SENSORVEILEDNING
Teorioppgave nr. 2 våren 1998
Første avdeling juridisk embetseksamen
Universitetet i Tromsø
Oppgaven har følgende
ordlyd:
"Gjør rede for når det foreligger saklig grunn for oppsigelse etter
arbeidsmiljøloven § 60,"
Oppgaven hører inn under
faget arbeidsrett. Pensumlitteratur er Fr. Fr. Gundersen og Yngve Svendsen,
Bedrifts og personalrett, 5. utgave, Bergen 1995,
Oppgaven er sentral
innenfor faget arbeidsrett. I pensumlitteraturen er oppgavens tema direkte
berørt i kap. 3.3, og særlig kap.3.3.7. Videre er det berørt i kapittel 5 om
rettigheter og plikter i arbeidsforhold, når det gjelder oppsigelser begrunnet
i arbeidstakers forhold. I tilleggslitteraturen ; Tor Gjone og Erik Aagaard,
Bedriftens personalhåndbok, 4. Utgave, Oslo 1995, er oppsigelse behandlet i
kap. VIII og særlig på s. 179‑256.
I det følgende vil jeg
komme med forslag til hvordan oppgaven kan disponeres og komme med bemerkninger
om hva som etter min oppfatning er sentralt i den. Jeg gjengir en del av de
sentrale dommene som er nevnt på forelesningene, slik at de kan gjenkjennes av
sensorene.
I Innledning
Her bør oppgavens tema
presiseres. Det naturlige utgangspunkt er aml. § 60 nr. 1, som nevner tre
tilfeller hvor det vil kunne være adgang til oppsigelse. Ut fra behandlingen i
pensum må det antas at kandidatene legger hovedtyngden på oppsigelse begrunnet
i arbeidstakers forhold, noe som etter min mening er fullt forsvarlig.
Oppsigelse begrunnet i "arbeidsgivers forhold" vil normalt konsumeres
av uttrykket "virksomhetens forhold", og er ikke særskilt behandlet i
pensum.
Et pluss bør gis til de
kandidater som får uttrykkelig frem at § 60 ikke bare krever at det må
foreligge saklig grunn, i den forstand at oppsigelsestiden må være
relevant/ikke utenforliggende, men at det i tillegg kreves at det må foreligge
en grunn av en viss tyngde. Dette kan utrykkes slik at § 60 krever at det må
foreligge en tilstrekkelig tungtveiende saklig grunn, dersom det skal vane
adgang til oppsigelse fra arbeidsgivers side.
§ 60 stiller videre et krav
om individuell saklighet, det vil si at det må vurderes i forhold til hver
enkelt oppsagt om oppsigelsen er saklig. Dette har særlig betydning ved
oppsigelser begrunnet i virksomhetens forhold.
Selv om det ikke fremgår
uttrykkelig av § 60, følger det av sikker rettspraksis at arbeidsgiverens
saksbehandling i forbindelse med avgjørelsen av om det skal foretas oppsigelse,
er relevant å to i betraktning ved vurderingen av om oppsigelsen skal arses som
saklig. Kravene til arbeidsgiverens saksbehandling følger dels av
arbeidsmiljøloven selv, dels av ulovfestede regler med hjemmel i rettspraksis.
Dette er et emne som etter min mening faller innenfor oppgavens ordlyd, men som
er mindre sentralt enn de typetilfeller som følger direkte av ordlyden i § 60.
Et avgrensningsspørsmål som
reiser seg i forhold til oppgavens emne, er om reglene om
virksomhetsoverdragelse faller innenfor oppgaven. Det følger av aml. § 73 C at
dersom det foreligger en hel eller delvis overdragelse av virksomhet i lovens
forstand, så er ikke overdragelsen i seg selv grunn for oppsigelse. Dette
reiser spørsmål om når det vil foreligge en relevant overdragelse. Dette emnet
har en nær tilknytning til oppgavens tema. Etter min oppfatning dreier det seg
imidlertid om en begrenset problemstilling i forhold til oppgavens tema, slik
at det ikke kan trekkes særlig hos de som ikke er om disse reglene. Og de
kandidater som behandler dette bør i alle tilfelle gjøre dette kort og helst
begrense seg til å s1å fast at en slik overdragelse ikke er saklig grunn for
oppsigelse, og kanskje helt kort nevne noen eksempler på hva som er en
overdragelse i lovens forstand. De samme hensyn gjør seg etter min mening
gjeldende i forhold til § 56 A om masseoppsigelser, og §§ 64‑65A.
