SENSORVEILEDNING
Teoretisk oppgave nr. 2 våren 1996
Første avdeling juridisk embetseksamen
Universitetet i Tromsø
Del I «Høyesterettspraksis som rettskildefaktor.»
Anbefalt litteratur i rettskildelære er Erik Boe,
Innføring i juss, bind I ‑ juridisk tenkning og rettskildelære, Oslo
1993. Tilleggslitteratur nom er relevant for oppgaven er Johs Andenæs,
Innføring i rettstudiet, Oslo 1990.
Av annen litteratur nevnes Torstein Eckhoff,
Rettskildelære.
Oppgaven er sentral innenfor rettskildelæren. I
anbefalt litteratur er rettspraksis behandlet i et eget kapittel, kap. 16.3. En
del av prøven er om kandidatene klarer å trekke inn de øvrige deler av den
anbefalte litteratur i besvarelsen. Hvis ikke vil oppgaven bli noe mangelfull.
1 Innledning
Her bør det foretas en presisering av hva nom skal
behandles. Oppgaven spør etter Høyesterettspraksis som rettskildefaktor. Det
faller derfor utenfor oppgaven å gå særlig inn på praksis fra andre domstoler,
både innenlandske og utenlanske sådanne.
Det faller videre utenfor oppgaven å behandle
domstolenes rettskapende virksomhet.
Det er på sin plass å si noe kort om uttrykket
rettskildefaktor, og forholdet mellom rettskildefaktorer og rettsregler.
Rettskildefaktorene er de kilder man må gå tit for å finne innholdet av en
rettsregel.
Kandidatene bør få frem at det ikke er fritt opp til
rettsanvenderen hvilke rettskildefaktorer han vil benytte og hvor stor vekt han
vil legge på den enkelte faktor, når han skal finne frem til rettsregelen i
forbindelse med løsningen av et rettsspørsmål. Å finne rettsregelen er en,
prosess som styres av regler, de såkalte rettskildeprinsippene. En rettsregel
er etter dette det produkt man kommer til etter å ha brukt
rettskildeprinsippene på rettskildefaktorene.
Det er positivt om kandidatene kort sier noe om
rettskildeprinsippene. Stikkord her er at de er metanormer, at de for det
vesentlige er utviklet av domstolene og at de er retningslinjer (og dermed i
stor utstrekning vage og skjønnspregede). Rettskildeprinsippene kan inndeles i
relevans‑, slutnings‑ og vektnormer. Denne tredelingen er egnet nom
disposisjon for resten av oppgaven. Lange utredninger om de forhold nom er
nevnt her, må trekke ned.
Etter dette går oppgaven ut på gjøre rede for hvilken
betydning Høyesterettspraksis etter rettskildeprinsippene hat når man skal
finne hvilke rettsregler som gjelder. Dette reiser spørsmål om hvilke
Høyesterettsavgjørelser som er relevante (pkt. 2), hvilke slutninger som kan
trekkes ut av de relevante avgjørelser (pkt. 3) og hvor stor vekt som kan legges
på de nevnte slutninger (pkt. 4). Hoveddelen av oppgaven vil være pkt. 4.
2 Hvilke Høyesterettsdommer er relevante rettskildefaktorer
Boe legger til grunn at en dom er relevant dersom den
er avsagt av rett domstol, på riktig måte og med lovlig innhold, jf. s. 154.
Et annet forhold som kan trekkes inn her er dette med
"spesiell relevans", jf. Boe s. 155.
Spørsmålet om relevans volder få problemer i
forbindelse med Høyesterettspraksis.
3 Slutningsspørsmål i forbindelse med Høyesterettsdommer
Kandidatene bør her få frem at det etter
rettskildeprinsippene i utgangspunktet gjelder de samme normer for slutninger
fra Høyetsrettsavgjørelser som for slutninger fra lovtekster, forarbeider m.m.
De enkelte ord og uttrykk må tolkes i sin kontekst.
Ved tolkingen av ord og uttrykk skal i utgangspunktet
alminnelig språkbruk legges til grunn. Unntak fra dette prisipp må gjøres i
forbindelse med eldre tekster hvor det er ordenes betydning på
språkføringstidspunktet som skal legges til grunn. Videre må unntak gjøres i
forbindelse med faguttrykk hvor det er den alminnelige oppfatning innenfor
vedkommende fagområde, som må legges til grunn.
I forbindelse med Høyesterettsavgjørelser er det ett
poeng at domstolen i første rekke skal løse konkrete saker. Og videre er det
viktig at Høyesterett ikke på samme måte som Stortinget, når det skal vedta
lover, har et omfattende utredningsapparat til rådighet: Rettsanvendere må .
derfor være tilbakeholden med å generalisere fra Høyesterettsavgjørelser, fordi
domstolen ofte ikke har oversikt over alle typetilfeller som kan oppstå og som
kan berøres av uttalelser i dommen. Det er derfor en fare for at Høyesterett
har formulert seg for generelt, slik at en dom må tolkes innskrenkende.
4 Vektsspørsmål i forbindelse med Høyesterettsdommer
Sentralt under dette punkt er den såkalte
prejudikatslæren. Denne læren forutsetter at en Høyesterettsavgjørelse kan ha
virkning utover den konkrete sak, utover rettskraftvirkningen for sakens
parter.
Kandidatene bør få frem at uttrykket prejudikat har
tilknytning til hvor stor vekt en dom skal ha i en etterfølgende sak. Boe
legger til grunn at et prejudikat har tre kjennetegn. Det første er at det bare
er Høyesterettsdommer som er prejudikater. Det andre er at det bare er
domsgrunnene ikke domsresultatet, som har prejudikatvirkning. Det tredje er at
et prejudikat forutsetter at en rettssetning som er slått fast i en tidligere
Høyesterettsavgjørelse, blir fulgt fordi den er slått fast i en
Høyesterettsdom. Disse forhold bør kandidatene få frem. Som eksempler som
illustrerer hva det vil si at en dom er et prejudikat, nevner Boe de to
sentrale dommene om avtalelovens § 36, Røstad‑dommen og Skjelsvik‑dommen.
Det sentrale i denne sammenheng er at annenvoterende i skjelsvik‑dommen,
hadde tilhørt mindretallet i Røstad dommen, som mente at § 36 ikke ga hjemmel
for oppregulering av festeavgift. Flertallet i Røstad‑dommen kom til det
motsatte. I Skjelsvik‑saken viste annenvoterende til flertallets syn i
Røstad‑dommen, og uttalte at han på grunn av resultatet i den dommen
måtte legge til grunn at § 36 ga adgang til oppregulering av festeavgift. Han
følte seg med andre ord bundet av den rettssetning som Høyesterett la til grunn
i Røstad‑dommen.
Erik Boe behandler hele spørsmålet om vekten av
Høyesterettsdommer under prejudikatlæren. Han skiller ikke mellom hvilke
uttalelser i en dom som har prejudikatvirkning, og derfor må tillegges stor
vekt, og andre uttalelser som må tillegges mindre vekt, f. eks obiter dicta,
slik Eckhoff gjør, jf. Eckhoff rettskildelære kap. 7 III og IV. Det kan ikke
forventes at kandidatene kjenner til dette. Dersom kandidatene får frem noe av
kritikken mot bruken av prejudikatbegrepet, må det honoreres for det. Denne går
ut på at det er lite hensiktsmessig å betegne noen dommer/domstolsuttalelser
for prejudikater når reglene for hva en dom er prejudikat for
(prejudikatvirkningen) er så vage som de er,. Til syvende og sist er det hele i
realiteten bare et spørsmål om større eller mindre vekt når rettsanvenderen
skal komme frem til rettsregelen i forbindelse med ulike rettsspørsmål.
