Sensorveiledning i forbindelse med eksamen i
rettshast/filosofi 2.avd. jus ved Universitetet i Tromsø høsten 1989. Teori 2
Oppgave: Redegjør for menneskerettsideens historiske fremvekst og de rettsfilosofiske begrunnelser som ble fremført for denne ideen. Oppgaven skal besvares såvel i sine rettshistoriske som i sine rettsfilosofiske aspekter.
Pensum i faget rettshistorie ved Tromsø Universitetet
er angitt på følgende måte: Kjenneskap til hovedtrekkene i den europeiske
rettshistorie.
Pensum i rettsfilosofi er følgende: Kjenneskap til de
rettsfilosofiske grunnproblemer.
I. Generelt om bakgrunnen:
Oppgaven er en sentral naturrettsoppgave. Kandidaten
får vise om de har forstått noe av naturretten. Utgangspunkt bør nettopp tas i
naturretten, og denne bør også være den sentrale premiss i både disposisjon og
drøftelser. Nettopp i forholdet til naturretten ligger den innledende
vanskelighet i oppgaven; klarer kandidaten å koble seg til naturretten eller
ikke.
Innledningsvis må det sies noe om
"menneskerettsideen". Utgangspunktet tas altså i en ide om
menneskeretter. Dette innebærer en abstrahering i forhold til
"menneskerett". Denne ideen skal så følges gjennom historien
(rettshistorie)p.d.e. og p.d.a.s. skal kandidaten gå inn i denne ideen og drøfte
den (rettsfilosofi).Disposisjonen kan etter dette legges an parallellt eller
sekvensielt (1. rettshist. 2.rettsfil.)
Når det gjelder den rettshistoriske fremvekst, må
denne selvsagt avgrenses. Den avanserte kandidat kan kort si litt om hvordan en
ide utvikler seg : i forhold til andre ideer og/eller i forhold til den sosio‑økonomiske
og politiske virkelighet. Ideen om menneskeretter må så innholdsbestemmes. Det
er en ide om at mennesker til alle tider og steder har visse retter ,uavhengig
av de konkrete samfunnsforhold. Dette kan kalles absolutte retter eller
grunnretter, i motsetning til relative rettigheter(dersom man går inn på
terminologien rett‑rettighet) som er avhengige av tid og sted. I det
sistnevnte tilfelle ser man mennesket i sammenheng med de konkrete samfunnsforhold,
og rettigheter er således hva som kan hevdes og etterleves ved hjelp av
rettsapparat f.eks. I motsetning til menneskeretter som er retter mennesket har
uansett konkrete samfunnsforhold og konkret rettsanvendelse. Denne ideen om
menneskeretter henger sammen med et menneskesyn. Etter dette har mennesker
uansett tid og sted noe felles som mennesker. Mennesker er ikke kun et produkt
av konkrete samfunnsforhold, men som mennesker overalt og til alle tider bærer
menneskene på fellestrekk.
Poenget i denne forbindelse er kort å peke på
sammenhengen med et menneskesyn, uten nødvendigvis å gå nærmere inn på dette.
Men nettopp dette at menneskesynet kan variere, er egnet til å forklare
utviklingen av forskjellige sider ved menneskerettsideen, f.eks. på religiøs/kirkelig
mark i middelalderen og mer profan rasjonalistisk mark i nyere tid. Det
tilsvarende kan også sies om samfunnssynet, f.eks. når det gjelder utviklingen
av menneskerettsideen etter 1700‑tallet.
Videre er det viktig å koble menneskeretter sammen
med det nærmest synonyme begrepet " naturrett", idet menneskerett som
antydet ovenfor, nettopp er en rett mennesket av naturen har, i motsetning til
en rett det har på et bestemt sted til en bestemt tid og i en bestemt
samfunnsmessig sammenheng. Naturen har gitt mennesket visse retter, i
motsetning til rettigheter gitt av makthavere til enhver tid. Så tidlig som
mulig i besvarelsen bør "menneskerett" kobles sammen med
"naturrett" idet dette er to sider av samme sak. tid. Nettopp fordi
oppgaven kombinerer både historiske og filosofiske aspkter kan det være
hensiktsmessig innledningsvis å gå litt inn på menneskerettsideen, som f.eks.
antydet ovenfor.
