JURIDISK EMBEDSEKSAMEN, 1. AVDELING/GRUNNFAG

HØSTEN 1991

UNIVERSITETET I TROMSØ

SENSORVEILEDNING TIL EKSAMENSOPPGAVE NR. 1 ‑ PRAKTIKUM

 

I. Eksamenskrav, litteratur, undervisning

 

Eksamenskravet i forvaltningsrett I er "Kjennskap til grunnbegreper og hovedprinsipper i forvaltningsretten. Kjennskap til reglene om saksforberedelse i forvaltningssaker. Grundig kjennskap til reglene om habilitet, forhåndsvarsel, forvaltningens ansvar for opplysning av saker, partsoffentlighet, begrunnelse og klage."

 

Tilrådd litteratur i faget er Torstein Eckhoff: Forvaltningsrett, 3. utgave 1989, kap. 1‑6, 17‑23 og 26‑27.

 

Av annen litteratur kan nevnes Arvid Frihagen: Forvaltningsrett II, 1977, Geir Woxholt : Forvaltningsloven (kommentarutgave), 1986 og Arvid Frihagen: Forvaltningsloven (kommentarutgave), 1986.

 

Alle spørsmål som reises i oppgaven faller inn under de deler av forvaltningsretten som kandidatene ifølge eksamenskravet skal ha grundig kjennskap til.

 

II. De enkelte spørsmål

 

la. Får habilitetsreglene i forvaltningsloven anvendelse?

 

Det er ikke tvil om at forvaltningsloven får anvendelse. Teknisk etat og bygningsrådet er kommunale organ, og dermed også forvaltningsorgan, jfr forvaltningslovens (heretter fvl) § 1 andre punktum. Loven gjelder all virksomhet som drives av forvaltningsorgan, jfr fvl § 1 første punktum. Ingen av unntakene i fvl § 4 er relevante.

 

Habilitetsreglene finnes i lovens kap. II. Det følger av fvl § 3 jfr fvl § 1, at kap. II ikke bare får anvendelse i saker som gjelder enkeltvedtak, men for all virksomhet som drives av forvaltningsorgan. Det er dermed ikke nødvendig å ta stilling til om saken gjelder et enkeltvedtak.

 

Det bør også slås fast at Jørgen Berg er å anse som en offentlig tjenestemann i hht fvl § 2 første ledd bokstav d, og at inhabilitetsbestemmelsene dermed gjelder for ham, jfr fvl § 6 første ledd. Det er ikke nødvendig å komme inn på fvl § 10.

 

Habilitetsbestemmelsene får anvendelse for offentlig tjenestemann som treffer avgjørelse i en sak og for offentlig tjenestemann som tilrettelegger grunnlaget for avgjørelsen i saken, jfr fvl § 6 første ledd. Det bør dermed under spørsmål 1a tas stilling til om Jørgen Dahl, ved å utrede faktum og rettsreglene samt ved å gi råd til teknisk sjef, er med på å tilrettelegge grunnlaget for avgjørelsen i saken, slik at habilitetsbestemmelsene får anvendelse for ham.

 

Dersom det legges til grunn at Jørgen Dahl's utredning av faktum og rettsreglene legges fram for bygningsrådet, er det helt klart at han ved å utarbeide saksframstillingen for bygningsrådet er med på å tilrettelegge grunnlaget for avgjørelsen i saken.

 

Dersom det legges til grunn at utredningen ikke følger saken til bygningsrådet, må svaret bli det samme. Tjenestemenn eller organer som avgir innstilling eller uttalelse i en sak, her teknisk sjef, anses for å være med på å tilrettelegge grunnlaget for avgjørelsen i saken. Den som utreder en sak for og/eller gir råd til en tjenestemann som avgir innstilling i saken, må også anses for å være med på å tilrettelegge grunnlaget for avgjørelsen i saken, jfr Eckhoff side 431‑432.

 

Fvl § 6 fjerde ledd får ikke anvendelse i saken. Bestemmelsen får kun anvendelse for regelbundne vedtak, se Eckhoff side 441‑442.

