Sensorveiledning Cand. jur.‑eksamen 1,
avdeling, Tromsø våres 1994 praktikum
Generelt
Oppgaven har to deler, en kjøpsrettsdel (spørsmål 1‑5)
og en arbeidsrettsdel (spørsmål 6 og 7).
Pensumlitteratur i de aktuelle fag, er for
kjøpsrettens vedkommende: Chr. Fr. Wyller Kjøpsretten i et nøtteskall 1988 og
E. Selvig: Kjøpsrett til studiebruk 1988.
For arbeidsrettsdelens vedkommende.‑ Fr. Fr.
Gundersen og Ynge Svendsen: Bedrifts‑ og personalrett, 4. utg. 1991 kap.
1‑7.
Denne sensorveiledningen er skrevet før jeg har
mottatt noen av besvarelsene slik at jeg gjerne mottar kommentarer fra øvrige
sensorer. Jeg vil utarbeide en supplerende veiledning når jeg har gått gjennom
en del oppgaver.
Spørsmål
1: Er dette et forbrukerkjøp?
Kandidaten må her finne hjemmelen i kjøpslovens § 4
og se om vilkårene for at dette er et forbrukerkjøp er oppfylt.
Det er ingen tvil om at selgeren her er yrkesselger,
men spørsmålet kan være om bilen hovedsakelig er til personlig bruk for
kjøperen Peder Ås.
Av avtalt kjørelengde på 30.000 km. opplyses det at
ca. 10.000 km var kjøring i forbindelse med Peder Ås' yrke som selger.
Det kan ikke være særlig tvil om at bilen likevel
hovedsakelig er til personlig bruk.
Konklusjon:
Kjøpet er et forbrukerkjøp.
Spørsmål 2: Lider bilen av
en mangel i kjøpsrettslig forstand?
Som utgangspunkt må dette bero på en tolkning av
avtalen. Kontraktsstridig er tingen hvis den ikke er slik som kjøperen etter
uttrykkelig kontraktsbestemmelse eller stilltiende forutsetning har rett til å
vente, jfr. kjøpslovens § 17 (1).
Til dette spørsmålet må det kunne være to
innfallsvinkler.
Den ene innfallsvinkel vil være å si at det er avtalt
60.000 km. hvilket viser seg ikke å holde stikk.
Den andre innfallsvinkelen må være å gå til § 18 (i),
hvor man finner regelen om beskrivelsesansvar. I dette tilfelle er det gitt
opplysninger om at bilen er gått 60.000 km, noe som altså viser seg ikke å
holde stikk.
Begge innfallsvinklene må kunne forsvarer å føre til
at det foreligger en mangel.
Konklusjon:
Det foreligger en mangel.
Spørsmål
3: Kan kjøpet heves?
Her er det to spørsmål kandidaten må drøfte, om det
er reklamert rettidig og om mangelen er vesentlig.
Reglene om reklamasjon finnes i kjøpslovens §§ 32 og
39 (2).
§ 32 inneholder reglene om nøytral reklamasjon og §
39 (2) inneholder den spesielle regelen om hevning. Spørsmålet her blir om
Peder Ås har gitt selgeren melding om hevning innen rimelig tid etter at han
fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen.
(I denne sammenheng kommer også § 31 om undersøkelser
inn idet det kan spørres om Peder Ås burde ha undersøkt bilen nærmere.
Imidlertid gjelder ikke § 31 i forbrukerkjøp).
Peder Ås fikk greie på mangelen 2 måneder etter at
han hadde overtatt bilen, dette var 15. mai. Han foretok da en nøytral
reklamasjon i medhold av § 32, men ingen spesiell reklamasjon etter § 39.
Den spesielle reklamasjonen kom først med
forliksklage den 15. juni.
Siden det er et forbrukerkjøp antar jeg at dette må
holde da Peder Ås trenger noe tid på å vurdere hvilke mangelsbeføyelser han vil
gjøre gjeldende.
Det neste spørsmål er om mangelen er vesentlig, jfr.
kjøpslovens § 39 (1) .
Spørsmålet blir om det at bilen har gått 50.000 km.
lengre enn opplyst/avtalt er å anse som en vesentlig mangel.
Bilhuset kjente ikke til mangelen, og den kan
repareres ved prisavslag. Likevel er det ikke gått spesiell lang tid og det
blir intet spesielt vanskelig hevningsoppgjør.
Her synes jeg kandidatene kan komme til begge
løsninger det avgjørende må være drøftelsen.
Spørsmål 3b: Hva blir i så fall følgen?
Spørsmålet blir om det i hevningsoppgjøret skal tas
hensyn til den nytte Ås har hatt av bilen. Hjemmelen er § 65. Han skal betale
rimelig vederlag for vesentlig nytte.
