REVIDERT
SENSORVEILEDNING
Praktikum
Eksamen
1. avdeling vår ‑98. Universitetet i Tromsø
Oppgaven ligger innefor de
sentrale deler av forvaltningsretten og kjøpsretten. Selve oppgaveteksten burde
være oversiktlig og faktum lett tilgjengelig. Oppgaven kan ved første øyekast
virke enkel. Etterhvert som en jobber med spørsmålene vil en imidlertid se at
det reises flere problemstillinger som kandidatene må to stilling til. Det er
på forhånd vanskelig å si hvor arbeidskrevende oppgaven er, men jeg tror de fleste
vil ha nok å gjøre.
Da jeg laget oppgaven,
forsøkte jeg å utforme spørsmålene slik at såvel de svake som de flinke skulle
få vist sine kunnskaper. Ønskemålet var at også de aller flinkeste skulle få
noe å bryne seg på, men tiden vil vise om jeg har lykkes.
Det er ulike oppfatninger
av hvordan sensorveiledninger bør utformes. Selv mener jeg de bør angi de
problemstillinger som reises, og hovedlinjene for løsningen. Det viktigste er
likevel å gi en veiledning for hvordan besvarelsene bør bedømmes. Jeg har av
denne grunn ikke gått i detaljer når det gjelder de juridiske spørsmål, men i
stedet overlatt dette til den enkelte sensors erfaring og kunnskap.
Dette utkastet til
sensorveiledning er skrevet før jeg har lest noen av besvarelsene. Jeg tar
sikte på å revidere veiledningen når jeg har gått igjennom et representativt
utvalg. Jeg er takknemlig for tilbakemeldinger om feil, unøyaktigheter eller
andre synspunkter.
Jeg har i denne reviderte
sensorveiledningen bare gjort noen mindre endringer. Endringene består i at jeg
har knyttet noen kommentarer til enkelte av oppgavens sporsmål, samt sagt litt
nærmere om bedømmelsen av besvarelsene.
Spm. 1: Har Peder Ås
adgang til å klage på de to avgjørelsene?
Klageretten avhenger av
hvorvidt avgjørelsene er enkeltvedtak, jf. fvl. § 28. Kandidatene må finne frem
til § 2 b og helst også jamføre med § 2 a.
Når det gjelder
tildelingen av stipendet, vil trolig de fleste kandidatene raskt slå fast at
det dreier seg om et enkeltvedtak. Tildelingen er «utøvelse av offentlig
myndighet» og «bestemmende for rettigheter».
De flinkeste vil muligens
problematisere «utøvelse av offentlig myndighet». Tildeling av stipend er
strengt tatt ikke et utslag av det offentliges «høyhetsrett», men det er
likevel ikke tvilsomt at det blir ansett som myndighetsutøvelse i lovens
forstand. (Se Se Echoff /Smith s. 466) Stort pluss til de kandidatene som ser
dette.
Når det gjelder
utsettelsen av søknadsfristen, er dette en avgjørelse under saksbehandlingen,
og avgjørelsen faller derfor utenfor § 2 b. Dette bør i hvert fall de laudable
kandidatene vite. Det kan neppe forventes at 1. avdelingsstudenter kan trekke
paralleller til lignende prosessledende avgjørelser, men pluss for de som gjør
det.
Noen kandidater vil
muligens gå i fellen og legge avgjørende vekt på at kommunestyrets avgjørelse
rent faktisk er bestemmende for Peder Ås mulighet til å få stipendet. Et visst
trekk synes da å være på sin plass.
Det har vist seg at mange
kandidater også drøfter hvorvidt Peder Ås er «part», jf § ? e). Jeg synes ikke
det er nødvendig, men det bør selvsagt ikke gis trekk til de som foretar
øvelsen Noen kommer også inn på klagefristene. Dette synes jeg er mer perifert,
men heller ikke her har jeg gitt trekk. Dette vil imidlertid kunne stille seg
annerledes dersom kandidatene bruker mye spalteplass på klagefrist.
Spm. 2: Var det en feil at
det ikke ble gitt begrunnelse for avgjørelsene?
