SENSORVEILEDNING 1 AVD
HØST 98 TEORI 1 NY OG GAMMEL MODELL
Del I
Når
er en avgjørelse et enkeltvedtak, og hvilken betydning har det å skille mellom
enkeltvedtak og andre individuelle avgjørelser?
I Oppgaven
berører sentralt forvaltningsrettslig stoff. Den er av typen "begrep og
betydning". Kandidatene skal analysere lovens definisjon av begrepet
enkeltvedtak. Deretter skal de vise at de har forstått betydningen av å skille
mellom enkeltvedtak og andre individuelle avgjørelser. Definisjonsdelen vil
utgjøre hoveddelen av besvarelsen.
II Forslag
til løsning.
Definisjonen
av enkeltvedtak er to‑leddet:
Fvl.
§ 2, første ledd a):
"vedtak,
er en avgjørelse som treffes under utøving av offentlig myndighet og som
generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter til private
personer (enkeltpersoner eller andre private rettssubjekt)".
Fvl.
§ 2, første ledd b):
"enkeltvedtak,
et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte
personer".
1.
Kandidatene bør innledningsvis kort vise at de skjønner lovens system: at ordet
"vedtak" i bokstav b) altså er definert i bokstav a). Likeledes bør
kandidatene si litt om begrepet avgjørelse og herunder avgrense mot råd,
veiledning, uttalelser, innstillinger og forslag samt andre uforbindende
uttalelser og faktiske handlinger. Det vil være positivt om kandidaten kort gir
eksempler på faktiske handlinger (f.eks. brannutrykning, politi bistår
barnevern m.v.) og at også disse bygger på avgjørelser. Poenget er at
kandidatene får fram at bare visse typer avgjørelser faller inn under begrepet
vedtak og således kan være enkeltvedtak.
Etter
innledningen må kandidatene gå løs på lovens ord og uttrykk. De bør få kunne
stå fritt med hensyn til rekkefølgen.
a) 'rettigheter eller plikter"
"Plikt"
knytter seg til forbud eller påbud. Det kan også være vilkår som knytter seg
til begunstigende vedtak. "Rettighet" brukes i vid betydning.
Uttrykket "rettigheter eller plikter" kan leses som om det sto
"rettsstilling".
Det
bør forventes at kandidaten gir eksempler på rettigheter. De fleste vil sikkert
nevne slikt som eiendomsrett, bruksrett m.v. Men også mindre sammensatte og
enkle "retter" som f.eks. trygdeytelser faller innenfor begrepet
rettighet. Et lite pluss til de som ser at det ikke gjøres forskjell mellom
strengt lovbundne rettigheter (f.eks. alderstrygd ved oppnådd alder) og forhold
som beror på utøving av skjønn (man velger en blant flere søkere).
Generelt
kan kandidatene uttrykke det slik at avgjørelsen må ta sikte på å regulere
vedkommendes rettsstilling på en eller annen måte. Begrepet enkeltvedtak
knytter seg til den materielle rettsstillingen. Prosessuelle avgjørelser faller
utenfor selv om 'det skulle dreie seg om individuelle avgjørelser knyttet til
den enkelte sak. Eksempel på slike prosessledende avgjørelser er pålegg om å gi
forklaring eller å legge fram et dokument eller at man gis rett til/ eventuelt
nektes dokumentinnsyn.
Visse
prosessuelle avgjørelser er likevel enkeltvedtak i henhold til fvl. § 2 tredje
ledd: Avvisning/bruk av tvangsmidler. Her bør kandidatene forklare hvorfor
disse avgjørelser regnes som enkeltvedtak, nemlig deres inngripende virkning.
b) private personer.
Synonymregelen
i § 2, fjerde ledd viser at avgjørende er rettighetenes/pliktenes art. En
avgjørelse om å gi en statlig eller kommunal virksomhet konsesjon, er således
et vedtak i lovens forstand. Uten regelen i fjerde ledd ville dette falt
utenfor definisjonen.