Etter forarbeidene skal det i forbrukerkjøp en del
til for at det skal sies å vavre rimelig å betale vederlag for den nytte man
har hatt ved bruk av den mangelfulle gjenstand i perioden. Jeg er derfor
tilbøyelig til å helle i retning av at dette ikke skal hensyn tas i
hevningsoppgjøret, men begge konklusjoner kan her godtas.
Spørsmål
4: Kan Bilhuset kreve å utbedre mangelen?
Spørsmålet her blir om en utbedring kan skje uten
vesentlig ulempe for kjøperen, jfr. kjøpslovens § 36.
Her er det lite opplysninger i oppgaven og det vil
kanskje være fristene for kandidatene å spekulere i om f.eks. Bilhuset ikke
burde stille med leiebil m.v.
Imidlertid må kandidatene konkret ta standpunkt til
om det at Peder står foran en 14 dags salgsturne med det nye hårvannet fra
firmaet representere en vesentlig ulempe for ham:
Jeg vil tro at begge løsninger kan aksepterer også
her.
Spørsmål
5: Kan kravet om hevning gjøres gjeldende mot Lena Holm.?
Dette spørsmålet er det klart vanskeligste i
kjøpsrettsdelen.
Kandidatene må her først finne hjemmelen i § 84 (2)
og (3).
Det første spørsmålet blir om drosjeeier Lena Holm er
"yrkessalgsledd".
Lena Holm er næringsdrivende som drosjeeier, men ikke
som bilselger. Hun kan derfor ikke sies å være yrkesselger og Peder Ås mister
av denne grunn muligheten til å gå på henne.
subsidiært bør det imidlertid drøftes om
bestemmelsens øvrige vilkår er oppfylt.
Kandidatene må da gå videre til 3. ledd for å drøfte
om den "som den er" klausulen som er avtalt mellom Lena Holm og
Bilhuset også kan gjøres gjeldende mot Peder Ås.
Såvidt jeg har forstått bestemmelsene her er det slik
at § 84 (2), jfr. (3) slår igjennom overfor as‑is‑klausulen da
denne ikke kunne vært avtalt mellom forbrukerkjøperen Peder Ås og Bilhuset,
jfr. § 4.
Spørsmål
6: Var oppsigelsen saklig?
De forhold/spørsmål som saken reiser er i pensum
omtalt på sidene 105, 106 og 107. Forholdene er også tatt opp under
forelesningene i arbeidsrett "Adgangen til å ta ekstrajobb".
Kandidaten må først vise til § 2 i Arbeidsmiljøloven
(Aml.). Arbeidsmiljøloven omfatter enhver virksomhet som sysselsetter
arbeidstaker. De unntakene som framkommer i § 2 nr. 2 i Aml. er ikke aktuelle i
vår sak.
Deretter må kandidaten komme fram til Amt. § 60 som
omhandler reglene for vern mot usaklig oppsigelse. Deretter må kandidaten
fastslå at det aktuelle i vår sak er arbeidstakerens forhold.
Spørsmålet blir deretter om Ole volds
ekstrajobb/bijobb gir tilstrekkelig grunn til å si ham opp. Det er to
utgangspunkter som kandidaten må komme fram til, jfr. sidene 105 og 106. Det
ene er at i ethvert arbeidsforhold skal arbeidstakeren i arbeidstiden stå til
arbeidsgiverens disposisjon. Det andre er at en arbeidstaker kan gjøre hva han
vil i sin fritid. Det vil si at en arbeidstaker står ganske fritt når det
gjelder å påta seg ekstrajobber.
To forhold begrenser muligheten for å ta ekstrajobben.
Det ene er at en arbeidstaker kan ikke påta seg så
meget eller tungt ekstraarbeid at hans innsats i den ordinære arbeidstid blir
klart redusert, jfr. side 106. På side 106 er også omtalt en dom fra
Høyesterett (Rt. 1959 s. 900) som omhandler disse forholdene. Saken gjaldt en
sveiser som i en periode på 3 uker hadde tatt en ekstrajobb. Ekstrajobben
utgjorde 50‑60 timer. Da bedriftsledelsen fikk vite om ekstrajobben fikk
arbeidstakeren beskjed om at han hadde å innstille ekstraarbeidet ‑ i
motsatt fall var han å anse som oppsagt. Da arbeidstakeren ikke var villig til
å etterkomme dette krav ble han oppsagt fra sin stilling. Høyesterett uttalte i
den saken bl.a. følgende: "hensett til at det dreier seg om en dyktig
fagarbeider i sin beste alder, og at sveising ‑ som nok krever
nøyaktighet og presisjon ‑ikke kan karakteriseres som tungt rent fysisk,
finner jeg for mitt vedkommende ikke at det foreliggende ekstraarbeid hadde
slikt omfang og slik karakter at det er rimelig grunn til å regne med at det
ville nedsette NN's arbeidsytelse i den ordinære arbeidstid". Sveiseren
vant saken.
