SENSORVEILEDNING
Universitetet i Tromsø, Juridisk embetseksamen,
l.avdeling /grunnfag, våren 1991, del
1.
Innledning
Etter hva vi forstår ligger oppgaven innenfor det
kandidatene skal ha "grundig kjennskap til", jf eksamenskravet i
forvaltningsrett hvor det bl a kreves grundig kjennskap til "de
grunnlaggende reglene om den kompetanse forvaltningen har". I statsrett
kreves det dessuten bl a "grundig kjennskap til ... reglene om
organiseringen av og virksomheten i de øverste statsorganer".
I alle fall er oppgavens tema sentralt, og godt
dekket i "tilrådd litteratur", nemlig i Eckhoff, Forvaltningsrett
(1989) s 216 til 240 (særlig s 225 ff). Temaet er også berørt flere steder i
Andenæs, Statsforfatningen i Norge, men her er det mer snakk om delegasjon av
lovgivningsmyndighet. I oppgitt "tilleggslitteratur" er emnet særlig
behandlet av Frihagen i Forvaltningsrett ‑Il (1977) s 15‑37.
Oppgaven gjelder "beslutningsmyndighet i
forvaltningssaker". Dette betyr en avgrensning på to måter:
For det første faller delegasjon av gjøremål under
saksforberedelsen utenfor. Denne avgrensningen er det imidlertid ikke så viktig
for kandidatene å få med seg.
Viktigere, men også mer
problematisk, er avgrensningen til ”forvaltningssaker". En side av dette
må antas å være at saker som gjelder privatrettslige forhold, kan holdes
utenfor ‑ det sentrale vil være saker som gjelder utøving av offentlig
myndighet. Det er neppe så viktig om kandidatene presiserer dette.
Dessuten må oppgaven forstås slik at delegasjon av
lovgivningsmyndighet i utgangspunktet faller utenfor. Delegasjon av
lovgivningsmyndighet fra Stortinget bør i alle fall ikke behandles. Da det ikke
er vanlig å kalle det for delegasjon når Stortinget fastsetter
vedtakskompetanse i en lov, blir det sentrale i oppgaven delegasjon fra
regjeringen og underordnede organer. I denne forbindelse mener vi det må
aksepteres (men ikke kreves) å komme inn på (videre)delegasjon av kompetanse
til å gi forskrifter, (selv om dette er en slags lovgivningskompetanse). Etter
forvaltningslovens ordbruk er også det å gi forskrifter en
"forvaltningssak". Rettslig sett blir det dessuten ikke særlig
forskjell fra delegasjon av enkeltvedtakskompetanse.
Avgrensningen mot delegasjon av Stortingets
lovgivningsmyndighet bør helst presiseres av kandidatene. Direkte trekk må det
bli dersom besvarelsene mer enn så vidt kommer inn på slik delegasjon.
Siden det er snakk om en halvdagsoppgave, må det
etter vårt syn aksepteres dersom kandidatene nøyer seg med en kort beskrivelse
av intern delegasjon, og deretter avgrenser til ekstern. Intern delegasjon bør
imidlertid ikke være helt unevnt.
