Sensorveiledning.
1. avdeling jus
Universitetet
i Tromsø høsten 1994
Praktikumsoppgaven ved høstens eksamen er av uvant karakter, idet det sjelden gis statsrettsoppgaver som praktikum. Det må derfor forventes en noe varierende måte å løse oppgaven på. Noe mer innblanding av teori må også aksepteres.
Det
er verd å understreke innledningsvis at temaet parlamentarisme ikke var
gjenstand for forelesninger dette semesteret. Vanligvis pleier undertegnede
alltid ta med parlamentarismen, fordi fremstillingen hos Andenæs er lite
dyptpløyende og rettslig analyserende. Men i år, da forelesningene ble holdt
etter at eksamensoppgavene var bestemt, turde ikke undertegnede bestemme
temaene for forelesningene. Det ble til at studentene da valgte, og de valgte
"bort" akkurat emnet parlamentarismen. Noen kandidater, som har hørt
forelesningene om dette tidligere, vil formodentlig lia dypere kunnskaper enn
hva man får av å lese Andenæs.
Generelt
er å si at hovedtemaet i praktikumen, parlamentarismen, er drøftet hos Andenæs
§ 24 (s. '171 flg.), men enda grundigere hos Stavang i TfR 1976 s. 423‑63.
Det er Stavangs opplegg som har vært fulgt i tidligere forelesninger. Det ene
spørsmålet, som gjelder et forretningsministeriums kompetanse, er bare
behandlet hos Stavang, jfr. nedenfor. .
Jeg
skal ikke si så mye om de enkelte spørsmål, men summarisk gå gjennom dem.
Ad.
spørsmål 1:
Først
bør kandidaten konstatere at alle de tre forslagene er mistillitsforslag.
Uttrykkene "beklager" og
"kan
ikke støtte ” er jevngodt med bruk av uttrykket mistillit. Dette må i alle fall
anses som gjeldende rett i dag, selv om det noen ganger har vært hevdet at
Stortinget værsågod får bruke uttrykket mistillit dersom det mener at
regjeringen bør gå.
Kandidatene
bør videre se at man her står overfor en situasjon med såkalt negativt
flertall. Andenæs lærer
med
bred penn (s. 181) at regjeringen i slike tilfeller ikke har plikt til å gå. I
forelesninger pleier dette å bli, nyansert en del mer, idet det vises til
Mowinckels lære om såkalte kommensurable forslag. Hva kandidaten
her
kommer til, kan ikke være så viktig som at de får til en fornuftig drøftelse.
Ad. spørsmål 2:
Kandidatene må se at spørsmålet om Stortingets adgang
til å innhente betenkninger fra Høyesterett positivrettslig er løst i Grunnloven
§ 83. Bestemmelsen blir ikke hyppig brukt, men er likevel en del av den i dag
gjeldende forfatning. Høsten 1945 avga høyesterett betenkning til Stortinget om
kompetansespørsmålene etter krigen.
Grunnloven § 83 er omtalt hos Andenæs på s. 206‑207.
Kandidatene må også se at adgangen til å rådspørre
Høyesterett er noe som tilkommer Stortinget, og at de enkelte partier eller
enkeltrepresentanter ikke har slike rettigheter på vegne av Stortinget. Akkurat
dette fenomenet har vært drøftet i undervisningen i lys av Grunnloven § 75, som
gir Stortinget rett til å få seg forelagt offentlige dokumenter og statsrådets
protokoller. I forbindelse med et par konkrete saker har det vært drøftet om
enkeltrepresentanter eller partier. kan kreve å inneha en slik rett.
Spørsmålene må besvares negativt. Drøftelsen kan gjerne overføres på Grunnloven
§ 83.
Ad. spørsmål 3:
Vi. er her inne på spørsmålet om et
forretningsministeriums kompetanse. Dette er behandlet hos Stavang,'1 nevnte
artikkel og dessuten av tidligere høyesterettsdommer og justisminister Egil
Endresen i festskriftet til John Lyng, Oslo 1975 s. 132 flg.
Som Stavang skriver, (s. 448‑449), er
utgangspunktet at et forretningsministerium ikke skal gjøre annet enn det er
grunn til å tro at et flertall av Stortinget ønsker. Kompetansen er således
avgrenset i forhold til den alminnelige utøvende myndighet etter Grunnloven § 3
og prerogativ bestemmelse. Rekkevidden av forretningsministeriets kompetanse må
videre bero på hva som var årsaken til regjeringskrisen.
I dette tilfellet står man overfor en relativt
ordinær embedsutnevnelse, men det er nettopp embedsutnevnelser som tidligere
har skapt juridisk og politisk diskusjon når de er foretatt av
forretningsministerier. Det kan Ikke forventes for mye av kandidatene her, og
det må være akseptabelt at man bare tar utgangspunkt i den alminnelige
bestemmelsen i Grunnloven § 21 og spør om denne må tolkes særlig snevert eller
innskrenkende for et forretningsministeriums del.
Ad. spørsmålene 4 og 5:
Spørsmålet er om det finnes faste regler for
regjeringsdannelsen, eller om den avgående statsminister, stortingspresidenten
eller kongen har personlig innflytelse. Det siste alternativ bør i alle fall
besvares negativt, idet Grunnloven § 12 1 dag ikke gir uttrykk for noen konstitusjonell
realitet.
Spørsmålet er drøftet av Stavang s. 452 flg.
i det konkrete tilfellet synes presidenten bundet til
å peke på lederen for det nest største partiet i Stortinget. Enda mer sikkert
må det være at, kongen er forpliktet til å følge presidentens råd. Dette må i
dag slås fast som en regel, på tross av den diskusjon som fint sted i
Stortinget etter Kings Bay saken l 1963. Flinke kandidater vil kanskje vite at
Kong Håkon i 1928 gikk forbi det rådet han fikk og ba Arbeiderpartiet danne
regjering. Også i 1971 foregikk regjeringsdannelsen på en uvanlig måte.