 

Spørsmål la må sies å være et enkelt spørsmål. Antakelig vil mange kandidater kun ta stilling til om forvaltningsloven får anvendelse, jfr fvl § 1. Spørsmålet er imidlertid om habilitetsreglene i forvaltningsloven får anvendelse. Det er ikke tilstrekkelig å ta stilling til forvaltningslovens anvendelsesområde for å besvare dette spørsmål. Det må kreves at kandidatene er oppmerksomme på at ytterligere vilkår må være oppfylt for at habilitetsreglene får anvendelse. Kandidatene må ta stilling til om bestemmelsene gjelder for Jørgen Dahl som ansatt i Lillevik kommune og på bakgrunn av den befatning han har hatt med saken. Det beste vil selvfølgelig være at kandidatene ser at dette er et spørsmål om habilitetsbestemmelsene får anvendelse, og dermed tar stilling til vilkårene under spørsmål 1a. Det må likevel aksepteres at vilkårene behandles under spørsmål lb.

 

lb. Var Jørgen Dahl inhabil?

 

Ingen av inhabilitetsgrunnene som nevnes i § 6 første ledd er aktuelle.

 

Spørsmålet er om det foreligger "andre særegne forhold... som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet", slik at det foreligger inhabilitet etter fvl § 6 andre ledd.

 

Kandidatene må drøfte om de to ulike motsetningsforhold er av en slik karakter at det foreligger særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til Jørgen Dahl's upartiskhet. Kandidatene kan også vurdere om forholdene samlet medfører inhabilitet.

 

At motsetningsforhold kan være et særegent forhold som er egnet til å svekke tilliten til en tjenestemanns upartiskhet, er det ikke tvil om. Utgangspunktet må imidlertid være at bare et skarpt og direkte motsetningsforhold fører til inhabilitet.

 

På bakgrunn av de opplysninger som framkommer i oppgaveteksten, kan ikke Dahl's aktive motstand mot menigheten sies å være et særegent forhold som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet. Motsetningsforholdet er ikke tilstrekkelig skarpt og direkte. Det framgår av Eckhoff side 437‑438 at uenighet om faglige eller politiske forhold ikke er nok. Det samme må gjelde for uenighet om trosspørsmål, selv om forholdet er kommet til uttrykk offentlig.

 

Motsetningsforholdet mellom Dahl og Arvid Mo er det mer tvil om. Selv om nabokrangelen ikke synes å ha vart spesielt lenge, og heller ikke ser ut til å være direkte skarpt, foreligger det et nokså klart motsetningsforhold.

 

Kandidatene må imidlertid være oppmerksomme på at avgjørelsen i saken ikke gjelder Arvid Mo direkte. Det er ikke et krav etter § 6 andre ledd at den tjenestemannen har nær tilknytning til, er part i saken. På den annen side må Mo ha en spesiell interesse i sakens utfall for at motsetningsforholdet skal medføre inhabilitet. Som et av de fremste medlemmene i menigheten må man anta at Mo har felles interesser med menigheten i byggesaken, selv om avgjørelsen i saken ikke vil medføre noen direkte fordel eller ulempe for Mo. På den annen side er vel ikke hans indirekte interesser i saken noe særlig nære og håndfaste.

 

Selv om inhabilitetsbestemmelsen i § 6 første ledd bokstav e ikke er direkte relevant, kan det dras momenter fra denne ved tolkningen av § 6 andre ledd. Ifølge § 6 første ledd bokstav e, foreligger det bare inhabilitet der en selv er leder osv i en forening som er part i saken. Det er et poeng at nært slektskap med en som er leder osv i foreningen, ikke er en automatisk inhabilitetsgrunn etter denne bestemmelse, men kun medfører inhabilitet der det foreligger særegne forhold etter § 6 andre ledd, f.eks. at det i tillegg er tale om særlige personlige fordeler eller ulemper av saksutfallet, at saken har vesentlig betydning for foreningen eller det er tale om en direkte interessekonflikt med andre private interesser, se Arvid Frihagen "Inhabilitet etter forvaltningsloven", 1985, side 187‑188. De samme betraktninger kan gjøres gjeldende der det dreier seg om et motsetningsforhold til en som er leder osv i foreningen. I tillegg kommer at Arvid Mo ikke innehar styreverv el i foreningen, men kun er et framtredende medlem.

 

Hvorvidt Jørgen Dahl var inhabil på grunn av motsetningsforholdet til Arvid Mo må avgjøres på grunnlag av en skjønnsmessig helhetsvurdering der motsetningsforholdets styrke, interessefellesskapets styrke og sakens art tillegges vekt.

