UNIVERSITETET
I TROMSØ
Candjur.‑eksamen
2.
avdeling, høsten 2002
Praktisk
oppgave onsdag 27. november 2002 kl 0900‑1700
På Trangøya utenfor Lillevik lå det opprinnelig to
småbruk. 11980 solgte den ene gårdbrukeren, Ole Vold, en hyttetomt til advokat
Lars Holm. Ole Vold hadde fått fradelingstillatelse, og Lars Holm bygget samme
året ei hytte og et lite anneks. Eiendommen lå praktfullt til, med utsikt ut
over sjøen. Fra hytta og ned til sjøen var det bratt og ulendt. Da det til
tider var ganske værhardt og det var mange skjær i sjøen, var det heller ikke
egnet for båtbrygge der. I kjøpekontrakten hadde derfor Lars Holm fatt rett til
å anlegge brygge i forlengelsen av brygga til Vold, som lå på Volds eiendom på
den andre siden av øya. Kontrakten ga ham også rett til å føre opp en sjøbod i
umiddelbar tilknytning til brygga.
Kontrakten inneholdt ingen bestemmelser om veirett
eller annen adkomstrett fra brygga til hytteeiendommen. Familien Holm og deres
gjester hadde imidlertid i alle år gått over Volds eiendom, på gårdsveien og
deretter over en liten smal teig som ikke var dyrket. Vold hadde dessuten
hjulpet Holm med å peke ut hvor han burde anlegge sin egen gangsti fra teigen
og frem til hytta.
På slutten av 90‑tallet ble det andre småbruket
på øya i sin helhet overdratt til et utbyggingsselskap som bygget ut en liten
hytteby med i alt 120 hytter. Hyttebyen ble utbygget med bilveier og det ble
bygget bryggeanlegg som fikk anløp av den lokale bilferga. Bryggeanlegget ble
bygget i umiddelbar nærhet til Ole Volds brygge, slik at det nå ble mulighet
for ham til å kjøre bil frem til sin eiendom. Ole Vold hadde til nå klart seg
med en liten tohjulstraktor. Vold var ikke så opptatt av biler, men han
vurderte å kjøpe en ordentlig traktor, men da måtte han forsterke gårdsveien
som bare var bygget med tanke på hest og kjerre.
Holm ble meget begeistret for utviklingen på øya. Det
hadde vært strevsomt å frakte alt med båt, og så bære det med seg til hytta.
For frakt av større ting hadde de fatt hjelp av Vold, som hadde en liten
tilhenger han koplet til tohjulstraktoren sin.
Sommeren 2002 brakte Holm med seg bilen sin til øya
for første gang. Han kjørte opp gårdsveien og parkerte på den teigen de hadde
pleid å gå over. Grunnen var rimelig flat, og det var plass til å parkere flere
biler der.
En ny verden hadde nå åpnet seg. Nå kunne de lett
frakte med seg varer og utstyr. Holm gledet seg også over at eiendommen hans
med dette var blitt betydelig mer verdt.
Ole Vold hadde først ikke sagt noen ting da han så
bilene sto parkert, men Holm skjønte at Vold ikke likte bilkjøringen. Holm
tenkte at så lenge Vold ikke protesterte, var det greit nok.
Etter at kona til Holm også hadde tatt meg seg sin
egen bil, hadde Vold satt en lapp på Holms frontrute om at bilkjøring og
parkering på eiendommen ikke var tillatt, og at bilene måtte fjernes
umiddelbart.
Holm brydde seg ikke så mye om dette og fortsatte
kjøringen. En uke senere ble han stoppet av Vold som sa at han nå måtte stoppe
bilkjøringen. Dere ødelegger veien, sa Vold. Den er ikke bygd for så tunge
kjøretøyer som biler. Holm trodde ikke så mye på dette. Riktignok var det blitt
enkelte hjulspor, men dette var slikt naturen selv ordnet med ‑ mente
Holm.
Etter en helg med mye biltrafikk, med gjester som kom
og dro, ble den ellers så sindige Vold forbannet. I god grunneierånd tilbrakte
han derfor natt til mandag med å grave en dyp grøft mellom veien og teigen
Holms biler sto parkert på, slik at Holm ble stengt inne.
Da Holm oppdaget grøfta ble han fortvilet. Holm hadde
nemlig et viktig møte med direktøren for den lokale møbelfabrikken den
formiddagen, for å diskutere et engasjement med Holm som fast advokat for
bedriften.
