Teori 2, del 1, Sensorveiledning ‑ juridisk embedseksamen 2. avd, høsten 1990.

 

Oppgavetekst: Hva menes med pasientrettigheter?

Gi en fremstilling og vurdering av de bestemmelsene om pasientrettigheter som du mener er viktigst.

 

1. Avgrensning av oppgaven.

 

Oppgaven faller i to deler, den første må alle studenter besvare mer eller mindre likt.

 

I den andre delen må studentene foreta et utvalg selv, både m.h.t. hvor mange pasientrettigheter de skal ta med og hvilke. Det finnes ikke noe "riktig svar" på denne oppgaven.

 

Når det gjelder antallet pasientrettigheter må teksten forstås slik at det kreves at de behandler minst to.

 

Når det gjelder utvalget av hvilke pasientrettigheter som skal behandles, er dette opp til hva studenten mener er viktig. Her synes jeg en begrunnelse for valget er på sin plass. Etter min mening er det vanskelig å komme utenom "retten til å bli pasient" som de fleste andre rettighetene utledes fra. I tillegg til denne er. det en smakssak hvor mange og hvilke som tas med.

 

2. Hva man kan forvente at studentene behandler.

 

2.1. Begrepet pasientrettigheter.

 

Ut. pkt. er begrepet pasient en person som på grunn av sykdom, skade eller lyte blir tatt hånd om av helsevesenet.

 

Begrepet pasientrettigheter brukes som betegnelse på visse rettigheter som springer ut av det forhold at en person er pasient. det kan dreie seg om rettigheter av formell eller materiell art.

 

Hvis noen ønsker å si noe mer om begrepet kan det tas med at begrepet er av nyere dato. At det bl.a. har sammenheng med veksten i de offentlige legetjenestene. Lege‑pasientforholdet har gått over fra å være et privatrettslig kontraktsforhold mellom legen som liberal yrkesutøver og han "kunde" til å bli et rettforhold mellom det offentlige, fylkeskommunen som sykehuseier, eller kommunen som ansvarlig for legetjenestene , og den enkelte bruker av sykehusets tjenester.

 

Begrepet rettigheter passer når det offentlige er part på tjenesteytersiden, men det er fortsatt visse innslag av mer privatrettslig karakter i forholdet mellom den enkelte og helsevesenet.

 

2.2. De enkelte pasientrettigheter.

 

Her sier jeg noe om hva jeg vil forvente at en god besvarelse inneholder.

 

2.2.1. Retten til å bli pasient.

 

oversikt over hjemler.

 

‑ Sykehuslovens § 6 første ledd mottaksplikt for institusjonen.

 

‑ Legeloven av 13. juni 1980 nr. 42 § 27 yrkesplikt for den enkelte lege, uavhengig av ansettelsesforhold.

 

‑ Tannlegeloven av 13. juni 1980 nr. 43 § 27.

 

‑ Jordmorloven av 26. april 1985 nr. 23 § 5

 

‑ Kommunehelsetjenestelovens § 2‑1

 

‑ Abortlovens § 2.

 

2.2.2. Pasientens rett til selvbestemmelse.

 

Utg. pkt.: Det er en frivillig sak å søke helsevesenets hjelp. man kan når som helst trekke seg fra påbegynt behandling. Ingen kan drive behandling på en person uten vedkommendes samtykke, med mindre det finnes en klar lovhjemmel for det eller det er begrunnet i nødrett.

 

Dette er positivt kommet til uttrykk i legelovens § 25 siste ledd. Denne bestemmelsen må ses på som en presisering av en generell regel.

 

Bruk av forsøkspersoner i medisinsk forskning kan bare skje når pasienten har gitt et såkalt "informert samtykke". Dvs. han skal orienteres om hva forsøket går ut på og hva han risikerer ved å delta.

 

2.2.3. Hva slags behandling har man krav på?

 

Legelovens § 25.

 

Forsvarlig virksomhet.

