Sensorveiledning: Undersøkelser av det udekkede rettshjelpbehov
Pensumdekning:
St. meld. 16 Om offentlig rettshjelp s 19‑29. Det samme stoffet er
atskillig mer utførlig behandlet i Jon T. Johnsen Retten til juridisk bistand
s. 255‑381.
Oppgaven
gjelder sentralt pensumstoff, som har vært relativt grundig gjennomgått
forelesningene. Disposisjonen i pensum kan i hovedsak følges. Oppgaven hører
likevel ikke til de letteste pgra stoffets vanskelighetsgrad.
1
BEGREPER
Kandidatene
bør kort definere hva de legger i begrepene "rettshjelpbehov" og
"udekket". "Rettshjelp" er bistand fra en juridisk kyndig
for å utnytte rettslige posisjoner. Kand kan også utdype begrepet ved å angi
hovedelementene: regelkunnskap, anvendelseskunnskap og strategisk kunnskap.
"Rettshjelpbehov "foreligger når rettshjelp kar føre til en positiv
endring i den enkeltes situasjon. Slik innsikt kan godt forme seg elementær for
en jurist. Velferdsforbedringen behøver ikke være spesielt stor. Avklaring av
juridisk usikkerhet eller korreksjon av juridiske feiloppfatninger går også Inn
under begrepet. At behovet er "udekket", vil si at problemet er
aktuelt på undersøkelsestidspunktet og at probleminnehaveren ikke har fått
effektiv rettshjelp annet steds.
2
OVERSIKT OVER UNDERSØKELSENE
Det
er fire undersøkelser som forventes omtalt, Rettshjelp 71, Troms, Århus og
Ullersmo. På forelesningene har jeg også kort omtalt en fersk undersøkelse
Rettshjelp 91‑ utført av Juss‑Buss, se Hefte for Kritisk juss nr
1.1992 s 15. Det er ikke noe krav at kandidatene skriver om metode, uten de som
gjør det bør honoreres. Dersom kandidatene skriver noe om
aksjonsforskningsmetoden i undersøkelsene, er det bra. De bør i sd fall nevne
at et rettshjelptilbud inngikk som et sentralt ledd i arbeidet med å skaffe
data. Sammenlikner de med intervjumetodikken 1 undersøkelser utenom
Skandinavia, er dette utmerket. Kandidater som sier noe om utvalget i
forskningsprosjektene og representativiteten av disse bør også honoreres.
3
HOVEDRESULTATER
3.1
opplegg
Hovedvekten
i oppgaven bør ligge på en fremstilling av hovedresultatene i undersøkelsene. I
pensum er undersøkelsene ikke behandlet enkeltvis. Det fokuseres på utvalgte
trekk i det registrerte rettshjelpbehovet, .og undersøkelsenes resultater
behandles samlet for å belyse hvert enkelt trekk. Men undersøkelsene kan også
fremstilles hver for seg. Et slikt opplegg bør godtas, så fremt kandidatene
likevel viser evne til Å se resultatene i sammenheng.
Det
forlanges ikke at kandidatene skal huske de eksakte fordelingene i undersøkelsene,
men de bør ha fått tak i hovedtrekkene.
3.2 Utbredelse og sosial fordeling
Kandidatene
bør få fram hvor stor andel av respondentene i undersøkelsene som hadde udekket
rettshjelpbehov og at det er en tendens til opphopning. De bør vite at gjennomsnittsfrekvensen
‑ inklusive de uten udekket behov ‑ varierer mellom 1.4 og 3.2.
Det
bør redegjøres for de viktigste forskjellene og likhetene i fordeling mht.
inntekt, kjønn, utdanning og trygdestatus.
3.3 Rettslig karakter
Kandidatene
bør også kjenne hovedtrekkene i den rettslige fordelingen av det udekkede
rettshjelpbehovet. Undersøkelsene frembyr atskillige forskjeller her.
Kandidatene bør også kjenne hovedtrekkene i disse forskjellene. Kandidater som
i tillegg kan gi rimelige forklaringer på disse, bør premieres.
Kandidater
som gir synspunkter på hva som skaper udekket rettshjelpbehov på rettsområdene
arv og familie, fast eiendom og bolig, trygde‑ og sosial rett, skatt og
avgift, straffe‑ og fengselsratt, samt eventuelle andre rettsområder, bør
også premieres
3.4 Andre trekk.
Det
ber også premieres om kandidatene kjenner undersøkelsenes data om motparter,
hva slags bistand det var behov for og potensialet for rettstap.
