JURIDISK EMBETSEKSAMEN FØRSTE AVDELING/ GRUNNFAG
UNIVERSITETET I TROMSØ VÅREN 1990
UTKAST TIL SENSORVEILEDNING – PRAKTIKUM Oppgaven
gjelder kjøpsrett/kontraktsrett og er sentral i pensum.
Det første spørsmålet er om kjøpet er et
forbrukerkjøp. Kandidatene stilles her overfor oppgaven å tolke og anvende den
nye kjøpslovens § 4 nr. 2. At man står overfor et kjøp, er ikke tvilsomt;
spørsmålet er om koret utgjør en forbruker i definisjonens forstand.
Kandidatene bør her drøfte ordlyden, og de bør se enkelte problemer når det
gjelder å anvende forbrukerkjøpsdefinisjonen på en organisasjon som dette. Noen
vil kanskje kjenne til forarbeidene eller praksis omkring
forbrukerkjøpsdefinisjonen, hvor grensene er trukket vidt. Det er forutsatt i
motivene og i praksis fra Forbrukertvistutvalget at denne type kjøp kan utgjøre
et forbrukerkjøp. Undertiden formuleres som et vilkår at innkjøp gjennom en
organisasjon må gå til å tilfredsstille de enkelte medlemmers behov. Men
praksis har trukket videre grenser, slik at typisk sangkor, elevråd og
borettslag har blitt ansett som forbrukere i forhold til kjøpslovens
preseptoriske verneregler, jfr. bl.a. uttalelsene i Ot. prp. nr. 80 (1986‑87)
side 52 første spalte. Det kan imidlertid ikke kreves at kandidaten skal komme
til et bestemt resultat; avgjørende må være i hvilken grad problemet drøftes
ved hjelp av objektive rettskilder.
Spørsmål 2 om hevning må løses først under
forutsetning av at man ikke står overfor et forbrukerkjøp. I så fall må
kandidatene påvise at loven er deklaratorisk, jfr. § 3, og at utgangspunktet i
så fall er at avtalen må legges til grunn. I avtalen har koret fraskrevet seg
hevingsadgangen. Spørsmålet er så om dette må legges til grunn i dette
tilfellet. Det kan reises spørsmål om kontraktspasusen om fraskrivelse av
hevningsretten er vedtatt, jfr. det forhold at pasusen er inntatt på
kontraktens bakside. Imidlertid vil det være bedre å reise spørsmål om
kontrakten på dette punkt kan lempes etter avtalelovens § 36. Forstandige
kandidater bør få en del ut av drøftelsen når det gjelder de momenter det pekes
på i § 36 annet ledd i forhold til faktum i oppgaven. Det er også relevant i
lempningsspørsmålet at kontraktsklausulen er skjult eller lite fremhevet.
Partenes ulike innsikt er også et relevant moment. Videre bør det kreves at
kandidatene peker på noen faktorer som rettspraksis har trukket opp for
anvendelsen av § 36.
Spørsmål 2 b byr på færre problemer. Hvis man står
overfor et forbrukerkjøp, er loven preseptorisk i kjøperens favør, jfr. § 4 nr.
1. I så fall må hevningsspørsmålet løses på grunnlag av lovens vilkår, jfr.
særlig § 39. Det bør her kreves at kandidatene først slår fast at man står
overfor en mangel, og deretter drøfter om dette utgjør et vesentlig
kontraktsbrudd. Det bør også tas stilling til om koret har oppfylt plikten til
å gi særskilt reklamasjon innen rimelig tid etter § 39 nr. 2. Det gikk 14 dager
fra koret kom hjem til Marte skrev til Peter Ås, og det kan synes tvilsomt om
det er tilstrekkelig rask reaksjon, selv om man nok må tøye tidsgrensene noe
under den forutsetning som her gjelder, nemlig at dette er et forbrukerkjøp.
I spørsmål 3 må kandidatene først finne
ansvarsgrunnlaget. Det må være en fordel om kandidatene tar stilling til både
om det foreligger culpaansvar, jfr. § 40 nr. 2, og kontrollansvar, jfr. § 40
nr. 1. Det må i alle fall gis pluss til dem som drøfter begge deler, selv om
det ikke er helt nødvendig for resultatet. Det må her være på det rene at man
kan ilegge ansvar etter begge regelsett, idet unnlatelsene av å informere om
den særskilte belastning bilen hadde vært utsatt for, må anses som en
forsømmelse i forhold til culparegelen. Ved anvendelsen av kontrollansvarsregelen,
bør den flinke kandidat først konstatere at utgangspunktet er ansvar, for
deretter å drøfte om de ulike vilkår for anvarsfrihet etter § 40 nr. 1 annet
punktum er oppfylt. En god kandidat kan score på systematikk og metode her.
