SENSORVEILEDNING
CAND.JUR. EKSAMEN
TEORI 1, 2.AVD HØST 1994
Universitetet i Tromsø
«Skyld som vilkår for
arbeidsgiveransvar>
1.PENSUM
MV
Om
oppgaven
Selv
om oppgaveteksten peker på et begrenset område innenfor arbeidsgiveransvaret,
må oppgaven likevel betraktes som sentral innen erstatningsretten. Spørsmålet
om den tillempede culpanorm er sentral i arbeidsgiveransvaret. Oppgaven er også
sentral ved at den samtidig forutsetter god kjennskap til det alminnelige
skyldansvaret.
Pensum:
Nils
Nygaard, Skade og ansvar, 4.utgave, Oslo 1992.
Arbeidsgiveransvaret behandles s.227‑257. Av
særlig interesse er pkt 11.4 «Særleg om forsvarligkravet i arbeidshøve» på
s.242‑250. Fremstillingen på dette punkt viser også i en viss utstrekning
til fremstillingen om skyldansvar like foran.
2.
FORSLAG TIL DISPOSISJON
2.1
Avgrensning
Oppgaveteksten gir to hovedstikkord; «skyld» og «som
vilkår for ...„. Mange oppfatter dette som en naturlig todeling av oppgaven.
Det mest korrekte vil være å se at oppgaven gir oppfordring til å redegjøre for
hvordan skyldregelen (eller culpanormen) anvendes når det dreier seg om skyld
som vilkår for arbeidsgiveransvar. Som jeg kommer tilbake til må det i stor
grad godtas disposisjoner som ligger et stykke utenfor det optimale. Det er noe
varierende om vekten legges på fremstillingen av skyldkravet eller på de
tillempninger og særregler som gjelder for arbeidsgiveransvaret. Jeg synes ikke
det er mulig å sette opp en norm for hva som er riktig. Så lenge både
skyldkravet og arbeidsgiveransvarets tillempninger er behandlet, må det
aksepteres. Der hvor det må trekkes, og hvor ofte strykgrensen kommer
faretruende nær, er når kandidaten utelukkende skriver om skyldansvaret
generelt (dvs som ansvarsgrunnlag) eller skriver generelt om
arbeidsgiveransvaret, herunder skyldkravet på linje med de øvrige vilkår.
2.2
Hva bør være med?
Slik oppgaven er formulert, er det rent teknisk
naturlig å ta utgangspunkt i vilkårene for arbeidsgiveransvar, og deretter
konsentrere fremstillingen om skyldkravet. Kandidatene bør innledningsvis gi en
kort redegjørelse for hensynene bak arbeidsgiveransvaret. De fleste velger en
innledende og ofte for generell fremstilling, og mange bruker kanskje noe
unødig mye tid på å fortelle om de generelle vilkår for erstatningsansvar osv.
En vellykket besvarelse bør starte med å plassere
skyldkravet som en del av vilkårene for arbeidsgiveransvar. Kandidaten bør få
frem at skyldkravet i utgangspunktet bygger på den alminnelige skyldregel.
Fordi skyldvilkåret her er et element i spørsmålet om arbeidsgiveransvar, vil
den nærmere presisering av det ofte måtte ses i sammenheng med de øvrige
vilkår. Igjen er det viktig å fremheve at det som skal behandles er ikke
skyldansvaret, men skyldkravet i arbeidsgiveransvaret.
Etter presentasjon av problemstilling og sammenheng,
kan/bør kandidatene gi en redegjørelse for arbeidsgiveransvarets legislative
begrunnelse. Helst for å belyse de ulike presiseringer av skyldkravet.
Henvisninger til legislative hensyn kan også presenteres under veis knyttet til
de enkelte drøftelser. Allerede her vil kandidatene kunne skilles alt etter
hvorvidt hensynene presenteres med tanke på skyldvilkåret, eller bare generelt.
