Endelig sensorveiledning Praktikum 1. avdeling vår ‑99. Ny og
gammel modell Universitetet i Tromsø
Denne endelige
sensorveiledningen er skrevet etter at jeg har lest 12 besvarelser.
Veiledningen bygger i hovedsak på den foreløpige sensorveiledningen av 12. mai
1999, men jeg har gjort en del tilføyelser når det gjelder bedømmelsen av
besvarelsene.
Oppgaven er delt mellom
forvaltnings‑ og kjøpsrett. Pensumet i er i disse fagene likt for gammel
og ny studiemodell. I forvaltningsrett er pensumet angitt slik:
Torstein
Eckhoff Forvaltningsrett(6. utgave 1997) kap 1‑6, 17‑26.1 og 28‑29
Tilleggslitteratur:
Hans
Petter Graver: Forvaltningsprosessen 1996
Geir
Woxholdt Forvaltningsloven kommentarutgave. (2. utg. 1993)
Arvid
Frihagen: Forvaltningsrett 1. kan 13 og Forvaltningsrett II (5. utg. 1992)
Forvaltningsloven
og Kommunal saksbehandling (6. reviderte utgave 1992)
I kjøpsrett er pensumet
angitt slik:
Roald
Martinussen: Kiøpsrett etter kjøpsloven av 1988 (3.utg. 1996)
Tilleggslitteratur:
Christian
Fr Wyller: Kjøpsretten i et nøtteskall (3. utg. 1997)
Karsten
Gaarder og Bjørn Stordrange: Forelesninger i kjøpsrett (10. utg. 1992)
Knoph
oversiktover Norges rett (10. utg. 1993) §§54 og 55
Oppgaven har vist seg både
enkel og vanskelig. Enkel i den forstand at de aller fleste kandidatene har
skjønt spørsmålene og funnet de sentrale rettsgrunnlag. Vanskelig i den
forstand at få makter å få særlig ut av drøftelsene, og de «godbitene» som er
gjemt til de flinkeste kandidatene, er det få som ser.
Spm. 1: Hadde foreldrene til barna i Julius
klageadgang på avgjørelsen om å la Bamsebo få leie lokalene?
De fleste kandidater starter med å si at
kommunestyret er et forvaltningsorgan, og at
forvaltningsloven dermed får anvendelse. Jeg har
imidlertid ikke trukket de som unnlater å si
noe om dette og i stedet går rett på sak.
Klageretten avhenger for
det første av hvorvidt avgjørelsen er et enkeltvedtak, jf fvl § 28. Det
sentrale spørsmål er om avgjørelsen er truffet under «utøving av offentlig
myndighet», jf § 2 bokstav b) jf § 2 bokstav a). Dette bør problematiseres. Det
er imidlertid overraskende mange kandidater som enten overser vilkåret
fullstendig, eller som slår fast at det dreier seg om myndighetsutøvelse uten å
drøfte. Begge deler bør medføre et visst trekk.
De kandidater som drøfter
vilkåret, tar som regel utgangspunkt i at skolebygningen tilhører kommunens
eiendom, og mange vet at utleie normalt regnes som en privatrettslig
disposisjon slik at forvaltningslovens regler følgelig ikke kommer til
anvendelse.
De flinkere kandidatene bør
imidlertid ikke stoppe her, men drøfte hvorvidt avgjørelsen likevel kan være et
enkeltvedtak. Beslutningen om å leie ut lokalene til en barnehage har utvilsomt
et visst preg av myndighetsutøvelse. Lokalene leies ikke ut til markedspris, og
det er klart at kommunen ønsker å subsidiære bamehagedriften ut fra politiske
målsetninger. Etter mitt skjønn dreier det seg her i realiteten om fordeling av
offentlige goder, og reelle hensyn taler da for at forvaltningslovens regler om
enkeltvedtak gis anvendelse. Dette ville også vært resultatet dersom subsidiene
hatt vært gift i form av et driftstilskudd i stedet for gjennom en gunstig
leieavtale, jf Echoff/Smith, 6 utg. s 466.
