UTKAST TIL SENSORVEILEDNING ‑ VÅR 19991 AVD
TROMSØ, GAMMEL MODELL ‑ TEORIOPPGAVE NR 2:
"KJØPSLOVENS
REKLAMASJONSREGLER”
0.
Innledning
Her
følger et utkast til sensorveiledning til oppgaven. Kommentarer mottas gjerne.
Jeg vil av eget tiltak komme med suppleringer/kommentarer etter at jeg har lest
min del av besvarelsene.
1.
Oppgavens dekning i pensum og tilleggslitteratur. mm
I
Pensummlitteraturen dekkes emnet først og fremst i Martinussen: Kjøpsrett s 111‑115.
I det som er oppført som tilleggslitteratur for studentene, finnes det stoff
også i Wyller: Kjøpsretten i et nøtteskall 3 utg 1997 , Selvig: Kjøpsrett til
studiebruk og Knophs oversikt til Norges rett.
2.
Generelt om oppgaven
Reklamasjonsreglene er sentrale i kjøpsretten. Det
gis en samlet omtale av reglene i pensum. Dette bør derfor være kjent stoff for
studentene. På den annen side er nok oppgaven krevende, idet den omfatter
kjøpslovens reklamasjonsregler generelt. Det er mange lovbestemmelser og det
vil nok være en utfordringen for studentene å disponere stoffet på en
oversiktlig måte. Mest naturlig er det kanskje å behandle
forsinkelsestilfellene og mangelstilfellene hver for seg.
3.
Nærmere om hva besvarelsene bør inneholde
Nedenfor
følger en oversikt over punkter som det er naturlig å ha med i besvarelsen.
Dette er ikke ment som en mønsterdisposisjon; det er mange muligheter å
disponere stoffet på.
3.0
Avgrensing av oppgaven
Det
er kjøpslovens reklamasjonsregler som skal behandles. Avhendingslovas regler
faller utenfor. Det samme gjelder reglene i bustadoppføringslova. Dersom
kandidatene på enkelte punkter sammenligner reglene og f eks peker på
ulikheter, må dette være greit.
Reklamsjonsreglene har en sammenheng med
foreldelsesreglene. Studentene er kjent med foreldelsesreglene fra pensum. Det
er fint om kandidatene nevner og forklarer (kort) sammenhengen mellom
regelsettene. Det vil imidlertid bære galt av sted om foreldelsesreglene gjøres
til noe hovedpoeng.
3.1 Hva er reklamasjon?
Kandidatene bør forklare hva som menes med
reklamasjon. I pensum forklares dette slik: Ved kontraktbrudd fra den ene av
partene må den annen part gjøre den part som har misligholdt oppmerksom på at
det foreligger et kontraktbrudd og at krav vil bli fremmet.
3.2 Begrunnelse for reklamasjon
Kandidatene bør komme litt inn på begrunnelsen for
reklamasjonsreglene. Her er det innrettelseshensynet, bevissikringshensynet og
prosesshensynet (man sier gjerne at reklamasjonsreglene har en
prosessavvergende funksjon) som er det sentrale.
3.3 Når er reklamasjon etter kjøpsloven aktuelt?
Reklamasjon er aktuelt ved kontraktbrudd fra en av
partenes side. Det kan enten være ved forsinkelse (total eller delvis
forsinkelse) eller ved mangelfull levering (faktiske mangler og rettslige
mangler). Det gjelder derimot ingen reklamasjonsfrist ved forsinket betaling
fra kjøpers side, se likevel om § 52 tredje ledd nedenfor.
Noen kandidater vil muligens gå inn på øvrige
spørsmål i tilknytning til mislighold, f eks når foreligger forsinkelse, når
foreligger mangel, hvilke misligholdsbeføyelser kan gjøres gjeldende. Dette
faller imidlertid utenfor oppgaven.