Kandidatene bar si noe kort
om virkningene av at en oppsigelse er usaklig, jf. § 62.
Innledningsvis i oppgaven
kan det tas med noe om historikk. Noen kandidater vil nok i en slik sammenheng
nevne den klassiske dommen i Rt. 1935 s. 467, hvor Høyesterett uttrykkelig
uttalte at arbeidsgiveren etter de daværende regler kunne si opp arbeidstakeren
etter eget forgodtbefinnende og uten å måtte oppgi noen grunn, så lenge han
oppfylte lovens regler om oppsigelsesfrister. Året etter dommen ble et
saklighetskrav lovfestet for første gang, men dette omfattet i starten bare
arbeidstakere over en viss alder (22 år) og med en viss tjenestetid ved
virksomheten (3 år).
Det bør tas med noe om
hensynene bak saklighetskravet. På den ene siden står hensynet til
arbeidstakeren. Siden det å ha: et arbeid har så stor økonomisk og sosial
betyding for arbeidstakerne, har de et sterkt behov for et visst vern mot at
ansettelsesforholdet kan bringes til opphør av arbeidsgiverne. Den svake
forhandlingsposisjon arbeidstakerne har i forbindelse med forhandlinger om vilkårene
for en ansettelse, gjør at man normalt ikke ville kunne tilforhandle seg et
slikt ved gjennom avtalemekanismen, slik at det er behov for preseptoriske
lovregler om dette. På den annen side står hensynet til arbeidsgiveren og hans
behov for å kunne tilpasse arbeidstokken etter behovet for arbeidskraft, og
foreta oppsigelser ved pliktbrudd fra arbeidstakerens side. Det bør forventes
at de laudable kandidatene får med noe om dette enten innledningsvis eller
underveis i besvarelsen.
De gode kandidater vil også
ha med noe om forholdet mellom § 60 og de øvrige bestemmelsene i det som gjeme
betegnes for reglene om stillingsvern. Et stikkord her er at § 60 er den
sentrale bestemmelsen i reglene om stillingsvern. De øvrige bestemmelsene, f.
eks. om virkningen av en usaklig oppsigelse (§ 62), retten til å stå i
stillingen (§ 61 nr. 4), den begrensede adgangen til midlertidig ansettelse (§
58 A), fortrinnsrett (§ 67) m.m.., skal i første rekke bidra til å realisere
vernet mot usaklig oppsigelse i § 60. De kandidater som får dette frem viser
god forståelse, og bør honoreres. I forbindelse med en rettslig plassering av
oppgaven, kan det også tas med noe om forholdet mellom § 60 og styringsretten.
Det ligger innenfor arbeidsgiverens styringsrett å foreta oppsigelser. § 60
begrenser imidlertid styringsretten på dette området.
2
. Oppsigelse begrunnet med arbeidsgiverens forhold
Dette alternativet i
ordlyden har selvstendig betydning i tilfeller hvor oppsigelsen er begrunnet i
personlige forhold hos arbeidsgiveren. Ut fra ordlyden vil personlige forhold
kunne utgjøre en saklig grunn for oppsigelse. Uttrykket må imidlertid tolkes
slik at ikke ethvert personlig forhold hos arbeidsgiver er tilstrekkelig i
denne sammenheng. De forhold det dreier seg om må ha klar og direkte betydning
for bedriften. I dette ligger det et krav om en viss identitet mellom bedrift
og bedriftsinnehaveren. Dette alternativ har derfor stort sett bare betydning i
små bedrifter, som er personlig eid og ledet. Personlige forhold hos
arbeidsgiveren, f. eks sykdom eller øk. problemer, kan i slike tilfeller gi
saklig grunn for oppsigelse. Det er ikke generelt adgang til oppsigelse for å
skaffe familie og venner arbeid. Men adgang i visse tilfeller, f, eks
ansettelse av arbeidsgivers barn som arbeidsgiver fullt ut forsørger og som
ellers ikke får arbeid, eller opppsigelse for å gjøre plass til sitt barn som i
fremtiden skal overta virksomheten.
Det som er nevnt ovenfor er
ikke behandlet i pensumlitteraturen. Det kan derfor ikke forventes mye av
kandidatene om dette, selv om det er behandlet på forelesningene.
3 Oppsigelse
begrunnet med virksomhetens forhold
‑Med grunnlag i
ordlyden i § 60 nr. 2 bør kandidatene få frem at oppsigelse begrunnet med
virksomhetens forhold, typisk vil være oppsigelser begrunnet ved
driftsinnskrenkning eller rasjonalisering.
