SENSORVEILEDNING
UNIVERSITETET
I TROMSØ
1.
AVDELING VÅREN 1997. TEORI 2
1. GRUNNLOVENS § 17
Pensum: Johs. Andenes, Statsforfatningen i Norge (7.
Utg. 1990) særlig s. 250‑259 (vedlagt).
Provisoriske anordninger er også behandlet i annen
litteratur, særlig vil jeg nevne Frede Castberg, Norges Statsforfatning II 3.
Utg. 1964 s. 31 fl. og Karnovs Norsk kommenterte lovsamling 1996 s. 5‑6.
Jeg har laget en punktvis fremstilling av
sensorveilcdningcn og lagt ved kopi av det relevante pensum.
Oppgaven er sentral i statsretten, er en
kapitteloverskrift midt i pensum i tillegg til at kandidatene har
grunnlovsteksten å forholde seg til.
Forslag til disposisjon:
1. Innledning
Hva er provisoriske anordninger?
Innledningsvis bør kandidaten kort gi en beskrivelse
hva Grunnlovens § 17 dreier seg om. Bestemmelsen gir Kongen myndighet til å gi
bestemmelser som etter sitt innhold er av midlertidig karakter og som er
nødvendige for å fremme borgernes velferd. Kongen har altså på visse vilkår
utferdige bestemmelser som pga sitt innhold normalt skulle kreve lovs form.
Kandidaten bør videre nevne behovet for provisorisk
myndighet og at det faktisk er praktisk også i dag, særlig under løsning av
arbeidskonflikter ved tvungen lønnsnemnd, hvor regjeringen kan broke en provisorisk
anordnings myndighet tit å etablere tvungen lønnsnemnd dersom en
arbeidskonflikt bryter ut når Stortinget ikke er samlet.
2. Området for den provisoriske
anordningsmyndighet
Anordningsmyndigheten er begrenset til et bestemt
saklig området. De provisoriske anordningene kan bare angå "Handel, Told.
Næringsveie og Politi
Kandidaten bør her drøfte hvert enkelt uttrykk.
Særlig er det viktig at kandidaten får vist at "Politi:" ikke kan
forstås slik vi i dag tenker på uttrykket, men på hele statens virksomhet for å
fremme borgernes materielle velferd.
3. Tidspunkter da en provisorisk
anordning kan utstedes
Grunnlovens § 17 bestemmer at provisoriske
anordninger kun gjelder i den tid Stortinget ikke er samlet. I dette ligger
altså en forutsetning om at en provisorisk anordning ikke kan utstedes når
Stortinget sitter sammen.
Det avgjørende her er om Stortinget rent faktisk
sitter sammen.
4. Provisoriske anordningers
gyldighetstid
Her bør kandidaten drøfte innholdet i "de gjælde
provisorisk til næste Storthing". Her er det viktig å få frem at det ikke
er meningen med dette at anordningen skal tre ut av kraft når Stortinget trer
sammen. Videre er det viktig å få frem at Kongen selv kan oppheve en
provisorisk anordning for Stortinget trer sammen.
Stortinget kan selvfølgelig også selv ved
plenumsbeslutning oppheve anordningen. Videre kan Stortinget gi en formell lov
til avløsning av anordningen.
Dersom Stortinget hverken gjør det ene eller andre,
faller anordningen bort ved Stortingets neste oppløsning.
Et omstridt spørsmål i denne sammenheng er om Kongen
har rett til å oppheve en provisorisk anordning etter at Stortinget har trådt
sammen, men før det har tatt standpunkt til spørsmålet.
Castberg hevder at spørsmålet da er ene og alene
Stortingets mens Andenæs inntar motsatt standpunkt.
5. Forholdet til formelle lover
Det heter i Grunnlovens § 17: "dog maa de ikke
stride mot Konstitusjonen og de af Storthinget givne love".
Forholdet mellom lov og provisorisk anordning har
vært oppe i flere rettsavgjørelser herunder bl.a. Rt 1926 s. 886 (bestemmelse i
provisorisk anordning om straff og visse forberedende handlinger til smugling
var ikke i strid med straffelovens g 49 om forsøk), Rt 1940 s. 500 (bruk av
"urimelig pris" i provisorisk anordning var ikke i strid med
"utilbørlig pris" i lov), Rt 1945 s. 13 (om bruk av provisorisk
anordningsmyndighet under krig), Rt 1959 s. 306 (om streikeforbud for bl.a.
polititjenestemenn var ikke i strid med lov som ved begrenset
ansettelsesmyndighetens adgang til å pålegge tjenestemenn å stå i tjeneste), Rt
1955 s. 439 (tap av statsborgerskap etter provisorisk anordning var ikke i
strid med statsborgerlovens regler om tap av statsborgerskap), RT 1949 s. 23
(reglene i lov 17. februar 1939 om gjeldsbrev måØ pga okkupasjonen stå tilbake
for provisorisk anordning). ,
Nevnes bør også at mens formell lov danner en skranke
for anordningsmyndigheten, gjelder etter Andenæs' mening neppe det samme for
bestemmelse som er gitt i kraft av delegasjon.