Selv om det moderne gjennombruddet av
menneskerettsideen i moderne tid er uløselig knyttet til naturretten i
opplysningstiden, har forestillingen om menneskets naturgitte retter/
menneskeretter vært en bestanddel av vest‑eurepeisk tekning fra det
antikke Hellas og gjennom der. middelalderlige kirkelige skolastiske tradisjon.
I en historisk oversikt er det derfor naturlig å
starte i gresk filosofi, hvor naturretten utvikles.
I den greske tradisjon var det opprinnelig et skille
mellom nomos (den menneskeskapte moral) og fysis ( den menneskelige natur som
bl.a. gav seg uttrykk i en streben etter lykke), eller m.a.o. mellom natur og
rett. Rett skulle forholde seg til rettferigheten, og var et moralsk
anliggende. Mens naturen derimot var noe annet. Tilsvarende begrepsparet sjel
og legeme(fysis). Sjelen tilhørte den åndelige sfære som var guddommelig.
(dette siste uttrykt noe brutalt og litt upresist for å få frem noe av
forskjellen). Hos sofistene var forholdet mellom nomos og.fysis et
motsetningsforhold, mens både Platon og Aristoteles opererer med et mer
harmoniske forhold. Adskillelsen og forskjellen opprettholdes imidlertid. Først
i bestemmelsen av det moralske, skiller Platon seg fra Aristoteles, idet Platon
hevder at det moralske mennesket har innsikt, mens Aristoteles hevder at det
moralske mennesket har innsikt og handler. Begge to betraktet imidlertid mennesket
som et fornuftsvesen (jfr. ovenfor om menneskesyn) og mente at moral, nytte og
fornuft var knyttet sammen.
Først ved Philo av Alexandia (20 f.kr.‑40 e.kr)
brytes denne tradisjonen ved at nomos og fysis settes sammen til enheten
"naturrett". Dette innebærer f.eks. forestillingen om lovmessighet
som binder virkeligheten sammen, både den naturgitte og den menneskeskapte.
Mennesket bør forme sin rett i samsvar med den lovmessigheten som kjennetegner
kosmos, og som er av guddommelig natur og som har rettferdighet som et
kjennetegn.
Når det gjelder menneskesyn, blir mennesket betraktet
som et sosialt og/eller politisk vesen ifølge sin natur. Selvsagt kan man ikke
forvente at kandidaten går særlig inn på disse greske forestillingene. Gresk
rett er dessuten ikke med i pensum. Men kanskje kan enkelte kandidater koble
litt sammen med det som måtte være gjennomgått til forberedende i filosofi. Jeg
nevner det kun her for at det kan danne litt bakgrunnsstoff i forbindelse med
retting av oppgavene.
Det viktigste å ta med fra den greske filosofi i vår
sammenheng er begrepene jus naturale humanorum ( menneskenes naturlige rett) i
motsetning til jus positivum (den faktiske gjeldende retten). Dette er også
nevnt hos Anners på side 189.
Den greske naturrettsideen ble utviklet videre i
middelalderen av de kirkelige teoretikerne. Augustin (død 430 e.kr.) utviklet
de naturrettslige tankene i kristen sammenheng. Guds skapte ordninger er gode
og rettferdige, og for å fremme godhet og rettferdighet må den menneskeskapte
rett være i samsvar med de guddommelige lover. Det onde og urettferdighetens
tilstedeværelse ble forklart med et avvik fra de guddommelige ordninger.
Hos Thomas Aquinas (død 1274) ble den greske
tradisjonen knyttet sammen med den kristne naturretsstradisjonen i et
omfattende skolastiske system, hvor disse delene ble satt i sammenheng.Guds
evige lov (lex aeterna) beror hos Gud og er utilgjengelig for mennesket. Guds
åpenbarte lov (jus divinum voluntarius ) var derimot tilgjengelig for mennesker
i den hellige skrift: eks. de ti bud. Det viktige er her jus divinum som en
egen rettskilde, som står over de to andre rettskildene: jus naturale (gresk
filosofi) og jus positivum ( den faktisk gjeldende retten). viktig er også
fornuftens evne til å gripe de to nederste rettskildene. Menneskets naturgitte
retter var dermed inkludert i et omfattende system (skolastikk) hvor Gud var
den ytterste garantist og hvor den positive retten skulle forholde seg til de
overordnete rettskildene og dermed også menneskerettene.
