SENSORVEILEDNING PRAKTISK OPPG. DEL I. 1. AVD. H 89. UNIV. I TROMSØ

 

Når dette skrives, har jeg ikke lest noen av besvarelsene. Jeg regner derfor ikke med å ha full oversikt over de problemer som kan melde seg. Jeg ber derfor om å bli underrettet så snart som mulig om ting av felles interesse som måtte melde seg under rettingen. Det samme gjelder selvsagt også feil, unøyaktigheter og mangler som sikkert forekommer i det nedenstående.

 

Eksamenskrav innen oppgavens emne er: "Kjennskap til reglene om kontrakter med hovedvekt på reglene om kjøp." Tilrådd litteratur er Christian Fr. Wyller: Kjøpsretten i et nøtteskall. 1988. Av litteratur ellers kan nevnes Kai Krugers særdeles omfattende framstilling i Norsk kontraktsrett. 1989. En kan vel neppe anta at mange av kandidatene har brukt den.

 

Spm. 1: Kommer kjøpsloven av 1988 til anvendelse?

 

Den relevante regel er kjl. § 99(4), hvor det framgår at den nye kjøpsloven bare får anvendelse på _"avtaler som sluttes etter at den er trådt i kraft". Loven trådte i kraft 1. januar 1989, fastsatt ved kgl. res. etter § 99(1). Dette vil vel studentene vite, selv om de ennå må basere seg på særtrykk/kopi av loven og ikke lovsamlingen med det vanlige noteapparat.

 

Spørsmålet i oppgaven blir når avtalen mellom Holm og Tastadmotor kan sies å være sluttet, før eller etter 1. januar 1989. Tilfellet blir noe spesielt, siden ingen av partene bestrider at avtale er kommet i stand. Likevel må vi bruke vanlige regler og prinsipper om avtaleinngåelse for å avgjøre når i prosessen bindende avtale er sluttet. "Hovedsynspunktet må være at partene fritt kan trekke seg så lenge det ikke er oppnådd enighet på de sentrale punkter, dvs. hva som skal leveres og hvilken pris som skal betales" (Wyller s. 17). I vår sak er det ikke fastsatt verken modell eller pris før den nye loven trådte i kraft. Det taler klart i retning av at partene da ikke var bundet og avtale ikke sluttet. Dette ville imidlertid være for enkelt. Holm har bestilt en sykkel og Tastad har lovt å levere en sykkel. Dette ble i tillegg bekreftet av partene da syklene ankom selgeren i romjula. Begge parter er ifølge oppgaveteksten uttrykkelig innforstått med at verken pris eller modell er fastsatt, og har bevisst unnlatt å avtale noe om dette. Jeg tror derfor neppe Tastad kunne fått medhold om han i januar nektet å stå ved sitt løfte om å levere en sykkel til Holm. Holm ville heller ikke kunne gå fra sin bestilling. Situasjonen er som beskrevet i kjl. § 45(1); kjøp er inngått uten at prisen følger av‑avtalen. At kjøpekontrakt ikke er skrevet, kan knapt tillegges vekt. Det framgår forøvrig ikke at det ble utferdiget og underskrevet noen skriftlig kontrakt i januar heller. At en kjøpekontrakt kan sluttes muntlig, antar jeg alle kandidater er klar over.

 

En alternativ synsmåte kan være at det partene var bundet til pr. 1. januar ikke var selve kjøpet, men bare til fortsatte forhandlinger med sikte på kjøp. I så fall ble avtale om kjøp først sluttet i januar. Jeg tror vi bør akseptere begge løsninger. Men vi må vurdere i hvilken grad kand. ser de problemer som oppstår. Enkelte kand. vil formodentlig trekke inn avtl. kap. 1, og det må være iorden, selv om de reglene ikke passer direkte inn i en forhandlingssituasjon som her.

 

Spm. 2: Utgjør den sveisede akslingen en mangel med sykkelen i kjøpsloven forstand?

 

Det er her en alminnelig mangelsvurdering som skal foretas. Hvilke krav som skal stilles til salgsgjenstanden er det opp til partene å avtale. Utgangspunktet for mangelsvurderingen vil derfor være partenes avtale, noe som også framgår av kjl. § 17(1). Kvalitetskrav er lite berørt i partenes forhandlinger, men det framgår at Holm "anså det verdt å spandere litt ekstra for å få en skikkelig solid sykkel". Det framgår ikke at Tastad reserverte seg mot dette syn. På den annen side er ikke denne kvalitetsangivelsen særlig presis. Men Tastadmotor har opplyst i markedsføringen at sykkelen skal være "spesielt beregnet for terrengkjøring", og det er relevant etter kjl. § 18(1). Og da må en ha lov til å kreve at den også er godt egnet til terrengkjøring, jfr. § 17(2) a og b.

