SENSORVEILEDNING 1 AVDELING. HØST 1990

LOVGIVNINGENS VIRKNINGER

 

1 Avgrensning:

1.1 Begrepet lovgivning:

 

Formelt vedtatte regler, og de prosessene som leder fram til disse. Avgrensningen i pensum er nokså uklar, se Mathiesen s 23, Aubert s 44. Ikke for strenge krav her.

 

1.2 "Virkning":

 

Det er lovgivningens effekter som skal fremstilles, ikke de krefter som påvirker den. Men virkningene kan føre til endrede krav, "feed‑back", se pkt 3.

 

2 Tilsiktede/ikke tilsiktede virkninger

 

Dette er hovedskillet hos Mathiesen s 26‑60. Det er særlig relevant for lovgivning. Dette stoffet er relevant for oppgaven. Hovedskillet kan kritiseres, det er ofte vanskelig å fastlegge hva som er tilsiktet av hvem i lovgivningsprosessen hvor et stort antall aktører deltar. Drøftelsen i kap 4 om "Retten i vekselvirkning" er også relevant for oppgaven.

 

2.2 Rettens hovedoppgaver

 

Aubert s 94‑106 har et kapittel om lovgivningens virkninger som er relevant for oppgaven. Skillet tilsiktede/ikke tilsiktede virkninger er ikke særlig viktig i hans fremstilling, selv om spm om lovgivers intensjoner blir realisert, blir reist.

 

På s 50 skiller Aubert mellom 5 hovedoppgaver for retten:

·        Adferdsregulering

·        Fordeling

·        Sikring av forventninger

·        Konfliktløsning

·        Verdimarkering

Dette er også en liste over viktige virkninger av lovgivning. Listen er derfor et godt utgangspunkt for å besvare oppgaven.

 

Selv bruker jeg følgende inndeling av lovgivningens virkninger ‑ som er nokså lik Auberts –

på forelesningene:

 

 

Med et slikt utgangspunktet blir oppgaven omfattende. Store deler av Aubert kap 3 og 4 blir relevant for besvarelsen. Den får dermed preg av oversiktsoppgave. Kandidater som ser dette, og presenterer noen rimelig fornuftige synspunkter på de enkelte typer av virkninger, bør få laud. Det er bra om de klare å integrere skillet tilsiktede/ikke tilsiktede virkninger i en slik drøftelse.

 

3 Feed‑back

 

Rettens virkninger kan føre til krav om endring, som i sin tur kan avføde nye virkninger og nye krav om endring, osv. Noen synspunkter på dette bør telle positivt.

 

SENSORVEILEDNING JURIDISK EMBETSEKSAMEN, 1. AVDELING (GRUNNFAG) ‑ HØSTEN 1990

 

Eksamensoppgave del 2:

 

"Selgerens plikt til å rette mangel ved salgsgjenstanden"

 

1. TILRÅDD LITTERATUR, TILLEGGSLITTERATUR

 

Tilrådd litteratur ("pensum"): Christian Fr. Wyller: Kjøpsretten i et nøtteskall (1988)

 

Tilleggslitteratur: Særlig Roald Martinussen: Kjøpsrett (1988) og Ot.prp. nr.80 (1987­.88)

 

2. AVGRENSNING/TOLKING AV OPPGAVETEKSTEN

 

Selgers plikt til å rette mangel motsvarer kjøpers rett til å kreve retting.

 

Det sentrale i besvarelsen er kjøpslovens regler om retting i §§34 og 35. Men oppgaven forutsetter en fremstilling av øvrige bestemmelser som har betydning for selgers plikt til å rette etter kjøpsloven. Oppgaven omfatter således også de mer "generelle" vilkår for å kreve retting samt betydningen/virkningene av at slik plikt foreligger.

 

Oppgaven omfatter selgers plikt og ikke hans rett til å rette mangler. §36 skal således ikke behandles vedr. selgers defensive rett til retting. Men det kreves at selgers omleveringsrett etter §36 berøres, da den har betydning for kjøpers rett til å rette.

 

Begrepet "retting" i gjeldende kjøpslov omfatter etterlevering, jfr. Wyller s.111, (petit er også pensum). Dessverre behandler Wyller "Etterlevering" og "Utbedring (retting)" i egne avsnitt med disse overskriftene. (Han redegjør ikke for denne avvikende terminologi i petitavsnittet s.l ll.) Men det fremgår klart av hans fremstilling at §34(1) regulerer begge situasjoner og §34 bruker klart nok begrepet "retting" og "rette". Det bør nok kreves at kandidaten behandler etterlevering, men en viss fleksibilitet ved bedømmelsen av utelatelse bør vises.