For det annet avhenger
klageretten av hvorvidt foreldregruppen kan sies å være part eller å ha
«rettslig klageinteresse» etter fvl § 28. Det er relativt klart at foreldrene
ikke er part i saken. Noe mer tvilsomt kan det være om foreldrene har «rettslig
klageinteresse». Her bør kandidatene for det første drøfte om foreldrene har tilstrekkelig
tilknytning til avgjørelsen. For det annet bør det drøftes om foreldregruppen
kan gis klagerett når barnehagen har et eget styre som har besluttet å ikke
påklage avgjørelsen. De færreste kandidater ser denne siste problemsstillingen,
og blant de som ser den er det få som får særlig ut av det.
Personlig er jeg mest
tilbøyelig til å mene at foreldrene ikke har klagerett, men som alltid er det
kandidatenes drøftelse og ikke konklusjonen som er viktig.
Etter mitt skjønn kan det
ikke forventes at kandidater på 1. avdeling skal kunne få særlig ut av
parallellen til tvml. § 54 og «rettslig interesse». De som forsøker å si noe om
dette, bør imidlertid is uttelling.
Spm. 2: Var
ordføreren inhabil i saken om utleie av skolelokalene?
Kandidatene må her finne frem til fvl § 6.
Ordføreren omfattes av denne regelen fordi han «utfører tjeneste eller arbeid
for et forvaltningsorgan» jf § 10. Mange kandidater mener han er «offentlig
tjenestemann» jf § 2 d), men jeg har valgt å ikke trekke noe for dette.
Det kan være naturlig å
starte med § 6 første ledd. Ordføreren satt i styret for AS Næringsbygg og
dette vil trolig lede mange kandidater til § 6 første ledd bokstav e). Det bør
imidlertid raskt slås fast at AS Næringsbygg ikke er part i saken, og at
bestemmelsen følgelig ikke kommer til anvendelse. Noen få kandidater nevner
også første ledd bokstav a), men siden heller ikke sønnen er part, bør også
dette gjøres kort.
Kandidatene kan deretter
gjeme si litt generelt om § 6 annet ledd før de gir seg i kast med selve
subsumsjonen. Kandidatene bør få frem at det etter lovens ordlyd må foreligge
«særegne forhold» som er «egnet til å svekke tilliten» for at inhabilitet skal
statueres.
Det er flere forhold som må
vurderes. For det første ordførerens styreverv. Her bør det påpekes at
Næringsbygg bare har en indirekte interesse i saken. Det skal også bemerkes at
oppgaven ikke gir noen opplysninger om hvorvidt AS Næringsbygg taper på miste
Bamsebo som leietaker, eller om den nye utleiemuligheten tvert om innebærer en
fordel for selskapet. Kandidater som trekker inn forholdet til første ledd
bokstav e) vil kunne score på dette. For det annet må kandidatene drøfte
betydningen av at ordførerens sønn har leilighet i bygården og at mange beboere
syntes barnehagen medførte mye støy. Jeg tror ikke det er tvilsomt at sønnen
ville vært inhabil til å delta i avgjørelsen, jf. feks. Rt 1996 s 64, og mye
taler for at også farens tilknytning regnes som et « særegent forhold» i
relasjon til § 6 annet ledd.
De fleste kandidatene
overser ordførerens ordførerens nære vennskap med den daglige lederen i Julius.
Utgangspunktet er som kjent at det skal må foreligge spesielt nære vennskap for
at dette isolert sett skal være inhabiliserende. Oppgaven gir her få
opplysninger, men samlet sett kan det vel neppe være tvil om at det foreligger
«særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til» ordførerens
upartiskhet. De kandidater som mener vennskapet ikke kan tillegges betydning
fordi avgjørelsen gikk i favør av Bamsebo (og i Julius disfavør) bør etter mitt
skjønn trekkes for manglende forståelse for hensynene bak habilitetsreglene.
Det bør gis pluss til de
kandidater som foretar en samlet vurdering av alle de ovenfor nevnte forhold.