Eksempelvis kan det vises til forskjellen på arbeidsgiveransvar og ulovfestet
objektivt risikoansvar. Arbeidsgiveransvaret er ikke et objektivt ansvar for en
risikofylt virksomhet, men bygger på en skyldpresumsjon. Vilkåret om skyld hos
arbeidstaker kan ses i sammenheng med dette. For øvrig kan det vises til
interessesynspunktet, pulveriseringshensyn, økonomiske prevensjon, deknings‑
eller reparasjonshensynet osv.
Vilkåret om skyld er et av flere vilkår for
arbeidsgiveransvar. Kandidatene kan derfor nevne de øvrige vilkår, men dette må
imidlertid gjøres helt kort, og kun for å sette oppgaven inn i sin sammenheng.
I mine grupper synes det som om de fleste klarer denne avgrensningen bra. Mange
nevner de to øvrige vilkår, og avgrenser mot dem. Det er fullt akseptabelt. På
samme måte er det også akseptabelt at kandidaten skriver noe mer om øvrige
vilkår, så sant dette ikke blir for omfattende og ikke går på bekostning av
oppgavens sentrale deler.
Blant
mine besvarelser er det få som bare skriver generelt om arbeidsgiveransvaret.
Derimot er det en del som skriver for mye om skyld
generelt, og enkelte skriver nesten utelukkende om den generelle skyldregel. Et
par kandidater er foreslått satt til stryk grunnet slik misforstått
avgrensning.
Det er vanskelig å gi generelle retningslinjer for
vurderingen av de ulike varianter av mislykket disposisjon eller avgrensning.
Det hele må bero på en vanlig vurdering av hvordan en kunnskapsrik kandidat som
har bommet på oppgavens avgrensninger skal behandles.
Når det gjelder oppgavens hoveddel , presentasjon av
skyldvilkåret , må dette kunne gjøres på to måter. Oppgaveteksten kan sies å
legge opp til to perspektiver , eller hovedemner. Det ene er skyld og det andre
er som vilkår for arbeidsgiveransvar. Det er derfor fullt forsvarlig å gi en
generell fremstilling av den generelle skyldregel. dersom dette følges opp med
at skyldkravet settes inn i sammenhengen som vilkår for arbeidsgiveransvar.
Mange kandidater velger å gi en generell fremstilling
av den alminnelige skyldregel. Dette må følgelig aksepteres dersom kandidaten
klarer å hente seg inn igjen. Eksempelvis ved at kandidaten redegjør for at
skyldvilkåret i arbeidsgiveransvaret bygger på den generelle skyldregel, og
derfor velger å gi en innledende generell fremstilling av dette, for senere å
redegjøre for de nødvendige presiseringer. Etter min mening vil små faktorer
være egnet til å skille kandidatene her. Det bør trekkes kraftig for den som
kritikkløst gir seg i kast med en generell presentasjon av skyldregelen, og med
bare enkelte avsluttende kommentarer knyttet til arbeidsgiveransvaret. Den
annen presentasjonsmåte er å knytte hele fremstillingen til det som er spesielt
for skyldkravet som del av arbeidsgiveransvaret. Etter min mening må det også
godtas at kandidaten bare viser til den generelle skyldregel, og redegjør for
preliseringene.
Under eventuell fremstilling av den generelle
skyldregel, bør kandidaten samtidig ha arbeidsgiveransvaret i bakhodet.
Eksempelvis gjør det besvarelsen mer elegant at kandidaten under redegjørelsen
for den relative culpanorm samtidig nevner at den direkte skadevolders
personlige forutsetninger er av mindre betydning ved arbeidsgiveransvaret, men
at kravene vil variere med forventningene til virksomheten.
Et annet forhold som ofte går igjen, og som jeg er
noe usikker på betydningen av, er hvorvidt kandidaten omtaler skadevolder som
skadevolder eller som arbeidstaker. I siste tilfellet fremstår besvarelsen mer
sentrert om oppgaveteksten.
