Universitetet i Tromsø Cand. jur. eksamen 1. avdeling
våren 1996.
Revidert sensorveiledning. Oppgave nr 1. tirsdag 28.
mai 1996. Praktisk oppgave.
Dette er en revidert utgave etter at førsteutgaven er
sendt til sensorene og de fagansvarlige ved IRV. Den faglige i arbeidsrett har
etter anmodning fra undertegnede og eksamenslederen skrevet vedlagte notat til
spm. 7. Jeg har nå sensurert min andel av praktikumsbesvarelsene.
Oppgaven reiser spørsmål fra kjøpsrett,
forvaltningsrett og arbeidsrett. Av disse fagene er det pensumlitteraturen i
forvaltningsrett som synes å være mast utfyllende (Eckhoff: Forvaltningsrett),
så her er det på sin plass å kreve endel av kandidatene. Spørsmålene innen
kjøpsrett og arbeidsrett gjelder imidlertid sentrale problemstillinger, hvor
den angitte pensumlitteratur skulle gi gode forutsetninger for å finne
hovedprinsippene. Det kan likevel være tvil om i hvilken grad vi kan forvente
at jevne kandidat går i dybden.
Spørsmål 1: Er velforeningens innkjøp av møbler et
forbrukerkjøp?
Det er kanskje ikke nødvendig, men jag synes det
virker ryddig hvis kand. raskt konstaterer at det dreier seg om et løsørekjøp
og at kjøpsloven dermed gjelder, se kjl. § 1.
Den sentrale regelen i drøftelsen av dette
spørsmålet, er kjl. § 4 (2), forbrukerkjøpsdefinisjonen. Det springende punkt
er <personlig bruk» siden kjøperen er en forening, en juridisk person. Siden
kjøperen her altså er en abstrakt størrelse, er det pr definisjon ikke mulig at
tingen kan være til personlig bruk for kjøperen (og en forening kan jo ikke ha
"familie, husstand eller omgangskrets"). Da spiller det ingen rolle
at formålet med kjøpet er at salgstingen skal tjene til medlemmenes personlige
bruk, da denne busk er felles og kollektiv. Dermed finner jag det rimelig klart
at kjøpet ikke er et forbrukerkjøp.
Det er imidlertid naturlig at kand. kommer inn på den
glidning det har vært særlig i Forbrukertvistutvalgets (FTU) praksis, i retning
at å akseptere foreningsinnkjøp som forbrukerkjøp. Denne glidning synes å være
akseptert i forarbeidene (proposisjonen s. 52), men særlig Stordrange har
skarpt kritisert denne utviklingen (se nærmere GaarderStordrange 1992 s. 36‑37,
som imidlertid ikke står på pensumlisten, men som muligens endel likevel har
lest)..
Stordrange har fått
tilslutning i NOU 1993:27 om forbrukerkjøpslov (han var leder i utvalget), se
s. 34.
I denne sammenheng er det imidlertid nok å konstatere
at praksis, så vidt jeg vet, og heller ikke FTU, har gått så langt at det kan
redde Velforeningen i vår sak. Proposisjonen betoner (l.c.) at formålet må være
'knytt til den enkeltes personlige bruk', og som tilføyes av meg; ikke til
felles kollektiv bruk. FTUs praksis har da også dreid sag om medlemmers
klubbdrakter og vinduer til det enkelte borettslagsmedlem, og altså ikke til fellesarealer.
I tillegg er det problematisk i vår sak at
Velforeningen driver nokså stort, med godtgjørelse (?) til lederen, og
inntektsbringende virksomhet (bingo m.v.). Mens FTU først og fremst har villet
holde sine hender over de små og amatørmessige foreninger.
Videre bør kandidatene drøfte om kommunen er
"yrkesselger", jfr. kj1. § 4 (2) og (3) . Kontraktspart er Lillevik
kommune, og spørsmålet blir om den juridiske person kommunen er å anse som
yrkesselger. (Om personen Lars Holm
(innkjøpssjefen) kan kalles
yrkesselger, er ikke så interessant.) En person kan være yrkesselger selv om
salg bare
er en mindre bigeskjeft for
personen. Men det må kreves at salgsvirksomheten har et Økonomisk sikte, selv
om det ikke er
noe krav om at målet må
være d oppnå overskudd. Videre må salg skje noenlunde regelmessig, selv om det
neppe kreves stor frekvens. Dermed kan det diskuteres om Lillevik kommunes
salgsvirksomhet (f.eks. av møbler og annet utrangert
materiell) er tilstrekkelig
regelmessig. Oppgaven sier ikke mye om dette, så begge løsninger må godtas her.