4
GENERELLE TREKK
4.1
Generalisering
Kandidatene
bør kjenne til de generelle anslagene som gjøres i pensum rnht
rettshjelpbehovets størrelse på landsbasis og over tid, og i hvilken grad
resultatene kan generaliseres.
4.2
Utviklingstrekk
Kandidatene
bør også kunne redegjøre for de hovedforklaringer på utviklingen av det store
udekkede rettshjelpbehovet som gis i pensum, knyttet til industrialisering og
markedsøkonomi samt til økt offentlig styring og velferdsapparat.
Dersom
kandidatene klarer å trekke linjer til andre deler av rettssosiologi‑pensum
bør dette klart premieres.
5 RETTSPLITISKE SYNSPUNKTER
Det
er et viktig mål å lære studentene å utnytte rettssosiologiske kunnskaper i
juridiske og rettspolitiske sammenhenger. Oppgaven ligger ikke særlig vel til
rette for å trekke inn juridiske spørsmål. Men kandidater som knytter rimelig
fornuftige rettspolitiske synspunkter mht. offentlig rettshjelp,
advokatprofesjonens ansvar, osv. til gjennomgangen av undersøkelsene, bør
premieres.
Bedømmelse
Ved
bedømmelsen bør hovedvekten legges på pkt 3, særlig pkt 3.2 og 3.3. Siden det
dreier seg om en halvdagsoppgave, bør det ikke kreves for mye på de øvrige
punkter.
Sensorveiledningen er
skrevet uten at jeg har hatt tilgang til besvarelser.
Sensorveiledning. avdeling
våren 1992 ‑ Teoretisk oppgave nr. 2: Rettspraksis som rettskildefaktor.
1. Jeg viser til forespørselen om å skrive
sensorveiledning. Jeg gjør denne meget kort, idet jeg vedlegger kopi av de
sider i Andenæs' bok som omhandler spørsmålet. Hovedtyngden ligger på side 85‑89.
Noe sies imidlertid også på side 109 og 110.
2. Jeg mener at kandidatene må systematisere
stoffet og disponere oppgaven noe annerledes enn det som fremgår av Andenæs'
fremstilling. I selve fremstillingsteknikken ligger en viktig prøve som viser
om kandidatene har forstått og fått oversikt over problemene. Jeg synes det er
greit at mange studenter begynner med å redegjøre generelt for rettskildefaktorene
og definere begrepene rettskildefaktor og rettspraksis.
Dermed plasserer man rettspraksis i forhold til
bl.a. ordlyden og forarbeidene. Dernest vil det være systematisk korrekt å
drøfte hensyn pro & contra anvendelsen av rettspraksis om rettskildefaktor.
Studentene bør se 2‑3 hensyn som går hver sin vei. Ut over dette er det
tre forhold som kan og bør tas opp:
Det første knytter seg til
hvilken vekt rettspraksis har i seg selv. Her må kandidatene komme inn på
instansordningen, dissensenes betydning, de ulike rettsområders stilling og
vurdere dommenes alder.
For det annet bør
kandidatene skrive noe om på hvilken måte en dom (prejudikat) kan få betydning
utenfor saken selv. Man bør i alle fall sondre mellom likhetsbetraktningen og
ratio decidendi‑betraktningen. Den tredje metoden, å konstruere en ratio
decidendi, lærer ikke studentene mye om til 1. avdeling.
For det tredje bør
studentene drøfte hvordan rettspraksis knytter seg til andre rettskildefaktorer
når det gjelder skrevne lovtekster og hvilken betydning rettspraksis har som
skaper av rett når man er utenfor den skrevne rettens område.
3. Etter å ha lest ca. 10 besvarelser, ser jeg at
kravene ikke kan stilles svært
strengt. De aller fleste synes å disponere svakt, og de skriver mye generelt
om domstolenes arbeidsmåte, instansordningen og om domstolenes forhold til
andre statsorganer. Det siste ligger på siden av oppgaven. Jeg trekker også
betydelig for dem som ikke kommer ut over "pratestadiet" når det
gjelder å fremstille domstolenes funksjon.
Derimot er det grunn til å honorere dem som har
disponert oppgaven og som i alle fall skriver noe om hensyn, vektproblemer og
metodeproblemer. Det er såpass stor variasjon mellom oppgavene at jeg ikke tør
antyde hvor grensen skal gå for henholdsvis stryk og laud.
Oslo, den 3. juni 1992