Sensorveiledning for praktisk oppgave til 2. avdeling
av juridisk embetseksamen ved Universitetet i Tromsø høsten 1989,
tromsømodellen".
Skilsmisse/separasjon
Pensum: Carl Jacob Arnholm og Peter Lødrup,
Familieretten §§9 og 10.
Skilsmisse etter ekskapsl. §50. Her er det klart at
de forholdene som ligger ca. ett år tilbake i tid, ikke kommer i betraktning,
fordi det er mer enn et halvt år siden de ble gjort, jfr 2.‑ ledd. Dette
synes svært få å ha oppdaget. Noen har oppdaget det, men tillegger det ikke vekt.
Det kan ikke være riktig å drøfte subsidiært hvorvidt disse gamle forholdene
kan tilegges vekt. Det siste forholdet er i og for seg relevant, men i seg selv
ikke så grovt som kravet i bestemmelsen som er legemsbeskadigelse. Dette er noe
tynt behandlet i pensum, men kandidatene burde finne det meste i lovteksten.
Separasjon kan kreves etter §42 1. eller 2: ledd. 1.
ledd er betinget av at det foreligger klanderverdige forhold fra den annen
part. Jeg mener at det antagelig er tilfelle her mht. den truende adferden Ole‑har
vist og viser. Alkoholbruken, eller det manglende underholdet av familien under
den siste konflikttiden er antakelig i seg selv ikke nok.
Separasjon etter 2. ledd er det klart at Kari vil få
selv om Ole setter seg imot. I praksis er krav fra en part nok. Mange
kandidater peker her på at det også er best for barna under henvisning til
utsagnet fra Roy:
Midlertidig separasjon kan begjæres etter tml. §426
1. ledd ettersom saken alt står for domstolen. Det må anføres grunner for
denne, men de trenger i og for seg ikke å være massive. Her vil behovet for å
få midler til livsopphold og fred fra overgrep være relevante.
Foreldreansvar/omsorg
Pensum: Lucy Smith og Peter Lødrup: Barn og foreldre
§6.
Begge krever omsorgen for Hilde. Her må kandidatene
vise til barnel. §34 3. ledd, og at avgjørelsen først og fremst skal rette seg
etter det som er best for barnet. Her kan diverse argumenter som rettspraksis
har lagt vekt på drøftes. F.eks. vil eventuell flytting en omstendighet som
ikke regnes å være bra for barn. Det må kunne ordnes ved minimum bruksrett til
boligen for den som ellers er best egnet. Videre vil den ordning som gir den
størst mulige samlete foreldrekontakt være å foretrekke. I dette tilfelle vil
Hilde kunne få kontakt med begge foreldrene om hun skal bo hos Ole, men ikke om
hun bor hos Kari, fordi Ole da ikke vil treffe henne. Ole kan ikke tvinges til
samvær, jfr. nedenfor. Dette argumentet er likevel svært problematisk ettersom
det bygger på Oles vrangvilje og kan tolkes som en manglende interesse for
Hilde. Videre vil det være av betydning at barnet psykisk sett er sterkt
knyttet til en av foreldrene. Her synes Hilde å være like nært knyttet til
begge. En del kandidater påpeker at Ole har god økonomi, og at det i og for seg
kan tale for at han får omsorgen, men at den er usikker når han må gå på land.
Dette argumentet er etter min mening helt marginalt her. Andre påpeker at Kari
har dårlig helse og at det taler mot henne. Etter min mening oppveies dette i
alle fall av at det synes å føre med seg at hun er hjemmeværende, noe som vel
må sies å være bra for Hilde. Avgjørende for dette spørsmålet må etter min
mening være at Kari har vært stabil overfor barna og har vist at hun kan ha
omsorgen også alene, ved at hun faktisk har oppdratt barna alene ilange
perioder. Ole derimot har vist seg ustabil som oppdrager i og med tilfeller av
terorrisering av familien.
