SENSORVEILEDNING
TEORI
1.
avdeling/grunnfag ‑ høsten 1989
Tromsømodellen
1. Innledning
Teoridelen av eksamen 1. avdeling/grunnfag høsten
1989 består av en todelt oppgave.
Kandidatene har fått opplyst i forbindelse med
oppgaven at begge oppgaver skal besvares og at det som veiledende norm gjelder
at svaret på oppgave nr. 1 skal veie omtrent dobbelt så mye som oppgave nr. 2.
Disse opplysningene må også få betydning for sensuren
av besvarelsen. Det må på bakgrunn av de opplysninger kandidaten har mottatt
forventes at de har lagt størst vekt på besvarelsen av oppgave 1, slik at det
må legges strengere krav til grunn ved bedømmelse av oppgave 1 enn ved
bedømmelsen av oppgave 2.
Begge oppgavene er sentralen innenfor
forvaltningsrett og statsrett og er behandlet på en omfattende måte i tilrådd
litteratur.
Oppgave 1 er krevende og setter visse krav til
forståelse og juridisk modning. Det kan ikke forventes at studenter som
avlegger eksamen til 1. avdeling/grunnfag skal ha den samme juridiske modenhet
som ble forventet til de som hadde forvaltningsrett på et senere stadium av
sitt juridiske studium. Oppgave 2 har mer karakter av en kapitteloppgave og
setter ikke de samme krav til kandidatens juridiske modenhet og forståelse.
Nedenfor vil de to oppgavene bli kommentert hver for
seg.
2. I hvilken grad kan domstolene prøve forvaltningsrettslige
avgjørelser.
2.1 Kandidatene kan med fordel sette domstolskontrollen med
forvaltningsrettslige avgjørelser inn i en større sammenheng slik at de viser
at domstolskontrollen er en av flere "kontrollmekanismer" i forhold
til forvaltningen. Kandidater som kort nevner andre typer kontroll med
forvaltningsavgjørelser så som statskontrollen med kommunene, trygderetten, den
kontroll som utføres av Storting og Riksrevisjon og Sivilombudsmannens kontroll
med forvaltningen bør honoreres for dette. Det vil også være et pluss dersom
kandidaten påpeker at domstolen er en etterhåndskontroll.
2.2 Oppgaven legger i sin ordlyd opp til at kandidaten skal
behandle i hvilke situasjoner domstolene kommer inn som kontrollorgan. Det bør
i denne sammenheng presiseres at domstolene ikke kan ta forvaltningsavgjørelser
opp til prøving på eget tiltak, slik at det offentlige eller noen som berører
av forvaltningsvedtaket må bringe saken inn for retten. Dette kan i hovedsak
skje på to måter. Den ene muligheten er at det fremmes krav som begrunnes med
at en forvaltningsavgjørelse lider av en feil. Den annen mulighet er at det
reises sak for å håndheve eller gjennomføre vedtaket.
Hovedvekten av besvarelsen må ta for seg skrankene
for domstolsprøving av forvaltningsavgjørelser. Det kan skape vanskeligheter
for kandidatene at forskjellige forfattere opererer med forskjellig terminologi
vedrørende "fritt skjønn" og "rettsanvendelsesskjønn".
Eckhoff, Forvaltningsrett er tilrådt litteratur og
det må være tilfredsstillende at kandidaten holder seg til Eckhoffs
terminologi. Bruk av annen terminologi er den som er benyttet i tilrådet
litteratur kan imidlertid ikke ha noen betydning så lenge kandidaten definerer de
begreper som benyttes.
2.3
Hoveddelen av besvarelsen må omhandle hva domstolene kan prøve i forhold
til forvaltningsavgjørelser.
Hvordan kandidaten velger å disponere denne delen vil
ikke være avgjørende, men det må forventes at kandidaten drøfter hva som er
overlatt til forvaltningens frie skjønn og som sådan er unntatt fra
domstolsprøving. Kandidaten må gjøre rede for de regler som setter rammer om
det frie skjønn ved å pålegge forvaltningen plikter eller som setter grenser
for forvaltningens kompetanse. Kandidaten må også behandle de rammer for det
frie skjønn som ligger i myndighetsmisbrukslæren, ‑ utenforliggende
hensyn, vilkårlighet, urimelighet og forskjellsbehandling. Kandidaten må videre
behandle de grenser for det frie skjønn som ligger i instrukser og
regeldannelse gjennom praksis.
Kandidaten må få frem at domstolene alltid kan prøve
forvaltningsorganets rettsanvendelse ‑ også den skjønnsmessige del av
rettsanvendelsen og at spørsmålet om det foreligge feil i
saksbehandlingsreglene kan prøves.
2.4 Ved behandling av ovennevnte forhold må det forventes at
kandidaten redegjør for de viktigste vurderingskriterier for om forvaltningen
har kompetanse til å bestemme over avgjørelsens innhold.
Kandidaten bør også kunne vise til enkelte av de
sentrale dommer innenfor misbrukslæren så som Rt. 1933.548, Rt. 1957.86, Rt.
1934.625, Rt. 1936.801, Rt. 1939.299, Rt. 1956.721, Rt. 1956.29, Rt. 1974.149
og Rt. 1951.19. Alle disse dommene er forholdsvis grundig behandlet i pensum.
2.5 Kandidaten bør også komme inn på de unntakene fra reglene om
domstolsprøving som foreligger. Særlig viktig er her de lovregler som klart
fastsetter at domstolsprøving ikke kan skje, så som prisloven § 45.
2.6 For å få ståkarakterer må man forlange at kandidaten har sett
hovedpoengene med grensen for domstolsprøving og ikke gir tilkjenne for mange
misforståelser.