Organisatoriske
bestemmelser og instrukser innad i forvaltningen gjelder ikke rettigheter og
plikter til private personer. Dette faller altså utenfor § 2. I tråd med dette
betraktes avgjørelser vedrørende offentlige tjenestemenns rettsstilling som
internoffentlige. Men § 2, annet ledd gir på dette felt en uttømmende
unntaksregel. Andre slike avgjørelser faller utenfor definisjonen. Kandidatene
bør forklare hvilke rettssikkerhetsbetraktninger som har ledet til
unntaksbestemmelsen i annet ledd.
c) 'bestemmende.
Avgjørelsen
må ikke bare "gjelde" eller "angå" vedkommendes
rettsstilling, den må også være bestemmende. De klareste tilfellene er
avgjørelser som går ut på å stifte, oppheve eller begrense en rett eller p1ikt.
En avgjørelse er imidlertid også bestemmende for rettigheter eller plikter når
avgjørelse tas om en rett/plikt foreligger, og hvilket innhold den i tilfelle
har. I alle tilfeller må grunnkravet være at avgjørelsen er bindende (men ikke
nødvendigvis endelig, jfr. klageadgang m. v.). Det følger også av dette at
prosessledende avgjørelser faller utenfor, idet det er selve vedtaket slik det
ender opp som er "bestemmende".
d) `utøving av offentlig
myndighet.
Et
greit utgangspunkt kan være begrepet "statens høyhetsrett" hvilket
gir staten rett til å bestemme over andre uten at disse har samtykket. Det
offentlige (rettere: forvaltningsorganet) utleder her sin kompetanse fra
grunnlov, formell lov, forskrifter eller annet gyldig kompetansegrunnlag. Det
typiske er at utøvelsen er ensidig bebyrdende, skjønt noe vilkår er ikke dette:
Også ulike begunstigende avgjørelser iform av tillatelser, bevillinger og
godkjennelser vil være vedtak etter fvl. § 2. Et stikkord kan være beslutninger
av offentligrettslig art. Det offentliges privatrettslige disposisjoner faller
således utenfor området "offentlig myndighetsutøvelse". Avtaler om
kjøp, salg, leie, 1ån m.v. faller derfor utenfor. Men hvis en part i
forbindelse med en avtale fritas fra en offentligrettslig p1ikt, er dette et
"vedtak".
Selv
om det ligger utenfor "høyhetsretten", er avgjørelser om tildeling av
økonomisk støtte myndighetsutøvelse i lovens forstand. Her skiller man ikke om
vedkommende har et rettskrav på ytelsen (f.eks. trygd) eller om det dreier seg
om andre økonomiske støttetiltak som stipend, støtte til næringsvirksomhet e.l.
Kandidater som redegjør greit for dette, bør etter min mening få pluss.
Et
vanskelig tema er i hvilke tilfeller offentlig servicevirksomhet og ulike
tjenesteytinger er myndighetsutøvelse i relasjon til § 2. Ulike eksempler er
nevnt i læreboka, men er kanskje vanskelig tilgjengelig for enkelte. En
forstandig redegjørelse omkring dette, bør honoreres. Etter min mening bør man
være noe tilbakeholden med å trekke for meget for ustrukturerte fremstillinger
omkring dette.
I
undervisninqssektoren går tendensen i retning av å anse avgjørelser om å gi
eller nekte tjenester som enkeltvedtak.
I
helsesektoren skulle en avgjørelse om tvangsinnleggelse i psykiatrisk
institusjon være et typisk enkeltvedtak. Imidlertid bestemmer vedkommende
særlov at avgjørelsen ikke er enkeltvedtak. Heller ikke avgjørelser om
innleggelse etter eget ønske anses som enkeltvedtak. Årsaken antas å være sterk
motstrid fra helseprofesjoner, antagelig grunnet på ideologi.
Annerledes
har man i spesiallover omkring sosialtjeneste og barnevern positivt bestemt at
tildeling av sosiale tjenester (penger/naturalia) skal anses som enkeltvedtak.
Den
gode kandidat kan krydre besvarelsen med å fastslå at avgjørelser om hvorledes
ovennevnte tjenester skal qiennomføres som den store hovedregel ikke kan anses
som enkeltvedtak.
