og
komme direkte til anvendelse i alle medlemsstater”. Jeg har understreket
viktigheten av å lese ordlyden i traktatreglene nøye, for det vil vanligvis
finnes gode holdepunkter for en oppgavebesvarelse i reglers tekst. Her vil de
sentrale ord være ”allmenngyldig”, ”bindende”, ”alle deler”, ”direkte”,
”anvendelse” og ”alle medlemsstater”. Disse ord gir utmerkede momenter til
besvarelsen. Men det kreves selvsagt noe mer enn sitering. Kandidaten må
forklare med egne ord.
Hvorvidt det er noen forskjell på traktatens uttrykk
”direkte anvendelig” (forordninger) og ”direkte virkning” (traktat- og
direktivregler) kan vel nevnes. Men etter min mening er det ikke så mye vunnet
ved å sondre her. Jeg mener at uttrykkene stort sett er ulike navn på samme resultat.
Noe annet er at det er forskjeller mellom direktiver og forordninger i et
nasjonalt rettssystem, f eks ved at forordninger ikke skal gjennomføres (mer er
gjennomført ved vedtaket), mens direktiver skal komme til uttrykk ved nasjonal
rett.
Det vil være naturlig å ha forordningene som
utgangspunkt for fremstillingen, siden den direkte virkning er bestemt ved
traktat for disse rettsakter (for øvrig et begrep som er en fellesbetegnelse på
forordninger, direktiver og vedtak – og som kom inn i norsk rettsterminologi
med EØS-avtalen).
Hvis en kandidat nevner i hvilke tilfelle det er
aktuelt å velge en forordning (dvs når hjemmelsgrunnlaget tilsier dette, og det
er i tilfelle hvor det er nødvendig å ha helt identiske regler i EF – f eks på
felles politikkområder som i landbrukspolitikken), bør dette ikke trekke ned.
Kandidaten bør forklare hvordan doktrinen (det
kreves ikke at dette ord brukes) om direkte virkning har utviklet seg. Dette er
knyttet til EF-domstolens rettspraksis, dvs ved den domstolskapte rett.
Spørsmålet kom først opp mht traktatbestemmelser (Van Gend & Loos, 1962) og
senere også for direktivbestemmelser (Van Duyn, 1974 – er nevnt – men det bør
ikke kreves at disse domsnavn nevnes, dessuten kan det være andre dommer enn
disse som kan nevnes).
Det bør kreves at kandidaten får frem hovedgrunnene
til at EF-domstolen kom frem til at også traktat- og direktivbestemmelser kan
ha direkte virkning. Dette er særlig knyttet til domstolens ønske om å sikre
EF-rettens effektivitet. Dette bygget igjen på at EF-domstolen mente at
medlemsstatene hadde forpliktet seg til dette. Domstolen kom til at EF-retten
mer allment (ikke bare forordningene) måtte ha direkte virkning for å bidra til
oppfyllelsen av EFs mål. En medlemsstat skulle ikke kunne unndra seg sine
forpliktelser ved å unnlate å gjennomføre interne regler til oppfyllelse av sin
forpliktelser. Domstolen viste til at EF-traktaten etablerte et eget
rettsystem, og at medlemsstatene hadde inngått et samarbeid også til fordel for
sine borgere. Dermed er EF-retten noe mer enn et rent folkerettslig samarbeid
(sml ”overnasjonal” og ”internasjonal”).
Den kandidat bør få et pluss som nevner at
domstolens ”dristige” fortolkning (utenfor traktatens ordlyd, fordi bare
forordninger har direkte virkning – men en antitetisk fortolkning avviste
domstolen) er et uttrykk for den vekt domstolen legger på en
formålsfortolkning. EF-domstolen spiller sin rolle som et organ for den
økonomiske integrasjon. Kan integrasjonen fremmes (EF-rettens gjennomslag i
nasjonale rettssystemer) har domstolen en tilbøyelighet til å velge slike
tolkninger.
Det ville være fint om kandidaten på et passende
sted i besvarelsen tar opp EF-domstolens rettsskapende virksomhet som et viktig
fenomen i EF-retten (slik utviklingen av direkte virkning og forrang viser).
Det må gjerne problematisers omkring dette ut fra kompetansefordelingen mellom
lovgiver og domstoler mer allment. Især på forelesningene ble domstolens
rettsskapende virksomhet gjort til et viktig tema.