 

Det framgår ikke at Holm har fortalt til Tastad hva han har tenkt å bruke sykkelen til, jfr. § 17(2) b, men disse formålene går vel neppe ut over kravene til terrengkjøring. Vi må etter dette kunne sammenfatte kravene til motorsykkelen med at den skal være skikkelig solid, samt godt egnet til terrengkjøring.

 

Oppgaven blir så å sammenligne sykkelen med sveiset aksel med disse kravene. Dette er ikke noen enkel oppgave. Dels fordi kravene ikke er helt eksakte. Og dels fordi de faglige vurderinger ser ut til å sprike noe: Biloppretteren, med tilslutning av sveiselæreren, mener Holm bør være forsiktig fordi den reparerte akslingen "ikke ville være like sterk som på en ny sykkel". Biltilsynet har imidlertid godkjent sveisingen. Hva som ligger i denne godkjenningen, er ikke godt å si utifra oppgaven, og en skal som kjent være varsom med å spekulere. Det er vel likevel nærliggende å anta at Biltilsynet vurderer i forhold til visse minimumskrav av sikkerhet på vegen, og ikke så mye av hensyn til kjøring i bratt og farlig terreng. Vi har tidligere antatt at Holms modell skal være skikkelig solid og bedre enn de billigere modeller.

 

Jeg er etter dette tilbøyelig til å mene at mangel foreligger. Men heller ikke her bør kandidatene felles på konklusjonen. Det er først og fremst drøftelsene som viser i hvilken grad kavd. har forstått mangelsbegrepet.

 

Spm. 3: Forutsatt at dette er en mangel, kan Holm kreve heving eller må han tåle omlevering?

 

Hjemmel for heving er kjl. § 39(1). Kjl. § 30 er verken nødvendig eller tilstrekkelig som hevingshjemmel, og det er heller intet som tyder på at mangelen "skyldes kjøperen eller forhold på hans side".

 

Det kan være naturlig først å drøfte om "mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd" (§ 39), for så. å drøfte om vilkårene for omlevering etter krav fra selgeren er til stede, jfr. § 36. Kandidatene bør her vite å holde seg unna § 34, som omhandler omlevering etter krav fra kjøperen.

 

Det er ikke lett å stille opp veiledende retningslinjer for hvordan vesentlighetsdrøftelsen skal håndteres. Men det er iallfall drøftelsene kvalitet, og ikke konklusjonen, som må være det avgjørende. Som utgangspunkt blir det spørsmål om det foreligger et vesentlig avvik mellom kontraktens krav og den gjenstand som nå

foreligger. Men vurderingen må utvides til omfatte hele kontraktsavviklingen fra begynnelse til slutt. Allerede i januar inntraff den første mangel. Siden det var vinter, medførte neppe denne reparasjonen noen ulempe for Holm. Men selv om sykkelen i reparert må antas å være like god som før, må det være anledning til å legge til grunn en viss svikt i tilliten til salgsgjenstanden, noe som blir å vektlegge i totalvurderingen. Så oppstod ny motorfeil, med innlevering 30. mai og tilbakelevering 25. august, altså vesentlige deler av brukssesongen. Endelig brakk så akslingen, noe som etter oppgaven skyldtes feil montering etter siste reparasjon, noe som igjen reiser spørsmålet om tilliten til gjenstanden og service­ apparatet.