Kandidatene bør finne frem
til hovedregelen i § 24 første ledd som sier at enkeltvedtak skal grunngis. En
del kandidater vil trolig deretter bare henvise til drøftelsen under spm. 1 og
anse seg ferdige. De laudable bør imidlertid også se § 24 annet ledd annet
pktm. Etter denne bestemmelsen kan forvaltningen unnlate å gi begrunnelse i
saker om fordeling av tillatelser eller andre fordeler mellom flere parter.
De aller flinkeste
kandidatene vil muligens påpeke at lovens ordlyd ikke er helt klar her. Etter §
24 annet ledd første punktum kan forvaltningen unnlate å gi begrunnelse når en
søknad innvilges og det ikke er grunn til å tro at noen part vil være
misfornøyd med vedtaket. I annet punktum heter det: «Det samme gjelder i saker
om fordeling av tillatelser eller andre fordeler mellom flere parter.
Spørsmålet er formuleringen «Det samme gjelder» innebærer at begrunnelse bare
kan unnlates hvor det «ikke er grunn til å tro at noen part vil være misfornøyd
med vedtaket», jf. første punktum i.f.
Etter gjeldende rett kan
neppe en slik begrensning innfortolkes, men de kandidater som ser
problemstillingen bør få uttelling. Særlig bra er det om forholdet drøftes med
en henvisning til søkernes mulighet til å kreve etterfølgende begrunnelse, jf.
tredje punktum.
En del kandidater er
upresise i sine henvisninger. De viser f eks. til § 2‑1 annet ledd, uten
å klargjøre hvorvidt de sikter til forste eller annet punktum. De som evner å
uttrykke seg presist bar gis uttelling for det.
Spm. 3: Har Peder Ås rett
til å se de andre søknadene?
Kandidatene må finne frem
til hovedregelen i § 18. De bør også se at søknadene kan inneholde opplysninger
som faller inn under § 19 b.
Søknadene vil etter
oppgaveteksten inneholde en prosjektbeskrivelse, angivelse av antall ansatte,
budsjett og en beskrivelse av hva stipendmidlene tenkes brukt til. Det er lite
sannsynlig at disse opplysningene (fra interiorbutikken, barnehagen og
bilverkstedet) kan anses å inneholde «forretningsmessige analyser, beregninger
eller forretningshemmeligheter» av en slik art at «andre kan utnytte dem i sin
egen næringsvirksomhet».
De færreste ‑ om
overhodet noen ‑ vil også drøfte innsynsretten ut fra offentlighetsloven.
Skulle det imidlertid være noen som ser at offentlighetsloven på dette punkt
faktisk synes å gå lengre enn forvaltningsloven, bar det gi solid uttelling.
For nærmere redegjørelse viser jeg til Eckhoff/Smith s. 479 nederst. Jeg fikk
dessverre rett i mine antakelser; selv ikke de beste kandidatene ser muligheten
her.
Noen kandidater har
drøftet om søknadene omfattes av «sakens dokumenter», jf. § l8. Mange har med
hell trukket inn offentlighetsloven § 3 ‑ «dokumenter som er kommet inn
til forvaltningen». Pluss til de som får med seg dette
Spm. 4 a) Var banksjefen
inhabil?
Kandidatene må her finne
frem til fvl. § 6. De kandidater som påpeker at banksjefen ikke er «offentlig
tjenestemann» og trekker inn § 10 bar gis pluss.
Etter min mening er det
greit om kandidatene kort slår fast at ingen av inhabilitetsgrunnene i § 6
første ledd kommer til anvendelse. Kandidatene kan deretter gjerne si litt
generelt om annet ledd før de gir seg i kast med selve subsumsjonen.
Kandidatene bar få frem at det etter lovens ordlyd må foreligge «særegne
forhold» for at inhabilitet skal statueres.
Det er flere momenter som
må vurderes; slektskapet, medlemskapet i foreningen og deres felles
fritidsaktiviteter. Ingen av disse forholdene vil isolert sett innebære
inhabilitet, og forholdene er neppe heller samlet sett tilstrekkelig til å
gjøre banksjefen inhabil. Det er vanskelig å si noe generelt om drøftelsene,
men kandidatene bør ha en del å gå på her.
Noen kandidater vil
muligens trekke inn at forholdet mellom Ås og banksjefen egentlig burde tale
til Ås fordel. Dette vil imidlertid være å blande kortene.