 

Inhabilitetsinnsigelsen fra menigheten, kan kun vektlegges i tvilstilfelle.

 

For egen del er jeg av den oppfatning at heller ikke dette motsetningsforhold rammes av § 6 andre ledd. Det bør likevel være rom for begge løsninger, slik at drøftelsen her bør tillegges avgjørende vekt.

 

Kandidatene kan eventuelt også drøfte om de to motsetningsforhold samlet sett må anses som "andre særegne forhold ...som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet...". Også her må drøftelsen tillegges avgjørende vekt.

 

Spørsmål ib er sentralt stoff, og åpner for interessante drøftelser. Ved bedømmelsen bør det legges vekt på at problemstillingene er klart presisert og fornuftig drøftet. Kandidater som foretar en fornuftig drøfting av interessefelleskapet mellom Arvid Mo og menigheten bør honoreres.

 

2. Skulle Astrid Berg fått varsel om saken?

 

Den aktuelle bestemmelse her er fvl § 16 om forhåndsvarsling. Bestemmelsen er plassert i lovens kap. IV, som ifølge § 3 kun får anvendelse i saker som gjelder enkeltvedtak.

 

Kandidatene må dermed først ta stilling til om saken gjelder et enkeltvedtak. At saken vil munne ut i enkeltvedtak i hht definisjonen i fvl § 2 første ledd bokstav a og b, er klart.

 

Det er parter som har krav på forhåndsvarsel etter fvl § 16 første ledd. Kandidatene må dermed ta stilling til om Astrid Berg er part i saken, dvs om avgjørelsen i saken vil rette seg mot henne eller om saken ellers direkte gjelder henne, jfr fvl § 2 første ledd bokstav e.

 

På dette stadium i saken vet man ikke om søknaden om byggetillatelse vil bli innvilget. Søknaden kan bli imidlertid bli innvilget, og dette må legges til grunn ved vurderingen av om Astrid Berg skal anses som part i saken.

 

At Astrid Berg har interesse i sakens utfall er helt klart. Det må drøftes om hennes interesse er stor nok til at saken kan sies å gjelde henne direkte. Eckhoff uttaler på side 426‑42'7 at dersom et tiltak vil hindre rettsutøvelse, må rettighetshaveren antakelig anses som part. Det er klart at vedtaket vil kunne få direkte konsekvenser for utøvelsen av beiteretten. Særlig for det tilfelle at eiendommen er liten og store deler av den kan bli bebygget, vil vedtaket kunne få store konsekvenser for Astrid Berg. Hensynene bak reglene om forhåndsvarsel taler også utvilsomt for å betrakte Astrid Berg som part i allefall i denne forbindelse.

 

Konklusjonen på drøftelsen av partsbegrepet bør bli at Astrid Berg er part i saken.

 

Dersom kandidatene kommer til at Astrid Berg ikke er part i saken, slik at det ikke foreligger plikt til forhåndsvarsel etter fvl § 16 første ledd, bør de drøfte om det følger en plikt til å varsle henne av de uskrevne prinsipper om forsvarlig saksbehandling eventuelt av fvl § 17 første ledd.

 

Det kan drøftes om Astrid Berg hadde krav på forhåndsvarsel på dette tidspunkt i saken. Av loven framgår det kun at varsel skal gis før vedtaket treffes, og i så god tid forut for vedtaket at parten får "høve til å uttale seg". I forarbeidene er det uttalt at hensynet til parten tilsier at varsel gis på et meget tidlig stadium. Hensynene bak bestemmelsen taler i samme retning.

 

Det følger av fvl § 16 første ledd første punktum og tredje ledd, at forhåndsvarsel i visse tilfelle kan unnlates. Dersom det legges til grunn at Astrid Berg skulle ha mottatt varsel på et tidligere tidspunkt enn 14 dager før avgjørelsen i saken, vil ingen av unntaksbestemmelsene få anvendelse. Dersom det derimot legges til grunn at forhåndsvarsel kunne skje på et senere tidspunkt, vil unntaket i fvl § 16 første ledd første punktum få anvendelse.

