Praktikum, 1.
avdeling jus høst 1993, Tromsø
1.
Generelt:
1.1
Denne foreløpige veiledningen er skrevet uten at jeg ennå har lest noen av
besvarelsene. Jeg har heller ikke innhentet synspunkter fra faglærer eller
medsensorer, og ber derfor om å få eventuelle synspunkter så
snart
som mulig.
1.2
Oppgaven består av to deler, én fra forvaltningsretten og en fra kjøpsretten,
inkludert litt selskapsrett. Første del ‑ forvaltningsretten ‑ har
flest spørsmål og vil kreve mest tid. Som en veiledende norm bør de to delene
telle henholdsvis 2/3 og 1/3, men det bør også holdes åpent for annen
forsvarlig prioritering.
1.3
I forvaltningsrett har kandidatene Torstein Eckhoff, Forvaltningsrett 1992, kap
1‑6, 17‑23 og 26‑27 som pensum. For oppgaven er særlig kap 17‑23
relevante. Her omhandles saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven, samt
offentlighetsloven. Det kan være grunn til å merke seg at ulovfestet
forvaltningsrett, herunder legalitetsprinsippet, myndighetsmisbrukslæren og mer
generelt om ugyldighet for forvaltningsvedtak, ikke hører med til pensum. I
kontrakts‑ kjøpsrett er kandidatenes pensum Tore Bråthen; Foretaksrett
1990, kap IV, Knophs oversikt 1993 § 57, Christian Fr. Wyller; Kjøpsretten i et
nøtteskall 1988 og Erling Selvik; Kjøpsrett til studiebruk 1988. Selskapsrett
(jf spørsmål 9) er dekket av Tore Bråthen; Foretaksrett 1990, kap B og III. For
tilleggslitteratur viser jeg til pensumlisten som skal være tilsendt fra IRV
tidligere.
2. Nærmere om oppavens del I:
2.1 Oppgavens faktum er tatt fra en tenkt konsesjonssak etter 1974‑konsesjonsloven. Denne loven inngår ikke i kandidatenes pensum til 1. avdeling. Oppgaven er imidlertid lagt opp til bare å anvende forvaltningslovens (og offentlighetslovens) bestemmelser, uten å komme nærmere inn på konsesjonsloven. Det finnes (så langt jeg har oversikt) ikke avvikende eller supplerende regler for saksbehandlingen av
direkte betydning
for de spørsmål oppgaven stiller.
Dette forhindrer imidlertid ikke en viss fare for at
enkelte kandidater kan ha blitt forvirret av tilsynelatende å befinne seg på
ukjent område. Betydningen av dette bør vurderes konkret Da en alminnelig lov
som forvaltningsloven ofte vil måtte anvendes på ukjente områder, bør
imidlertid kandidatene ikke ha alt for mye å gå på i denne sammenheng.
På den annen side
vil kandidater med innsikt i konsesjonslovens system og formål kunne trekke en
del på dette der det er aktuelt å foreta mer skjønnsmessige avveininger etter
forvaltningsloven. Dette vil selvfølgelig være positivt, men for kandidater som
ikke får dette til er det ikke riktig å trekke.
2.2 Oppgavens faktum er ganske sammensatt ved at det
er tale om flere vedtak og flere instanser. Dessuten foreligger en del
overskuddsfaktura i forhold til de spørsmål som er stilt. Nettopp i en
praktikum er en del av prøven å se om kandidatene kan håndtere faktum, men
sensorene bør ikke glemme at det fremdeles er tidlig i studiet.
2.3 De enkelte spørsmål. Spørsmål 1: Har Holm
og/eller Li krav på å se konsesjonssøknaden med bilag ?
Det er her tale om selve søknadsdokumentet og
legeerklæringen om Kari Ås. Disse to må vurderes delvis separat. Kravet
forutsettes rettet mot Landbruksdepartementet, som er den aktuelle første
avgjørelsesinstans.
Bestemmelser
besvarelsene bør vise til:
‑fvl
§ 1, § 3 jf § 2 første ledd bokstav a og b, § 18 første ledd jf § 2 første ledd bokstav e, (§ 13 første ledd nr 1 jf § 13b
første ledd nr 1), § 19 annet ledd bokstav a.
‑ofl
§ 1, § 2, (§ 3), § 5a jf fvl § 13 første ledd nr 1.
Spørsmålet er egentlig ikke så snilt fordi det
viktigste problemet ‑ nemlig om Holm og Li er parter ‑ ikke fremgår
av selve spørsmålsstillingen
Først bør det imidlertid helt kort konstateres at en
står overfor et forvaltningsorgan. Deretter kommer spørsmålet om grunnlag for
innsyn mer på spissen. Det må bli et klart trekk for kandidater som ikke finner
frem til de aktuelle bestemmelsene.