Spørsmål 2: Har Velforeningen reklamert i tide?
Tre mangler er påberopt; sprukket lakk, ustødige
stoler og sprekker i sofaskinnet. Kjøpsavtalen ble inngått 1. februar, og da
ble nok møblene også overlevert, siden Løwe ringte 15. februar, etter at
manglene var oppdaget etter to uker. Det ser ut til at alle manglene ble
oppdaget samtidig.
Det
første spørsmålet som bør stilles, er om manglene burde vært oppdaget før, jfr.
formuleringen i kjl. § 32 (1)
"burde ha oppdaget".
Oppgaveteksten er knapp, og jeg finner det vanskelig å kritisere foreningen for
at de ikke oppdaget
dette tidligere i
bruksperioden, og to uker er jo også tidlig i forhold til møblers bruksperiode.
Da er det kanskje
mistenkelig at såvidt
alvorlige mangler ikke ble oppdaget ved overtakelsen, jfr. plikten til å
undersøke etter kjl. § 31
(gjelder utenfor
forbrukerkjøp, se fjerde ledd). Men oppgaveteksten gir ikke holdepunkter her,
og heller ikke holdepunkter for å si om foreningen har vært uaktsomme etter
kjl. § 20 (1) og (2). Riktig nok hevder kommunen at foreningen "hadde en
oppfordring til å undersøke møblene skikkelig, herunder skinn‑ og
lakkvaliteten", men det sies ikke noe om hvordan denne oppfordringen er
framkommet eller i hvilken grad den er fulgt av foreningen. Det må likevel være
greitt om kand. drøfter hvorvidt opplysningen i annonsen "kunne forstås
som en oppfordring til å undersøke møblene", slik kommunen hevder. Hvis vi
ikke skal spekulere i oppgaven, har jeg vanskelig for å finne grunnlag for å si
at foreningen burde oppdaget manglene før de faktisk gjorde.
Kand. må også drøfte kommunens innsigelse om at
telefonhenvendelsen 15.2 ikke kan regnes som reklamasjon, og at reklamasjon
dermed er fremmet først 7. mars. Dersom kommunen gis rett i dette, bør den
etter min mening også få medhold i at reklamasjonen er kommet for sent. Tiden
fra 15.2 til 7.3 synes ikke å være innen rimelig tid, særlig fordi det ikke
dreier seg om en uerfaren forbruker, men en aktiv og veldrevet velforening i en
stor innkjøpssak. Men kand. bør ikke trekkes for konklusjonen her.
Etter dette blir det avgjørende om
telefonhenvendelsen av 15.2 kan regnes som reklamasjon etter kjl. § 32 (1).
Løwe snakket med innkjøpssjef Holm som ser ut til å ha stått for både innkjøp
av de nye møblene og salg av de gamle. Henvendelsen er derfor kommet til rette
vedkommende. Det er videre helt på det rene at kjl. § 32 (1) ikke krever at
reklamasjonen skal skje skriftlig. Jeg nevner spesielt at kjl. § 82 er en ren
riskoregel, som ikke kan anføres til støtte for at en melding må sendes. Det er
nok å gi selgeren "melding som angir hva slags mangel det gjelder".
Dermed blir spørsmålet om Løwes budskap til Holm den
15.2 angir hva slags mangel det gjelder: "Hun sa til Holm at de var
skuffet over kvaliteten på møblene, og at de angret på at de ikke handlet et
annet sted". Av dette framgår at det klages over mangler (kvaliteten), men
ikke noe om "hva slags mangel det gjelder", slik kjl. § 32 (1) etter
ordlyden helt klart krever. Det kan innvendes at en streng bokstavfortolkning
av regelen ikke er på sin plass, og at det må være nok at selgeren får et
forvarsel om at de kan vente seg krav og forberede seg på det, jfr. de
legislative hensyn. Men selv om vi mener det, virker Løwes utsagn nærmest som
en alminnelig besværelse og beklagelse,. mer enn et varsel om at krav vil bli
fremmet. Så det riktige er kanskje å gi kommunen medhold. Men kand. bør
vurderes etter sine drøftelser, og ikke etter hvilken konklusjon de kommer til.
