Sensorveiledning
til
juridisk embetseksamen, første avdeling/grunnfag
Universitetet
i Tromsø
våren
1990
eksamensoppgave
‑ teori
Oppgaven er todelt og hver del skal telle likt.
1. Klageinstansens kompetanse etter
forvaltningsloven.
Tilrådd litteratur i
forvaltningsrett er Torstein Eckhoff. Forvaltningsrett, 3. utgave, Oslo 1989.
Kap. 5 og 16 er unntatt. Disse to kapitlene inneholder ingen ting av relevans
for denne oppgaven.
Fra eksamenskravet kan
følgende siteres: "Grundig kjennskap til reglene om ... klager. Grundig
kjennskap til de grunnleggende reglene om den kompetanse forvaltningen har og
... til reglene om, omgjøring av forvaltningsvedtak."
Det er ikke tvil om at
oppgaven ligger sentralt innenfor eksamenskravet, og det er godt dekket i
litteraturen.
På den annen side er
kompetansebegrepet vanskelig og svært omfattende slik Eckhoff bruker det. Han
definerer dette på s. 121 i læreboken: "Kompetanse karakteriseres ofte som
en evne, f. eks. til å ... treffe forvaltningsvedtak . ... Som regel er det
bare når det er spørsmål om å istandbringe bindende disposisjoner eller
bestemmelser, at man taler om kompetanse." (Forfatterens uthevinger). På
s. 122 skilles det videre mellom personelle, materielle og prosessuelle
kompetanseregler.
I læreboken finnes også et
eget avsnitt (s. 534‑533) som har tittelen "Klageinstansens
kompetanse. I dette avsnittet behandles enkelte sentrale regler sorg, dekkes av
oppgaveteksten, men det er ingen helhetlig framstilling. Det er derfor noe
uklart hva det spørres om i oppgaveteksten, og besvarelsene er preget av denne
uklarheten.
Innledningsvis er det i
denne oppgaven naturlig å skrive noe om hvilket organ som er klageinstansen.
Dels bør dette gjøres for å klarlegge oppgaveteksten. Det er også et poeng at
det som hovedregel bare er rette klageinstans som har kompetanse til å treffe
gyldige vedtak i klagesaker, slik at dette også er en kompetanseregel.
Hovedregelen er, etter fvl. § 28, at klageinstansen er det forvaltningsorgan
som er nærmest overordnet det organet som behandlet saken 1 første instans. I
en god besvarelse bør kandidaten gå nærmere inn på hva som skal til for at det
foreligger flere forvaltningsorganer. På s. 466 formulerer Eckhoff følgende
hovedregel: "det som utad opptrer som en enhet når avgjørelser forbredes
og treffes, utgjør ett organ". Noen kandidater nøyer seg her med å nevne
eksempler. Det er ikke helt tilfredsstillende så lenge disse ikke brukes til å
klargjøre en regelformulering.
Det bør også
problematiseres hva som ligger i begrepet "kompetanse". For å skrive
godt må man selvsagt ha klart for seg hva begrepet inneholder, og dessverre er
det få som går nærmere inn på det. Det er også en del som gir en helt generell
definisjon uten å gå nærmere inn på hva denne innebærer for oppgavens
problemstilling. Det er ikke så interessant her. Poenget må være å få fram
hvilke konkrete problemer denne oppgaveteksten reiser.
En del kandidater søker å
gi en begrunnelse for reglene. Det blir ikke så bra dersom dette bare blir en
generell begrunnelse for klageretten. Det må i såfall knytte seg til
kompetansen, og da er det antakelig best å knytte begrunnelsene til
enkeltregler.
En god måte å løse denne
oppgaven på er å gjennomgå fvl. kap. VI med problemet "klageinstansens
kompetanse" klart for seg. Klageinstansen er gitt kompetanse både ved
behandling av klagesaker og omgjøringssaker. Jeg tar først opp klagesakene.
Det første problemet som
der oppstår er hva som skal til for at et organ er kompetent til å behandle
saken som klagesak.
For det første må det da
være rette klageinstans (se over).
For det andre må det dreie
seg om et enkeltvedtak. Etter fvl. § 3, l.ledd gjelder kap. VI bare for disse.
Det er også en lang rekke enkeltvedtak som ikke kan påklages, bl.a.
ansettelsesvedtak (fvl. S 3, 2 .1., 2 .pkt .) .
For det tredje må det
foreligge en klage fra en klageberettiget. Fvl. § 28, 1. ledd gir regler om
hvem som har klagerett. Fvl. § 32 gir regler om klagens innhold. Formkravene er
her ikke strenge, og klageorganet må kunne ta saken opp til behandling dersom
de forstår at den framlagte erklæring er ment som en klage.