Ved valget mellom forvaltningsloven og
offentlighetsloven må det ikke mer enn kort konstateres at saken gjelder et
enkeltvedtak (§ 3 jf fvl § 2 første ledd bokstav a og b). Kandidatene bør
relativt raskt få frem at det springende punkt er partsstatusen (fvl § 2 første
ledd bokstav e). Spørsmålet er ikke enkelt, og fortjener en inngåande drøftelse
av kandidatene. De som går raskt forbi må få trekk.
Ved drøftelsen er det fint om det er pekt på at
jordsøkende naboer ikke tildeles rettigheter direkte i selve konsesjonsloven,
og at det derfor må være deres '(i første omgang) ' faktisk interesse som i så
fall kan begrunne partsstatus. Det skal da normalt svært mye til, i alle fall
når det ikke gjelder faktisk skade/ulempe, men å oppnå en faktisk fordel. (Så
vidt jeg husker har Justisdepartementets lovavdeling antatt at jordsøkende
naboer ikke er parter i en konsjesjonssak
Til en viss grad inviterer oppgaven til ulike
konklusjoner for Li og Holm‑ Etter min mening vil det ikke være helt
skjønnsomt å tillegge denne forskjellen i faktum så stor vekt. Men kandidatene
bør kommentere forskjellen.
Med hensyn til konklusjon på parts‑spørsmålet,
bør sensorene stille seg ganske åpne. Delvis henger dette sammen med det som er
nevnt ovenfor om fordelen av kjennskap til konsesjonsloven ved skjønnsmessige
avveininger etter forvaltningsloven. For øvrig viser jeg til de
lovbestemmelsene som er nevnt ovenfor. Disse krever ikke særlig av nærmere
drøftelser, muligens bortsett fra avveiningen etter fvl § 19 annet ledd bokstav
a. Her må kandidatene i alle fall få frem hva som er avveiningstemaet. (Etter
min mening bør det ikke gis innsyn i legeerklæringen).
Spørsmål 2: Kan Holm og/eller Li klage over
avgjørelsen i konsesjonssaken ?
Det siktes til Landbruksdepartementets avgjørelse.
Bestemmelser besvarelsene bør vise til:
fvl § 28 første ledd sml § 2 første ledd bokstav a og
b.
Spørsmålet må ses i forlengelsen av
partsproblematikken i spørsmål 1. For kandidater som konkluderte med
"part" under spørsmål 1, gir spørsmål 2 mindre rom for å vise seg.
Selv om det i slike tilfeller bør drøftes subsidiært under forutsetning av at
Holm og Li ikke er parter, kan dette lett bli lite konstruktivt fordi en slik
forutsetning vil ha bundet mange av elementene ved vurderingen av rettslig
klageinteresse.
Kandidater som likevel får frem noe forstandig om hva
"rettslig klageinteresse" innebærer ut over "part°, bør
honoreres. ( konklusjon er for øvrig etter min mening at Holm og Li ikke er
parter, men kan klage).
Oppgaven innbyr ikke til drøftelse av andre vilkår
for klagerett. (Det er feks ingenting som tilsier at klagefristen er gått ut.)
En generell redegjørelse for de øvrige vilkårene for å klage, bør etter min
mening ikke gi uttelling.
Spørsmål 3: Var Andreas Kirkerud inhabil til å gi
forslag til uttalelse ?
Bestemmelser besvarelsene bør vise til: fvl (§ 1), §
6 første ledd første punktum ("tilrettelegge"), § 6 første ledd
bokstav b jf § 2 første ledd bokstav e, § 6 annet ledd.
Den kan nevnes ‑ uten å kreve dette ‑ at
forvaltningslovens habilitetsbestemmelser vil gjelde for Andreas Kirkerud.
Antagelig er det riktigst å si at dette er fordi han er med å tilrettelegge
grunnlaget for departementets avgjørelse. Det kan imidlertid også sies å være
fordi han er tilknyttet kommunen, som også er et offentlig organ.
Ut over dette kommer en tilbake til spørsmålet om
Holm er part, og hvor langt "svogerskap" i § 6 første ledd bokstav b
i så fall rekker. Hvis Holm er part, må konklusjonen bli inhabilitet.
Uansett ‑ d.v.s.
eventuelt subsidiært ‑ bør kandidatene drøfte spørsmålet i forhold til §
6 annet ledd. For en slik drøftelse er det en del å hente i oppgavens faktum,
rett nok slik at det også her må tas hensyn til at det ikke kan kreves nærmere
innsikt i konsesjonslovens system, (i alle fall ikke ut over det som følger av
de lovparagrafene oppgaveteksten selv viser til).
