Sensorveiledning. 1. avdeling jus høsten 1996. Universitetet i Tromsø
Parlamentarismen
i Norge.
1. Innledning
Oppgaven er sentral
innenfor statsforfatningsretten og gjennomgås nøye under forelesningene. Pensum
utgjøres av Johs. Andenæs' fremstilling i statsforfatningsretten (§ 24), og
dessuten skal studentene være kjent med Per Stavangs artikkel i TfR 1976 s. 423
flg. "Parlamentarismen i Norge"). Temaet er dessuten berørt i
Castbergs statsrettsfremstilling (bind I s. 203), i Stavangs doktoravhandling
om "Parlamentarisme og maktbalanse", Oslo 1964 og i Stavangs artikkel
om Negativt fleirtal i norsk parlamentarisme, Lov og Rett 1971 s. 145 fig.
Det må forventes at
kandidatene gjennomgår hva parlamentarismen er, parlamentarismens fremvekst og
hjemmel, det sentrale innhold i parlamentarismen, herunder årsaker til
regjerinssskifter i Norge, samt noe om hvordan regjeringsskifter skjer. Jeg
gjennomgår disse temaene stikkordsmessig nedenfor.
2. Innholdskravene
I rettsteorien er det som et kjennetegn på parlamentarismen
fremhevet at Kongen velger sine rådgivere samt at det må et bifall til fra
Stortinget. Ingen av delene er riktige. Det sentrale innhold i
parlamentarismen i dag er at Regjeringen utgår fra flertallet eller det største
mindretall i Stortinget og avleder sin legitimitet av dette. Kandidaten må få
frem at det ikke er Kongen som velger statsråder, slik Grunnloven § 12 lyder,
og at Kongen ikke selv treffer beslutninger i statsråd, slik det fremgår av
Grunnloven § 30.
Om fremveksten av parlamentarismen bør kandidatene
si noe om maktkampen mellom Storting og Regjering
i forrige århundre, som munnet ut i riksrettssaken mot Selmer‑ministeriet
i 1884. Gode kandidater kan dette godt, fordi stoffet fenger. Således bør
kandidaten få frem at makt kampen mellom Regjering og Storting kom på spissen
etter at Regjeringen hadde overtatt de sentrale statsrettslige funksjoner fra
Kongen, og at stortingsflertallets mål med å innføre en bestemmelse i
Grunnloven om statsrådenes møterett i Stortinget, var å påvirke statsrådene for
å erobre en del av Regjeringens makt. Enda et pluss bør gis til dam som
analyserer i hvilken grad parlamentarismen har styrket Stortingets eller
Regjeringens maktstilling i praksis.
Kandidatene må få frem at
parlamentarismen i dag er konstitusjonell sedvanerettssregel og begrunne dette.
Om det sentrale innhold i
parlamentarismen, må kandidatene få frem at Regjeringen i alle fall plikter å
gå av etter et mistillitsvotum. Herunder bar drøftes hva et mistillitsvotum er
og hvordan det fremmes. Denne plikten til å gå utgjør et minimumsinnhold i
parlamentarismen. Kandidatene må deretter drøfte Regjeringens maktinstrument
overfor Stortinget, nemlig kabinettspørsmål. I statsrettslig teori har det vært
adskillig tvil om Regjeringen plikter å gå etter å lidt nederlag på et
kabinettspørsmål. Kandidatene bør kjenne til denne uenigheten, men de beste
grunner taler nok i dag for å si at det foreligger p1ikt for Regjeringen. Dette
må bygges på den praksis som foreligger, og som etter alt å dømme bygger på en
oppfatning av det rettslige innhold i parlamentarismen.
Den tredje grunnen til
regjeringsskifter er negative flertall mot Regjeringen i Stortinget.
Kandidatene bør si hva dette er, og referere debatten fra særlig
mellomkrigstiden om hvorvidt Regjeringen har p1ikt til å gå etter et negativt
flertall. Jeg viser til Stavangs fremstilling i TfR, Mowinckels pragmatiske
holdning til de såkalte inkommensurable forslag og til spørsmålets praktiske
betydning i dag. Jeg er personlig enig i den konklusjon som Stavang trekker,
nemlig at Regjeringen kun har p1ikt til å gå dersom det foreligger en
kombinasjon mellom et. negativt flertall og kabinettspørsmål.