Hvor stor vekt Høyesterettspraksis kan tillegges,
avhenger av tre forhold. For det første egenskaper ved praksisen som har
betydning for hvilken vekt den kan tillegges. Boe betegner dette for «spesiell
vekt». Et annet uttrykk som ofte brukes om dette er < egenvekt». For det
andre hvilke andre rettskildefaktorer som trekker i motsatt retning. Om dette
bruker Boe uttrykket « generell vekt». Et annet uttrykk som ofte brukes er
«relativ vekt». For det tredje egenskaper ved de rettskildefaktorene som
trekker i motsatt retning (den spesielle vekt til disse).
Når det gjelder den spesielle vekt nevner Boe en
rekke forhold som det bør forventes at kandidatene får frem.
For det første har det betydning om det er en plenumsdom
eller en dom avsagt i avdeling. De førstnevnte må tillegges større vekt enn de
siste, selv om også de dommer som er avsagt i avdeling må tillegges stor vekt.
Kjennelser avsagt av Høyesteretts kjæremålsutvalg må tillegges mindre
betydning. (Det kan ikke forventes at kandidatene nevner dette.)
For det andre har det betydning om dommen er
enstemmig eller avsagt under dissens. De, første har størst vekt.
Videre har det betydning om det foreligger en eller
flere dommer, og om disse går i samme retning eller er helt eller delvis
motstridende.
Dommens alder har stor betydning. Nye, men ikke helt
ferske dommer har størst vekt.
Det har også betydning om det er dommens ratio decidendi (uttalelser som er nødvendig for resultatet) eller et obiter dictum (uttalelse som ikke er nødvendig for resultatet) som tillegges vekt. De første har størst vekt. Videre har det betydning hvor klare og uttrykkelige slutninger som kan trekkes ut av dommene, enten det gjelder dommens ratio decidendi eller obiter dicta.
Relevante forskjeller i faktum mellom den sak man nå
står overfor og tidligere Høyesterettspraksis, har også betydning. Er disse
store kan dette gjøre det berretiget å tillegge de tidligere dommer mindre
vekt.
Det har også betydning hvem som er rettsanvender. Er
det Høyesterett selv, vil dommerne føle seg mindre bundet av tidligere
Høyesterettspraksis enn andre rettsanvendere. I denne sammenheng kan det være
naturlig å komme litt inn på Plenumsloven.
Den generelle vekt av Høyesterettspraksis avhenger
som nevnt av hvilke rettskildefaktorer som trekker i motsatt retning av dommen.
Her kan kandidatene stille opp ulike faktorkonstellasjoner og drøfte disse. I
Boe drøftes bare en konstellasjon som er relevant i denne sammenheng, nemlig
tilfeller hvor en lovtekst og en Høyesterettsdom trekker i motsatte retninger.
Når Høyesterett har tolket en lovtekst og kommet frem til en rettsregel ut fra
denne, vil de fleste rette seg etter dommen selv om man mener at ordlyden i
lovteksten taler for en annen regel.
Dersom kandidatene behandler andre tilfeller hvor
Høyesterett og andre rettskildefaktorer trekker i hver sin retning og foretar
en fornuftig drøftelse, må det honoreres for dette. Det samme gjelder dersom
det konstrueres praktiske eksempler hvor også egenskaper ved de andre rettskildefaktorene
som er relevant, trekkes inn.
Del II «Gjør
rede for i hvilke tilfeller det er adgang til å iverksette arbeidsnedleggelse,
arbeidsstengning eller annen arbeidskamp i forbindelse med tvister i
arbeidslivet.»
I den anbefalte litteratur er oppgavens tema
behandlet i Fr. Fr. Gundersen og Yngve Svendsen, Bedrifts‑ og
personalrett, 5. utgave, Bergen 1995 kapittel 6 (s. 127‑148). Temaet
berøres også enkelte andre steder i boken, f. eks i kap. 2. t og noen steder i
kap. 4. For eksamen våren 1996 er tilleggslitteraturen: Tore Bråthen (red.),
Foretaksrett, 2. utgave, Oslo 1990 kap. X. (For eksamen Høsten 1996 er Tor
gjone og Erik Aagaard, Bedriftens Personalhandbok ‑ rett og plikt i
arbeidsforhold, 4. utgave, Oslo 1995, innført som tilleggslitteratur.)
Av annen relevant litteratur kan nevnes Kristen
Andersen, Arbeidsretten og organisasjonene, Oslo 1955; Kristen Andersen, Fra
arbeidslivets rett, Oslo 1967; Karnov.
`' Oppgaven spør etter et grunnleggende emne innenfor den
kollektive arbeidsrett, nemlig fredspliktens utstrekning. Kollektiv arbeidsrett
har aldri tidligere blitt gitt til eksamen. Oppgaven vil nok derfor komme som
en overaskelse på de fleste. Dette kan imidlertid ikke vektlegges ved
karaktervurderingen.
Oppgaven kan nok disponeres på ulike måter. Nedenfor
skal jeg gjengi en disposisjon som etter mitt skjønn kan være hensiktsmessig.
1 Innledning
Her bør kandidatene presisere hva som skal behandles.
Formuleringen "arbeidsnedleggelse, arbeidsstenging eller annen
arbeidskamp" er hentet fra ordlyden i arbeidstvistloven (I. 5. mai 1927
nr. 1) § 6 nr. 1 og nr. 3, og den tilsvarende bestemmelse i tjenestetvistloven
(l. 18. juli 1958 nr. 2) § 20 nr. 1 og nr. 2. Dette bør gi god veiledning for
kandidatene med hensyn til hva som er det sentrale i oppgaven.
Oppgaven spør etter i hvilke tilfeller det er adgang
til å iverksette kampmidler i forbindelse med arbeidstvister. Som en negativ
tilnærming til oppgavens tema kan man formulere problemstillingen for oppgaven
som et spørsmål om i hvilken utstrekning det gjelder en fredsplikt mellom
partene (arbeidsgiver og arbeidstaker) i forbindelse med løsningen av tvister i
arbeidslivet. I den utstrekning det ikke gjelder en fredsplikt, er det adgang
til å bruke kampmidler i form av arbeidsnedleggelse e.l.
Spørsmålet om fredspliktens utstrekning i forbindelse
med kollektive arbeidstvister reguleres av arbeidstvistloven og
tjenestetvistloven. Tjenestetvistloven, som gjelder i forbindelse med
arbeidstvister innenfor statlig sektor, berøres bare i begrenset utstrekning i
pensum. Det kan derfor ikke forventes at kandidatene har særlig kjennskap til
bestemmelsene i denne. I forhold til temaet for denne oppgaven er reglene etter
tjenestetvistloven stort sett sammenfallende med de regler som følger av
arbeidstvistloven.