Konklusjonen er antagelig ganske åpen, men synes mest
i tråd med den senere tids holdning om det blir konkludert med inhabilitet (?).
Spørsmål 4: Var landbrukssjef Andreas Kirkerud
inhabil i saken om forlenget frist?
Bestemmelser besvarelsene bør vise til: fvl (§ 1), §
6 første ledd bokstav b jf § 2 første ledd bokstav e, § 6 annet ledd.
Kandidatene bør la det fremgå at det nå er tale om
habilitetsvurdering i forhold til en ny avgjørelse. Det er imidlertid
unødvendig å ta stilling til om også dette er et enkeltvedtak (noe det
riktignok er).
Det vil her være mindre grunn til å se svigersønnen
Lars Holm som part enn under spørsmålene ovenfor. "Riktigst"
delkonklusjon er derfor antagelig at § 6 første ledd ikke rammer forholdet.
Ved vurderingen etter § 6 annet ledd er det nokså mye
faktum å trekke på. En del av dette blir felles med relevant faktum under
spørsmål 3, og dette kan reise seg oppgavetekniske spørsmål for kandidatene.
Etter min mening bør det aksepteres ‑ kanskje er det også best ‑ om
kandidatene går langt i å sammenholde med drøftelsen under spørsmål 3.
Konklusjonen er åpen, men kanskje
"riktigst" med ikke inhabil. Kandidater som konkluderer motsatt under
spørsmål 3 og 4 bør få klart frem hva de bygger dette på.
Spørsmål 5: Var Landbruksdepartementets begrunnelse i
samsvar med forvaltningslovens krav ?
Bestemmelser besvarelsene bør vise til: fvl § 3 jf §
2 første ledd bokstav.a og b, § 24, § 25.
Under dette spørsmålet er det først nødvendig § ta
stilling til om avgjørelsen av fristforlengelse er et enkeltvedtak. Det bør
ikke være tvil om at det er tale om et enkeltvedtak, enten en ser dette som
omgjøring av tidligere fastsatte vilkår eller en selvstendig dispensasjonssak,
jf konsesjonsloven § 9 annet punktum.
Slik spørsmålet er formulert, kan en del kandidater
komme til å overse at de først bør ta stilling til om det overhodet foreligger
begrunnelsesplikt etter fvI § 24. Ved at resultatet blir fullstendig avslag vil
slik plikt foreligge
Hovedtemaet under dette
spørsmålet blir forholdet til fvl § 25. Det må vurderes om det skulle vært sagt
mer om rettsregler, faktum eller skjønnsmessige hovedhensyn. Begrunnelsen
holder neppe mål, men strengt tatt er avviket fra et akseptabelt minimum neppe
så stort når en tar i betraktning de reservasjoner § 25 selv angir. Kandidater
som er alt for kategoriske må derfor mistenkes for mangelfull forståelse av §
25.
Spørsmål 6: a) Foreligger brudd på reglene om
forhåndsvarsel ?
Bestemmelser besvarelsene bør vise til: fvl (§ 3 jf §
2 første ledd bokstav a og b, § 2 første ledd bokstav e), § 16 første ledd jf
tredje ledd bokstav c, (§ 12 første ledd).
Det er her tale om et mulig nytt vedtak, som i
prinsippet også må vurderes selvstendig. I denne forbindelse bør det
konstateres at også Kari Ås som medeier i eiendommen og med‑konsesjonshaver
har selvstendige partsrettigheter, jf bestemmelsene nevnt ovenfor.
Kandidatenes hoveddrøftelse bør skje i tilknytning
til § 16 tredje ledd bokstav c, både første og annet alternativ. Oppgaveteksten
er ikke tilstrekkelig spesifikk til å gi grunnlag for noen helt sikker
konklusjon, og det vil kunne vavre fare for at kandidatene spekulerer.
Oppgaven er heller ikke helt spesifikk m h t hva
brevet av mai til Peder Ås skal ha inneholdt. Det er greit om kandidatene peker
på at det også kan være spørsmål om dette kan ha vært godt nok som
forhåndsvarsel i forhold til ham. Dette bør riktignok bare vavre helt kort.
b) Hva kan i så fall konsekvensen bli ?
Det må kreves at kandidatene ser at dette spørsmålet
skal vurderes etter fvl § 41, og helst at de også klarer å stille opp
vurderingstemaet (som ikke er hvorvidt det er overveiende sannsynlig at feilen
har virket inn). En mer dyptgående drøftelse knyttet til
ugyldighetsproblematikk faller utenfor både oppgave og pensum.