Det andre er at en ekstrajobb/bijobb ikke må skje i
direkte konkurranse med hovedarbeidsgiveren. jfr. side 107.
På side 107 er det omtalt to rettssaker som berører
dette forholdet. I den ene saken fra Skien og Porsgrunn byrett (1975) er det en
journalist i en avis som får ekstrajobb i NRK. Tillatelse var blitt gitt av
avisens redaktør, og det var forutsetningen at arbeidet ikke skulle gå ut over
journalistens avisarbeid. Ekstrajobben ble etterhvert betydelig i omfang og
journalisten fikk fra avisens redaktør valget mellom sin stilling i avisen og
sitt arbeid i NRK. Journalisten sa fra seg sin stilling i NRK og gikk deretter
til sak mot
avisen. Avisen ble
frifunnet. Retten uttalte bl.a. "Det skal bemerkes ‑ at det etter
rettens mening ‑ hadde utviklet seg et konkurranseforhold mellom NN's
arbeid for x og NRK. Det er ikke tvil om at Østlandssendingen blir hørt av
mange, og at nyhetene som har stått i X om morgenen ikke når frem til alle
abonnenter før det er
kommet i Østlandssendingen samme dag.
I den andre saken, Eidsivating Lagmannsretts dom av
4. mai 1984, var en arbeidstaker blitt avskjediget fordi han hadde utført
arbeide for en konkurrerende bedrift. Lagmannsretten mente likevel at forholdet
ikke var så grovt at det var avskjedsgrunn (bl.a. fordi hendelsen fant sted for
en tid siden), men saklig oppsigelsesgrunn forelå.
Når det gjelder selve drøftelsen må kandidaten finne
fram til de argumenter som taler for og mot at oppsigelsen er saklig.
Det som kan tale for at oppsigelsen er usaklig er at
Ole vold hadde sagt seg villig til å slutte som forsikringsagent. I to av de
forannevnte dommer hadde arbeidstakerne fått tilbud om å fortsette i arbeidet
sitt dersom de sa fra seg ekstrajobben. Videre taler det til Ole Volds fordel
at det er vanlig i bransjen at selgerne hadde slike oppdrag på si.
På den annen side må det legges avgjørende vekt på et
en ikke ubetydelig del av ekstrajobben ble utført i arbeidstiden. I
arbeidstiden skal arbeidstakeren stå til arbeidsgiverens disposisjon og man må
da kunne legge til grunn at ekstrajobben går utover den innsats som kreves i
den ordinære arbeidstid. Ole Vold hadde videre ikke innhentet samtykke fra
arbeidsgiveren eller på noen måte drøftet dette forholdet med sin arbeidsgiver.
Spørsmålet vil også være om Ole Vold har opptrådt
illojalt. Selv om det å drive forsikring ikke er det same som å drive bilsalg.
dvs. konkurrerende virksomhet, kan man ikke se bort fra at en del bilkjøpere
vil føle seg forpliktet til å tegne forsikring i Krasjko. Dette kan medføre at
Bilhuset får færre kunder. 1 .en slik situasjon vil agentvirksomheten være
direkte i strid med arbeidsgiverens interesse.
Konklusjon: Oppsigelsen var saklig.
Spørsmål
7: Har Vold rett til å fortsette i stillingen inntil saken er avgjort ved
rettskraftig dom?
Det spørsmålet som saken reiser er i pensum omtalt på
side 72. Spørsmålet er også tatt opp under forelesningene i arbeidsrett.
Kandidaten må her finne fram til § 61 nr. 4 i Aml.
Kandidaten må også se at der er visse frister som må være oppfylt for å få rett
til å stå i stillingen.
Søksmål må vare reist innen 8 uker fra
forhandlingenes avslutning og innen utløpet av oppsigelsesfristen. Da
stevningen ble tatt ut 17 dager etter oppsigelsen fant sted er dette kravet
oppfylt.
Det neste kandidaten må vurdere er om det er urimelig
at arbeidsforholdet opprettholdes under sakens behandling. Kandidaten må her få
fram det rettslige utgangspunkt som er omtalt i. forarbeidene til loven og på
side 72.
Dersom oppsigelsen skyldes en forgåelse fra
arbeidstakerensside bør retten ta et krav om at han skal fratre under sakens
behandling til følge. Er derimot oppsigelsen rasjonalisering/
driftsinnskrenkning bør retten ikke avsi kjennelse for fratredelse.
Rettspraksis har dog vist at det ikke er tatt særlig
hensyn til forarbeidenes anvisning.
Da Ole Volds handlinger grenser mot avskjed og
oppsigelsen er saklig vil det være urimelig om arbeidsforholdet opprettholdes
inntil saken er avgjort ved rettskraftig dom.
Konklusjon: Vold har ikke
rett til å fortsette i stillingen inntil saken er avgjort ved rettskraftig dom.
Oslo, 07.06.94