Sensorveiledning gitt i
Tromsø ‑ Praktikumsoppaave 1. avdeling våren 1992 ‑Endelig versjon.
1.
Innledning.
Denne
kjøpsrettsoppgaven er sentral innenfor kjøpsretten og pensum til 1. avdeling.
Den spenner fra relativt enkle spørsmål til noe av det vanskeligste innenfor
kjøpsretten. Det må derfor forventes god spredning blant kandidatene. Jeg vil
avslutningsvis si litt om hvordan kravene bør stilles. Denne endelige versjon
er noe korrigert etter at ca. 20 besvarelser er lest, og på bakgrunn av diskusjon
med enkelte av de øvrige
sensorer.
2.
Prisspørsmålet.
Det
er naturlig å starte med å drøfte hva slags kjøp man står overfor. Kandidatene
bør se at dette er et forbrukerkjøp, jfr. §
4, annet ledd, uttrykket "omgangskrets". Etter forarbeidene er det
klart at kjøp til personlige gaveformål faller innenfor
forbrukerkjøpsdefinisjonen. Kandidatene bør videre finne frem til § 11, annet
ledd, hvoretter det i for brukerkjøp kan avtales at kostnader som følge av
forsendelsen skal betales av kjøperen i tillegg til kjøpesummen.
Konklusjonen etter dette må
bli at Petra skal betale for anlegget i tillegg til transportomkostningene med
kr 200,‑.
Kandidatene
kan i og for seg komme frem til det samme uten å gå veien om
forbrukerkjøpsdefinisjonen, nemlig ved å konstatere at partene har avtalt at
transportomkostningene skal dekkes av kjøperen. Et slikt resonnement blir
riktig, men bare fordi man har særregelen i § 11, annet ledd. Det er derfor en
mangel ved besvarelsen om man ikke går veien om forbrukerkjøpsdefinisjonen og §
11, annet ledd.
3.
Skulle forretningen ha sendt stereoanlegget tidligere?
Utgangspunktet
er at partene har avtalt et spillerom for leveringstiden. Det kreves bare at
stereoanlegget måtte være fremme innen bryllupsdagen, den 30. mai. Lovens
hovedregel er da at valgfriheten med hensyn til oppfyllelsen innen spille
romstiden tilkommer selgeren, jfr. § 9. annet ledd.
Dette betyr at selgeren
ikke var forpliktet til å sende anlegget tidligere.
Det kan ikke legges vekt på
at kjøperen kan komme i en usikker stilling ved at stereoanlegget muligens ikke
kommer frem like før bryllupet. Dette er en konsekvens av den avtale som er
inngått. Mange kandidater har en tendens til å "moralisere" her.
4.
Kunne Petra heve kjøpet den 29. mai ?
Det
har her ikke skjedd noe mislighold fra selgerens side som gir hjemmel for
hevning. Spørsmålet blir,om det foreligger et forventet, antisipert, mislighold
som gjør at det kan heves før leveringstiden inntrer. Vilkåret etter
kjøpslovens § 62, første ledd er at det er "klart" at et vesentlig
mislighold vil inntre. Dette vilkåret er ikke oppfylt her, og Petra er avskåret
fra å heve. Besvarelsene bør ikke ha for stor vekt på
de
generelle leveringsvilkårene under dette spørsmålet.
5.
Må forretningen betale erstatning for duken?
Det
forutsettes at spørsmålet løses etter kjøpsrettslige regler.
Grunnvilkåret for at
selgeren blir erstatningsansvarlig her, er at varen har en mangel, jfr. § 40,
første ledd. I dette tilfellet er anlegget påført uvedkommende flekker av olje.
Om dette er en kjøpsrettslig mangel, er ikke helt opplagt. Det følger ikke av
mangeldefinisjonsregelen i §§ 17‑19 at det utgjør en mangel om varen har
en egenskap den ikke skulle ha. Lovens mangelsregler sikter mer på tilfeller
hvor gjenstanden savner egenskaper den skulle ha. Likevel må man si at
tilsmussingen av olje på stereoanlegget utgjør en mangel. En viss støtte for
dette kan finnes i kjøpslovens § 17, annet ledd, d), og i forutsetninger
kjøperen har.
Etter at dette er avgjort,
er det naturlig å reise spørsmål om hva slags ansvarsgrunnlag som foreligger.
Studentene bør her ta utgangspunkt i kontrollansvarsregelen, jfr. kjøpslovens
§§ 40 og 27, annet ledd. Utgangspunktet er at selgeren er erstatningsansvarlig
med mindre de fire kumulative vilkår for ansvarsfritak er oppfyllt. Her er
kravet attpåtil at det må foreligge dobbelt fritak, både for selgeren og for
Lillevik Transport AS, noe som åpenbart ikke er tilfelle. Det må være
tilstrekkelig å konstatere at det ikke lå utenfor selgerens eller
transportførerens kontrollsfære å sikre lasten på grunn av transporten.