For det fjerde må klagen
være framsatt innen visse frister. Det er her ikke klagefristen i fv1.§ 29 som
er interessant. Den kan klageorganet dispensere fra etter fvl. § 30. Det
Interessante må her være hvilke grenser som finnes for klageorganets rett til å
ta klagesaken under behandling. Etter fvl. § 30, 3.ledd er det en absolutt ett‑års
frist. Dersom klagen er framsatt etter klagefristen i § 29, men før ett‑års
fristen, gir 30 visse direktiver om når dispensasjon kan gis. Det må innebære
at det i en del tilfeller ikke vil være adgang til å gi dispensasjon selv om
det er under et år siden underinstansen fattet sitt vedtak.
De problemene jeg her har
tatt opp kommer etter min mening klart innenfor oppgaveteksten. Det er samtidig
klart at enkeltreglene her ikke bør være hovedpoenger i besvarelsene. En god
kandidat bør imidlertid se at dette er kompetanseregler. For de svakere
kandidater er vel poenget om det som er skrevet faller innenfor eller utenfor det
som er oppgavers tema. Svært mange gir en ganske ureflektert oversikt over
disse reglene.
Fvl. kap.VI inneholder også
saksbehandlingsregler, særlig i fvl. § 33, som forøvrig viser til kap. IV og V.
Saksbehandlingsreglene kan være kompetanseregier ved et saksbehandlingsfeil kan
føre til at vedtaket er ugyldig. Klageinstansen vil mao. ikke være kompetent
til å treffe et vedtak der det er gjort slike saksbehandlingsfeil at vedtaket
er ugyldig. Regler om når en saksbehandlingsfeil gjør et vedtak ugyldig har vi
bl.a. i fvl. § 41.
Generelt vil
saksbehandlingsreglene falle utenfor denne oppgaven. De kan kort nevnes med en
slik begrunnelse som her er gitt. Det er også et poeng, som nevnes av enkelte,
at klageinstansen etter fvl. § 33, 5.ledd, 2.pkt. har kompetanse til å pålegge
underinstansen arbeid i saksbehandlingen.
De sentrale spørsmål i
forbindelse med klageinstansens kompetanse er i hvilken grad klageinstansen er
bundet av førsteinstansens vedtak eller av partenes påstander når klagevedtaket
skal utformes. Reglene om dette finnes hovedsaklig i fvl. § 34. Det er også
dette Eckhoff omhandler i avsnittet: "Klageinstansens kompetanse" på
s. 534‑538 i læreboken.
Det er få kandidater som
presiserer at det bare er disse problemene som behandles i § 34. Flere kandidater
formulerer seg som om de mener at klageorganet står fritt også i forhold til de
lovregler som er grunnlaget for den aktuelle saken. Det viser liten klarhet i
sammenhengen i de forvaltningsrettslige reglene.
Det er svært få som gir noe
mer enn et rent lovreferat her. Av et slikt referat må det i det minste kreves
at kandidaten viser at han har forstått reglene.
For de bedre kandidater bør
det kreves en viss utdypning av reglene i § 34, 2.ledd, 1. og 2. pkt. En god
måte å gjøre dette er ved en sammenligning med domstolenes overprøving.
Utgangspunktet er ar klageinstanser. kan prøve saken på ny uten hensyn til
underinstansens behandling. Klageinstansen må vurdere klagerens anførsler, men
de er ikke bundet av dem.
I forbindelse med
unntaksreglene i § 34, 2.ledd, 3. og 4. pkt. er det to problemstillinger en god
besvarelse bør utdype. Det ene er i hvilken grad det ligger en rettslig
begrensning i formuleringen i § 34, 2.ledd, 3.pkt om adgangen til å endre
vedtaket i klageinstansens disfavør. Det andre er om denne begrensningen
gjelder når to motparter klager. Her er svaret "nei". Såvel den
materielle begrensning i 3.pkt., som tidsbegrensningen i 4. pkt., vil falle
bort dersom begge parter klager.
Det er også mange som
nevner fvl. § 42 om adgangen til å utsette iverksettelsen av et vedtak mens
klagen behandles eller mens saken er oppe for domstolene. Dette har
klageinstansen adgang til å avgjøre, så regelen kan meget vei nevnes. Sentral
er den imidlertid ikke i denne oppgaven.
Forvaltningsloven gir i
tillegg klageinstansen kompetanse til å omgjøre vedtak i en del tilfeller. Slik
oppgaven er formulert er det klart at også denne kompetansen dekkes.
Hovedvekten bør imidlertid legges på klagesakene i og med at klageinstansen
ikke har eksklusiv kompetanse når det gjelder omgjøring.
Bestemmelsene om
klageinstansens omgjøringsadgang finnes i fvl. § 35, 2. og 3. ledd.
I § 35, 2. ledd gis
"klageinstansen" og "annet overordnet organ" den samme
omgjøringskompetansen som underinstansen har etter § 35, 1. ledd. Det er etter
min mening liten grunn til å gå nøye inn på vilkårene etter § 35, 1. ledd. Det
blir for omfattende og beskriver altså ikke en spesiell kompetanse som
klageinstansen har.