Kari krever foreldreansvaret for Hilde. Det må
forstås som at hun vil ha det alene. Det kan ikke sies å være bestridt av Ole
som ikke vi‑1 ha noe med Hilde å gjøre om han ikke får omsorgen. Det er
klart at den som får omsorgen også får foreldreansvar. Den som ikke får
omsorgen kan likevel få del i det. Det er ikke klart om Ole krever
foreldreansvaret alene. Dette bør dommeren klargjøre, jfr. tvml. §421 2. ledd.
Man kan ikke vente at.kandidatene kjenner denne §. Et synspunkt vil i så fall
være at man bør være varsom med å gi felles foreldreansvar mot partenes ønske,
men det skjer. Hvis han ikke krever det, vil partene fortsette å ha foreldreansvaret
sammen.
Midlertidig omsorg for Hilde må kunne kreves dersom
partene flytter fra hverandre under saken, jfr. bl. §38 1. ledd. Argumentene
her vil være de samme som for den endelige avgjørelsen.
Samværsrett
Pensum: Lucy Smith og Peter Lødrup, Foreldre og barn
§7.
Ole motsetter seg ikke samværsrett for Kari om han
får omsorgen. Det bør like fullt gis dom for samværsrett når Kari krever det.
Ole ønsker ikke samværsrett om Kari får omsorgen. Kari reiser spørsmål om han
har plikt til samvær. Dette må i så fall bygge på Hildes rett til samvær jfr.
bl. §44 1. ledd. En slik rett må hun sies å ha, men den plikten for Ole som
denne retten korresponderer med, er av en moralsk art og kan ikke fremmes for
domstolen.
Underholdsbidrag
Pensum: Lucy Smith og Peter Lødrup, Barn og foreldre‑§9,
Carl Jacob Arnholm og Peter Lødrup, Familieretten §20 IX.
Ole motsetter seg ikke å betale bidrag til Hilde.
Kari får medhold her. Angående Roy vil bl. §53 2. ledd komme til anvendelse.
Roy er under vanlig utdannelse i vel et år til. Oles økonomi taler ikke imot at
han pålegges å forsørge Roy i denne tiden. At Roy bor borte er irrelevant.
For Karis del kommer eskl. §56 2. ledd, eventuelt §57
jfr. §56 2. ledd til anvendelse. Spørsmålet blir for det første om hennes
utsikter til å forsørge seg selv er forringet som følge av ekteskapet eller
omsorgen for barna. Andre særlige grunner kan også begrunne bidragsplikt.
Få kandidater har sett at i og med separasjonen vil
Kari kunne få uførepensjon ettersom separerte alltid vurderes som yrkeskvinner
hvis det ikke er utsikt til at ekteskapet vil fortsette. Normalt vil man si at
Kari da er selvforsørgende, dersom ikke partenes forbruks‑ og
inntektsnivå er spesielt høyt, og derfor frita Ole for Karis krav på dette
grunnlaget. Kandidatene må kunne slutte drøftelsen her.
Forøvrig må utgangspunktet være at Karis manglende
inntektsevne ikke er noen følge av ekteskapet. Grunnen til at hun ikke kan
jobbe, er først og fremst hennes helsetilstand og eventuelt arbeidsmarkedet.
Helsesvikten kan kanskje delvis settes i forbindelse med ekteskapet. Kari har
selv delvis begrunnet sitt fravær fra arbeidslivet med omsorgen for barna.
Omsorgen for Hilde vil kunne tale for bidrag i en
begrenset periode. Argument her kan være at Kari vil ha krav på overgangsstønad
etter ftr. §12‑1 til Hilde er ferdig med 3. klassetrinn. Ifølge §12‑4
5. ledd er denne trygden subsidiær i forhold til underholdsbidrag.
Arbeidsmarkedet i seg selv vil heller ikke begrunne underholdsplikt, men man
kan vel generelt anta at kvinner ville hatt en bredere yrkesbakgrunn uten
omsorgsoppgaver, men det er for lite konkret til å tilegges vekt i denne saken.