Spørsmål 3: Under forutsetning av at det foreligger
et forbrukerkjøp: Kommer ansvarsfraskrivelsen i annonsen til anvendelse?
Ansvarsfraskrivelsen i annonsen lyder slik:
"Kommunen tar intet ansvar for skjulte feil og mangler".
vi vet ikke om denne formuleringen er inntatt i
kontrakten eller om kontrakten viser til den. Likevel finner jeg det klart at
ansvarsfraskrivelsen er vedtatt av kjøperen. Annonsen trekker opp rammen for
kjøpet på den tydelig mate, og da det ikke framgår at foreningen har reservert
seg, er den bundet av klausulen.
Dernest må klausulen tolkes, og her er iallfall to
alternativer:
1) Klausulen sees på som en "som den er"‑klausul,
altså som "et liknende alminnelig forbehold" som kjl. § 19 uttrykker
det. siden formuleringen står i en kort avisannonse, er det kanskje ikke grunn
til å anta at den er så gjennomtenkt at det ligger noe mer i den enn det.
Dessuten er det en klar tendens i rettspraksis at ansvarsfraskrivelser så langt
som mulig tolkes i samsvar med loven, her kjøpsloven. Etter dette alternativet
fører klausulen til at kjøpet regnes som et "som den er"‑kjøp
etter kjl. § 19, noe det helt klart er anledning til også i forbrukerkjøp.
Ansvarsfraskrivelsen kommer til anvendelse.
2) Klausulen tas helt på ordet, og fører til at
selgeren ikke under omstendighet skal ha ansvar for mangler.
Videre må klausulen kontrolleres mot preseptoriske
regler og mot generalklausulen i avtl. § 36. Kjøpslovens
mangelsregler er preseptoriske i forbrukerkjøp etter
kjl. § 4 (1). Selv ikke en "som den er"‑klausul skal kunne
stille kjøperen dårligere enn etter kjl. § 19.
En drøftelse mot avtl. § 36 blir vel nå "atter
subsidiær", slik de færreste kand. vil ta den med. Eventuelt kan noen ta
den i spørsmål 4. Til spørsmålet er å si at kjl. § 19 (1) litra a ‑ c på
en måte representerer visse minstekrav, slik at det lett vil stride mot avtl. §
36 om kjøperen skal fratas sine rettigheter etter reglene, jfr. uttrykket at
ingen kan fraskrive seg ansvaret for sin egen uaktsomhet, sammenholdt med kjl.
§ 19 (1) litra b.
Hovedkonklusjonen blir da at ansvarsfraskrivelsen
kommer til anvendelse hvis den tolkes som en "som den er"‑klausul,
mens den settes til side dersom den skal tas på ordet.
I "mine "besvarelser synes dette spørsmålet
å være det som er dårligst besvart. De som får til gode drøftelser her, bør
honoreres kraftig. Som et minstekrav bør gjelde at kand. kommer inn på kjl. 5 4
(1) om preseptoriske regler i forbrukerkjøp og får fram at det ikke er
anledning til å fraskrive seg ethvert mangelsansvar, og helst også nevner kjl.
§ 19.
Spørsmål 4: Kan
Velforeningen kreve prisavslag?
Først må kand. finne ut om mangel foreligger, se kjl.
§ 30 jfr § 38. Det spørsmålet avhenger av hvilke standpunkt kand. har tatt
tidligere. Hvis kand. legger til grunn at dette ikke er et forbrukerkjøp og at
ansvarsfraskrivelsen ikke faller bort eller endres etter avtl. § 36, foreligger
ikke mangel. Da kan ikke prisavslag kreves, og spørsmål 4 er løst. Disse kand.
bør ikke glemme subsidiære drøftelser.