Etter
redegjørelsen under dette punkt må kandidatene s1å fast at avgjørelser av
forvaltningsorganer som treffes utenfor det området som regnes som utøvelse av
"offentlig myndighet", nettopp tilhører kategorien "andre
individuelle avgjørelser" (eventuelt andre generelle avgjørelser, for å
være helt presis).
e)
bestemte personer'
Vi
forlater bokstav a). Hvorvidt et vedtak skal anses som et enkeltvedtak,
avhenger av formuleringen i bokstav b). Det må være greit at kandidaten påpeker
at alternativet, forskrift, finnes i bokstav c) , og hvilket kriterium som her
er avgjørende. Et pluss til de kandidater som presiserer at man under dette
punktet (e) faktisk foretar en avgrensning mot forskrifter.
Utgangspunktet
bør tas i det formelle: Hvis den (de) vedtaket retter seg mot er
individualisert (ved navn eller på annet vis), har vi å gjøre med et
enkeltvedtak. Dette vil gjelde selv om antallet personer/rettssubjekter er
stort. De kandidater som ser dette, bør nevne eksempler, f.eks.
reguleringplaner. Eksemplet i læreboka side 468 om de tre semtvarefabrikkene viser
at også vedtak som er generelle i sin form, etter forholdene må diagnostiseres
som enkteltvedtak.
2. Kandidatene
må nå redegjøre for betydningen av skillet mellom enkeltvedtak og andre
individuelle vedtak. Dette må kunne gjøres forholdsvis kort. Selv om
kandidatene tidligere har gitt eksempler på slike avgjørelser, kan det være en
fordel, som støtte for tanken, at man også her nevner et par eksempler. Men
nødvendig burde det ikke være.
Den
relevante lovbestemmelse finnes i fvl. § 3. § 3 må strengt tatt forstås slik at
den gjelder saker som kan resultere i enkeltvedtak. F. eks. må reglene om
saksforberedelsen i kap. IV gjelde selv om forvaltningsorganet på et gitt
stadium ikke er sikker på om saken i det hele tatt vil resuletere i et vedtak.
Men det kan vel ikke forventes at kandidatene ser dette.
Imidlertid
må det forventes at kandidatene kjenner til § 3 og dens henvisning til
kapitlene IV, V, og VI. Herunder må de viktigste partsrettighetene nevnes:
Forhåndsvarsel, underretning, dokumentinnsyn, begrunnelse og klagerett. Dette
er altså regler som ikke gjelder for "andre individuelle
avgjørelser".
Det
er bra hvis kandidatene påpeker at fvl. er en minimumslov og at ovennevnte
rettigheter kan tilstås også i forhold til "andre individuelle
avgjørelser" selv om partene ikke kan kreve det.
Det
må etter min mening være en fordel om kandidatene kort redegjør for hvorfor de
nevnte partsrettigheter er reservert enkeltvedtakene og‑i denne
sammenheng viser til forvaltningens arbeidsmengde, effektivitetshensyn og retssikkerhetsbehov
for øvrig m.v.
III Bedømmelse.
Kandidatene
skal testes i om de har forstått definisjonen og skillet mellom enkeltvedtak og
andre individuelle avgjørelser. Et krav må være at det foretas en drøftelse av
de begrepene som inngår i definisjonen. Rene referater av lovteksten holder
ikke. Jeg har ikke lest noen besvarelser når dette skrives.
Eventuelle
lengre utredninger om lovens tilblivelse, dens virkeområde, hva som er et
forvaltningsorgan og for øvrig hva forvaltningen steller med m.v., synes lite
skjønnsomt. Men deler av dette kan nok likevel gi mening hvis det underveis i
besvarelsen settes i sin rette sammenheng.
De
kandidater som nevner § 2 , andre ledd og § 2 , tredje ledd må fremheve at
dette er unntaksregler for tilfeller som faller utenfor selve definisjonen.
Dersom disse skulle bli trukket fram som typiske enkeltvedtak, må det trekkes.