Når det gjelder sakligheten
av oppsigelser begrunnet med driftsinnskninger og rasjonalisering, må dette ses
i lys av at en virksomhets ledelse har en plikt i forhold til virksomhetens
eiere å drive virksomheten på en økonomisk lønnsom måte. Et virkemiddel i denne
sammenheng vil kunne være oppsigelser for å innskrenke eller rasjonalisere
driften. Utgangspunktet i forhold til § 60 er at dette er saklige grunner for
oppsigelse, uansett om tiltaket er nødvendig for at virksomheten skal overleve,
eller om det trengs for å dekke underskudd eventuelt gi overskudd.
Det er en viss usikkerhet
med hensyn til hvor langt domstolenes prøvelsesrett strekker seg i forbindelse
med slike oppsigelser. Domstolene prøver om ledelsens analyser og
forundersøkelser er forsvarlige, det vil si at det er foretell en grundig
vurdering hvor alle relevante momenter er felt i betraktning. Utover dette er
det grunn til å fro at domstolene vil være tilbakeholdne med å overprøve
arbeidsgiverens økonomiske vurdering av behovet for innskrenkninger. Men etter
mitt skjønn er det tvilsomt om domstolene formelt må anses avskjært fra å
overprøve denne vurderingen.
‑Av § 60 nr. 2
annet ledd fremgår det at det skal
foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen
påfører arbeidstakeren, ved vurderingen av om en oppsigelse begrunnet med
driftsinnskrenkning eller rasjonalisering er saklig. Av forarbeidene følger det
at dette medfører at ikke enhver rasjonaliseringsgevinst vil gi saklig grunn
for oppsigelse. Det må kreves en gevinst av en viss størrelse. Hva som kreves
vil avhenge av hvilke hensyn som gjør seg gjeldende på arbeidstakerens side.
Momenter som arbeidstakerens alder, tjenestetid ved virksomheten, og sosiale
forhold som forsørgelsesbyrde og lignende, vil i denne sammenheng være relevant
å ta i betraktning.
‑Av § 60 nr. 2 første
ledd første punktum følger det at oppsigelsen likevel ikke er saklig, dersom
arbeidsgiveren her annet passende arbeid i virksomheten å tilby arbeidstakeren.
Av forarbeidene til bestemmelsen følger det at det i dette ikke ligger en plikt
til å opprette en ny stilling det ikke er behov for, men en plikt til
omplassering hvis det er en passende stilling ledig eller et udekket
arbeidsbehov i virksomheten. Plikten omfatter også det å tilby
"dårligere" jobber enn arbeidstakeren har hatt. Her kan kandidatene
også si noe om hva som vil være "annet passende arbeid".
‑En problemstilling
som er praktisk under dette punktet og som det må forventes at kandidatene sier
noe om, er hvilke krav som stilles ved utvelgelsen av hvem som skal sies opp i
forbindelse med en rasjonalisering. Kravet om individuell saklighet,
forutsetter at det må foretas en vurdering i forhold til hver enkelt
arbeidstaker.
Ut fra rettspraksis godtas
det i denne sammenheng at det legges vekt på faste kriterier, såframt disse er
saklige og de følges konsekvent. Det må imidlertid kreves at visse hensyn blir
tatt i betraktning ved fastsettelsen av disse kriterier. Hensyn som i denne
sammenheng bør være med er ansiennitet, alder, klare sosiale og menneskelige
forhold, kvalifikasjoner, erfaring, anvendelighet generelt eller på spesielle
felter når dette er begrunnet i virksomhetens behov.
Et sentralt spørsmål i
denne sammenheng er betydningen av ansiennitet. Kan man stille opp et
utgangspunkt om at ansienniteten skal følges?
Av Hovedavtalen § 9‑12
følger det at på anvendelsesområdet til denne "kan ansienniteten fravikes
når det foreligger saklig grunn". Ordlyden er nok noe strengere enn det
som er gjeldende rett også på tariffavtalens anvendelsesområde.
I Rt. 1986 s. 879 (som er
nevnt i pensum på s. 71) la Høyesterett til grunn at ansiennitet er et
tungtveiende hensyn, men at det ikke er avgjørende. Som følge av utviklingen i
arbeidslivet med stadig behov for omstillinger på enkelte områder, må det antas
at det i dag må godtas at arbeidsgiveren ved utvelgelsen foretar en bredere
vurdering enn før, og for eksempel vektlegger arbeidstakerens kvalifikasjoner
og anvendelighet tyngre enn før.