Poeng som bør være
med i besvarelsene
Etter vårt syn er det ønskelig om bl a følgende
poeng/problemstillinger berøres:
"Definisjon" av "delegasjon" ‑
tildeling av kompetanse, uten å oppgi egen kompetanse
Ulike typer delegasjon ‑ intern (uegentlig) og
ekstern (egentlig)
Faktisk bakgrunn for og omfang av delegasjon ‑
avlastning ‑ behov for særskilt kunnskap
Betenkeligheter ved delegasjon ‑ mindre
kontrollerbart ‑ fare for forskjellsbehandling (hvis flere kompetente) ‑
dårligere forutsetninger for avgjørelsen
Utgangspunktet m h t delegasjonsadgang ‑
organisasjonsmyndigheten
Instruksjons‑ og
tilbakekallsadgang etter delegasjon
Begrensninger i delegasjonsadgangen
Bergrensninger i Grunnloven ,Grl § 28 "saker av
viktighet" , Grl §§ 20, 21 og 22
Begrensning fastsatt i lov (og plenarvedtak)
,presumsjonen for delegasjonsadgang og bakgrunnen for denne ,kompetanse loven
legger til Kongen, ev "Kongen i statsråd" , kompetanse loven legger
til et departement, kompetanse loven legger til et annet, spesielt
forvaltningsorgan
Delegasjon til sideordnede
organer
Delegasjon til domstoler, kommuner og private m v ,
behov for særskilt hjemmel
Spesielt om
videredelegasjon (subdelegasjon)
‑betydningen av om
kompetansen gjelder generelle eller individuelle avgjørelser (Eventuelt
spesielt om intern delegasjon
‑videre adgang, hva
er samme organ
‑kravet om forsvarlig
saksbehandling)
Konsekvenser av å gå utenfor grensene for delegasjon
ugyldighet , ved inngripende vedtak , ved begunstigende vedtak
Oppgaven er sentral, og dette tilsier at det må kunne
kreves en del. Men på den annen side viser erfaring at det er vankelig å skrive
en god besvarelse om delegasjon.
Vi har ennå ikke hatt anledning til å danne oss
inntrykk av prestasjonene ved denne eksamenen. Likevel vil vi antyde at
bedømmelse til ståkarakter bør kreve en (riktig) redegjørelse for hva
delegasjon er, noe om hvorfor delegasjon praktisk sett er viktig, noe om
utgangspunktet for delegasjonsadgangen , og hva dette er forankret i , og
dessuten bør de viktigste skranker nevnes, herunder særlig at det ofte egentlig
er snakk om lovtolking.
For å få en bedre karakter må det for det første bli
riktig om det som er nevnt ovenfor, og det må dessuten fremgå at kandidaten har
forstått hovedpoengene. Dessuten bør også en del av de mer spesielle
spørsmålene være med (uten at dette går på bekostning av det som er viktigere).
Da det som nevnt erfaringsmessig er vanskelig å skrive en riktig god besvarelse
om delegasjon, bror en ikke kreve alt for mye for å gi god uttelling til de som
likevel klarer å skille seg ut.
Sensorene må huske at kandidatene bare har hatt en
halv dag til rådighet for denne oppgaven. I følge oppgavearket skal de to
oppgavene på teoridagen som veiledende norm telle likt. Etter vårt syn bør
sensorene likevel kunne tillegge kandidatenes egne prioriteringer en viss
betydning.
Oslo, 6. juni
1991 ARKIV
1. Oppgaven er grundig
behandlet på forelesninger og i litteraturen, se Andenæs 1990, s. 141 flg.
Foruten i eldre fremstillinger av
statsforfatningsretten (Castberg s. 277‑83), er emnet inngående drøftet i
Justisdepartementets lovavdelings betenkning, inntatt i Stortingets dok. nr. 5
(1952) og Innst. S. nr. 180 (1953),‑ samt i Stortingsdebatten på grunnlag
av denne innstillingen. Disse drøftelsene er utgitt samlet i et hefte
"Ytringsfriheten i Stortinget') etter grunnlovens § 66. Dessuten har
Mæland drøftet emnet inngående i Ærekrenkelser, s. 309 flg., og jeg har selv
skrevet om det i Fra premisser til kompromisser. Her skal bare noen
hovedpunkter tas med.
2.Oppgaveemnet skulle være
greit og oversiktlig, og bør ikke by på særlige vansker for de fleste
kandidatene. Visse vansker for sensuren oppstår imidlertid på grunn av at
rettsreglene på området i noen grad er preget av usikkerhet, og av at
lærebokens synsmåter ikke på alle punkter er uangripelige. Tvilsspørsmålene (om
ytringer i gruppemøter, billighetserstatning m.v.) er imidlertid reist under
forelesningene .
3.
Disposisjon.
I.
Innledning. Begrunnelse.
1.Hensynet til sakens opplysning og den
frie debatt.
2.Stortingets uavhengighet, først og fremst av den utøvende
makt. Maktfordelingsprinsippet.