Selv om en arbeidsnedleggelse m.m. er lovlig i
forhold til arbeidstvistloven, kan det tenkes at den er i strid med andre
lovbestemmelser eller den individuelle arbeidsavtale. Det faller utenfor
oppgaven å gå særlig inn på dette.
Arbeidstvistloven og tjenestetvistloven bygger på en
grunnleggende skille mellom rettstvister og interessetvister, i forbindelse med
adgangen tit å iverksette arbeidsnedleggelse, arbeidsstegning eller annen
arbeidskamp. Det må forventes at kand. får frem at skillet mellom disse to
typer tvister er sentralt for oppgaven.
Generelt og noe upresist kan en rettstvist defineres
som en tvist om hva som er gjeldende rett etter en gjeldende tariffavtale. For
rettstvister gjelder det en ubetinget fredsplikt. Det er ikke adgang tit å iverksette
arbeidsnedleggelse, arbeidsstenging eller annen arbeidskamp i forbindelse med
slike tvister. Dette kommer til uttrykk i arbeidstvistloven (atl.) § 6 nr. l .
Disse tvister må løses gjennom forhandlinger eller ved søksmål for
Arbeidsretten.
En interessetvist kan generelt og noe upresist
defineres som en tvist om hva som i fremtiden bør være innholdet i en
tariffavtale. For interessetvister er utgangspunktet at det ikke gjelder en
fredsplikt, det vil si at det er adgang tit å bruke kampmidler, f. eks streik,
for å prøve å tvinge frem en løsning av disse. Dette følger forutsetningsvis av
atl. § 6 nr. 3. Lovgiver har imidlertid stilt opp en del detaljerte regler i
arbeidstvistloven om fremgangsmåten for at arbeidskamp skal være lovlig. Etter
mitt skjønn faller det innenfor oppgaven å komme noe inn på disse regler.
Dersom hovedvekten legges på dette, f. eks i form av en ren gjennomgang av
lovens bestemmelser, vil imidlertid oppgaven bli ubalansert i forhold tit det
som er sentralt. Dette trekker ned ved karaktervurderingen. Kandidatene bør få
frem at Arbeidsretten ikke har kompetanse tit å løse interessetvister, jf. § 7
nr. 2.
Ut fra oppgavens ordlyd faller det utenfor å gå
særlig inn på virkningen av at arbeidsnedleggelse, arbeidsstenging eller annen
arbeidskamp benyttes ulovlig. Det er . imidlertid positivt om det sies noe kort
om dette innledningsvis som ledd i plasseringen av temaet i en større
sammenheng. De sentrale bestemmelser her er §§ 4 og 5. Også boikottloven 5 .
desember 1947 nr. 1 kan nevnes i denne forbindelse. Dersom det foreligger
ulovlig bruk av kampmidler kan den annen part i medhold av § 6 nr. 2 få
samtykke fra Arbeidsretten tit å iverksette arbeidsnedleggelse eller
arbeidsstegning.
I det følgende kan det være naturlig først å si litt
om den historiske bakgrunn for reglene om når det er adgang tit å benytte
kampmidler, og hensynene bak dem. Deretter å behandle når det foreligger
arbeidsnedleggelse, arbeidsstegning eller annen arbeidskamp. Videre å gjøre
rede for når det foreligger en rettstvist. Så bør man behandle
interessetvistene, og tit slutt sympatiaksjoner og politiske
demonstrasjonsstreiker.
2 Historikk. Rettspolitiske hensyn
I det forrige århundret begynte arbeidstakerne å
organisere seg. Gjennom å være organisert i en fagforening oppnådde arbeiderne
at de ble en reell maktfaktor i arbeidslivet. Det ble større grad av likevekt
mellom arbeidstakerne og arbeidsgiverne når det skulle forhandles om lønns og
arbeidsvilkår. Grunnen til dette var at arbeiderne, gjennom organiseringen, fikk
et meget sterkt middel til rådighet for å få gjennomslag for sine krav hos
arbeidgiverne. Dette middelet var de kollektive oppsigelser;
streiken/arbeidsnedleggelsen. På grunn av faren for streik som
ville ramme arbeidsgiveren hardt økonomisk, ble forhandlingene
mellom arbeidstakerne og arbeidsgiverne om vilkårene for ansettelsesforhold til
organiserte arbeidstakere mer reelle.
Dannelsen av fagforeningene medførte at det stadig
ble gjennomført arbeidsnedleggelser e.l. Dette var skadelig ikke bare for partene
i konflikten men også for samfunnet forøvrig. Omfattende og langvarige streiker
kunne virke direkte ødeleggende for viktige samfunnsinteresser. På grunn av
dette vokste det frem et behov både sett fra partene i arbeidslivet sin side,
men ikke minst fra samfunnets side, for å begrense adgangen til å bruke
kampmidler i forbindelse med løsninger av tvister i arbeidslivet. For
arbeidstakerne var det viktig å kunne stole på at de vilkår de hadde oppnådd
gjennom forhandlinger med arbeidsgiverne, kom til å være bindende i en viss tid
fremover uten at de kunne endres ved en ensidig disposisjon fra arbeidsgivers
side. For arbeidsgiverne var det viktig å kunne være sikker på at det ikke
plutselig kunne bli iverksatt arbeidsnedleggelser e.l., fordi arbeidstakerne
ønsket bedre arbeidsvilkår. For samfunnet var det viktig å begrense bruken av
kampmidler på grunn av de uheldige virkninger disse hadde for samfunnet.
På den annen side innså man at et fritt arbeidsmarked
og reelle forhandlinger forutsetter at partene kan gå til arbeidskamp. Et
totalt forbud mot bruk av arbeidskamp ville i urimelig grad favorisere
arbeidsgiverne. Reglene om fredspliktens utstrekning bygger på et kompromiss
mellom disse hensyn.
Lovgiver har ansett det for Ønskelig at rettstvister
ikke blir gjenstand for arbeidskamp. Dersom disse kunne løses ved arbeidskamp
ville det være fare for at det stadig ble benyttet kampmidler, fordi det ofte
vil foreligge uenighet mellom arbeidsgivere og fagforeninger om tolkingen av
tariffavtaler. Dessuten vil uavhengige organer, slik som domstoler, være bedre
egnet til å tolke avtalen enn de som er parter i den. For disse tvister gjelder
det derfor en ubetinget fredsplikt etter atl. § 6 nr. 1. Skal tvisten løses i
tariffperioden, må saken bringes inn for Arbeidsretten, jf. §7.
Når det gjelder interessetvister kan disse best løses
av partene selv. Derfor er det i utgangspunktet adgang til å benytte
arbeidskamp i forbindelse med disse. For å forsøke å forhindre at det benyttes
arbeidskamp i slike tilfeller har imidlertid lovgiver fastsatt en tidsbegrenset
fredsplikt og opprettet en upartisk meklingsinstans, riksmeklingsmannen, som
kan innkalle partene til tvungen mekling. Mens denne meklingen pågår er det
ikke adgang til å bruke kampmidler. Myndighetene har også adgang til å påby
tvungen voldgift, normalt kalt tvungen lønnsnemd, gjennom provisorisk
anordning, jf. grl. § 17.
Ut fra den anbefalte litteratur har kandidatene
grunnlag for å si noe om den historiske utviklingen av bestemmelsene om
fredsplikt. Det kan imidlertid ikke forventes mye.