 

Spørsmålet blir om den totale situasjon representerer et vesentlig kontraktbrudd. Endelig må en ta stilling til verdien av alternative beføyelser, som prisavslag og erstatning. Og omlevering, og da er vi over i spørsmålets annen del. Oppgaveteknisk kan det oppstå problemer her, fordi de argumenter som er nevnt ovenfor vil være relevante også i vurderingen av § 36. For når vi skal vurdere om Holm skal tilpliktes å motta en ny sykkel, kan vi jo ikke se bort fra de erfaringer han har hatt med den gamle (lagt til grunn av Forbrukertvistutvalget). Det skal vel omleveres med samme type sykkel. Hvis en skiller hevingsdrøftelsen fra omleveringsdrøftelsen, risikerer en krysshenvisninger og/eller dobbeltbehandling, med muligheter for uklarheter. Det beste er kanskje å slå sammen drøftelsene, og trekke normen i § 36(1) "uten vesentlig ulempe" inn i hevingsdrøftelsen. Hvis en da kommer til at vilkårene i § 36(1) er til stede, er vilkårene for heving ikke til stede. Det er jo slik lovens system er; selgeren kan parere kjøperens krav gjennom å tilby omlevering, se § 37. Hvis derimot vilkåret "uten vesentlig ulempe" ikke er til stede, skulle det ligge til rette for heving, selv om det ikke er noen nødvendig sammenheng denne vegen.

 

Holms argument om at det nå er blitt vinter igjen, og at han har gått glipp av en hel sesong, bør vel tillegges en viss vekt. Men terrengsykkelen er likevel en investering for mange år. På den annen side har ikke sykkelen bare næringsformål, men skal også brukes til fart og spenning i fritiden, og nå syns kanskje ikke Holm denne sykkeltypen virker så artig lenger ....

 

Drøftelsene kan altså bli mangfoldige her. Vi kan ikke autorisere et bestemt opplegg eller en bestemt konklusjon, men må her som ellers foreta en kvalitetsvurdering av det som serveres.

 

Spm. 4: Kan Holm kreve erstatning fortapte inntekter av fiske?                                                

 

Disse inntektene er tapt uansett om han gis medhold i heving eller ikke. Det kan også være på sin plass innledningsvis å nevne de tre grunnvilkårene for erstatning; ansvarsgrunnlag, adekvat årsakssammenheng og økonomisk tap.

 

For å ta inntektstapet på 15.000 først, så har vi vel ikke opp­lysninger til å trekke det i tvil. Det er mange penger, så det må være greitt å reise spørsmålet om ikke tapet kunne vært redusert f.eks. ved å leie et annet terrengkjøretøy, jfr. kjl. § 70. Dette vet vi ikke noe om, så det beste er å ikke gi seg inn i noen drøfting her.

 

Når det gjelder ansvarsgrunnlaget, må det søkes i kjl. § 40. En bør komme inn på både 1. og 3. ledd. Etter § 40(3) b kan det neppe pålegges ansvar. Da måtte nok sykkelen vært mye mer presist beskrevet i avtalen.

 

Etter § 40(3) a er det en culpa‑vurdering som skal foretas. Når det gjelder motorfeilene, har vi vel ikke grunnlag for å bebreide noen på selgersiden. Derimot er det vel kanskje culpa et eller annet sted når mutteren ikke ble montert skikkelig ved siste reparasjon. Men det gikk jo over to måneder før Holm reklamerte, så det er kanskje ikke i den perioden det årlige garnfisket foregår. Og om så var, har jo Holm seg selv å takke. Vi kan altså ikke pålegge ansvar etter § 40(3) a.

 

Tilbake står da § 40(1) om kontrollansvaret. Dette var en helt ny fabrikkprodusert sykkel, så det skulle ikke volde besvær å fastslå at erstatningsansvar må foreligge.

 

Så kommer vi til § 40(2) og derfra til § 67(2). Pkt. d er det eneste som vel er helt uaktuelt her. Pkt. a er kanskje det mest nærliggende, og tapsposten må regnes som indirekte. Det samme kan nok sies også om pkt. b (avsavn), mens det kanskje er kunstig å kalle dette for tapt fortjeneste siden en vel da tenker på gjenstander som skal videreselges. Den gode kandidat bør ta stilling til alle punktene a‑c.

 

Et eller annet sted bør kravet til adekvat årsakssammenheng trekkes inn. Det har fått uttrykk i § 67(1) 2. pkt. "tap som en med rimelighet kunne ha forutsett eller reknet med som en mulig følge av kontraktbruddet". Holms erstatningskrav faller muligens bort allerede etter denne bestemmelsen. Et fangsttap på 15.000 synes meg vel fjernt og avledet ved kjøp av en terrengsykkel. Men det er verd å drøfte.

 

Spm. 5. Har Holm reklamert for sent?

 

Her må en drøfte både regelen om nøytral reklamasjon i § 32(1) og regelen om spesiell hevingsreklamasjon i § 39(2). Tastad påberoper seg for sen reklamasjon rent generelt, så vi må drøfte alle Holms reklamasjoner.