 

Under spørsmål 2 må det kreves at kandidatene drøfter om saken gjelder et enkeltvedtak og om Astrid Berg er part i saken. De kandidatene som får fram at varslingsplikt også kan følge av ulovfestede prinsipper og fvl § 17 første ledd bør honoreres. Dersom kandidatene finner at unntaksbestemmelsen i fvl § 16 første ledd første punktum eller § 16 tredje ledd bokstav c får anvendelse, må det kreves at de har klart for seg at dette forutsetter at forhåndsvarsel kunne gis på et senere tidspunkt enn 14 dager før vedtak skulle treffes.

 

3.    Skulle menigheten fått uttale seg om rasfaren før bygningsrådet avgjorde saken?

 

Reglene om forvaltningens plikt til å forelegge parten opplysninger underveis i saken, finnes i fvl § 17. De uskrevne prinsipper om forsvarlig saksbehandling kan også medføre en slik plikt.

 

Fvl § 17 får kun anvendelse i saker som gjelder enkeltvedtak, jfr fvl § 3. Fvl § 17 andre og tredje ledd gjelder videre kun for partene i saken. At menigheten er part i saken ifølge definisjonen i fvl § 2 første ledd bokstav e, er klart.

 

Hvorvidt det er fvl § 17 andre ledd eller tredje ledd som er den korrekte bestemmelsen, kan umiddelbart synes uklart. Andre ledd gjelder opplysninger om parten eller den virksomhet han planlegger, mens tredje ledd gjelder opplysninger forøvrig. Etter andre ledd skal parten forelegges opplysningene, mens opplysninger som faller inn under tredje ledd i visse tilfelle bør forelegges parten. Årsaken til at parten skal forelegges opplysninger som faller inn under andre ledd, er blant annet at han har særlige forutsetninger for å kunne supplere eller korrigere opplysninger om seg selv eller sin virksomhet. Opplysningene om snøskredfaren er faktiske opplysninger som vil kunne få betydning for den planlagte virksomhet, men kan ikke sies å gjelde virksomheten direkte. Den korrekte bestemmelse må dermed være fvl § 17 tredje ledd. Mange kandidater ser ut til å ha lagt til grunn at opplysningene faller inn under andre ledd uten å ha drøftet grensegangen mellom andre og tredje ledd. Dette tyder på at de ikke er oppmerksomme på andre ledds anvendelsesområde og begrunnelse, og heller ikke at det kan få betydning for resultatet om andre eller tredje ledd anvendes.

 

Under forutsetning av at fvl § 17 tredje ledd anvendes, må kandidatene drøfte om opplysningene om snøskredfare er av vesentlig betydning og om menigheten har grunnlag og interesse for å uttale seg om opplysningene. Kandidatene bør også slå kort fast at menigheten har rett til å gjøre seg kjent med opplysningene etter fvl §§ 18 og 19. Selv om kandidatene etter dette kommer til at vilkårene er oppfylt, hadde menigheten ikke uten videre krav på å bli forelagt opplysningene. Det framgår av fvl § 17 tredje ledd at partene "bør" gjøres kjent med opplysningene. Det framgår videre at det avveiningen av om partene skal gjøres kjent med opplysningene, skal legges vekt på om en rask avgjørelse er ønskelig og om hensynet til parten er tilstrekkelig ivaretatt på annen måte. Kandidatene bør også få fram at fvl § 17 første ledd og de ulovfestede krav til forsvarlig saksbehandling kan medføre en plikt til å forelegge opplysningene for menigheten.

 

Det må være klart at menigheten burde blitt forelagt opplysningene til uttalelse ifølge fvl § 17 tredje ledd.

 

De av kandidatene som legger til grunn at fvl § 17 andre ledd får anvendelse, bør slå kort fast at menigheten har krav på å gjøre seg kjent med opplysningene etter fvl §§ 18 og 19. Ingen av unntakene som nevnes i § 17 andre ledd er aktuelle.

 

Ved bedømmelsen av spørsmål 3 bør det legges vekt på hvilken hjemmel kandidaten har anvendt. Det bør også legges vekt på at det er mer krevende å vurdere varslingsplikt etter fvl § 17 tredje ledd enn etter andre ledd.

 

4. Forelå det andre feil ved saksbehandlingen?

 

Spørsmålet peker tilbake på det foregående spørsmål, dvs om det forelå andre feil ved saksbehandlingen enn at menigheten ikke fikk uttale seg om rasfaren før bygningsrådet avgjorde saken.