Deretter må kandidaten ta stilling til
erstatningsutmålingsspørsmålet. Det må være klart at ekstrautgiftene på kr. 8
000.‑ er et direkte tap etter § 67 nr. 1, som erstattes uansett. Det må
også være klart at verkstedregningen på kr. 10 000.‑ må erstattes. Også
dette er et direkte tap. Spørsmålet er så om koret kan kreve erstattet
ytterligere kr. 10 000.som i realiteten er "sparte" ved at
reparasjonen ble utført i Tyskland. Kandidatene må her få frem utgangspunktet
om at det bare er det rent faktiske tap som erstattes, dessuten at skadelidte
har en tapsbegrensningsplikt og at skadelidte ikke skal tjene på at gjenopprettingen
skjer rimeligere enn for lignende tilfeller. De svært flinke kandidatene vil
kanskje se at dommen i Retstidende 1986 side 463, der den skadelidte fikk
erstattet et momsbeløp som rent faktisk ikke påløp, kan forkludre dette bildet.
Dommen er avsagt under dissens. Løsningen i vårt tilfelle bør nok være at Marte
og koret må få erstattet det rent faktiske tap.
Spørsmål 4 må løses etter kjøpslovens § 36. Regelen
forutsetter at selgeren kan møte et mangelskrav fra kjøperens side ved å
utbedre mangelen. Forutsetningen er imidlertid at dette skjer uten vesentlig
ulemper for kjøperen. I dette tilfelle er det på det rene at noen utbedring for
selgeren synes helt uaktuell, i og med at skaden inntraff i Tyskland. Nettopp
et slikt tilfelle har i motivene i den tidligere kjøpslovens § 49 nevnt som et
eksempel hvor selgeren ikke kunne kreve å få utbedre mangelen.
II
Statsrettsdelen gjelder dels tolkingsanvendelse av
Grunnlovens § 17, dels de (uskrevne) habilitetsregler i Stortinget og dels
reglene om domstolenes prøvelsesrett. Også dette må være sentralt for
kandidatene, selv om det kan være uvant å bli prøvet i statsrett i en
praktikumsoppgave. Også her må kvaliteten på besvarelsen avgjøres av de enkelte
drøftelser.
Spørsmål 1 om Regjeringen var bundet av Stortingets
negative vedtak, må besvares negativt. Kandidatene må se hvilke grenser som
gjelder for anordningsmyndighetene etter § 17, og slå fast at Stortinget bare
kan begrense anordningsmyndigheten ved lov (eller grunnlov). Det må antas at
Regjeringen ikke kan instrueres i bruk av anordningsmyndigheten, og heller ikke
kan Stortingets negative vedtak anses som en instruks. Instruksspørsmålet er
imidlertid ikke særlig drøftet i forhold til § 17, men tilfeller hvor
forholdene endrer seg etter at Stortinget tok stilling til et lovspørsmål, er
nevnt i undervisningen. Oppgaven spør etter hvorvidt Regjeringen var rettslig
bundet av Stortingets avstemning, og det er tolkingen av § 17 og
instruksjonsspørsmålet som er tema. Kandidater som tar opp spørsmålet om
parlamentarismens anvendelse på dette forholdet, vil ikke få noe meningsfylt ut
av en slik drøftelse.
Spørsmål 2 må løses ved en tolking av Grunnlovens §
17 uttrykk "politi". Dette uttrykket tolkes vidt. Det omfatter alt
fra sosiallovgivning til lovgivning om samferdselsspørsmål og økonomisk
politiske spørsmål. Også ferdselsregler må kunne fastsettes med denne
hjemmelen.
Det er også på det rene at Regjeringen i anordningen
kan sette straff for overtredelse av anordningen, selv om § 17 uttrykkelig
nevner straff som et anvendelsesområde for anordningsmyndighetene.
Når det gjelder det tredje spørsmålet
(habilitetsspørsmålet) , bør kandidatene kjenne de grunnleggende, uskrevne
habilitetsreglene i Stortinget. Den tredje og videste regel beskrives som regel
dithen at en representant ikke behøver å delta i behandlingen av saker som
angår direkte og personlige interesser, jfr. Andenæs, Statsforfatningen side
155. 1 dette tilfelle står man overfor en sak hvor representanten ikke har
behandlet saken personlig, men via en organisasjon. Det er ikke praksis for
inhabilitet i slike tilfeller.
Kandidater som bringer inn forvaltningsloven, bør
konstatere at denne ikke gjelder i Stortinget.
TILLEGGSMERKNADER TIL SENSORVEILEDNINGEN.
