Teoretisk oppgave,
1. avd. Juss. grunnfag ‑ Universitet Tromsø‑ vår 1999. Gammel
modell
"RETTSPRAKSIS
SOM RETTSKILDEFAKTOR"
Anbefalt litteratur: Erik Boe, Innføring i Juss, bind
I ‑ juridisk tenkning og rettslære , unntatt del 2 og 4 (1996).
Kandidatene bør innledningsvis avgrense oppgaven mot
domstolenes rettskapende virksomhet, et emne som i utgangspunktet faller
utenfor oppgaven å behandle. Boe behandler domstolenes rettskapende virksomhet
i forbindelse med behandling av ‑rettspraksis som rettskildefaktor‑
se side 246. Dette gjør vel at det må aksepteres at også spørsmålet om
rettskapende virksomhet behandles. En redegjørelse for dette bør ikke være
omfattende.
Kandidatene bør si noe om begrepet
"rettskildefaktor" samt forholdet mellom "rettsregel" og
rettskildefaktor". Kandidatene bør videre få frem at prosessen mot å finne
frem til rettsregelen er styrt av rettskildeprinsipper. Det er positivt om
kandidatene sier noe om rettskildeprinsippene, at de er "metanormer" ‑
i det vesentlige utviklet av rettspraksis‑ i stor utstrekning vage og
skjønnsmessige. Kandidatene kan innledningsvis si noe om hensyn for og mot å
anvende rettspraksis som rettskildefaktor.
Kandidatene bør ikke avgrense mot underrettspraksis
men det er naturlig at hovedvekten i oppgaven er om Høyesterettspraksis.
Oppgavens spørsmål er hvilken betydning rettspraksis
har når en skal finne ut hvilken rettsregel som gjelder. Ved behandlingen av
rettspraksis som rettskildefaktor gir det en god disposisjon å knytte
fremstillingen til sonderingen mellom relevans , slutning og vekt.
Relevansspørsmålet
De fleste kandidater vil nok kun si at rettspraksis
har relevans. Det gir pluss om kandidatene sier noe om spesiell relevans.
Slutningspørsmålet
Kandidatene bør få frem at det må foretas en tolkning
av dommen for å få frem det den gir utrykk for av rettskildemessige verdi. Det
gjelder de samme rettskildeprinsipper ved rettsavgjørelser som slutning fra
lovtekst, forarbeider . Stikkordsmessig nevnes: ‑ ord tolkes i sin
kontekst og etter dets betydning på språkføringstidspunktet ‑ betydningen
av at domstolenes oppgave er å løse konkrete tvister.
Vektspørsmålet
Dette er den sentrale del av oppgaven. Kandidaten må
få frem at rettspraksis sin vekt varierer ved: ‑ egenskaper ved den
enkelte dom av betydning for vekten (egenvekt eller spesiellvekt) ‑rettskildefaktorer
av betydning for rettspørsmålet ‑ deres relative vekt.
Momenter av betydning for vektspørsmålet (egenvekt):
alder, dissens, instans (plenumsdommer), rettsområdet, kontinuitet, forbehold i
dommen som begrenser betydningen, hvor klare slutninger kan trekkes ut fra
dommen, relevante likhet/ulikhet i den aktuelle sak og den tidligere
Høyesterettsdom, hvem er rettsanvender (plenumsloven). Det kan ikke forventes
at kandidatene skiller mellom hvilke uttalelser i dommen som skal tillegges
større eller mindre vekt, dvs uttalelser som er nødvendig ‑ ikke er
nødvendig ‑ for resultatet. Kun summarisk opplistning av momentene gir
ikke den store uttelling. De gode kandidatene bør kommentere momentene, særlig
har de en oppfordring til å si noe om underinstansavgjøelsenes vekt.
Kandidatene bør og si noe om forholdet til de andre
rettskildefaktorene. Den generelle vekt til en dom avhenger av hvilke
rettskildefaktorer som trekker i motsatt retning. Boe tar opp forholdet
lovtekst ‑ rettspraksis på side 190. Det bør føre til betydelig trekk om
kandidatene forutsetter en absolutt rangorden mellom rettskildefaktorene.