Dersom dette er et forbrukerkjøp, eller dersom
klausulen må fortolkes som en vanlig "som den er"‑klausul,
eller eventuelt endres til en slik etter bruk av avtl. § 36, må kjl. § 19 (1)
drøftes:
Kommunen har vel ikke gitt noen feilaktige
opplysninger, og må frifinnes etter kjl. § 19 (1) litra a. Det er vel heller
ikke grunnlag for å si at kommunen "måtte kjenne til" manglene, og
den går dermed klar av litra b også. Dermed blir litra c igjen, og her gir
oppgaven lite av holdepunkter til å drøfte hvilken valuta foreningen har fått
for pengene. Det er mulig at såvidt mange og alvorlige mangler som foreligger i
denne saken, fyller vilkårene i kjl. § 19 (1) litra c, selv om prisen er lav.
Kand. får drøfte så godt de kan og komme fram til en konklusjon.
Mangelsdrøftelsene er av svært vekslende kvalitet. De
som drøfter uten å trekke Inn kj1. § 19 bør etter min mening trekkes kraftig.
Noen kand. tar mangelsdrøftelsen under spm. 2 eller spm. 3, noe som må
aksepteres, og da vil kand. kunne henvise dit slik at svaret på spm. 4 kan
gjøres svært kort.
Hvis mangel foreligger, har kjøperen krav på
prisavslag etter kjl. § 38. Oppgaven spør ikke etter prisavslagets størrelse,
og den gir heller ikke opplysninger til å beregne dette.
Spørsmål 5 : Har Velforeningen rett til innsyn i
kjøpekontrakten?
Saken ligger innenfor virkeområdet både for
forvaltningsloven og offentlighetsloven, se fvl. § 1 og offl. § 1.
Her er det klart at innsynsreglene i
forvaltningsloven ikke kommer til anvendelse. Det er likevel et pluss om kand.
kort forteller hvorfor: For det første gjelder fvl. § 18 kun for sakens parter,
og velforeningen er ikke part i saken etter fvl. § 2 e, fordi saken om kjøp av
rye møbler ikke "direkte gjelder" foreningen. Foreningens
tilknytning, ved at den har kjøpt de gamle møblene, er høyst indirekte.
For det andre er‑dette ingen enkeltvedtakssak,
se fvl. § 3 jfr. § 2 a ‑ b. Avgjørelsen om møbelkjøpet er ikke offentlig
myndighetsutøvelse, men en rent privatrettslig disposisjon.
Etter dette må foreningens krav om innsyn støtte seg
til offentlighetslovens regler, som verken krever partsstilling eller at det
skal være en enkeltvedtakssak. Derimot kreves det at kontrakten er et
saksdokument, noe den helt klart er etter offl. §§ 2 ‑ 3. Dermed gjelder
hovedregelen om innsynsrett. Spørsmålet blir da om det finnes noen anvendelig
unntaksregel.
En kjøpekontrakt som denne kan vanskelig sies å være
et internt arbeidsdokument, og dermed kan det ikke unntas etter of fl. § 5.
Hvis kjøpekontrakten inneholder taushetsbelagte
opplysninger, kan de delene av den (eventuelt hele) unntas etter offl. § 5 a. Det
er vel ikke vanlig at en kjøpekontrakt som denne inneholder
forretningshemmeligheter som er . taushetsbelagte etter fvl. § 13 nr 2.
Oppgaven sier ikke roe om dette, så vi får kanskje anta at kontrakten ikke
inneholder slikt. Offl. § 5 a omfatter lovbestemt taushetsplikt..
Ordførerens instruks
om "taushetsplikt" i denne saken hjemler ikke unntak.
Dermed gjenstår offl. § 6 nr. 2 om forsvarlig
gjennomføring av bl.a. økonomiforvaltning. Det er antatt at dokumenter i
forbindelse med anbudskonkurranser kan unntas etter denne regelen. Her er det
imidlertid en ferdig sluttet kontrakt hvor unntak kanskje ikke er "påkrevd
" . De (hos meg nokså få) kand. som ser problemstillingen, bør honoreres.
Vi får godta begge løsninger her.
Spørsmål 6: Var ordføreren inhabil ved avgjørelsen om
Innkjøp av møbler? ,
Inhabilitetsreglene gjelder for ordføreren etter fvl.