Her følger noen tilleggsmerknader til
sensorveiledninga for del I i oppgaven. Kommentarene er skrevet etter at jeg
har lest gjennom noen av eksamensbesvarelsene.
SPØRSMÅL 1
For at kjøpet skal anses
som et forbrukerkjøp kreves at selger er "yrkesselger". Det er klart
at Lillevik bilverksted er yrkesselger. Men kandidatene bør se at det ikke
spiller noen rolle at eier av bussen er vanlig "amatør", jfr. kjl §
4,3.
SPØRSMÅL 2 A
Det ser ut til å være få
kandidater som drøfter avtaleloven § 36 særlig nøye. Derimot er det mange som
går gjennom kjøpslovens vilkår for hevning også under dette punktet.
Jeg tror den beste
løsningen er å ta utgangspunkt i klausulen om fraskrivelse av hevningsretten og
drøfte den. Dersom konklusjonen er at klausulen settes til side etter § 36 sier
det seg sjøl at vilkårene for hevning etter kjøpsloven må drøftes. Men også
hvor konklusjonen er at klausulen er gyldig, bør nok kandidatene drøfte
kjøpslovens regler subsidiært.
Kandidatene må først drøfte
om rusten og motorfeilen utgjør mangler ved bussen. Kjl § 19 er riktig
bestemmelse, i og med at bussen er solgt "i den stand den var". § 19
, 1 b og c er vel mest relevante her, og konklusjonen bør bli at både
motorskade og rust må ses som mangler etter kjøpsloven.
Videre må det drøftes om
manglene utgjør et vesentlig kontraktsbrudd etter § 39,1. Her har det blant
anna betydning om selger har opptrådt redelig eller ikke. Vi vet jo ikke
sikkert her om det er eieren av verkstedet som har fortiet opplysninger han har
fått av Peder Ås, eller om det er Ås som har holdt tett overfor verkstedet. Det
mest sannsynlige er vel at begge har kjent til rustskadene og at ihvert fall
Peder Ås har kjent til motorskaden.
Videre har det betydning
ved vurderinga av om det er et vesentlig kontraktsbrudd at det dreier seg om to
mangler, at oppretting av rustskaden vil være vanskelig og at manglene har
påført kjøper mye bryderi. På den annen side kan nevnes at motorskaden allerede
er utbedra.
Kandidatene bør også nevne
§ 20,2 om kjøpers undersøkelse av salgsgjenstanden. Spørsmålet her er om Marte
Kirkerud hadde noen rimelig grunn til å avslå anmodninga om å undersøke bussen.
Uansett er det vel rimelig klart at hun ikke ville oppdaget motorskaden. Når
det gjelder rustskaden må man gå ut fra at hun ville oppdaget den. Men det
følger av bestemmelsen at den ikke gjelder hvor selger har handla mot
redelighet og god tro. Her må kjøper og hans representant identifiseres, og da
må det være rimelig klart at de har vært klar over både rustskade og motorfeil.
Videre må kandidatene
drøfte reklamasjonsfristen etter § 39,2. Her bør kandidatene innom § 31,1 om
kjøpers undersøkelsesplikt etter levering. I denne saken burde nok koret ha
undersøkt bussen da de fikk den, og det må antas at de da i hvert fall ville ha
oppdaget rustskaden. Det har den betydning at reklamasjonsfristen for restskadenes
del må regnes fra det tidspunkt undersøkelsen burde vært foretatt.
Det er et vilkår for
hevning at selger ikke har rett til å avhjelpe mangelen etter § 37,1. Selger
har ikke påberopt seg det her, men det er likevel et pluss dersom kandidatene
utrykkelig nevner dette.
Det må vel også gis et lite
pluss til de kandidatene som nevner at begge manglene forelå ved
risikoovergang, og at selger derfor er ansvarlig for dem, jfr § 21,1.
SPØRSMÅL 2 B
Dersom kandidaten
har drøfta kjøpslovens hevningsvilkår under
2a får drøftelsen her mer
preg av supplement. Kjøpers undersøkelsesplikt etter § 31 gjelder ikke her, jfr
§ 31,4. Generelt er man mer lemfeldig med reklamasjonsfristen ved
forbrukerkjøp, men siden det her i realiteten dreier seg om samme kjøp bør det
vel ikke gjøres noen stor forskjell.
SPØRSMÅL 3
Det er fint dersom
kandidatene under drøftelsen av culpa‑ansvaret etter § 40,3 a får fram at
selger og selgers representant må identifiseres. Utrykket "fra selgers
side" tolkes slik at det omfatter begge to.
SPØRSMÅL 4
Bestemmelsen i kjl § 36,3
går direkte på dette tilfellet.