Kandidatene kan komme inn på predjukatslæren.
Kandidatene bør da få frem at begrepet "predjukat" relaterer seg til
hvor stor vekt en dom skal ha i en senere salt.
Av erfaring som sensor i 1996 da det ble gift en
lignende oppgave forventer jeg at kandidatene har problemer med å si presist
når en dom er et predjukat. Utgangspunktet må være at Høyesterettsdommen blir
et predjukat i og med selve dommen, ikke når den anvendes som et predjukat i en
senere dom, Lærebok se side 246 er på dette punkt ikke helt klar noe som må få
betydning for vurderingen av en slik glipp.
Boe legger vel til grunn at et predjukat har 3
kjennetegn: ‑ kun Høyesterettsdom er predjukat ‑ kun domsgrunnene
ikke domsresultatet har predjukatsvirkning ‑ et predjukat forutsetter at
en rettsetning som er slått fast i en tidligere Høyesterettsdom, blir fulgt
fordi den er slått fast i en Høyesterettsdom.
Det antas at (muligens) vil kun de beste kandidatene
komme inn på de tre måter å betrakte predjukater/dommer på. Dersom kandidatene
får frem kritikken mot bruk av predjukatslæren må det honoreres for dette.
Denne går vel ut på at det har lite for seg å betegne noen dommer som
predjulcater når normene for hva som er et predjukat er så vage, det er uansett
et spørsmål om større eller mindre vekt.
Vurdering
Oppgaven er sentral og det bør derfor kunne forventes
en del av kandidatene. Til 1. avd. er det likevel begrenset hvilken forståelse
en kan forvente at kandidatene har fått. For å bestå må kandidatene vise en
viss forståelse og må kunne si noe om vektspørsmålet. De beste kandidatene må
trekke på øvrige deler av den anbefalte litteratur i besvarelsen, forklare de
ulike begrep relativt presist, og gå noe i dybden særlig under vektspørsmålet.
Det må honoreres for gode eksempler og drøftelser knyttet til disse.
"STILLINGSFULLMAKT"
Anbefalt litteratur: Jo Hov, Avtaleslutning og
ugyldighet, kap 1‑12, 16, særlig kap 16 er relevant (ny ordning). T
Bråthen, Foretaksrett, kap IV særlig s 141 ‑146. (gammel ordning)
Innledningsvis bør det klargjøres hva en
"fallmakt" er og hva det innebærer. Kandidaten må få frem at
fullmektigen innenfor visse rammer har rett ‑ en kompetanse til å
disponere i annens navn og slik stifte rett og p1ikt på den annens vegne. Dvs
at fullmektigen kan disponere (eventuelt være adressat for disposisjon) med
samme virkning som om disposisjonen var foretatt av, eller overfor, den
representerte selv. Fullmektigen blir stående utenfor avtalen.
Kandidatene bør videre nevne de ulike typer
fullmaktstyper. Det er positivt om det kort sies at årsak til at en skiller
mellom de Mike typer fullmaktstyper, at medkontrahentens grunnlag for å vurdere
hva fullmektigen har kompetanse til, er ulik ved fullmaktstypene.
Sentralt i oppgaven må være selve begrepet
"stillingsfullmakt men kandidatene må og behandle spørsmålet om
overskridelse ‑ tilbakekall av fullmakt my og kandidatene kan i innledningen
med fordel si noe om forholdet mellom fullmektigens materielle rett og
legitimasjon til å binde oppdragsgiver.
"Stillingsfullmakt" ‑ avt § 10 2.
ledd Kandidatene må si noe om begrepet stillingsfullmakt, Etter avtl. § 10, 2.
ledd er en stillingsfullmakt et fullmaktsforhold som oppstår ved at
fullmektigen her en ‑ stilling ‑ etter avtale med fullmaktsgiveren
som ‑ e er lov eller sedvane medfører rett til å binde fullmaktsgiver.
Hvis det hverken ut fra lov eller sedvane kan utledes
hvilken kompetanse stillingshaveren har innehar fullmektigen ikke
stillingsfullmakt. Stillingsfullmakt kan en ha ved ordinære ansettelser,
offentlig eller privat og ved oppdrag.