 

Sykehuslovens § 18

Hjemmel for helsedirektøren til å gi pålegg om å rette mangler og om nødvendig stenge et sykehus dersom det "drives på en måte som må antas å ha skadelige følger for pasientene og deres omgivelser"

 

KHL § 6‑3. Forsvarlighetskrav for kommunehelsetjenesten.

 

Lov av 30. mars 1984 om statlig tilsyn med helsetjenesten.

 

Pålegger kommunene og fylkeskommunene plikt til å drive egenkontroll(!). Pålegger fylkeslegen og helsedirektøren plikt til å føre kontroll med at virksomheten er forsvarlig.

 

2.2.4. Pasientens krav på at det føres ordnede opptegnelser og journal.

 

Legelovens § 43

Psykologloven av 9. mars 1973 nr. 13 § 5

Helsepersonelloven av 14. juni nr 47 § 4

Jordmorlovens § 5

 

Det kan tas med de viktigste punktene om hva en legejournal ifølge forskriften fra sosialdepartementet skal inneholde, men det forventes ikke at studentene har en fullstendig oversikt.

 

For oversiktens skyld gjengis fra forskriften: Pasientens navn, personnummer, fødselsdato, adresse, inn‑ og utskrivningsdato.

 

De nærmeste pårørendes navn, adresse og telefonnr.

 

Sykehistorie, herunder aktuelle sykmeldingsperioder.

 

Status ved innleggelsen.

 

Viktige undersøkelser med resultater.

 

Diagnose.

 

Behandling og forløp med eventuelle komplikasjoner.

 

Status ved utskrivning.

 

Opplysning om andre forhold som antas å være av betydning for diagnose, behandling eller prognose.

 

2.2.5. Pasientens rett til å se sin egen journal.

 

Sykejournaldommen av 25. okt 1977 (rt. 1977 s. 1035) slo fast at en pasient har rett til å se sin egen journal. Unntak kan gjøres når hensynet til pasientens helse eller til forholdet til personer som står han nær utgjør det utilrådelig at han får kjennskap til journalen eller deler av den.

 

Disse vurderingene lå til grunn for utformingen av bestemmelsene i

 

Legelovens § 46

Tannlegelovens § 46

Jordmorlovens § 8

 

Pasienten kan kreve feil i journalen rettet, jfr. forkr. § 8. Finner legen at pasienten ikke bør se journalen, kan pasienten kreve at den vises til en representant for seg. Avslag på krav om innsyn kan klages inn for sosialdepartementet.

 

Juklerødsaken dreide seg om innsyn i opplysninger som var gitt om paisienten av hans kone under taushetsløfte til henne fra legen. Disse opplysningene fikk Juklerød ikke innsyn i. Opplysningene var omfattet av legens taushetsplikt etter legelovens § 31. Det ble vurdert om det var grunn til å gjøre unntak fra legens taushetsplikt etter § 31, annet ledd. Retten kom til at innsynsretten måtte vike for taushetsplikten. Det ble bl.a. lagt vekt på at opplysningene ble gitt etter at han var tvangsinnlagt og at de således ikke hadde vært avgjørende for vedtaket om tvangsinnleggelse.

 

2.2.6. Retten til informasjon.

 

Legelovens § 25 tredje ledd. Informasjon til pasienten. Jordmorlovens § 4 Legelovens §26. Informasjon til pårørende. Barn over og under 12 og 16 år.

 

2.2.7. Retten til taushet og diskresjon.

 

Her forventes det at studentene kjenner til at de fleste grupper helsepersonell har profesjonsbestemt taushetsplikt som re hjemlet i profesjonslovene.

 

Oversikt over hjemler:

Legelovens § 31

Jordmorlovens § 6

Tannlegelovens § 31

Psykologlovens § 6

Lov om godkjenning av helsepersonell § 5

Lov om sykepleiere § 11

 

Denne taushetsplikten følger av utdannelse og autorisasjon og gjelder uten hensyn til ansettelsesforhold.

 

Det er bra hvis de nevner at det er en egen straffehjemmel for brudd på profesjonsbestemt taushetsplikt i strl. § 144.

