SENSORVEILEDNING
JURIDISK EMBEDSEKSAMEN 2 AVDELING
UNIVERSITETET I TROMSØ
TEORETISK OPPGAVE NR 1, MANDAG 23 NOVEMBER
1992
"Gi en fremstilling og vurdering av vilkårene for retten til uførepensjon etter folketrygdlovens kapittel 8 for den som på uførhetstidspunktet ikke var ute i arbeidslivet"
1.
Fagkrets og pensum.
Oppgaven må kunne karakteriseres som sentral i
forhold til anbefalt litteratur i Trygderett. I fagkretsen for UiTØ/IRV faller
denne innenfor "Sosialrett", som omfatter Asbjørn Kjønstads
utgivelser "Innføring i Trygderett" 2 utg. 1992, utvalgte kapitler,
samt "Folketrygdens uførepensjon'' 2 utg. 1992 i sin helhet. Jeg vil også
vise til Tone Sverdrups og Hege Brækhus' artikler i IRV's kompendium: "Tre
artikler i samlivs‑ og husmorrett" om uførepensjon for husmødre
etter folketrygdloven.
2.
Momenter til besvarelsen.
Kandidatene bør allerede innledningsvis gi en kort
avgrensning av emnet, samt definisjon av de mest sentrale begrepene.
Uførepensjonens karakter av løpende ytelse til dekning av utgifter til
livsopphold for personer som er i yrkesaktiv alder, bør fremgå allerede her.
Det kan med fordel avgrenses mot de utgifter som dekkes i form av grunn‑
og hjelpestønad etter folketrygdloven § 8‑2.
Det må aksepteres at kandidatene gir en oversikt over
den videre progresjon i fremstillingen ved å henvise til de kummulative vilkår
i folketrygdlovens kap. 8 for innvilgelse av uførepensjon.
De fleste kandidater vil nok også foreta en historisk
innledning i besvarelsen, hvor folketrygdlovens tilblivelse og historiske
utvikling beskrives. Det bør etter min mening ikke stilles for strenge krav på
dette punktet, foruten at kandidaten ikke bør overdimensjonere denne delen av
besvarelsen.
I den videre fremstillingen vil det være naturlig å
knytte drøftelsen opp mot de enkelte vilkårene for rett til uførepensjon, jfr.
folketrygdloven kap 8, og Asbjørn Kjønstads "Folketrygdens uførepensjon'.
Det er verdt å påpeke at også den gruppen trygdede
som ikke var ute i arbeidslivet på uførhetstidspunktet, i alminnelighet er
undergitt de generelle vilkårene for rett til uførepensjon etter
folketrygdloven kap. 8.
De personelle vilkår for rett til uførepensjon er
nedfelt i folketrygdloven § 8‑1 første ledd, og beskriver at rett til
uførepensjon har den som er "trygdet". De nærmere reglene knyttet til
dette begrepet er nedfelt i folketrygdloven § § 1-2, 1‑3 og 1‑4.
Folketrygdloven bygger på "domisilprinsippet", og krever at
vedkommende var trygdet på det tidspunkt kravet om uførepensjon ble fremsatt.
Videre forutsettes det i § 8‑1 første ledd bokstav b at vedkommende også
skal ha vært medlem av folketrygden i en viss tid umiddelbart før
uførepensjonskravet settes frem. For dem som var psykisk og fysisk i stand til
å utføre erverv kreves det minst ett år, ellers tre år.
Det faktum at trygdede ikke var ute i arbeidslivet på
uførhetstidspunktet kan i enkelte sammenhenger tyde på at det må kreves
forlenget forutgående trygdetid.
Det bør også kort henvises til at folketrygdlovens
pgrf 8‑1 første ledd bokstav a krever at trygdede oppholder seg i riket,
jfr dog unntaksbestemmelsen i andre ledd.
De aldersmessige vilkår i folketrygdlovens § 8‑3,
sml § 8‑9, gir det en kaller "de yrkesaktive aldersgrupper"
mellom 16 og 67 år rett til uførepensjon Det er disse som normalt vil leve av
arbeidsinntekt.
I sammenheng med de aldersmessige vilkår står også
hensynet til ervervsevnen. For unge arbeidstagere uten forutgående
yrkeserfaring, vil det regulært være vanskelig å fastslå nivået på ervervsevnen
før uførheten inntrer. For de eldre, særlig over 60 år, vil alderen ha
betydning for kravet til attføring. Dette hører imidlertid systematisk sett
under nedenevnte punkt om fastsetting av nedgangen i ervervsevnen.