Heldigvis hadde Holm nylig fatt levert noen
bærebjelker som skulle brukes til å bygge et tilbygg på hytta hans. Med disse
fikk han laget en provisorisk bro, slik at han fikk ut bilene sine. Holm kom
imidlertid for sent til møtet, og på kontoret hadde direktøren for
møbelfabrikken lagt igjen beskjed om at de ikke ønsket noe samarbeid med en
advokat som ikke holdt avtalene sine. Det viste seg også at bærebjelkene var
blitt så tilgriset og skadet at de ikke kunne anvendes, slik at Holm måtte
kjøpe nye.
Vold innhentet en rapport fra et entreprenørfirma for
å avklare hva skadene på veien besto i, hvordan skaden hadde skjedd og hva det
ville koste å reparere skadene. Skadene hadde oppstått på deler av veien som
gikk over myrlendt terreng og som var bygget opp av trestokker som dannet en
flåte det var fylt masse over. Rapporten fastslo at flere stokker hadde sklidd
ut som følge av bilkjøringen, slik at det ikke var forsvarlig å bruke veien
lenger. Rapporten konkluderte videre med at hele flåten måtte brytes opp, og
legges ned på nytt for å få veien i den stand den var før bilkjøringen startet.
Dette arbeidet ville koste kr 100.000 inkludert moms. Firmaet anbefalte
imidlertid en annen konstruksjon, basert på påler slått ned i marka. Dette
arbeidet ville koste totalt kr 150.000 inkludert moms, men ville gjøre vegen
betydelig sterkere slik at den kunne bære personbiler, traktorer og mindre
lastebiler. Fordi den opprinnelige konstruksjonen uansett måtte tas opp, ville
det koste kr 150.000 å forsterke veien selv om skaden ikke hadde skjedd.
Rapporten fastslo videre at kjøringen den første uka
hadde skapt bevegelser i trestokkene, men ikke mer enn at dersom kjøringen
hadde opphørt da Vold første gang ba Holm om å stanse kjøringen, ville flåten
av trestokker over tid ha stabilisert seg igjen. Selve utglidningen skjedde som
følge av den hyppige kjøringen den påfølgende helgen da Holm hadde så mange
gjester på besøk. De tidligere bevegelsene i laget med trestokker ble beskrevet
som en nødvendig forutsetning for at utglidningen skulle skje.
Uka etter tok Ole Vold ut stevning mot Lars Holm med
påstand om at Holm verken var berettiget til å gå, kjøre eller parkere på Volds
eiendom. Vold krevde dessuten erstatning for skader på veien som følge av
bilkjøringen. Erstatningskravet ble også rettet mot Holms trafikkforsikrer
Vesta.
Holm innga umiddelbart tilsvar hvor han påsto å være
berettiget til både å gå over Volds eiendom, kjøre bil på gårdsveien og til å
parkere på teigen. Han påsto seg frifunnet for erstatningskravet, og reiste
dessuten motsøksmål med krav om erstatning for skader på bærebjelkene og for
tapte inntekter fordi han hadde mistet avtalen med møbelfabrikken.
Vesta innga også tilsvar hvor de påsto seg frifunnet.
Selskapet hevdet at denne form for skadeforvoldelse falt utenfor bilansvaret,
men aksepterte at dersom skaden var omfattet av bilansvaret var Vesta som
trafikkforsikrer ansvarlig for skaden.
Partene møttes i tingretten kort tid etter.
Vold viste til kontrakten hvor det ikke sto noe om
veirett, adkomstrett eller rett til parkering. Av god vilje hadde han latt
familien Holm få gå over eiendommen hans, men nå var den gode vilje borte.
Når det gjaldt skadene på veien påsto Vold prinsipalt
at Holm var ansvarlig etter alminnelige erstatningsregler. Subsidiært mente
Vold at Holm som bruker av veien måtte være med å dele utgiftene til nødvendige
reparasjoner av veien. Atter subsidiært hevdet Vold at dersom Holm skulle fa
rett til å kjøre bil på veien, måtte han også være med å betale for den
nødvendige utbedringen.
Holm på sin side mente det fulgte av en naturlig
tolkning av kontrakten at retten til brygge måtte forstås slik at den også ga
adkomstrett fra brygga og til hytta.