For å få laud må man forvente at kandidaten
presenterer hovedlinjene i stoffet på en ordnet og oversiktlig måte og at
kandidaten viser at han har forståelse for stoffet.
3. Regjeringens kompetanse til å gi provisoriske anordninger
etter Grunnlovens § 17.
3.1 Oppgaven er gitt ovennevnte ordlyd i den hensikt å forsøke å
begrense omfanget av besvarelsen på en slik måte at det ikke skal være
nødvendig å behandle varigheten av provisoriske anordninger. Oppgaveteksten er
ikke helt klar på dette punkt. Det må således være forsvarlig å tolke
oppgaveteksten slik at også varigheten av provisoriske anordninger behandles.
På den annen side kan det ikke trekkes for at man ikke behandler varigheten av
provisoriske anordninger.
3.2 Kandidaten bør innledningsvis presisere hvilken type
kompetanse som er tillagt Kongen i statsråd (regjeringen), og gi en rettslig
karakteristikk av denne kompetanse. Kandidater som greier å se denne lovgivningskompetanse
i forhold til legalitetsprinsippet bør honoreres for det.
3.3 Kandidaten bør kort presentere behovet for provisoriske
anordninger både historisk og i dagens situasjon. Historisk var behovet større
for provisoriske anordninger da Stortinget bare var samlet noen måneder hver
tredje år. Kandidaten bør få frem at det fortsatt kan være behov for
provisoriske anordninger i tiden mellom de ordentlige Storting og i ferier.
Kandidatene bør få frem at provisoriske anordninger i dag stort sett brukes ved
arbeidskonflikter ‑ tvungen lønnsnemnd.
3.4 Kandidaten må få frem at utøvelsen av kompetansen i
Grunnlovens § 17 ikke er betinget av tilstedeværelse av ekstraordinære eller
krisepregede forhold. Kandidater som får frem at Kongen etter omstendighetene
kan være berettiget til å gå utover rammene for Grunnlovens § 17 dersom det
inntrer ekstraordinære eller krisepregede forhold , konstitusjonell nødrett,
bør honoreres for dette. Kandidaten må få frem at rammen for den rettslig
kompetanse til å utstede provisoriske anordninger er utelukkende at Stortinget
ikke sitter samlet.
3.5 Kandidatene bør få frem det saklige virkelighetsområdet for
provisoriske anordninger. Det vesentligste må være at kandidatene får frem det
poeng at "Handel, Told, Næringsveie og Politi" griper inn i hverandre
og tildels overlapper hverandre. Det er videre viktig at kandidaten får frem at
begrepet "Politi" favner videre enn den tradisjonelle betydning av
begrepet slik at det omfatter hele den moderne velferdslovgivning, næring og
sosial forvaltning og lignende. Kandidatene må få frem at det er begrensninger
i den kompetansen som skal utøves i h.t. Grunnlovens § 17. Sentralt er at
Grunnlovens § 17 bare representerer en modifikasjon i Stortingets
lovgivningsmyndighet, ikke i Stortingets bevilgende og beskattende myndighet.
Kandidaten bør komme inn på forhold mellom Grunnlovens § 75 a) og Grunnlovens §
17 forsåvidt gjelder spørsmål om kompetanse til å pålegge og oppheve toll,
stikkordene her er fiskaltoll/beskyttelses toll.
3.6 Kandidatene bør påpeke det forhold at provisoriske
anordninger ikke må stride mot "konstitusjonen". Den gode kandidat
bør se dette spørsmålet i forhold til Grunnlovens bestemmelser og den
konstitusjonelle sedvanerett.
Hoveddelen av denne drøftelsen bør ligge på forholdet
til "de af Storthinget givene Love". De kandidater som behandler
sondringen mellom utfylling og forandring på en meningsfull måte bør honoreres
for dette.
3.7 Kandidatene kan med fordel behandle om det foreligger krav
til beslutningsform for vedtak etter Grunnlovens § 17. I denne sammenheng bør
den gode kandidat honoreres for behandling av delegasjonsadgangen i h.t.
Grunnlovens § 28.
3.8 Som påpekt innledningsvis kan det ikke være nødvendig at
kandidatene behandler varigheten av provisoriske anordninger. De kandidater som
behandler dette spørsmålet bør få frem at Kongen kan selv oppheve beslutningen
før Stortinget trer sammen, at beslutningen bortfaller ikke automatisk idet
Stortinget trer sammen, at "næste Storthing" betyr neste ordentlige
Storting og at et overordentlig Storting står fritt til om de vil behandle en
provisorisk anordning gitt i tiden forut. At beslutningen bortfaller dersom
neste ordentlige Storting ikke har behandlet eller tatt standpunkt til den
provisoriske anordning, at den provisoriske anordningen kan oppheves ved et
plenarvedtak og at den provisoriske anordningen kan videreføres eventuelt ved
et lovvedtak etter Grunnlovens regler.
3.9 Det må forventes at kandidaten for å få ståkarakter har fått
med seg hovedlinjene i kapittelet uten misforståelse på sentrale punkter. For $
få laud bør man presentere hovedlinjene i stoffet på en grei og velordnet måte
og dokumentere forståelse av de sentrale problemstillinger.
4. Avsluttende kommentarer
Denne veiledning er skrevet uten at det har vært
anledning til å gjennomgå noen av besvarelsene. Det er derfor noe usikkert hvor
kandidatenes nivå ligger. Sensorveiledningen er skrevet uten at det er tatt
kontakt med de øvrige sensorer, og de synspunkter det er gitt uttrykk for står
således for min egen regning.
Oslo, 1. desember 1989