 

I loven av 1907 hadde vi en egen regel for forbrukerkjøp. Det har vi ikke lenger, slik at vi ikke trenger å ta stilling til om vi her har å gjøre med et slikt kjøp. Det hadde vel heller ikke vært så enkelt i dette tilfellet, jfr. § 4(2). I loven av 1988 skal graden av profesjonalitet legges inn i vurderingen av begrepet "rimelig tid". Her må det sies at Holm ikke er noen profesjonell handlende, og derfor bør behandles noe lemfeldig. På den annen side driver han en næring som nødvendigvis impliserer en viss omsetning.

 

Den første reklamasjonen skjedde straks etter noen korte prøveturer.

Den må klart godtas etter § 32(1). Dette bildet forrykkes ikke av § 20 om undersøkelse før kjøpet eller § 31 om undersøkelse etter levering, men reglene kan gjerne nevnes.

 

Den neste motorfeilen ble oppdaget "den første uken" etter 2. mai, altså senest den 10. mai, mens reklamasjon skjedde den 30. mai. Så veldig raskt er vel ikke dette. På den annen side er ikke feilen forverret og heller ikke vanskeligere å utbedre p.g.a. den tid som er gått. Og Holm er ikke noen "stresskoffert‑type", så det får kanskje godtas. Det er dessuten et poeng at selger går i gang med å reparere, uten å forbeholde seg rett til å påberope seg for sen reklamasjon. Dette har i rettspraksis blitt sett på som stilltiende godkjennelse av reklamasjonen.

 

Så til reklamasjonen av 1. november. Her skjedde uhellet allerede helt i begynnelsen av september. Det går altså to måneder, og siden sykkelen ikke kan brukes, er ikke tale om at den var nødvendig i gardsdriften denne perioden. Dessuten er det ikke mye som skal til etter § 32(1), f.eks. en telefon. Da kan en ikke påberope seg at det er travelt. Jeg heller altså til at reklamasjonen er kommet for sent. Men jeg ser ikke bort fra at noen kan argumentere godt for den motsatte konklusjon.

 

Etter § 39(2) skal melding om heving også gis innen rimelig tid. Dette skjedde den 28. november, etter at sykkelen den 2. november var levert til sveising. Spørsmålet blir om Holm allerede da burde ha nektet denne utbedringsmåten og stedet hevet, eller iallfall forbeholdt seg å undersøke saken før han bestemte seg. Dette bør drøftes. Kommer en til at dette ikke kan forventes, bør hevingsreklamasjonen godtas. En bør ha noe betenkningstid før en tar i bruk dette virkemiddelet. Forutsetningen for drøftingen av hevingsreklamasjon er jo at en har godtatt den nøytrale reklamasjon 1. november. Perioden 1. ‑ 28. november må anses innen rimelig tid for en hevingsreklamasjon.

 

Til slutt: I begge reklamasjonsreglene finnes formuleringen "burde oppdaget". Jeg kan ikke se at det på noe tidspunkt er noe å bebreide Holm i så måte.

 

Avslutningsvis bemerkes at oppgaven prøver kandidatene i helt sentrale kjøpsrettslige problemstillinger. Det skulle ikke være vanskelig å finne fram til de relevante reglene. Men drøftelsene vil nok stille krav både til innsikt og oversikt. Mye av vurderingen vil gå på drøftelsenes kvalitet, herunder evnen til å finne fram til de relevante poenger i lov og oppgavetekst. Det er kanskje en fare for at mange vil ta for lett på problemene slik at argumentasjonen blir altfor tynn. Dermed blir det muligens ikke så mange lauder her som en skulle tro på forhånd. Hvor i kvalitet og omfang laudgrensen (eller strykgrensen) går, lar det seg neppe gjøre å si noe generelt om.

 

Når det gjelder forholdet til arbeidsrettsoppgaven, må bemerkes at kjøpsdelen i oppgaven klart er størst i omfang. Her er også pensum større, og det bør kunne forventes endel av kandidatene.

