SENSORVEILEDING 1 AVDELING JUS GRUNNFAG,
UNIVERSITETET I TROMSØ, HØST 1994.
TEORI 1 ‑ DELOPPGAVE
1
"Hvem har klagerett i forvaltningssaker?"
Oppgaven er sentral, og de fleste bør etter min
mening få noe ut av denne. Oppgaveteksten vil kanskje for noen reise visse
avgrensningsproblemer. Skal man her bare drøfte klagerett i forhold til
enkeltvedtak etter fvl 28, eller skal man også trekke inn mer særskilte
klageordninger etter f eks fvl §§ 14, 15 og 21, etter offl § 9 og etter
spesiallovgivningen? Og hva med klage til Sivilombudsmannen? Det sentrale er
selvfølgelig en framstilling av adgangen til å klage til overordnet
forvaltningsorgan etter fvl S 28, men dersom dan klarer å trekke linjer til
andre klageregler ‑og får noe fornuftig ut av dette ‑ bør dette etter
min mening honoreres.
Hvis vi ved rettingen tar utgangspunkt i at det er en
framstilling av hvem som har klagerett etter fvl S 28 som må utgjøre den
avgjorte tyngden i besvarelsen, er dette omhandlet i det alt vesentlige på to
steder i pensum, ‑ nemlig i Eckhoff, Forvaltningsrett, 5 utg (1994), s
501‑503 og (mer indirekte) s 403‑406. (Det er så vidt jeg kan se
ikke noe nytt her i forhold til 4 utg.) I tilleggslitteraturen har emnet fått
mer omfattende omtale, f eks Woxholth, Forvaltningsloven, 2 utg (1993), s 405‑418
og (mer indirekte) s 61‑65. Av de besvarelsene jeg har lest så langt,
synes det ikke å være noen som spesielt har bygget framstillingene på
disposisjon og eksempler fra tilleggslitteraturen.
Etter min mening bør en god besvarelse inneholde
følgende punkter:
1. Det bør være en innledning hvor man nærmere
presiserer problemstillingen. F eks at det sentrale regelsett om klagerett i
forvaltningssaker finnes i forvaltningsloven kapittel VI, at det ‑ etter
dette kapitlet kun er enkeltvedtak som kan påklages. Noen nærmere redegjørelse
for bakgrunnen for forvaltningsloven, hva et enkeltvedtak er osv er etter min
mening ikke noe pluss tvert i mot.
2. Det bør raskt fastslås at det er part og den med
rettslig klageinteresse som har klagerett. Det bør begrunnes hvorfor lovgiver
har valgt en slik avgrensning mht hvem som har klagerett. Her må man kunne
forlange at kandidatene ser sammenhengen med domstolsprosessen selv om det
selvfølgelig ikke kan forventes at de kan noe om domstolsprosess. Hvis kandidaten
ikke ser sammenhengen med tvml § 54, er dette etter min mening et klart minus.
3. Det bør så redegjøres nærmere for hvem som er part
(definisjonen i fvl § 2 første ledd bokstav e). Det har lett for å bli enkelte
banale eksempler, men dette er heller ikke lett å gjøre elegant. Av de
besvarelsene jeg har lest, synes jeg de kommer heldigst ut 4W som gir enkle
(men riktige) eksempler, og som for øvrig sier at løsningen vil måtte bero på
en konkret vurdering i det enkelte tilfelle.
4. Dernest må det redegjøres for rettslig
klageinteresse. Om kandidaten ikke tidligere har omtalt forholdet til tvml §
54, bør det komme her.
Når det gjelder hva som skal til for å få rettslig
klageinteresse, må kandidaten få fram at man må ha en viss tilknytning til
saken. Eckhoff nevner her er enkelte typer tilknytningsforhold (s 502). Disse
er: ‑ konkurranseforhold til en part‑ interessemotsetninger (f eks
i naboforhold) ‑ interessefellesskap ‑ parts suksessor ‑
organisasjoner ‑ offentlige organer.
I hvert fall noen av disse tilknytningsforholdene bør
nevnes hvis man skal få laud. Det kan imidlertid ikke være nok bare å ramse
disse opp med stikkord, ‑ de må utdypes slik at kandidaten viser at
han/hun forstår hva vedkommende skriver.
Enkelte avanserte kandidater vil kanskje drøfte om
også parten må ha rettslig klageinteresse i det konkrete tilfellet for å få
klagerett, eller om han får klagerett alene i egenskap av å være part. Dette er
(så vidt jeg kan se) ikke omtalt hos Eckhoff, men er det i
tilleggslitteraturen. Dersom noen ser problemstillingen bør dette være et klart
pluss.