‑Tidspunktet for
saklighetsvurderingen er oppsigelsestidspunktet. Det er de forhold som
foreligger på dette tidspunkt som må vurderes i forbindelse med om oppsigelsen
er saklig. Etterfølgende omstendigheter er bare relevant hvis det kaster lys
over/støtter de forhold som foreligger på oppsigelsestidspunktet.
‑Kandidatene bør også
berøre § 60 nr. 2 annet ledd.
4 Oppsigelse
begrunnet med arbeidstakerens forhold
4.1 Innledning
Den beste tilnærmingen til
mange av de problemstillinger som reiser seg i forhold til dette emnet, får man
etter min mening ved å to utgangspunkt i arbeidstakerens plikter etter
arbeidsavtalen, og stille spørsmålet om når arbeidstakerens brudd på disse gir
saklig grunn for oppsigelse. Arbeidstakerens plikter er i pensum i kap. 5
behandlet adskilt fra reglene om oppsigelse. Siden denne oppgaven omhandler
oppsigelse, må en fremstilling av arbeidstakerens plikter vinkles i forhold til
dette. I hvilken grad kandidatene klarer dette, vil være noe som må komme i
betraktning ved bedømmelsen av besvarelsene.
Kand. bør her si noe om
forholdet mellom oppsigelse og avskjed (§ 66). Forholdet til § 63 om oppsigelse
i prøvetiden bør også kort berøres.
En eller annen plass bør
kandidatene si noe om betydningen av advarsel, i forbindelse med oppsigelse begrunnet
i arbeidstakerens forhold. Det kan ikke generelt stilles et vilkår om at
arbeidstakeren har krav på advarsel. Poenget i denne sammenheng er at en
oppsigelse ikke skal komme som noen overaskelse på arbeidstakeren, og dette kan
i det enkelte tilfelle medføre at en oppsigelse vil være usaklig dersom det
ikke er gitt en advarsel. Jo grovere arbeidstakerens brudd på arbeidsavtalen
er, jo mindre vekt vil det bli lagt på at det ikke er gitt advarsel. Dersom
arbeidstakeren blir tatt på fersk gjeming av arbeidsgiveren, mens han står i
butikkens utgangsdør med pengekassen under armen, kommer det ikke som noen
"bombe" på han at han risikerer å bli sagt opp. I slike tilfeller er
det ikke nødvendig med advarsel. (I et slikt tilfelle vil det i utgangspunktet
vane adgang til avskjed.) Motsatt ved bagatellmessige overtredelser som at
arbeidstakeren en gang kommer noen minutter for sent eller har uriktig antrekk
på seg.
‑Et forhold som kan
nevnes her er at dersom arbeidsgiveren skal kunne påberope seg en forgåelse fra
arbeidstakers side, må han gjøre denne gjeldende innen rimelig tid. Det følger
av forarbeidene at lovgiver fant at det ikke var noen grunn til å lovfeste
denne regelen, da det allerede fulgte av gjeldende rett. Hvor raskt
arbeidsgiveren må handle, vil variere avhengig av de konkrete forhold.
‑Tidspunktet for
saklighetsvurderingen er her, på samme måte som ved oppsigelse begrunnet i
virksomhetens forhold, oppsigelsestidspunktet. Det er de forhold som foreligger
på dette tidspunkt som må vurderes i forbindelse med om oppsigelsen er saklig.
Etterfølgende omstendigheter er bare relevant hvis de kaster lys over/støtter
de forhold som foreligger på oppsigelsestidspunktet.
I det følgende nevnes det
som ester min mening er sentralt under dette temaet.
4.2 Brudd
på plikten til å stille sin arbeidskraft til arbeidegivers disposisjon
Plikten til å stille sin
arbeidskraft til arbeidsgiverens disposisjon, er arbeidstakerens
hovedforpliktelse etter arbeidsavtalen. Dersom denne uteblir i vesentlig
utstrekning, vil det foreligge saklig grunn for oppsigelse. Dette gjelder selv
om arbeidsgiveren ikke særlig grad voldes ulempe ved fraværet. Dette ble lagt
til grunn i Rt. 1992 s. 1482 sonings‑dommen. Denne dommen gjaldt
oppsigelse av en person som var idømt en ubetinget fengselsstraff på 9 måneder
for heleri. Gjennom å bytte vakter, avspassere og ta ferie, klarte
arbeidstakeren å ordne det slik at han bare ville få et fravær på 2 mnd. og 19
dager. Høyesterett kom til at fraværet i dette tilfellet var så langvarig at
det i seg selv var tilstrekkelig saklig grunn for oppsigelse. Lengden av
fraværet gjorde at det ikke var rom for en helhetsvurdering.