§ 10. Reglene om inhabilitet er ikke begrenset til enkeltvedtakssaker, og
gjelder derfor i denne saken.
Jeg finner det klart at ingen av underpunktene i fvl.
§ 6, første ledd kan medføre inhabilitet. Dette kan raskt konstateres uten noen
drøftelse av punktene.
Drøftelsen må altså konsentreres om § 6, annet ledd.
Av "særegne forhold" finner vi følgende innfløkte konstellasjon:
Vennskapelig forhold mellom ordføreren og møbelhandler Peder Ås, deres døtre
spiller på samme lag, sponset av Godstolen, og trent av ordførerens sønn, som
er sjåfør i samme møbelfirma. Kand. må vurdere relevans og vekt av de
foreliggende omstendigheter opp mot regelen. Alt dette burde vel være nok til
at forholdene er egnet til å svekke tilliten til ordførerens upartiskhet etter
fvl. § 6, 2. ledd. Men også her må drøftelsen telle mer enn konklusjonen.
Nester alle mine
kandidater kommer til at ordføreren ikke er inhabil,
og det er utvilsomt riktig hvis det enkelte moment sees for seg, og muligens
samlet sett også. Jeg savner imidlertid hos mange en samlet helhetsvurdering,
hvor det innses at momenter som hver for seg ikke er tilstrekkelige, samlet
vurdert kan være egnet tit å svekke tilliten til ordførerens upartiskhet.
Spørsmål 7: Foreligger de materielle vilkår for å
avskjedige Ingvild Løwe?
Her ligger første utfordring i å ordne partenes
respektive påstander: Løwes prinsipale påstand er vel at det ikke er grunnlag
for noen beføyelser, subsidiært at det kun er grunnlag for advarsel, og atter
subsidiært at hun skulle hatt oppsigelsestid, og ikke avskjed. Mot dette står
kommunens avskjedigelse av Løwe, men det framgår ikke at kommunen subsidiært
hevder at det er saklig grunn for oppsigelse. Dermed er det vel tvilsomt om en
domstol, om den skulle underkjenne avskjeden, kan gå inn på å vurdere
oppsigelse når dette ikke er påstått av kommunen, Slike prosessuelle spørsmål
ligger imidlertid klart utenfor det vi kan forvente noe om (Spørsmålsformuleringen
avgrenser vel også mot slike spørsmål).
Oppgaven gir flere ting å ta tak i, og det kan være
flere måter å legge opp besvarelsene. Det kan kanskje være naturlig først å
vurdere om ordførerens instruks til Løwe om taushet er gyldig. Det vil avhenge
av om dokumentet er offentlig eller ikke, jfr. spm. 5. Riktignok må et
forvaltningsorgan kunne bestemme at bare utvalgte tjenestemenn skal kunne vise
fram dokumenter, og at andre tjenestemenn ikke kan vise fram dokumenter selv om
de er offentlige. Men her er det imidlertid ikke snakk om noe reglement, men om
en individuell instruks til en bestemt tjenestemann om et bestemt dokument.
Gyldigheten av instruksen' vil da stå og falle med om dokumentet er offentlig.
Få kand. er inne på denne problemstillingen, men de som får til noe, bør
honoreres.
Hvis
dokumentet er offentlig, kan det kanskje innvendes at Løwe burde gått
tjenestevei for å prøve å få det
'nedgradert'
for hun handlet på egenhånd. Men denne innvendingen kan neppe gi grunnlag for
arbeidsrettslige beføyelser,
j
fr. likevel den ansattes lojalitetsplikt, som mange kand. er inne på, se også
det vedlagte notat.
Det er et viktig moment at dokumentet er solgt. Det
ville skape helt uholdbare tilstander om tjenestemenn skulle kunne drive salg
av offentlige dokumenter i sin egen private regi. Dermed er det kanskje
grunnlag for avskjed, selv om dokumentet er offentlig og ordførerens instruks
er ugyldig.
Hvis dokumentet imidlertid kan unntas fra
offentlighet, er instruksen klart gyldig, for ordføreren må som overordnet
kunne instruere Løwe om ikke å praktisere meroffentlighet. I tillegg til det
klare instruksbruddet, kommer så at dokumentet er solgt, jfr. like ovenfor.