 

De viktigste unntakene fra taushetsplikten kan også nevnes.

Opplysninger kan bare gis videre med klientens samtykke, når det ved lov er fastsatt at taushetsplikten ikke skal gjelde, eller når det av andre særlige grunner må anses rettmessig å meddele opplysninger som er undergitt taushetsplikt.

 

I noen tilfelle foreligger det opplysningsplikt:

                        Hjemmel:

                        Legelovens §§ 39‑42

                        Straffelovens § 139

 

Det er bra hvis det tas med at helsepersonell som er ansatt i det offentlige også har taushetsplikt som offentlig tjenestemann.

 

Hjemmel: Forvaltningslovens §§ 13 ‑ 13 f. jfr. KHL § 6‑6 og sykehuslovens § 16 som også gjelder det psykiske helsevern, jfr. sykehuslovens i 1 fjerde ledd.

 

Brudd på taushetsplikten som offentlig tjenestemann straffes etter strl § 121.

 

 

 

SENSORVEILEDNING TIL TEORI 2. DEL 2, 2. AVDELING

 

Den romerske prosessretten.

 

1. Innledning.

Romerrett: sentral for rettsutviklingen i kontinental­ europa, via middelalderen til nyere tid.              Sammen med angelsaksisk tradisjon har den       hatt størst betydning internasjonalt.

 

Tid:       (jfr. JV 5/90 s. 252: Sandviks fremstilling)

 

510                         29 f.kr                  284                           476   528

kongedømme      Republikk          Prinsipatet                     Dominatet

 

Sted: fra Romas situasjon som et landbruksområde til Romerrikets omfattende utbredelse i hele middelhavsområdet, Vest‑ og Sentral­ Europa med omfattende handel ‑ hånd­                        verksliv rundt urbane miljøer. (Organi­seringen av riket bla. avhengig av byene som administrative sentra)

 

2. Materiell rett vs prosessrett.

 

Vårt rettssystem abstraherer til en "rettighet" av materiell art som påberopes ved en prosess, slik at "rettighet" kan løsrives fra selve prosessretten og kan påberopes uavhengig av prosessretten.

 

Romerrett var annerledes: her knyttes rettighet til og er avhengig av prosessreglene. Valg av prosesstype er dermed avgjørende for rettigheten.

 

Utviklingen av det romerske rettssystem er således avhengig av utviklingen av påprosessreglene.

 

(Prosesstype kalles i romerretten actiones).

 

Dette muliggjorde utstillingen av et fleksibelt og anvendelig rettssystem som kunne utvikle seg parallellt med utviklingen av romerriket i tid og rom.

 

I følge Anners (s. 56) var den organisatoriske forutsetning for denne utviklingen å finne i "den særegne republikanske statsform med den forfatningsrettslige konstruksjon av deres embetsmannsstand."

 

 

3. Prosessrettens utvikling fra legisaksion via formular­prosessen til kognisjonsprosessen.

 

Den romerske prosessretten gjennomgår en utvikling over tid og avspeiler bl.a. den øvrige retts og samfunnsutvikling.

 

Denne utviklingen kan inndeles i følgende tre faser: (jfr. Jv 5/90)

 

1. legisaksjonen (under kongedømmet og første del av republikken)

 

2. formularprosessen (mesteparten av republikktiden og første del av prinsipatet)

 

3. kognisjonsprosessen (mesteparten av prinsipatet, hele dominatet)

 

Legisaksjonen

 

Opprinnelig var presteskapet sterkt involvert i prosessretten, ca 300 f.kr. ble rettsformularer og rettskalenderen offentliggjort, og etterhvert løsrevet fra kulten.

 

Med grunnlag i kulten er det forståelig at prosessen fra først av var strengt formbunden. nærmest som en liturgi, hver det var av avgjørende betydning at formlene ble overholdt til punkt og prikke.

 

Tolvtavleloven (ca. 450 f.kr.) inneholder regler av materiell og prosessuell art.