3.4 Nærmere om de enkelte reklamasjonsregler
3.4.1 Reklamasjon ved manglier
a) De generelle regler om mangler finnes i kjøpsloven
§ 32. Her bør kandidatene få fram at det er tilstrekkelig med en nøytral
reklamasjon, dvs en melding som gir selgeren varsel om at kjøper mener å ha
fått mangelfull levering og en angivelse av hva slags mangel kjøper mener
foreligger. Kandidatene bør også få fram at bestemmelsen inneholder to ulike
reklamasjonsfrister; en relativ reklamasjonsfrist og en absolutt
reklamasjonsfrist.
For så vidt gjelder
den relative reklamasjonsfrist, så må reklamasjonen framsettes "innen
rimelig tid etter at [kjøperen] oppdaget eller burde oppdaget [mangelen]".
Kandidatene må her drøfte utgangspunktet for fristen, som er det tidspunkt
kjøperen "oppdaget eller burde oppdaget mangelen". Her bør
kandidatene nevne sammenhengen med §§ 20 og 31 om kjøperens undersøkelse før og
etter levering. De bør få fram at § 31 ikke gjelder ved forbrukerkjøp, men at
dette ikke gjør det risikofritt for forbrukerkjøper å unnlate å se nærmere på
leveringen etter å ha mottatt den. Det kan gjeme tenkes at også forbrukerkjøper
"burde oppdaget" mangelen, selv om han ikke har den "undersøkelsesplikt"
som § 31 statuerer.
Videre må kandidatene
drøfte fristens lengde ‑ "innen rimelig tid". Hva som skal
anses som rimelig tid må bedømmes konkret i det enkelte tilfelle. Sentrale
momenter vil være partenes stilling (f eks forbrukerkjøp eller kjøp mellom
næringsdrivende og kontraktsforholdets art.
Kandidatene bør komme inn
på hvordan fristen avbrytes. § 32 første ledd fastsetter at kjøperen "gir
selgeren melding". Det stilles ikke særlige formkrav til meldingen.
Meldingen må imidlertid ha et slikt innhold at den framstå som et varsel om at
Kjøperen anser leveransen som kontraktsstridig og at kjøper vil påberope dette
som grunnlag for et rettslig krav. Videre må meldingen framsettes overfor
"selgeren". Se om reklamasjon overfor tidligere salgsledd under e)
nedenfor.
Bestemmelsene om absolutte
reklamasjonsfrister framgår av § 32 annet og tredje ledd. Kandidatene må få
fram at utgangspunktet for fristen er "den dag da [kjøperen] overtok
tingen", jf annet ledd, og at fristens lengde er henholdsvis 2 og 5 år, jf
annet og tredje ledd. Vilkårene for at det er 5‑årsfristen som gjelder er
at man står overfor et forbrukerkjøp og at "tingen eller deler av den er
ment å vare vesentlig lengre". Kandidatene bør omtale når man har med
forbrukerkjøp å gjøre, jf § 4 annet ledd. Noen inngående drøftelse av dette vil
normalt være lite heldig. Derimot bør kandidatene si en del om hva som ligger i
at tingen er ment å vare lenger enn 2 år. Eksempler på slike varer bør nevnes.
Det er et pluss om kandidatene nevner at det ved reklamasjoner så lang tid
etter kjøpet kan oppstå vanskelige bevisspørsmål. Videre er det et
pluss om kandidatene kort
nevner § 41 første ledd siste punktum, som inneholder unntak fra den absolutte
reklamasjonsfrist ved rettsmangler.
Kandidater som får fram
forholdet mellom de absolutte og relative reklamasjonsfrister bør honoreres, De
relative og absolutte frister løper som kjent parallelt, slik at mangelskravet
går tapt hvis kjøperen oversitter en av dem. Oppdages mangelen etter 3 måneder,
kan kjøperen ikke vente til like før utløpet av den absolutte reklamasjonsfrist
før han reklamerer. På den annen side er det for sent å reklamere etter at den
absolutte reklamasjonsfrist er ute, selv om kjøperen verken oppdaget eller
burde oppdaget mangelen før dette tidspunkt.
