SENSORVEILEDNING,
TEORI 1. AVD, HØST 1991
OMSORGSOVERTAKELSE ETTER
BARNEVERNSLOVEN
1. PENSUM
Advokatfullmektig Jan
Fougner: Omsorgsovertakelse etter barnevernsloven, Jussens Venner hefte 4
,1989, s.113‑122.
Steinar Tjomsland: Tretten
høyseterettsdommer om barnevern, i Barnevern, erfaringer og synspunkter,
Kommuneforlaget, Oslo 1989, s. 27‑42 og
Ditlef Christiansen:
Saksbehandlingen i barnevernsaker, samme bok s.43‑60.
2. OM OPPGAVEN
Oppgaven er sentral i
pensum og rimelig avgrenset. Det er likevel en fare for at studentene skriver
for mye om saksbehandlingsreglene, til fortrengsel for de materielle reglene.
Jeg har forelest over temaet med utgangspunkt i rettssikkerhetsbegrepet og da
med en annen disposisjon enn den som følger av lærebøkene. Det er rom for ulike
disposisjoner, dette er et forslag.
3. FORSLAG TIL DISPOSISJON
OG LØSNING
a Innledning.
Utgangspunkt i norsk rett
er at barn fortrinnsvis bør vokse opp hos sine biologiske foreldre.
Barnevernlovens tre hovedprinsipp:
1. I størst mulig grad bør
man unngå tvang.
2. Det bør ikke foretas mer
vidtrekkende inngrep enn strengt nødvendig.
3. Man skal ha barnets beste for øye når det
tas avgjørelser.
b. Omsorgsbegrepets
innhold.
Barnevernlovens
omsorgsbegrep er ikke identisk med barnelovens omsorgsbegrep. I tillegg til den
rent faktiske omsorgen fratas foreldrene også retten til å bestemme over en
rekke forhold, eks.vis hvor barnet skal oppholde seg og omfanget av samværet,
for å nevne noen av ytterpunktene.
c. Grunnvilkår for
omsorgsovertakelse:
1. Barnet må være under 18
år på vedtakstidspunktet, jfr. bvl. § 16.
2. Et av kriteriene i bvl.
§ 16 a‑d må være oppfyllt. § 16a er i praksis den viktigste bestemmelsen,
som tildels også dekke de forhold som er nevt i bokstavene b‑d.I en
utdyping av § 16 bør flg. tas med:
‑hvilke situasjoner
som kan omfattes
‑det
sentrale vurderingstema er; hvilken betydning kan dagens situasjon få for
barnets framtidsutsikter.
‑rettssikkerhetsmessige
aspekter ved en vid og skjønnsmessig hjemmel.
‑kravene til bevis.
I forhold til § 16 bokstav
c bør studentene være oppmerksom på at dårlig økonomi i seg selv ikke kan gi
grunnlag for omsorgsovertakelse.
3. Forebyggende tiltak
etter bvl. § 18 har ikke ført fram. Dette gjenspeiler prinsippet om at man skal
forsøke med det minst inngripende tiltak som kan avhjelpe situasjonen.
4. Helse‑ og
sosialstyret anser forebyggende tiltak etter 18 for å være nytteløse.
Forebyggende tiltak må ikke prøves hvis de anses nytteløse. De grunnleggende
problemene kan være sterkt avvikende personlighetstrekk hos foreldrene, som
vanskelig kan avhjelpes ved forebyggende tiltak. Det er også grenser for hvor
mye hjelp en familie makter å motta og hjelpeapparatet greier å yte.Jfr. Rt
1982s.764.
5. Barnets beste må tilsi
at omsorgen tas, jfr. § 17,2.ledd. Momenter av betydning for hva som er
"barnets beste": ‑ Hvor ille er forholdene i hjemmet? ‑
Forventes situasjonen å vedvare. ‑ Tilknytningen til foreldrene, søsken. ‑
Barnets alder. ‑ Hva mener barnet? (avh. av alder.) ‑ Foreldrenes
egeninteresse i å få beholde barnet må vike.
d. Hva innebærer det at
barnevernet har tatt omsorgen?