Fremstillingen av den alminnelige skyldregel kan
variere noe. En del bygger på Nygaards fremstilling, men overraskende mange har
systematikk som stammer fra Lødrups lærebok og/eller
forelesning/forelesningsdisposisjon og utdelte oversikter.
Svart få er spesifikt inne på spørsmålene knyttet til
det offentlige som arbeidsgiver, men begrenser seg til å si litt om det i
forbindelse med service‑ og bevilgningshensynet.
Uansett hvilken disposisjon kandidaten velger, vil
det etter min mening være avgjørende i hvilken utstrekning kandidaten klarer å
fremholde oppgavens tema, herunder få frem hva som følger av den generelle
skyldregel og hva som er en konsekvens av at det er et vilkår for
arbeidsgiveransvar. Eksempelvis bør det skilles mellom hvilke forskjeller i
krav som følger av den relative culpanorm (risikoens art, grad og nærhet,
alternativ handling, tidsmoment osv) og hvor relativiteten er et utslag av at
kravene (forventningene) er knyttet til virksomheten og ikke til den enkelte
arbeidstaker.
Dersom kandidaten velger å gi en egen fremstilling av
det alminnelige skyldansvar, er det viktig at dette følges opp av en
presentasjon av presisering som følger av skl.§ 2‑1 nr 1, l.pkt. Det
sentrale i denne sammenheng er at skyldvilkåret er presisert til å dreie seg om
hva skadelidte med rimelighet kan forvente av virksomheten eller tjenesten.
Konsekvensen er i hovedtrekk som nevnt ovenfor at
rolleforventningene knytter seg mer til selve virksomheten enn den enkelts
direkte skadevolder, dvs arbeidstaker. Enkle eksempler (fra forelesningen og
som går igjen i besvarelsene) er når rørleggesrmesteren sender sin lærling vil
kravene til lærlingen normalt være de samme som til en ferdig opplært
rørlegger.
Videre må kandidatene komme inn på reglene om anonyme
og kumulative feil. Egnet til å skille vil være hvorvidt kandidatene bare
husker stikkordene, eller om man også begrunner reglene.
En annen konsekvens av den lovfestede presisering er
de såkalte service‑ eller bevilgningshensynene. Normalt medfører disse
regler en innskrenkning av arbeidsgivers ansvar, fordi det foreligger
begrensninger i hva som kan forventes av slik virksomhet.
En del kandidater bruker også mye plass på det
negative vilkår om at arbeidstaker ikke må har gått utenfor hva det er rimelig
å. regne med, skl.§ 2‑1 nr 1, 2.pkt. For å være berettiget til
spalteplass i disse besvarelser må drøftelsen i tilfellet være knyttet til
skyldgrad, dvs spørsmålet om forsettlige handlinger faller utenfor. Se Nygaard
s.242 (og 252‑253) og nedenfor.
Ovenfor er det gitt enkelte betraktninger om hva en
besvarelse bør inneholde. Nedenfor foretar jeg en kort og generell gjennomgang
av de ulike temaer som en besvarelse bør inneholde. Jeg finner det ikke
hensiktsmessig å gå nærmere inn på de materielle regler, henvisning til
læreboka er tilstrekkelig. Til slutt skal jeg forsake å oppsummere noe om hva
som har betydning for karakterfastsettelsen.
2.3
Innledning, plassering av oppgaven
Innledningsvis bør kandidatene gi en rask oversikt
over hva arbeidsgiveransvaret går ut på; at det gjelder en arbeidsgivers
objektive ansvar for arbeidstakers culpøse handlinger. De sentrale vilkår for
arbeidsgiveransvar fremkommer i skl.§ 2‑1, nr 1, l.pkt. Dette er i
hovedtrekk at en arbeidstaker (dvs det må foreligge et ansettelsesforhold) på
uaktsom måte har gjort skade under utføring av arbeid eller verv for
arbeidsgiver. Om kravet til at arbeidstaker ikke skal ha gått utenfor hva
arbeidsgiver kunne regnes med (jfr 2.pkt), skal behandles som eget vilkår eller
inngå i vilkåret under utføring av arbeid», kommer jeg nærmere tilbake til.