 

Legisaksjonen innebærer en to‑instans behandling:

 

1. instans: in jure; partene møter hos pretor (først hos konge og konsul, fra 300 tallet f.kr. pretormagistrat)

pretor finner høvelig actio, eventuelt avslår dette, og velger/utpeker en dommer (først prest(, eller voldgiftsdommer (arliter)

 

2. instans: in judicio/apud judicum: dommeren avgjør på bakgrunn av den instruks pretor har trukket opp. Becisspørsmål avgjøres her på bakgrunn av den rettslige rammen gitt ved valgt actio.

 

Eldste actio: legis actio per sakramentum; mønster av veddemål, en pengesum ble av begge parter deponert i tempelet eller hos pretor (sacramentum henspiller på tempelet), fullt medhold eller frifinnelse.

 

Legis actio per sacramentum ble senere utuklet til den mer smidige legis actio per condictionem hver en overenskomst benyttes for å få en enklere og raskere prosess.

 

Legis actio per judicic arbitrivi postulationem hvor en voldgiftsdommer (arliter) skulle dele opp den omtvistede gjenstand, eks. et bo.

 

Prosessen kunne rettes mot ting (in rem) eller mot personer (in personam‑obligatio)

 

F.eks. kunne en legisaksjon brukes til å kreve en ting tilbake: actio rei inndicatio, dette var en aktuell prosesstype og gjenspeiler et enkelt jordbrukssamfunn hvor dette er mulig å gjennomføre.

 

Da lovene (vedtatt i senatet) var få, skjedde rettsutviklingen bla. gjennom lovtolking (interpretatio)

 

Formularprosessen.

 

Gjenspeiler pretors rettsskapende funksjon.

 

Pretor; høyt embete, kun konsuler stod høyere, opprettet 367 f.kr. med ansvar for rettspleier, valgt for ett år om gangen, med full myndighet og autoritet.

 

Ediktet: pretors programtale ved begynnelsen av sin funksjonstid.

 

Formula: instruks til dommeren etter at partene hadde presentert sin sak for pretor.

 

Pretor benyttet den muligheten som lå i formulaen til å videreutvikle prosessreglene slik at de kunne anvendes på ny tvister som handels‑ og omsetningsliv medførte. Dette var livsområder som ikke var omhandlet i de få lovene (ius civile).

 

Pretor peregrinus; fra 242 f.kr. ble det opprettet en pretor for de "fremmede", dvs. personer bosatt innenfor romerriket, men uten romersk statsborgerrett. Det var særlig fremmedpretorer (i motsetning til pretor urbanus) som stod for videreutviklingen av prosessreglene til nye livsområder og gjorde reglene mer fleksible.

 

F. eks. ex tide bona ; i instruks til dommeren om å dømme etter god forretningsskikk.

 

Analogier og fiksjoner m.h.t. fakta og eldre prosstyper.

 

Etterhvert følgende grupper av nye aksjoner.

 

1. actiones in factura concentae; forutsatte visse presiserte fakta

 

2. actiones ex tide bona; god forretningsskikk, gav iudex stor handlefrihet. i motsetning til actiones stricti iures, brukt ved sjø‑ og handel.

 

3. actiones ticticiae/actiones utiles

aksjoner med fiksjoner (som om bestemte fakta forelå), utiles : tradisjonelle aksjoner kunne nyttes i det foreliggende tilfellet.

 

Formula hadde faste ledd: litis contestation ‑ innledning bl.a. med utnevnelse av dommer

 

in tentio ‑ søksmålet

 

condemnatio ‑ domsslutning

 

eventuell: demonstratio : presisering av intentio adiucatio: oppdeling av omtvistet eiendom

 

Vudex ‑ høy sosial rang, honorære utnevnelse (som pretor), som pretor var også judex avhengig av et råd jurister (consilium)

 

ca. 130 lex Acbutia : avskaffet de gamle legisaksjonene

 

Cognitio extra ordinaria: pretor formet den ekstraordinære prosessen for rettsbrudd mot res publica (de felles ting) bl.a. høyforræderi, religiøse forbrytelser.

