SENSORVEILEDNING
JURIDISK
EMBETSEKSAMEN
PRAKTIKUM
HØST 1994
UNIVERSITETET
I TROMSØ
1.PENSUM
Petter Lødrup, Familieretten, Oslo 1993. R. Andenæs ‑
L.O. Olsen, Sosialrett 4, utg. 1993, kap. 4 barnevernloven av Kirsten Sandberg
og kap. 6 Det psykiske Helsevern av Ørnulf Rasmussen.
2. OM OPPGAVEN
Oppgaven omfatter sentrale spørsmål innen
familieretten i forbindelse med skifte. Spørsmålene som skal behandles fra
sosialretten må også betegnes som sentrale. De bør være mulig for de aller
fleste å si noe om de spørsmålene som reises i oppgaven. Det blir spennende å
se om oppgaven skiller i tilstrekkelig grad mellom kandidatene. Min erfaring er
at det kan være vanskeligere å utmerke seg på en praktikum innen familieretten
enn innen erstatningsretten.
Etter en gjennomgang av en god del oppgaver må jeg si
at jeg er skuffet over nivået. Det ser ut som kandidatene har vanskeligheter
med å benytte sine kunnskaper i familierett på et faktum. Jeg syntes også
kunnskapene er mangelfulle hos de aller fleste når man kommer utenfor de helt
sentrale spørsmålene. Flere kandidater en vanlig (med forbehold om at jeg ikke
har lang erfaring) er jevnt grå, uten noen enkelt drøftelser som hever
besvarelsen. Dette skylles kanskje at de ikke har trenning i å skrive praktikum
i familierett.
3.1. Ansvaret for gjelden
Hovedregelen finner vi i el. § 40 som fastslår :
"En ektefelle kan ikke stifte gjeld med virkning for den andre ektefellen
hvis det ikke er særskilt hjemmel for dette." Formuleringen "med
virkning for den andre ektefellen" viser både til det formelle ansvaret
utad og det interne medansvar.
Oppgaven spør både etteransvaret for gjelden utad og
innad. Det er viktig at kandidaten ser dette skillet og behandler det som
adskilte spørsmål. Etter å ha gjennomgått en god del besvarelser viser det seg
at mange ikke skiller mellom ansvar utad og innad. Adv. Fjells påstand om at de
i alle fall må være ansvarlig for halvdel hver seg imellom, blir av mange
behandlet som et spørsmål om prosentvis fordeling av gjelden. Særlig
drøftelsene vedrørende ferielånet blir et sammensurium av momenter når
drøftelsen ikke skiller mellom ansvar utad og innad. For huslånet har det ikke
så stor betydning, da drøftelsen om ansvaret innad blir den sentrale.
3.2 Er Kari utad ansvarlig for ferielånet
Det er Per som ordnet med lånene og skrev under
dokumentene. Kari har ikke skrevet under som låntager, hun har bare samtykket i
pantsettelsen av den felles bolig. Kandidatene bør få frem at et samtykke etter
el. § 32, 1. ledd, bokstav a ikke medfører at Kari blir ansvarlig for lånet i
forhold til banken. Det er få kandidater som sier dette fører til at Kari blir
ansvarlig, men mange mener det er et moment som kan tillegges stor vekt. Dette
kan tyde på at de likevel ikke har forstått dette.
Etter hovedregelen i el. § 40 er det derfor Per som
er ansvarlig for gjelden om ikke er det er særskilt hjemmel for noe annet.
En mulig hjemmel som Per har påberopt seg er
bestemmelsen om at en ektefelle under samlivet med ansvar for begge ektefellene
kan inngå vanlige avtaler om det daglige hushold, jfr. ef. § 41, 1. ledd. Det
må drøftes om kjøp av sydentur går inn under "det daglige hushold".
Det daglige hushold må tolkes forholdsvis snevert. Det omfatter i første rekke
innkjøp av mat og klær, oppvarming m.v. Ekteparets økonomiske situasjon vil
kunne ha betydning for, hvor langt man vil si representasjonsretten går.