Dermed har vi samlet sett å gjøre med et temmelig grovt forhold, som muligens
kan gi grunnlag for avskjed etter arbeidsmiljølovens § 66 (en regel jeg går
utfra kand. ikke har vanskelig for å finne. Et par kand. bruker feilaktig
reglene for staten i tjenestemannsloven, noe jeg imidlertid ikke har trukket
for). På den annen side er avskjed den sterkeste av reaksjonsmåtene, og det
dreier seg om en enkeltstående episode i en helt spesiell sak der Løwe var
provosert av ordførerens pålegg og kanskje også av behandlingen av saken før
det. Dermed er det vel ikke så stor fare for gjentakelse dersom Løwe får et
skudd for baugen, f.eks. i form av en advarsel. Jeg helte selv først sterkt i
retning av avskjed, men har etterhvert nyansert meg noe. Begge konklusjoner bør
passere her.
Selv om vilkårene for avskjed er til stede, er det
mulig Løwe kan hevde at kommunen har p1ikt til å bruke advarsel først og
iallfall gi henne mulighet til oppsigelse.~ Loven krever imidlertid ikke at
advarsel skal gis før avskjed. Men avskjedsregelen er en rettslig standard,
slik at enkelte forgåelser ikke kan gi grunnlag for avskjed hvis de ikke
gjentar seg tross advarsler, jfr. også ovenfor. Men her er det et spørsmål om
ikke Løwes forhold er grovt nok til avskjed allerede første gang.
Dernest kan en spørre om det kanskje kan ha blitt
praksis at ansatte sies opp eller får anledning til å si opp selv, også der
vilkårene for avskjed er til stede. Til dette kan vel sies det samme som m.h.t.
advarsel over, at det beror på hvor graverende forholdet er. F.eks. er det
kritisert i media at ansatte etter økonomisk utroskap er gitt anledning til
selv å si opp stillingen, uten anmeldelse. Vi får her, som ellers i dette
spørsmålet, vurdere kvaliteten av kand.s drøftelser, uten å autorisere
spesielle synspunkter.
Noen kand. vil vel drøfte subsidiært om Løwes
forhold, hvis det ikke er nok til avskjed, kan være saklig grunn til oppsigelse
etter arbeidsmiljøl. § 60. Det må være greitt, men en slik drøftelse kan vel
ikke kreves, da kommunen, som før nevnt, ikke har fremmet noe subsidiært krav
om dette.
Om bedømmelsen.
Det kan ikke regnes som vanskelig å finne fram til de
reglene som er aktuelle, da disse ligger sentralt i pensum. Derfor bør nok en
kand. få med seg det alt vesentlige av relevante regler for å bestå. Likevel
skulle oppgaven gi god anledning til å vise kunnskaper og forståelse, særlig i
spørsmålene 3 og 7, samt mangelsvurderingen i spørsmål d, og dermed burde
toppkandidatene kunne greie å hale 1 land toppkarakterer. Men, som vanlig, skal
besvarelsen ikke behøve å være glimrende for å greie laudabel karakter. Det må
være tilstrekkelig å få grunnlagene ryddig fram og vise alminnelig bra håndverk
i drøftelsene. Et visst nivå må imidlertid kreves. Jeg har skrevet få laudable
karakterer på mine kandidater, mens det i andre bunker kan være annerledes.
Stavanger 27.5.96
Vedlegg: Notat av
28.5.95
Sensorveiledning til spørsmål 7 på praktikum våren
1996, første avdeling juridisk embetseksamen, Institutt for Rettsvitenskap,
Universitetet i Tromsø
Spørsmål 7: Foreligger de materielle vilkår for å
avskjedige Ingvild Løwe?
Dette spørsmålet berøres i den anbefalte litteratur
Fr. Fr. Gundersen og Yngve Svendsen, Bedrifts‑ og personalrett, 5.
utgave, Oslo 1995 i kapittel 3.3.7.5, 3.3.8 og 5.4.
Ingvild var ansatt i kommunen. Det er derfor
arbeidsmiljøloven som kommer til anvendelse. Tjenestemannsloven kommer bare til
anvendelse på ansettelsesforhold i staten.