Den gode kandidat vil kunne peke på at doktrinene om
direkte virkning og forrang er utviklet gjennom EF-domstolens behandling av
såkalte forhåndsavgjørelsessaker, dvs saker hvor et EF-rettslig spørsmål
oppstår for en nasjonal domstol, som så stiller spørsmål til EF-domstolen om
den riktige fortolkning av EF-retten. Årsaken til at det er slike søksmål som
er den praktiske søksmålsform for EF-domstolens rettsutvikling skyldes at disse
prinsipper nettopp gjelder forholdet mellom EF-retten og nasjonal rett.
Det er gunstig om kandidaten nevner kort at det
”kreves noe” før en regel kan gis direkte virkning: regelen må nemlig være
”egnet” for det. Dette krav er nokså selvsagt, men innbærer at regelen må gi
tilstrekkelig klare rettigheter eller plikter og heller ikke forutsette at
nasjonale myndigheter må foreta seg noe (f eks bevilge et pengebeløp eller gi
ytterligere regler) for å tilrettelegge for rettighetene. Rettigheten må ”stå
på egne ben”.
Ikke alle EF-rettslige regler er således egnet til å
ha direkte virkning. Et eksempel nevnt i pensum og som ble gjennomgått på
forelesning er Francovich-dommen (1991). Der var situasjonen at Italia hadde
forsømt å gjennomføre et direktiv om å opprette et fond for lønnsgarantier i
konkurs. De rettigheter som forelå etter direktivet var således knyttet til et
fond – som Italia (rettsstridig) ikke hadde opprettet. Direkte virkning var
dermed uaktuelt, men spørsmålet om erstatningsansvar for staten kom opp.
Hva som får virkning vil jo ellers måtte bero på en
fortolkning av den EF-rettslige regel, noe som langt fra alltid vil være
opplagt. Men særlig langt inn på dette tema kan det ikke være naturlig å gå
her. Det ville i så fall reise spørsmål bl a om harmonisering innen EF-retten,
noe som etter min mening nok faller utenfor oppgavens ordlyd.
Der hvor et direktiv ikke får direkte virkning kan
de likevel indirekte ha stor betydning for den interne rettsorden. Doktrinen om
direkte virkning og forrang suppleres av andre domstolskapte rettsregler, i
dette tilfelle regler om at staten etter forholdene kan bli
erstatningsansvarlig. Også dette er i vesentlig grad med på å effektivisere
EF-retten. Det vil imidlertid ikke være riktig å gå mye i detalj her.
Det samme gjelder for kravet om ”direktivkonform”
fortolkning (Marleasing, 1990 er nevnt). Kravet (som også er domstolskapt, men
særlig forankret i traktatbestemmelsen om lojalitetsplikt) medfører at
rettsanvendere, især dommere, skal fortolke nasjonal rett innskrenkende så
langt som mulig for å gi EF-retten virkning. Det kan være nokså naturlig å
nevne dette fortolkningsprinsipp i tilknytning til forrang, som jo nettopp
angår motstridstilfellene.
Forrang er også et domstolsutviklet prinsipp (Costa
mot ENEL, 1964 er nevnt). Det må her kreves at kandidaten får frem at dette er
et spesialtilfelle av direkte virkning, nemlig i tilfelle av motstrid.
Kandidaten må kunne forklare hva motstrid mellom
rettsregler er og få frem at doktrinen om forrang medfører at EF-retten gis
prioritet foran nasjonal rett som er i strid med EF-retten. Det vil være fint
om kandidaten får frem at man gjennom fortolkning av rettsreglene bl a tar
sikte på å unngå motstrid mellom dem (harmonisering av rettsreglene). Man kan
(som i norsk rett) ha en presumsjon for at den nasjonale rett ikke er i strid
med internasjonale forpliktelser og man har kollisjonsnormer (lex specialis
osv). Det er bare når det ikke er rimelig eller mulig å tolke nasjonal rett
innskrenkende at motstrid kommer opp og at forrang får betydning.
Finnangerdommer ble gjennomgått (grundig for de som
deltok på seminar). Hvis noen her kommer inn på denne dom som et eksempel på
hvordan man kan behandle motstrid, synes jeg ikke det er så galt – men det kan
ikke brukes mye plass på dette.
Forrang gjelder prinsipielt også for motstrid mellom
EF-retten og nasjonale grunnlovsbestemmelser. Det hører med – dersom kandidaten
gjør et poeng av at også grunnlovsbestemmelser kan ”settes til side” av EF-rett
– at dette ikke har forekommet i praksis. Potensielle konflikter mellom EF-rett
og grunnlovsrett i medlemsstatene har i de få tilfelle hvor dette har kommet
opp blitt løst fleksibelt og pragmatisk. På forelesning er nevnt eksempelet med
menneskerettigheter. Etter den tyske grunnlov har tyske borgere et bestemt
menneskerettighetsvern, men som ikke følger av EF-traktatens bestemmelser.