Selv om Per og Kari har forholdsvis god økonomi
faller etter min mening kjøp av sydentur til kr. 20.000,‑ utenfor. Til
slutt bør kandidatene fastslå at representasjonsretten ikke gjelder
disposisjoner som indirekte tjener formålet. Det betyr at en långiver, i dette
tilfelle banken, ikke kan påberope seg denne bestemmelsen.
Konklusjonen på dette spørsmålet må bli at Kari ikke
hefter utad for ferielånet.
3.3 Er Kari innad ansvarlig for ferielånet
Grunnlaget for et slikt medansvar vil være avtale
eller avtalelignende forhold. Det forelå ingen utrykkelig avtale mellom partene
om at de begge skal hefte innad. Per og Kari var imidlertid enige om at de
skulle reise på en skikkelig sommerferie og de var enige om å ta opp lånet,
dette taler for at de begge to blir ansvarlig innad. Det bør drøftes om turen
omfattes av Pers underholdsplikt og om det forhold at lånet ville vært hans
ansvar om ekteskapet hadde bestått kan føre til at Per alene er ansvarlig. Det
er antatt at underholdsplikten og representasjonsretten går like langt. Det er
derfor mulig å trekke slutninger fra el. § 41 og drøftelsen ovenfor.
Det viktigste her må derfor være at kandidatene peker
på hva som kan være grunnlaget for slikt medansvar i dette tilfellet. Etter min
mening bør begge anses som ansvarlig innad, men er drøftelsen fornuftig må det
motsatte resultat kunne aksepteres.
3.4 Er Kari utad ansvarlig for huslånet
Det er Per som har tatt opp huslånet. Etter
hovedreglen i el. 40 er han derfor alene ansvarlig overfor banken. At lånet er
tatt opp for å finansiere kjøp av bolig i anledning ekteskapet kan ikke endre
dette. Jeg kan heller ikke se at Kari ved konkludent adferd eller på annen måte
har blitt medansvarlig overfor banken. Konklusjonen på dette spørsmålet må bli
at Kari ikke hefter utad for huslånet.
3.5 Er Kari innad medansvarlig for huslånet
Det rettslige grunnlag for Pers anførsel på dette
punkt er sameiel. § 9. En betingelse for dette er at Kari regnes som sameier i
huset.
Det foreligger ikke opplysninger om noen avtale
mellom Kari og Per vedrørende huset og huslånet. Hvor det ikke foreligger noen
uttrykkelig avtale, vil de samme rettsstifende moment som tilsier sameie
normalt også tilsi medansvar.
Kandidatene bør drøfte om el. § 31, 3 ledd får
anvendelse og om det er etablert husmorsameie.
Lødrup, side 127, skiller mellom eiendeler som
ektefellene har anskaffet seg før ekteskapet og eiendeler de anskaffer seg
under ekteskapet. Han fastslår at ekteskapet ikke endrer eierforholdet til
ektefellenes formue slik at det ikke kan etableres sameie i eiendeler den ene
ektefellen bragte inn i ekteskapet. I dette tilfellet var huset kjøpt i
anledning ekteskapet like før de giftet seg. I en slik situasjon mener jeg man
ikke kan avvise muligheten for at det kan etableres sameie i huset. De fleste
gjør heller ikke det.
Det bør deretter drøftes om Kari gjennom sin innsats
i hjemmet har blitt sameier i huset. Vi vet lite om Karis innsats bortsett fra
at hun har hatt omsorgen for to barn fra et tidligere forhold. Det kan
imidlertid ikke være avgjørende at barna ikke er fellesbarn, idet sameie på
grunnlag av innsats i hjemmet også kan etableres selv om partene ikke har
felles barn.
Det må kunne forsvares å komme frem til begge
standpunkt på dette spørsmålet. Det viktigste er at kandidatene drøfter de
relevante problemstillingene.
Kommer kandidatene frem til at huset er i sameie bør
de konkludere med at de begge innad er ansvarlig for gjelden.