 

Stavanger, 30. november 1989

 

 

SENSORVEILEDNING TIL OPPGAVE II

 

Litteratur, Oppsigelse i arbeidsforhold er behandlet i pensumboken:

Gundersen og Svendsen, "Bedrifts og personalrett", 1988 s. 56 flg. Emnet er også fremstilt i en rekke andre bøker, hvorav den mest sentrale vel er Fanebust, "Oppsigelse i arbeidsforhold", 2. utgave 1989. Det vises også til Evju og Jakhelln "Arbeids­rettslige emner", 1979, s. 137 flg.

 

 

Arbeidsmiljølovens § 60 nr. 1 danner det rettslige utgangspunkt for drøftelsen.

 

Spørsmålet er om oppsigelsen av Peder Ås var saklig begrunnet i "arbeidstakers forhold".

 

Drøftelsen faller naturlig i tre deler: 1) betydningen av fraværet, 2) Peders skikkethet til stillingen, og 3) en samlet vurdering av forholdene under 1) og 2).

 

Ad l:

 

Som utgangspunkt har en arbeidstaker bare adgang til å vavre borte fra sitt arbeid i den utstrekning dette følger av lov, avtale eller sedvane. Det er på det rene at det ikke foreligger lovbestemmelser eller sedvane som gir Peder rett til permisjon ved soning. I mangel av andre opplysninger må det kunne legges til grunn at det heller ikke foreligger avtale om dette. Peders soning innebærer således et irregulært fravær fra arbeidet. Det følger imidlertid ikke automatisk av dette at Peder kan sies opp pga. fraværet.

 

Ved vurderingen av oppsigelsens rettmessighet vil det sentrale skjønnstema vavre om soningen påfører Hotel Norge ulemper av en slik tyngde at man får et tilstrekkelig tungtveiende behov for å si opp Peder (en slags "rimelighetsvurdering"). Rettspraksis er meget sparsom vedrørende dette spørsmål. Den "sentrale" dom er referert i "Dommer og kjennelser i lokale arbeidsretter" 1977‑'78 s. 140. Saken dreide seg om en arbeidstakers fravær i forbindelse med soning av dom for promillekjøring. Retten la bl.a. til grunn at slikt fravær "vil vanligvis ikke i seg selv gi saklig grunn for oppsigelse, men må telle med i en videre vurdering av arbeidstakers forhold" (s. 148). Det kan på ingen måte ventes at kandidatene skal kjenne dommen, men dersom noen likevel viser til den må de gis et klart pluss for dette.

 

Peder kommer til å være borte fra sitt arbeid i opptil 3 måneder. Hotellet hadde hele 300 ansatte, hvorav 8 var dørvakter. Dette tilsier at virksomheten har ganske gode muligheter for å innrette seg fleksibelt i forbindelse med soningen. Det fremgår også av faktum at Peders fravær ikke påførte arbeidsgiver problemer. Det bør nok også pålegges store virksomheter et større ansvar i saker som dette ut fra en sosial betraktning. T den forbindelse kan også hotellets meget gode økonomiske resultater trekkes inn. Peders ansettelsestid har vel i dette tilfellet ikke spesiell vekt hverken til hans gunst eller skade.

 

Slik teksten er formulert faller det utenfor/på siden av oppgaven å vurdere om Peder burde ha underrettet arbeidsgiver om soningen på et tidligere tidspunkt. De kandidater som likevel behandler dette bør ikke trekkes med mindre det oppstår ubalanse i besvarelsen.

 

På bakgrunn av forannevnte er jeg kommet til at oppsigelsen av Peder ikke kan vevre rettmessig utelukkende p.g.a. fraværet. Poenget er imidlertid ikke hvilken konklusjon kandidatene kommer til, men den forutgående drøftelsen.

 

Ad 2:

 

Slik jeg forstår oppgaven sikter oppsigelsesbrevets anførsel om uskikkethet til Peders underslag i entreprenørfirmaet.

 

Problemet er å avgjøre om

A. Peders manglende underretning om anmeldelsen for underslag, samt B. det forhold at han senere ble dømt for underslag, gir Hotel Norge et tilstrekkelig tungtveiende behov for å si ham opp fra sin stilling.

 

A. I likhet med under 1) er også denne vurderingen sterkt skjønnspreget. Dersom leder allerede ved ansettelsen hadde vært klar over at han skulle sone en dom på 3 måneders ubetinget fengsel , og unnlot å gjøre arbeidsgiver oppmerksom på dette ,ville dette kunnet gi saklig grunn for oppsigelse (endatil tilstrekkelig grunn for avskjed). Imidlertid forelå det kun en anmeldelse fra arbeidsgiver da Peder ble ansatt i Hotel Norge, og det fremgår av faktum at han selv mente han bare hadde tatt penger han hadde krav på. Det kan på denne bakgrunn neppe være særlig subjektivt klanderverdig at Peder unnlot å opplyse om anmeldelsen fra sin tidligere arbeidsgiver. Det ville vel også være rettspolitisk uheldig å pålegge arbeidstaker å opplyse om en anmeldelse i et tilfelle som dette.