 

Jeg har vært i tvil om det bør kreves at kandidatene behandler reglene om risiko og omsorgsplikt ved retting. Hva plikten til å rette innebærer, omfattes etter min mening av oppgavens ordlyd. Men hensett til at dette er en 1/2 dags oppgave er jeg blitt stående ved at en avgrensning mot dette kan forsvares. For de svært gode karakterer bør det nok kreves en kort behandling av disse spørsmål.

 

Selv om kjøpslovens regler er det sentrale, bør kandidatene få frem at oppgaven favner videre, til også å omfatte kjøp som faller utenfor kjøpslovens anvendelsesområde, jfr. dens kapittel I.

 

3. DISPOSISJON

 

Det er ulike måter å disponere oppgaven på. Den jeg har valgt innebærer at vilkårene for og virkningene av plikten behandles for seg..

 

4. INNHOLD

 

Oppgaven forutsetter at kandidaten gir en sammenhengende fremstilling av de regler (herunder vilkår) som gjelder generelt og spesielt for et krav om retting etter kjøpsloven.

 

Innledning

 

a) Generelt

 

Kandidaten bør innledningsvis kort redegjøre for når loven kommer til anvendelse (Ikrafttredelsestidspunkt §99 jfr. kgl res., anvendelsesområde kap.l.). Særlig bør det påpekes at lovens regler som hovedregel viker for avtale, kutyme mv., og regelen om ensidig fravikelighet i forbrukerkjøp (§§3 og 4).

 

Plikt til retting forutsetter at det foreligger kontraktsbrudd i form av mangel. Dette fremgår uttrykkelig av §30(1), se også §34(1). Mangelen må ikke skyldes forhold på kjøpers side, jfr. §30(1).

 

Det bør så gis en oversikt over de viktigste regler om når mangel foreligger.

 

"Fysisk" mangel og "rådighetsmangel", hovedregelen §17(1) jfr. (4) (som suppleres av §§17(2)‑(3) og 18). Ved "som den er" salg reguleres spørsmålet av §19, og ikke av §§17 og 18. Rettsmangler samt visse kvantitetssvikt reguleres av hhv. §§41 og 43(2). Videre bør risikoens betydning for mangelsvurderingen nevnes, §21 jfr. §13.

 

b) Retting

 

Retting er en av flere mulige krav som kjøper kan få mot selger dersom salgsgjenstanden har mangel, jfr. §30(1).

 

Retting er, i tillegg til omlevering, et fastholdelseskrav. Dvs. av kjøper krever rettmessig oppfyllelse av avtalen. Kjøpslovens samlebegrep for disse kravene er "avhjelp".

 

Det bør gis pluss til kandidater som begrunner adgangen til retting.

 

Vilkår:

 

a) §34(1)

 

Bestemmelsen gjelder retting av "mangel". Plikten gjelder alle typer mangler, og uansett om de er betydelige eller ubetydelige. Dette omfatter retting av fysiske mangler, retts‑ og rådighetsmangler, §41 og §17(3) samt visse kvantitetmangler, §43(2). For sideplikter gjelder reglene om mangler så langt de passer, jfr. §30(2).

 

Begrepet "retting" omfatter utbedring av samtlige av disse manglene. Ved fysiske mangler vil det normalt være aktuelt med en eller annen form for reparasjon. Ved rettsmangler kan det være aktuelt at selger bringer eierforholdet i orden, ved å sørge for sletting av pantheftelser ol. Ved kvantitetsmangler vil rettingen skje i form av etterlevering.

 

Utbedringsplikten er objektiv, dvs. uavhengig av om det er noe å bebreide selger. Plikten er uavhengig av selgers person ("profesjonalitet", sakkyndighet mv.), om forbrukerkjøp eller ikke. Det samme gjelder hvorvidt han personlig har mulighet til å rette, om han har eget serviceverksted eller om han må sette arbeidet bort til andre.

 

Det er et vilkår for å pålegge selger en plikt til å rette at rettingen ikke vil påføre ham "urimelig kostnad eller ulempe". Hva som er urimelig kostnad eller ulempe må avgjøres konkret ut fra en samlet skjønnsmessig vurdering.