Poenget er at kandidatene bare skal gi en kort presentasjon av vilkårene for
derved å sette oppgaven inn i den sammenheng som naturlig fremgår av dens
formulering.
2.4
Presiseringer av skyldvilkåret
Etter ordlyden i skl.§ 2‑1 er det et vilkår at
skaden skal være voldt «forsettlig eller uaktsomt». Dette viser til den
alminnelige skyldregel. Det ligger imidlertid «innebygget» i den alminnelige
skyldregel at den kan variere med gruppe mulige skadevolderes eller skadelidtes
forutsetninger, hvilke interesser som står på spill, de ulike livssituasjoner
osv. Se nærmere Nygaard s.186‑210.
Den relative culpanorm er videre presisert i skl.§ 2‑1
nr 1, l.pkt if. I vurderingen av om det foreligger skyld skal hensyn tas til
”om de krav skadelidte med rimelighet kan stille til virksomheten eller
tjenesten, er tilsidesatt». Det er således ikke bare den enkelte arbeidstaker og hvilke krav som personlig kan stilles til
ham som er avgjørende, men i større grad hva skadelidte kan forvente av en
arbeidstaker ansatt i denne virksomheten og for så vidt av hele virksomheten.
La meg gi et par banale eksempler: Leier jeg byens
beste og dyreste anleggsgartnerfirma kan jeg forvente et godt resultat fra de
gartnere eller andre ansatte som skal ordne opp i min hage. Leier jeg derimot
naboens 12 år gamle datter som sender sin 9‑årige bror som hun for
anledningen har ansatt, er mine berettigede forventninger mindre. På samme måte
er det forskjeller på hva jeg med rimelighet kan forvente av hvis jeg lar
reparasjonen av min Jaguar E‑type foretas på merkeverksted eller
overlater det til yrkesskolens mekanikerlinje. Ovenfor er nevnt eksemplet med
rørleggerlærlingen.
Det er følgelig presisert i lovteksten at det er hva
som kan forventes av virksomheten eller tjenesten ‑ ikke den enkelte
ansatte ‑som er utgangspunktet. Det er dette arbeidsgiver har ansvaret
for å passe på; at rett mann kommer på rett plass.
På den annen side vil forventningene til den enkelte
virksomhet kunne variere. Ved at virksomheten eller tjenesters som sådan er
gjenstand for aktsomhetsvurderingen, gjøres det visse utvidelser og
innskrenkninger i erstatningsansvaret i forhold til det som ville blitt
resultatet etter «den vanlige» culparegelen. Ansvaret utvides ved at det også
omfatter såkalte anonyme feil og kumulative feil. Innskrenkningene gjelder
fortrinnsvis det offentliges ansvar. Disse innskrenkningene kalles gjerne
servicehensynet og bevilgningshensynet.
2.4.1
Utvidelser; anonyme og kumulative feil
Med anonyme feil menes at det kan bevises at en eller
noen av de ansatte har begått en feil, men vi vet ikke hvem. Men virksomheten
har begått en feil. Det som følgelig må påvises fra skadelidtes side, er at
noen innen virksomheten har begått en feil.
En sentral dom er Rt.1950:330 Lommebokdommen. Det
uttales i dommen (s.330): .Retten finner det godtgjort at entreprenøren hadde
påtatt seg å ... ta vare på hans lommebok. Den finner det videre godtgjort at
lommeboka ble hentet på sykehuset av en av [entreprenørens) funksjonærer etter
ordre fra kontorsjefen], og at det er denne funksjoner som har tilegnet seg
boka. Det er da uten betydning at det ikke kan fastslås hvem av funksjonærene
det var som henter og tilegnet seg
lommeboka.