Etter dette vil en del
kandidater komme inn på andre årsaker til regjeringsskifter, så som
statsministerens avgang, valgnederlag, regjeringskoalisjonens
"oppløsning" og viktige politiske nederlag (typisk folkeavstemmingen
i 1972). Imidlertid utgjør ikke disse årsakene til regjeringsskifter noen del
av parlamentarismen som rettsregel. Selv etter et valgnederlag må statsministeren
kunne sitte og vente på mistillitsvotum, dersom man finner dette politisk
opportunt.
Avslutningsvis bør
kandidatene drøfte en del spørsmål som gjelder praktiseringen av det
parlamentariske system. Det gjelder blant annet spørsmålet om Stortingets
mistillit kan rettes mot en statsråd eller hele Regjeringen, om muligheten for
bruk av mistillitsvotum er begrenset når opposisjonen ikke kan danne regjering
og om mistilliten må bygge på konkrete feil eller mangler i embetsutøvelsen.
Her kan gode kandidater komme inn på forholdet mellom embetsverket og
statsråden (lojalitetsplikten og ansvarlighetsprinsippet) samt på rekkevidden
av statsrådens ansvar for frittstående statlige institusjoner. Dette er
imidlertid temaer som det ikke kan forventes alt for dype kunnskaper i. Det
samme gjelder spørsmålene om et forretningsministeriums statsrettslige
stilling, som er lite drøftet i teorien og noe mer i praksis (særlig 1990).
Egil Endresen har skrevet noe om dette i Festskrift til Jon Lyng.
Flinke kandidater har
avslutningsvis drøfte betydningen av parlamentarismen i dag, hvor endog
Arbeiderpartiets nyvalgte parlamentariske leder har reist spørsmålet om
parlamentarismen er satt ut av spill (kronikk i Aftenposten 2. november 1996).
Det kan reises spørsmål om Stortinget må være mer forsiktig i sin
kontrollvirksomhet når det ikke er et parlamentarisk alternativ til den
sittende regjering, så som i dag. Kandidater som ser sammenhengen mellom
Stortingets kontrollutøvelse, som har blitt betydelig styrket de senere år, og
muligheten for å bruke de parlamentariske våpen mot Regjeringen, bar honoreres
særskilt.
3.
Bedømmelse
Jeg utarbeider denne sensorveiledningen før jeg har
lest noen besvarelser og kommer derfor bare med antydninger om hvordan
besvarelsene bør bedømmes. For å stå må kandidatene vite hva parlamentarismen
er og kunne redegjøre for hjemmel og historikk samt det sentrale innhold i
parlamentarismen (mistillitsvotum som Stortingets maktinstrument og
kabinettspørsmål som Regjeringens maktinstrument). Fremstillingen om disse
temaene bør være korrekt. For å få laud må det kreves en utdypning av disse
temaene, samt en bredere redegjørelse for parlamentarismens fremvekst, og man
må sette de ulike årsaker til regjeringsskifter inn i en parlamentarisk
sammenheng. De helt gode besvarelsene trekker i tillegg frem slike spørsmål som
her er drøftet avslutningsvis om mulige parlamentariske begrensninger i bruken
av de parlamentariske maktinstrumenter.
Jeg vil tro at de
kandidatene som har fulgt forelesningene og den systematikk som her er
redegjort for, vil komme brukbart fra besvarelsen. Temaet er vanskeligere for
dem som har lest på egenhånd uten å systematisere spørsmålene. Derfor kan
oppgaven karaktermessig gi god spredning.
VEDRØRENDE
SENSORVEILEDNINGEN TIL TEORIOPPGAVE NR. 1, "PARLAMENTARISMEN I
NORGE", 1. AVDELING JUSS, UNIVERSITETET I TROMSØ, HØSTEN 1996
I sensorveiledningen til
ovennevnte eksamensoppgave er det oppgitt at Stavangs artikkel
"parlamentarismen i Norge", TfR 1976, s. 423‑463, er pensum på
1. avdeling. Dette er ikke riktig. Den er hverken oppgitt som pensumlitteratur
eller tilleggslitteratur. I pensumlitteraturen behandles oppgavens tema bare i
Andenæs, Statsforfatningsrett, først og fremst i § 24 og noe om historikk på s.
54‑55. Veiledningens krav til besvarelsene synes å bære preg av en
forutsetning om at Stavangs artikkel er pensum. Kravene f. eks for å få laud må
derfor senkes noe i forhold til det som synes å følge av sensorveiledningen.
Det må være fullt mulig å oppnå laud selv om besvarelsen hverken i dybde eller
bredde, har med alt det som er nevnt på s. 2 i veiledningen.
Tromsø 30. desember 1996