3. Nærmere om
oppgavens del II:
3.1 Oppgaven gjelder hevningsrett og rett til
erstatning ved forsinket levering, samt ansvar for leder og 100% aksjonær i et
aksjeselskap. Oppgaven er en god prøve på kandidatenes oversikt over
bestemmelsene i kjøpsloven, samtidig som den inneholder nok faktum til mer
sammensatte drøftelser på enkelte punkt.
3.2 De enkelte spørsmål:
Spørsmål 7: Kan Ole heve avtalen om skrivebordet ?
Bestemmelser besvarelsene bør vise til:
kjl § 22, § 9 annet
ledd, § 25 første ledd, § 26, § 43 første ledd, (§ 29)
Det
springende punkt er om det foreligger vesentlig kontraktsbrudd i form av forsinkelse.
Oppgaveteksten gir flere momenter ‑ både objektive og mer subjektive ‑
som kandidatene må passe på å få med seg, for deretter å foreta en skjønnsom
avveining. I forbindelse med forsinkelsens faktiske lengde må det vises
til
kjl § 9 annet ledd. For spørsmålet odd skrivebordet kan vurderes isolert
("skumming") eller i sammenheng med hele leveransen, må vises til §
43 første ledd første ledd ("skumming" kan skje).
Kandidatene må også komme inn på om særvilkårene for
heving av "tilvirkningskjøp" gjelder, jf § 26. Det er her tale om to
kumulative vilkår, og konklusjonen bør vel helst bli at særvilkårene ikke
kommer til anvendelse.
Med
hensyn til konklusjonen på hevningsspørsmålet, antar jeg det er lettest å
argumentere for at hevning ikke kan skje. I så fall bør det påpekes at
klargjøring til mottakelsen 7 august ikke kan anses som en avtaleforutsetning,
og at 6 dagers forsinkelse neppe er vesentlig for normal bruk av et skrivebord.
Her kan det også telle med hvorvidt Ole Vold har vært tilstrekkelig hjulpet ved
leie av skrivebord og erstatning av utgiftene til dette, jf spørsmål 8.
Spørsmål 8: Kan Ole få erstatning ?
Ut over det som allerede bør være med under spørsmål
7, vil det her særlig være kjl § 27 som skal behandles. Oppgaveteksten legges
også opp til å behandle spørsmålet om hvor stor erstatning (hvilke poster) Ole
Vold i så fall kan få erstattet, se § 27 fjerde ledd jf § 67, men dette faller
strengt tatt ikke inn under spørsmålet. Av hensyn til de kandidatene som er
'lojale" mot spørsmålet, bør det antagelig heller ikke gis særlig
uttelling for dem som likevel kommer inn på "utmålingen".
Oppgavens faktum innbyr til å kommentere alle
elementene i kontrollansvarsregelen i § 27 første ledd, alt fra hindringens art
og styrke (streiken), om den kunne vært tatt i betraktning på avtaletiden (like
før 1 juni ?), eller om følgene kunne vært overvunnet (ved innkjøp fra den
svenske leverandøren). Det bør nevnes at det også må foretas en vurdering
direkte i forhold til Grorud Kontor, jf § 27 annet ledd, men oppgavens faktum
gir neppe så mye her.
Konklusjonen bør ‑ riktignok avhengig av
drøftelsene ‑ antagelig bli at det foreligger rett til erstatning etter
kontrollansvarsregelen
Mulig skyldansvar ligger det ikke til rette for å gå
inn på.
Spørsmål 9: Kan Ole kreve pengene av Marte ?
Det er viktig at
kandidatene får frem at de forstår hvilken ansvarsbegrensning et aksjeselskap
innebærer. Kandidatene bør derfor se at Ole Volds krav mot Marte Kirkerud neppe
kan gjøres gjeldende som annet enn et erstatningskrav etter aksjeloven 15‑1.
Oppgaven innbyr ikke til annet enn å legge til grunn at selskapet er lovlig og
fullendt etablert.
Grunnlag for ansvar kan vanskelig foreligge.
4. Avsluttende bemerkninger
om vurderingen m m
Det vil ha fremgått at en god besvarelse av oppgaven
krever god oversikt over lovstoffet. Kandidater som i det vesentlige har fadet
de relevante bestemmelsene har antagelig allerede berget seg fra ikke bestått.
Dersom problemstillinger og vurderingstemaer kommer
klart frem, bør det fort bli ytterligere bedring i karakteren. Laud bør
imidlertid først gis der kandidatene også viser at de til en viss grad
behersker juridisk argumentasjon.
I den grad det er kandidater som i tillegg til dette
også har vist forståelse for hvor det kreves dybde, og får til gode drøftelser
her, bør resultatet kunne bli riktig bra.
Nærmere angivelse av mulige momenter ved vurderingen
får utstå til jeg selv har fått sett en del besvarelser og dessuten har fått
reaksjoner fra medsensorer.
Oslo, 7 desember
1993