S E N S 0 R V E I
L E D N I N G
PRAKTISK
OPPGAVE 1. AVDELING I JUS
HØSTEN
1990
UNIVERSITETET
I TROMSØ
SPØRSMÅL 1:
Dette spørsmålet beror på en tolkning av
forvaltningslovens § 6.
Oppgaven slår selv fast at forvaltningslovens
inhabilitetsregler får anvendelse, og viser til kommunestyrelovens § 15 (1).
Den gode kandidat vil imidlertid se at selv om ordføreren ikke faller inn under
begrepet "offentlig tjenestemann" § 2, 1. ledd litra d, vil
inhabilitetsreglene få anvendelse i medhold av lovens § 10, jfr. § 6, 1. ledd.
Oppgaven innbyr ikke til denne drøftelse, slik at de av kandidatene som ikke
ser dette neppe kan trekkes.
Ordfører Vold har presentert saken, og vært ordstyrer
for kommunestyret. Han må derfor antas å ha tilrettelagt grunnlaget for sakens avgjørelse
i henhold til § 6, 1. ledd, jfr. Eckhoff, side 431.
A/S Robo er utvilsomt part i saken,
forvaltningslovens § 2, 1. ledd litra e, men det kan reises spørsmål om Vold
som aksjonær i selskapet kan identifiseres med dette, jfr. § 6, 1. ledd litra a.
Volds eierposisjon og tilknytning for Øvrig er så
vidt beskjeden og fjern at han ikke uten videre oppnår partsstatus etter lovens
§ 2, 1. ledd litra e. Et tilleggsmoment kan være at selskapsformen nettopp tar
sikte på å etablere selskapet som et eget rettssubjekt uavhengig av
interessentene. Vold innehar ingen fullmakter til å representere selskapet
utad, og kan ikke identifiseres med selskapet.
Selv om det her kunne reises argumenter til stette
for en identifikasjon mellom Vold og selskapet, vil spørsmålet ikke være
nødvendig idet forholdet likevel faller inn under særregelen i § 6, 2. ledd.
Neste alternativ for inhabilitet vil være § 6, 1.
ledd litra e. Som utgangspunkt kan en si at litra e må tolkes antitetisk slik
at tilknytning til selskapet som er mindre direkte enn det som er regnet opp i
bestemmelsen ikke uten videre fører til inhabilitet, sml. Frihagen,
kommentarutgave I, side 150, Eckhoff, side 434 ‑ 435.
Det er et poeng at litra e antas å være et objektivt
vilkår for inhabilitet selv om f.eks. et styremedlem overhode ikke har
Økonomiske og/eller personlige interesser i sakens avgjørelse.
Resultatet skulle etter dette bli at ordfører Vold
ikke er inhabil etter vilkårene i § 6, 1. ledd.
Spørsmålet blir så om det foreligger andre
"særegne" forhold som er egnet til å svekke tilliten til Volds
upartiskhet, jfr. § 6, 2. ledd.
Det faktum at Vold er aksjonær og varamedlem i styret
er ikke uten videre et særeget forhold i lovens forstand. Kandidaten må her
respektere lovgivers sondring mellom 1. og 2. ledd, og drøfte om Volds
tilknytning til selskapet innebærer noe mer i lys av 2 ledds Øvrige vilkår.
Dersom Vold faller utenfor 1. ledd litra e, vil det ifølge Eckhoff, side 437,
være illojalt overfor lovgiver om man omgår lovens positive avgrensning ved å
erklære inhabilitet etter 2. ledd bare fordi aksjeselskapet er part i saken.
Det særegne forhold vil kunne være at Vold, i kraft av sin eierposisjon i selskapet, får en sterk interesse i sakens avgjørelse. Selv om dette kan tenkes, vil en imidlertid måtte legge vekt på hans beskjedne eierandeler. Det er videre et poeng at Volds engasjement i A/S Robo ikke var motivert ut fra investerings‑ eller utbyttehensyn, men bare rett og slett at han var fascinert av prosjektet.