 

Vedr. "urimelig kostnad": Utgangspunktet vil først og fremst være den avtalte kjøpesum sammenholdt med utgiftene. Jo dyrere vare dess større utgifter må selgeren finne seg i. (Av andre momenter kan nevnes: Verdien av utbedring i forhold til kostnadene, om selger uansett ville hatt kostnadene dersom han i utgangspunktet hadde levert kontraktsmessig, mv. Wyller nevner bare utgangspunktet.)

 

Vedr. "urimelig ... ulempe": Refererer til ikke‑økonomiske byrder.

 

Dersom retting er umulig, har selger selvfølgelig ingen plikt til å rette.

 

Når det gjelder fremstillingen av "urimelig kostnad eller ulempe" vil det være på sin plass med noen illustrerende eksempler. De kandidater som har lest Ot.prp.'en og Martinussen vil ha en fordel her.

 

Det er ikke uttrykkelig nevnt i Wyller at selgers plikt til å rette kan gjenoppstå dersom retting på et senere tidspunkt ikke lenger medfører urimelig kostnad eller ulempe. Kandidater som får frem dette, bør få et pluss.

 

b) Reklamasjon

 

Selgers plikt til å rette er betinget av at kjøper har overholdt de generelle og nøytrale reklamasjonsfrister i §32, både den relative i (1) og den absolutte frist i (2) eller (3). Se også §33. Dessuten må kjøper også ha overholdt den spesielle reklamasjonsfristen for retting i §35. Dersom ikke samtlige reklamasjonsfrister er overholdt, kan ikke kjøper kreve retting.

 

Etter §35(1)1 taper kjøper sitt krav på retting dersom han ikke gir melding "om kravet", dvs. kravet om retting ("spesiell reklamasjon"). Slik melding må gis enten samtidig med reklamasjon etter §32 eller innen rimelig tid deretter. Sistnevnte gir anvisning på en konkret og skjønnsmessig vurdering. (Kandidatene bør her gå noe nærmere inn på hvilke momenter som kan ha betydning ved avgjørelsen og illustrere med eksempler. De kan "hente" stoff fra andre deler av Wyller som behandler andre relative reklamasjonsfrister, og litt fra fornuft. De mest sentrale momenter er: Partenes stilling, kontraktsforholdets art, behov for tid til å områ seg, hvor viktig med rask avklaring mv.)

 

Det gjelder generelt ved all reklamasjon vedr. mangel etter kjøpsloven, at den som har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro, aldri kan påberope seg noen manglende reklamasjon (§§33,39(2)). For krav om retting er dette uttrykkelig sagt i §35(1)2. Synspunktet er at en som opptrer slik ikke har noe rimelig krav på den beskyttelse som reklamasjonsreglene gir. (Wyller s.110.)

 

Noen mer dyptgående behandling av reklamasjon enn det er gjort rede for her, bør ikke kreves. De som nevner den domstolsskapte regel om at man straks må protestere mot forsinkede relative reklamasjoner for å unngå å tape retten til å påberope seg for sen reklamasjon, samt §82, bør imidlertid få pluss for dette.

 

c) Selgers defensive omleveringsrett

 

Dersom vilkårene er oppfylt, kan kjøper "kreve" retting. Dette innebærer at kjøper har en rett uansett om selger foretrekker heving, prisavslag mv. Men selger kan unnlate retting dersom han leverer ny vare av samme kvalitet (omlevering). Dette er uttrykkelig sagt i §34(1)2. Dette forutsetter at det er et genuskjøp hvor det foreligger minst en annen vare som er i samsvar med det avtalte. Selgers defensive omleveringsrett forutsetter at vilkårene i §36 er oppfylt. Det er en forutsetning at omleveringen 1) foretas på selgers bekostning 2) uten vesentlig ulempe for kjøper og 3) uten risiko for kjøpers utlegg.

 

Særlig om etterlevering

(Wyller s. 111)

 

Det bør fremgå at kandidaten har forstått §43(2) og betydningen av hvorvidt kvantitetssvikt omfattes av bestemmelsen.

 

Følgen av at det foreligger plikt til retting

 

1) Er vilkårene oppfylt, plikter selger å rette "for egen rekning" (§34(1)). Dette innebærer både 1) at selger er avskåret fra å kreve betaling for selve arbeidet og 2) at han plikter å dekke alle utgifter i forbindelse med rettingen, både hans egne og kjøpers.