Denne dommen er relativt
grundig behandlet på forelesningene, men er ikke nevnt i pensum.
Dersom fraværet er mindre
enn 2 mnd. og 19 dager, f. eks. 1 mnd., vil det i forhold til denne dommen
kunne være rom for en helhetsvurdering hvor det blant annet må legges vekt på
hvordan bedriften rent faktisk rammes av fraværet, behovet for å si opp
arbeidstakeren, ansettelsestid og alder, hensynet til den domfeltes
resosialisering m.m.
Ulovlig fravær eller brudd
på forpliktelsen til å stille sin arbeidskraft til arbeidsgiver disposisjon,
vil foreligge i tilfeller hvor arbeidstakeren ikke har rett til permisjon etter
lov, tariffavtale, den individuelle avtale osv.
I denne sammenheng er det
naturlig å komme kort inn på særreglene i §§ 64‑65 A
4.3 Brudd
på lydighetsplikten
I arbeidsavtalen må det
innfortolkes at arbeidstakeren har lydighetsplikt overfor arbeidsgiveren med
hensyn til hvilket arbeid som skal utføres, hvordan det skal utføres, osv.
Denne lydighetsplikten korresponderer med arbeidsgiverens styringsrett.
Hvor langt denne
lydighetsplikten strekker seg beror i utgangspunktet på en tolking av
arbeidsavtalen. Om dette jf. Gundersen s. 113 flg.
En dom som kan nevnes i
dette sammenheng er Håkon Høst‑dommen Matt i ARD 1986 s. 165. Saken
gjaldt en tillitsvalgt ved vinmonopolet i Oslo som på grunn av
samarbeidsproblemer ble overflyttet fra tapperiet til materiallageret. Høst
nektet å arbeide på lageret og hevdet at han hadde rett til å arbeide på
tapperiet. På grunn av dette ble han avskjediget på grunn av grovt pliktbrudd.
Fagorganisasjonen til Høst reiste sak ved Arbeidsretten med påstand om at
avskjeden var i strid med H § 6‑11. Høst var ansatt som ufaglært
arbeidskraft. Arbeidsretten la til grunn at ufaglærte arbeidstakere i
utgangspunktet fritt kan omplasseres til arbeidsoppgaver innenfor
tariffavtalens og den individuelle arbeidsavtalens rammer. Når ingen av disse
inneholdt bestemmelser om begrensninger i adgangen til å plassere Høst på
lageret~ kunne arbeidsgiver gyldig beordre han til å arbeide der. Når
arbeidsgiver hadde overholdt de regler som må stilles opp med hensyn til
drøftelsesplikt m.m. kom Arbeidsretten til at beordringen var gyldig og at
ordrenekten var et grovt pliktbrudd. Omplasseringen representerte ingen form
for sjikane eller lignende.
En annen dom av interesse
her er Rt. 1989 s. 329.
4.4 Brudd
på lojalitetsplikten og brudd på særlig tillit
Det må innfortolkes i en arbeidsavtale
at arbeidstakeren plikter å opptre lojalt overfor arbeidsgiveren og hans
interesser. Denne lojalitetsplikten kan ses på som et utslag av de alminnelige
kontraktsrettslige prinsipper om lojalitet i kontraktsforhold.
Hvor omfattende lojalitetsplikten
er avhenger i høy grad av hvor viktig det er for arbeidsgiver og hans
virksomhet ut fra økonomiske grunner, at arbeidstakeren opptrer lojalt overfor
arbeidsgiveren i de ulike sammenhenger. Her vil arbeidstakerens stilling i
virksomheten ha stor betydning.
En problemstilling som bør
berøres under dette punkt er arbeidstakerens adgang til å omtale virksomheten
utad f. eks. i media.
En annen problemstilling er
arbeidstakerens adgang til å drive aktivitet i konkurranse med arbeidsgiver. I
denne forbindelse kan det være naturlig å starte med å drøfte adgangen til å
arbeide på fritiden. Dette er berørt i pensum på s. 122‑124 hvor dommen i
Rt. 1959 s. 900 er omtalt.