Nok et vilkår for rett til uførepensjon er at
nedsettelsen av ervervsevnen skyldes "sykdom, skade eller lyte", jfr.
folketrygdloven § 8‑3. Dette er et uttrykk for at den ervervsmessige
uførhet må ha en medisinsk årsak.
Jeg kan ikke se at denne oppgaven etterspør drøftelse
av hverken sykdomsbegrepet, dens alvor/størrelse eller årsakssammenheng mellom
sykdom og nedsettelse av ervervsevnen. Det må imidlertid godtas om kandidatene
sier noe om de såkalte utestengte uføreårsaker, så som narkomani, alkoholisme
og kriminalitet. Dette fordi den aktuelle gruppen trygdede i oppgaveteksten
ofte kan falle inn under disse tilfellene.
Uførepensjon skal dessuten ikke tilstås før hensiktsmessig attføring har vært forsøkt. Jeg omtaler ikke medisinsk attføring, all den tid vilkårene er de samme for alle grupper trygdede. Kandidatene bør likevel nevne dette vilkåret. Dog kan det her være behov for avgrensning slik at besvarelsen ikke svulmer unødig opp.
Folketrygdloven krever i § 8‑3 at den trygdede
skal ha gjennomgått "arbeidstrening, opplæring eller annen form for
attføring som må anses hensiktsmessig". Dersom den trygdede ikke vil
medvirke til slik attføringsforsøk, kan det ikke tilstås uførepensjon Det er
nedgang i ervervsevnen og ikke ervervsviljen som gir rett til pensjon.
Spørsmålet om hvor langt en skal strekke seg for å
imøtekomme den trygdedes yrkesvalgønsker kan lett komme på spissen når han ikke
var ute i arbeidslivet på uførhetstidspunktet. På samme måte vil alder spille
inn, jfr. ovenfor. Attføring av ikke yrkesaktive over 55‑60 år anses ofte
hensiktsløst.
For trygdede som ikke er i arbeidslivet på
uførhetstidspunktet kan dette i enkelte tilfeller skyldes sosial situasjon.
Kjønstad nevner i "Folketrygdens uførepensjon en ankesak for Trygderetten
(699/70) hvor attføring ikke ble ansett mulig da den trygdede gjennom pleie av
sine foreldre hadde vært for lenge i et inaktivt miljø. Den sosiale situasjonen
kan bli ansett invalidiserende nok, og konsekvensen kan da bli at en
uakseptabel grunn til ikke å gjennomgå attføring blir akseptabel bare den varer
lenge nok.
Hovedvilkåret for rett til uførepensjon må være at
ervervsevnen er nedsatt med minst 50 *, sml folketrygdloven § 8‑5 første
ledd.
Dette punktet i oppgaven kan fort bli svært
dominerende. Jeg finner det mest hensiktsmessig å kreve at kandidatene drøfter
spørsmålet om nedsatt ervervsevne i relasjon til de trygdede som ikke var ute i
arbeidslivet direkte, og ikke hengir seg til en omfattende generell
fremstilling.
Aktuelle problemstillinger kan på den ene siden være
trygdede som ikke hadde yrkeserfaring overhode på uførhetstidspunktet. Dette
krever at ervervsevnen uten uførheten vurderes konkret i forhold til den
trygdedes evner og planer, før nedsettelsen drøftes. Resultatet kan ofte bli
relativt hypotetisk, noe kandidaten bør få frem. På den annen side vil trygdede
som på det aktuelle tidspunkt ikke var i arbeide, men som har tidligere
yrkesbakgrunn, kunne underkastes en mer sikker vurdering.
Kandidatene bør her få frem grensen mot den vurdering
av ervervsevnen som alene knytter seg til trygdedes tidligere yrke, og vise at
ervervsmessig uførhet baserer seg på en mer generell nedgang i ervervsevnen i
sin alminnelighet. En annen sak, som også med fordel kan nevnes, er at
trygdedes tidligere yrke stort sett er det eneste en har til å fastsette
troverdige verdier for vurderingen av ervervsevnen.
Kandidaten kan med fordel berøre terskelen for
ervervsevnen i de tilfeller den trygdede lider av "arbeidsvegring", i
motsetning til der hvor fravær av arbeide skyldes ytre årsaker. Dette kan være generelt
dårlig arbeidsmarked eller konkrete innskrenkninger i tilbudet i f.eks. et lite
samfunn. Ervervsevnen sett i forhold til kravet om å flytte på seg for å komme
i arbeide, er også et poeng å berøre.
