Universitetet i Tromsø
Det juridiske fakultet
Cand. jur. eksamen
1. avdeling ‑ våren 2002
Sensorveiledning
til Praktisk oppgave fredag 26. mai 2002 Versjon 2
Oppgaven består av tre deler innenfor arbeidsrett,
kjøperett og forvaltningsrett. Pensumlitteratur er henholdsvis Gundersen og
Svendsen: Bedrifts‑ og personalrett, Martinussen: Kjøpsrett, samt Eckhoff
og Smith: Forvaltningsrett.
Spørsmål 1: Vil det være lov å legge vesentlig vekt på
søkerens norskferdigheter ved ansettelsen ?
Gundersen og Svendsen s 40 framstiller hovedregelen om at en arbeidsgiver i privat virksomhet står fritt til å ansette hvem han vil, herunder å bruke de kriterier han ønsker. Det kan være naturlig å ta utgangspunktet her. De viktigste unntakene er aml § 55 A og likestillingsloven. Gundersen og Svendsen har et eget avsnitt 2.6 Utlendingers stilling på arbeidsmarkedet (s 34 ‑ 37). Her trekkes EØS‑avtalens forbud mot forskjellsbehandling inn, men uten det sies noe om krav om språkbeherskelse.
Pensumboka omtaler imidlertid ikke den nye aml § 55 A
annet ledd som krever saklig grunn for å vektlegge bl a nasjonal og etnisk
opprinnelse. Da språk har nær sammenheng med nasjonalitet, vil en vektlegging
av norsk språk lett kunne støte an mot denne regelen, og kand bør derfor foreta
en saklighetsvurdering her. Det er positivt at kandidaten får fram at
bestemmelsen ikke direkte rammer språk, slik at spørsmålet blir om dette er en
indirekte eller kamuflert diskriminering pga nasjonalitet.
Det er her av betydning at den ansatte vil ha direkte
kontakt med privatpersoner, i motsetning til andre vogntogførere som bare
kjører store varepartier fra det ene lageret til det andre uten å møte andre
enn profesjonelle personer. Et flyttebyrå derimot er en servicebedrift som
møter privatpersoner, herunder familier, i en kritisk fase i livet. Kundens
tilfredshet vil da i stor grad avhenge av kvaliteten på kommunikasjonen med
firmaets folk. Men som mange kandidater får fram, kan dette skje med et noe
haltende norsk. Nesten alle finner aml § 55 A annet ledd, og de fleste
konkluderer med nei. Begge konklusjoner må godtas her.
Spørsmål 2: Kunne disse vilkår gyldig
avtales?
Første setning: Her bør kand finne aml § 63 tredje
ledd med prøvetid på maksimum 6 måneder.
Videre må punktet om fravær vurderes opp mot aml § 63
første ledd, som stiller krav til begrunnelsen for oppsigelse også i
prøvetiden. En slik absolutt vekt på ethvert fravær uten nærmere vurdering av
fraværsgrunnen vil da være i strid med denne regelen.
Når det spesielt gjelder fravær forårsaket av sykdom,
svangerskap og militærtjeneste, gis det i loven ikke unntaksregler for
prøvetiden. Altså må lovens vanlige regler antas å gjelde, aml § § 64, 65 og 65
A, regler som kand bør vise til. Jf for svangerskap også aml § § 31 og 32.
De to siste setningene i annonsen er det vel ikke noe
å innvende mot, isolert sett. Men det bør påpekes at hvis lovstridige regler
inntas i arbeidsavtalen, vil disse ikke gjelde, da arbeidsmiljøloven ikke kan
fravikes ved avtale, se aml § 5, en bestemmelse som også bør med i besvarelsen.
Spørsmål
3: Er Peder Ås arbeidstaker i arbeidsmiljølovens
forstand i forhold til Pilen AS?
Dette drøftes ganske grundig hos Gundersen og
Svendsen i avsnitt 2.5 Arbeidstagerbegrepet (s 28‑33), som skulle gi et
godt grunnlag for å besvare dette spørsmålet. Her vises også til relevant
Høyesteretts‑praksis, herunder avgjørelser om sjåfører, uten av noen av
disse dommene kan sies å gi noen fasit for oppgavens tilfelle. Mange kand får
fram dette, samt at rettspraksis gir anvisning på en helhetsvurdering, slik at
ikke noe enkelt moment av dem som nevnes i oppgaveteksten i seg selv kan være
utslagsgivende. Mange nevner Tupperwaredommen i Rt 1984.1044, der en
gruppeleder etter en helhetsvurdering ikke ble ansett som arbeidstaker, samt
Hjemmet‑dommen i Rt 1990.903 som også poengterer helhetsvurderingen.