 

Det forhold at Marthe unnlot å be Peder fremvise attest fra tidligere arbeidsgivere kan telle noe i virksomhetens disfavør. Momentet er likevel ikke avgjørende.

 

Slik oppgaven er formulert er det ikke åpenbart at problem­stillingen som er angitt under A. skal drøftes, og det bør derfor ikke trekkes hos de kandidater som unnlater dette. Kandidater som foretar en noenlunde fornuftig behandling av emnet må imidlertid gis klart pluss for dette.

 

B: Er Peder uskikket til å inneha stillingen som dørvakt?

 

Det fremgår av faktum at Hotell Norge er meget fornøyd med måten Peder utfører arbeidet på. Noen nærmere drøftelse av kvaliteten på hans arbeide er derfor ikke nødvendig. Problemet er imidlertid å avgjøre om dommen for underslag hos hans tidligere arbeidsgiver gjør ham uskikket til å inneha stilling­en som dørvakt hos Hotell Norge.

 

Som utgangspunkt er det vel bare i de tilfeller arbeidstaker ansettes i særlig betrodde stillinger, slike forhold uten videre tillegges vekt. En annen løsning ville gjøre det meget vanskelig for tidligere straffedømte å få innpass på arbeidsmarkedet. Arbeidet som dørvakt kan neppe anses som en slik særlig betrodd stilling.

 

Det kan vanskelig ses at det arbeid Peder utfører som dørvakt, jfr. faktum, gir arbeidsgiver berettiget grunnlag for å frykte for at han også skal begå underslag hos ham. En annen vurdering kan forsvares dersom kandidatene legger til grunn at Peder også som dørvakt tar i mot/håndterer penger for arbeidsgiver (eller har mulighet til dette). Det bemerkes at Peder arbeidet som maskinkjører da underslaget ble begått og derfor heller ikke da var i en stilling som gjorde muligheten for underslag særlig nærliggende.

 

Det er vanskelig å se at underslaget i seg selv gir formodning om at Peder kommer til å opptre illojalt i forhold til Hotell Norge. Dette gjelder desto mer når han subjektivt mente han hadde krav på pengene da han tok dem. Videre har han vært ansatt hos Hotell Norge i over ett og et halvt år uten at det foreligger noen opplysninger om noe illojalt forhold fra hans side.

 

Etter mitt skjønn er Peder neppe uskikket til å inneha stillingen som dørvakt p.g.a. underslaget.

 

Ad 3:

 

Kandidatene bør også, eventuelt subsidiært, drøfte om omstendighetene under 1 og 2 samlet sett kan gi saklig grunn for oppsigelse.

 

Det avgjørende spørsmål er her om Peders samlede opptreden har vart slik at Hotell Norge har fått tilstrekkelig tungtveiende grunn til å si ham opp. De samme momentene som er nevnt foran er relevante, men man vil naturlig nok lettere kunne komme til at oppsigelsen er saklig.

 

Etter min vurdering foreligger ikke tilstrekkelig tungtveiende grunner til å si Peder opp. Jeg nøyer meg med å vise til foranstående drøftelse. Begge løsninger må kunne forsvares.

 

Sluttmerknad: Sensorene må ha in mente at arbeidsretten utgjør en meget liten del av pensum. Det kan derfor ikke kreves at kandidatene skal ha med alle de momenter som er nevnt foran. Imidlertid bør de vise kjennskap til det rettslige grunnlag og den forholdsmessighetsvurdering ,"rimelighetsvurdering" som skal finne sted. Oppgaven er, foruten en prøve i arbeidsrett, også en prøve i kandidatenes generelle evne til å drøfte juridiske spørsmål, og som følge av dette kan det vavre naturlig å tillegge denne deloppgaven større vekt enn hva som ellers ville vært naturlig hensett til pensum og undervisningens omfang. Kvaliteten på drøftelsen må som vanlig tillegges stor vekt.

 

Bergen, november 1989