Enkelte kandidater
konkluderer med at ordføreren er inhabil etter første ledd, og unnlater å
drøfte annet ledd. Dette må det trekkes for.
Habilitetsdrøftelsene gir
ofte en god pekepinn på kandidatens modenhet. Her gis kandidatene anledning til
å vurdere ulike hensyn og momenter opp mot hverandre, og de prøves i sin
juridiske forståelse. Min erfaring er at de kandidater som klarer å gi
balanserte og fyldige drøftelser her, ofte også forsvarer laud samlet sett.
Habilitetsdrøftelsene vil således kunne være en god indikasjon når det gjelder
kandidater som ligger på vippen mellom laud og haud.
Spm. 3: Hadde
Sesam barnehage krav på varsel før kommunestyrets avgjørelse om å gi et ekstra driftstilskudd
til Julius?
Kandidatene må raskt finne frem til fvl § 16, og de
bør presisere at bestemmelsen kun får anvendelse på enkeltvedtak. Som nevnt ovenfor er det
imidlertid ikke tvilsomt at tildeling av økonomisk bistand er enkeltvedtak, og
det bør ikke foretas noen lengre drøftelse her.
Avgjørende for om Sesam har
rett til forhåndsvarsel er om barnehagen er part i saken, jf § 2 bokstav e).
Kandidatene må se at det er alternativet «som saken ellers gjelder» som er
aktuelt. Det er positivt om kandidatene får frem at dette omfatter en snevrere
krets enn de som har «rettslig klageinteresse» etter § 28.
Saken dreier seg om
tildeling av et ekstra driftstilskudd, og det er klart at Sesam har en direkte
interesse i å få midlene. Dette er imidlertid ikke tilstrekkelig til å f°a
partsstatus. Det er 18 private barnehager i Tranby og ressurshensyn taler mot å
gi samtlige partsrettigheter. Det er positivt om kandidatene får frem at dette
selvsagt ville stilt seg annerledes dersom Sesam hadde søkt om å få denne
bevillingen. (Men da hadde det til gjengjeld ikke vært særlig aktuelt med
forhåndsvarsel...)
Denne drøftelsen bør kunne
gjøres relativt kort. Noen kandidater vil muligens drøfte unntaksbestemmelsene
i annet ledd. Det er ikke særlig skjønnsomt, og bør betinge trekk med mindre
det gjøres helt kort.
Spm. 4; Var
det en saksbehandlingsfeil at kommunen ikke foretok levekårsundersøkelse, og heller
ikke forela undersøkelsen fra TAS for kommunestyret, i forkant av
tilleggsbevilgningen til Julius?
Etter fvl. § 17 skal kommunen påse at saken er «så
godt opplyst som mulig» før vedtak treffes. Kandidatene må kjenne til at lover
ikke kan tas på ordet, og at det selvsagt ikke kan kreves at forvaltningen har
oversikt over absolutt alle relevante fakta før de treffer sin avgjørelse. Det
er positivt om kandidatene sier litt om hensynet til effektivitet og økonomi.
Det vil trolig være være
ryddig om kandidatene først drøfter leverkårsundersøkelsen og undersøkelsen for
TAS separat, og deretter foretar en samlet vurdering. Det bør imidlertid ikke
gis trekk om kandidatene bare foretar en samlet drøftelse, så lenge dette
gjøres på en oversiktlig måte.
Når
det gjelder levekårsundersøkelsen bør en få frem at denne bare relaterer seg
til én side av begrunnelsen for tildelingen; nemlig hensynet til
småbarnsfamilier med svak økonomi. En bør også drøfte om det er forsvarlig å
broke 35.000 for å få en riktig utdeling av de 100.000,‑.
Når
det gjelder undersøkelsen fra TAS er det et sentralt poeng at kommunestyret
tidligere var orientert om saken. De flinkeste kandidatene vil imidlertid få
frem at dette ikke nødvendigvis er tilstrekkelig. Det må kunne legges til grunn
at kommunestyrer generelt har et meget stort informasjonstilfang, og det er en
reell mulighet for at dike undersøkelsen «drukner i mengden» dersom de ikke
presenteres i tilknytning til den aktuelle sak. Her skal det imidlertid
bemerkes at undersøkelsen ikke synes å ha direkte betydning for avgjørelsen i
saken, men snarere danner et mer generelt beslutningsgrunnlag.