EF-domstolen har imidlertid gjennom sin rettsskapende virksomhet lagt til grunn
at fundamentale menneskerettigheter er en del av EF-retten. Dermed har en
unngått en konflikt.
At forrang representerer en ”trinnhøyde” (lex
superior) i forhold til nasjonal rett må det godtas at kandidaten hevder. Men
det er et poeng at både doktrinen om direkte virkning og forrang er utviklet av
EF-domstolen. Disse doktriner eller prinsipper er en del av EF-retten, men ikke
dermed en del av nasjonal rett (nasjonal rett og EF-rett som atskilte
rettssystemer). Man kan nok si at nasjonale rett bare i uklart omfang eksplisitt
har godtatt direkte virkning og forrang – f eks også overfor grunnlov. Det
ville være vanskelig (umulig) for en nasjonal domstol å si at en regel i et
EF-direktiv skal sette en grunnlovsbestemmelse til side. Slike konflikter er
”begge parter” (dvs både den nasjonale domstol og EF-domstolen) opptatt av å
unngå.
Når det gjelder direkte virkning sondres det mellom
såkalt vertikal og horisontal direkte virkning. Dette er for så vidt et
krevende stoff, og ikke grundig behandlet i pensum eller på forelesninger. En
kandidat som kan redegjøre for hovedtrekk ved denne sondring bør premiers. I en
slik redegjørelse bør i så fall inngå at vertikal direkte virkning er ”den
vanlige” form for direkte virkning, dvs i forholdet mellom staten og dens
borgere/bedrifter. Det er i dette forhold doktrinen vanligvis drøftes.
EF-retten blir borgenes ”skjold” mot myndighetene. Resonnementet er at staten
har påtatt seg den forpliktelse det er å gjennomføre EF-retten. Har den ikke
det, kan den ikke ha noen ”fordel” av det (ved at borgeren ikke får en
rettighet og staten således slipper unna en plikt) – og EF-retten virker som et
vern for borgerne/bedriftene. Borgerne vil altså få rettigheter vis-á-vis
staten.
Men borgerne kan ikke pålegges forpliktelser ut fra
dette syn. Det følger bl a av legalitetsprinsippet at statsmyndighetene må ha
hjemmel i lov for å gripe inn i borgernes rettigheter (pålegge dem
forpliktelser). Myndighetene kan altså ikke påberope seg EF-retten ”mot”
borgerne. Dette skille mellom resonnementet om rettigheter og plikter kan det
ikke forventes at kandidatene ser eller drøfter, tror jeg.
Den horisontale direkte virkning gjelder spørsmålet
om EF-retten kan ha en internrettslig virkning også mellom private
rettssubjekter. EF-domstolen har avvist dette. Hovedsynspunktet er at det er
statene som har inngått avtalene, ikke borgerne. Derfor vil ikke borgerne være
bundet av EF-retten seg imellom, dersom den ikke er gjennomført i den interne
rettsorden.
Det er mulig at det etter EF-domstolens praksis må
gjøres en reservasjon for det tilfelle at det gjelder forhold mellom
borgere/bedrifter som angår mange eller prinsipielt alle. Som eksempel kan
nevnes en landsdekkende tariffavtale eller vedtektene i et børsnotert selskap.
En kandidat som kan gjøre rede for hva som ligger i
begrepene direkte virkning og forrang, som får frem at dette er en domstolskapt
rett og som foretar skille mellom forordninger, traktatregler og direktiver
trolig bør få ståkarakter, dersom besvarelsen har et rimelig omfang og ikke
ellers er preget av feil.
Det er grunn til å understreke at oppgaven
forsvarlig kan disponeres på ulike måter. Oppgaven gir også foranledning til
merknader om flere (viktige) tiltrensende temaer (f eks erstatning,
direktivkonform fortolkning, den rettsskapende virksomhet, regelverkstolkning
mv). Den gode kandidat som vil vise beherskelse av stoffet bør få frem det
sentrale, og samtidig vise oversikt ved å kommentere de tilgrensende temaer som
er naturlige, uten at dette tar overhånd. Jeg tror man må si at oppgaven er
krevende, og at det vil være vanskelig å skrive en meget god besvarelse.
Jeg har ikke lest noe av besvarelsene i forbindelse
med utarbeidelse av denne sensorveiledning.
Tromsø, 08.12.2001