2. ARBEIDSTAKERBEGREPET I
ARBEIDSMILJØLOVEN
Pensum: Svendsen og Gundersen, Bedrifs‑ og
personalrett 5. Utg. særlig s. 28‑33 (vedlegges).
Av annen litteratur hvor temaet er omtalt, men som
ikke er pensum er Arne Fanebust, Innføring i arbeidsrett, Universitetsforlaget
1997 s. 20‑27 og Henning Jakhelln, Oversikt over Arbeidsretten, 2. Utg.
1996 s. 24‑34.
Jeg vedlegger kopi av sidene i Bedrifts‑ og
personalrett som er pensum.
Som det fremgår er oppgaven
direkte berørt i dette kapittelet
1. Innledning.
Kandidatene bør innledningsvis nevne at arbeidstaker
er definert mange steder rundt i lovverket, bl.a. i arbeidsmiljølovens § 3,
ferielovens § 2, skadeserstatningslovcns § 2 og dekningslovens § 9‑3.
Definisjonene har det til felles at de definerer en
arbeidstaker som en som utfører arbeid i annens tjeneste.
Kandidaten bør se at arbeidstakerbegrepet ikke
nødvendigvis tolkes helt likt i de forskjellige lover selv om begrepet i
hovedsak innebærer det samme 1 de forskjellige lovene.
Det er altså arbeidstakerbegrepet slik det er
definert i arbeidsmiljølovens § 3 som er det sentrale i denne oppgaven.
Kandidaten bør også innledningsvis nevne betydningen
av at man omfattes av arbeidstakerbegrepet. Det er bare den som er arbeidstaker
som har krav på oppsigelsestid og som ellers nyter godt av lovreglene om
oppsigelsesvernets fortrinnsrett i arbeidsmiljøloven.
Innledningsvis bør det til slutt også nevnes at det
ikke er avgjørende om forholdet er formalisert. Om det foreligger et
arbeidsforhold vil som utgangspunkt bero på det materielle innhold av det forhold
som etableres, og ikke på hvilke former som benyttes.
2. Drøftelse av begrepet
Det er etter min mening fullt forsvarlig å ikke ha
noen nærmere disponering enn en innledning og så en hoveddel hvor man drøfter
begrepet som sådan og særlig trekker grensen mot selvstendig næringsvirksomhet.
Her bør kandidaten være innom momentene som er nevnt
hos Svendsen og Gundersen på s. 30:
‑ Arbeidstakeren har p1ikt til å stille sin
personlige arbeidskraft til rådighet og kan ikke bruke medhjelpere for egen
regning.
‑ Arbeidstakeren har p1ikt til å underordne seg
arbeidsgiverens ledelse og kontroll av arbeidet.
‑ Arbeidsgiveren stiller til rådighet
arbeidsrom, maskiner, redskap, arbeidsmaterialer eller andre hjelpemidler som
er nødvendig for arbeidets utførelse.
‑ Arbeidsgiveren bærer risikoen for
arbeidsresultatet.
‑ Arbeidstakere får vederlag i en eller annen
form for lønn.
‑ Tilknytningsforholdet mellom partene har en
noenlunde stabil karakter, og er oppsigelig med bestemte frister.
Kandidatene bør også vise at spørsmålet har vært
behandlet i praksis. Jeg viser til vedlagte pensum hvor flere dommer er nevnt.
Til slutt bør kandidaten konkludere. Fanebust
konkluderer med at det som synes å være avgjørende "er således om avtalen
samlet sett har så mange fellestrekk med ordinære arbeidsavtaler at den bør
følge de regler som gjelder for disse. Dersom dette er tilfelle, vil nok
avtalen bli regnet som en arbeidsavtale selv om det er avvik på enkelte og
kanskje også sentrale punkter".
Det viktige blir her altså om kandidatene nevner de
ovenfor nevnte momenter, og får noe ut av drøftelsene, av disse.
KARAKTERFASTSETTELSE
Det er oppgitt at som veiledende norm gjelder at
begge oppgaver skal telle likt ved bedømmelsen.
Jeg vil tro at dette vil være oppgaver hvor det er
lite stryk, da det i begge oppgavene bør være mulig å skrive noe.
For å bestå må det kreves at kandidatene får frem
hovedtrekkene i Grunnlovens § 17, og sier noe utover det som står i lovteksten
i arbeidsmiljølovens § 3.
For å få laud må det kreves en grundigere gjennomgang
av Grunnlovens § 17, og for del 2 at kandidaten nevner og drøfter momenter av
betydning for om man har med en arbeidstaker å gjøre eller ikke.
Oslo,
den 9. juni 1997