Utgangspunkt må tas i aml § 5 og alle momenter som
nevnes i oppgaveteksten må både drøftes og vektlegges (ikke alle punktene er
like tungtveiende):
‑ bruker egen bil ‑ bruker Pilens
containere med Pilens logo ‑ kan ikke bruke vikarer uten godkjennelse i
hvert tilfelle ‑ ordinær ferie ‑ reglene om oppdrag fra andre ‑
lønnsberegningen ‑ lønnsnivået ‑økonomisk risiko: Når Pilen ikke
har oppdrag, betales intet vederlag
Det er altså mye å gripe fatt i her. Det er opp til
kand å legge opp sin besvarelse. Til slutt må utformes en konklusjon. Her må
begge løsninger godtas. Noen kand kommer ikke lenger enn til en refererende
framstilling av oppgavens momenter uten særlig drøftelse og helhetsvurdering av
de kryssende argumenter. Dermed kan dette spørsmålet skille litt.
Spørsmål
4: Hadde Pilen AS rett til å heve kjøpet ?
At kjøpsloven gjelder her, er ikke tvilsomt, jfr kjl
§§ 1 og 2. Dette kan kand eventuelt nøye seg med kort å konstatere. En flyttbar
brakke er ikke fast eiendom. Det er også klart at dette ikke er forbrukerkjøp,
jf § 4, noe som ikke skulle være nødvendig å nevne.
Grunnvilkåret er at mangel foreligger, samt at denne
var til stede ved levering (se kjl § 21). Dette er her klart og dessuten
innrømmet. Det er derfor ikke ønskelig å bruke mye plass på dette, slik mange
kand likevel gjør. Spørsmålet etter § 39 (1) blir nemlig om vesentlig
kontraktsbrudd foreligger. Som utgangspunkt vil en slik lekkasje i en brakke
isolert sett utgjøre et vesentlig kontraktsbrudd. Men et viktig moment i enhver
vesentlighetsvurdering er verdien av alternative beføyelser. Her tilbyr
selgeren omlevering, og vi måta stilling til om selgerens omleveringstilbud
tilfredsstiller lovens krav. At det gjennomføres innen rimelig tid (dagen
etter), er helt klart (kjl § 37). Det ser heller ikke ut til at kjøperen far
økonomiske utlegg, se § 36 (1). Det springende punkt blir dermed om løsningen
representerer en vesentlig ulempe, se § 36 (1). At det er grunn til å tro at
den nye tingen vil ha de samme mangler, vil lett medføre vesentlig ulempe, f
eks en modell som ikke tilfredsstiller kjøperens behov. Her er det imidlertid
bare ubegrunnede og ikke sannsynliggjorte antagelser fra kjøperens side.
Kjøperen har derfor klart plikt til å la selgeren omlevere. Et moment vil
likevel være ulempene med å måtte flytte, som imidlertid ligger i sakens natur
og ikke kan avskjære selgerens hans avhjelpsrett etter loven. At nybygg nå
viser seg å kunne skje raskere enn ventet, er et moment som kand bør ta opp
siden det nevnes i oppgaven. Men de bør komme til at dette momentet (som heller
ikke fremføres overfor selgeren) ligger innenfor kjøperens egen risiko og er
reklamasjonssaken uvedkommende. Som noen kand framhever, er dette noe som
kjøperen selv burde ha brakt klarhet i tidligere.
Altså tilfredsstiller selgerens avhjelpstilbud lovens
krav, slik at heving ikke kan foretas (ennå). Dette følger av kjl § 37 (1)
antitetisk anvendt samt av vesentlighetskravet i § 39 (1). Dette resultatet
tror jeg samtlige kand har kommet fram til. Så det er den rettslige
argumentasjonen som blir avgjørende. Det er viktig at regelen i kjl § 36
uttrykkelig anføres samt at det tas utgangspunkt i uttrykket "vesentlig
ulempe". Enkelte er unøyaktige her.
Spørsmål
5: Hadde Pilen AS krav på innsyn i og kopi av a) brevet
fra Natur og Ungdom ? b) Volds rapport fra befaringen ?
Her må først kort konstateres at Pilen er part i
saken, se fvl § 2 e), som den en avgjørelse retter seg mot. Det er like klart
at det er enkeltvedtak, se §§ 2 a‑b og 3. Dermed gjelder
forvaltningslovens innsynsregler. Hovedregelen er innsyn etter fvl § 18 første
ledd, da det skulle være klart at begge dokumenter er saksdokumenter.
Spørsmålet er om noen av dokumentene er interne etter
fvl § 18 annet ledd. Brevet fra Natur og Ungdom kommer utenfra, og er dermed
ikke internt, da det ikke går inn under punktene a), b) eller c) i
bestemmelsen. Noen drøfter og avviser at organisasjonen kan betraktes som
særlig rådgiver eller sakkyndig etter § 18, annet ledd litra b), og det er
greitt.
Volds rapport fra befaringen er imidlertid et
dokument som organet selv har utarbeidet for sin interne saksforberedelse.
Dermed kan det unntas etter § 18 annet ledd.