3 Litt om uttrykkene
«arbeidsnedleggelse», «arbeidsstengning» og «annen arbeidskamp»
Kandidatene bør si litt om disse uttrykkene.
Atl. § 1 nr. S og 6 inneholder legaldefinisjon av
uttrykkene arbeidsnedleggelse og arbeidsstegning. Det er ikke tilstrekkelig at
det rent faktisk foreligger slike aksjoner som er beskrevet i bestemmelsene.
Det kreves i tillegg at disse iverksettes for å tvinge den annen part til en
bestemt løsning av en tvist mellom en arbeidsgiver og en fagforening. Uttrykket
annen arbeidskamp er ikke definert i loven. Det fremkommer imidlertid av
Arbeidsrettens praksis hva som er det nærmere innhold av dette uttrykket.
Generelt kan man si at annen arbeidskamp foreligger når arbeidsgiver eller
arbeidstakere bruker andre aksjonsmåter eller midler enn arbeidsnedleggelse
eller arbeidsstengning, for å prøve å tvinge den annen part til en bestemt
løsning av en tvist. Som eksempler kan nevnes gå sakte aksjoner, blokade,
boikott, nektelse av å utføre overtidsarbeid, o.l.
Tilfeller hvor det iverksettes arbeidsnedleggelse
e.l. i forbindelse med en tvist om arbeidsvilkår mellom en arbeidsgiver og en
enkelt arbeidstaker, som ikke er organisert eller hvor vedkommendes fagforening
ikke involverer seg, er ikke arbeidsnedleggelse eller annen arbeidskamp i
arbeidstvistlovens forstand. Således hvis f. eks en enkelt arbeidstaker legger
ned arbeidet for å få bedre lønn. Lovligheten av et slikt tiltak må vurderes i
forhold til arbeidsmiljølovens kap. XII om oppsigelse og avskjed m.m., samt de
alminnelige regler om erstatning i kontrakt. Søksmål om slike tvister må
bringes inn for de alminnelige domstoler.
Dersom en gruppe arbeidstakere sier opp sin stilling
helt eller delvis, kan det avhengig av de konkrete forhold foreligge hel eller
delvis arbeidsnedleggelse i lovens forstand. Dette gjelder selv om oppsigelsene
skjer uten at arbeidstakernes fagforening er med på aksjonen. Her kan det
oppstå vanskelige grensespørsmål. Dersom oppsigelsene skjer i forståelse med
hverandre for å legge press på arbeidsgiveren i forbindelse med en tvist mellom
han og fagforeningen om f. eks høyere lønn i fremtiden, har Arbeidsretten
ansett dette for å være en arbeidskamp som kan være i strid med fredsplikten.
Har arbeidstakerne diskutert oppsigelsene seg imellom men har tenkt å slutte
uansett, har retten ikke ansett dette for å være et brudd på fredsplikten. Det
samme gjelder dersom de ikke ville ha foretatt oppsigelsene hvis lønnen ble
forhøyet, men oppsigelsene ikke er diskutert i fellesskap.
Det må honoreres dersom kandidatene i denne
forbindelse kommer med praktiske eksempler. Den såkalte «lege‑streiken»
ved blant annet Regionsykehuset i Tromsø i vår, vil kunne trekkes inn i denne
sammenheng. Ut fra det som er nevnt i mediene var situasjonen her at en del leger
sa opp en tariffavtale om overtidsarbeid. Arbeidsgiver hevdet at oppsigelsen
var tariffstridig, men fikk ikke medhold av Arbeidsretten. Etter tariffavtalen
var det adgang til å si opp overtidsavtalen i tariffperioden. Når det bare var
et begrenset antall leger som sa opp avtalen, og oppsigelse fant sted uten at
det ble stilt krav om høyere lønn e.l. for å trekke oppsigelsen tilbake, kom
retten til at det ikke forelå en tariffstridig aksjon eller brudd på
fredsplikten. Det forelå med andre ord ikke en arbeidsnedleggelse eller annen
arbeidskamp som tok sikte på å tvinge arbeidsgiveren til en bestemt løsning på
en tvist.
4 Adgangen til å
iverksette arbeidsnedleggelse e.l. i forbindelse med løsning av rettstvister
Det sentrale under dette punkt blir å gjøre rede for
når det foreligger en rettstvist som omfattes av fredsplikten i § 6 nr. 1. Det
faller utenfor oppgaven å gå nærmere inn på hvordan rettstvister skal
behandles, f. eks prosessreglene i forbindelse med søksmål for Arbeidsretten.
Det er anderledes med interessetvistene. Siden det for disse gjelder en
betinget adgang til å bruke kampmidler, faller det innenfor oppgaven å gjøre
rede for de betingelser som etter loven må være oppfylt før kampmidler kan
iverksettes.
Rettstvister er den type tvister som er nevnt i atl.
§ 6 nr. 1. Kandidatene bør kunne gi eksempler knyttet opp mot ordlyden i § 6
nr. 1, med hensyn til hva en rettstvist kan dreie seg om.
Det følger av Arbeidsrettens praksis at fredsplikten
i forhold til § 6 nr. l er relativ. I dommen inntatt i ARD 1983 s. 38 viser
Arbeidsretten til Kristen Andersen, Fra arbeidslivets rett, Oslo 1967, s. 366
som utaler at fredspliktens relativitet kjennetegnes ved at fredsplikten er
begrenset til de forhold som direkte eller indirekte er ordnet gjennom tariffavtalen,
med den følge at helt utenforliggende forhold etter omstendighetene kan gi
rettmessig anledning til arbeidsnedleggelse i tariffperioden. En nesten
likelydende uttalelse, som er i samsvar med eldre praksis fra Arbeidsretten, er
inntatt i Kristen Andersen, Arbeidsretten og organisasjonene, Oslo 1955, s.
195.
En typisk rettstvist som omfattes av fredsplikten i §
6 nr. 1, vil kunne være en tvist mellom en fagforening og en arbeidsgiver om
hvordan en tariffavtales bestemmelser om lønn eller arbeidstid skal forstås.
Hva som skal anses for ordnet gjennom tariffavtalen,
beror på en tolking av denne, se om dette Gundersen og Svendsen s. 100‑103.
Et viktig poeng i denne sammenheng er at Arbeidsretten i sin praksis har gått
ganske langt i å tolke tariffavtaler vidt, ved blant annet å innfortolke
naturlige tariffmessige forutsetninger i den. Selv om et forhold ikke har vært
uttrykkelig regulert, har Arbeidsretten ansett forholdet for å være omfattet av
tariffavtalen dersom den ene part under forhandlingene har frafalt sitt forslag
om to med noen nye bestemmelser i forhold til tidligere. Dette innebærer at
også tvister om forhold som indirekte er regulert i en tariffavtale, omfattes
av fredsplikten.
En annen forutsetning som Arbeidsretten i sin praksis
konsekvent har innfortolket i tariffavtaler, er at arbeidsgiveren har
styringsretten med mindre man har klare holdepunkter for noe annet. Høyesterett
sluttet seg til at dette må legges til grunn, i dommen i Rt. 1977 s. 902.