Personlig
er jeg tilbøyelig til å mere at det ikke var en saksbehandlingsfeil at
undersøkelsene ikke ble fremlagt, men her bør begge løsningene godtas.
Spm. 5: Hadde Julius adgang til å heve kjøpet av skapene?
Det
er et vilkår for å kunne heve at det er reklamert i tide, og jeg synes det er
naturlig å starte drøftelsen med dette. Mange kandidater har oversett dette
vilkåret, og det bør medføre et visst trekk.
For
å få en forstandig drøftelse av reklamasjonsspørsmålet, må en få frem hvilket
tidspunkt reklamasjonsfristen startet å løpe. Kandidatene må finne frem til kjl
§ 32 (1), og problematisere når Julius «oppdaget eller burde oppdaget mangelen».
Siden det her dreier seg om næringskjøp ‑noe kandidatene raskt bør slå
fast ‑ kommer § 31 (1) om kjøperens undersøkelsesplikt til anvendelse.
Denne bestemmelsen gir imidlertid ikke særlig veiledning her. Lukten var sterk
allerede ved levering, men siden Peder As påpekte at den kunne vare en dag
eller to, kan fristen ikke starte å løpe før tidligst to dager etter levering.
Kandidatene må videre ta stilling til når reklamasjonen skjedde, og om
dette var innenfor «rimelig tid» jf § 32 (1). Her er det viktig å presisere at
det er tilstrekkelig med såkalt nøytral reklamasjon, og det gjelder heller
ingen foreskrev for reklamasjonen. Den daglige lederen påpekte at lukten var
intens allerede ved leveringen av møblene, og gode grunner kan tale for å anse
dette som tilstrekkelig reklamasjon. I så fall er det ikke tvilsomt at
reklamasjonen har skj edd i «innen rimelig tid».
De
som konkluderer med at nøytral reklamasjon skjedde samtidig med leveringen, bør
subsidiært drøfte om det var tilstrekkelig å reklamere tre uker etter levering.
Personlig mener jeg reklamasjonen er rettidig, men motsatt løsning må godtas
dersom det argumenteres godt. Det er positivt om kandidatene her påpeker at
reklamasjonen tre uker etter levering oppfyller vilkårene i § 39 (2).
For å kunne heve er det
videre et vilkår at det må foreligge en mangel. Etter min mening er det her
naturlig å to utgangspunkt i § 17, og aller helst annet ledd bokstav b). Etter
denne bestemmelsen må tingen passe for det formål selgeren var kjent med da
kjøpet ble inngått. Drøftelsen kan også ta utgangspunkt i § 18 (1) som sier at
tingens må svare til opplysninger selgeren har gitt om tingen og dens
egenskaper. Uansett hvilken hjemmel som brakes, bør kandidatene raskt s1å fast
at det‑dreier seg om en mangel. Dersom det brukes mye plass på denne
drøftelsen kan det ligge an til trekk.
Videre er det et vilkår at
mangelen utgjør et «vesentlig kontraktsbrudd», jf § 39 (2). Her skulle det være
mye å ta tak i for kandidatene, men drøftelsene er likevel gj ennomgående
enkle.
Bare en av de kandidatene
jeg har sensurert så langt, har trukket inn forholdet til § 26. Dette er en
spesialregel for heving av «tilvirkningskjøp». Selv om bestemmelsen strengt
tatt bare gjelder for heving av tilvirkningskjøp, (i forarbeidene var det foreslått
en lignende regel for mangler, men regelen ble sløyfet) vil de hensyn regelen
hviler på få betydning ved vesentlighetsvurderingen etter § 39. Synspunktet er
at heving ved tilvirkningskjøp vil ramme selgeren hardt.