Noen
kandidater vil sannsynligvis begi seg inn på mer eller mindre omfattende
drøftelser av reglene i kapittel IV‑VI. Noe kan kanskje aksepteres, men
oppgaven spør ikke etter dette. Her kan det nok ligge an til trekk?
IV Karakterfastsettelse
Oppgaven
bør gi rik anledning til å skille ut de beste kandidatene.
For
å få laud, bør det kreves at kandidatene redegjør for og drøfter de ulike
begrepene og i tillegg sier noe fornuftig om betydningen av og skillet mellom
enkeltvedtak og andre individuelle avgjørelser.
For
å kunne få bestått, må det i alle fall forlanges at det gis noe redegjørelse
for begge delene i oppgaven. Hovedvekten bør legges på definisjonsdelen, men
hvis kandidaten ikke har fått med seg betydningen av skillet og ellers bare
refererer loven, bør han ikke stå. Hvor man skal bli liggende på haud‑
skalaen, bør kanskje bero på i hvilken grad man har forstått skillet mellom
enkeltvedtak og andre individuelle avgjørelser.
Del II
Kjøpslovens
§ 32.
I . I Kandidatene
kan gjerne få fram at § 32 kun gjelder ved mangel og at en tilsvarende regel
ikke finnes i forsinkelseskapittelet. Herunder bør det presiseres at § 32
gjelder såkalt nøytral reklamasjon og at § 39 (spesiell hevningsreklamasjon)
kommer til anvendelse dersom kjøperen etter den nøytrale reklamasjonen velger å
heve. Men noen redegjørelse om systemet ut over dette faller utenfor oppgaven.
Det må imidlertid forventes at kandidatene redegjør for hva nøytral reklamasjon
er, at det er tilstrekkelig å angi hva slags mangel som foreligger samt at de
kommer med eksempler.
For
øvrig synes det naturlig innledningsvis å redegjøre kort om begrepet mangel,
jfr. kjøpslovens § 17. Videre vil det være naturlig å gå inn på de hensyn som
ligger bak reklamasjonsreglene: Kjøperen kan ikke la det hele skure og gå, idet
selgeren har et legitimt krav på å få vite om det foreligger en mangel ‑
han kan da rette den eller foreta omlevering eller han ønsker kanskj e å
fremsette krav mot den han har kjøpt tingen av . Endelig bør kandidatene si noe
om begrepet reklamasjon, nemlig at dette er noe annet enn den blotte
beklagelse. Kandidatene må også ha forstått at rettidig reklamasjon er et
vilkår for å kunne gjøre gjeldende krav som følge av mangelen.
II Jeg
antar de fleste kandidatene vil bruke merkelappene relativ reklamasjonsfrist om
§ 32, første ledd og absolutt reklamasjonsfrist om annet og tredje ledd.
Både
systematisk og tankemessig er det mest naturlig å begynne med
reklamasjonsfristens utgangspunkt. Her må det sondres mellom
"oppdaget" og "burde ha oppdaget". Kandidatene må se forskj
ellen på mangler som foreligger (er synlig) fra starten og skjulte mangler som
først åpenbarer seg etter en tid. Eksempler må forventes. Med hensyn til når
kjøperen burde oppdaget mangelen, vil forhold som kjøperens sakkunskap og
kjøpsgjenstandens art være av betydning. Det stilles ulike krav i handelskjøp
og i forbrukerkj øp, og kandidatene bør i denne sammenheng si noe om betydningen
av undersøkelsesplikten etter § 31 som gjelder utenom forbrukerkjøp.
Også
ved fortolkningen av reklamasjonstidens lengde, "urimelig tid", vil
partenes stilling og kontraktsforholdets art være av betydning. Her bør det gis
pluss til de som nevner den gamle kjøpslovens krav om reklamasjon uten ugrunnet
opphold samt om dennes strengere krav til handlende.
Kjøpslovens
§ 32 sondrer ikke mellom forbrukerkjøp og næringskjøp, men pluss til de
kandidatene som redegjør for hvorfor man ved fortolkningen likevel skiller her.