Inn under dette punktet går også fastsetting av husmødres
uføregrad. Spørsmålet kan, satt på spissen, være om disse faktisk er "i
arbeidslivet" eller ikke, idet de på uføretidspunktet utfører sitt normale
virke. Oppgaveteksten gir lite holdepunkter for en slik sondring, og det vil
vel falle noe anstrengt. "(U)te i arbeidslivet" henspeiler vel på
inntektsgivende arbeide i relasjon til folketrygdlovens regler om
pensjonsgivende inntekt.
I folketrygdlovens forarbeider er "husmor"
definert som "hjemmearbeidende hustru i familie hvor mannen er den som
skaffer kontantinntektene".
Denne definisjonen krever endel nærmere drøftelse.
For det første må "mannen" som den yrkesaktive og kvinnen som
husmoren fortolkes i lys av det moderne kjønnsrollemønster hvor det like godt
kan være den omvendte situasjon. I så tilfelle er det mannen som faller inn
under disse vurderingene av husmødrenes rett til uførepensjon
Det kreves videre at kandidatene vurderer den forsørgerne parts inntekstnivå i forhold til "husmor" definisjonen. Dersom kontantinntektsnivået er under 2 G, vil den hjemmeværende bli å definere som potensiell yrkeskvinne/mann. De riktig gode kandidater vil her se at selv minstepensjonister med ektefelle og særtillegg tjener mer enn 2 G.
Videre er det et vilkår for rett til betegnelsen "husmor" at vedkommende faktisk lever i et ekteskapsforhold. Fraseparerte og skilte personer skal i prinsippet vurderes i relasjon til yrkeslivet, selv om de er faktisk hjemmeværende.
Nok en gruppe som fortjener
oppmerksomhet er dem som er hjemmeværende, men som ville vært yrkesaktiv hvis
de ikke hadde vært ufør. Denne gruppen skal vurderes i relasjon til yrkeslivet
dersom det er såvidt sannsynlig at yrkeslivet ville vært valgt ved fravær av
uførhet.
Den såkalte "Husmorkjennelsen" avsagt av
Trygderetten i 1986, bør kandidatene kunne presentere på dette punkt i
besvarelsen.
Når den trygdede først er vurdert som husmor i
relasjon til folketrygdloven, gjenstår kravet til minst 50 % varig nedsettelse
av ervervsevnen. Poenget er at denne gruppen da skal vurderes i forhold til
sitt tidligere virke som husmor. Her må kandidatene få frem sondringen mellom
husmødrene som gruppe og de Øvrige som vurderes mot yrkeslivet.
Det er flere momenter til denne drøftelsen, så som
husarbeidets omfang, hjelp fra familien mv. samt arbeidsevne og uføregrad. Et
viktig spørsmål er om husmoren kan kreve å bli vurdert som yrkeskvinne eller må
finne seg i vurdering som hjemmearbeidende.
Det vil falle for langt å gå nærmere inn på de ulike
aspekter her, og jeg viser til en godt dekkende litteratur.
Spørsmål om uførepensjonens størrelse og utregning
faller utenfor oppgaven.
3.
Vurderingsdelen.
Vurderingsdelen tror jeg kan falle noe tyngre for enkelte kandidater. Det som kan kreves er at kandidatene faktisk vurderer vilkårene, og ikke bare gjengir dem. En slik drøftelse kan bestå i at kandidatene påviser de særlige vilkår for denne gruppen trygdede, og deretter vurderer dette i forhold til de generelle vilkårene. En del av vilkårene for rett til uførepensjon vil i seg selv gi rom for vurderinger. Dette gjelder særlig for graden av uførhet og kravet til hensiktsmessig behandling og attføring.
Hvorvidt kandidatene vil vurdere vilkårene underveis,
eller samle dette i et eget kapittel, må være opp til den enkelte. Jeg vil imidlertid
tro at siste alternativ vil være vanskeligere, og øke risikoen for
dobbeltbehandling.
Jeg vil ikke gå detaljert inn i drøftelse av
vurderingsdelen, men påpeker likevel at denne må være med i besvarelsen. En ren
fremstilling av vilkårene uten vurdering holder ikke. Foruten vurdering av
vilkårene, der disse inviterer til dette, forholdet mellom trygdede i og
utenfor arbeidslivet på uførhetstidspunktet, vil det være poengivende om
kandidatene ser noe videre. Her kan det for eksempel vises til hvilken stilling
disse trygdede ville vært i uten disse reglene om uførhet.
