SENSORVEILEDNING
UNIVERSITETET i TROMSØ
1 AVD. ‑ VÅREN 1994
TEORI
2.
OPPGAVE
1.
"Avtalelovens § 7"
Pensum: Tore Bråten, red:
Foretaksrett. Ad Notam forlag. 2. utg.
1990 kap. IV (især s. 82 ‑ 84).
Avtaleloven § 7 lyder:
"Kaldes tilbud eller
svar paa tilbud tilbake, er tilbakekaldelsen virksom, hvis den kommer frem til
den anden part før eller samtidig med.,at tilbudet eller svaret kommer til hans
kundskap."
Kandidaten bør
Innledningsvis definere eller forklare begrepene og dermed komme inn på løfter
og påbud.
Tilbud: Et løfte.
Det skaper rett for mottakeren til å benytte seg, av tilbudet hvis hum
ønsker det. og en plikt for avgiveren til å bli stående ved sitt tilbud. Men;
et betinget. midlertidig forpliktende løfte (betinget av aksept innen akseptfristen).
Aksept: Både et løfte og et
påbud.
Løfte:
Fordi den gir mottakeren av aksepten (tilbyderen) rett til den motytelse som
avgiveren av aksepten påtar seg, og pålegger avgiveren en korresponderende
plikt.
Påbud:
Fordi den gjør mottakeren av aksepten (tilbyderen) endelig (definitivt)
forpliktet av sitt tilbud, og avgiveren av aksepten endelig berettiget.
Kandidaten må også få frem
at avtl § 7 regulerer tre forhold: Tilbakekall av tilbud. Tilbakekall av
aksept.
Og tilbakekall av avslag på
tilbud.
Det kan være hensiktsmessig
å dele opp fremstillingen i tre punkter, men siden reglene er like, kan det
være like greit å behandle alt under ett. Det må da påses at kandidaten holder
de forskjellige situasjonene klart fra hverandre.
Tidlig i besvarelsen bør
det forutsettes at det foreligger et forpliktende tilbud. Det kan ikke godtas
at kandidaten trekker inn for mye av annen avtalerett.
Avtl. § 7 gjelder direkte
tilbakekall av tilbud mv. Kandidaten bør imidlertid få frem at paragrafen også
angir fra hvilket tidspunkt tilbudet er bindende for angiveren. Tilbudet er
først bindende når det er kommet til mottakerens kunnskap, fordi avtl. § 7
nevner at tilbakekallelsen er virksom hvis den kommer frem til den annen part
før eller samtidig med at tilbudet kommer til hans kunnskap. Ved sensuren bør
det legges vekt på at kandidaten har sett dette poenget.
Det må også kreves at
kandidaten får frem begrunnelsen for regelen: Så lenge mottakeren av tilbudet
ikke vet at han har fått et tilbud, kan hag heller ikke bli skuffet dersom
tilbudet kalles tilbake. Først når han har fått kjennskap til tilbudet bør han
være beskyttet.
Det må også nevnes at selve
tilbakekallet er et påbud, fordi det gir angiveren en rett, nemlig retten til å
la være å stå ved det tilbud han tidligere har avgitt.
Kandidatene bør også
illustrere regelen med eksempler. Helst bør det gis egne eksempler, men
læreboken gir flere eksempler (også fra rettspraksis) som kan refereres.
Praktiske situasjoner om
når tilbakekallet er virksomt:
Brev:
Når tilbakekallet er lagt i mottakerens postkasse eller postboks, senest
samtidig med at tilbudet kommer til mottakerens kunnskap.
Telefon: Når mottakeren tar
telefonen.
Telefax: Når faxen skrives
ut hos mottakeren. (kan jo bekreftes med utskriften på egen fax).
I lovsamlingen er det en
henvisning til avtl. § 39 annet punktum. Videre nevner læreboken denne
bestemmelsen.
Det er antatt at tilbyderen
i helt spesielle tilfeller kan kalle tilbake sitt tilbud også etter at det er
kommet til mottakerens kunnskap.
Et vilkår er at mottakeren
ikke har innrettet seg etter tilbudet. I tillegg må det foreligge særlige
grunner som berettiger forsinket tilbakekall.
Ved sensuren er det viktig
å påse at kandidaten får frem at avtl. § 39 ikke direkte omhandler tilbakekall.
Såkallt tilbakekall "re integra" er ikke hjemlet i § 39, men
bestemmelsen kan brukes analogisk.
Særskillt om tilbakekall av
aksept ("svar paa tilbud"):
Aksepten er bindenåe for
tilbyderen når den er kommet frem, mens den først er bindende for akseptanten når
aksepten har kommet frem til tilbyderens kunnskap.