 

Kandidatene kan kort komme inn på de evt. saksbehandlingsfeil som ble drøftet under spørsmål lb og 2. De bør imidlertid ikke begi seg inn på noen ny drøftelse av disse feil, men derimot vurdere om det i tillegg foreligger andre feil.

 

Det forhold som ligger klarest opp i dagen, og som det bør kreves at kandidatene drøfter, er at bygningsrådet avslår søknaden på grunn av snøskredfare uten å ha undersøkt forholdene nærmere. Spørsmålet er om saken var så godt opplyst som mulig før vedtaket ble truffet, jfr fvl § 17 første ledd. Bygningsrådet bygger ved sin avgjørelse på en uttalelse fra et av medlemmene om at eiendommen lå svært utsatt til for snøskred, og at hennes farfar hadde fortalt at det hadde gått flere skred over eiendommen. Denne uttalelsen trenger ikke å medføre riktighet, og det synes klart at bygningsrådet burde ha sørget for en nærmere avklaring av snøskredfaren for de tok avgjørelse i saken.

 

En del av kandidatene kommer inn på at teknisk etat ikke forberedet saken tilstrekkelig før den ble lagt fram for bygningsrådet, idet de ikke hadde påpekt snøskredfaren i området, og at dette er en feil ved saksbehandlingen ifølge fvl § 17 første ledd. Dette forhold alene må vel imidlertid anses avhjulpet, idet snøskredfaren ble tatt opp i bygningsrådet før avgjørelsen ble truffet.

 

Kandidatene kan også vurdere om Astrid Berg, ifølge fvl § 17, burde ha blitt forelagt til uttalelse opplysningene fra menigheten om at planene ikke fullstendig ville fortrenge beiteretten. Det kan også vurderes om hun, ifølge fvl § 17, burde fått adgang til å uttale seg om rasfaren før bygningsrådet avgjorde saken.

 

Selv om det ikke legges direkte opp til det i oppgaven, vurderer enkelte kandidater om kravene til begrunnelse av enkeltvedtak i fvl §§ 24 og 25 er oppfylt. Dette må aksepteres.

 

Spørsmål 4 ser ut til å gi et godt grunnlag for å skille mellom kandidater som på egen hånd finner fram til de relevante juridiske problemstillinger, og de øvrige kandidater.

 

5. Hadde fylkesmannen adgang til å ta opp feil ved saksbehandlingen som menigheten ikke hadde påberopt seg?

 

Det kan innledningsvis slås kort fast at vilkårene for å behandle klagen er oppfylt.

 

Det følger av fvl § 34 andre ledd at klageinstansen kan prøve alle sider av saken, og at den kan ta opp forhold som ikke er berørt av klageren. Fylkesmannen hadde dermed adgang til å ta opp feil ved saksbehandlingen som menigheten ikke hadde påberopt seg.

 

Spørsmål 5 er svært enkelt. Det må kreves at kandidatene finner fram til den aktuelle bestemmelse, og at de besvarer spørsmålet korrekt.

 

6. Hadde Peder Ås krav på å få se rapporten eller deler av den?

 

Innsynsrett kan følge av fvl §§ 18 og 19 og/eller av reglene i offentlighetsloven (heretter offl). Reglene i fvl får kun anvendelse i saker som gjelder enkeltvedtak, jfr fvl § 3, og gir kun rett til innsyn for partene i saken, se § 18 første ledd. Reglene i offl gjelder derimot ikke bare for enkeltvedtak, og gir innsynsrett til andre enn partene, se offl § 2 første og andre ledd. Kandidatene må vurdere innsynsrett etter begge regelsettene.

 

Innsynsrett etter fvl §§ 18 og 19 forutsetter at saken gjelder et enkeltvedtak, jfr fvl § 3, og at den som krever innsyn er part i saken. Kandidatene må her være oppmerksomme på at dokumentene ikke innhentes i forbindelse med den pågående byggesak, men i forbindelse med en ny sak. Kandidatene må dermed ta stilling til om denne saken gjelder et enkeltvedtak i henhold til definisjonen i fvl § 2 første ledd bokstav a og b, og om Peder Ås kan anses som part ifølge fvl § 2 første ledd bokstav e.