Kandidatene må veie
barnehagens ulemper opp mot Peder Ås ulemper med å ta skapene tilbake. Det
avgjørende vil etter min oppfatning være at lukten ‑ etter
malingsprodusentens forsikring ‑ vil være borte etter 2 måneder, og
ulempen for barnehagen er følgelig at de vil være uten skap i denne perioden.
Ulempen for barnehagen er da neppe større enn at de må nøye seg med andre
misligholdsbeføyelser enn hevning. Jeg synes likevel ikke at det bør gis trekk
til de kandidater som kommer til motsatt konklusjon.
Som jeg skal komme tilbake
til like nedenfor, vil Julius også ha rett til delvis heving (dvs, kun heve
kjøpet av skapene). Dette vil være en ekstra belastning for Peder As og etter
mitt skjønn er dette et relevant moment med vesentlighetsvurderingen. Det bør
gin pluss til de kandidater som ser dette.
Ås anfører at barnehagen er
avskåret fra å kun heve kjøpet av skapene. Dette må forstås slik at han mener
at kjøpet i så fall må heves i sin helhet. Løsningen følger direkte av kjl § 43
(1), og det er ikke tvilsom at det er adgang til delvis heving.
Disposisjonsmessig kan det tenkes at denne anførselen bør behandles forut for
vesentlighetsvurderingen etter § 39, men noe stort poeng er dette ikke.
Spm. 6: Kunne
Julius kreve erstatning av Peder Ås for:
a) demonteringen
av skapene?
Kandidatene må her finne
frem til kjl § 40. Det første nom må drøftes er om mangelen skyldes en
«hindring», jf § 27. Det er på det rene at Ås ikke kjente til produksjonsfeilen
med malingen, og han således vanskelig vernet seg mot dette. Det er imidlertid
sikker rett at dette ikke er avgjørende. Så lenge selgeren objektivt sett hadde
mulighet til å levere en feilfri vane, foreligger det ikke «hindring».
Løsningen kan utledes av § 40 (1) annet punktum som henviser til § 27 (2), og
de kandidatene som presiserer dette bør få uttelling.
Utgifter til demontering av
skapene vil være et direkte tap, og dette kan som utgangspunkt kreves dekket
etter § 67 (1), jf § 40 (2).1 den foreliggende sak har imidlertid ikke Julius
hatt noe egentlig økonomisk tap siden arbeidet ble utført på dugnad. Mange
kandidater ser dette poenget, og konkluderer greit med at barnehagen ikke har
krav på erstatning.
Jeg hadde håpet at de
flinkeste kandidatene ville drøfte om det ‑ på tross av dette ‑
likevel kan kreves erstatning. I forarbeidene til kjøpsloven ble det faktisk
vurdert å gi regler om kompensasjon for ikke‑økonomiske følger av selgers
kontraktsbrudd, men dette ble forkastet, jf. Ot.prp.
nr. 80 s. 121. Det uttales likevel
forarbeidene at lovutkastet ikke vil være « til hinder for at det i rimelig
utstrekning gis erstatning i form av godtgjørelse for arbeid på fritiden o.l.
Departementet anser det imidlertid mest hensiktsmessig at retningslinjene for
dette blir trukket opp i rettspraksis». Blant de besvarelsene jeg har lest er
det ingen som får noe ut av dette, men det bør ligge an til solid uttelling til
de som reiser problemstillingen (selv om dette skjer uten henvisning til
forarbeidene).
b) tapet
som oppstod ved at barnehagen var stengt en uke?
De fleste kandidater vil
trolig finne frem til bestemmelsen i § 40 (2). Denne bestemmelsen er et unntak
fra hovedregelen, og sier at retten til erstatning ikke omfatter indirekte tap
som nevnt i § 67(2). Stengningen av barnehagen må regnes som driftsavbrudd
etter sistnevnte bestemmelse bokstav b), og utgangspunktet blir da at
barnehagen ikke har krav på erstatning.
De flinke kandidatene vil
imidlertid ikke stoppe her, men gå videre til å drøfte § 40 (3). Denne
bestemmelsen sier «kjøperen i alle høve kan kreve erstatning (...) dersom
tingen allerede på avtaletiden avvek fra det som var tilsikret fra selgers
side.» Passusen «i alle høve» må forstås slik at erstatning både omfatter
direkte og indirekte tap.
