Sensorveiledning,. 1. avd. våren 1989

 

Oppgaven:

 

1. Tolking og utfylling av avtaler.

 

2. I hvilke tilfeller er Stortingets samtykke nødvendig ved avslutning av traktater. (Grl. § 93 skal ikke

behandles.)

 

Begge oppgaver skal besvares. Ved sensuren vil oppgave 1 telle 2/3 og oppgave 2 telle 1/3.

 

2. Eksamenskrav:

 

a)      Næringsrett: "Kjennskap til reglene om kontrakter med hovedvekt på reglene om kjøp . ..."

b)      Statsforfatningsrett: "Kjennskap til hovedtrekkene i forfatningsutviklingen og reglene om statsborgerne. Grundig kjennskap til reglene om statsterritoriet og reglene om organisering av og virksomheten i de øverste statsorganer, samt reglene om det konstitusjonelle ansvar."

 

3. Om oppgave 1 ‑ Tolking og utfylling av avtaler.

 

3.1 Emnet er behandlet i følgende tilrådde litteratur:  Knophs oversikt over Norges rett (9. utg. 1987) § 57, særlig s. 438‑439, 442‑447 og 460‑467. ‑ Wyller: Kjøpsretten i et nøtteskall (2. rev. utgave 1988) s. 17‑18.

 

Det kan ikke forventes at studentene kjenner fremstillingene til Hov: Avtalerett, eller Huser: Avtaletolking.

 

3.2 Emnet ble gjennomgått i forelesninger av undertegnede både høsten 88 og våren 89. Dessuten ble emnet gjennomgått i seminar våren 89. I den forbindelse ble også Rt. 1986 s. 1386 gjennomgått mhp. å vise hvordan hvordan Høyesterett kan bruke tolkningsmomenter, tolkningsregler m.v. Undervisningen har lagt større vekt på tolkningsprosessen enn på (de vanskeligere) spørsmålene som ofte behandles under synsvinkelen utfylling.

 

3.3 Om emnet henvises til den anbefalte litteratur m.v.

 

Kandidatene må vise at de vet hva tolking og utfylling er. De bør vise at de vet at det er forskjell på tolking og utfylling, men det kan ikke kreves at de går nærmere inn på grensen mellom tolking og utfylling. Om kandidatene anlegger en vid synsvinkel på hva som skal regnes som tolkning, og behandler tolking og utfylling under ett, så behøver ikke dette å være galt, jfr. Knophs oversikt s. 466.

 

I sin behandling av tolkingslæren bør kandidatene behandle tolkingsprinsipper, tolkingsmomenter (tolkingsdata) og tolkingsregler, med hovedvekt på tolkingsmomenter og tolkingsregler. Kandiatene bør få frem hva det kan være aktuelt å utfylle med og si noe om hvordan utfyllingen foregår. Ut fra undervisning og tilrådd litteratur, vil det muligens være mest nærliggende at kjøpslovens deklaratoriske regler blir omtalt som eksempler i denne forbindelse.

 

3.4 Oppgaven må betraktes som sentral, og alle bør få til noe. Men for 1. avd. studenter vil den nok være vanskelig. Den er av svært teoretisk art og forutsetter innsikt og oversikt som 1. avd. studenter sjelden har. Det bør derfor neppe stilles for strenge krav til selvstendighet i besvarelsene. Kandidater som viser at pensum er lest og at hovedtrekkene er forstått, bør få laud. Ut fra undervisningen og emnets vanskelighet, bør det godtas at kandidatene legger størst vekt på tolkningslæren.

 

Det er vanskelig å si noe om hvor den nedre grensen for stå‑karakter bør gå. Trolig vil de svakeste besvarelsene bære sterkt preg av at de er for tynne, i tillegg til at fremstillingen er for dårlig. For å få stå‑karakter, må kandidatene få til noe mer enn bare en forklaring på hva tolking og utfylling er, og en konstatering av at utgangspunktet er avtalen. Hvor mye mer som må kreves, må som vanlig avgjøres ut fra besvarelsens innhold, fremstillingen og dens uttrykk for kandidatenes forståelse.

 

4. Om oppgave 2 ‑ I hvilke tilfeller er Stortingets samtykke nødvendig ved avslutning av traktater.

 

4.1 Emnet er behandlet i den tilrådde litteratur hos Andenæs: Statsforfatningen i Norge (6. utg. 1986) S 40, særlig s. 300‑302.

 

Andenæs s. 306‑307 henviser til det som ble skrevet av Eckhoff, Andenæs og Fleischer i forbindelse med IEA‑saken, men studentene kan neppe forventes å kjenne til disse fremstillingene.

 

4.2 Emnet er gjennomgått i forelesninger.

 

4.3 Emnet er formulert slik at det bare spørres etter grl. § 26 annet ledd før første komma.

 

Hovedvekten må legges på en forklaring og utdyping av samtykkekriteriene i grl. § 26 annet ledd, altså hva som er (1)  traktater "angaaende Sager af særlig Viktighed", (2) traktater "hvis Iværksættelse efter Konstitutionen nødvendiggjør en ny lov" og (3) traktater "hvis Iværksættelse efter Konstitutionen nødvendiggjør ... Storthingsbeslutning".

 

Som bakgrunn for redegjørelsen for samtykkekriteriene, vil det muligens være naturlig at det knyttes noen mer generelle bemerkninger til forholdet mellom Stortinget og regjeringen på utenriksforvaltningens område. Det bør muligens også sies litt om forholdet mellom folkerett og norsk rett (særlig om det dualistiske prinsipp). En større redegjørelse for slike spørsmål (eller grl. § 93) faller imidlertid utenfor oppgaven.

 

Slik oppgaven er formulert forutsetter der. vel at det skal foreligge en traktat. Men hvis kandidatene redegjør for traktatbegrepet, bør ikke dette være grunnlag for trekk.

 

4.4 Emnet knytter seg direkte til bare noen få sider i Andenæs bok. Forsåvidt vil oppgaven bære et visst preg av å være en kunnskapsprøve. Men det er et emne som kan vise at kandidatene behersker grunnlovstolkning, og også om de klarer å trekke inn mer alminnelig kunnskap i statsforfatningsrett.

 

5. Det er vanskelig å skrive sensorveiledning på forhånd uten å ha lest en eneste besvarelse. Trolig vil det være behov for å utvide og justere sensorveiledningen i løpet av sensuren. Hvis det skulle være ønskelig å omarbeide sensorveiledningen eller diskutere punkter i den, står jeg naturligvis til disposisjon.