Vilkårene for avskjed reguleres av arbeidsmiljøloven
§ 66. Det følger av bestemmelsen at Ingvild må ha gjort seg skyldig i grovt
pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen, dersom avskjeden
skal anses gyldig.
Ordlyden «grovt» og < vesentlig» taler for at det
skal mye til for at det er adgang til å avskjedige en arbeidstaker.
Vurderingstemaet er det samme som ved oppsigelse begrunnet i arbeidstakers
forhold, jf. § 60 nr. 1. Det kreves imidlertid et grovere forhold dersom det
skal være adgang til avskjed. Det følger av rettspraksis at det må foretas en
helhetsvurdering hvor en rekke momenter er relevant å ta i betraktning.
I dette tilfellet er spørsmålet om Ingvild har brutt
sin lojalitetsplikt overfor Lillevik kommune som arbeidsgiver. Og videre om
dette pliktbruddet må anses å være grovt.
Det følger forutsetningsvis for enhver arbeidsavtale
at arbeidstaker har lojalitetsplikt overfor arbeidsgiver. Innholdet av denne
plikten kan uttrykkes som en p1ikt til å opptre lojalt overfor arbeidsgiver og
hans interesser. Omfanget av lojalitetsplikten beror prinsipielt på en tolking
av arbeidsavtalen. Denne må imidlertid utfylles med momenter fra rettspraksis
og reelle hensyn.
En del kandidater vil nok under drøftelsen av dette
punkt trekke inn i hvilken grad Velforeningen hadde rett til innsyn i
kontrakten eller ikke. Dersom Velforeningen hadde krav på å få innsyn i avtalen
etter offentlighetsloven, ville ordførerens pålegg om taushet ut fra lex
superior‑prinsippet måtte stå tilbake for kommunens p1ikt å
offentliggjøre avtalen. Dette er. imidlertid ikke avgjørende for hvorvidt
vilkårene for avskjed er oppfylt. Lojalitetsplikten i arbeidsforhold strekker
seg lengre enn bare til forhold som er underlagt taushetsplikt. På den annen
side vil det at avtalen ikke var offentlig etter offentlighetslovens
bestemmelser slik at ordførerens instruks om taushet var gyldig i
forvaltningsrettslig forstand, gjøre Ingvilds opptreden mer klanderverdig.
I tilfeller hvor arbeidstakeren offentliggjør forhold
som ikke er taushetsbelagt, har det særlig betydning hvordan dette gjøres.
På den ene side må tjenestemenn i den offentlige
forvaltning i en viss utstrekning ha adgang til å komme med kritikk om
forvaltningens virksomhet. Dette ut fra samfunnets interesse i en best mulig
forvaltning. Forbedringer av forvaltningens virksomhet vil ofte best kunne skje
ved at tjenestemennene bidrar i debatten om virksomheten. På den annen side er
det grenser for hvor fritt tjenestemenn står til å offentliggjøre forhold om
virksomheten av eget tiltak. De må opptre lojalt overfor forvaltningen, som
arbeidsgiver.
Et grunnvilkår må sies å være at det som
offentliggjøres er holdbart, i den forstand at en tjenestemann ikke må
offentliggjøre feilaktige opplysninger. Det har ikke Ingvild gjort.
I dette tilfellet foreligger det imidlertid en
offentliggjørelse av et forhold som er direkte i strid med arbeidsgivers
uttrykkelig uttalte interesse. Ingvild arbeidet som sekretær ved ordførerens
kontor. Det må derfor antas at disse hadde et nært samarbeid, og at det var
viktig for ordføreren å ha tillit til Ingvild. Hennes opptreden vil imidlertid
vanskeliggjøre samarbeidet mellom dem, siden offentliggjørelsen rammer
ordføreren direkte. Dette taler for at hun har brutt sin lojalitetsplikt.
Det taler videre for at hun har brutt sin
lojalitetsplikt, at kopi av avtalen ble gitt til media. Dersom Ingvild ønsket å
forfølge denne saken burde hun først ha gjort det internt i kommunen, i de
kanaler som er ment til dette. Når saken blir presentert i media på denne måten
uten at saken har vært drøftet internt i kommunens organer, vil dette kunne
svekke borgernes tillit til kommunen f. eks i økonomiske saker. Det er svært
uheldig.