Kumulative eller sammenlagte feil foreligger når det
er på det rene at flere innen virksomheten har begått flere småfeil hvor hver
enkelt feil ikke er tilstrekkelig til å si at det foreligger culpa. Vurderer
man derimot virksomheten som en enhet
og det skal gjøres iht ordlyden i skl.§ 2‑1 ‑ fremstår
summen av småfeilene utad som en culpøs feil. Summen av de mange småfeil gjør
at «de krav skadelidte med rimelighet kan sette til virksomheten eller
tjenesten, er tilsidesatt».
Se Rt. l 959:666 Steinrasdommen hvor en trafikant ble
truffet av en steinblokk som raste ned på veien. Den hadde løsnet som følge av
sprengning noen timer tidligere. Det heter i dommen (på s.669): .Selv om det
kanskje ikke er så meget å bebreide den enkelt av veivesenets folk, antar jeg
at en samlet vurdering av forholdet som helhet må føre til ansvar. Slik saken
ligger an, kan veivesnet ikke anses å ha truffet de sikringstiltak man med
rimelighet må kunne forlange, ...Dette passer godt med formuleringen i skl.§ 2‑1.
2.4.2
Innskrenkninger, service og bevilgningshensynet
At ansvaret også kan være innskrenket, følger på
samme måte av ordlyden i skl. § 2‑1 nr 1, hvoretter det skal vurderes hva
skadelidte med rimelighet kan forvente. Et forhold som gjerne trekkes frem er
det såkalte servicehensynet. Som nevnt får dette oftest betydning når det
gjelder det offentliges ansvar, men vurderingen vil være den samme når det
gjelder private servicevirksomheter. Det sentrale i hensynet er at den
interesseavvening som ellers tilsier at arbeidsgiver bærer ansvaret, ikke slår
ut på samme måte når virksomheten er foretatt i serviceøyemed, dvs i
skadelidtes interesse. Når det gjelder det offentliges ansvar nevnes
virksomheter som kart, veg, helsevesen osv. Av private virksomheter er det vel
særlig humanitære hjelpeorganisasjoner ol som omfattes.
Det må i det konkrete tilfelle foretas en vurdering
av om det er skadelidtes eller skadevolders interesser som er de sentrale. Når
det f eks gjelder sykehusdrift er dette noe det offentlige i utgangspunktet har
påtatt seg som en velferdsoppgave. Det offentlige har på en måte ingen
spesifikk egeninteresse av driften, utover et alminnelig ønske om at samfunnets
medlemmer skal være ved god helse. Likevel fremholdes det av Nygaard s.249 at
«kravet om aktsemd [er] relativt strengt». For private sykehus vil vurderingene
som regel være enda strengere, fordi det private sykehuset (som regel) har et
fremtredende økonomisk motiv for driften. Slike sykehustjenester er også noe
pasienten ofte betaler dyrt for, og derfor må kunne forvente seg noe mer.
En sentral dom
vedrørende offentlig virksomhet (fyrvesen) finnes i Rt.1970:1154
Tirrannadommen. Det heter i dommen (på s.1156): .Men en spesiell begrensning
synes å være naturlig og riktig når det gjelder offentlig virksomhet som tar
sikte på å bidra til å skape ferdsels‑ og trafikksikkerhet, slik som Fyr‑
og merkevesenet gjer det:
Feil og
forsømmelighet som skal kunne lede til rettslig ansvar, må fremtre som et
betydningsfullt avvik fra den grad av trygghet for de sjøfarende som
virksomheten tar sikte på å tilveiebringe.» Noe tilsvarende, kom frem i
Rt.1966:351; Sjøkartdommen som gjaldt spørsmål om ansvar for Staten fordi et
skip var gått på en grunne som ikke var avmerket på sjøkartet. Staten ble
frifunnet bl a fordi et kart ikke er noe en ubetinget kan stole på. Det er et
hjelpemiddel, ikke noe mer.
