Sensorveiledning
Universitetet i Tromsø
1. avd., våren 1997
Teori 1.
"Selgers rett og plikt
til retting og omlevering av salgsgjenstanden".
Pensum:
Roald Martinussen: Kjøpsrett (Cappelen Akademisk Forlag) 1996 s. 115‑122.
(Vedlagt).
Oppgaven er sentral i
kjøpsretten og er relativt godt behandlet i pensum. I tillegg bør kandidatene
positivt lovstoff å forholde seg til.
Dette tilsier at det bør
kunne stiller relativt høye krav til besvarelsene.
I tråd med hva vi tidligere
bar diskutert på sensormøtene, bar jeg laget en punktvis fremstilling av
sensorveiledningen og lagt ved kopi av det relevante pensum. En gjennomlesning
av pensumsidene og benyttelse av veiledningen som huskeliste, skulle etter min
oppfatning være tilstrekkelig for rettingen.
1 Innledning
Disponering
av oppgaven
• Oppgaven
bør avgrenses til å handle om løsørekjøp, som reguleres av kjøpsloven av 1988.
• Oppgaven kan naturlig deles i to: Selgers
p1ikt til å avhjelpe mangelen dersom kjøperen krever det (§ 34), og selgers
rett til å avhjelpe mangelen som en defensiv beføyelse mot kjøpers krav om
prisavslag eller hevning (§ 36).
1.2 Mangel
Det er et vilkår for at disse reglene kommer inn at
det foreligger en kjøpsrettslig ved salgsgjenstanden.
Ved avgjørelsen av om tingen har mangel, må man
sammenligne tingens egenskaper med de krav til gjenstandens egenskaper som
følger av avtalen, jfr. § 17(1), utfylt med prinsippet om "vanlig god
vare", jfr. § § 17 ‑ 19.
Det er videre et vilkår at mangelen "ikke
skyldes kjøperen eller forhold på hans side", jfr. 30 (1).
Endelig er det et vilkår at det er reklamert over
mangelen "innen rimelig tid", og senest innen 2 eller 5 år, jfr. § 32.
1.3 Formålet med avhjelp
Formålet med avhjelp er at
kjøper skal side igjen med en kjøpsgjenstand som er i kontraktsmessig stand,
uten mangel.
2. Kjøpsloven § 34 ‑
kjøpers krav om avhjelp
Selger har som hovedregel
p1ikt til å foreta avhjelp dersom kjøper krever det. Han kan altså ikke i
steden velge å gi prisavslag el.
Selger har imidlertid rett
til å velge å. foreta omlevering som defensiv beføyelse når kjøper krever
retting, j(I. § 34 første ledd 2. p, jfr. pkt. 3 under.
Kjøper må ha gjort kravet
om avhjelp gjeldende samtidig med reklamasjonen etter § 32, eller innen rimelig
tid deretter, jfr. § 35. En generell reklamasjon er altså ikke tilstrekkelig.
2.1 Retting ‑ første
ledd
Selger har p1ikt til å
foreta retting når kjøper krever det, uten hensyn til mangelens størrelse
(intet vesentlighetskrav) Selger skal foreta retting "for egen
rekning", dvs. også betale nødvendige utlegg ved rettingen som f:eks.
transportutgifler. Unntak: Selger har ikke plikt til å foreta retting der dette
volder "urimelig kostnad eller ulempe".
2.2 Omlevering
Selger har p1ikt til å
foreta omlevering når kjøper krever det dersom mangelen er vesentlig.
Unntak 1: Dersom det
foreligger leveringshindringer (force majeure), jfr. § 23, har ikkc selger
p1ikt til å omlevere
Unntak 2: Det er videre som
hovedregel et vilkår at den allerede leverte gjenstand kan leveres tilbake i
"vesentlig samme stand og mengde", jfr. § 66. Unntak fra unntaket
finnes i § 66.
Unntak 3: Man kan ikke
kreve omlevering dersom tingen ikke "med rimelighet kan erstattes av en
annen''. Dette er aktuelt der salgsgjenstanden er en ikke‑fungibel
gjenstand, en speiegjenstand (disse betegnelsene er ikke brukt i pensum).
2.3 Konsekvensen av at
avhjelp ikke blir foretalt er at kjøper kan besørge manglene rettet av en annen
for selgers regning, § 34, eller kreve prisavslag eller heve kjøpet etter § 38
eller § 39, jfr. § 37 (1).
3. Kjøpsloven § 36 ‑
avhjelp som defensiv beføyelse
Selgeren møter her kjøpers
mangelskrav ved å tilby avhjelp (retting eller omlevering). Avhjelp skal også
her skje for selgerens "egen kostnad" Dersom avhjelpen er vellykket,
vil kjøper miste sitt evt krav på prisavslag eller hevning. Det er imidlertid
tre kumulative vilkår som må være oppfylt for at kjøper skal måtte Finne seg i
avhjelp (hvorav to må sees i sammenheng):
3.1 "uten vesentlig
ulempe for kjøperen" § 36 (1) innen rimelig tid" § 37 (1)
Dette er rettslige
standarder, som må sees i sammenheng. Momenter må være kjøpers behov for
gjenstanden, sammenholdt med selgers interesse i å lå foreta avhjelp. Videre
har det betydning om selger har gjort mislykkede rettingsforsøk
3.2 "uten risiko for
at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren"
Kjøper har ikke p1ikt til å
to imot tilbudet om avhjelp dersom han f.eks. må legge ut transportutgiftene.
3.3 Unntak: Kjøperens egen rett til å besørge
mangler rettet
Kjøper
kan besørge manglene rettet på selgers bekostning dersom "det etter
forholdene ville være urimelig å kreve at han ventet på selgerens retting eller
levering § 36 (3).
1 et slikt tilfeile har altså selger mistet sin rett
til å foreta avhjelp som defensiv beføyelse
3.4
Konsekvensen av at kjøper nekter å motta avhjelp som han har p1ikt til
til å motta, er at kjøper mister sitt
krav på
hevning / prisavslag, jfr. § 37 (1) antitetisk.
De fleste greier å finne
riktige hjemler og få til en grei disposisjon ‑ dette må også være et minimumskrav.
Enkelte klarer ikke helt å
skille regel og unntak og fremstillingen blir da noe rotete og vanskelig å
forstå.
Det
som skiller de gode og de dårlige besvarelsene er fremstillingcn/drøftelsen av
de skjønnsmessige bestemmelsene, som
"urimelig kostnad"
"ulempe"
"innen rimelig
tid"
"vesentlig samme stand
og mengde"
"med rimelighet kan
erstattes av en annen" m.v.
De gode besvarelsene viser
forståelse i redegjørelsen av de skjønnsmessige begrepene og gir gode og
"selvstendige" eksempler.
Jeg betrakter dette som en
relativt enkel oppgave, sentral, brukbart dekket i pensum og loven. Det bør
derfor kreves at alle sentrale elementer er med og at do er behandlet riktig i
forhold tit hverandre.
Vi bør kunne stille
relativt høye krav her.