SENSORVEILEDNING, TEORI 1, 1. AVDELING, VÅREN, 92.
NÅR ER EN AVGJØRELSE ET ENKELTVEDTAK OG HVILKEN BETYDNING HAR DET Å
SKILLE MELLOM ENKELTVEDTAK OG ANDRE INDIVIDUELLE AVGJØRELSER?
1.
Pensumdekning:
Eckhoff
: Forvaltningsrett, kap 17,18,21,22,23. Se særlig s. 417‑418 og s. 477‑486.
2. Om oppgaven
Oppgaven
er sentral i forvaltningsretten og forståelsen av begrepet enkeltvedtak er
grunnleggende for forståelsen og bruken av forvaltningslovens regler.
Hoveddelen
av oppgaven består i å analysere de begrepene som inngår i forvaltningslovens
definisjon av enkeltvedtak. Deretter består oppgaven i å vise om man har
forstått betydningen av å skille mellom enkeltvedtak og andre individuelle
avgjørelser. Denne delen kan gjøres forholdsvis kort.
3.
Forslag til disposisjon og løsning.
Begrepet enkeltvedtak er
definert i to etapper:
Fvl. § 2, 1. ledd bokstav a:
"vedtak,
en avgjørelse som treffes under utøving av offentlig myndighet og som generelt
eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter til private
personer(enkeltpersoner eller andre private rettssubjekt)"
Fvl. § 2, 1. ledd bokstav b:
"enkeltvedtak,
et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte
personer".
En
fullstendig besvarelse av oppgaven krever klargjøring av følgende begreper:
Avgjørelse
avgrense
mot ikke‑bindende uttalelser, råd, faktiske handlinger, eks.vis når en
lege opererer, politiutrykning, undervisning, regnes som faktiske handlinger
selv om de bygger på avgjørelser. Bare visse typer avgjørelser faller inn under
vedtaksbegrepet.
bestemmende for
avgjørelsen
må være bindende, men den behøver ikke være endelig. Utenfor faller ikke‑bindende
forslag, innstillinger, uttalelser. Avgjørelsen må stifte, oppheve eller
begrense en rettighet eller plikt. Avgjørelsen må fastslå med bindende virkning
om noen har en rett eller plikt og fastslå innholdet.
Rettigheter eller plikter
plikter
kommer gjerne til uttrykk gjennom rene forbud eller påbud eller som vilkår til
begunstigende vedtak.
Med
rettigheter menes det samme som rettstilling. Man kan ha en rett eller være i
en rettstilling.
Enkeltvedtaksbegrepet
gjelder den materielle rettstilling. Individuelle prosessuelle avgjørelser er
som utgangspunkt ikke enkeltvedtak. Det er f.eks. ikke et enkeltvedtak om man
nektes/gis dokumentinnsyn, pålegges å gi opplysninger osv.
Fvl.
§ 2, 3.ledd gjør unntak fra det som ellers ville følge av definisjonen av
enkeltvedtak. Der nevnes prosessuelle avgjørelser som likevel skal regnes som
enkeltvedtak. Disse avgjørelsene regnes som såvidt inngripende at det er behov
for å gi partene samme rettssikkerhet som når det treffes enkeltvedtak.
private personer
Det
avgjørende er her rettighetens eller pliktens art. Gjelder det en type plikter
eller rettigheter som private vanligvis har, er det enkeltvedtak selv om det er
et offentlig rettssubjekt som innehar posisjonen, jfr. fvl. § 2,4.ledd. Staten
som byggherre regnes eksempelvis som privat person i forhold til søknad om
byggetillatelse fra kommunen.
Organisatoriske
bestemmelser, instrukser til det offentlige om hvordan virksomheten skal
utøves, gjelder ikke rettigheter eller plikter til private personer og faller
således utenfor definisjonen.
Offentlig
tjenestemanns rettstilling regnes som en intern administrativ avgjørelse. Men
her gir fvl. § 2, 2. ledd en oppregning av avgjørelser som likevel skal regnes
som enkeltvedtak ut fra rettssikkerhetsbetraktninger. Bestemmelsen er
uttømmende. Andre avgjørelser vedr. offentlige tjenestemenn er ikke
enkeltvedtak.
utøving av offentlig myndighet
Hvis
avgjørelsen bygger på den rettslige myndighet organet er tildelt gjennom Grl,
lov, forskrift eller annet gyldig kompetansegrunnlag, foreligger offentlig
myndighetsutøvelse. Det som særpreger offentlig myndighetsutøvelse, er at det
foreligger en rett til å bestemme over andre uten at disse har samtykket. Den
typiske myndighetsutøvelse er ensidig bebyrdende, men dette er ikke noe vilkår.