Når det gjelder aktivitet i
konkurranse med arbeidsgiver kan følgende to dommer fra forelesningene nevnes:
Rt. 1993 s. 300. En daglig
leder underrettet ikke arbeidsgiver om at han forhandlet om personlig
overtakelse av et firma, som hans arbeidsgiver hadde forretningsforbindelser
med og som arbeidsgiveren tidligere hadde villet overta. Forhandlingene fant
sted samtidig med at arbeidsgiverens virksomhet med den daglige lederen i
spissen, i lang tid hadde vast i forhandlinger om kontrakt med vedkommende
firma. Høyesterett kom til at det i en slik situasjon var nødvendig at den
daglige leder underrettet arbeidsgiveren om hans egne forhandlinger, for at
arbeidsgiveren skulle ha den nødvendige tillit til at arbeidstakeren hadde
utført sine forhandlingsoppgaver for arbeidsgiveren på en lojal og
tilfredsstillende måte. Når en slik underretning ikke fant sted, var vilkårene
for avskjed oppfylt. Det var i denne forbindelse ikke avgjørende at det ikke
var påvist at arbeidstakeren på noen måte hadde skadet arbeidsgiveren.
Rt. 1990 s. 607. To
arbeidstakere med flere stillinger (administrerende direktør og systemsjef) i
et selskap innenfor databransjen sa opp sin stillinger og startet et selskap
som konkurrerte med deres tidligere arbeidsgiver. Arbeidstakerne begynte å
skaffe kunder før de sa opp sine stillinger. Dette skjedde blant annet på en
foretningsreise i USA. Dette var kunder de ville ta fra arbeidsgiveren.
Høyesterett la til grunn at arbeidstakerne hadde p1ikt til å informere
arbeidsgiveren om at det konkurerende selskapet var stiftet, slik at
arbeidsgiveren kunne ta sine forholdsregler, f. eks. å fjerne disse to
arbeidstakerne fra arbeidsoppdrag hvor de hadde kontakt med kunder de kunne
tenke seg å rekruttere til sitt eget selskap. Høyesterett la til grunn at det
ikke var tilstrekkelig for å la være å opplyse arbeidsgiveren om det nye
selskapet, at de to arbeidstakerne var uenig i hvordan arbeidsgiverens
virksomhet ble drevet. Arbeidstakerne ble kjent erstatningsansvarlig for det
tap (kr. 600.000,‑) arbeidsgiveren hadde lidt som følge av
arbeidstakernes opptreden. I dette tilfellet ville det være adgang til
oppsigelse og avskjed.
Når det gjelder brudd på
særlig tillit kan den såkalte flykaptein‑dommen nevnes, jf Rt. 1992 s.
1023. En flykaptein smuglet 6 flasker brennevin, 1 flaske hetvin, en kartong
sigaretter i strid med tollbestemmelsene. Flyselskapet hadde sagt klart fra på
forhand i sitt interne bedriftsblad, at smugling kunne medføre avskjed.
Flertallet i Høyesterett på 3 dommere kom til at vilkårene for avskjed ikke var
oppfylt, men at smuglingen var en saklig grunn for oppsigelse. I forbindelse med
grensen mellom oppsigelse og avskjed, la flertallet vekt på at det dreide seg
om et engangstilfelle og at det dreide seg om en smugling til eget personlig
bruk. Begrunnelsen for at det var saklig grunn for oppsigelse var selskapets
store interesse i å opprettholde tillitsforholdet til tollmyndighetenc. Dette
ville opprettholdes hvis myndighetene så at selskapet reagerte alvorlig på
slike forgåelser. Det at flygeren hadde vært ansatt i 15 år var ikke
tilstrekkelig til at det ikke var saklig grunn for oppsigelse. Mindretallet på
2 dommere kom til at det ikke var saklig grunn for oppsigelse. De viste til at
det var første gang arbeidstakeren ble tatt, og mente at en slik streng
reaksjon kunne føre tiI tragedier for arbeidstakeren.
4.5 Dårlig
arbeidsprestasjon
Arbeidstakeren plikter ikke
bare å stille sin arbeidskraft til arbeidsgiver disposisjon, men plikter også å
prestere et arbeid av en viss kvalitet. Arbeidsgiveren kan kreve at det
presteres et arbeid i samsvar med det som normalt kan forventes av en arbeidstaker
i denne stilling, ut fra forholdene ved virksomheten m.m.