Etter dette gjenstår å ta
stilling til om tapsposten dekkes under kontrollansvarsregelen. Kandidatene må
se at skaden på duken utgjør et indirekte tap, jfr. § 67, annet ledd, d). Duken
utgjør en ting som ikke har nær og direkte sammenheng med stereoanleggets
forutsatte bruk. Konsekvensen av dette blir at skaden ikke dekkes under
kontrollansvarsregelen.
Kandidatene bør da gå
tilbake og drøfte om det foreligger culpa, noe som vil medføre at også
indirekte tapsposter omfattes, jfr. § 40, tredje ledd, a). Spørsmålet er om det
foreligger feil eller forsømmelse fra selgerens side. Det kan ikke kreves
omfattende culpadrøftelser, men kandidatene må se at transportøren bevisst
valgte ikke å sikre lasten og dessuten kjørte fort. Dette er en bevisst
uaktsomhet, som rammes etter culparegelen. At det er transportøren og ikke
selgeren selv som utviser uaktsomheten, spiller ingen rolle, jfr. ordlyden i §
40, tredje ledd, a). "selgers side".
Konklusjonen blir således
at selgeren hefter for skaden på duken.
De besvarelser jeg har
lest, er inn flere av bestemmelsene, men drøftelsene er tynne og springende.
Mitt inntrykk er imidlertid at de fleste kjenner de grunnleggende reglene.
6.
Hadde Peder reklamert i tide?
Utgangspunktet
etter kjøpslovens § 32 er at kjøperen skal reklamere innen rimelig tid etter at
han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Forholdet i vår sak er at
mangelen blir oppdaget den 1. juli. Det kan spørres om den burde vært opp
daget tidligere. Det opplyses at Peder la merke til oljeflekker og skader på
emballasjen da han pakket ut anlegget, men undersøkte den bare overfladisk. Det
må drøftes om Peder har
forsømt
å foreta en undersøkelse som han hadde foranledning til på grunn av disse
omstendighetene.
Gode kandidater kan her få
til en interessant drøftelse, der regelen i § 31 om kjøperens
undersøkelsesplikt etter levering trekkes inn. Denne gjelder riktignok ikke i
forbrukerkjøp, men forbrukerkjøpere kan heller ikke lukke øynene for mangler
som burde vært oppdaget etter levering. Konklusjonen bør nok bli at Peder ikke
pliktet å foreta en slik undersøkelse som ville avdekke mangler ved stiften,
selv om denne i og for seg ikke behøvde være omfattende.
Det neste spørsmålet blir
når Peder reklamerte. Hans telefon til forretningen den 1. Juli kan neppe sees
som en reklamasjon. Det fremgår ikke at han gjorde gjeldende mangler ved
anlegget. Det gikk derfor en måned før Peder reklamerte. Dette synes å være
lang tid, selv i et forbrukerkjøp, og det opplyses heller ikke at Peder hadde
noen aktverdig grunn til å la denne måneden passere. I FTU‑praksis er
imidlertid kravene til forbrukerens reklamasjon stillet svært lite strengt.
Uavhengig av hva man kommer
til i denne drøftelsen, bør flinke kandidater ta opp spørsmålet om det må
gjøres unntak fra reklamasjonsregelen etter kjøpelovens § 33, fordi selgeren
har opptrådt grovt aktløst. Det er tidligere lagt til grunn at transportøren
opptrådte uaktsomt, og opplysningene tyder på at opptredenen også kan
karakteriseres som grovt uaktsomt. Problemet er imidlertid at § 33 retter seg
mot uaktsomhet fra selgeren selv, mens uaktsomhetsvurderingen etter
culparegelen omfatter alle som opptrer på selgerens side. At § 33 her bare
retter seg mot selgeren, må tilsi at den uaktsomhet transportøren har vist,
ikke kommer selgeren til skade. Reelle hensyn kan nok tilsi en annen løsning,
og konklusjonen er usikker. Dette siste problemet har ingen kandidater sett, og
de fleste stanser ved rimelighets‑drøftelsen. Det kan passere.
7.
Reklamerte Peder i tide?
Dette
spørsmål oppstår egentlig både overfor den nye stiften og i forhold til platene. Når det gjelder stiften,
reklamerte han så snart han oppdaget mangelen, og noe problem oppstår ikke her.
Fristen løper fra han fikk den nye stiften.
Når det gjelder platene, er
de ødelagt av den gamle stiften, hvor reklamasjonsfristen løper fra Peder
overtok tingen, altså for 2 år og 1 dag siden. Det er lite skjønnsomt å si at
dette er så liten overskridelse at det må aksepteres. I stedet bør kandidatene
få frem at den første reklamasjonen også dekker den nyoppdagede skaden.