Styringsretten defineres gjeme som retten til å lede, fordele, kontrollere og
organisere arbeidet, samt å ansette, si opp og avskjedige arbeidstakere. Dersom
en fagforening er uenig i en arbeidgsivers beslutning om omplassering av en
arbeidstaker, f. eks fordi den mener at omplasseringen i realieten er en
oppsigelse (endringsoppsigelse), vil det være i strid med fredsplikten i § 6
nr. 1 om fagforeningen iverksetter en streik eller annen arbeidskamp for å
tvinge arbeidsgiver til å endre sin beslutning. En slik beslutning fra
arbeidsgivers side er et utslag av hans styringsrett. Selv om det ikke
uttrykkelig er sagt i en eventuell tariffavtale mellom arbeidsgiveren og
fagforeningen at arbeidsgiveren skal ha styringsretten, må man innfortolke
dette i avtalen med mindre man har holdepunkter for noe annet. En tvist om
gyldigheten av en slik beslutning er derfor en tvist om forståelsen av en
tariffavtale. For å få løst tvisten må fagforeningen derfor innlede
forhandlinger med arbeidsgiveren eller anlegge søksmål for Arbeidsretten.
Søksmål for Arbeidsretten ble anlagt i den såkalte
Høst‑dommen inntatt i ARD 1986 s. 165, som gjaldt spørsmål om gyldigheten
av en avskjed som følge av at hovedtillitsvalgt Håkon Høst motsatte seg en
omplassering fra tapperiet til et annet arbeidssted ved A/S Vinmonopolet. Retten
kom til at avskjeden var lovlig. Det sentrale i denne sammenheng er at slike
tvister, spørsmål om gyldigheten av en oppsigelse eller avskjed, er en
rettstvist som omfattes av fredsplikten i § 6 nr. 1. Dette fordi det som nevnt
ovenfor hører under arbeidsgivers styringsrett å avskjedige arbeidstakere, og
styringsretten anses å være en tariffmessig forutsetning. I slike tilfeller må
Arbeidsretten avgjøre om vilkårene for oppsigelse eller avskjed i
arbeidsmiljølovens kap. XII er oppfylt eller ikke. Slike saker kan også
anlegges saken ved de alminnelige domstoler.
Dersom man kommer til at et forhold ikke er ordnet i
tariffavtalen kan det etter omstendighetene være adgang til arbeidskamp i
tariffperioden. Som eksempler fra Arbeidsrettens praksis kan nevnes ARD 1983 s.
38. Saken dreide seg om et pålegg fra Norsk Lærerlag og Norsk Kommuneforbund,
om at disse organisasjoners medlemmer i barnehager ikke skulle påta seg ekstra
arbeid i forbindelse med praksisveiledning til elever fra barnepleierlinjen ved
den videregående skole, måtte anses å være i strid med fredsplikten i § 6 nr.
1. Den gjeldende tariffavtale inneholdt ingen uttrykkelige bestemmelser om
slikt veiledningsarbeid. Spørsmålet var om slike bestemmelser måtte
innfortolkes i den, slik arbeidsgiver hevdet. Retten kom til at tariffavtalen
heller ikke indirekte kunne anses å omhandle slik veiledning. Det nevnte pålegg
var derfor ikke i strid med fredsplikten. Et annet eksempel er dommen inntatt i
ARD 1981 s. 72. Noen kokker ved et hotel sa opp en avtale om tilleggsgodtgjørelse
for å overta ansvaret for vask av kjeler før disse ble satt inn i
oppvaskmaskin. Arbeidsgiveren hevdet at det forelå en partiell
arbeidsnedleggelse som var i strid med fredsplikten, men fikk ikke medhold.
Retten kom til at den nevnte avtale ikke var en lokal særavtale i
tariffrettslig forstand. Avtalen kom derfor ikke inn under det tariffestede
avtaleverk. Retten bemerket også at anvendelsesområdet til en tariffavtale ikke
kan utvides gjennom personlige arbeidsavtaler, som dem som forelå i dette
tilfellet. Oppsigelsen av avtalen var derfor ikke i strid med fredsplikten.
Selv om man kommer til at et forhold som er gjenstand
for tvist er ordnet direkte eller indirekte gjennom en tariffavtale, åpner
rettspraksis for at det kan tenkes tilfeller hvor det vil være adgang til å
bruke arbeidskamp for å løse tvisten. I Rt. 1977 s. 902
"Hammerverkdommen" uttalte Høyesterett at Arbeidsretten i sin praksis
bygger på at rettstvister mellom
arbeidstakere og
arbeidsgivere skal løses gjennom søksmål for domstolene, ikke ved. arbeidskamp.
Det ble videre uttalt at det kan reises spørsmål om dette prinsipp skal forstås
så vidt at det omfatter rettstvister av enhver art. Dette trengte imidlertid
ikke Høyesterett å ta stilling til. Retten kom til at kampmidler i alle
tilfelle ikke kunne benyttes for å fremtvinge en bestemt løsning av en tvist om
en oppsigelse er rettmessig. Retten tok imidlertid ikke stilling til om den
sistnevnte uttalelsen ubetinget må legges til grunn, eller om den må
modifiseres i tilfeller hvor en oppsigelse må ses som et rent overgrep.
Høyesterett fant at streiken i den, konkrete saken, som var iverksatt for å få
arbeidsgiver til å omgjøre en oppsigelse, var et brudd på fredsplikten.
Kristen Andersen gir i Arbeidsretten og organisasjonene s. 222 flg. en del eksempler på at det kan være adgang til arbeidskamp selv om dette skjer i forbindelse med løsningen av en rettstvist. Arbeidstakere kan ikke ut fra et fredspliktsynspunkt være henvist til å utføre alvorlig helsefarlig arbeid inntil det foreligger en rettslig avgjørelse av om de er forpliktet til dette eller ikke. Det kan også tenkes andre tilfeller hvor en ubetinget fredsplikt vil gjøre arbeidstakerne rettsløse, fordi de må vente på en rettsavgjørelse for å få avgjort om deres syn på en tolkingstvist er riktig eller ikke.
Det kan ikke stilles for strenge krav med hensyn til
kandidatenes behandling av fredspliktens utstrekning når det gjelder
rettstvister. Uttrykket «fredspliktens relativitet» brukes ikke av Gundersen og
Svendsen. Det må imidlertid forventes at det fås frem at fredsplikten også
omfatter forhold som implisitt er regulert i tariffavtalen. Læreboka er videre
noe upresis i
forhold til Arbeidsrettens praksis når den sier at
det i utgangspunktet er tilstrekkelig til at det foreligger fredsplikt etter §
6 nr. 1 at arbeidsgiver hevder at et spørsmål er regulert i tariffavtalen, selv
om det senere viser seg at det ikke er det. Ut fra det som er sagt ovenfor og
særlig dommen ARD 1983 s. 38, vil det ikke foreligge fredsplikt i slike tilfeller
dersom Arbeidsretten kommer til at spørsmålet ikke er regulert av
tariffavtalen. Det kan imidlertid ikke forventes at kandidatene får dette frem.
Heller ikke at de har kunnskap om de dommer som er nevnt ovenfor, med unntak av
Høst‑dommen og Hammerverk‑dommen som er nevnt i Gundersen og
Svendsen.