Det såkalte bevilgningshensynet kan også tilsi at
ansvaret begrenses, ut fra synspunktet om hva skadelidte med rimelighet kan
kreve. Det er særlig for offentlig virksomhet dette hensynet får betydning.
Mangler det bevilgninger kan det vare vanskelig eller umulig å oppfylle det
forventede.
Dette synspunktet kom frem i den ovennevnte
Tirrannadommen (på s.1156). Det ble her fremholdt at ”borgerne må kunne vente
... at vedkommende tjenestegren holder en faglig og administrativt forsvarlig
standard innenfor rammen av de vedtak som er truffet og de bevilgninger som er
gitt av du øverste statsmyndigheten”. Det samme syn ble bla fremmet i
Rt.1970.95 om erstatning for mangelfull skolegang. Det offentlige ble frifunnet
bl a fordi skolevesenet manglet bevilgninger til å gi den nødvendige
undervisning. Det heter i dommen (på s.96‑97): ‑En annen sak er at
vurderingen av hvor langt ansvaret rekker, må være avhengig av hvilke ressurser
,av økonomisk og annen art en kommune har til å møte de behov som foreligger,
bl.a. på undervisningens område.» Avslutningsvis blir det uttalt (på s.100):
.Det må vel kunne fastslås at vårt skoleverk på den tiden ... ikke hadde ressurser
som var tilstrekkelige til å møte problemer av den art og det omfang som det
her gjelder.
Senere har den generelle oppfatningen gått mer i
retning av at manglende bevilgninger tillegges mindre vekt, dersom skade skjer
ved at det offentlige (eller andre) unnlater å oppfylle en pålagt plikt, slik
som f eks rett til skolegang. Til sammenligning med f eks fyrvesen er dette noe
det offentlige yter som en service. Ansvar blir bare aktuelt dersom de
forventningene fyrvesenet selv har påtatt seg ikke oppfylles. Ved at det gis
lover som gir rettigheter, skapes det en tilsvarende plikt for det offentlige
til å oppfylle. Det offentlige har på en måte ved rettighetslovene skapt
forventninger de er pliktige å oppfylle.
Dette syn er hevdet i en betenkning av professor CA
Fleischer (inntatt som vedlegg til Innst.O nr 4 (1982‑83)) og er kommet
til uttrykk i Frostating lagmannsretts dom av 28. mai 1988 om erstatning for
manglende skolegang til en døv dame som man trodde var dum. Se også Rt 1990:874
Fusadommen som ikke gjaldt erstatning, men hvorvidt en rettighetslov pålegger
en kommune plikt til oppfyllelse uavhengig av egen økonomi, og som kan
håndheves av domstolene.
For private arbeidsgivere kan ikke dette påberopes på
samme måte. En privat bedrift kan ikke unnskylde skadeforvoldelsen med at «vi
hadde ikke dessverre ikke råd til å ansette noen med de nødvendige
kvalifikasjoner». Lignende hensyn kan likevel gjøre seg gjeldende i det
konkrete tilfellet.
2.4.3
Særlige om det offentliges ansvar for utøvelse av kontroll‑ og
tilsynsoppgaver
Nygaard s.248‑249 konkluderer med at
aktsomhetskravet ved utøvelse av kontroll og tilsynsoppgaver også er relativt
mildt. Han viser bl a til Rt.1992:453 Furunkolosedommen Rt.1991:954
Reisebyrådommen og Rt.1990.‑768 HIV‑dommen. Aktsomhetskravet i
Reisebyrådommen tilsvarer etter Nygaards mening kravet ved servicevirksomhet,
og var etter hans mening for mildt (s.249).
Et litt skjerpet krav stilles i Furunkulosedornmen
vedrørende aktsomhetskravet ved oppfølging og kontroll. Departementet hadde
gitt tillatelse til import av smolt fra Skottland. Høyesterett fant at det ikke
var uaktsomt å gi importlisensen, men at den skulle vært fulgt opp med bedre
kontroll av lisensvilkår om karantene, smittekontroll mv.
