SENSORVEILEDNING 1 AVDELING. UNIVERSITETET I TROMSØ
HØSTEN 1993.
TEORI 2 .
OPPGAVE 1:
"Gi en oversikt over de forskjellige
fullmaktstyper som er regulert i avtaleretten".
Pensum: Tore
Bråthen: Foretaksrett, Ad Notam forlag
2. utg. 1990, s. 88-92.
·
Knophs oversikt over Norges rett.
Universitetsforlaget 1993 (10.utg.) § 53 (s. 373 382) ‑
tilleggslitteratur.
1.Innledning
Forklare eller definere hva en fullmakt er.
·
Opptrer i fullmaktsgiverens navn og for hans regning.
·
Handler på en annens vegne. fullmektigen blir ikke
selv bundet (men kan bli ansvarlig etter avtl. § 25) .
2. Begrunnelse.
3. Avgrensing.
Det må avgrenses mot andre mellommannsforhold.
II. Fullmaktstypene
A. Selvstendige fullmakter.
1. Stillingsfullmakt, avtl. § 10, annet ledd.
Foreligger som regel en ansettelsesavtale, eks.
ekspeditør, kundebehandler.
2. § 13 , fullmakt. "frasagnsfullmakt".
Forutsetter en erklæring
fra fullmaktsgiveren til tredjemann/medkontrahenten (brev, tlf. telefax o.l.).
3. § 14 , fullmakt.
Kunngjøring av fullmakten.
4. § 16 , fullmakt.
En skriftlig fullmakt, et fullmaktsdokument.
Felles for de selvstendige fullmaktene er at
forskjellige ytre forhold gir beskjed om fullmakten.
B. Oppdragsfullmakt.
Avtl. § 18. Fullmaktsgiveren har bare meddelt
fullmakten til fullmektigen.
III. Rett og legitimasjon.
Rett , Betegner forholdet
mellom fullmaktsgiver og fullmektig om hvor langt fullmektigen er bemyndiget
til å gå (instrukser).
Legitimasjon , Betegner forholdet utad om hvor langt
fullmektigen er legitimert til å gå.
Legitimasjonen
kan gå lengre enn fullmektigens rett.
Den avgjørende forskjellen mellom selvstendig
fullmakt og oppdragsfullmakt er at ved selvstendig fullmakt kan legitimasjonen
gå lengre enn fullmektigens rett, mens rett og legitimasjon faller sammen ved
oppdragsfullmakt.
Begrunnelse:
De selvstendige fullmakter gir fullmektigen en posisjon overfor medkontrahenten
som han bør kunne stole på. Ved oppdragsfullmakt foreligger ingen ytre
manifestasjon av fullmaktsforholdet som medkontrahenten kan stole på.
Det kan også redegjøres noe for tilbakekall av
fullmakter (må være kort), og eventuelt et avsluttende kapittel med
vurderinger.
ANMERKNINGER:
Dette skal være en oversiktsoppgave over
fullmaktstypene. Det skal derfor ikke gis en generell oversikt over hele
fullmaktslæren. Kandidatene bør ha fått med samtlige fullmaktstyper, og især
sondringen mellom selvstendig fullmakt og oppdragsfullmakt.
De forskjellige typene bør illustreres med eksempler
og konstruerte situasjoner som viser at kandidaten har forstått innholdet i
fullmaktstypene. Det er relativt enkelt å konstruere egne eksempler fra
dagligliv og forretningsliv.
Etter min oppfatning bør det redegjøres for forholdet
mellom rett og legitimasjon, fordi dette viser den avgjørende forskjellen
mellom de to hovedtypene av fullmakter.
Alt i alt bør kandidaten få en del ut av dette utover
en ordinær oppramsing av reglene i avtaleloven. På den annen side er dette bare
en halvdagsoppgave som er ganske "tynt" behandlet i pensum.
OPPGAVE 2.
"Ytringsfriheten
i Stortinget".
Pensum:
‑Johs.
Andenæs: Statsforfatningen i Norge. (7. utg. 1990) s. 141 ‑ 145.
‑Mads T. Andenæs og
Ingeborg Wilberg: Grunnloven. kommentarutgave 1983, § 66. Tilleggslitteratur.
1.INNLEDNING
Kandidatene bør relativt raskt komne frem til Gr.l. §
66 . som gir særrettigheter til stortingsrepresentantene.
Det er § 66 første punktum siste del som det
særskillt skal redegjøres for. Arrestfriheten skal ikke behandles.
Kandidatene må peke på at denne bestemmelsen går
lengre enn Gr.l. § 100. Videre må det bemerkes at den ikke gir representantene
full immunitet slik som i endel andre land. men bare en beskyttelse for
ytringer.