3.6 Skal Kari betale husleie, eventuell halv leie
Det følger av el. § 68, 2. ledd at leien først løper
fra det tidspunkt det blir fremsatt krav om det. Per kan derfor ikke få medhold
i sitt krav om leie. De fleste kommer også frem til det. Siden spørsmålet
reises i oppgaven bør det imidlertid fastslås at regnes Kari som sameier skal
hun betale halv leie, regnes hun ikke som sameier skal hun betale hel. En god
del av kandidatene tar også stilling til dette spørsmålet og kommer frem til
riktig resultat.
3.7 Har Kari krav på underholdsbidrag
Kravet må først drøftes i forhold til el. § 79, 2.
ledd. Det må drøftes om Karis .evne til og mulighet for å sørge for et passende
underhold har blitt svekket som følge av fordelingen av felles oppgaver under
samlivet.
Jeg har vanskelig for å se at Kari skal ha krav på
bidrag etter dette alternativet og kandidatene bør raskt gå over til å drøfte
om det foreligger "særlige grunner".
Kandidatene må drøfte om det foreligger slike
"særlige grunner" at el. § 79, tredje ledd kan gi grunnlag for
bidrag. I læreboken er omsorg for den andres særkullsbarn, svigerforeldre,
funksjonshemning o.l. nevt som eksempel på "særlige grunner". Også
stor forskjell i økonomisk forhold mellom ektefellene og dårlige muligheter på
arbeidsmarkedet kan tillegges vekt. Jeg har vondt for å se at det foreligger
"særlige grunner" i dette tilfellet.
Forbausende mange kandidater drøfter krav på
underhold i forhold til hvem av ektefellene som hadde "skylden" for
at Kari var hjemme. Som om det skulle være noe galt i det å være hjemme.
3.8 Kan Kari kreve bilen utlagt til seg etter el, §
67 d
Kari hevder at bilen må regnes som "vanlig
innbo" og hun krever den utlagt til seg. Det må være klart at bilen ikke
kan kreves utlagt etter denne bestemmelsen. Det følger også av kommentarutgaven
til Ekteskapsloven av Holmøy og Lødrup, side 201. (Avgrensningen av begrepet
"vanlig innbo" i § 67 d er den samme som i § 33.) Det varierer noe
hva kandidatene her kommer frem til.
Kandidatene kan så drøfte om Kari kan regnes som
medeier i bilen. Det må tas utgangspunkt i el. § 31, 3. ledd. Spørsmålet blir
om en bil går inn under "eiendeler som har tjent til ektefellenes felles
personlige bruk, som felles bolig og vanlig innbo". I bestemmelsen er
"vanlig innbo" bare nevnt som eksempel på eiendeler som har tjent til
ektefellenes "felles personlig bruk". Bestemmelsen favner derfor
viere enn el. § 33 og § 67 d. I forarbeidene er det fastslått at bestemmelsen
også skal omfatte "hytte, båt, bil, kunstverk osv..." Det hører til
sjeldenheten at kandidatene får noe ut av drøftelsen om bil går inn under denne
bestemmelse. En god del foretar heller ikke noen drøftelse av det er etablert
husmorsameie.
Blir Kari regnet som sameier kan hun avskjære Pers
adgang til å få utlagt bilen til seg etter el. § 66. Muligheten for at hun
isåfall kan overta bilen etter sameierettslige prinsipper kan nevnes, jfr. el.
§ 71. (Dette blir for avansert for studenter og kan vel ikke forventes.) Hvis
Kari ikke regnes som medeier må det drøftes om Per kan få bilen utlagt etter el.
§ 66, eller om det vil være åpenbart urimelig.
Er bilen i sameie mellom dem skal Kari betale halve
verdien om hun får utlagt bilen til seg. Hun får ikke medhold i sin anførsel om
at hun uansett bare skal betale halve verdien fordi bilen er felleseie. I så
fall vil Per kunne bruke bilen til å trekke fra gjeld. Det er dessverre en del
kandidater som kommer frem til motsatt resultat.