Imidlertid kan det ikke forventes for mye faktisk kunnskap av kandidatene her,
men jeg vil trekke dem som peker på at kongen bør ha noen valgmulighet.
Generelt vil jeg si om de få besvarelser jeg har
lest, at de er preget av lite grundige kunnskaper i emnet, dessverre. De fleste
kan litt om parlamentarismen. få finner Grunnloven 83, og enda færre får noe
fornuftig ut av drøftelsen av forretningsministeriets kompetanse. ,leg vil
imidlertid ikke stille for store krav for at kandidatene kan stå på oppgaven.
som må anses som litt vanskelig.
Når det gjelder oppgavens del to. har jeg bedt
faglæreren vurdere om det er nødvendig å lage en egen sensorveiledning.
Generelt vil jeg si at denne delen reiser tre spørsmål: Hvorvidt det er kommet
til avtale mellom Pedersen og Nedernes, hvorvidt banken i så fall er bundet, og
hvilken pris Nedernes kan kreve.
Det første spørsmålet krever en drøftelse av de
avtalerettslige regler om løfteprinsippet. dvs. hvor langt man må være kommet i
utvekslingen av tilbud og aksept for at en avtale skal foreligge. Man står
egentlig overfor en avtale som blir utfylt ved etterfølgende handlinger, eller
som gror frem etter hvert som partene forhandler.'
Det er alminnelig akseptert at en avtale kan være
inngått selv om ikke alle detaljer er avklaret mellom partene. såfremt man er,
enige om de vesentlige punkter, foreligger bindende avtale.
At Pedersen forplikter banken, følger i. og for seg
av ordlyden i oppgaven, hvor det fremgår at han fikk fullmakt. Fullmaktens
ramme var imidlertid kr. 20.000,‑. Dette var imidlertid bare en intern
instruks, ukjent for Nedernes Så lenge Nedernes var i god tro, må han kunne
kreve kr. 35.000.‑, dersom man kommer til avtale om dette var kommet i stand.
Det beste er vel å se forholdet slik at man var enige
om leveringen, men at prisspørsmålet ikke var løst i avtalen. i så fall er man
over i de kjøpsrettslige regler, hvor § 45 har et deklaratorisk utgangspunkt om
at kjøperen skal betale "gjengs pris". Noen gjengs pris for denne
type spesievarer finnes ikke. spørsmålet er så om man kan utfylle med et
prinsipp om at kjøperen må betale liva selgeren krever. Dette må antas, så
lenge kravet ikke er urimelig, jfr. skranken i kjøpsloven § 45.
Mitt inntrykk her er at kandidatene har lite tak også
på disse reglene, men så en da også de generelle kunnskaper i avtalerett
begrensede hos førsteavdelingsstudenter.
Jeg vil ikke gi råd om bedømmelsen generelt sett, men
det må legges til grunn at del en teller 2/3 for karakteren, mens del to teller
1/3.
Denne foreløpige sensorveiledning blir permanent
dersom jeg ikke får tilbakemeldinger fra enkeltsensorer eller faglærer.
Oslo,
12.
Tillegg til
sensorveiledning for praktikumsoppgaven 1. avdeling ved Universitetet i Tromsø,
høsten 1994,‑avtalerettsdelen
Hovedveiledningen skisserer
greit problemstillingene som er aktuelle. Jeg supplerer derfor bare med et lite
moment.
Spørsmål 1
Slik jeg ser det er det i
spørsmålet om banken er bundet, også et spørsmål om bankens adferd eller mangel
på sådan, kan føre til at kunstneren får medhold, helt eller delvis. Slik jeg
ser det er begge parter å bebreide for at det går som det går. Spørsmålet er så
om banken på noen måte utmerker seg i forhold til kunstneren, slik at risikoen
kan veltes over på banken. Ut fra avtaleforholdets natur, synes jeg i et slikt
tilfelle som det foreliggende det er naturlig å si at banken bør ha en høy grad
av egenrisiko.
Også betraktninger rundt
profesjonalitet, styrkeforhold kan kanskje bygge noe opp under dette. På den
annen side vil vel de fleste bebreide kunstneren for ikke å ha brakt klarhet i
prisspørsmålet m.v. I det hele tatt er jeg i tvil om passivitetsmomentet kan
stå på egne ben, men de som ser det, bør vel få et pluss for det.
En annen sak er om man ut
fra avtaleforholdets natur kan innrømme kunstneren en viss frihet i
prisspørsmålet, som jo det vesentlige her. Ytelsen kan kanskje sies å ha så
stort preg av individualitet, at prisspørsmålets endelige avklaring måtte
utsettes, noe som for øvrig fremkommer i faktum. Det kan da kanskje være
nærliggende å anse banken for å være bundet, men til en pris innenfor
rimelighetens grenser. På den annen si ga jo kunstneren beskjed om at han var
dyrere enn gjennomsnittet.
Spørsmål 2
Noen vil vel la seg forlede
til å gi kunstnerens besøk i banken og diskusjonen med kasseren, vekt utover
det dagligdagse i situasjonen. Dette kan ikke være riktig. De som ser dette,
bør innskrenke seg til å si at jubileumsbildespørsmålet ligger utenfor
kasserens stillingsfullmakt.
Del 2 forekommer meg å være
over gjennomsnitt krevende for studenter med relativt liten ballast i disse
spørsmål. Jeg regner med at det blir tatt hensyn til dette i sensuren.
Tromsø, 13. desember 1994