2. BEGRUNNELSE
Skal den parlamentariske og konstitusjonelle kontroll
kunne virke etter forutsetningene, må Stortingsrepresentantene gis et særskillt
vern mot etterfølgende ansvar. Det kan vises til at Gr.l. § 66 gir
representantene full materiell ytringsfrihet, dvs. frihet til å komme med
ytringer uten å bli trukket til ansvar.
Bestemmelsen har en særlig viktig rolle som vern om
opposisjonen på stortinget. små og ytterliggående partier vil ha et særskillt
behov for å bli beskyttet mot ansvar for sine ytringer i debatter mv.
3.
GJELDENDE RETT.
Drøftelsen kan ta sitt utgangspunkt i de forskjellige
ord og uttrykk i lovteksten.
3.1.
"Repræsentanterne"
Uttrykket omfatter de faste representanter og deres
varamenn. Også tidligere representanter vil være beskyttet, under forutsetning
av at de var vernet i sin representanttid.
3.2. "drages
til Ansvar"
Også her kan det nevnes at det er den materielle'
ytringsfrihet som er vernet. Ansvar omfatter såvel straffansvar som
erstatningsansvar utenfor Stortingets forsamlinger, for de alminnelige
domstolene. Kandidatene bør også komme inn på spørsmålet om representantene kan
unngå mortifikasjonssak. Det må. gis et pluss dersom kandidaten vet hva
mortifikasjon er og gjerne gir eksempler på dette. Det er også et pluss dersom
kandidaten viser til Rt. 1957 s. 33 "Havlærsaken". Denne dommen
anebærer at også mortifikasjonssøksmål er utelukket p.g.a. ansvarsfriheten
etter § 66. Andenæs synes imidlertid allikevel å være i noe tvil.
3.3. "udenfor
Storthingets Forsamlinger"
Kandidatene
må peke på at de ordinære domstolene ikke tilhører Stortingets forsamlinger.
Videre
må det redegjøres for at representantene kan dras til ansvar innenfor
Stortingets forsamlinger.
Dette
innebærer for det første at ansvar med hjemmel i forretningsordenen er tillatt
etter § 66, jfr. forretningsordenen §§ 38 og 42. Denne løsningen kan også sies
å følge forutsetningsvis av § 66 annet punktum. For det annet kan det
presiseres at en billighetserstatning fra Stortinget til skadelidte er tillatt.
Kandidaten
bør også drøfte om Riksretten kan sies å være utenfor
eller innenfor Stortingets forsamlinger. Andenæs nevner at Riksretten ikke kan
karakteriseres som en av Stortingets forsamlinger.
Dette
er imidlertid diskutabelt, og den gode kandidat vil drøfte hvorvidt Riksretten
omfattes av bestemmelsen. Grunner som
kan tilsi at Riksretten omfattes er Lagtingsmedlemmenes
dominerende stilling i Riksretten,samt behovet for å kunne straffe
taushetsbrudd og røping av forsvarshemmeligheter.
3.4. " for
deres der ytrede meninger"
Ordet "der", viser tilbake på utrykket
Stortingets forsamlinger. Uttrykket omfatter i alle fall ytringer som
fremsettes i Stortinget i plenum. i Odelstinget og Lagtinget. Også komitemøtene
omfattes. Mer tvilsomt er det om partigruppemøter, korridorene,
stortingsrestauranten og parlamentarikerkongresser i utlandet omfattes.
Det må helt klart gå frem at ærekrenkelser fremsatt
av Stortingsrepresentanene utenfor Stortingsbygningen kan straffes på vanlig
måte.
3.5. "ytrede
meninger"
Skriftlige og muntlige uttalelser omfattes, uansett
om det er en mening i saklig forstand, en påstand, en opplysning eller et
følelsesutbrudd. Det er mulig at man må kreve at det er en naturlig sammenheng
mellom uttalelsen og det emnet som behandles.
ANMERKNINGER:
Kandidatene bør ha fått med seg det meste av det jeg
har nevnt ovenfor. Med utgangspunkt i lovteksten skulle Ikke dette vare så vanskelig.
Selv om ikke Andenæs skriver så mye om dette, bør kandidatene kunne gi enkelte
kommentarer til teksten. Det er videre forelest sæskilt om dette emnet. Også
dette er en halvdagsoppgave, og tiden tillater således ikke en omfattende
redegjørelse.
De to oppgavene skal telle likt ved bedømmelsen.
Jeg har foreløpig ikke rettet noen oppgaver, og
mottar gjerne kommentarer til veiledningen.
Oslo 7. des 1993