Man kan ikke vente at Kari flytter for å få arbeid i det tilfellet at hun får
omsorgen for Hilde. Får hun ikke omsorgen for Hilde kan dette stille seg
annerledes.
Som eksempel på "særlige grunner" nevnes
ofte sykdom. Retten til uførepensjon vil her være et argument mot at Ole skal
forsørge Kari fordi hun er syk.
Midlertidige bidrag må kunne tilstås for barna etter
bl. §59 3. ledd jfr.l. ledd. For Karis vedkommende må avgjørelsen tas etter
tvml. §426 1. ledd. Uførepensjon vil hun antakelig ikke få før separasjonen er
endelig. Forøvrig vil argumentene ovenfor ha sin vekt, og det vil være større
grunn til å gi henne bidrag i en beviselig vanskelig overgangsperiode ved
midlertidig separasjon enn som varig ordning.
Boligen
Pensum: Carl Jacob Arnholm og Peter Lødrup,
Familieretten §§15 II, 20 V, VII, Helge J. Thue, Samliv og sameie kap. 7.
Ole må sies å ha innbrakt det gamle lille huset og
tomta i felleseiet. Selv om det kanskje var meningen at begge skulle betale på
det, ble det til at det ble betalt ved Oles arv. For ombyggingen må det
diskuteres om Kari er sameier på grunnlag av hennes husmorarbeid og partenes
inntektsfordeling, under henvisning til HRs praksis om husmorsameie særlig Rt.
1975 s. 220 og sammenblandingssameie f.eks. Rt. 1977 s. 553. De fleste kommer
til at det er sameie og det må være greit. De må så fastslå om noen av dem kan
få eiendommen utlagt til seg etter skl. §50 1. ledd. Når det konstateres sameie
på ovenstående grunnlag vil normalt ingen få slik rett. HR har også vært
tilbakeholdende med å gi sameier rett til naturalutlegg etter 3. ledd bl.a. av
hensyn til at parterre kan oppnå bedre pris på det åpne marked. Det synes ikke
å være aktuelt i dette distriktet, slik at det burde kunne gis naturalutlegg
her. I så fall skal den legges ut til skiftetakst, jfr. skl. §50a jfr. §125 1.
ledd. Ifølge rettspraksis vil den som skal ha omsorgen for barna stå sterkt
her.
Når Ole ikke vil betale ut Kari må det være fordi han
mener han har krav på skjevdeling for så vidt gjelder huset, jfr. eskl. §37;
jfr. §54 4. ledd. Skjevdelingskravet er et krav på verdi, slik at det kan
løsrives fra tvisten‑om naturalutlegg. Det gamle huset må sies å være
ervervet ved arv, jfr. ovenfor. Det skal likevel vurderes om det er rimelig med
en skjevdeling for verdien av dette. Mot det taler at ekteskapet var gangske
langvarig. Mot det taler videre Karis dårlige økonomi. Partenes personlige
forhold taler heller ikke for en skjevdeling.
Bruksrett til boligen
Pensum: Carl Jacob Arnholm og Peter Lødrup,
Familieretten §20 VII.
En part kan få bruksrett til boligen etter eskl. §54
2. ledd, eventuelt 4. ledd jfr. 2. ledd. I dette tilfelle vil det være naturlig
å gi slik bruksrett til den som får omsorgen for barnet. For midlertidig
bruksrett er hjemmelen tvml. §426 1. ledd. Bruksrett er ikke omtalt grundig i
pensum.
Sosialhjelpslånet
Pensum: Sosialrett, Kristian Andenæs og Leif Oscar
Olsen red. Sosialomsorgsloven av Ragnhild Collin Hansen pkt. 4.