En drøftelse av § 6, 4. ledd vil ikke være aktuelt i
dette tilfellet, idet denne er ment brukt på regelbundne vedtak, jfr. Frihagen,
kommentarutgave I, side 164 ‑ 165.
oppgaven åpner her for interessante drøftelser, hvor
kandidatene også kan få bruk for sine kunnskaper i næringsrett. Det må
imidlertid kreves at drøftelsen er rettslig fundert, og avgjøres i nær
tilknytning til de vilkår for inhabilitet som er reist i § 6, 1. og 2. ledd.
Endel kandidater ser poenget med å vise til fvl § 10
ved siden av komml. § 15. Gjennomgående er det likevel at dette utelates.
Kandidatene har videre en tendens til å legge svært stor vekt på fvl § 6, 1
ledd bokstav e (tildels bokstav a), og avgjøre spørsmålet på dette grunnlag.
Det må imidlertid fordres at det foretas en gjennomgående drøftelse også av 2 ledd.
Det bør i tillegg kreves at sondringen mellom 1 og 2 ledd kommer frem. I hvert
fall kan det ikke tolereres at kandidaten i mangel av argumenter foretar en
kummulasjon av de relevante momenter i 1 og 2 ledd, for så å konkludere med
inhabilitet. Dette er sentralt stoff hvor det bør kunne stilles strenge krav.
SPØRSMÅL 2: BEGRUNNELSESPLIKT.
Innledningsvis under dette spørsmålet må det avklares
hvorvidt DU er forvaltningsorgan, jfr. § 1, og om innvilgelse av lånesøknad er
et enkeltvedtak i forvaltningslovens forstand, jfr. § 2, 1. ledd litra b, jfr.
litra a, og § 3, 1. ledd.
Det sentrale spørsmål vil være om DU's
utlånsvirksomhet er utøving av offentlig myndighet i forvaltningslovens
forstand. Tildeling av økonomiske midler fra det offentlige til private i
alminnelighet antas å være offentlig myndighetsutøvelse så lenge tildelingen
ikke er styrt ut fra rent forretningsmessige prinsipper, se Frihagen,
kommentarutgave I, side 49.
Her vil muligens en del kandidater legge vekt på at
DU's virksomhet er av en slik art som også kan utøves av private
finansinstitusjoner. Det er også på det rene at lånet fra DU betinger en
gjenytelse fra den private part, i dette tilfellet betaling av renter.
I motsatt retning trekker imidlertid det faktum at
DU's utlånsvirksomhet har preg av å være støttetiltak, jfr. DU‑lovens §
1. Det kan være delte meninger om hvor grensen mellom støttetiltak og
forretningsmessige lån skal trekkes, jfr. Eckhoff, side 482 med henvisning til
rundskriv fra 1967 (Justisdepartementet). Det må aksepteres at kandidatene via
DUlovens formålsangivelse i § 1 kommer til at de distriktspolitiske hensyn
veier tyngre enn de rent forretningsmessige, og derved slutter seg til at DU
utøver offentlig myndighet.
De mest oppmerksomme kandidater vil ha merket seg at Eckhoff
på side 482 henviser til forskrifter til DUloven av 08.02.85, § 17, hvor DU er
fritatt fra forvaltningslovens bestemmelser om plikt til å begrunne
enkeltvedtak og klagerett. Dette er imidlertid nedfelt i et petitavsnitt under
kapittel 21 I, begrepet "enkeltvedtak". I kapittelet om begrunnelse
side 509 flg. er det ikke nevnt etter det jeg kan se. Det vil derfor være for
strengt å kreve at kandidaten skal ha detaljerte kunnskaper om dette, tross
eksamenskravet.
Oppgaven forutsetter imidlertid at kandidatene løser
spørsmålet på grunnlag av en tolkning av forvaltningslovens § 24, hvor
hovedregelen er begrunnelsesplikt, jfr 1 ledd.
DU's tildeling av lån er ikke en slik virksomhet som
er beskrevet i forvaltningslovens § 24, 2. ledd, 2. punktum. Det er ikke snakk
om midler som er begrenset på en slik måte at flere parter i innbyrdes
konkurranse om tildeling vil utelukke hverandre forholdsmessig med hensyn til
beløpenes størrelse etc. Det er følgelig unntaket i § 24, 2. ledd 1 punktum som
i tilfelle vil føre til at hovedregelen om begrunnelsesplikt må vike.