Generelt om oppgaven vil jeg si: Før jeg begynte å
rette, så jeg på dette som en relativt enkel oppgave. Etter å ha lest
halvparten av besvarelsene, kan det virke som kandidatene ‑ for ikke at
oppgaven skal bli for kort ‑ skriver mye generelt om forvaltningsloven,
enkeltvedtak, begrunnelse for klagerett osv. Selv om det ikke er særlig bra å
skrive mye utenom oppgaven, er det min mening at vi nok bør se noe gjennom
fingrene med dette dersom kandidaten får øvrig har med hovedpunktene for så
vidt gjelder det oppgaven spør etter.
Tromsø,
12 november 1994.
SENSORVEILEDNING
Eksamen
1. avd. jus, Universitetet i Tromsø, H ‑ 94
Oppgavetekst:
2. Aksjelovens regel
om fri omsettelighet av aksjer og vedtektsfestede og avtalte
omsetningsbegrensninger
Litteratur: Relevant pensumlitteratur er Bråthen
(red.): Foretaksrett (2. utg., Oslo 1990) særlig s. 79‑80 jfr. s. 74‑75,
83‑84, 86. Av en viss interesse er også s. 69‑70. Emnet er dessuten
berørt i samme bok, s. 367, 368‑369, som ikke er pensum. I Knophs
oversikt over Norges rett, som er oppgitt som tilleggslitteratur, finnes det
relevant stoff særlig på s. 896‑897 jfr. s. 890‑891, 893 jfr. også
s. 886. Emnet er forøvri behandlet hos bl.a. Marthinussen/Aarbakke: Aksjeloven
(Oslo 1986) s. 86‑102, 114‑120, 319‑323, m.v., Skåre/Knudsen:
Lov om aksjeselskaper (Oslo 1987) s. 62‑63, 71‑80, 88‑91, 228‑230,
m.v., M. H. Andenæs: Aksjeselskapsrett (2. utg., Oslo 1992) s. 117‑166,
313‑315 og Lowzow & Reed: Aksjonæravtaler (Oslo 1993) særlig s. 213
flg. Studentene kan ikke forventes å kjenne denne litteraturen.
Undervisningen:
Emnet er relativt grundig gjennomgått i
undervisningen.
Oppgaven:
(1)
Oppgaven spør etter aksjelovens regler samt
supplerende aksjonæravtaler. Børs‑ og verdipapirrettslige regler faller
dermed utenfor, se imidlertid pkt. (5) nedenfor.
(2)
Oppgaven spør ikke etter selskapslovens regler. Men
hvis disse reglene trekkes inn for å vise forskjellen på selskapsformene og
begrunnelsen for aksjelovens regler samt for eventuelle vedtektesfestede eller
avtalte omsetningsbegrensninger, bør det vurderes positivt.
(3)
Aksjelovens (asl.) hovedregel er § 3‑2, som
bestemmer at aksjer er fritt omsettelige.
(4)
Begrunnelsen for hovedregelen ligger bl.a. i formålet
bak aksjeselskapsformen, nemlig å være et kapitalselskap som ikke legger v ekt
på aksjonærenes egenskaper m.v., og som dermed kan gjøre det mulig å samle
kapital fra en større, ubestemt krets. Hovedregelen kan også ses i sammenheng
1ned,aksjeselskapet som et selskap med begrenset deltakeransvar og med at
aksjonærenes rett til å overføre aksjene sine til andre er en slags
minoritetsbeskyttelse (‑ treffes det vedtak i selskapet som en aksjonær
er uenig i, kan han for: forlate selskapet). Noe av dette bør kandidatene kunne
få frem, men det kan neppe forventes så mye her.
(5)
Som det fremgår direkte av asl. § 3‑2 første
pkt, kan det i lov være fastsatt unntak fra hovedregelen. Noen vil kanskje
oppfatte oppgaven slik at den ikke spør etter dette unntaket. Eksempler på
unntak er bl.a. asl. § 7‑1 (selskapet kan ikke erverve egne aksjer) og
verdipapirhandelloven § 5A jfr. § 5B og § 5C, og § 6 og § 6b. Det finnes også
en rekke andre unntak.
(6)
Som det videre fremgår direkte av asl. § 3‑2
annet pkt., tillates vedtektsfestet bare slike omsetningsbegrensninger som' er
omhandlet i asl. § 3‑3 og § 3‑4. Det innebærer at bare tre slags
omsetningsbegrensninger kan tas inn i vedtektene, nemlig løsningsklausuler (§ 3‑3),
samtykkeklausuler (§ 3‑4) og personklausuler § (3‑4). Dette må
kandidatene få frem.
(7)
For VPS‑registrert aksjer gjelder det
særregler, se asl. § 3‑11 og 3‑12. Kandidatene kan ikke forventes å
gå nærmere inn på disse særreglene.