Reformasjonen innebar idemessig at den skolastiske
sammenheng ble brutt, bl.a. med en annen forståelse av det ondes problem.
Luthers forestilling om arvesynden innebar bl.a. at menneskets fornuft også var
preget av synd. Fornuften er dermed ikke så pålitelig som den forutsettes å
være i den skolastiske tradisjon. Dermed blir det hos Luther et skille mellom
jus divinum p.d.e.s. og jus naturale og jus positivum p.d.a.s.
Ettertiden bygger videre på dette skillet. Jus
divinum blir et anliggende for teologene. Mens naturretten og den positive
retten nå utvikles i en rasjonalistisk , som forutsetter mennesket mer som et
fornuftsvesen enn som et guddommelig vesen. I den moderne naturretten utvikles
dette på en imponerende måte. Dette medfører en kraftig videreutvikling av både
den naturrett og den positive retten, slik det f.eks. sees i de nasjonale
lovbøkene som blir til på denne tida. Her er siktemålet bl.a. å sette den
positive retten i sammenheng med den grunnleggende naturrett, hvor de
grunnleggende menneskeretter utgjør en vesentlig bestandel.
Dette går sammen med veldige politiske og
samfunnsmessige omveltninger (naturretten søker også å sette disse inn i en
sammenheng og påvirke forløpet av dem). Forestillingen om menneskets naturlige
retter utvikles f.eks. av John Locke (død 1704). Blant de sentrale menneskelige
rettene er liv, helse, frihet og eiendomsrett. De menneskelige rettene er
ukrenkelige og må respekteres og hensyn tas i den positive retten. Interessant
er også understrekning av eiendomsretten som en menneskerett. Dette lar seg
best forstå på bakgrunn av middelalderens feudalsystem, hvor godseieren eide
all jorden og bandt den Øvrige befolkning til seg i et feudal rettssystem.
Opplysningstidas frigjøring av mennesket innebar både en løsrivelse fra de
kirkelige autoriteter og bånd og en fokusering på enkeltmennesket. Men det
innebar også en frigjøring fra de feudale godseiere. Nettopp i denne
forbindelse ble det nødvendig å understreke at jorda skulle eies av dem som
bodde og arbeide på den, og ikke av godseierne. Dermed ble eiendomsretten en
viktig del av individets rett. Dessuten var jorda det folk stort sett levde av,
noe som innebar at skulle man overleve og sikre seg et utkomme var det
nødvendig med et stykke jord. Eiendomsrettens endrede status medførte formuesrettslige
konsekvenser når det gjaldt den positive retten .
De menneskelige rettene til liv og helse må også sees
på bakgrunn av blodige religionskriger som var så karakteristisk for
senmiddelalderen og medførte så mye grusomheter i det 15. og 16. hundreåret.
Grusomme straffemetoder med dødsstraff og pining var også vanlige. Tortur
likeledes. Understrekningen av de menneskelige rettene til liv og helse innebar
således en kritikk av den gjengse positive retten. Strafferetten ble utsatt for
sterk kritikk og ble som følge tildels reformert.
En menneskerett var også rett til l.frihet og
2.likhet. Dette medførte kritikk av den gjeldende statsrett bl.a. hvor ulikhet
og ufrihet ble betraktet som krenkende av menneskets naturgitte retter.
Ideen om menneskerettene inneholdt på denne bakgrunn
mye politisk sprengkraft, og inspirerte samtidens revolusjonære bevegelser. I
1776 ble således den amerikanske frigjøringskrig fra britisk styre markert med
en uavhengighetserklæring hvor ideen om menneskerettene.spiller en
betydningsfull rolle. Likeledes markeres den franske revolusjon i 1789 med en
erklæring om menneskerettene.
Her blir altså menneskerettene som et politisk
program, og grunnlaget for hele forfatnings og statsretten.
I vårt eget land kan ikke Eidsvoll og 1814 forstås
uten på bakgrunn av den naturrettslige forestilling om menneskets medfødte
retter, og disse er da også omhandlet , om en usystematisk, i Grunnlovens kap.
E. I den forbindelse kan det være naturlig å se nærmere på en del av de
aktuelle grunnlovsbestemmelsene.
