SENSORVEILEDNING
Teorioppgave nr. 2 høsten 1997
Universitetet l Tromsø
"Gjør
rede for hvordan lover blir til og hvilken betydning forarbeidene har ved
tolking av lover."
Første delen av oppgaven
hører hovedsakelig inn under statsforfatningsretten og er i pensumlitteraturen
dekket i Johs. Andenæs, Statsforfatningen i Norge, 7. Utgave, Oslo 1994, § 30
(s. 218‑228), som har overskriften "Stortingets lovbehandling".
Denne delen er også behandlet noe i pensum i rettskildelære, jf. neste avsnitt.
Andre delen av oppgaven
hører inn under rettskildelæren og er i pensumlitteraturen dekket i Erik Boe,
Innføring i juss, bind I ‑ juridisk tenkning og rettskildelære, 2.
Utgave, Oslo 1996, kap. 16.2 (s. 232 flg,), som har overskriften
"lovforarbeider, lovens etterarbeider, formål
Begge delene av oppgaven er
således knyttet til egne kapitler i pensumlitteraturen. Dette gjør nok at mange
av besvarelsene vil bli preget av at kandidatene prøver å huske fra disse
kapitlene. En del av prøven vil imidlertid være å trekke inn andre relevante
deler av pensum. Særlig gjelder dette den siste delen av oppgaven. Denne vil
fort bli mangelfull, dersom. kandidatene ikke trekker inn noe fra kap, 14 i Boe
om "rettskildereglenes innhold".
Oppgaven må anses å være
sentral på 1. Avdeling.
I det følgende vil jeg
komme med forslag til hvordan oppgaven kan disponeres og komme med bemerkninger
om hva som etter min oppfatning er sentralt i den.
1 Innledning
Her bør kandidatene få frem
at oppgaven faller naturlig i to hoveddeler. Videre bør det sies noe om
sammenhengen mellom de to delene. Den nærmere presisering av de to deler kan
foretas her, men hører etter min mening mest naturlig hjemme i hver hoveddel.
2 Hvordan
blir lover til?
2.1 Nærmere
om problemstillingen
Her bør kandidatene si noe
om uttrykket "lover". Ut fra dekningen i pensum bør kandidatene se at
det her siktes til formelle lover gitt av Stortinget. I tettskildelæren brukes
uttrykket lover også i en annen betydning, nemlig om alle generelle skrevne
rettsregler. Dette omfatter da også grunnlovsbestemmelser, provisoriske
anordning, forskrifter osv. Men som nevnt bør kandidatene ut fra pensum se at
det ikke er denne betydningen oppgaven sikter til. Etter min mening kan det
imidlertid ikke føre til trekk i seg selv om noen tolker uttrykket
"lover" i en vide betydning som her er nevnt. Disse kandidater vil
imidlertid likevel komme dårligere ut karaktemessig, da behandlingen av hvordan
disse andre bestemmelser blir til nødvendigvis vil gå. noe på bekostning av
hvordan formelle lover blir til. De kandidater som ser dette
avgrensningsproblemet og som velger å avgrense oppgaven til den snevre
betydning, bør få et pluss.
Det som er oppgavens tema
er etter dette å gjøre rede for hele prosessen ved behandlingen og vedtagelsen
av formelle lover. Om kandidatene har med noe om Stortingets avrige Oppgaver og
behandlingen av andre saker enn lover, er dette et pluss så lenge det skjer
helt kort som 1edd i plasseringen av oppgaven i en større sammenheng.
Når det gjelder den videre
fremstilling blir det sentrale å få frem de ulike aktører i
lovgivningsprosesscn og hvilken rolle de enkelte av disse har. Det naturlige
vil være å fremstille prosessen kronologisk, slik som Andenæs har gjort i § 30.