Særskilt om tilbakekall av
avslag på tilbud ("svar paa tilbud"): Selve avslaget er et løfte
fordi avtl. § 5 fritar tilbyderen selv om akseptfristen ikke er utløpt.
ANMERKNINGER:
Avtl. § 7 er bare behandlet
på noen få sider i pensum. Dette medfører at kandidatene har lite å bygge på.
På den annen side er bestemmelsen grei å forstå og det kreves ikke så mye
lesing for å huske det meste.
Kandidatene bør ha med det
meste av det jeg har nevnt ovenfor. Videre bør det honoreres for gode
eksempler. Det er greit om det trekkes inn litt bakgrunnskunnskap fra andre
deler av avtaleretten, men § 7 bør hele tiden være den sentrale bestemmelsen.
Enkelte kandidater har en
tendens til å skrive for mye om §.39. Dette må det trekkes for. da det helt
klart må fremgå at dette er en unntaksbestemmelse.
Det må kreves at begrepene
er forklart riktig.
Alt i alt skulle ikke dette
være noen vanskelig oppgave. men den krever at kandidaten har orden på
begrepene og oversikt.
Dette er en halvdagsoppgave
som skal telle likt med spm.2. .
Oslo 7.6.94
Oppgaveveiledning rettssosiologi våren 1994, IRV, Tromsø
Fra
rettsssosiologien: Forskjellige teorier om rettens enhet.
1. Det viktigaste
pensumstoffet. Det viktigaste pensumstoffet f6r att besvara uppgiften finns i
Mathiesen (1992) s 216‑233 ("Debatten om rettens enhet"), och s
32‑34 dar Mathiesen skriver om "rettsbegrepet". Debatten om
rettens enhet har också behandlats av mig på forelasninggarna april 1994 i
Tromsø.
Uppgiften innebar att
kandidaten skall redovisa de tre teorier om rettens enhet som Mathiesen
presenterer på s. 216 flg.
Uppgiften âr enkel i och
med att det relevanta stoffet âr konsentrert till ett avgrensat kapitel i
lårobokan. For de kandidater som har låst den tidigare upplagan (Mathiesen
1984) âr uppgiften svår eftersom debatten om rettens enhet inte fanns med dâr.
Mathiesen 1992 år pensum.
Uppgiften år begrånsad och
passar gott som en halvdagsoppgave.
2. Innledande
presiseringer/avgrensninger.
Inledningsvis âr det
naturligt att kand. ger en kort presisering av vad som menes med
"retten". Man kan hår skilja på ett formellt rettsbegrepp och det som
Mathiesen kallar "et videre rettsbegrep" (s 33).
I râttsbegreppet ingår
juridiske normer, râttsliga avgjørelser och rettsliga institusjoner. Vi finner
en beskrivning av det råttsbegreppet hos Eckhoff och Sundby; med ordet râtt
tânker de "i grove trekk på de juridiske normer, avgjørelser og
institusjoner som utgjør et sentralt innslag i samfunnslivet ved å dirigere og
sette grenser for menneskers adferd". Enligt det formelle râttsbegreppet
skall de juridiska normerna vara formellt "vedtatt av autoritativa organer
i samfunnet". F.eks. lover som âr beslutade av Stortinget och delegerad
lagstiftning føreskrifter osv ‑ utfârdade av forvaltningen med stôd i
lag. Också sedvanerâtt râknas hit. De rettsliga avgjørelsene handlar om
"en anvendelse av juridiske normer. og som i den betydning utgjør
rettsanvendelse". De institutioner som hôr till det formella råttsbegreppet
âr fråmst domstolar och forvaltning.
Forklaringen till att man
inom råttssociologin anvinder sig av ett vidare râttsbegrepp âr att man
fôrsôker fånga in "også andre normative systemer med autoritativ kraft enn
den formelle retten og den sedvanerett som er tett knyttet til denne" (s
33). I Mathiesens videre rettsbegrep ingår det formella râttsbegreppet som en
kârna. Utôver formelle lagar och fôreskrifter och sedvaneritt också andre
normative systemer med autoritativ kraft. Utover domstolars och forvaltnings
anvåndning av normer också den råttsanvåndning som åger rum i banker och
fôrsâkringssâllskap i næringslivet, i transportsektors osv. Utover de formella
instititionerna domstolar, polis, fângelse och store delar av forvaltningen
också andre typer institusjoner som har en slik kontrolloppgave (f. eks.
sykehus, skoler og barnehager).
Kand. bôr alltså på en
miniminivå inledningsvis definiera "rått" som bestående av de tre
delarna; normer, avgjørelser och institusjoner. På nåsta nivå bôr kand.
redovisa skilnaden mellan "juristers" och
"råttssociologers" râttsbegrepp
Det som gôr en besvarelse
god âr graden av preision och forståelse. Den helt godt besvarelse vill visa på
att Mathiesens videre rettsbegrepp har sine problem., som t.ex. att grânsen fôr
vad som år "râtt" blir något oklar.