Det har stor betydning i dette tilfellet at hun
solgte kopien av avtalen til Verdensbladet. Hennes motiv med offentliggjøringen
var ikke bare å rette søkelyset mot mulige kritikkverdige forhold i kommunen,
men også å oppnå egen økonomisk vinning i forbindelse med dette. Dette har et
sterkt preg av illojalitet over seg.
Hennes opptreden har videre et preg av å være en hevn
mot ordføreren og kommunen, på grunn av deres opptreden overfor Velforeningen
hvor Ingvilds mor var leder.
Ut fra dette, særlig at hun tok seg, betalt for
kopien, må det etter mitt skjønn anses relativt klart at Ingvild har brutt sin
lojalitetsplikt overfor kommunen.
Spørsmålet blir så om bruddet på arbeidsavtalen må
anses som et grovt pliktbrudd slik at vilkårene for avskjed er oppfylt.
Som nevnt ovenfor skal det mye til for at vilkårene
for avskjed foreligger. Ingvild anførte at hun burde ha fått en advarsel eller
i verste fall en oppsigelse, istedenfor en avskjed.
Her bør kandidatene få frem at det i rettspraksis
legges vekt på om advarsel er gitt eller ikke. Begrunnelsen for dette er at en
oppsigelse eller avskjed ikke skal komme som noen overraskelse på
arbeidstakeren. Dersom forgåelsen fra arbeidstakerens side er av
bagatellemessig art, blir det ofte sagt at det er et vilkår for at en
oppsigelse skal anses saklig at det er gitt en advarsel. Ellers vil en
oppsigelse komme som en overaskelse på han.
Disse synspunkter slår ikke til i forhold til
Ingvild. Hun fikk et uttrykkelig pålegg om taushet i forbindelse med innholdet
i avtalen, og i tillegg fikk hun beskjed om at brudd på dette pålegget kunne få
alvorlige følger for henne. En avskjed eller oppsigelse kan ikke sies å komme
som noen overaskelse på henne når hun klart har handlet i strid med
arbeidsgivers uttrykkelige uttalte interesser. Her kan det sammenlignes med
Dommen i Rt. 1992 s. 1023 Flykaptein‑dommen, som er nevnt på
forelesningene.
Innsigelsen om at Ingvild burde ha fått en advarsel
kan derfor ikke føre frem.
Spørsmålet blir så om Kommunen burde nøyet seg med å
si opp Ingvild i stedet for å avskjedige henne.
Her vil de gode kandidater få frem at avskjed rammer
arbeidstakeren hardt, i forhold til en oppsigelse. Vedkommende mister sitt
arbeid med øyeblikkelig virkning, uten tid til å områ seg når det gjelder å
skaffe nytt arbeid. I tillegg vil en avskjed kunne gjøre det vanskeligere for
arbeidstakeren å få sec en ny jobb. Jeg nevner her at det i en attest er adgang
til å oppgi at arbeidstakeren er blitt avskjediget, jf. § 68 tredje ledd.
I tillegg til dette må det tas i betraktning om
kommunen like godt kunne klart sec med en oppsigelse av Ingvild. Her kan det
anføres at det vil bli vanskelig med hensyn til samarbeidet og miljøet på
ordførerens kontor, dersom hun skulle arbeide ut oppsigelsestiden.
I tillegg til disse to forhold må graden av pliktbruddets
grovhet tas i betraktning.
Det er også relevant å legge vekt på hvor lenge
Ingvild har vært ansatt i kommunen. Jo lengre hun har vært ansatt, jo mer
alvorlig må forgåelsen fra hennes side være, dersom det skal være adgang til
avskjed. I dette tilfellet har vi ingen opplysninger om hvor lenge Ingvild
hadde vært ansatt i kommunen.
Det må anses forsvarlig å komme til begge
konklusjoner. Personlig synes jeg det at kopien av avtalen ble solgt, slik at
offentliggjøringen ikke i første rekke skjedde i den hensikt å rette saklig
kritikk mot forhold i kommunen, tilsier at vilkårene for avskjed er oppfylt.
Fremstillingen overfor er skrevet uten at noen
besvarelser er gjennomlest.
Tromsø 28. mai 1996