3.Den historiske bakgrunnen: Eneveldet. Forbilde for § 66: Den
amerikanske forfatning, art. I, sec. VI, den engelske "Bill of
Rights" (1689).
4.Andre lands regler om parlamentarisk immunitet. Det er et
pluss om kand. har kjennskap til og kan sammenligne med slike.
4.
Vilkår for ytringsfriheten.
4.1 Tilkommer
"Repræsentanter". Det omfatter også vararepresentanter og
representantene i tiden før godkjennelse av fullmakter. Det må godtas om kand.
tolker grl. § 74 slik at også statsrådene er vernet, men der. motsatte må være
gjeldende rett.
4.2 Gjelder for uttalelser
i "Stortingets Forsamlinger": Stortinget, dets avdelinger og
komiteene men ikke utenfor Stortinget, og ikke i korridorene og restauranten.
Om partienes gruppemøter omfattes, må anses uavklart og tvilsomt.
4.3 Gjelder for de
"ytrede Meninger". Dette må antas å omfatte skriftlige og muntlige
uttalelser, hva enten de inneholder meningsytringer, påstander, opplysninger
eller stemnings‑ eller følelsesutbrudd.
Trolig verner § 66 også i tilfelle der uttalelsen
ikke har saklig sammenheng med den sak som behandles. Det er tvilsomt om en
begrensning kan oppstilles av rettstekniske grunner.
4.4 Den sikre konsekvens av
regelen i § 66 er at repr. ikke kan pålegges straffe‑ eller
erstatningsansvar ved de vanlige domstoler, og at også mortifikasjonssøksmål
for de vanlige domstoler er utelukket (Rt. 1957 s. 33). Slik sak må avvises.
ex_ officio, også om saken søkes fremmet etter at representantens stortingsverv
er opphørt. Saken kan heller ikke fremmes med representantens samtykke.
Ansvarsfriheten gjelder også referat (i pressen,
radio o.l.) av uttalelsen. Heller ikke Stortinget som utgiver av
Stortingstidende kan saksøkes, jfr. Rt. 1981 s. 692.
4.5 Det er uklart om
regelen bare er en kompetanseregel (sml. grl. § 86), eller om den også hjemler
en materiell ansvarsfritakelse.
a), Siste punktum i § 66
gjør det klart at Stortingel i forretningsordenen må kunne fastsette disiplinæransvar;
grl. § 96 setter dog her snevre grenser. Se nå forretningsordenens §§ 38 og 42.
Grl. §5 66 og 96 kan vel ikke antas å hindre en intern parlamentarisk
"mortifikasjonsordning" i likhet med den engelske.
b) Det er tvilsomt om
Riksretten kan sies å høre til "Stortingets Forsamlinger", men dette
bør trolig antas p.g.a. praksis fra Grunnlovens første tid, (Flor‑ og
Wergelandsakene) og på grunn av Stortingets dominerende stilling i denne
domstolen.
I så fall er det teoretisk mulig med ærekrenkelsessak,
se ansvl. § 1, annet ledd. Under enhver omstendighet må er. utilbørlig
ærekrenkelse eller annen uttalelse kunne forfølges ved riksrett som
overtredelse av forretningsordenen, ansvl. § 66, siste pkt.
c)
Et spørsmål er om § 66 avskjærer Stortinget fra å bevilge billighetserstatning
til en privatperson som er krenket ved uttalelser en representant har kommet
med i Stortinget. Hittil foreligger imidlertid intet stortingsvedtak som klart
bygger på dette syn. Stortinget må selv kunne gjøre dette, men neppe
billighetserstatningsutvalget som også har medlemmer utenfor Stortinget.
5.
Bedømmelsen
Veiledningen er skrevet for eksamen, og jeg har bare
to synspunkter på bedømmelsen:
a) Kandidater som bare
paraferer over grl., kan ikke bestå. For å stå, må kreves at kand. begrunner og
drøfter regelen i alle fall i noen relasjoner.
b) For å få laud, bør
kreves at kand. ser alle de viktigste hovedproblemene og evner å drøfte dem med
forstand. Det kan ikke kreves at alle løsningene fastslås sikkert eller riktig.
Flekkefjord de 01.06.91