Kandidatene bør derfor starte med å si noe om hvem som har rett til å komme med
lovforslag. Deretter bør det sies noe om behandlingen av lovforslag før disse
kommer til Stortinget, før det gjøres rede for behandlingen i Stortinget,
Behandlingen av lovforslag i Stortinget bør etter min oppfatning utgjøre
hoveddelen av denne delen av oppgaven. Bestemmelsene i grl. §§ 76‑79 er
her sentrale og må behandles utførlig. Og her som ellers gir det pluss om
kandidatene klarer å gi begrunnelser for de ulike regler. Et pluss vil det også
være om kandidatene trekker frem likheter og ulikheter mellom behandlingen av
forslag til formelle lover og behandlingen av grunnlovsforslag. Behandlingen av
grunnlovsforslag er behandlet i Andenæs § 4.2.
Jeg går ikke nærmere inn på
de enkelte emner, men nøyer meg med å vise til fremstillingen i Andenes.
3 Hvilken
betydning har forarbeidene ved tolking av lover?
3.1 Nærmere
om problemstillingen
Også her bør kandidatene
presisere problemstillingen noe nærmere.
Et avgrensningsspørsmål som
oppstår vedrørende denne delen av oppgaven, er om det faller utenfor å behandle
etterarbeider og lovens formål. En naturlig forståelse av oppgaveteksten
tiIsier at dette faller utenfor. Når det likevel kan reises spørsmål om dette,
skyldes det at Erik Boe i sin fremstilling behandler alle disse temaer under i
kap. 16.2 under overskriften "lovforarbeider, lovens etterarbeider og
formål". Siden dette er sentralt stoff innenfor rettskildelæren, må det
etter min mening forventes av kandidatene at de vet at det er forskjell mellom
forarbeider, etterarbeider og lovformål. Det må derfor trekkes noe i seg selv,
dersom noen tolker oppgaveteksten slik at disse emner faller innenfor oppgaven.
Det største trekket vil imidlertid komme ved at fremstillingen nødvendigvis vil
bli overfladisk vedrørende forarbeidenes betydning, dersom disse andre emner
behandles på lik linje med dette.
Uttrykket forarbeider kan
defineres som alle utredninger, forslag og avstemminger som skriver seg fra
noen aktører som har vært med i lovgivningsprosessen. Når det gjelder de ulike
typer dokumenter forarbeidene kan inneholde, vil nok kandidatene ha vært innom
disse i den første delen av oppgaven, og kan derfor her nøye seg med en
henvisning til denne.
Når det gjelder det nærmere
innhold av denne delen av oppgaven bør kandidatene få frem at det er
forarbeidenes rettskildemessige betydning, som skal behandles. Kandidatene må
gjerne to med noe om uttrykket "tolking" som i denne sammenheng betyr
tolking i vid forstand, d.v.s. hele prosessen frem til rettsanvenderen står
igjen med rettsregelen. Kandidatene må også gjerne ta med noe om forholdet
mellom uttrykkene lov og rettsregel. Disse forhold bør imidlertid gjøres kort.
Kandidatene bør videre få
frem at hvilken betydning forarbeidene har ved tolkingen av lover, styres av
rettskildeprinsippene. Det kan sies noe om karakteren av disse og uttrykket
rettskildefaktor, men det bør i tilfelle gjøres meget kort
Rettskildeprinsippene kan
inndeles i relevans‑, slutnings‑ og vektnormer. Når oppgaven bruker
uttrykket "hvilken betydning forarbeidene har ", kan det synes som om det først og fremst siktes til
relevans og vektnormene vedrørende forarbeider. Etter min mening kan det
imidlertid ikke trekkes hvis noen av kandidatene behandler slutningsnormene.
Fremstillingen bør i alle tilfelle være mest omfattende om vektnormene.
Enten innledningsvis eller
som et eget punkt bør kandidatene si noe om begrunnelsen for at forarbeider kan
tillegges vekt ved tolkingen av lover. Stikkord her er lojalitet overfor
lovgiveren ut fra respekten for folkestyret, hensynet til lovginingsteknikken
og respekten for fagkunnskapen til de som er med i prosessen med
lovbehandlingen. Dette er nevnt i Boe på s. 235.