Det er imidlertid grunn til
å gå noe nærmere inn på regelen i § 35, 3.ledd. Eckhoff behandler denne på
s.549‑550. Det er en særlig omgjøringsadgang som 11klageinstans eller
overordnet myndighet" har. De kan omgjøre vedtaket innen visse frister
selv om vilkårene etter § 35, l.ledd ikke er til stede. Her vil det også være
naturlig å foreta en sammenligning med kompetanseregelen i § 34, 2.ledd.
Det er klart at kandidatene
har hatt store problemer med å se hva det egentlig spørres om i denne oppgaven.
Selv om oppgaven er svært sentral innenfor pensum må det være riktig å oppfatte
den som vanskelig. Det må være mulig å få en god karakter uten at man har greid
å problematisere begrepet fullt ut. Det forutsetter imidlertid en skikkelig
behandling av fvl. § 34.
På den annen side er det
klart at kandidatene her er godt hjulpet av forvaltningsloven, som de må
forutsettes å kjenne godt. For å bestå er det derfor ikke nok at kandidaten
greier å referere de sentrale klagereglene uten feil. Det må ihvertfall kreves
at man ser at det er § 34 som er den sentrale i denne oppgaven.
2. Juristene som rettshjelpere
Dette er en sentral oppgave
innenfor den tilrådde litteraturen i rettssosiologi. Det er et hovedtema i
Ståle Eskeland og Just Finnes artikkel "Almenhetens behov for
rettshjelp". Temaet behandles også i Auberts og Mathiesens lærebøker.
Begrepet
"rettshjelp" defineres av Eskeland og Finne. De skriver (Jussens
Venner 1982 s.176) "at man tenker på hjelp som ytes av en
partsrepresentant, altså hjelp fra en person som inntar den rollen (i
sosiologisk forstand) man vanligvis forbinder med advokaten" (forfatternes
utheving). Det er altså ikke noen generell beskrivelse av juristenes virksomhet
man er ute etter. Det er imidlertid klart at også andre enn advokater kan drive
rettshjelp. For eksempel vil en forvaltningstjenestemann gi rettshjelp til en
klient dersom han gir veiledning om klientens rettigheter etter
folketrygdloven.
Det rettssosiologiske
problemet blir altså å skrive noe om hvordan advokatene og andre
"rettshjelpere" fungerer i samfunnet.
Et minstekrav må være at
kandidatene greier å belyse denne problemstillingen. Det er flere som synes å
skrive det de husker fra rettssosiologien. Det blir sjelden godt.
Dersom kandidatene først
har problemstillingen klart for seg greier de stort sett å få skrive noe
fornuftig om hvordan "rettshjelperne” fungerer i samfunnet. Det må de få
uttelling for.
For at besvarelsene skal
bli virkelig gode må man også kreve at kandidatene viser at de kan faget
rettssosiologi. Det faget går ut på er å foreta undersøkelser som så vurderes
ut fra en teori eller en analysemetode.
Den analysemetoden som er
brukt for å finne ut noe om hvordan "rettshjelperen” fungerer er
lagdelingsanalysen. Det finnes såvel undersøkelser som teorier som søker å
underbygge at juristenes rettshjelp først og fremst hjelper de som har mye fra før
av det vi i samfunnet vil karakterisere som goder. Aubert skriver noe mer om
lagdelingsanalyser i Rettssosiologi s.22‑24. Det er også en slik
lagdelingsanalyse som er hovedpoenget hos Eskeland og Finne ‑ se Jussens
Venner 1982 s.183‑190.
Den sentrale undersøkelsen
på dette området er Eskeland og Finnes rettshjelpundersøkelse. Det er redegjort
for denne i Jussens Venner 1982 s.190‑203.
Et hovedresultat i
undersøkelsen er slik jeg forstår det at man må gå svært aktivt og direkte til
verks for å nå fram med rettshjelp overfor de gruppene man i undersøkelsen
henvendte seg til. Dette var personer som "sto lavt på den sosiale
rangstige" (op . cit . s .190) .
I forlengelsen av dette
kunne man også fastslå at ordningen med "fri rettshjelp" ikke nådde
fram i og med at økonomen ikke var den eneste hindringen for at de aktuelle
gruppene oppsøkte advokater. Minst like viktig mener forfatterne at andre
forhold var: f. eks. sosial avstand til advokatstanden, og at folk ganske
enkelt ikke forsto at de sto overfor et juridisk problem.
De som refererer denne
undersøkelsen på er. skikkelig måte, og i tillegg drøfter hvilke konklusjoner
man kan trekke ut fra den må få god uttelling. Det er her kandidatene kan vise
rettssosiologiske kunnskaper.