(8)
Som det fremgår av § 3‑3 kan løsningsklausuler
være av to slag; rett til å overta aksjer som "er" overgått, eller
som "ønskes" overdratt. Dette bør kandidatene få frem. For øvrig kan
det ikke forventes særlig kjennskap til detaljene i asl. § 3‑3. 1
forslaget til ny lov om aksjeselskaper (Ot. prp. 36 (1993‑94)) § 4‑17
nr. 1 og nr. 2 foreslås det ‑ neppe særlig heldig ‑ en ny
deklaratorisk regel om rekkevidden av vedtektsfestede løsningsklausuler. Det
kan ikke forventes av kandidatene kjenner til denne regelen, men det kan tenkes
at noen har hørt om den.
(9)
Samtykkeklausuler kan bare benyttes i forhold til
frivillig overføring av aksjer. Dette følger av uttrykket "erverv av
aksjer ved overdragelse", jfr. asl. § 3‑4 første ledd. Det er
positivt om kandidatene får frem denne detaljen. Samtykke gis normalt av
styret, jfr. asl. § 3‑4 annet ledd. Fristen for å gi samtykke løper fra
meldingen av aksjeervervet, jfr. asl. § 3‑4 tredje ledd.
Verdipapirhandelloven § 5 A tredje ledd opererer med en annen frist, men dette
kan kandidatene ikke forventes å gå inn på. Samtykke kan bare nektes hvis det
foreligger saklig grunn, jfr. asl. § 3‑4 tredje ledd tredje pkt. Det vil
være positivt om kandidatene kan si roe om hva som regnes som saklig grunn.
Vedtektene kan regulere kompetansen t.l å gi samtykke, jfr. asl. § 3‑4
annet ledd annet pkt. Følgene av at samtykke nektes f ‑emgår av asl. § 3‑4
tredje ledd. I forslaget til ny lov om aksjeselskaper (Ot. prp. 36 (1993‑94))
§ 4‑15 nr. 5 bokstav c er det foreslått en ny ‑ og neppe særlig
heldig ‑ regel cm følgene av at samtykke nektes. Det kan ikke forventes
av kandidatene kjenner t 1 denne regelen, men det kan tenkes at noen har hørt
om den.
(10)
Som personklausuler regnes vedtektsbestemmelser om at
"erverver av aksje s ,<al ha visse egenskaper m.v.", jfr. asl. § 3‑4
første ledd. Tilsvarende vilkår kan vedtektsfestes for eier av aksje, jfr. asl.
§ 3‑4 tredje ledd fjerde pkt. ("som etter vedtektene ikke kan ha
aksjer i selskapet"). Friheten til å fastsette vilkår for erverver eller
eier av aksje er temmelig stor.
(11)
Innføring av vedtektsbestemte omsetningsbegrensninger
i eksisterende selskapers vedtekter må skje iht. de ordinære regler om
vedtektsendringer, jfr. asl. § 9‑8, § 9‑9, særlig tredje ledd annet
pkt. og § 9‑10. Beslutningen må treffes med enstemmighet eller et
spesielt stort flertall, jfr. asl. § 9‑15 første og annet ledd smi. den
ordinære regel for vedtektsendringer i asl. § 9‑14.
(12) Ved aksjonæravtale kan
aksjonærene seg imellom avtale en hvilken som helst omsetningsbegrensning, jfr.
forutsetningen i asl. § 3‑2 første pkt. Avtalen kan omfatte alle
aksjonærer eller noen av aksjonærene. Aksjonæravtaler er i prinsippet undergitt
vanlige avtalerettslige regler. Det kan ikke forventes at kandidatene sier noe
særlig om omsetningsbegrensninger i aksjonæravtale. Men kandidatene bør få frem
at det er forskjell på virkningene av vedtekter og aksjonæravtaler.
Vedtektsbestemmelser er bindende i forhold til enhver erverver av aksjer, mens
aksjonæravtaler bare er bindende i forholdet mellom partene i avtalen. En
overdragelse av aksjer i strid med en aksjonæravtale kan således være bindende
både i forhold til selskapet og i forholdet til erververen. Hvorvidt dette
gjelder både erverver som er i god tro og i ond tro, er kanskje ikke helt
klart. Kandidatene har imidlertid ingen forutsetninger for å gå inn i denne
problemstillingen.
Sensorveiledningen er skrevet uten at jeg har lest
noen besvarelser. Det er derfor vanskelig å si noe om karaktersettingen.
Kandidater som viser god oversikt må imidlertid honoreres. Det bør nok ikke
stilles for store krav til kandidatenes kjennskap til detaljer om emnet.