3. De tre teorier om
rettens enhet som Mathiesen presenterer âr:
‑ Den traditionellt
juridiske, som talar om en râtt, ett râttsystem en râttskâllelâra, ett sâtt att
argumentera innfør domstolen på. Domstolen står enligt denna uppfattningen
centralt som modell. Den gode besvarelsen pekar på att det i domstolen finns
varianter på argumentation; intresseavveining (feks. meglerrollen),
formålsrasjonell argumentation (feks. i barnefordelingssaker) och
subsumsjonslogisk argumentation (feks. vid bedømming av skyldspørsmålet i
straffesaker).
"En avgrensning av
rettsreglene, en oppfatning av rettskildelæren som én, og én avgrensning av den
virkelig rettslige argumentasjonen, fører til sammen til den oppfatning at vi
har ett rettssystem." (s 221)
‑ Den byråkratiske
bilden, talar om att staten âr inte en, att det finns motstridande intressen
inom staten, att inte bara jurister âr råttsanvåndare utan att också ekonomer,
planlâggare socionomer m.fl. âr råttsanvåndare. Stickord fôr râttsanvândningen
inom byråkratin âr att den år pragmatisk (rationell och effektiv), innehåller
forhåndstolkninger och anvânder standardiserade uppslagsverk (f.eks Lignings‑ABC).
"Den byråkratiske
formen passer, .... best som karakteristikk av sentralt organiserte forvalningssystemer
som liknings‑ og trygdeforvaltningen. Her får generelle overordnete
prinsipper og fremgangsmåter for saksbehandling tross alt anledning til å
trenge gjennom. Andre sektorer som ikke er så sentralt organiserte ‑ eks
forskjellige kommunale forvaltningsområder ‑ vil lettere bli preget av
den specielle profesjonelle bakgrunnen, av den spesielle organisatoriske rammen
for beslutningene, og av de folkevalgtes ikkefaglige regelanvendelse". (s
227)
Den gode besvarelsen har
med både en beskrivning av den byråkratiske bilden och en fôrklaring till den.
‑
Rettplurallsme/Polysentri, handlar om att det har vuxit fram ulike
rettskulturer, med forskjellige tradisjoner og vaner for saksbehandling. I
fôrelasningarna har jag anvând begreppen rettspluralism och polysentri som
synonyma begrepp.
Man kan skilja mellan två
typer râttspluralism; den historiskt/kulturella rattspluralismen och den
"moderne" râttspluralismen. Den fôrsta typen har man lânga observerat
och kan enkelt exemplifieras med fôrhållandet mellan norsk och samisk râtt. Det
âr den "moderne" râttspluralismen som kan likstållas med
polycentrism. Hâr tiluker man frâmst på polycentri inom râttskâllelâran.
Internationellt talar man om "different legal spaces", som inte âr
synkroniserade. Det handlar om att olika râttsområden skapar sin egen
râttskâllelâra och dogmatik. Forvaltningsretten kan beskrives som en splittring
i separate delar; socialrått/ fôrfattningsrâtt/arbetsrâtt med sina egna unika
râttskålleprinciper. Man talar också om en myndighetsspecifik râttskâllelâra.
Inom polycentrin lâgger man vikt på "andre retsformer og retskilder som
sedvaner, kutymer, forholdets natur og informel ret. Ret genereres ikke blot i
et center ‑ i toppen af pyramiden, men i en rekke forskjellige centre
eller fora" (s 231).
Rettspluraliame/Polysentri
kan vara svårt att få grepp om. Det âr centralt att kand fôrstår att det
handlar om olika râttskulturer med olika râttskâllelâror som inte styrs av ett
centralt råttsligt centrum.
Den helt gode kandidaten
visar till Mathiesens skepticisime till rettspluralismen.
"Rettspluralismen kan,..., føre til at svake grupper møter en
saksbehandling som i enda større grad er uforutsigbar og underminerande for
deres rettigheter" (s 323) Vidare; "En rettspluralisme der ulike
rettskulturer eller rettssystemer innefor vårt samfunn anerkjennes som
likeverdige, kan i virkeligheten legitimere urett i en annan og normativ
betydning" (s 233).
Det blir troligen under
denna tredje teori som kandidaterma skiljer sig karaktermessig Det visar sig
hår vilka som inget kan, vilka som mekaniskt upprepar bokens innehåll och vilka
som farstår.
Den stora skillnaden mellan
teorierna âr mellan den fôsta och de två andra. Jag uppfattar skilinaden mellan
den byråkratiske bildon och råttspluralismen som en gradsskilnad.