SENSORVEILEDNING
1.
AVD. VÅREN 1993, TEORI 1.
I. Oppgavetekst: "Hva
skal til for at det foreligger konstitusjonell sedvanerett. Gi eksempler på
konstitusjonelle sedvanerettsregler.
II. Pensum: Johs. Andenæs: Statsforfatningen i Norge (7.utg. 1990) s.
25 ‑ 31.
Videre
finnes en del stoff i Torstein Eckhoff: Rettskildelære og Johs. Andenæs:
Innføring i rettsstudiet.
Når det gjelder eksemplene, finnes disse spredt i
pensum, men især bør nevnes:
Johs. Andenæs: Statsforfatningen i Norge s. 171‑184
(Parlamentarismen) og s. 347 – 362 (domstolenes
prøvelsesrett). Torstein Eckhoff: "Høyesterett som grunnlovens vokter. Torstein Eckhoff:
Utviklingslinjer i Norsk statsstyre og forfatningsrett 1814-1964.
III. Generelt.
Også denne gang er det gitt
en sentral oppgave som er godt behandlet i pensum. Selv om konstitusjonell
sedvanerett er behandlet i et eget underkapittel i læreboken er en gjengivelse
av dette ikke tilstrekkelig for å besvare oppgaven. Oppgaven stiller krav til
alminnelig forståelse av mer grunnleggende problemstillinger i den alminnelige
rettslære. Kandidatene må derfor trekke på kunnskap også fra andre deler av
pensum, såsom rettskildelæren og innføringsdelen.
Oppgaven kan besvares på
flere måter, men jeg vil anta at for de fleste kandidatene blir resultatet best
om de deler den i en generell og en spesiell del. I den generelle delen bør det
redegjøres for konstitusjonell sedvanerett og i den spesielle delen bør det
nevnes og redegjøres for eksempler.
Det bør legges vekt på at
den generelle delen er grundig utredet, gjerne også med enkelte eksempler. I
den spesielle delen bør det redegjøres nærmere for de enkelte sentrale
eksempler og parlamentarismen og domstolenes prøvelsesrett peker seg klart ut.
Uansett hvilke eksempler som velges, må det kreves at disse to eksemplene er
nevnt.
Den spesielle delen bør
ikke legges for grundig opp, på bekostning av den generelle delen. Da både
parlamentarismen og domstolenes prøvelsesrett kunne vært egne oppgaver, må det
stilles krav til at kandidatene avgrenser og begrenser redegjørelsen for
eksemplene.
IV. Besvarelsen.
1. Generell del.
Her bør det redegjøres for
begrepet sedvanerett og hva som gjør en sedvanerettsregel til konstitusjonell
sedvanerett. Kandidatene må si noe om trinnhøyde og forholdet til de skrevne
grunnlovsbestemmelser.
Andenæs' kapittel gir en
rask og grei redegjørelse, og jeg nevner derfor bare i stikkordsform hva som
bør med i besvarelsen:
·
Innledningsvis noe om
formål, hensyn og behov.
·
Sedvane ‑ sedvanerett
‑ konstitusjonell sedvanerett.
·
Sedvaneretten den eldste
rettskilde.
·
Stor betydning på
forfatningsrettens område, da endringer og tillegg til den skrevne grunnloven
er en omstendelig prosess.
·
Skapes av de høyeste
statsorganer: konge, regjering, Storting samt domstolene.
Vilkår for sedvanerett:
Tradisjonell
lære:
Således et skjønnsspørsmål
om vilkårene foreligger.
Nyere teori:
En
totalbedømmelse om sedvanen fortjener å anerkjennes som sedvanerett.
Stor betydning der
grunnloven; ikke gir noen løsning ‑
tvilsomt hvordan den rettslig er å forstå.
Forsiktighet
med å anerkjenne sedvanerett som står i klar strid med grunnloven.
Utfyllende
og presiserende sedvanerett;
·
sedvanerett?
·
moment i tolkning av grunnloven?
‑Unnlatt bruk av myndighet etter grunnloven
medfører ikke i seg selv at
myndigheten faller bort (eks.
riksrettsinstituttet).
Trinnhøyde:
Bare hvis
sedvaneretten har samme gjennomslagskraft som grunnloven
selv ‑ konstitusjonell sedvanerett.
2. Spesiell del.
Jeg finner det naturlig at
kandidatene trekker ut de mest sentrale eksemplene og redegjør for disse, men
her vil det selvfølgelig være rom for variasjoner.
2.1. Parlamentarismen.
Kandidatene bør gi en kort
og avgrenset redegjørelse for hva parlamentarismen går ut på. Dette må
imidlertid ikke utvikles til en særskillt drøftelse av parlamentarismen, men
klart forankres i hovedspørsmålet om at dette er et eksempel på konstitusjonell
sedvanerett. Det kan være hensiktsmessig også å komme noe inn på den historiske
utvikling da dette illustrerer den tradisjonelle lære om langvarig og ensartet
praksis. Innholdet i parlamentarismen er således ikke så interessant her som
hvordan den ble innført i Norge.
Stikkord:
Men;
Viktig å få frem at parlamentarismen ikke ble innført ved dommen, men at den ga
støtet til en parlamentarisk praksis som (med ett unntak) har vært fulgt siden.
2.2 Domstolenes
prøvelsesrett.
Også her må drøftelsen
vinkles slik at det er reglenes tilblivelse og trinnhøyde som er det sentrale,
ikke egentlig innholdet. En kort oppsummering av innholdet er nok, og deretter
kan det tas utgangspunkt i den historiske utvikling som er gitt bred plass i
pensum.
Når det gjelder innhold og
utvikling av prøvelsesretten, vises til min sensorveiledning fra høsten 1992
som vel samtlige sensorer fikk tilsendt.
V Bedømmelsen.
Jeg har foreløpig ikke
rettet noen oppgaver, men antar at besvarelsene lett kan få
"slagside" ved at kandidatene redegjør alt for mye om eksemplene og
for lite generelt om konstitusjonell sedvanerett. Dersom kandidaten bare kort
redegjør for det generelle og deretter i detalj redegjør for f.eks.
parlamentarismen og prøvelsesretten, tenderer det mot bom på oppgaven.
Besvarelsen bør i det
vesentlige konsentreres om det generelle og eksemplene må relateres til
konstitusjonell sedvanerett.
Oslo 2.6.93.