I de omfattende og ambisiøse nasjonale lovbøkene blir
disse menneskerettene grunnlaget for utformingen av den positive retten på de
fleste områdene. Når det gjelder den videre utvikling etter opplysningstiden,
kan det pekes på at folkeretten også er et resultat av naturretten og
opplysningstiden. Etter den annen verdenskrig har en så fått koblingen av
folkerett med menneskerettene, slik dette er kommet til uttrykk i FN‑menneskerettighetserklæring
og den Europeiske menneskerettighetskonvensjon.
Etterhvert har man kommet i den situasjon at
menneskerettene er en rettskilde med internasjonal gyldighet som kan påberopes
i den faktiske rettsanvendelse i alle land. Menneskerettenes idemessige
utgangspunkt er således et annet enn det vanlige hvor retter mer utvikles
"nedenfra", dvs anvendes og forekommer i faktiske tvister mennesker
imellom. Denne sistnevnte forståelse av "rett" er imidlertid preget
av en ret s positivistisk Oppfating med utgangspunkt i den tyske historiske skolen
som er en reaksjon mot det sterke normative elementet i naturretten. Det
normative elementet er også sentralt i menneskerettsideen, som jo er en ide om
hvilke retter mennesket til alle tider bør ha. Menneskerettsideen blir på denne
bakgrunn en kritikk av den dominerende rettsoppfatning bl.a. i vårt eget land
hvor den skandinaviske rettspositivisme står så sterkt (jfr. Uppsalaskolen).
Når en skal gå ideen om menneskerettene nærmere etter
i sømmene, må en gruppere og konkretisere forskjellige retter. De viktigste er
nevnt ovenfor. Nevnes bør også prosesuelle retter eller retter som omhandler
rettssikkerhet. På denne bakgrunn kan man således operere med fire gruppe: 1.
frihetsretter, 2. likhetsretter, 3. prosessuelle retter og 4. Økonomiske/
sosiale retter.
Dette kan utvikles videre og man kan innføre flere
generasjoner, hvor første generasjon kan< knyttes til opplysningstiden hvor
frihets og likhetsrettene ble sterk understreket gjerne i individualistisk
retning (individuelle retter), 2.generasjon hvor perspektivet utvides til
samfunnsmessige forhold (politiske retter) 3. generasjon knyttet til
velferdssamfunnets utvikling med en fokusering på Økonomiske, sosiale og
kulturelle retter.
Angående de politiske rettene, kan disse f.eks.både
utvikles som en rett for flertallet mot de eneveldige fyrstene/monarkene
p.d.e.s. og p.d.a.s. også et vern/rett for minoriteten overfor majoriteten. I
forbindelse med de politiske menneskerettene ( som jo preger Grunnlovens
hoveddeler) kan det også pekes på forholdet mellom det enkelte individ og
folket/ev.menneskeheten. Slik kan de politiske menneskerettene utvikles til et
vern for individet, men også vern og støtte for kollektivet (en gruppe av folk
eller hele folket, jfr. Ovenfor nevnte minoritet‑majoritet)/menneskeheten.
I nær sammenheng er også kritikken fra u‑land om det meningsløse i å
fokusere på individets retter så lenge folket holder på å gå til grunne av sult
og fattigdom. M.a.o. et visst Økonomisk og materielt nivå må forutsettes før
det gir mening å tale om individuelle menneskeretter.
I en tid hvor menneskeheten synes truet av
miljøkatastrofer og ressurssløsing, kan menneskehetens rett til liv
understrekes. En videre utvikling av dette kan også være f.eks. moderne
genteknologi.
Viktig er det i alt dette å behandle forholdet mellom
menneskerettene og den positive retten. Det er en målsetting at den positive
retten skal ta utgangspunkt i og gjenspeile menneskerettene, slik disse
etterhvert er nedfelt i de internasjonale konvensjonene. Samtidig er
menneskerettene et kritisk korrektiv til den positive retten.
II
Når det gjelder oppgavens disposisjon, synes det mest
naturlig med en kronoligisk og parallell fremstilling etter en innledende
begrepsklargjøring og avgrensing, jfr. det ovenfor antydede. Slik omhandles de
filosofiske aspekter etterhvert som de dukker opp i sin historiske sammenheng.