De flinkere bør få en del
ut av at Lillevik Sparebank vil kunne ha økonomisk interesse i hvem som
etablerer seg i kommunen. Det dreier seg imidlertid om en fremtidig og
hypotetisk interesse, og det skal nok en del til for å statuere inhabilitet
her.
Etter lovens ordlyd skal
det legges vekt på om habilitetsinnsigelsen er reist av en part. Det er
imidlertid ikke innlysende at dette bar tillegges særlig vekt så lenge
forholdet vurderes etter at forvaltningsvedtaket er truffet. Det er fint om
dette problematiseres i drøftelsene.
Jeg synes gjennomgående at
kandidatene er lite f inke til å bruke de momenter som oppgaven gir. Det er f.
eks. svært få som drafter hvorvidt bankens fremtidige interesse kan ha noen
betydning. De kandidatene som «bruker» opplysningene i oppgaven, bør få
uttelling.
Noen kandidater trekker
utfallet av saken inn i drøftelsen. Dette er en farlig vei og gå, og vil kunne
betinge trekk.
Spm. 4 b) Var ordføreren
inhabil?
Det er positivt om
kandidatene ser at heller ikke ordføreren er «offentlig tjenestemann», jf.
§ 10. Det har vist seg at
mange tror ordføreren er offentlig tjenestemann og det bør etter mitt skjønn
passere.
Utgangspunkt for
drøftelsen må også her tas i «særegne forhold», jf. § 6 annet ledd. Kandidatene
bør vite at det skal adskillig til for at politisk valgte personer blir
inhabile pga. av politiske standpunkt. Stipendkomiteen er oppnevnt av
kommunestyret, og det må legges til grunn at kommunestyret kjente til
ordførerens politiske oppfatninger. Generelt kan det ikke medføre inhabilitet
at politikere jobber for å fremme politiske målsetninger, og de er heller ikke
inhabile selv om deres standpunkt i en sak bestemmes av politiske holdninger
eller programmer. Jeg kan vanskelig se at ordføreren er inhabil, men som alltid
er det kandidatenes drøftelse og ikke konklusjonen som er viktigst.
Habilitetsdrøftelsene gir
ofte en god pekepinn på kandidatens modenhet. Her gis kandidatene anledning til
å vurdere ulike hensyn og momenter opp mot hverandre, og de prøves i sin
juridiske forståelse. Min erfaring er at de kandidater som klarer å gi
balanserte og fyldige drøftelser her, ofte også forsvarer laud samlet sett.
Habilitetsdrøftelsene vil således kunne være en god indikasjon når det gjelder
kandidater som ligger på vippen mellom laud og haud.
Spm. 5: Har Marte
reklamert i tide?
Reklamasjonsspørsmålet
reiser en rekke problemstillinger, og kandidatenes evne til å disponere drøftelsen
settes på prøve. Vi vil trolig se en rekke forskjellige fremgangsmåter, og som
vanlig er det ingen fasitsvar. Avgjørende for bedømmelsen må være om kandidaten
klarer å behandle alle de problemstillingene som reises. Evnen til å gi en
ryddig, klar og balansert drøftelse vil også ha stor betydning for karakteren.
Utgangspunktet for
drøftelsen bør være hvilket tidspunkt reklamasjonsfristen starter å løpe.
Kandidatene må se kjl § 32, og problematisere når Marte «burde oppdaget
mangelen».
Kandidatene bør trekke inn
§ 31(1). Regelen kommer ikke til anvendelse ved forbrukerkjøp, jf. § 31 (4) og
§ 4 (2), og dette må drøftes. Det er positivt om kandidatene tar utgangspunkt i
lovens uttrykk « personlig bruk» . Marte er forfatter og skrivebordet skal
brukes på hennes hjemmekontor, og det kan argumenteres for at dette er rent
yrkesøyemed. Oppgaven gir imidlertid ingen sikre holdepunkter og begge
løsninger bør derfor godtas.
Forutsatt at det dreier
seg om et forbrukerkjøp, vil fristen neppe starte å løpe før Marte er tilbake
fra studieturen. Er det derimot ikke forbrukerkjøp, synes jeg mye taler for at
Marte «burde oppdaget» mangelen før hun reiset, j f. § 32 (1) sml. § 31 (1).
Forbausende mange utelater
drøftelsen av når fristen starter å løpe. Dette er en klar svakhet som det bør
trekkes for. Kandidater som fastslår at det dreier seg om næringskjøp, og
likevel hopper over § 31, må på samme måte få minus.