2.4.4 Særlig om det negative vilkår om at arbeidstaker ikke må ha gått utenfor hva som med rimelighet kan regnes med, herunder forsettlig skadeforvoldelse.
Etter skl. § 2‑1 nr 1, 2.pkt omfatter ikke
arbeidsgiveransvaret «skade som skyldes at arbeidstakeren går utenfor det som
er rimelig å regne med ...». Dette negative vilkår skaper en del problemer for
mange kandidater, særlig knyttet til oppgavens avgrensning. De fleste får med
seg at vilkåret for arbeidsgivers ansvar er at handlingen faller inn under
beskrivelsen i skl. § 2‑1 nr 1, 1, pkt, og samtidig gå klar av det
negative vilkår i 2. pkt. Derimot har de fleste problemer med å knytte det
negative vilkåret til oppgavens tema, som er skyldkravet.
Det kandidatene bør få frem er at en del tilfeller
hvor det er utvist skyld faller utenfor arbeidsgiveransvaret, fordi handlingene
er av en annen karakter enn de som omfattes. Selv om det i disse tilfeller er
utvist (grov) skyld, er det ikke skyldformen som er det avgjørende kriteriet.
Ofte dreier dette seg om handlinger utført kun i egen interesse, og ofte i mot
arbeidsgivers interesse og instruks. Som eksempler kan vises til Rt.1959.849
Læreguttdommen og Rt.1982:1349 Rengjøringsbyrådommen.
En del kandidater har problemer med å sammenholde
Lommebokdommen og Rengjøringsbyrådommen. De kandidater som tar opp dette, har
sett den forskjell som ligger i de ulike type handlinger skaden ble forvoldt
under. I Rengjøringsbyrådommen gjorde de ansatte noe helt annet enn de skulle.
I Lommebokdommen hentet den ansatte lommeboken rom han ble bedt om, men utførte
oppdraget på ”gal» måte.
Nygard kommenterer disse avgjørelser på hhv s.239 og
242.
3.
KARAKTERFASTSETTELSE
Etter mitt syn vil de viktigste kriterier for å
skille kandidatene være knyttet til avgrensing og forståelse av stoffet. Selv
om det er trist, kan det ikke gis særlig gode karakterer til kunnskapsrike
kandidater som i hovedtrekk skriver utenfor oppgaven. Derimot vil jeg premiere
de som viser forståelse for problemstillingene, selv om de kanskje ikke alltid
har de «riktige» løsninger eller at fremstilingen er ganske knapt.
Ovenfor har jeg nevnt enkelte konkrete områder hvor
forståelse kan vises. Avgrensning og disposisjon av besvarelsen har nok også
sammenheng med forståelse. Det er også innledningsvis pekt på de to hovedemner,
eller perspektiver, oppgaven legger opp til. Den kandidat som hele tiden har
sammenhengen og perspektivene klart for seg, bør premieres for dette.
Hvilken konsekvens perifert eller utenforliggende
stoff skal få, vil avhenge av hvordan besvarelsen ellers er. Er det gitt en
grundig fremstilling av det sentrale stoffet, kan det ikke trekkes noe for at
også perifert stoff er tatt med. Går derimot det perifere eller utenfor
liggende stoffet på bekostning av det sentrale, kan det tenkes at besvarelsen
nærmer seg stryk, selv om det som presenteres i og for seg er «riktig».
Noen nærmere retningslinjer for stryk og laudgrense
enn hva som var antydet ovenfor, finner jeg det vanskelig å gi.
For å bestå må kandidatene ha presentert skyldkravet som vilkår for arbeidsgiveransvar og dette vilkårets plassering på en rimelig forstandig måte. Etter min mening bør det som utgangspunkt kunne honoreres med laud for de kandidater som i tillegg klarer å fremheve sammenhengen mellom den alminnelige skyldregel og de presiseringer som er gitt i lovteksten, og sum generelt viser en god «erstatningsrettslig forståelse».
Tromsø, 7. desember
1994