Gitt tid til disposisjon (3 timer) og pensum vil det være det greieste og
enkleste. Men oppgaven gir gode muligheter til individuelt preget besvarelse,
noe vel også disposisjonene vil være preget av.
III
Drøftelse bør i hovedsak være konsentrert omkring
naturettstidens forestillinger. Bare innledningsvis kan en forvente at gresk
filosofi og middelalderens skolastikk nevnes. Jeg synes likevel at begrepene
jus divinum, jus naturtile humanorum og jus positivum bør nevnes.
Menneskerettsideens sammenheng med de politiske omveltninger bør behandles.
Videre må menneskerettene konkretiseres og gjerne grupperes. Diskusjonen må
forventes knyttet an til de begrepene som ovenfor er nevnt stikkordsmessig. Det
er nettopp i drøftelsene de flinke kandidatene vil vise seg. Det bør være
rikelig anledning til slik drøftelse. Disposisjonsmessig bør oppgaven være
enkel når innledningsvansken om å knytte an til naturretten er passert. Dette
skulle gi desto mer tid til drøftelsene.
IV
Som en oppsummering vil jeg i besvarelsene forvente
at de ovennevte problemstillinger er behandlet. Men hvordan de er behandlet,
vil i stor grad variere og dette må aksepteres. Rettingsarbeidet bør
konsentreres om kandidatens evne til å utvikle resonnementer og perspektiver
som i størst mulig grad henger sammen og er gjennomgående. Dette gjelder både
de historiske og de filosofiske aspekter. Slik sett vil den dårlige kandidats
besvarelse være en usammenhengende opplisting av forhold, men de gode
besvarelsene har perspektiv og linjer. Det er å forvente at perspektivene
gjerne vil være annerledes enn det undertegnede stikkordmessig har antydet,
uten at besvarelsen av den grunn må vurderes negativt. Individuell og
selvstendig tenkning vil i denne oppgaven være ubetinget positivt og bør
belønnes deretter. Med dette utgangspunktet kan en forvente at drøftelsene står
på egne ben hos den flinke kandidat. Den ikke‑fullt‑så flinke
kandidat vil vel begrense seg til en stikkordsmessig oppramsing, uten å gå inn
i selve drøftelsen, .
Denne sensorrettledningen er skrevet i all hast,
nærmest på sparket. Som det vil fremgå er den i hovedsak basert på en
rettshistorisk oversikt over menneskerettene/ menneskerettsideen. Dette for
kort å gi en viss bakgrunn. Jeg har ikke gått gjennom kompendiet i
rettsfilosofi, men etter et raskt blikk på innholdsfortegnelsen i dette, antar
jeg at det som ovenfor stikkordsmessig er antydet, skulle være tilstrekkelig
som utgangspunkt for den rettsfilosofiske drøftelse.
Sensorveiledning til TEORI 2, del Il, 2.avd UiTø høst
1989.
Legalarverettsfølgen
Anbefalt
litteratur: Unneberg, Kompendium i arverett, s.30‑64.
Alternativt:
Arnholm, Arveretten, s.58‑72, 123‑128 og 148‑149.
Innledning:
Oppgaven må sies å være
sentral i arveretten, men er ikke bestandig viet like stor oppmerksomhet. Det
må imidlertid kunne kreves at studentene har en rimelig klar oversikt over
hvordan lovens arverekkefølge er. Som alle oppgaver hvor hoveddelen i
besvarelsen hentes fra lovtekst, vil det alltid være en del oppgaver som
utelukkende er referat eller avskrift av lovteksten. I de tilfelle er det
vanskelig å bedømme hva kandidaten egentlig kan. Det må kunne kreves at
kandidatene på en eller annen måte viser at de har forstått reglene. Enten
gjennom en fri fremstilling eller f eks ved bruk av eksempler.
Avgrensning av oppgaven:
Dette synes ‑
overraskende nok ‑ vanskelig for en del. En direkte tolking av ordlyden
tilsier at det skal gis en fremstilling av hvilke subjekter som arver i kraft
av loven, og i hvilken rekkefølge disse tar arv. (Rent språklig hadde det vært
mer korrekt å kalle oppgaven "legalarverettsrekkefølgen".) Arverett i
kraft av loven bygger på slektskap og ekteskap, samt staten som
"oppfanger". Det sentrale i oppgaven blir fremstillingen av lovens
arvetavle, slik den beskrives i al.§§ 1‑3. Den gode kandidat vil også få
frem hvordan gjenlevende ektefelle ikke er en selvstendig arveklasse, men er
"innvevd" i de øvrige.