Det må her legges vekt på at A/S Robo i sin søknad
har inntatt et uttrykkelig ønske om 5 års rente‑ og avdragsfrihet. Dette
fører til at DU vil ha plikt til å begrunne vedtaket, idet søkeren nok ikke ville
bli fornøyd med en kortere rente‑ og avdragsfrihet, jfr. § 24, 2. ledd,
1. punktum.
Det vil for øvrig være veiledende for
tolkningsresultatet at lovgiver i forskrifter til DU‑loven har funnet
grunn til å regulere fravær av begrunnelsesplikten uttrykkelig. Det har derfor
formodningen for seg at det uten slik forskrift ville ha vært alminnelig
pliktbegrunnelse der hvor unntakene i § 24, 2. ledd ikke kommer til anvendelse.
Svært mange kandidater utelater helt eller delvis å
drøfte om det er utøvelse av offentlig myndighet i dette tilfellet. Det kan
ikke være tilfredstillende å bare vise til fvl.'s ordlyd i § 2, 1 ledd bokstav
b og a, for så å gå direkte til § 24. Her må en imidlertid ta i betraktning at
dette spørsmålet nok kan være en smule komplisert for kandidatene, og bedømme
besvarelsen ut fra dette. Det må imidlertid kunne stilles adskillig strengere
krav til drøftelsen av § 24, 1 og 2 ledd. Kandidatene må her få frem at A/S
Robo faktisk ikke har fått det de har søkt om, og etter min mening konkludere
med at det skulle vært gitt samtidig begrunnelse. Flere kandidater drøfter
dete, og faller ned på en konklusjon hvoretter A/S Robo gis rett til
etterfølgende begrunnelse. Detter er ikke holdbart etter oppgavens ordlyd.
SPØRSMÅL 3 A: OMGJØRING.
Spørsmålet er om DU hadde adgang til å redusere
perioden for rente‑ og avdragsfrihet til 2 år.
Slik oppgaven er formulert må det forutsettes at A/S
Robo hadde adgang til å påklage vedtaket i medhold av hovedregelen i
forvaltningslovens § 28.
Spørsmålet blir etter dette om DU hadde kompetanse
til slik omgjøring etter at vedtaket var påklaget. Forvaltningslovens § 33
regulerer saksforberedelsen i klagesak, og i medhold av 2. ledd har
underinstansen (her DU) kompetanse til å endre vedtaket i klagerens favør
dersom den finner klagen begrunnet, jfr. Eckhoff, side 533. I dette tilfellet
endrer imidlertid DU vedtaket til A/S Robos skade. Denne omgjøringsadgangen
tilkommer imidlertid bare klageinstansen i de tilfeller det er påklaget, jfr.
forvaltningslovens § 34, 2. ledd. Resultatet skulle derfor bli at DU ikke hadde
adgang til å redusere perioden.
Det tør fremgå av oppgaven at DU fremstår som
førsteinstans ved vedtaket, og således får fvl. § 33, 2 ledd anvendelse.
Likevel drøfter svært mange kandidater § 34, 2 ledd, og foretar en avveining
mellom private og offentlige interesser. Dette er ikke i samsvar med hverken
lovens ordlyd eller oppgaveteksten, og bør etter min mening føre til trekk.
Likevel bør en nok ta i betraktning at DU som forvaltningsorgan er ukjent for
mange, og kanskje se gjennom fingrene med denne misforståelsen. Dette
forutsetter imidlertid at kandidaten tar et bevisst standpunkt til hvorfor § 34
skal få anvendelse i dette tilfellet.
Det er også de av kandidatene som anvender fvl § 35
på dette spørsmålet. Dette er også reist som en mulighet fra en av sensorene.
Til dette vil jeg bemerke at lovgivers kompetansedeling mellom underordnet
organ og klageorgan i tilfeller hvor vedtaket er påklaget må aksepteres. Etter
min mening følger det av sammenhengen mellom §§ 33,34 og 35 at det i tilfelle
av klage skal foretas en toinstans behandling, dog med den reservasjon at
førsteinstansen kan endre til klagerens gunst etter § 33,2 ledd. Dersom
førsteinstansen fritt skal kunne endre til klagers skade i medhold av § 35 når
det er klaget, vil klageinstituttet miste sin mening.