 

2)a

Dersom selger oppfyller sin plikt til å foreta retting (herunder etterleveringen) og den er vellykket, så har kjøperen fått det han har krav på. Han kan således ikke kreve prisavslag og hevning. Men kjøper vil kunne kreve erstatning dersom vilkårene i §40 og §67(1) er oppfylt, jfr. §30(1)2. Særlig aktuelt er dette for påførte utgifter i den tid han har måttet unnvære tingen.

 

2)b

(Wyllers fremstilling av virkningene etterlater uklarhet. Han behandler etterlevering og utbedring hver for seg. §37 omtales kun ved etterlevering, og §34(3) kun ved utbedring. Dette virker rart, da lovens uttrykk "retting" omfatter så vel utbedring som etterlevering, og begge paragrafer uttrykkelig omtaler retting. Da det synes best i samsvar med lovens forarbeider og dens sprogbruk, velger jeg her å behandle etterlevering og utbedring samlet.)

 

Dersom selger unnlater å rette konverteres kravet om avhjelp til et erstatningskrav om vilkårene i §34(3) er oppfylt. Følgende kan påpekes: Det forutsettes at selger har en plikt til å rette, dvs. at lovens vilkår for å pålegge ham en slik plikt er oppfylt. Erstatningsplikt kan oppstå både hvor selger overhodet ikke har gjort noe forsøk på å rette, og hvor rettingen har vært mislykket. Ot.prp. nevner dette uttrykkelig på s.86, men bør også kunne leses ut av lovens ordlyd. Regelen er objektiv, det kreves ikke noe klanderverdig forhold hos selger. Dette erstatningsgrunnlaget går lenger enn hovedregelen i §40; også i tilfeller der mangelen ligger utenfor selgers kontroll må selgeren erstatte rettingsutgiftene. Dette er rimelig siden det ikke er den mangelfulle levering men den manglende utbedring som begrunner erstatningskravet (Wyller). Det er kun sine forsvarlige utgifter til retting som kjøper kan få erstattet. Det er en konkret og skjønnsmessig vurdering som må foretas av hvorvidt utgiftene kan sies å være forsvarlige. Det er kun de faktiske utgifter som er påført kjøper i forbindelse med foretatt retting som kan kreves erstattet. Erstatning etter §34(3) innebærer ingen begrensing i kjøpers øvrige rett til å kreve erstatning, §§40 og 67, men selvfølgelig slik at han ikke kan kreve erstattet samme tapspost dobbelt.

 

Dersom kjøper ikke kan eller vil besørge retting selv til tross for at §34(3) gir adgang til dette, kan kjøper gjøre andre misligholdsbeføyelser gjeldende jfr. §37. Det må også her tas en konkret avgjørelse ut fra en skjønnsmessig vurdering av hva som er "rimelig tid". Etter §37(1) kan kjøper kreve prisavslag eller heve kjøpet. Erstatning nevnes ikke, men at kjøper kan kreve dette dersom vilkårene forøvrig er oppfylt er klart, jfr. §30(1)2.

 

(Wyller går på s. 112 nærmere inn på heving ved kvantitetssvikt, jfr. §43(1), men dette anser jeg for å ligge utenfor oppgaven.)

 

5. BEDØMMELSEN

 

Det er vanskelig å uttale seg om bedømmelsen før en har lest noen eksamensbesvarelser.

 

Viktig at det går frem at kandidaten har forstått sammenhengen i regelverket og presenterer det. Oppgaven tester både om kandidaten har oversikt over regelverket, samt har detaljkunnskaper på en begrenset område. Kandidater som går direkte løs på §34 og evt. også begrenser seg til å behandle §§35 og evt. 37, bør etter min mening trekkes vesentlig for det.

 

De regler som gjelder spesielt for selgers plikt til retting, bør behandles grundig. De øvrige regler som har betydning for selgers plikt men som er felles med de andre misligholdsvirkninger, bør behandles mer summarisk.

 

Det bør etter min mening kreves at de mest sentrale rettslige standarder i en viss utstrekning illustreres med eksempler.

 

(Lesning av Ot.prp. om kjøp er blitt anbefalt på forelesning, og min erfaring er at en del studenter har gjort det. Da ikke alle sensorer har like god adgang til forarbeidene, vedlegges kopi av de sidene som gjelder kommentarer til §§34 ‑ 37. Kopien kan gjøre det lettere å vurdere holdbarheten av uttalelser kandidaten kommer med, dersom disse er utenfor pensum.)