 

Uttrykket "saker som gjelder enkeltvedtak" tolkes slik at det omfatter saker som kan resultere i enkeltvedtak, se Eckhoff side 485. Når det gjelder partsbegrepet, må også dette forstås slik at det omfatter personer som et vedtak vil kunne gjelde direkte. Eckhoff sier på side 494: "Det er vanskelig å si noe mer presist om dette enn at det må foreligge en relativt nærliggende mulighet for at det kan bli truffet et enkeltvedtak som er rettet til vedkommende person eller direkte gjelder ham, for at han skal kunne kreve dokumentinnsyn."

 

Hvorvidt det er en relativt nærliggende mulighet for at det kan bli truffet en avgjørelse som faller inn under fvl § 2 første ledd bokstav a og b, og som direkte vil gjelde for Peder Ås, er et tvilsomt spørsmål. Begge løsninger må aksepteres.

 

Under forutsetning av at saken gjelder et enkeltvedtak og Peder Ås anses som part i saken, vil han ha innsynsrett etter fvl regler med mindre dokumentet eller opplysningene er unntatt fra offentlighet etter fvl § 18 eller § 19, jfr fvl § 18 første ledd første punktum.

 

Den aktuelle unntaksbestemmelse er fvl § 18 andre ledd andre punktum bokstav b. Det er klart at rapporten faller inn under denne bestemmelse, se Eckhoff side 497‑498 og side 467‑468.

 

Kandidatene må videre drøfte om Peder Ås likevel har rett til å gjøre seg kjent med rapporten i sin helhet eller deler av den, i medhold av fvl § 18 tredje ledd. Når den gjelder den del av rapporten som består i en utredning av rasfaren, må vel denne antas å bestå av faktiske opplysninger eller bearbeidelse av faktiske opplysninger. Det er rom for større tvil når det gjelder den del av rapporten som består i en vurdering av om eventuelle sikringstiltak burde iverksettes. Dersom kandidatene kommer til at Peder Ås ikke har krav på innsyn etter tredje ledd, bør det vurderes om han likevel bør gis rett til innsyn.

 

Fvl § 18 fjerde ledd er ikke relevant.

 

Innsynsrett etter offl må drøftes under forutsetning av at saken ikke gjelder et enkeltvedtak.

 

Kandidatene kan slå kort fast at offl får anvendelse ifølge offl § 1, og at innsyn i utgangspunktet kan kreves i medhold av offl § 2 første og andre ledd jfr offl § 3.

 

Den aktuelle unntaksbestemmelse her er offl § 5 andre ledd bokstav b, som har samme innhold som fvl § 18 andre ledd andre punktum bokstav b.

 

Det er et vesentlig poeng at offl ikke gir rett til innsyn i faktiske opplysninger i interne saksdokument. Kandidatene bør drøfte om Peder Ås bør gis innsyn etter prinsippet om meroffentlighet, som er nedfelt i offl § 2 tredje ledd.

 

Spørsmål 6 er omfattende og til dels vanskelig. Under spørsmål 6 må det kreves at kandidatene ser at dette er ny sak, og at de vurderer om denne saken gjelder et enkeltvedtak. Det må videre kreves at de drøfter innsyn både etter fvl og offl, og finner fram til de relevante unntaksbestemmelsene.

 

III. Sluttbemerkning

 

Som nevnt innledningsvis faller alle spørsmål inn under de deler av forvaltningsretten som kandidatene ifølge eksamenskravet skal ha grundig kjennskap til. Dette bør tillegges vekt ved vurderingen av besvarelsene.

 

Under de enkelte spørsmål har jeg forsøkt å få fram hva kandidatene må og hva de bør ha med. Spørsmål 1a, 2, 3 og 5 er forholdsvis enkle, mens spørsmål 1b, 4 og 6 er mer krevende. Dette bør vel gjenspeiles i karaktersettingen. For å få bestått må det vel kreves at kandidaten finner fram til nesten alle de relevante bestemmelser, og at de finner fram til de mest sentrale problemstillingene. Den nærmere grensen mellom haud og laud må fastsettes på grunnlag av drøftelsenes kvalitet.

 

Jeg har gått gjennom en del av besvarelsene, men regner likevel ikke med å ha full oversikt over alle de problemer som kan reise seg. Det er selvfølgelig også en risiko for at veiledningen innholder feil og unøyaktigheter. Jeg er takknemlig for å bli meddelt eventuelle kommentarer umiddelbart