Reklamasjonen over stiften var jo nøytral og åpner for at Peder kan komme
tilbake med særlige krav. Det kan spørres om Peder burde ha oppdaget denne
skaden før, og dessuten kan prinsippet i kjøpelovens § 33 reises på samme måte
som ovenfor.
Enkelte
kandidater drøfter i stedet om femårsregelen 1 § 32, tredje ledd kan anvendes i
forhold til platene. Det er feil, for det er jo ikke platene som var
mangelfulle. Spørsmålet om denne type varer går inn under femårsregelen er for
øvrig ikke klart, jfr. Stordrange, Forelesninger i kjøpsrett, s. 143.
8.
Kunne Peder kreve erstatning for platene og hvordan må den i så tilfelle
utmåles?
Vilkåret
for erstatning er også her at det foreligger en mangel ved varen, jfr.
kjøpslovens § 40. Det er tidligere konstatert at det forelå en mangel, og at
selgeren hefter både etter kontrollansvarsregelen og etter culparegelen.
Imidlertid er skaden i dette tilfelle dekket allerede under kontrollansvarsregelen,
idet skaden på platene på grunn av den defekt i stiften utgjør et direkte tap.
§ 67, annet ledd, d) må her tolkes antitetisk, slik at skader på ting som har
sammenheng med dens forutsatte bruk, utgjør direkte tapsposter. Skade på
plater
av defekte platespillere, og klær av defekte vaske maskiner, er
standardeksempler på hva som utgjør direkte tap etter § 67, første ledd.
Konklusjonen må bli at det foreligger et dekkende ansvarsgrunnlag.
Spørsmålet er så hvordan
utmålingen skal skje. Man står her overfor valget mellom kjøpesummen og dagens
verdi for samlere. Kandidatene bør se at Peder først blir stillet som om
kontraktsbruddet ikke hadde skjedd, hvis han får erstattet dagens verdi.
Utgangspunktet er at kjøperen skal ha erstattet den positive oppfyllelsesinteressen,
noe som tilsier erstatning for platene fullt ut. Mange kandidater hopper over
drøftelsene av direkte/indirekte tap. Det må det trekkes for.
Det kan reises spørsmål om
tapet var så indirekte og avledet at det faller utenfor hva selgeren hefter for
etter adekvansregelen i § 67, første ledd, annet punktum. Vilkåret for at
selgeren i så fall skal slippe fri, er at han ikke med rimelighet kunne ha
forutsett dette som en mulig følge av kontraktsbruddet. Regelen må sees som en
lovfesting av det alminnelige prinsipp om årsaksadekvans, og i denne sammenheng
kan det neppe anses upåregnelig at en skade på et stereoanlegg kan medføre
skade på tildels verdifulle platesamlinger. Noen dyptpløyende drøftelser kan
her ikke kreves, men det må honoreres om kandidatene ser problemet, hvilket
ingen (hittil) har gjort.
9.
Forutsatt at Peder får erstattet stiften: Hvor stor skal erstatningen i så fall
være?
Kandidatene
er her fritatt for drøftelsene av ansvarsgrunnlag. Spørsmålet er bare om Peder
skal få erstattet det han ga for stiften, (kr 250,‑) eller den fulle
kjøpesummen (kr 500,‑).
Drøftelsen her vil ha visse
trekk felles med den drøftelsen som må foretas ovenfor. Utgangspunktet er full
erstatning for økonomisk tap. Dette tilsier at Peder må få erstattet de 500 kronene.
10.
Kan selgerens ansvar lempes?
Hjemmelen
for lempningskravet er kjøpslovens § 70, annet ledd. Kravet er at det vil virke
urimelig for den ansvarlige at han må bære det fulle økonomiske tap. Det skal
legges vekt på tapets størrelse i forhold til det tap som vanligvis oppstår i
lignende tilfeller.
Forholdet her er at tapet
totalt utgjør kr 3.500,‑. Det er mindre enn verdien på stereoanlegget.
Verdien og størrelsen på tapet i seg selv tilsier ikke lempning. I samme
retning taler hensynet til butikkens bæreevne og den skyld som er utvist.
Konklusjonen må bli at kravet ikke blir lempet. Svært mange kandidater vil
lempe. Det er svakt.
11.
Konklusjon.
Oppgaven
spenner som nevnt over et vidt felt. Den vil derfor skille godt mellom flinke
og mindre flinke kandidater. Enkelte spørsmål er relativt vanskelige for
kandidater til 1. avdeling. Det må derfor kunne gis laud selv om de
vanskeligste spørsmål ikke er drøftet til bunns. Det viktigste må være at
problemene sees og at kandidatene viser evnen til å finne frem i loven. På den
annen side er flere spørsmål som enkle at de fleste får noe ut av dem. Jeg har
hittil få stryk.
Siden listen ikke skal
legges høyt, må det kunne gis ståkarakter om kandidatene har svart
tilfredsstillende på ca. halvparten av spørsmålene.
Oslo,
den 1. juni 1992