Det
som må drøftes vil derfor være om malingslukten er i strid med det Peder As
hadde tilsikret. Det følger av oppgaven at Julius ved bestillingen presiserte
at As måtte to hensyn til at møblene skulle brukes i en barnehage, og at « Ås
forsikret om at alt han laget skulle være barnevennlig». Det kan være tvil om
Ås forsikring er tilstrekkelig spesifikk til at den oppfyller lovens krav.
Argumenter kan anføres i begge retninger, og det sentrale vil her være at
kandidatene ser problemstillingen. Makter de i tillegg å fa noe ut av
drøftelsen bør det ligge an til god uttelling.
c) utgiftene
til innkjøp av nye kosedyr?
Løsningen av dette
spørsmålet vil avhenge av foregående drøftelse. Forutsatt at indirekte tap kan
kreves dekket, må det tas stilling til om kosedyrene faller inn under § 67 (2)
bokstav d); «tap som følge av skade på annet enn gjenstanden selv [...] og som
har nær og direkte sammenheng med dens forutsatte bruk" Oppgaveteksten
sier ikke uttrykkelig hva skapene skulle brukes til utover at de skulle
benyttes til «annet utstyr». Jeg kan imidlertid vanskelig se det annerledes enn
at kosedyr er gjenstander som det er naturlig å oppbevare i skapene, og at det
er nærliggende at disse blir skadet av malingslukten. Denne tapsposten kan
således kreves dekket.
Noen få kandidater vil
muligens trekke inn forholdet til produktansvarsloven. Der hvor dette gj øres
med fornuft må det selvsagt gi uttelling.
Enkelte kandidater har
påpekt at barnehagen ikke burde plassert kosedyrene i skapene så lenge lukten
var intens, og at de følgelig ikke har rett til erstatning. Dette synes jeg er
våkent av kandidatene, og jeg har gift en viss uttelling for synspunktet.
Ved bedømmelsen av
besvarelsene har jeg lagt noe mer vekt på forvaltningsdelen enn på kjøpsretten.
Spørsmålene i forvaltningsrett har trolig vært mest tidkrevende for studentene,
og det er naturlig at dette får betydning for karaktergivningen. Når det er
sagt, vil selvsagt de kandidater som klarer å besvare kjøpsrettsspørsmålene på
en overbevisende måte få uttelling for dette.
For å få laud må det
forventes at kandidatene finner frem til de sentrale rettsgrunnlag, og
drøftelsene må være forstandige. Det bør imidlertid ikke forhindre laud om
kandidatene overser enkelte problemstillinger eller om de «trår feil> i
enkelte drøftelser. Større materielle feil bør imidlertid ikke aksepteres. Det
kan ikke stilles for store krav til rettskildebruken i drøftelsene, og jeg har
gift laud til kandidater som har relativt enkle drøftelser. Blant de
besvarelsene jeg har rettet er det likevel få laud. Jeg er usikker på om dette
er tilfeldig, eller om det er gjennomgående for alle kommisjoner.
For å oppnå kan få laud
(2.55 eller bedre) må det forventes større presisjon i problemstillingene, samt
større bredde og dybde i drøftelsene. Kandidaten må vise evne til juridisk
argumentasjon, og bruken av rettskildefaktorer må her tillegges vekt. Heller
ikke her kan det kreves at kandidatene skal se alle problemstillingene, men
større utelatelser kan neppe aksepteres.
Grensen bestått / stryk, er
det vanskeligere å si noe generelt om. De fleste kandidater finner de sentrale
rettsgrunnlag, og da skal det en del til for å stryke. Det må også aksepteres
at problemstillinger utelates, men alle spørsmål bør i utgangspunktet være
forsøkt besvart. Blant de besvarelser jeg har lest, har jeg ingen klare stryk.
Jeg vil tro at dette er representativt for de fleste kommisjoner, selv om det
alltid vil være noen kandidater som stryker.