‑ Rett og plikt for
barnevernet til å sørge for at barnet får forsvarlig pleie, oppfostring og
opplæring, jfr. § 22.
‑ Plassering av
barnet.
‑ Den rettslige
situasjonen til foreldre som er fratatt omsorgen, men fortsatt har
foreldreansvaret. Bestemmelsesrett i en del forhold, samværsrett/sperret
adresse, fortsatt verge.
e. Fratagelse av
foreldreansvaret, jfr.bvl. § 20.
Når barnevernet har
overtatt omsorgen, kan også foreldreansvaret tas. I praksis skjer dette helst
hvor det er snakk om langsiktig plassering og da særlig med tanke på adopsjon.
Kort om dette.
f. Opphør av omsorgen.
Tilbakeføring av barnet, jfr. bvl. § 48.
Vurderingstemaet er flg.:
-
Er § 16‑situasjonen opphørt.
-
Barnets tilknytning til fosterhjemmet.
-
Mulige skadevirkninger ved evt. tilbakeføring.
g. Saksbehandlingsregler.
Slik oppgaven er formulert,
hører det med å si noe om saksbehandlingsreglene, som også er omtalt i pensum.
Dette bør imidlertid ikke
utgjøre hoveddelen av besvarelsen til fortrengsel for de materielle reglene.
Under dette pkt. er det
sentralt å få fram skillet mellom frivillig omsorgsovertakelse og tvangsvedtak.
I sistnevnte tilfelle skal sakene behandles i samsvar med reglene i bvl. § 5,
med dommer til stede, som en sentral rettssikkerhetsgaranti.
Prinsippet om at tvang skal
være siste utvei, kommer til uttrykk i § 19, ved at barnevernet skal søke å
innhente foreldrenes skriftlige samtykke før vedtak fattes.
h. Klage, adgang til rettslig
overprøving, bvl. §§ 52 fig. Under dette pkt. bør kandidatene kort gjøre rede
for: ‑hvem har klagerett
‑ingen klagefrist
‑fylkesmannens
kompetanse
‑rettens kompetanse.
4.OM BESVARELSENE OG
BEDØMMELSEN.
Jeg har foretatt en rask
gjennomgang av 22 besvarelser.
En del av kandidatene skriver om midlertidig
plassering etter bvl. § 11. Det kan være relevant hvis det gjøres for å
beskrive hvilke tiltak som kan iverksettes i en krisesituasjon, da utredning av
spørsmålet om omsorgsovertakelse kan ta lang tid. Midlertidig plassering etter
bvl. § 11 er ikke en foreløpig omsorgsovertakelse. Grunnvilkårene etter § 16 og
§ 19 må ikke være oppfyllt for at § 11 skal kunne anvendes. På dette pkt. er
pensumartikkelen noe misvisende, så misforståelser må vel godtas.
Få kandidater får noe
særlig juridisk ut av hva som ligger i begrepet "barnets beste".
Ved behandling av saksbehandlingsreglene er det mange
som ikke skiller mellom frivillig og tvungen omsorgsovertakelse. Dette bør gi
noe trekk.
Som alltid ved oppgaver hvor mye av stoffet er lovfestet, blir det spørsmål om hvordan besvarelser som i det vesentlige kun gjengir loven, skal bedømmes.
For å bestå oppgaven, må det kreves at kandidatene
får med seg noe mer enn rent lovreferat. Noen kandidater gir en generell
gjennomgang av hele barnevernloven, eller skriver stort sett bare om
saksbehandlingsreglene. Disse besvarelsene er på grensen. Hvis de i tillegg er
dårlig disponert og inneholder feil, kan oppgaven neppe være bestått.
Evne til å gå i dybden må belønnes framfor det å
rekke over flest mulig bestemmelser. Særlig vedr. disposisjonens pkt.3 c, bør
det foretas utdypninger.
En laudabel besvarelse bør
ha en fornuftig disposisjon, være grundig vedr. de materielle reglene og vitne
om forståelse av stoffet.
Jeg mottar gjerne
synspunkter på hvordan besvarelsene bør bedømmes.
Tromsø 2. desember 1991