SPØRSMÅL 3 B: KLAGE.
Kunne A/S Robo klage over en slik avgjørelse?
Med "slik avgjørelse" menes
omgjøringsvedtaket.
Det er sikker rett at omgjøring av vedtak som ikke
fattes av klageinstansen etter forutgående klage, er enkeltvedtak i
forvaltningslovens forstand, jfr. § 2, 1. ledd litra b, jfr. a. Når vedtaket er
endret uten klageinstansens medvirkning, følger det av § 28, 1. ledd, 1.
punktum, jfr. 2. punktum at vedtaket kan påklages, sammenlign Eckhoff, side
533.
Løsningen av dette spørsmålet vil være avhengig av
hva kandidaten kommer til under det foregående spørsmål. De av kandidatene som
finner å bruke § 34, vil naturlig legge til grunn at endringsvedtaket ikke kan
påklages under henvisning til § 28, 1 ledd if. Det må i hvert fall kreves
logisk sammenheng mellom disse spørsmålene.
SPØRSMÅL 4: INNSYNSRETT.
Ved løsning av dette spørsmålet må sensorene ta
hensyn til eksamenskravet som er grundig kjennskap til reglene om partsinnsyn.
Offentlighetslovens regler kan derfor bare vurderes ut fra et krav om kunnskap
om reglene. Det samme gjelder for forvaltningslovens regler om taushetsplikt.
Journalist Graf er ikke part i saken, eller for øvrig
i en slik posisjon at han har dokumentinnsyn etter forvaltningslovens § 18.
Hjemmel for innsyn må da søkes i offentlighetsloven. Offentlighetslovens § 2,
1. ledd gir som hovedregel at innsyn skal tillates, for så vidt dette ikke er
unntatt i lov eller i medhold av lov. I denne forbindelse vil det være nødvendig
å drøfte om offentlighetsloven selv, eller forvaltningsloven setter skranker
for journalistens innsyn.
Vedrørende A/S Robos vedlegg, er det aktuelt å drøfte
offentlighetslovens § 5 a, jfr forvaltningsloven § 13, 1 ledd nr. 2. Spørsmålet
er om hele, eller deler av A/S Robos vedlegg inneholder momenter som vil være
unntatt fra innsyn. Kandidatene må drøfte hvert punkt i vedlegget særskilt, og
ta standpunkt til om disse er av konkuransemessig betydning i lovens forstand.
Veiledende vil kunne være de opplysninger lovgiver har funnet å kunne unnta
etter forvaltningslovens § 19, 1 ledd litra b, dog slik at det poengteres at
denne gjelder partsinnsyn.
DU's avgjørelse inneholder imidlertid ingen slike
opplysninger som nevnt, forutsatt dette ikke henviser til vedlegget på en slik
måte at ovennevnte regler får anvendelse. Slik oppgaven er formulert, er det
imidlertid ingen grunn til å hevde unntaksrett, og offentlighetslovens
hovedregel i § 2 får gjennomslag.
Etter det jeg erfarer er det slett ikke alle som ser
forholdet mellom offl. § 5a og fvl § 13. Flere går veien om offl § 5a, og
hjemler nektelse av innsyn i fvl § 19, 1 ledd bokstav b. I tilfelle dette
begrunnes med at journalisten i hvert fall ikke kan gis større innsynsrett enn
en part ville hatt, må det etter min mening være rom for en smule smidighet i
bedømmelsen. Resultatet vil imidlertid måtte bero på kandidatens drøftelse og
begrunnelse.
SPØRSMÅL 5: VILKÅR.
Jeg viser innledningsvis til Eckhoff, side 353 ‑
354 (petiavsnittet), hvor det henvises til Boes fremstilling i boken
"Distriktenes Utbyggingsfond", side 369 ‑392. Boe drøfter
hvilke vilkår DU kan sette for sine lån og tilskudd, og Eckhoff er langt på vei
enig med Boe. Han viser til at vilkår må kunne settes når de harmonerer med
lovens vilkår, jfr. § 1.