Etter § 32 (1) må det
reklameres «innen rimelig tid». Dette er en rettslig standard og løsningen vil
bl.a. avhenge av hvorvidt det er forbrukerkjøp eller ikke. I førstnevnte
tilfelle vil jeg mene at Martes telefonhenvendelse 2 måneder og 1 uke etter at
hun fikk bordet er «innen rimelig tid». Er det derimot ikke et forbrukerkjøp,
er fristen kortere og jeg vil tro at grensen vil gå et sted rundt en måned. (Se
nærmere nedenfor) Noen fir kandidater har her lagt en viss vekt på at Ås kjente
til at Marte skulle på reise og dermed bli borte lengre. Etter mitt skjønn er
dette et relevant moment, ogjeg har gitt uttelling til de som har begrunnet
standpunktet.
Det neste kandidatene må
ta stilling til er når reklamasjonsfristen ble avbrutt, eller sagt på en annen
måte; når reklamasjon ble foretatt. Etter § 32 (1) skal reklamasjonen gi
melding om « hva slags mangel» det gjelder. Martes postkort fra Nepal oppfyller
strengt tatt ikke dette vilkåret. På den annen side gir postkortet Ås et klart
forvarsel om at kunden ikke er fornøyd og at mangelsbeføyelser kan bli gjort
gjeldende. I hvert fall hvis kjøpet regnes som forbrukerkjøp, taler gode
grunner for å anse kortet som reklamasjon. De feste kandidater nøyer seg med å
fastslå at postkortet ikke angir mangelen, og følgelig kan det ikke regnes som
reklamasjon. De som går lengre og drafter hvorvidt postkortet på tross av dette
kan regnes som reklamasjon, fortjener pluss.
Forutsatt at kortet anses
å oppfylle vilkårene for nøytral reklamasjon, bør kandidaten drøfte hvorvidt
det er tidspunktet for postleggelsen av kortet som avbryter fristen, eller om
fristen først avbrytes når kortet kommer til Ås kunnskap. Noen få kandidater
vil kjenne til regelen i kjl § 82, men det må også kunne gi uttelling om
kandidatene drøfter spørsmålet på mer generelt grunnlag, gjerne med
utgangspunkt i avtaleloven §§ 2, 3 og 7. Blant mine besvarelser har det kun
vært en som har problematisert dette.
Etter mitt skjønn vil
denne reklamasjonen være innenfor «rimelig tid» selv om det ikke dreier seg om
forbrukerkjøp. I disse tilfellene kan det imidlertid stilles spørsmål om ikke
avsender bør bære risikoen for en evt. sen postgang. Jeg tviler på om noen av
kandidatene vil problematisere dette, men i såfall ligger det an til pluss.
Dersom kortet ikke anses
som nøytral reklamasjon, må i alle fall telefonsamtalen anses som reklamasjon
både etter § 32 (1) og § 39 (2). Kandidatene bør vite at loven ikke oppstiller
noe skriftlighetskrav. Mye taler imidlertid for at denne reklamasjonen, utenfor
forbrukerkjøpstilfellene, er for sent fremsatt.
Noen kandidater trekker
inn § 33 og legger vekt på at Ås bevist har endret skrivebordet. Jeg synes ikke
bestemmelsen er helt treffende, men ved vurderingen av hvorvidt reklamasjonen
er «innen rimelig tid» må en kunne legge vekt på at det dreier seg om
forsettlige fell fra Ås side.
Som nevnt innledningsvis
stiller denne drøftelsen store krav til disposisjon. De kandidatene som får
frem at løsningene i star grad vil avhenge av om kjøpet er forbrukerkjøp, og
som drøfter problemstillingene under begge forutsetninger, bør gis uttelling.
Dette spørsmålet har vist seg vanskelig for de f este, men skiller bra mellom
de gode og de svakere kandidatene.
Spm. 6: Foreligger
det mangel ved skrivebordet?
Etter mitt skjønn vil det
være mest hensiktsmessig å drøfte mangelsspørsmålet ut fra § 18 «opplysninger
som selgeren har gitt i sin markedsføring». Noen vil kandidater vil imidlertid
trolig anvende § 17. Dersom dette knyttes opp mot uttrykket «avtalen» i § 17
(1) og kandidatene presiserer at annonsen må ansees som en del av avtalen, bør
dette passere uten trekk.