Her overtok pretor selv behandlingen av saken in judicio, utredet selv de faktiske forhold. Selve dommen ble gjerne felt av en kollegial domstol.

 

Jus honorarium: den pretorskapte retten som egen rettskilde ved siden av lovene (jus civile)

 

Edictum perpetuum; 130 e. kr. pretors edikt som opprinnelig ble formet av hver ny pretor, ble nå fastlagt ut over den enkelte pretor‑oppnevnelse.

 

Kognisjonsprosessen

 

Cognitio extra ordinaria utvikles og utbres keiserens embetsverk kommer sterkere inn i prosessretten under prinsipatet og dominatet etterhvert som keisermakten og embetsverket rundt keiseren utbygges.

Kognisjonsprosessen ble etterhvert den normale rettergangsformen. Dommerne utnevnes av keiseren (ikke som tidligere av senatet) og er ansvarlige overfor ham:

Dette ble fast praktisert i provinsene hvor guvernærene hadde embetsdommere til hjelp. Guvernæren kunne omgjøre uriktige dommer og ble således en ankeinstans. Etterhvert ble apellprosessen utviklet slik at den til slutt lå hos keiseren i Roma.

 

Ca. 250 e.kr. ble ikke formularprosessen lenger brukt i Roma og keiser Diokletian avskaffet den.

En dom tilsvarte et forvaltningsvedtak.

 

Kirka overtok i middelalderen kognisjonsprosessen i den kauoriske retten og slik ble den prosessen etterhvert mønsterdannende i en rekke land.

 

Som i formularprosessen, ble det også i kognisjonsprosessen benyttet faste eller medbrakte advokater (advocati eller togati pga den kappen som ble benyttet)

 

Kjennetegn: det kontradiktoriske prinsipp, muntlighet, offentlighet og umiddelbarhet. Den fri bevisbedømming hos judex ble erstattet med legal bevisbedømming. Skiftlige dommer.

 

4. Fullbyrdelse.

 

Både straffe‑ og eksekusjonsretten var primitiv. Tvangsfullbyrdelse hvor keiserens embetsverk blir ansvarlig for fullbyrdelse av dommer først på 500‑tallet under kognisjonsprosessen.

 

Tidligere var det opp til den vinnende parten å kreve iverksetting av dommen, f.eks. ved en egen legisaksjon. Strafferett ble i hovedsak betraktet som et privat anliggende mellom de berørte parter. Kun ved de alvorligste majestets og religiøse forbrytelser var det annerledes. Her satt pretor selv dommen til fullbyrdelse. f.eks. ved eksil og deportasjon. Forøvrig eksisterte en politidomstol i Roma og andre byer med summarisk rettergang og avstraffelse gjerne til forlystelse for massene ved colosseum, eks. løvekamp.

 

5.Prosessretten og juristene.

 

Både pretor og judez var avhengig av et råd av jurister (concilium). Juristene kom fra ledende familier i Roma og juristkarrieren innebar mulighet til embetsutnevnelser. Dessuten var det advokater som opptrådte som prosessfullmektiger.

 

Under keiser Augustus fikk enkelte jurister adgang til å utgi keiserlige betenkninger, respona. Dette medførte etterhvert en egen rettskilde i jus respondendi sitatlova fra 426 e.kr. autoriserte følgende jurister: Papiman, Paulus, Ulpian, Gaius og Modestin.

 

Kandidatene kan gjerne skrive litt om privatrett vs offentlig rett. I hovedsak dreide romerretten seg om privatrett.

 

Patria potestas gjenspeiler den sentrale stilling husbonden eller familiefaren har med doms‑ og tvangsmakt overfor familiemedlemmene.

 

Hovedvekten i besvarelsen ligger på pkt. 3 ovenfor. Det må forventes en del av det jeg har medtatt. Pluss til de kandidater som klarer å vise sammenhenger mellom prosessretten og den øvrige politiske og organisatorisk utvikling av romerriket.