I denne sammenheng kan det
slås fast at arbeidsgiveren ikke kan si opp arbeidstakeren, bare fordi han kan
skaffe andre som vil utføre arbeidet bedre. Ellers ville arbeidstakernes
stilling, og særlig eldre arbeidstakere, ha blitt veldig usikker. Det
avgjørende er om den aktuelle arbeidstakeren utfører arbeidet i samsvar med det
som normalt kan forventes.
Momenter ved vurderingen av
om en oppsigelse i slike tilfeller er saklig vil være om oppsigelsen skyldes
forhold som arbeidsgiveren burde ha skaffet seg opplysninger om før
ansettelsen, om det er gitt tilfredsstillende opplæring om arbeidstakeren bar
fått mulighet til å korrigere sin utførelse av arbeidet ved at det er gitt
tilbakemeldinger/advarsel, og lignende.
4.6 Andre
tilfeller
Her kan § 60 nr. 3
behandles.
Andre tilfeller om kan tar
opp er alkoholisme og (andre) alvorlige sykdommmer hos arbeidstakeren. I denne
sammenheng kan dommen i Rt. 1988 s. 959 Henki‑dommen nevnes. En barkeeper
ble avskjediget fordi ban var blitt HIV‑smittet. Han hevdet at det forelå
en uberretiget avskjed og fikk medhold av Høyesterett. Retten la til grunn at
barkeeperen ikke ville utgjøre noen reell smittefare i sitt arbeid. Det ble
videre uttalt at det er store betenkeligheter ved å anerkjenne en uberretiget
smittefrykt som grunnlag for oppsigelse. På den annen side kunne det virke
hardt å forlange at en bedrift skal utsette seg for tap, i dette tilfellet ved
at besøket gikk ned, slik at hele bedriftens økonomiske grunnlag og dermed de
øvrige arbeidsplasser ble satt i fare. Derfor mente retten at det kunne oppstå
tvilstilfeller, men da måtte det foreligge langt sterkere holdepunkter for at
bedriften ville lide tap enn det som forelå her.
5 Krav
til arbeidsgivers saksbehandlfng
I tillegg til at de
materielle vilkår må være oppfylt, stiller det visse krav til arbeidsgiverens
saksbehandling i forbindelse med hans avgjørelse om å foreta oppsigelse.
Når det gjelder kravene til
saksbehandlingen kan det stiller opp to hovedkrav:
For det første at
arbeidsgiver rent faktisk har vurdert grundig om oppsigelse var nødvendig. I
dette ligger det et krav om at arbeidsgiveren rent faktisk må ha vurdert om de
materielle vilkår for oppsigelse er oppfylt, herunder hvordan en oppsigelse vil
ramme arbeidstaker. Oppsigelsen må mod andre ord ikke være vilkårlig. Dette
kravet kan utledes av rettspraksis, jf. f. eks. Rt. 1966 s. 393.
For det andre må det i
utgangspunktet kreves at spørsmålet om oppsigelse drøftes med arbeidstakeren
før avgjørelsen treffes. Dette for å undersøke om arbeidstakeren kan være
interessert i annet arbeid evnt. andre løsninger, og ends viktigere for å få
from hvordan den konkrete arbeidstakeren rammes av en oppsigelse, noe som bar
betydning for utvelgelsen av hvem som skal sies opp f, eks. i forbindelse mod
rasjonalisering. Også dette kravet fulgte tidligere av rettspraksis, men er nå
i tillegg nedfelt i § 57 nr. 1 annet ledd.
Brudd på
saksbehandlingsreglene vil kunne medføre at oppsigelsen anses usaklig. Forutsetningen
her er at det er rimelig grunn til å tro at arbeidsgiveren ville ha kommet til
et annet resultat dersom saksbehandlingsreglene hadde vært fulgt.
‑Under dette punkt
kan særreglene ved masseoppsigelser i § 56 A behandles.
6 Vurdering
Dette er en oppgave hvor det vil være fruktbart å
komme med en vurdering av reglene på området.
Problemstillinger som her
kan tas opp er om saklighetskravet er for strengt, forholdet mellom
saklighetskravet og § 58 A (gjør disse reglene samlet sett situasjonen meget
vanskelig for småbedrifter ?), om man nå har nådd ytterpunktet med hensyn til
hvor sterkt arbeidstakerens stillingsvem kan være og lignende.
Litt
om bedømmelsen av besvarelsene
Dette er en oppgave som jeg
tror det blir lite stryk på. Emnet er så sentralt at alle bør kunne få til noe.