Sosialkontoret kan kreve lånet tilbakebetalt av Ole
med hjemmel i lov om sosial omsorg §3 nr. 4 1. ledd. Efl. §7 kan ikke brukes
her som det dreier seg om lån. Underholdsplikten vil vare i alle fall til
faktisk separasjon. Hvorvidt lånet er tatt opp før eller etter krav om
separasjon ble satt fram, jfr. efl. §43, er derfor uten betydning, da dette
ikke er noe skiftespørsmål. Dette har en del kandidater likevel drøftet.
Uførepensjonen
Pensum:
Hege Brækhus, Uførepensjon for husmødre etter
folketrygdloven
(stensil). ‑
Kari har fått avslag på pensjon fordi hun da hun
søkte hadde vært hjemmeværende i flere år, og hun var ikke så mye som 50 ufør
som husmor, i og med at hun kunne utføre det meste av husarbeidet, jfr. ftrl.
§8‑3 1. ledd jfr. 3. ledd. Anken må begrunnes i at hun må vurderes om ren
yrkeskvinne eller som kombinert husmor/ yrkeskvinne. Som ren yrkeskvinne har
hun krav på full pensjon, og som kombinert husmor/ yrkeskvinne har hun krav på
minst 50 % pensjon.
Man må kunne legge til grunn at hennes helsetilstand
var hovedgrunnen til at hun sluttet i halvdagsarbeid. Vurderer man hennes
status på dette tidspunktet er det klart at hun i alle fall er kombinert
husmor/ yrkeskvinne. Mye taler for at vurderingen legges til dette tidspunktet.
Trygderetten prøver ofte å forutsi hva en søker ville ha vært som frisk på
søknadstidspunktet. Men også da må det legges vekt på at det var pga. sykdom
hun sluttet i deltidsarbeidet og at om hun ikke hadde blitt syk, vel hadde
fortsatt i dette.
At hun trappet ned fra full tids‑ til
deltidsarbeid var først og fremst av hensyn til omsorgen for barna. Nå er det
minste barnet, 9 år, og man må kunne vurdere om det er sannsynlig at hun igjen
ville være i fulltidsarbeid innen en viss tid om hun hadde vært frisk. Ifølge
RTVs rundskriv synes trygdeadministrasjonen å være liberal her, i den forstand
at de foretar en slik vurdering selv om yrkesaktiviteten måtte ligge ganske
langt fram i tiden. Trygderetten synes å bruke et noe kortere tidsperspektiv.
Uansett skulle Hilde nå være så stor at fulltidsarbeid skulle være aktuelt for
en som har vært . så aktiv i lønnsarbeid tidligere. Dette kan altså begrunne at
huri vurderes sonen yrkeskvinne.
Fiskebruket er nedlagt. Men arbeidsløshet vil ifølge
praksis ikke hindre henne fra å bli vurdert som yrkeskvinne. Noe flyttekrav vil
man heller ikke ha for en mor i hennes alder i forhold til uførepensjon.
Fra det tidspunkt Kari er separert vil hun automatisk
bli vurdert som yrkeskvinne, jfr. ovenfor.
Vurdering av besvarelsene
oppgaven viser seg å være noe for omfangsrik for
mange. Man må likevel vente at en som skal ha laud må være innom alle eller
nesten alle spørsmålene på en fornuftig måte.
Mange av spørsmålene i oppgaven er lovregulert og en
drøftelse på grunnlag av lovstedet skulle være mulig for de fleste. Andre
spørsmål krever en noe mer omfattende drøftelse, og kandidatene burde her kunne
vise at de kan veie argumenter mot hverandre.
Det er vanskelig å si noe generelt om hva som skal
til for å få ståkarakter. Det ser ut til at man må tolerere at det ikke har
blitt tid til å behandle enkelte spørsmål. Er besvarelsen tynn vil det
utslagsgivende kunne være at kandidaten ikke har begreper om sentrale spørsmål
som forskjellen på omsorg og foreldreansvar, likedeling og naturalutlegg ol.,
videre slikt som at det mangler lovhenvisninger eller ikke tas standpunkt til
spørsmålene.
Tromsø 5. desember 1989