Men her er det meget viktig at kand ikke glemmer
regelen i § 18 tredje ledd: Det må
vurderes om noe kommer inn under faktiske opplysninger. Vi vet ikke hva
dokumentet konkret inneholder, men siden det er en befaringsrapport, må det
antas at det inneholder hva Vold har funnet på stedet, og dette er klart nok
faktiske opplysninger. Mens f eks vurdering av rettslige konsekvenser av
funnene ikke kan regnes som faktiske opplysninger. Vurderinger av hvor akutt og
alvorlig forurensningsfaren er, kommer så i en mellomstilling. Såpass må kunne
sies uten å spekulere i oppgaven, og ryddige kand bør her honoreres. Få kand
gjør noe særlig ut av dette, og det må godtas. Men det må medføre trekk helt å
overse tredje ledd.
Spørsmål
6: Skulle Kari Vold ha erklært seg inhabil i saken?
Slik spørsmålet er stilt er det naturlig å ta
utgangspunkt i fvl § 8 første ledd, noe få kand gjør. Regelen må forstås slik
at tjenestemannen (og Vold er tjenestemann etter § 2 litra e) er ansvarlig for
løpende å vurdere sin egen inhabilitet. Denned bringes kand med nødvendighet
til fvl § 6. Første ledd er ikke nødvendig å drøfte her. Derimot må det
vurderes om det foreligger særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten
til Volds upartiskhet, se § 6 annet ledd. I oppgaven nevnes følgende:
1) hermes tidligere befaringer 2) hun er et aktivt
friluftsmenneske opptatt av naturvern 3) hun er gift med den pågående
reporteren Ole Grønn, som er kraftig engasjert i saken.
Personlig synes jeg ikke om å finsikte om det enkelte
moment er "særegent" nok, men det må likevel være greitt også å
drøfte det. Det viktigste etter min mening er å drøfte om summen av disse
argumentene når opp til at folks tillit til hennes upartiskhet er svekket. Jeg
heller klart til at hun ikke er inhabil. De første to momentene synes jeg er av
liten vekt. Det tredje har en viss vekt, men fører neppe til inhabilitet. Men
vi far se om noen kand kan argumentere godt for andre oppfatninger. De
viktigste er at de anvender rettsgrunnlaget i § 6 annet ledd forsvarlig: F eks
vil det ikke være noe motargument mot inhabilitet at Grønn ikke vil få
"særlig fordel, tap eller ulempe". For dette er i loven eksempler på
forhold som hvis de er til stede, veier i retning av inhabilitet. Fravær av
disse forhold taler altså ikke spesielt i retning av at Vold er habil, idet
eksempler inntatt i lovtekster ikke kan tolkes antitetisk.
Mange kand er uklare her og synes å mene at fravær av
særinteresser er et argument mot inhabilitet. Det er best slik en kand skriver
det, at det ikke blir noe å vektlegge under "særlig fordel, tap eller
ulempe", da verken Vold eller ektemannen har slike interesser.
Det skal etter fvl § 6 annet ledd vektlegges at
innsigelse er kommet fra en part. Men denne innsigelsen kom etter at befaring
var foretatt og rapport var skrevet, slik at Vold derfor selvsagt ikke kan
kritiseres for ikke å ha kjent innsigelsen. Den kan få betydning for
vurderingen av om Vold fortsatt skal ha med saken å gjøre, men det faller det
utenfor oppgaven å drøfte.
Spørsmål
7: Hadde Ole Grønn rett til å påklage vedtaket ?
Noen vil kanskje allerede i forrige spørsmål ha slått
fast at Grønn ikke er part i saken, se fvl § 2 e), og gjerne også at han ikke
er personlig berørt av stridens eple. Her er da spørsmålet om han har
"rettslig klageinteresse" etter fvl § 28. Rettspraksis etter den
tilsvarende regel i tviril § 54 har vært entydig i å kreve personlig berørthet,
og slik ser det også ut til at fvl § 28 praktiseres. Og lik tolking av disse
reglene var også lovgivers intensjon med å skrive av tviril i fvl § 28. Kun
representative organisasjoner, som f eks Naturvernforbundet i Høyesterettsdommen
i Altasaken, er ansett å ha rettslig interesse ut ifra ideelle formål som
miljøvern mv. Og heller ikke for organisasjoner står døren åpen, jf
burhønssakene for Høyesterett. Jeg finner det derfor klart at privatpersonen
Grønn ikke har klagerett her. At han er journalist i saken endrer ikke dette.
Denne type personlig engasjement kan dessuten være journalist‑etisk
tvilsomt, uten at det momentet har vekt i vårt spørsmål. Her bør altså ikke
begge løsninger godtas. For de kand som kommer til at Grønn har klagerett,
mangler viktige forvaltningsrettskunnskaper.
De kand jeg har rettet tyder på lite stryk på denne
oppgaven. Men laudprosenten blir kanskje likevel ikke høyere enn normalt, da
det tydeligvis ikke er så enkelt å håndtere rettskilder og argumenter slik at
det blir en god rettslig utredning. Mange av disse spørsmålene kunne da også
lekfolk ha løst forsvarlig og med fornuftig argumentasjon. Derfor blir det lett
å servere enkle alminneligheter. Men til juridisk embetseksamen er det viktig
at besvarelsene viser kvaliteter i rettslig argumentasjon.
Stavanger, 11. juni 2002