Alt i alt syntes jeg kandidatene har fått lite ut av
denne delen av oppgaven.
3.9 Har Kari krav på vederlag for arbeidet på hytta
Hjemmel for dette kravet er el. § 73. Det er Kari som
har pusset opp hytta, så vilkåret om at hun i vesentlig grad har medvirket til
verdiøkningen er til stede. Det er ikke noe krav om at selve 'verdiøkningen
skal være vesentlig, se Holmøyes og Lødrups kommentarutgave side 458. Her vil
det nok kunne oppstå misforståelser og Lødrup er i læreboken etter min mening
ikke helt klar på dette punkt. Det viser seg at de fleste kandidatene mener det
er et krav om at selve verdiøkningen skal være vesentlig. Karis innsats må
vurderes i forhold til hva som følger av underholdsplikten i el. § 38 og om
innsatsen går ut over dette. Vanlig vedlikehold antas for å gå inn under
underholdsplikten og ikke gi grunnlag for vederlag. I dette tilfelle var hytta
forholdsvis nedslitt da de giftet seg og fremstår nå som i tipp topp stand.
Dette taler for å vurdere innsatsen til å ligge utenfor underholdsplikten, men
det må kunne forsvares å komme frem til begge resultater. Veldig får kandidater
nevner forholdet til underholdsplikten, selv om dette anføres i oppgaveteksen.
Av de som nevner den fastslår bare de fleste at det faller utenfor.
Er vilkårene for vederlag til stede skal det foretas
en konkret rimelighetsvurdering, jfr. "kan tilkjennes vederlag”. Tendensen
i rettspraksis er at vederlag tilkjennes. Beløpet skal fastsettes
skjønnsmessig. Etter Ef § 25 annet ledd kunne vederlaget ikke settes høyere en
halvparten av verdiøkningen, men i den nye ekteskapsloven er denne
begrensningen fjernet. Tankegangen etter de eldre reglene skal ha vært at
innsatsen var felleseie og derfor gjenstand for likedeling. Dette momentet må
imidlertid fremdeles ha betydning hvor partene ikke har fullstendig særeie.
Slik oppgaven er formulert er det imidlertid mulig at kandidatene ikke tar
stilling til vederlagskravets størrelse. De aller fleste gjør ikke det.
3.10 Kan Per kreve at vederlaget skal holdes tilbake
som sikkerhet for den del av gjelden Kari er ansvarlig for.
Hjemmel for Pers krav er el. § 64.. Denne
bestemmelsen får direkte bare anvendelse om begge ektefellene er ansvarlig
overfor kreditor. Hva kandidatene kommer frem til på dette spørsmålet vil
derfor i første omgang være avhengig av hva de tidligere har kommet frem til på
spørsmålet om gjeldsansvaret utad.
I
læreboken hevder imidlertid, Lødrup side 229, at bestemmelsen må gjelde
tilsvarende for gjeld hvor bare den ene ektefellen er ansvarlig. I
kommentarutgaven til Holmøy og Lødrup side 411 hevdes det imidlertid at
bestemmelsen bare gjelder når ektefellene er solidarisk ansvarlig. Er den ene
ektefellen alene ansvarlig utad vil han kunne kreve gjeldsfradrag for hele
gjelden etter regelen i el. § 58, tredje ledd a. Selvom Per i dette
tilfellet
ikke har tilstrekkelig midler til å dekke all gjeld, er det etter denne
forståelsen ikke hjemmel i loven for å kreve avsatt midler til dekning av Karis
andel av gjelden. Per er avhenig av å søke regress hos Kari når han innfrir
gjelden.
Det er vel grunn til å tro at de fleste vil følge
lærebokens løsning, men begge løsninger må aksepteres. Det viser seg at de
fleste forutsetter at begge er ansvarlig for gjelden før de starter drøftelsen.
Dermed unngår de spørsmålet om bestemmelsen får anvendelse hvis bare Per er
ansvarlig for gjelden.