Pliktdelsreglene er det
mange som kommer inn på. Det bør da klargjøres hvorfor man behandler
pliktdelsreglene. Pliktdelsreglenes karakter er noe omstridt. Kan de ses som en
begrensning i testasjonsretten, eller er de en del av slektsarveretten? Dersom
man mener at pliktdelsreglene er en del av legalarveretten, må fremstillingen
likevel begrense seg til å vise at arverekkefølgen i første parentel er gitt er
gjort (delvis) preseptorisk. Det er bra hvis kandidaten kan få frem at dette
kan ses fra to synsvinkler. Pliktdelsreglene gir livsarvingene et særlig vern,
og legger en korresponderende begrensning på arvelater. Et pluss bør videre gis
dersom kandidaten kan få frem at begrensningen ikke bare gjelder arvelaters
adgang til å testamentere til andre. Den begrenser også adgangen til avvikende
fordeling blandt livsarvingene. Loven har på en måte tatt to tredjedeler av
arven ut av arvelaters rådighet og bestemt at den skal gå til livsarvingene og
videre bestemt at den skal fordeles likt.
Uskiftereglene kan kort
nevnes, eller det kan avgrenses mot disse. Det kan være noe diskutabelt hvilken
karakteristikk man vil gi uskifteinstituttet. Er det en form for (legal‑)arverett?
Eller er det skifteregler som begunstiger gjenlevende ektefelle? (Ved at
skifteoppgjøret etter førstavdøde utsettes.) Kandidaten bør vise at han har
vurdert avgrensning mot uskifte. Det ligger etter min mening utenfor oppgaven å
behandle reglene om uskifte. Særlig gjelder dette dersom man kommer inn på de
regler som gjelder under uskiftet. En kandidat har fremstilt uskiftereglene som
en begrensning i slektsarveretten. Det er mulig dette er riktig, men det kan
likevel ikke berettige en fremstilling av reglene i denne oppgaven.
Testamentsarveretten kan
også ses som en begrensning av slektsarveretten. Et annet synspunkt er at det
er loven som gir adgang til å gi arverett gjennom testament. Ingen av disse
synspunkter kan berettige en fremstilling av reglene om testament. Ved
testament er det testator selv, gjennom testamentet, som gir grunnlag for
arverett og som bestemmer arverekkefølgen.
Tilsvarende synspunkter
gjør seg gjeldende hvor arverekkefølgen eller fordelingen forrykkes gjennom
avkall eller avslag på arv, eller ved avkorting. Tilsvarende også hvor staten
gir avslag på arv iht al.S 47. Det kan imidlertid være greit å nevne at det på
denne måten bli gjort unntak fra den arverekkefølge loven oppstiller.
De generelle vilkår for å
ta arv etter loven kan nevnes, men man bør ikke gå for mye inn på disse. Det er
legalarverettsfølgen som skal fremstilles, ikke vilkårene for å ta arv. Det
samme gjelder også reglene om arverett for og etter farslekten i al.§ 4 og i
kraft av adopsjon iht al.§ 5.
Forslag til
disposisjon:
Det bør innledningsvis
forklares hva man legger i legalarverett. Med dette har man også avgrenset
oppgaven. Her vil det på et tidlig tidspunkt vises om kandidaten har forstått
hva oppgaven dreier seg om. (Enkelte bommer innledningsvis, men henter seg inn
senere. Dette må ses som en liten skjønnhetsfeil.) Det bør redegjøres for de
tre nevnte former for legalarverett. En del skriver ganske mye om begrunnelse,
bakgrunn og historikk. Jeg antar at det mye skyldes inspirasjon fra del I. Jeg
synes det er fint å få et perspektiv på og begrunnelse for legalarveretten, men
det må igjen pekes på at det er rekkefølgen som er det sentrale.