De beste kandidatene vil muligens si noe om at kravet
til avtale ikke tolkes slik, i følge J Hov s 330 "at det er et krav om
"avtale" i streng juridisk‑teknisk forstand", samt om
stillingsfullmakt ved offentlige ansetteler. Sedvane tolkes vidt: skikk og bruk
‑ Fast praksis vanlig oppfatning i bransjen ol. Kandidatene bør kunne
komme med eksempler på hvor loven sier noe om stillingsinnehaverens kompetanse
(signatur og selskapsfullmakt er behandlet kort på s 338 ‑ J Hov, Bråthen
s 143).
Kandidaten bør komme inn på overskridelse av rett og
legitimasjon for stillingsfullmektig. J Hov disponerer dette slik ‑
fullmektigen handler innenfor sin rett ‑ fullmektigen handler utenfor sin
rett men innenfor sin legitimasjon ‑fullmektigen handler utenfor rett og
legitimasjon ‑ godkjennelsesadgangen ‑ rettstap ved passivitet.
Utgangspunktet er da, som kandidaten bør få frem i
løpet av oppgaven, at sålenge fullmelktigen handler innenfor det han er
materielt berettiget til, så etableres rett og p1ikt mellom fullmaktsgiver og
medkontrahent. Fullmektigens rett beror på hvilke instrukser som arbeidsgiver/ ppdragsgiver
har gitt.
Handler fullmektigen utenfor sin rett men innenfor
sin legitimasjon vinner medkontrahenten rett dersom han er i god tro, avtl.§
11. Kandidatene kan med fordel si noe om begrunnelsen for dette, nemlig at
fullmektigen fremtrer som berettiget og det er fullmaktsgiveren som er årsak
til dette. Kandidatene bør si noe om stillingsfullmaktens rammer. Det
avgjørende for legitimasjonsgrensen i § 10, 2. ledd er angitt til hva som etter
"lov ‑ sedvane" tilligger stillingsinnehaveren. I relasjon til
alternativet sedvane er det sentralt hva den alminnelige oppfatning av
stillingen er. Andre Momenter : bransje, stillingsbetegnelse, fullmektigens
funksjon i virksomheten, avtalens karakter.
Det er positivt om kandidaten ser at god tro ikke
alltid fører til at fullmaktsgiver er bundet. Det er antatt også ved
stillingsfullmakt, at en tildeling av fullmakt er ugyldig av grunn som kan
gjøres gjeldende (sterke ugyldighetsgrunner sinnsykdom ‑ falsk) vil
medkontrahenten ikke vinne rett.
Handler fullmektigen utenfor sin legitimasjon kommer
ikke noen bindende avtale i stand uansett god tro.
Det er positivt om kandidatene nevner
godkjennelsesadgangen samt at en kan bli bundet ved passivitet.
Tilbakekall av stillingsfullmakten skjer ved at
fullmektigen fjernes, avtl § 15,(se og § 14). Kandidatene bør drøfte hva dette
kan innebære: ‑ fysisk fjerning av arbeidstager ‑ gyldig oppsigelse
‑ tilbakekall av oppdrag ‑varsling av medkontrahenter ‑
tilbakelevering av dokumenter som gir legitimasjon
Bestemmelsene i § § 19, 20, 21, 23 og 25 er det e.m.m
ikke nødvendig å gå inn på.
Vurdering:
Pensumdekningen er bedre for ny enn for gammel
studieordning. Oppgavens tema er relativt kortfattet behandlet i Bråten,
Foretaksrett, noe som sensorene bør være oppmerksom på ved karakterfastsettelsen.
Oppgaven er muligens ikke helt enkel å avgrense i og
med at deler av det som det spørres etter er mer generell fullmaktslære:. For å
bestå må kandidatene vise at de forstår hva en fullmakt ‑
stillingsfullmakt er, samt k‑unne redegjøre for begrepene rett og
legitimasjon, i oppgavens sammenheng. Besvarelsene kan være greit laudable uten
at kandidatene går i dybden i drøftelsene. Dette må sees i sammenheng med at
det er en 1/2 dags oppgave. Jeg legger til grunn at de to oppgavene skal telle
like mye.