Unntaket fra reklamasjonsreglene der selgeren har
opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med rimelighet og god tro bør kort
nevnes, jf § 33.
b) Kandidatene bør også komme inn på de spesielle
reklamasjonsfrister (spesiell reklamasjon) som gjelder dersom kjøperen krever
avhjelp av mangel eller erklærer heving (§§ 35 annet ledd og 39 annet ledd).
Dersom kjøperen skal påberope seg avhjelp eller heving kan han altså ikke nøye
seg med en nøytral reklamasjon. Han må også ‑ innen rimelig tid etter at
han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen ‑ gi melding til
selgeren om at han krever avhjelp/erklærer heving. Dette i motsetning til det
som gjelder i forhold til andre misligholsbeføyelser, f eks prisavslag, der det
er tilstrekkelig med nøytral reklamasjon, jf a) ovenfor. Kandidatene bør komme
inn på begrunnelsen for at det stiftes særskilte krav til reklamasjon ved
avhjelp/heving.
c) Kjøpsloven § 85 inneholder egne regler om
reklamasjon der kjøperen vil gjøre gjeldende mangelskrav overfor tidligere
salgsledd. Hovedregelen framgår av første ledd: Kjøperen må fremme sitt krav
mot tidligere salgsledd både innen rimelig tid i forhold til sift eget erverv
av tingen Og innen de reklamasjonsfrister som gjelder i vedkommende salgsledd.
I forbrukerkjøp er derimot ikke kjøperen bundet av eventuelt fristutløp i
tidligere salgsledd, jf annet ledd.
3.4.2 Reklamasjon ved forsinkelse
§ § 23, 24, 29 og 52 inneholder særskilte regler om
reklamasjon ved uteblitt eller forsinket levering og betaling.
Kjøpers fastholdelseskrav ved unnlatt levering
bortfaller etter kjøpsloven § 23 tredje ledd dersom kjøperen venter urimelig
lenge med å fremme kravet. Det gjelder en særregel om aktivitetsplikt for
kjøperen ved forespørsel fra selgeren, jf § 24. En tilsvarende bestemmelse som
i § 23 tredje ledd gjelder for selgers fastholdelseskrav ved forsinket betaling
fra kjøperens side, jf § 52 tredje ledd.
Ved forsinket levering fra selgerens side har
kjøperen bare én fristregel: Kjøper kan ikke heve kjøpet med mindre han gir
selgeren melding innen rimelig tid, jf § 29. Andre reklamasjonsregler gjelder
ikke. F eks gjelder det ingen reklamasjonsfrist for kjøpers adgang til å sette
fram erstatningskrav som følge av forsinkelse ved løsørekjøp. Dette i
motsetning til etter avhendingslova § 4‑19 første ledd.
3.4.3 Virkningen av manglende (eller for sent
framsatt reklamasjon)
Virkningen av unnlatt eller for sent framsatt
reklamasjon er at parten er avskåret fra å gjøre misligholdsbeføyelser
gjeldende.
4.
Noen svnspunkter på karakterfastsettingen
Som
nevnt innledningsvis er oppgaven sentral. Mye kan hentes ut av lovens ordlyd.
Bestemmelsene er greit omtalt i pensum. Det må derfor kreves at kandidatene
finner fram til de sentrale bestemmelsene i kjøpsloven ‑ både de som
gjelder ved mislighold fra selgers side og de som gjelder ved mislighold fra
kjøpers side. For å stå må de viktigste bestemmelsene omtales noenlunde
korrekt. For å få laud bør kandidatene på en fornuftig måte redegjøre
hovedtrekkene i bestemmelsene, få fram sammenhengen mellom dem og eventuelt
sammenligne bestemmelsene.
Oslo,
28 mai 1999