3.11 Kan Kari kreve seg utskrevet
Kari har ved innlegelsen underskrevet på at overlegen
kan holde henne tilbake i sykehuset i inntil tre uker etter innleggelsen.
Kandidatene bør fastslå at formkravene i lov om psykisk helsevern 4, 2. ledd
derfor er oppfylt. Deretter bør det drøftes om det har betydning at Kari ikke forsto
hva hun skrev under på og om overlegen burde ha informert henne muntlig.
Styrkeforholdet mellom partene kan også nevnes. Læreboken gir ikke veiledning
på dette punkt. Avgjørende må være at kandidatene får til en fornuftig
drøftelse som ikke bør gjøres for lang.
Kari hevder også at hun nå er mye bedre og av den
grunn må skrives ut. Kandidatene kan drøfte om det er adgang til å holde på
henne hvis vilkårene for å skrive henne inn ikke lenger er til stede, selvom
hun har underskrevet på at hun kan holdes tilbake. Det kan ikke være
tilstrekkelig grunn til å holde henne tilbake at hun ikke er frisk nok til å ta
seg av barna.
De fleste kandidatene får ikke så mye ut av dette
spørsmålet og så mye kan vel heller ikke kreves.
3.12 Må det midlertidige vedtak om omsorgsovertakelse
anses som bortfalt fordi fristen i barneverntjenestel. § 4‑6 andre ledd
ikke er overholdt ?
Ved akuttvedtak etter § 4‑6 annet ledd skal
vedtaket snarest og om mulig innen 48 timer, foreløpig godkjennes av lederen i
fylkesnemda, jfr annet ledd, siste punktum. Det foreligger ikke opplysninger om
at dette ikke har vært mulig, slik at det må legges til grunn at barnevernet
ikke har overholdt fristen. Dette medfører imidlertid ikke at vedtaket faller
bort. Regelen skal være retningsgivende for barneverntjenesten, men en
eventuell fristoversittelse får ikke betydning. for gyldigheten av vedtaket.
Litt for mange kommer feil ut her og sier at det medfører at vedtaket blir
ugyldig.
3.13 Er det adgang til å beholde barna på et
akuttvedtak mens saken utredes
Det følger av § 4‑6 fjerde ledd at ved
akuttvedtak etter annet ledd skal forslag om tiltak etter barneverntjenestel. §
7‑3 sendes fylkesnemda senest innen 6 uker. Det er derfor ikke adgang til
å beholde barna på grunnlag av et akuttvedtak mens saken utredes. Denne fristen
er absolutt, overholdes den ikke medfører det at vedtaket bortfaller og barna
må tilbakeføres til hjemmet, jfr. § 4‑6 femte ledd. Barna må derfor
tilbakeføres til Kari.
3.14 Er det adgang til å holde barna etter at Kari
har kommet hjem
Akuttvedtaket ble tatt fordi Karis mor ikke klarte å
ta seg av barna. Det må drøftes om vedtaket faller bort når Kari kommer hjem
for å ta seg av barna. De fleste som drøfter dette spørsmålet ender med en
drøftelse av om Kari er skikket til å ta seg av barna. OM selve grunnlaget for
vedtaket er falt bort og hvilken betydning det kan ha kommer de ikke inn på. I
første utkast, hevdet jeg at jeg personlig mente at vedtaket ikke falt bort,
.men jeg er ikke lenger så sikker på det standpunktet.
4. KARAKTERFASTSETTELSE
Det bør ved karakterfastsettelsen legges vekt på
kandidatenes evne til å se de ulike rettslige problemer, og drøfte foreliggende
fakta på bakgrunn av de relevante rettsregler. For å stå må kandidaten på en
fornuftig og forståelig måte ha vært innom de fleste sentrale spørsmål. Det må
kreves noe mer en at kandidaten bare viser til lovbestemmelser. For å få laud
bør kandidaten ha vist oversikt og forståelse for familieretten.
Tromsø
14. desember 1994