Hvis noen kandidater ser at den "ekstrafrist" kjøperen har etter 39
kan tale for å strupe noe inn på fristen etter § 32, må dette etter min mening
klart honoreres. Et lite pluss også til de som påpeker at den selger som
innlater seg i realitetsdrøftelser vedrørende mangelen uten å to forbehold om
fristen er oversittet, kan ha forspilt sin mulighet til å påberope seg for sen
reklamasjon.
Den
absolutte reklamasjonsfrist i § 32 annet ledd utløper 2 år etter at kjøperen
overtok kjøpsgjenstanden. Her kan kandidatene påpeke at utgangspunktet for
fristen, den fysiske overtagelsen ikke nødvendigvis korresponderer med det
tekniske begrepet "levering". Kandidatene bør angi begrunnelsen for 2
årsfristen, selgerens behov for å kunne anse seg endelig ferdig med handelen.
Honnør til de som ser at det dreier seg om en foreldelsesregel, og i denne
sammenheng påpeker at realitetsdiskusjoner ikke får slike følger som nevnt
ovenfor. Kandidatene bør få med at relativ og absolutt frist løper parallelt.
Er en av fristene oversittet, går mangelskravet tapt.
Også
§ 32 tredje ledd må behandles. Regelen gjelder forbrukerkjøp og får anvendelse
på visse kategorier varer. Kandidatene bør gi eksempler på varer som ved vanlig
bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år.
Generellt
gjelder at en mangel, for å kunne gi mislighetsbeføyelser, må ha foreligget
allerede ved leveringen, jfr. kjøpslovens § 21. Kandidatene bør problematisere
noe omkring dette særlig i relasjon til 5 årsfristen og påpeke de
bevisproblemer som kan oppstå. Forholdet til kjøperens vanlige vedlikehold kan
også nevnes. Men dette må ikke gli over i en drøftelser av det materielle
mangelsbegrep.
Kjøpslovens
§ 32 sier at kjøperen skal gi "melding", noen formkrav stiller ikke
loven opp. Melding gis til selger, men i forbrukerkjøp kan det etter tredje
ledd i stedet gis melding til den som etter avtale med selgeren har påtatt seg
å avhjelpe mangelen.
Kjøpslovens
§ 33 skal ikke behandles, men det må være forsvarlig at bestemmelsen nevnes.
Bra hvis kandidatene i tilfelle nevner at § 33 kan gi rett til reklamasjoner
også etter utløpet av de absolutte fristene i § 32. Det er også greit om
kandidatene nevner unntaket fra 2 årsfristen ved rettsmangler, jfr. kjøpslovens
§ 41, første ledd annet punktum.
Oppgaven
ligger i den sentrale kjøpsrett. Bestemmelsens ordlyd gir umiddelbart
oppfordring til en rekke drøftelser. For å kunne stå, bør det kunne forlanges
noe mer enn gjengivelse eller avskriving av ordlyden. For å stå, må kandidatene
etter min mening yte noe fornuftig om reklamasjonsfristens start og om dens
lengde. (Fra praktikumsoppgavenes verden har j eg erf art at mange kandidater
drøf ter lengden uten å to stilling til når fristen begynner å løpe. Slik
tankemessig kollaps røper manglende forståelse). Videre bør det vel for å kunne
passere måtte forlanges at kandidatene forstår forholdet mellom de relative og
absolutte frister samt at de har klart for seg hva en nøytral reklamasjon er.
For
å få laud mener jeg man ut over dette må kreve at det redegjøres for reglenes
begrunnelse og forklarer de ulike sider av reglene ved eksempler.
Del
I og del II skal telle henholdsvis 2/3 og 1/3. Den kan da være fristende ved
den isolerte bedømmelsen av del II å senke listen, men man må passe på at man
ikke derved "godskriver" del II for kandidatene dobbelt opp.
Med
stryk på del I, skal det vel mye til før man kan redde seg gj ennom del II .
Stryker man på del II, skal det mindre til for å stå totalt, men lauden ligger
vel da utenfor rekkevidde.
Ut
over dette er det vanskelig nå å ha noen formening om den totale
karakterfastsetting, men j eg tror vel at det hele vil falle på plass etter at
noen besvarelser er rettet.
Alta, 3. desember 1998