4. Bedømmelsen.
Selv om det i utgangspunktet er rimelig enkelt å gi
en korrekt fremstilling av folketrygdlovens kap. 8 fra begynnelse til slutt, er
det neppe nok til å bestå. Det bør etter min mening kreves at kandidaten ser,
og drøfter at de fleste generelle vilkår for uførepensjon også gjelder for
denne aktuelle gruppen trygdede. Det er et poeng å vise at denne spesielle
gruppen trygdede faktisk faller inn under de generelle vilkårene, men de
vilkårene som er spesielle for denne gruppen bør skilles ut og påvises
særskilt.
Foruten avgrensning av emnet slik at det ikke blir en
generell fremstilling av trygderett generelt, eller helhetlig om uførepensjon
spesielt, må kandidatene også vise spennvidde. Med dette mener jeg at det vil
være feil å begrense besvarelsen til kun å omfatte for eksempel husmødres rett
til uførepensjon Fristelsen vil nok for enkelte være stor, hensett til
pensumlitteraturens klare utskilling av denne gruppen trygdede. Kjønstad
skriver at "spørsmålet om uførepensjon til husmødre, har vært ofret stor
oppmerksomhet", uten at kandidatene derved skal premieres for en ensidig
vektlegging av dette emnet.
Det er heller ikke riktig å gå ett skritt videre, og
hengi seg til utmålingsspørsmålene. Selv om det også her vil være forskjeller
mellom trygdede i ‑ og utenfor arbeidsaktivitet på uførhetstidspunktet,
faller drøftelsen utenfor oppgaven.
Bedømmelse av karakternivå knyttet til hva som må med
i besvarelsen, er alltid vanskelig. Etter min mening må det i alle tilfeller
kreves noe mer enn oppramsing av folketrygdlovens kap. 8.
Et gjennomsnitt bør få med seg alle de kumulative
vilkårene, og i tillegg ha noen fornuftige vurderinger knyttet til påviste
særvilkår for den aktuelle gruppen trygdede.
For de bedre karakternivåer må det i alle fall kreves
det som foran er nevnt. I tillegg kan det legges vekt på evnen til å gi
besvarelsen en ryddig og oversiktlig form, herunder progresjon og balanse. Alle
kan noe, og tildels mye, om folketrygdloven kap. 8. Det er likevel ikke alle
som evner å uttrykke dette poengtert og reflektert. Fornuftig balanse mellom
generelle vilkår som gjelder alle trygdede, og de spesielle vilkår som kan
knyttes til oppgavens angivelse av trygdede, bør etter mitt skjønn premieres.
Tromsø den 2
desember 1992
Rettelser og presiseringer etter kommentarer fra
sensorene.
1 Momenter til besvarelsen.
Sensorveiledningen side 2, 3 avsnitt. Her har jeg vist til unntaksbestemmelse i F pgrf 8‑1, andre ledd.Det er bemerket i kommentar at også pgrf 8‑1 nr. 2 er en aktuell unntaksbestemmelse.
Sensorveiledningen side 3,
1 avsnitt flg. Kommentaren går ut på at dette nok var for sterkt sagt, og det
er vist til at praksis i de senere år har lempet kravet om gjennomført attføring
en smule. Poenget med sondringen mellom nedgang i ervervsevnen og ikke viljen
formoder jeg fastholdes tross endringen. Det er likevel et viktig poeng her når
dette kobles med den medisinske delen av attføringen, se veiledningen side 2
nederst. Det er på det rene at den trygdede kan vegre seg mot attføringskrav
som går ut på bestemte medisinske tiltak.
Jeg har valgt å ikke legge så stor vekt på den
medisinske attføringen, men presiserer likevel at dette er et vilkår for
attføring på linje med arbeidstrening mv. Det er likevel ikke spesielt for den
gruppen trygdede omhandler, og er derfor nedprioritert i veiledningen.
2.
Vurderingsdelen.
Det er etter mitt skjønn vanskelig å overhode si noe
om vurderingsdelen i en besvarelse som dette. I alle tilfelle dersom det skal
være noenlunde kort. Kandidatenes vurderinger bør ikke presses inn i en på
forhånd fastsatt form. Det er nettopp her kandidaten kan avsløre sitt juridiske
skjenn eller fantasi, eventuelt mangel på slik.
Jeg har likevel kommentert dette kort, og tar inn
kommentaren som poengterer at husmødre står i en særstilling og bør vurderes
ulikt de øvrige trygdede i denne gruppen. Jeg viser til veiledningens side 5
øverst, hvor dette er kommet til uttrykk i noen grad.
Øvrige kommentarer er ikke innkommet. Jeg er
imidlertid fortsatt beredt til å håndtere ytterligere kommentarer, og imøteser
disse i så god tid før sensurmøtet at rettelser/presiseringer har noen hensikt.
Tromsø den 4. januar