"Innledningen" må derfor ikke bli for omfattende. I denne delen kan
det nevnes hvordan slektsarveretten kan sies å være oppstått som en etterfølger
av at de enkelte slektsmedlemmer fikk selvstendig eiendomsrett. Når det gjelder
dagens begrunnelse for slektsarverett, bygger den på en forventet tilknytning
mellom arvelater og arving. Lovens arvetavle omfatter de personer som et
flertall av arvelatere presumtivt Ønsker skal ta arv. "(F)ormålet med
regler om legal arverett er å nå frem til en arvetavle som er så naturlig og
rimelig at folk i minst mulig utstrekning føler behov for å opprette
testament." (Arvelovkommiteen 1962 s. 33.)
Fremstillingen av
arvetavlen må nødvendigvis følge lovens systematikk. Det bør gis et stort pluss
til de som sier en del generelt om arvetavlens oppbygging. Sentralt her er
linje‑, likedelings‑ og representasjonsprinsippet. De som gir en
god fremstilling av dette har vist at de har forstått oppbyggingen, og ikke
bare referer lovteksten. Slektsarverettens utstrekning bør det sies noe om.
Dette kan gjøres generelt innledninsvis, eller i tilknytning til fremstillingen
av arvegangsklassene. Jeg synes videre at illustrasjoner og eksempler bør
honoreres. Særlig gjelder dette fordelingen i annet og tredje parentel når
enkelte arvinger eller linjer er utdødde. Unntaket i al.S 2,3.ledds 2.pkt er
det ikke alle som har forstått. Det sentrale her er at arvelaters foreldre på
det tidspunkt den ene av dem døde ikke hadde arverett etter hverandre (herunder
manglende forventet tilknytning), slik at det er unaturlig at den gjenlevende av
foreldrene skal arve barnet gjennom førstavdøde.
Gjenlevende ektefelle står
i en arverettslig særstilling. For oversiktens del kan det være på sin plass
kort å nevne hvordan ektefellen ellers er tilgodesett. Her faller henvisningen
til uskiftereglene naturlig inn. Retten til uskifte har i. de fleste tilfelle
større betydning enn arveretten iht al.s 6. Videre kan det vises til
skiftefordelene i s l.ss 63‑64. Det bør ikke gås inn på disse regler. En
henvisning til, og kanskje en helt kort redegjørelse for hva reglene går ut på,
må være nok. Reglene om fordeling av arven mellom de to arvingegrupper ved
opphør av uskiftebo kan nevnes, men ikke noe særlig mer.
Som nevnt bør det komme
frem at ektefellens arverett er innvevd i den øvrige arvetavle. Det bør gis et
pluss til de som viser til at arveretten bygger på en forventet tilknytning
mellom arvelater og arving. Dette begrunner hvorfor ektefellens arvelodd øker i
forhold til fjernere arvegangsklasser.
Tilslutt
kan det vises til at dersom det ikke finnes arveberettigede slektninger,
ektefelle eller testamentsarving trer staten inn som arving. begrunnelsen for
dette er å unngå at arvemassen blir eierløs. Det kan nevnes at staten kan gi
avslag til fordel for nærstående. Dette bør ikke behandles nærmere.
Bedømmelse:
Oppgaven har plankepreg.
Det skal ikke mye til for å komme i land. De som bare har gjort det, kan heller
ikke oppnå særlig karakterer. Derimot bør det lett premieres at kandidaten
viser forståelse og oversikt.
For å oppnå laud må det
være tilstrekkelig å gi en grei og oversiktlig fremstilling av lovens
arvetavle, helst med eksempler. (Fremstillingen må imidlertid overstige det å
være et referat av loven.) Videre må gjenlevende ektefelles posisjon tas med.
Jeg anser det ikke som noe stort minus at statens arverett ikke er nevnt. De
som skriver mer om selve legalarveretten, enn om rekkefølgen må trekkes for
det. Oppgaveteksten er rimelig klar.
Jeg synes det er vanskelig
å antyde noen strykgrense. Her får hver enkelt utøve et skjønn på bakgrunn av
de retningslinjer som er gitt ovenfor.
Vektlegging i
forhold til del 1:
På oppgavemøte ble det
enighet om at vektleggingen kunne være noe flytende, uten at man fant å ville
opplyse dette i oppgaven. Del 2 har preg av plankeoppgave. Del 1 kan gi den
kunnskapsrike kandidat oppfordring til å skrive relativt mer enn til del 2. De
som har valgt å foreta en fornuftig fordeling ut ifra sine kunnskaper må til en
viss grad "respekteres" for det.
Grimstad,
6.12.1989