Adgangen
til å bruke arbeidsnedleggelse e.l. i forbindelse med losning av
interessetvister
Interessetvister er den type tvister som er omhandlet
i § 6 nr. 3.
En interessetvist foreligger for det første i
tilfeller hvor f. eks en fagforening ønsker å iverksette arbeidsnedleggelse for
å tvinge arbeidsgiveren til å opprette en tariffavtale, jf. § 6 nr. 3 første
ledd første punktum. Som eksempel kan nevnes den såkalte Winge‑streiken
våren 1995. Situasjonen her var at flere av de ansatte ved Winge Reisebyrå i
Tromsø meldte seg inn i en ny fagforening som ikke hadde en tariffavtale med
Winge Reisebyrå, men som ønsket å inngå en slik avtale. Da arbeidsgiveren
motsatte seg dette gikk de ansatte til arbeidsnedleggelse. Etter ca. 6 måneders
streik ble partene enige om en tariffavtale.
For det andre foreligger det en interessetvist i
tilfeller hvor det er opprettet en tariffavtale mellom partene som en av dem
ønsker å endre ved å opprette en ny avtale, mens den annen part motsetter seg
dette, jf. § 6 nr. 3 første ledd annet punktum. Dette er den mest vanlige
situasjon i dag.
Mens det for rettstvister gjelder en fredsplikt. er
utgangspunktet det motsatte ved interessetvister. I forbindelse med løsningen
av disse kan det brukes arbeidskamp for å tvinge den annen part til en løsning.
Adgangen til å bruke kampmidler er imidlertid ikke ubetinget. Det gjelder visse
vilkår.
Gjelder tvisten spørsmål om å inngå en tariffavtale
for å avløse en annen, er det et vilkår at gyldighetstiden for den sistnevnte
er utløpt, jf. § 6 nr. 3 første ledd annet punktum. Bestemmelser om
gyldighetstiden er gitt i § 3. Kravet om at gyldighetstiden må være utløpt
gjelder ikke for tvist om forhold som ikke er regulert i tariffavtalen. I disse
tilfeller kan det være adgang til å bruke kampmidler i tariffperioden. I ARD
1981 s. 72 ble det reist spørsmål om oppsigelsen av avtalen om vask av kjeler
mot tilleggsgodtgjørelse var i strid med fredsplikten i § 6 nr. 3. Ved
vurderingen av dette la Arbeidsretten vekt på at oppsigelsen utelukkende var
knyttet til det forhold som ikke var ordnet i tariffavtalen, og ikke mot
arbeids og lønnsforholdene forøvrig. Retten antok videre at kokkene i
forbindelse med oppsigelsen av avtalen la hovedvekt på å bli fritatt for
kjelevasken og ikke å oppnå større godtgjørelse for arbeidet. Oppsigelsen av
avtalen ble etter dette ikke ansett å være i strid med fredsplikten.
Videre vil det først når de frister som er bestemt i
§§ 29 og 36 er utløpt, være adgang til å tvinge frem en løsning av tvisten ved
hjelp av arbeidsnedleggelse m.m., jf. § 6 nr. 1 første ledd første punktum i.f.
Av dette følger det at de individuelle arbeidsavtaler
må være brakt til opphør med lovlig frist, jf. § 29. Om fristene se amt. § 56
annet ledd hvor det i utgangspunktet er stilt opp en 14dagers frist for
oppsigelser i forbindelse med arbeidskamp. Se også Hovedavtalen § 3‑1
hvor det er avtalt adgang til kollektiv plassoppsigelse.
Det må være sendt melding til riksmeglingsmannen
etter § 28. Arbeidskamp kan ikke iverksettes før oppsigelsesfristen er gått ut
og tidligst når 4 dager «er forløpet» etter at melding etter § 28 «kom inn» til
riksmeglingsmannen.
Riksmeklingsmannen kan forby arbeidsstans etter § 29
nr. 2 inntil mekling etter kap. 3 er avsluttet. Hvis han nedlegger forbud mot
arbeidsstans skal han uten opphold «skride til mekling» , jf. § 31. Mens denne
meklingen pågår gjelder det fredsplikt mellom partene.
10 dager etter at forbudet mot arbeidsstans ble gitt,
kan hver av partene kreve meklingen avsluttet, jf. § 36 nr. 1. Og etter nr. 2
følger det at senest 4 dager etter at lovlig krav om avslutning er fremsatt,
skal meklingen sluttes. Da er de frister som § 6 nr. 3 første ledd første
punktum i.f. viser til ute, slik at det er adgang til å iverksette arbeidskamp.
I forbindelse med en nært forestående eller allerede
iverksatt arbeidskamp, kan Stortinget ved lov, eller Regjeringen ved
provisorisk anordning etter grl. § 17, bestemme at tvisten skal avgjøres ved
tvungen voldgift, såkalt tvungen lønnsnemnd. Da vil partene bli pålagt
fredsplikt inntil voldgiftsavgjørelsen foreligger. Lønnsnemdas avgjørelse vil
få samme virkning som en tariffavtale, og partene blir bundet av denne så lenge
som nemden har fastsatt. En part som er misfornøyd med nemdens avgjørelse må
blant annet etter § 6 nr. 3 første ledd annet punktum vente med å bruke
arbeidskamp for å få den endret inntil det tidspunkt som nemden har fastsatt er
utløpt.
6 Adgangen til å
iverksette arbeidsnedleggelse e.l. i form av sympatiaksjoner eller politiske
demonstrasjonsstreiker
En sympatiaksjon, er en iverksettelse av et
kampmiddel, for å støtte en annen lovlig arbeidskonflikt. F. eks at Handel og
Kontor går til streik for å støtte sykepleierne i tilfeller hvor sykepleierne
er i lovlig streik for å få høyere lønn. Eller en arbeidsgiver går til lockout
av egne arbeidstakere, for å gi støtte til arbeidsgivere i en annen konflikt,
slik at arbeidstakerne i den konflikten skal presses til å godta de vilkår
arbeidsgiverne er villig til å gi.
En slik sympatiaksjon er ikke i strid med
fredsplikten selv om den iverksettes mens en tariffavtale som den som går til
aksjon er bundet av, ikke er utløpt. Dette følger av at fredsplikten i
forbindelse med en tariffavtale, bare gjelder i forhold til lønns‑ og
arbeidsvilkår som er ordnet i avtalen. Adgangen til å foreta sympatiaksjoner er
normalt ikke regulert i tariffavtaler, og omfattes derfor ikke av fredsplikten
i § 6 nr. 3.
Det følger av Arbeidsrettens praksis at det ikke
stilles krav om at en sympatiaksjon må være kortvarig, rimelig eller ha reell
betydning for den part den er til støtte for. Før arbeidskamp iverksettes må
imidlertid bestemmelsene om oppsigelse av de individuelle arbeidsavtaler og
melding til riksmeglingsmannen overholdes, jf. ARD 1976 s. 127.
En sympatiaksjon må ikke være en kamuflert
arbeidskamp mot motparten til den fagforening eller arbeidsgiver som utfører
aksjonen. Det vil være et forsøk på å omgå fredsplikten, og vil rammes av atl.
§ 6 nr. 3, dersom tariffavtalen ikke gyldig er sagt opp og de frister som er
nevnt i forbindelse med mekling osv. ikke er utløpt.