Det
offentliges privatrettslige disposisjoner, som kjøp, salg, leie, er oftest
gjensidig bebyrdende, med gaver som unntak.
Slike
disposisjoner stifter jo også rett/plikt, men er ikke myndighetsutøvelse idet
avgjørelsene ikke må bygge på de nevnte kompetansegrunnlag.
Avtaler
som staten eller kommunene inngår, kan likevel ha sterkere eller svakere
elementer av myndighetsutøvelse i seg.
Offentlig service virksomhet/tjenesteyting, når er
det myndighetsutøvelse?
Rettsstillingen
er her usikker. Det varierer mellom de ulike sektorene i hvor stor grad
forvaltningsloven har klart å få innpass.
Innen
helsesektoren treffes det en rekke avgjørelser, som etter definisjonen i fvl.
skulle regnes som enkeltvedtak, men hvor dette syn ikke har fått gjennomslag
pga. motstand fra sterke profesjoner.
Innen
undervisnings‑ og sosialsektoren har forvaltningsloven i større grad fått
innpass og en rekke avgjørelser innen disse sektorene har fått status som
enkeltvedtak
Typisk
offentlig myndighetsutøvelse:
1.
Ensidige påbud, forbud, tillatelser, fritagelser. 2. Disponering over
offentlige midler:
a)
fordeling av økonomiske støttetiltak, som trygd, sosialhjelp, bostøtte, regnes
som enkeltvedtak.
b)
tildeling av lån. Lånevilkårene kan være avgjørende. Innebærer lånet et element
av støtte? Er det lavere rente, dårligere sikkerhet enn ellers i markedet?
3.
Fordeling av tjenester/ytelser; fordeling av knapphetsgoder og subsidierte
tjenester inneholder sterke elementer av myndighetsutøvelse.
Også
et privat rettssubjekt kan utøve offentlig myndighet dersom det er tildelt
myndighet til å treffe vedtak på vegne av staten eller kommunen, jfr. fvl. § 1.
Avgjørelser
av offentlige myndigheter, som treffes utenfor det som regnes som utøvelse av
offentlig myndighet, tilhører da gruppen "andre individuelle
avgjørelser."
bestemte personer
Kriteriet
får betydning for skillet mellom enkeltvedtak og forskrift. Dersom den eller de
vedtaket retter seg mot er individualisert, vil det som utgangspunkt være et
enkeltvedtak, selv om antallet det gjelder er svært mange. Eks. grunneiere som
blir berørt av en reguleringsplan.
Hvis
vedtaket er gitt en generell form, men i praksis bare gjelder noen få, kan man
etter forholdene komme til at det likevel må være et enkeltvedtak, og at de få
som blir
berørte
må få de rettigheter som fvl. kap IV‑VI gir partene.
Betydningen av skillet mellom enkeltvedtak og andre individuelle avgjørelser.
Denne
delen kan gjøres forholdsvis kort.
I
denne delen av oppgaven kan man med fordel nevne eksempler på typen andre
individuelle avgjørelser, selv om dette implisitt fremgår av første del av
oppgaven.
Bestemmelsene
i kap. IV‑VI får bare anvendelse i saker som gjelder enkeltvedtak, jfr. §
3. Dvs. at de viktigste partsrettighetene, som rett til forhåndsvarsel,
underretning, dokumentinnsyn, begrunnelse og klage bare gjelder når det treffes
enkeltvedtak. Forvaltningsloven er en minimumslov og tilsvarende rettigheter
kan gis også i forhold til andre individuelle avgjørelser, men partene kan ikke
kreve det. Mht. dokumentinnsynsretten kan offentlighetsloven til en viss grad
sikre innsynsrett når det treffes andre individuelle avgjørelser, men rettighetene
etter fvl. er videre.
Hvorfor
foretar fvl. denne inndelingen? Kunne ikke hele forvaltningsloven gjelde for
all forvaltningsvirksomhet?
oppfyllelse
av partsrettighetene kan være tids‑ og arbeidskrevende. Arbeismessige‑
og effektivitetshensyn tilsier at man begrenser partsrettighetene til de
situasjoner hvor det er mest behov for dem ut fra en rettssikkerhetsvurdering.