I alle fall måtte Holm ha hevdet adkomstrett over
Volds eiendom.
Da kontrakten ikke sa noe spesifikt om hvordan
adkomsten kunne skje, mente Holm videre at adkomstsretten måtte utøves slik det
til en hver tid var naturlig og i tråd med utviklingen og forholdene på stedet.
Etter at det ble utbygd veinett på øya med anløp av bilferge mente Holm at
adkomstretten naturlig måtte forstås som en rett til å kjøre med bil. For det
tilfellet at han ikke fikk medhold i at kontrakten hjemlet bruk av bil, mente
Holm han uansett måtte få rett til bilbruk fordi det var så viktig for ham.
Holm viste dessuten til at bilbruk også ville være i Volds interesse, slik at
Vold slapp alle transportoppdragene for dem. Vold hadde aldri tatt betalt for
turene med tohjulstraktoren sin.
Når det gjaldt erstatningskravet for skadene på
veien, aksepterte Holm at entreprenørrapporten måtte legges til grunn både når
det gjaldt skadeårsakene og kostnadene ved utbedring. Han hevdet imidlertid at
det ikke forelå noe ansvarsgrunnlag, prinsipalt fordi han ikke kunne regne med
at en gårdsvei ikke skulle tåle alminnelig bilkjøring. Uansett måtte Vold selv ‑
helt eller delvis ‑ bære ansvaret for skadene, fordi han ikke hadde gjort
det som kunne forventes av ham for å forhindre at skade skjedde. Holm viste til
at Vold, på det store skiltet ved brygga med oppslag om privat vei, også kunne
ha skrevet at veien ikke tålte bilkjøring. I alle fall burde Vold umiddelbart
ha sagt klart fra til Holm at veien var for svak.
På spørsmål fra dommeren hadde Vold forklart at han
ville forsterke veien slik entreprenøren hadde anbefalt, og at han ville gjøre
alt arbeidet selv med hjelp av gode venner. Vold erkjente også at han i lengre
tid hadde vurdert å forsterke veien, slik at han kunne kjøre der med en vanlig
traktor.
For det tilfelle at han ble kjent
erstatningsansvarlig for skaden på veien, påsto Holm for det første at det
måtte gjøres et direkte fradrag for momsen, idet verken eget arbeid eller
vennetjenester var momspliktig. For det annet måtte det gjøres et betydelig
skjønnsmessig fradrag fordi Volds reelle utgifter til reparasjon og utbedring
ville bli betraktelig lavere når han selv gjorde arbeidet, eventuelt sammen med
venner ‑ selv om det ble beregnet en rimelig timegodtgjørelse både til
ham og vennene. For det tredje påsto Holm at det måtte tas hensyn til at Vold
ved å fa erstatning for skadene slapp med å betale tillegget på kr 50.000 for å
få forsterket veien, mens han ellers hadde måttet betale kr 150.000 for noe han
likevel hadde tenkt å gjøre.
Vesta sluttet seg til Holms anførsler vedrørende
utmålingen av tapet.
Sitt eget erstatningskrav mot Vold begrunnet Holm med
at Vold hadde forvoldt skadene med vilje, og at han derfor måtte være ansvarlig
for alle de økonomiske konsekvensene.
Vold nektet erstatningsansvar både for skadene på
bærebjelkene og for inntektstapet. Han aksepterte at Holm hadde mistet
kontrakten som følge av at han kom for sent til møtet, og partene var enige om
at oppdragene for møbelfabrikken hadde gitt Holm årlige ekstrainntekter på om
lag en halv million kroner. Vold hevdet imidlertid at han ikke kunne holdes
ansvarlig fordi han var i sin fulle rett til å grave grøfter på egen eiendom.
Han forklarte at gravingen var ment for å drenere teigen med sikte på
oppdyrking. Uansett hadde Holm fatt beskjed om at parkering var forbudt og at
han måtte fjerne bilene fra teigen. I et hvert tilfelle kunne ikke Vold regne
med at Holm skulle gå glipp av så store inntekter bare som følge av en forsinkelse.
Dette var et så spesielt forhold at Holm måtte bære risikoen for det selv. Hvis
Holm hadde det så travelt, kunne han vel ha reist til byen dagen før.
Drøft
og avgjør de prinsipale og subsidiære rettsspørsmål som oppgaven reiser.
Tromsø,
28. november 2002