Kandidatene må drøfte både
avviket på høyden, samt at skrivebordet hadde skuffer i stedet for skap. De bør
her relativt raskt komme til at begge forhold utgjør «mangel». Kandidater som
mener at det ikke foreligger mangel fordi skuffene gjør bordet mer
«verdifullt», bør trekkes.
Spm. 7: Har
Marte rett til å heve kjøpet?
Hjemmel for å kreve heving
på grunn av mangel er § 39. Det er et vilkår for heving at manglene samlet sett
medfører et «vesentlig kontraktsbrudd».
Det bør forventes at de
flinkere kandidater trekker inn forholdet til § 26, som er en spesialregel for
heving av «tilvirkningskjøp». § 26 gjelder imidlertid kun ved heving pga.
forsinkelse. Dette følger av lovens system og er omtalt i pensumlitteraturen. I
forarbeidene var det foreslått en lignende regel for mangler, men regelen ble
sløyfet.
Selv om § 26 ikke er
direkte anvendelig, bør kandidatene ved vesentlighetsvurderingen etter § 39
trekke inn de hensyn § 26 hviler på. Synspunktet er at heving ved
tilvirkningskjøp vil ramme selgeren hard. I det foreliggende tilfellet vil imidlertid
en hevning neppe være ødeleggende for Ås. Mye tyder på at han vil kunne selge
bordet selv om bordplaten er noe større enn vanlig, og han synes også å ha
muligheten til å «sage av» bordplaten før han selger det.
Her må en også kunne
trekke inn at manglene er utført bevist av Ås, uten at han har klarert
forholdet med Marte. Dette kan tale for at en legger mindre vekt på hvorvidt en
heving vil ramme ham hardt.
Ved
vesentlighetsvurderingen bør kandidatene ellers få frem at manglene ikke
gjelder sentrale egenskaper ved skrivebordet. At høyden er i samsvar med vanlig
standard for skrivebord har ingen betydning for hvorvidt det foreligger en
mangel, men må tillegges vekt ved vurderingen av om det foreligger et vesentlig
kontraktsbrudd. Det samme gjelder for den «verdiøkning» skuffene innebærer. Jeg
kan vanskelig se at manglene gir rett til å heve kjøpet.
Karakterer og bedømmelse
Ved bedømmelsen av
besvarelsene synes det nærliggende å legge omtrent like stor vekt på de to
delene. Kjøpsrettsdelen er muligens samlet sett noe enklere, men til gjengjeld
stiller reklamasjonsdrøftelsen store krav til kandidatene. Jeg vil komme
nærmere tilbake til dette i den endelige utgaven av sensorveiledningen.
Blant de besvarelsene jeg
har rettet, har det vært få stryk. Oppgaven inneholder ingen spesielle
fallgruver, og de strykene jeg har satt skyldes generell kunnskapsmangel. Så
lenge kandidatene finner frem til de f este rettslige utgangspunkt for
drøftelsene, og gjør et visst forsøk på å drøfte faktum opp mot loven synes jeg
det bør gis bestått.
For åfå laud må
kandidatene i utgangspunktet finne alle rettsgrunnlagene. Mindre feilskjær må
likevel kunne godtas, f. eks. at det vises til kjl. § 17 i stedet for § 18 i
spørsmål 6. 1 tillegg må kandidaten gjennom sine drøftelser vise at han/hun
behersker juridisk metode. Det er ikke tilstrekkelig å angi nakne momentlister,
kandidaten må også kunne veie momentene opp mot hverandre. Ved tvilstilfeller
kan det være hensiktsmessig å se hvordan kandidatene har lost spørsmål ‑1,
5 og 7.
Blant mine besvarelser har
det vært to kandidater på grensen til kfl. Jeg har lagt vekt på hvorvidt
kandidatene raskt finner frem til de rettslige problem og at drøftelsene vitner
om forståelse. For å oppnå kfl. bør det forventes en rettskildemessig tilnærming
til problemene og det må også stilles krav til presisjon i språket. På denne
oppgaven vil det være vanskelig å oppnå kfl. uten å ha overbevist på spørsmål
5.
Oslo 7. juni 1998