Ut
fra denne betraktning er også avgjørelser som nevnt i fvl. § 2,2. og 3. ledd
definert som enkeltvedtak. Fvl. § 3,2.ledd gjør likevel unntak fra
begrunnelsesplikten og klageretten i ansettelsessaker.
4.
om besvarelsene og bedømmelsen.
Poenget
med oppgaven er å se om kandidatene har forstått noe av skillet mellom
enkeltvedtak og andre individuelle avgjørelser. For å finne ut hva som er
enkeltvedtak og hva som er andre individuelle avgjørelser, må man foreta en
skikkelig gjennomgang av de begrepene som inngår i enkeltvedtaksdefinisjonen.
Om besvarelsene.
Jeg
har foretatt en rask gjennomgang av 21 besvarelser.
Noen
kandidater innleder med å skrive om bakgrunnen for forvaltningslovens
tilblivelse, forvaltningslovens virkeområde, hva som regnes som et
forvaltningsorgan, hvilke organer som faller utenfor forvaltningslovens
virkeområde, hvilke type virksomhet forvaltningen kan drive med og skillet
mellom offentlig myndighetsutØvelse og virksomhet som er utslag av privat
autonomi.
En
del av dette kan være relevant og akseptabelt. Men en del av disse forhold kan
og bør trekkes direkte inn i besvarelsen og der settes inn i sin rette sammenheng.
Lange innledninger går ofte på bekostning av besvarelsenes øvrige innhold.
Samtlige
kandidater finner fram til definisjonen av enkeltvedtak i fvl. § 2 a jfr. b.
Men mange får svært lite ut av definisjonen utover det å referere lovteksten. I
stedet gir de en grundig og til dels detaljert gjennomgang av reglene i fvl.
kap IV‑VI. Redegjørelsene kan forsåvidt være gode, men kan neppe godtas
som en løsning av oppgaven.
Bare
et fåtall ser skillet mellom utøvelse av offentlig myndighet og det at
offentlige myndigheter treffer avgjørelse. Dette er en grov mangel ved
besvarelsene, i det mye av oppgaven nettopp går ut på skille ut avgjørelser som
treffes av offentlige myndigheter, men uten at det finner sted offentlig
myndighetsutøvelse.
Noen
nevner forskrifter som eksempel på andre individuelle avgjørelser. Noen skriver
at fvl. kap. II og III bare får anvendelse ved andre individuelle avgjørelser
enn enkeltvedtak. Begge deler tyder på grunnleggende mangler i forståelsen.
Avgjørelser
som nevt i fvl. § 2, 2. og 3. ledd nevnes av mange som eksempler på typiske
enkeltvedtak. Få/ingen ser at disse avgjørelsene faller utenfor definisjonen av
enkeltvedtak, og at de bare er enkeltvedtak fordi de uttrykkelig er gitt slik
status.
om bedømmelsen.
Oppgaven
gir gode muligheter for å skille ut de beste kandidatene. De som klarer å
redegjøre for de ulike begrepene og si noe fornuftig om betydningen av å skille
mellom enkeltvedtak og andre individuelle avgjørelser, må være sikret lauden.
Det
vanskeligste er å bedømme den store gruppen som får litt ut av fvl. § 2 a og b,
og nevner noe om rettssikkerhet, men bruker det meste av besvarelsen til å
gjennomgå fvl. kap. IV‑VI og da i stor grad refererer lovteksten. Jeg er
kommet til at disse bør få bestått. Hvor den enkelte skal plasseres på haud‑skalaen,
må avhenge av hvor brukbar redegjørelsen for skillet mellom enkeltvedtak og
andre individuelle avgjørelser er.
Besvarelser
som mangler begrepsdefinisjon utover en gjengivelse av forvaltningsloven § 2
a,jfr. b, hvor det ikke eller bare i liten grad, framgår hvilke type avgjørelsr
som faller utenfor enkeltvedtaksdefinisjonen, og hvor betydningen av skillet er
uklart, må bedømmes til Ikke bestått.
Enkelte
feil og misforståelser i besvarelsene må kunne godtas, dersom helhetsinntrykket
ellers er bra.
Jeg
mottar gjerne synspunkter på hvordan besvarelsene bør bedømmes.
Tromsø 1. juni 1992.