Kandidaten må etter dette løse spørsmålet etter en
tolkning av DU's vilkår i lys av DU‑lovens § 1. Det er klart at slik
premissene for vilkåret er satt frem i oppgaven, tyder det på at DU har hatt
sysselsettingshensynet i tankene. Det er imidlertid ikke uten videre gitt at
dette vilkåret harmonerer med opplæringstilskuddets formål, og jeg viser til at
DU har stilt øvrige vilkår om hhv. godkjenning av opplæringsprogram samt
gjennomføring av opplæring i samsvar med godkjente planer, hvilket synes å harmonere
bedre med selve tildelingen av tilskuddet.
Jeg vil imidlertid ikke gå nærmere inn på disse
skjønnsmessige vurderingene av drøftingstemaet, men avslutter med å henvise til
at vilkårssetting også kan være gjenstand for en saklighetsvurdering på samme
måte som nyttet i misbrukslæren generelt.
De fleste kandidater ser poenget med å relatere
vilkårene til DU lovens § 1. Imidlertid må det i tilegg kunne kreves at også
saklighetsvurdering av vilkåret sett i relasjon til tilskuddets art drøftes.
SPØRSMÅL 6: OMGJØRING UTEN KLAGE.
Spørsmålet er så om DU hadde adgang til å bestemme at
tilskuddet
likevel ikke skulle utbetales direkte til A/S Robo.
DU har allerede avsagt et vedtak om
opplæringstilskudd, som er gjort kjent for A/S Robo. En endring sort, foreslått
av DU vil utvilsomt være til skade for A/S Robo. Det foreligger ikke klage over
vedtaket, og DU's omgjøringsadgang hjemles i forvaltningslovens § 35.
Omgjøring kan ikke finne sted i medhold av denne
bestemmelses 1. ledd av de hensyn som er nevnt ovenfor. DU er videre å anse som
første instans, eller underinstans, slik at den utvidede adgang til omgjøring i
§ 35, 3. ledd ikke kan nyttes av DU. Dette innebærer forøvrig at tidsaspektet
som beskrevet i oppgaven ikke får betydning for løsningen. På den annen side må
det tas i betraktning at oppgavens utforming på dette punkt kan være egnet til
å lede kandidatene på feilt spor.
Omgjøringsadgangen må etter dette søkes i § 35, siste
ledd. Jeg kan ikke se at det er inntatt i verken lov eller vedtak at slik
omgjøring som her nevnt skal kunne skje.
Avgjørelsen av dette spørsmålet må bero på en ren
interesseavveining mellom partene. Det er antatt at omgjøring vil kunne skje
dersom tungtveiende almenne hensyn taler for dette. I dette tilfellet er det
etter mitt skjønn ikke opplysninger som taler for omgjøring på dette grunnlag.
Det er imidlertid opplysninger som taler for at
omgjøring vil kunne skje på bakgrunn av endringer i faktiske forhold etter at
vedtaket er truffet. DU vil kunne anføre at A/S Robos Økonomiske utvikling er
en relevant bristende forutsetning, og som sådan gir grunnlag for omgjøring
etter § 35, 4 ledd.
A/S Robo hevder videre at det ikke ble gitt varsel
før omgjøringen fant sted. Det er på det rene at de alminnelige regler for
saksbehandling får anvendelse også ved slik omgjøring, idet dette er å anse som
et nytt enkeltvedtak, jfr. Eckhoff s. 551. Kandidatene må derfor drøfte om det
er saksbehandlingsfeil ved omgjøringen, og i tilfelle om dette har fått
innvirkning på vedtakets innhold, jfr. forvaltingslovens § 41.
Her drøfter mange kandidater fvl § 35, 1 ledd bokstav
a, og bare denne. Dette kan ikke aksepteres, like lite som det uten videre kan
aksepteres at kandidatene drøfter og løser spørsmålet etter § 35, 3 ledd. Om
dette henvises forøvrig til ovenfor under spm. 3a. Etter min mening bør det
kreves at kandidatene ser 4 ledd, og drøfter dette. Dog må det tas i
betraktning at dette er en relativt vanskelig del av omgjøringsproblematikken.