For de arbeidstakerorganisasjoner som er bundet av
Hovedavtalen mellom LO og NHO, gjelder det visse regler i forbindelse med
iverksettelsen av en sympatiaksjon, jf. § 3‑6. Blant annet kreves det
samtykke fra en av hovedorganisasjonene for å kunne iverksette en slik aksjon.
En politisk demonstrasjonstreik er en streik hvis
formål er at arbeidstakerne skal demonstrere mot et politisk standpunkt.
En slik streik er i utgangspunktet lovlig, fordi
tariffavtaler normalt hverken uttrykkelig eller forutsetningsvis, har
bestemmelser om slike.
Det gjelder imidlertid visse grenser for når slike
streiker er lovlige.
Ulovlig vil den være dersom den er rettet mot de
avtalte lønns‑ og arbeidsvilkår i en tariffavtale som ikke er utløpt,
eller mot et pågående eller nært forestående tariffoppgjør. Lovlig vil den være
dersom den er en protest mot at regjeringen gjør for lite for å få ned
arbeidsledigheten.
For å være gyldig er det videre et vilkår et streiken er kortvarig. Gundersen og Svendsen mener den som regel ikke bør være lengre enn 1‑2 timer. Arbeidsretten har godtatt en slik streik som gyldig, selv om den varte i 2 dager. Streiken skjedde på en arbeidsplass med turnus og skiftordninger. For at alle arbeidstakere skulle få markert sitt syn, måtte den vare i 2 dager. Et sentralt moment i forbindelse med hvor langvarig den kan være blir derfor hvor langt tidsrom som er nødvendig for at arbeidstakerne skal få markere sitt syn.
Ved karaktervurderingen skal del I og II telle likt.
Det at sensorveiledningen til del II er mer omfattende enn del I, er ikke et
uttrykk for hvordan forholdene mellom de to deler bør være med hensyn til
omfanget. Forskjellen skyldes en antakelse om at sensorene er mer fortrolig med
den første oppgaven enn den andre. I det følgende vil jeg komme med noen
synspunkter i forbindelse med karaktervurderingen. Jeg understreker imidlertid
at disse er utformet uten at jeg har lest noen besvarelser.
For å bestå del I isolert sett, må det kreves at kandidatene klarer å si noe om prejudikatlæren. En ren drøftelse av rettskildeprinsippene på generelt grunnlag uten å si noe om prejudikatlæren, må føre til stryk. En karakter rundt 2.95 bør forutsette at kandidaten får med en del av de momenter som er nevnt i forbindelse med vektspørsmålet. Besvarelser på dette nivå vil ofte være preget av at kandidatene «har husket» en del momenter og detaljer, uten at de gjennom fremstillingen klarer å få vist forståelse for emnet. For å få laud må det forventes at kandidaten viser forståelse for rettskildelæren, ved at oppgavens tema presiseres på en fornuftig måte og at kandidaten kommer med en del eksempler og drøfter disse fornuftig. En laudabel besvarelse trenger ikke inneholde «alle momenter» f. eks i forbindelse med spesiell vekt, så lenge de som er tatt med behandles forsvarlig. De virkelig gode besvarelser vil kjennetegnes ved at kandidaten klarer å trekke inn de andre deler av boka enn bare kapittel 16.3 som omhandler rettspraksis, slik at de klarer å få frem oppgavens plassering i en større sammenheng. Disse vil også komme med mange praktiske eksempler som drøftes forsvarlig
Når det gjelder del II må en besvarelse som bare tar
utgangspunkt i atl. § 6 nr. 3 og drøfter fristene i §§ 29 og 36, uten å komme
inn på skillet mellom rettstvister og interessetvister og heller ikke sier noe
mer om uttrykkene arbeidsnedleggelse, arbeidsstenging eller annen arbeidskamp
enn det som står i loven (§ 1 nr. S og nr. 6), etter mitt skjønn bedømmes til
stryk på denne delen av oppgaven. For å få rundt 2.95 bør det kreves at
kandidaten får frem at skillet mellom rettstvister og interessetvister er
sentralt og klarer å si noe fornuftig om dette. En laudabel besvarelse bør i
tillegg til å få frem det sentrale i forbindelse med rettstvister og
interessetvister behandle sympatistreiker og politiske demonstrasjonsstreiker,
og hva som ligger i uttrykkene arbeidsnedleggelse osv. De virkelig gode
kandidater vil i tillegg si noe om bakgrunnen for reglene om fredsplikt, samt
komme med praktiske eksempler.
Dersom kandidatene stryker på den ene delen av
oppgaven trenger ikke dette etter mitt skjønn å føre til stryk på hele oppgaven
i alle tilfeller. Her må det utøves et skjønn. Dersom den andre delen er meget
god kan det være grunn til at besvarelsen totalt sett bør bedømmes til bestått.
Videre bør det legges vekt på om kandidaten har «definert seg bort», men at det
som behandles i den «bortdefinerte delen» viser at kandidaten har en del
kunnskaper og forståelse i faget.
Tromsø 29. mai 1996
TILLEGG
TIL SENSORVEILEDNING
Teoretisk
oppgave nr. 2 våren 1996 Første avdeling juridisk embetseksamen Universitetet i
Tromsø
Del I: «Høyesterettspraksis som rettskildefaktor>
Del II: < Gjør rede for i hvilke tilfeller det er adgang til å iverksette
arbeidsnedleggelse, arbeidsstengning eller annen arbeidskamp i forbindelse med
tvister i arbeidslivet.»
1. Innledning
Eksamensleder har bedt meg om å supplere, kommentere
og markere evt. uenighet i forhold til sensorveiledningen etter at jeg har gjennomgått
besvarelsene i mine to kommisjoner.
Jeg har ingen vesentlige innvendinger mot
veiledningens fremstilling av gjeldende rett og av hva kandidatene bør
behandle. Mine kommentarer går mer på bedømmelsen av kandidatenes prestasjoner.
Her reiser det særlige problemer at oppgaven inneholder to klart atskilte
deler.
2.Om Del 1
Jeg slutter meg til fremstillingen i
sensorveiledningen mht. hvordan denne oppgaven bør besvares. I mine kommisjoner
har nivået på besvarelsene av del I vært noenlunde brukbart, jfr. nærmere om
bedømmelsen under pkt. 4.
For at besvarelsen skal bli tilfredsstillende er det
i praksis nærnest nødvendig at kandidatene presterer noe innledende stoff om
forholdet mellom rettskildefaktorer og rettsregler. At prosessen frem mot å
finne en rettsregel er en normativ prosess, styrt av rettskildeprinsipper, er
sentralt. Selv om kandidatene ikke sier dette uttrykkelig, bør det helst ikke
være vesentlig tvil om at kandidatene har forstått dette. Besvarelser hvor
rettsanvendelsen fremstilles som en ubundet prosess, holder ikke minstemål.
Ved den nærmere behandlingen av Høyesterettspraksis
som rettskildefaktor gir det god struktur å knytte fremstillingen til
sondringen mellom relevans, slutning og vekt, som nevnt i veiledningen. Det må
imidlertid klart godtas at kandidater nøyer seg med å slå fast at
Høyesterettspraksis er relevant og at det på vanlig måte må foretas en tolkning
for å finne frem til det dommen gir uttrykk for av rettskildemessig interesse.