3.2 Forarbeiders
relevans
Her reiser det seg
sprørsmål om generell relevans eller grunnkrav til relevans, jf. Boe s. 165.
Det er bare utsagn som skriver seg fra personer eller organer, som på en gyldig
måte har vært en del av lovgivningsprosessen, som er forarbeider i
rettskildemessig forstand
Et annet forhold som kan
trekkes inn her er dette med "spesiell relevans", jf. Boe s. 166‑167.
Spørsmålet om relevans volder få problemer i forbindelse med forarbeider
3.3 Slutning
fra forarbeider
Etter rettskildeprinsippene
gjelder det i utgangspunktet de samme normer for slutninger fra forarbeider som
for slutninger fra lovtekster. De enkelte ord og uttrykk må tolkes i sin
kontekst. Ved tolkingen av ord og uttrykk skal i utgangspunktet alminnelig
språkbruk legges til grunn. Unntak fra dette prinsipp må gjøres i forbindelse
med eldre tekster hvor det er ordenes betydning på språkføringstidspkt som skal
legges til grunn. Videre må unntak gjøres i forbindelse med faguttrykk hvor det
er den alminnelige oppfatning innenfor vedkommende fagområde, som må legges til
grunn
Et poeng når det gjelder slutning
fra forarbeider er at uttalelser fra debatter i Odelstinget og Lagtinget, ofte
må tolkes innskrenkende fordi de formuleres vidt og har velgerne og ikke
rettsanvenderne, som adressater.
Dette punktet bør ikke
gjøres for omfattende.
3.4 Forarbeiders
vekt
Hvor stor vekt forarbeidene
kan tillegges, avhenger av tre forhold, jf. Boe s. 186‑187. For det
første egenskaper ved forarbeidene selv, som har betydning for hvilken vekt de
kan tillegges. Boe betegner dette for «spesiell vekt». Et annet uttrykk som
ofte brukes om dette er «egenvekt». For det andre hvilke andre
rettskildefaktorer som trekker i motsatt retning. Om dette bruker Boe uttrykket
«generell vekt». Et annet uttrykk som ofte brukes er «relativ vekt». For det
tredje egenskaper ved de rettskildefaktorene som trekker i motsatt retning (den
spesielle vekt til disse).
Når det gjelder den
spesielle vekt behandler Boe en rekke forhold som har betydning for denne. Her
nevnes noen som etter min mening må anses sentrale:
‑Alder. Jo nyere
loven og forarbeidene er, jo større vekt må det legges på forarbeidene.
‑Enstemmighet/dissens.
Et utsagn om hvordan loven skal tolkes må tillegges større vekt jo flere av
aktørene som uttrykkelig slutter opp om dette. F. eks. at det først fremsettes
i en NOU, deretter av departementet og regjeringen i odelstingsproposisjonen og
så av stortingskomiteen i innstillingen til Odelstinget. Mindre vekt må en
uttalelse tillegges dersom den bare fremsettes i et av disse dokumenter, eller
det er motstrid mellom de ulike deler av forarbeidene.
‑Grundighet. Er et
spørsmål utførlig behandlet og dermed grundig gjennomtenkt vil en uttalelse
tillegges større vekt enn hvor et spørsmål bare så vidt er berørt
‑Uttalelsenes klarhet
og utforming. Er uttalelsene uklar eller veldig generelt utformet, vil dette
svekke deres vekt.
‑Hvem i
lovgivningsprosessen skriver uttalelsene seg fra. Ut fra hensynet til respekt
for folkestyret skulle man tro at uttalelsene fra aktørene i Stortinget og de
som er nærmest lovvedtaket, nemlig Odelstinget og Lagtinget, hadde størst vekt
og måtte ses på som uttrykk for den reelle lovgiverviljen. Slik er det ikke
ubetinget. Når det gjelder debattene i Odelstinget og Lagtinget skyldes dette
at representantene ofte her bruker disse debattene til å slå politisk mynt på
den saken som er til behandling. Uttalelsene til representantene er derfor ofte
i første rekke adressert til velgerne og ikke til de som senere skal tolke
loven. Dette innebærer ofte at representantene tar lift ekstra i. Unntak
gjelder her for uttalelser fra saksordføreren og statsråden.