SPØRSMÅL 7:
Dette spørsmålet, med den forutgående beskrivelse av
faktum, legger opp til en drøftelse av den forvaltningsrettslige misbrukslære.
Spørsmålet forutsetter at A/S Robo har rett i sin
antakelse om tidligere praksis. Kandidatene må derfor drøfte om det foreligger
myndighetsmisbruk gjennom usaklig forskjellsbehandling. Det er lagt til grunn i
teorien at forskjellsbehandling bare betraktes som myndighetsmisbruk når det
mangler saklig grunn eller virker sterkt urimelig eller urettferdig, jfr.
Eckhoff, side 240. De klareste eksempler på forskjellsbehandling foreligger
derfor når en ikke kan anføre noen som helst grunn til at praksis skal
fravikes. I dette tilfellet foreligger det imidlertid faktiske omstendigheter
som etter alt å dømme kan gi DU grunnlag for å hevde at tidligere praksis må
fravikes.
A/S Robo påberoper seg også at den alternative
løsning ville være sterkt urimelig, hvilket er både et selvstendig vilkår for
myndighetsmisbruk, samtidig som det er et moment i vurderingen av om
forskjellsbehandling foreligger. Jeg viser til det som er sagt om urimelighet
hos Eckhoff, side 267 flg. Hovedinntrykket av rettspraksis er at det skal svært
meget til for at domsstolene vil underkjenne forvaltningsavgjørelse med den
begrunnelse at avgjørelsen er urimelig.
Endelig legger DU vekt på at A/S Robo har oversittet
fristen for å innsende årsregnskap til Brnnøysundregistrene. Dette reiser
spørsmålet om DU her har lagt til grunn et utenforliggende hensyn for sin
avgjørelse. Jeg viser her til Eckhoffs fremstilling, side 258 flg. Det sentrale
i vurderingen av om det foreligger utenforliggende hensyn, vil være et krav om
saklighet mellom avgjørelsen og de hensyn som denne hviler på. Det vil i denne
forbindelse være veiledende å ta hensyn til DU‑lovens formålsangivelse i
§ 1, og drøfte om de hensyn DU har lagt vekt på i dette konkrete tilfelle er i
samsvar med DU‑loven.
De aller fleste ser anvendelsen av misbrukslæren
under dette spørsmålet. Likevel er drøftelsene av svært varierende karakter.
Også dette hører til de deler av forvaltningsretten som krever mye av kandidatene
på dette nivået, noe som bør has i erindring når drøftelsene vurderes.
Ovennevnte er et forsøk på å gi sensorene en viss
veiledning i hvor de skal finne hjelp til å vurdere kandidatenes besvarelser.
Det er beklagelig at veiledningen er blitt noe lang, noe som i hovedsak skyldes
behovet for å gi endel utdypelser der hvor DU er underlagt særlige regler.
Disse regler forventes imidlertid ikke kjent av kandidatene, og kan ikke telle
med dersom de er utelatt.
Det er dessverre fortsatt vanskelig å vurdere hva som
skal til for å bestå denne oppgaven. Etter min vurdering bør kandidatene i det
minste få med seg en drøftelse av fvl § 6 1 og 2 ledd, hvor det ytes noe mer
enn ren avskrift av lovteksten, eller anvendelse av rimelighetshensyn alene.
Under spm 2 må § 24 drøftes utfyllende og korrekt mht. unntaket i 2 ledd 1
setning. Spm 3 a og b er noe vanskeligere idet mange misforstår og anvender §
34, dog vil jeg trekke for dette, og forutsette at § 33, 2 ledd og § 28, 1 ledd
if skal nyttes. I spm 4 bør det vises rimelig oversikt over offentlighetslovens
regler, det må i hvert fall kreves at kandidaten ser at partsinnsynsreglene
ikke uten videre får anvendelse. Spørsmål 5 og 7 må avgjøres konkret på
bakgrunn av drøftelsene innhold, med det minimumsvilkår at kandidaten ser at
det her dreier seg om ulovfestede forvaltningsrettslige regler. Spørsmål 6
fordrer bruk av § 35 1 og 4 ledd, hvor løsningen forutsetningsvis bør søkes i 4
ledd. Dog med de reservasjoner som er nevnt ovenfor under spm 3.