Det gir pluss om kandidater får frem at den konkrete sak og (i sivile saker med
fri rådighet) partenes anførsler kan begrense mer eller mindre vesentlig den
rettskildemessige verdi av den enkelte dom. Til 1. avdeling kan det imidlertid
ikke forventes at kandidatene kommer særlig inn på dette, i alle fall ikke
betydningen av disposisjonsprinsippet.
Det viktigste i denne deloppgaven er selvsagt
vektspørsmålet, og da prejudikatslæren. Mange kandidater har med nokså meget
her, men ikke sjelden uten at det grunnleggende kommer klart frem: at Høyesterettsdommen
blir et prejudikat i og med selve dommen, dommens normative effekt. Flere
kandidater tror at dommen først blir prejudikat når den anerkjennes som sådan i
en senere Høyesterettsdom, noe som klart er feil. En slik feil må føre til
vesentlig trekk. Læreboken kunne imidlertid vært enda klarere på dette punktet,
og hensett til at vi befinner oss på 1. avdeling viker jeg tilbake for å anse
en slik feil for i seg selv å være ødeleggende.
Mange kandidater nevner i fleng slike ting som
dommens alder, om dommen er avsagt i plenum eller i avdeling, om det er
dissens, antall dommer i samme retning etc. under vektspørsmålet. Ofte gjøres
dette relativt summarisk, uten nærmere forklaring. Dette er uheldig og kan
endog være misvisende. En doms høye alder kan eks neppe holdes mot dommen
dersom det ikke gis holdepunkter for at rettsutviklingen eller ‑oppfatningen
er blitt en annen på det aktuelle området. De gode besvarelsene går nærmere inn
på og kommenterer de enkelte momenter.
En del kandidater går inn på Høyesteretts
rettsskapende funksjon, gjerne uten å se at dette nærmest er en konsekvens av
(eller i alle fall har meget nær sammenheng med) prejudikatlæren. Etter min
oppfatning ligger det utenfor oppgaven å foreta en selvstendig behandling av
Høyesteretts rettsskapende funksjon. Derimot kan prejudikatlæren illustreres
utmerket ved dommer som typisk betraktes som rettsskapende, f.eks. Aars‑dommen.
3. Om Del 2.
Også her slutter jeg meg til sensorveiledningen mht.
hvordan denne oppgaven bør besvares. I mine kommisjoner er denne oppgaven
gjennomgående besvart svakt, for manges del meget svakt. Slike kandidater nøyer
seg gjerne med en kort og upresis gjengivelse av ordlyden i atvI. § 1 nr. 5 og
6. summarisk om enten § 6 nr. 1 eller § 6 nr. 3, og så et referat av § 29
ispedd noen nylige eksempler på arbeidskonflikter. Derved vises liten eller
ingen innsikt i jussen. Sondringen mellom retts‑ og interessetvister er
helt sentral i denne oppgaven. Det må komme frem at denne sondringen er sett
for denne deloppgaven skal kunne anses å holde minstemål. Kandidater som nøyer
seg med å referere ordlyden i hhv. § 6 nr. 1 og § 6 nr. 3 viser ikke alltid at
de har sett denne sondringen.
Flere av kandidatene som ser sondringen' mellom retts‑
og interessetvister går i liten grad inn på hvordan grensen skal trekkes.
Dermed går meget av mulighetene til å score poeng i denne deloppgaven tapt.
4.
Karaktervurderingen.
Jeg er enig med sensorveiledningen i det den uttaler
om bedømmelsen av del I og II isolert sett. Jeg vil imidlertid ta et lite
forbehold hva angår del II mht. hva som bør kreves for å få laud. Besvarelsen
kan vane laudabel uten at kandidatene går inn på sympatistreiker og politiske
demonstrasjonsstreiker. Bla. vil en god behandling av av. retts‑ og
interessekonflikter, og grensen mellom disse, samt at kandidaten viser at han
har god oversikt over regelverket kunne forsvare laud selv om det er noen emner
som ikke tas opp. Dette må også sees i sammenheng med at oppgaven er en
halvdagsoppgave.
Når det gjelder bedømmelsen av del I er det viktig å
ha klart for seg at rettskildelære er et utpreget modningsfag. Det kan åpenbart
ikke forventes eller kreves samme nivå på en rettskildebesvarelse til 1.
avdeling som på en besvarelse til 4. avdeling. Dette gjelder selv om emnet er
sentralt og omhandles i anbefalt litteratur til 1. avdeling. eks. kan
besvarelsen være laudabel selv om det i og for seg er meget som kunne vært
bedre. Særlig når det gjelder vekten av Høyesterettspraksis som
rettskildefaktor, må det i forhold til laudkravet være viktigst at kandidaten
viser juridisk talent og ikke at han gir en bred og moden rettskildemessig
fremstilling.
Når det gjelder den samlede bedømmelse uttaler
sensorveiledningen:
«Dersom kandidatene stryker på den ene delen
avoppgaven trenger ikke dette etter mitt skjønn å føre til stryk på hele
oppgaven i alle tilfeller. Her må det utøves et skjønn. Dersom den andre delen
er meget god kan det gi grunn til at besvarelsen totalt sett bør bedømmes til
bestått. Vidcre bør det legges vekt på om kandidaten har «definert seg bort»,
men at det som behandles i den
«bortdefinerte delen» viser at kandidaten har en del kunnskaper og forståelse.»
Jeg er enig i at «stryk på en deloppgave» ikke uten
videre kan føre til stryk på hele oppgaven. Det bør imidlertid heller ikke
nødvendigvis kreves at den andre delen besvares meget godt. Etter det jeg kan
se av reglementet og har fått opplyst muntlig fra Instituttet, savnes
bestemmelser i reglementet og fast praksis mht samlet bedømmelse av deloppgaver
hvor den ene delen besvares til stryk. Etter min oppfatning bør en helst ikke
tale om stryk på deloppgaver. Realiteten i «stryk på deloppgave» m,å være at
kandidaten ville ha strøket dersom han kun hadde blitt prøvet i deloppgaven.
Ettersom prøven omfatter mer enn en deloppgave, og det er den samlede oppgave
som skal karaktersettes, må en i den samlede vurderingen frigjøre seg noe fra
mer isolerte vurderinger av enkeltdeler. I mangel av særlige regler om
bedømmelsen av slike oppgaver eller fast praksis, må det foretas en skjønnsmessig
vurdering. Selv om en deloppgave anses som
passabel isolert sett, bør det normalt være tilstrekkelig til bestått
karakter at den andre deloppgaven er besvart til en god haud, med andre ord
2.80‑2.85. Dersom den ikke passable delbesvarelsen er vesentlig under
strykgrensen, herunder bl.a. i tilfelle hvor det kan synes som om anbefalt
litteratur på området ikke er lest, bør det imidlertid bli stryk selv om den
andre delbesvarelsen holder det nevnte, eller et høyere, nivå. Ved middels
eller svak haud på den isolert sett passable deloppgaven, vil det temmelig
generelt måtte bli stryk når en av deloppgavene ikke anses å holde mål. Ellers
er jeg enig i det som uttales i siste setning av det siterte fra veiledningen.
Bergen, 11. juni 1996