Når det gjelder forholdet
mellom stortingskomiteens innstilling og de deler av forabeidene som skriver
seg fra behandlingen utenfor Stortinget, mat det legges til grunn som et
utgangspunkt at komiteens innstilling tillegges større vekt enn de øvrige.
Særlig gjelder dette ved lover som gjelder politisk betente spørsmål. Ved
privatrettslige lover vil ofte odelstingsproposisjonen og utredningen fra en
eventuell nedsatt fagkomite (inntatt i en NOU) tillegges størst vekt, ut fra
hensynet til respekt for fagkunnskapen til de som utferdiger disse.
Den generelle vekt av
forarbeidene avhenger som nevnt av hvilke rettskildefaktorer som trekker i
motsatt retning av dem. Her kan kandidatene stille opp ulike
faktorkonstellasjoner og drøfte disse. Kandidatene bør ta opp situasjonen ved
motstrid mellom lovtekst og forarbeider. Utgangspunktet må ber være at
lovteksten går foran Er lovteksten uklar eller
generell, mens forarbeidene
er klar, vil imidlertid forarbeidene kunne gå foran. Ofte vil en tredje faktor
komme inn å bli utslagsgivende, f, eks. reelle hensyn
En annen konstellasjon som
nevnes av Boe er at forarbeider og etterarbeider strider mot hverandre. Her er
utgangspunktet at forarbeidene går foran, jf: s. 187.
Dersom kandidatene
behandler andre tilfeller hvor forarbeidene og andre rettskildefaktorer trekker
i hver sin retning og foretar en fornuftig drøftelse, må det honoreres for
dette, Det samme gjelder dersom det konstrueres praktiske eksempler hvor også
egenskaper ved de andre rettskildefaktorene trekkes inn.
Litt
om bedømmelsen av besvarelsene
Dette er en oppgave som jeg
tror det blir lite stryk på. Emnet er så sentralt at alle bør kunne få til noe.
Kandidatene bør i
utgangspunktet behandle de "to delene" av oppgaven likt. Etter min
mening vil det imidlertid være forsvarlig å bruke noe større plass på den siste
delen enn den første.
Når det gjelder
strykgrensen må det her som ellers foretas en helhetsvurdering. En kandidat som
ikke får til noe i den ene delen vil kunne redde seg ved en bedre behandling av
den andre. Dersom kandidatenes fremstilling av den første delen bærer preg av
at de ikke har lest noe om hvordan lover blir til i statsforfatningsretten, men
bare husker litt om NOUer og odelstingsproposisjoner fra rettskildelæren, vil
dette være et stort trekk som sammen med en svak annen del kan medføre at
kandidaten havner på stryk. Dersom kandidaten ikke klarer å finne frem til grl.
§§ 76‑79, er dette et tegn på at de ikke har lest noe om dette.
En karakter rundt 2.85/2.90
forutsetter at kandidaten får med en del av hovedpunktene i begge deler. Disse
besvarelser kjennetegnes ofte ved at kandidaten har med en del av det sentrale
men at han/hun ikke far med noe særlig om begrunnelser eller eksempler, eller
at det er stor ubalanse mellom de ulike deler av besvarelsen.
For å få laud må det
forventes at kandidaten viser forståelse for emnene ved at oppgavens tema
presiseres på en fornuftig måte og at kandidaten kommer med en del eksempler og
drøfter disse fornuftig. Det er fullt mulig å få laud selv om fremstillingen
under den første delen blir preget av gjengivelser av grunnlovens bestemmelser,
såfremt kandidaten viser forståelse for den rettskildemessige betydningen av
forarbeidene i den andre delen.
De virkelig gode besvarelser
vil kjennetegnes ved at kandidaten klarer å få frem det sentrale i den første
delen og sammenligne behandlingen av lovforslag med behandlingen av
grunnlovforslag. Videre vil disse i den andre delen få med begrunnelsene for at
forarbeider tillegges vekt, og få til gode drøftelser rundt dette med spesiell
vekt og også en del om generell vekt.