De finere sondringer mellom
haud og laud har jeg dessverre ikke fått vurdere, men forutsetter at
kandidatene for å få laud må ha med seg alle de aktuelle bestemmelser. Den
nærmere ansettelse beror på drøftelsene overbevisningskraft.
UTFYLLING
AV SENSORVEILEDNING
1
AVDELING JUS UITØ ‑ PRAKTIKUM HØST 90
Til sensorene
Jeg viser til min sensorveiledning av 05.12.90, som
jeg med dette ønsker å knytte endel kommentarer til. Disse er kommet etter egen
gjennomgang av de fleste praktikumer i to grupper, samt kommentarer fra en
sensor.
Innledningsvis vil jeg vise til at en stor del av de
momenter jeg har nevnt i veiledningen ikke har vært gjenstand for drøftelse av
kandidatene. I de hele tatt så er nivået så langt temmelig svakt, og avspeiler
etter min mening enten alminnelig kunnskapssvikt, eller en for vanskelig
oppgave hensett til nivået.
Til spm 1. Endel kandidater ser poenget med å vise
til fvl § 10 ved siden av komml. § 15. Gjennomgående er det likevel at dette
utelates. Kandidatene har videre en tendens til å legge svært stor vekt på fvl
§ 6, 1 ledd bokstav e (tildels bokstav a), og avgjøre spørsmålet på dette
grunnlag. Det må imidlertid fordres at det foretas en gjennomgående drøftelse
også av 2 ledd. Det bør i tillegg kreves at sondringen mellom i og 2 ledd
kommer frem. _L hvert fall kan det ikke tolereres at kandidaten i mangel av
argumenter foretar en kummulasjon av de relevante momenter i 1 og 2 ledd, for
så å konkludere med inhabilitet. Dette er sentralt stoff hvor det bør kunne
stilles strenge krav.
Til spm 2. Svært mange kandidater utelater helt eller
delvis å drøfte om det er utøvelse av offentlig myndighet i dette tilfellet.
Det kan ikke være tilfredstillende å bare vise til fvl.'s ordlyd i § 2, 1 ledd
bokstav b og a, for så å gå direkte til § 24. Her må en imidlertid ta i betraktning
at dette spørsmålet nok kan være en smule komplisert for kandidatene, og
bedømme besvarelsen ut fra dette. Det må imidlertid kunne stilles adskillig
strengere krav til drøftelsen av § 24, 1 og 2 ledd. Kandidatene må her få frem
at A/S Robo faktisk ikke har fått det de har søkt om, og etter min mening
konkludere med at det skulle vært gitt samtidig begrunnelse. Flere kandidater
drøfter dete, og faller ned på en konklusjon hvoretter A/S Robo gis rett til
etterfølgende begrunnelse. Detter er ikke holdbart etter oppgavens ordlyd.
Til spm. 3a Det tør fremgå av oppgaven at DU fremstår
som førsteinstans ved vedtaket, og således får fvl. § 33, 2 ledd anvendelse.
Likevel drøfter svært mange kandidater § 34, 2 ledd, og foretar en avveining
mellom private og offentlige interesser. Dette er ikke i samsvar med hverken
lovens ordlyd eller oppgaveteksten, og bør etter min mening føre til trekk.
Likevel bør en nok ta i betraktning at DU som forvaltningsorgan er ukjent for
mange, og kanskje se gjennom fingrene med denne misforståelsen. Dette
forutsetter imidlertid at kandidaten tar et bevisst standpunkt til hvorfor § 34
skal få anvendelse i dette tilfellet.
Det er også de av kandidatene som anvender fvl § 35
på dette spørsmålet. Dette er også reist som en mulighet fra en av sensorene.
Til dette vil jeg bemerke at lovgivers kompetansedeling mellom underordnet
orgen og klageorgan i tilfeller hvor vedtaket er påklaget må aksepteres. Etter
min mening følger det av sammenhengen mellom §§ 33,34 og 35 at det i tilfelle av
klage skal foretas en toinstans behandling, dog med den reservasjon at
førsteinstansen kan endre til klagerens gunst etter § 33,2 ledd. Dersom
førsteinstansen fritt skal kunne endre til klagers skade i medhold av § 35 når
det er klaget, vil klageinstituttet miste sin mening.