Oppgaven gir dessuten gode muligheter til å oppnå god karakter.
Det som vil skille
kandidatene er i hvilken utstrekning de vil klare å reise problemstillinger ut
fra ordlyden i § 60, og i hvilken grad dette skjer utover en ren omskriving av
ordlyden.
For å få en karakter rundt
2.90 må det etter min mening kreves at kandidaten får til noe mer enn en ren
gjennomgang av § 60, og eventuelt § 56 A og § § 64‑65 A, med bare enkelte
klare eksempler på hva som er saklig eller usaklig grunn for oppsigelse.
For å få laud må det
forventes at kandidaten viser forståelse ved at oppgavens tema presiseres på en
fornuftig måte, og at kandidaten kommer med en del eksempler særlig i
forbindelse med oppsigelse begrunnet med virksomhetens og arbeidstakerens
forhold, og drøfter disse forsvarlig.
For øvrig vises det til de
løpende kommentarer ovenfor.
Kongsvinger
24. mai 1998
Tillegg til
sensorveiledning for teorioppgave nr. 2 våren 1998,1. avdeling juss,
Universitetet i Tromsø
Etter å ha rettet de fleste
oppgavene i mine to kommisjoner er resultatet som ventet at det ble lite stryk,
foreløpig ingen. Videre er det en jevn spredni.ng over hele karakterskalaen,
med flere gode besvarelser.
Hva som er oppgavens tema
har ikke voldt noen problemer for kandidatene. Temaet er imidlertid meget
omfattende, noe som gjør at kandidatene må stå noe fritt med hensyn til hvor de
innenfor de to hoveddelene (arbeidstakers‑ og virksomhetens forhold),
velger å gå i dybden. Oppgaven reiser ingen særlige disposisjonsmessige
problemer. Det at likt og ulikt eventuelt behandles om hverandre, kan i denne
oppgaven derfor ofte lett tilskrives manglende kunnskap og forståelse,
Som ventet har de fleste
kandidatene lagt hovedvekten på oppsigelser begrunnet i arbeidstakers forhold.
Siden det må anses relative enkelt å si noe fornuftig om dette, særlig
oppsigelse på grunn av ulovlig fravær og ordrenekt, bør det kreves en del før
det her gis store uttellinger på karakteren. Dersom kandidatene bare kommer med
en del helt klare eksempler, kan ikke dette isolert sett gi særlig mer
uttelling enn en karakter rundt 2.95‑3.00.
Ved bedømmelsen bar det videre legges vekt på om
kandidatene drafter betydningen av om
advarsel er gitt eller ikke. Dette er sentralt i
denne oppgaven. Det bør også legges vekt på i hvilken utstrekning kandidatene
får frem ulike momenter i tilknytning til grovheten av arbeidstakerens
eventuelle pliktbrudd, og hensyn på arbeidstakers side som ansettelsestid,
alder, forsørgelsesbyrde og lignende. Mange kandidater viser imponerende
kunnskaper om rettspraksis. Ved bedømmelsen bør det ha betydning i hvilken grad
kandidatene presiserer
problemstillingen som var oppe i de ulike dommer, og
hva Høyesterett la vekt på.
Når det gjelder oppsigelser
begrunnet i virksomhetens forhold, er dette et emne som er noe vanskeligere.
Etter min mening skal det derfor mindre til for her å få bra uttelling enn
ovenfor. Dette gjelder i enda større grad oppsigelser begrunnet i arbeidsgivers
forhold.
Det vises til
sensorveiledningen når det gjelder hva som utover det som er nevnt ovenfor, er
sentralt innenfor de ulike emner.
De svakeste kandidatene
kjennetegnes ved at de begrenser seg til omskriving av ordlyden i § 60 og § §
64‑65A (noen legger hovedtyngden på de sistnevnte bestemmelsene), og
bruker meget enkle eksempler, Jeg fastholder mitt standpunkt i
sensorveiledningen om at i en så sentral oppgave kan ikke dette være
tilstrekkelig til å oppnå 2.90 eller bedre. De laudable kandidatene
kjennetegnes ved at de har en strukturert fremstilling, er innom de sentrale
emner i forbindelse med oppsigelse begrunnet med virksomhetens‑ og
arbeidstakers forhold, og går noe i dybden i forbindelse med noen av disse. De
beste besvarelsene går mer i dybden og har i tillegg med noe om hensyn bak
reglene, og noe om historikk og rettslig plassering.
Kongsvinger
8. mal 1998