Kongsvinger
8. desember 1997
Vedrørende bedømmelsen av
teorioppgave nr. 2 hasten 1997, juridisk embetseksamen, Universitetet i Tromsø
Etter å ha rettet oppgavene
i mine to kommisjoner er resultatet som ventet at det ble lite stryk, faktisk
ingen. De fleste besvarelsene ligger i området 2.75 til 2.85, og en del rundt
2.95 og 3.00. Det mest overraskende er imidlertid at beste karakter
"bare" ble 2.65.
Det var et gjennomgående
trekk at den første delen av oppgaven var mer omfattende en den andre. Videre
at de som gjorde det bra på den ene delen ikke nødvendigvis gjorde det fullt så
bra. på den andre.
Når det gjelder den første
delen av oppgaven fant alle frem til grl. §§ 76‑79. Her ble det mye
omskriving og gjengivelse av bestemmelsene i grunnloven, i tillegg til en del
av bestemmelsene i Stortingets forretningsorden. Dette gjør det tidvis
vanskelig å holde kandidatene fra hverandre. Momenter som det etter min mening
må legges vekt på ved bedømmelsen er hvor "god" omskrivingen av
bestemmelsene er. Gir omskrivingen uttrykk for selvstendig tenkning hos
kandidatene eller bærer den preg av ren avskrift. Videre om kandidatene får med
noe om begrunnelsen for at lovgivningsprosessen er relativt omstendelig,
sammensetningen av O. og L. og når disse tingene er vedtaksfør, at Lagtinget må
holde seg til samme "sak" på grunn av at representantene på dette
tinget ikke har forslagsrett til nye lover, ikrafttreden av formelle lover,
virkning av feil i prosessen, i hvilke tilfeller det i dag kan være aktuelt at
Kongen nekter sanksjon, noe om behandlingen av loven før den behandles første
gang i Odelstinget, og lignende.
Når det gjelder den andre
delen av oppgaven er det et gjennomgående trekk at det blir kort om det som
etter min mening er det sentrale, nemlig hvilken vekt det kan legges på
forarbeidene ved tolking av lover. Mange får med noen av momentene i
forbindelse med det som i sensorveiledningen er betegnet for egenvekt. De
fleste kandidatene nøyer seg imidlertid enten med en ren oppramsing av disse
uten noen nærmere behandling, eller å bare behandle ett par av disse noe mer
inngående. Videre blir behandlingen av forarbeidenes vekt i forhold til andre
faktorer stort sett begrenset til å gjengi ett par dommer (Passbåtdommen,
Nagell Erichsendommen, Turnforeningsdommen Husmordommen, Kyrre greppdommen), og
kandidatene nøyer seg i de fleste tilfellene med å si at dette er eksempler på
at Høyesterett har lagt vekt på forarbeidene. De kandidater som bruker noe
plass på "del ll" legger hovedvekten på å beskrive hva forarbeidene
inneholder, hvordan forarbeidene kan gi veiledning når loven bruker uttrykk som
er uklar eller tvetydig (det som Boe betegner som uselvstendig relevans), og hvordan
forarbeidene kan si noe om lovens formål. l og med at oppgaven spør etter
"hvilken betydning" forarbeidene har ved tolkingen av lover, faller
det innenfor å to med noe av det som er nevnt til sist her. Men hvis
kandidatene begrenser seg til bare å behandle dette uten å si noe nærmere om
hvilken vekt det kan legges på forarbeidene, kan de etter min mening ikke oppnå
laud på denne delen. Momenter det i "del I1" må honoreres for er om
kandidatene får noe med om begrunnelsen for at forarbeidene tillegges vekt, noe
om egenvekt utover en oppramsing av de ulike momenter, og noe om hvilken vekt
forabeidene alene og/eller sammen med andre faktorer må tillegges i tilfeller
hvor andre faktorer trekker i motsatt retning.
Kongsvinger
21.12.1997