Til spm. 3b Løsningen av dette spørsmålet vil være
avhengig av hva kandidaten kommer til under det foregående spørsmål. De av
kandidatene som finner å bruke § 34, vil naturlig legge til grunn at
endringsvedtaket ikke kan påklages under henvisning til § 28, 1 ledd if. Det må
i hvert fall kreves logisk sammenheng mellom disse spørsmålene.
Til spm. 4 Etter det jeg erfarer er det slett ikke
alle som ser forholdet mellom offl. § 5a og fvl § 13. Flere går veien om offl §
5a, og hjemler nektelse av innsyn i fvl § 19, 1 ledd boksatv b. I tilfelle
dette begrunnes med at journalisten i hvert fall ikke kan gis større
innsynsrett enn en part ville hatt, må det etter min mening være rom for en
smule smidighet i bedømmelsen. Resultatet vil imidlertid måtte bero på
kandidatens drøftelse og begrunnelse.
Til spm. 5 De fleste kandidater ser poenget med å
relatere vilkårene til DU lovens § 1. Imidlertid må det i tilegg kunne kreves
at også saklighetsvurdering av vilkåret sett i relasjon til tilskuddets art
drøftes.
Til spm 6 Her drøfter mange kandidater fvl § 35, 1
ledd bokstav a, og bare denne. Dette kan ikke aksepteres, like lite som det
uten videre kan aksepteres at kandidatene drøfter og løser spørsmålet etter §
35, 3 ledd. Om dette henvises forøvrig til ovenfor under spm. 3a. Etter min
mening bør det kreves at kandidatene ser 4 ledd, og drøfter dette. Dog må det
tas i betraktning at dette er en relativt vanskelig del av
omgjøringsproblematikken.
Til spm. 7 De aller fleste ser anvendelsen av misbrukslæren
under dette spørsmålet. Likevel er drøftelsene av svært varierende karakter.
Også dette hører til de deler av forvaltningsretten som krever mye av
kandidatene på dette nivået, noe som bør has i erindring når drøftelsene
vurderes.
Det er dessverre fortsatt vanskelig å vurdere hva som
skal til for å bestå denne oppgaven. Etter min vurdering bør kandidatene i det
minste få med seg en drøftelse av fvl § 6,1 og 2 ledd, hvor det ytes noe mer
enn ren avskrift av lovteksten, eller anvendelse av rimelighetshensyn alene.
Under spm 2 må § 24 drøftes utfyllende og korrekt mht. unntaket i 2 ledd 1
setning. Spm 3 a og b er noe vanskeligere idet mange misforstår og anvender §
34, dog vil jeg trekke for dette, og forutsette at § 33, 2 ledd og § 28, 1 ledd
if skal nyttes. I spm 4 bør det vises rimelig oversikt over offentlighetslovens
regler, det må i hvert fall kreves at kandidaten ser at partsinnsynsreglene
ikke uten videre får anvendelse. Spørsmål 5 og 7 må avgjøres konkret på
bakgrunn av drøftelsene innhold, med det minimumsvilkår at kandidaten ser at
det her dreier seg om ulovfestede forvaltningsrettslige regler. Spørsmål 6
fordrer bruk av § 35,1 og 4 ledd, hvor løsningen forutsetningsvis bør søkes i 4
ledd. Dog med de reservasjoner som er nevnt ovenfor under spm 3.
De finere sondringer mellom haud og laud har jeg
dessverre ikke fått vurdere, men forutsetter at kandidatene for å få laud må ha
med seg alle de aktuelle bestemmelser. Den nærmere ansettelse beror på
drøftelsene overbevisningskraft.
Jeg håper ovennevnte kan være til noen hjelp, tross
den sene utsendelse. Dog vil jeg presisere at det synes noe underlig at det
ikke er innkommet flere kommentarer til utkast til sensorveiledning. Om dette
skal tolkes i positiv retning for dennes vedkommende, vil jeg ikke inngi meg på
her.