SENSORVEILEDNING
Teorioppgave
nr 2 ‑ deloppgave (1 /2 dag)
2
avdeling ‑ Cand jur studiet ved Universitetet i Tromsø
"Forkjøpsrett
til sameiepart som nevnt i sameielovens § 11"
1 INNLEDNING ‑ PENSUM OG ANDRE
KILDER
Ressursforvaltningsretten er nytt fag på 2 avdeling i
og med innføringen av ny studiemodell. Årets eksamen er derfor en slags debut
for faget. I forhold til da faget befant seg på 3 avdeling, så er
intensjonsdybden nå blitt noe redusert. Dette som følge at en har i stedet for
Falkangers store "Tingsrett" nå har "lettversjonen"
"Fast eiendoms rettsforhold" som pensum. Denne boka behandler ikke de
klassiske emnene innen statisk tingsrett like grundig, samt at den har noen
flere emner enn "Tingsrett".
Pensum er i alle fall som følger:
Thor Falkanger: Fast eiendoms rettsforhold, 2. utgave
Oslo 1997. Her er det § 11, Sameie, på s. 226 ‑ 263 som er av særlig
interesse. Direkte relevant er § 11.32 ‑ Den enkelte sameiers juridiske
rådighet, som begynner på s. 240. Her viser jeg særlig til pkt c) Medeierens
forkjøpsrett ‑ s. 243 ‑ 246.
Ellers nevner jeg at Inge Lorange Backers
innføringsbok i miljørett også er pensum uten at den er av interesse i vår
sammenheng. Det er heller ikke noe av tilleggslitteraturen.
Av annen litteratur og kilder må selvsagt Falkangers
"Tingsrett" nevnes, selv om det blir mye det samme. En alternativ og
lettfattelig fremstilling finnes i Tore Bråthen: Sameie, kompendium for
eiendomsmeglerstudiet, utgitt av Norges Eiendomsmeglerforbund. Heftet kan
skaffes av alle bokhandler. Aller mest anbefaler jeg de ekstra kunnskapstørste
å lese Torgeir Austenås artikkel: "Ny lov om løsningsrettigheter", i
LoR 1996 s. 275 ‑ 293.
Forarbeidene til loven er i grove trekk: NOU 1984:32
"Løysingsrettar", og Ot prp nr 49 (1993‑94), om lov om løysingsrettar.
II FORKJØPSRETT TIL SAMEIEPART
Siden dette er en halvdagsoppgave, ligger det både i
det og i materien selv at dette kan bli ganske oversiktsmessig. De flinkeste
antar jeg vil greie å utmerke seg ved å greie å gå litt i dybden på sentrale
punkter.
Innledning mv.
Avgrensningen skulle ikke by på for store problemer.
Via føringen i teksten er det klart at det er det frie tingsrettslige sameie
som sameieloven forutsetningsvis bygger på, som er gjenstand for forkjøpsrett.
At det for forkjøpsrett bare er tale om sameieparter i fast eiendom, og ikke
løsøre som også er omfattet av sameieloven, skal vi komme tilbake til senere.
Noen vil vel i hjernestormen over mulige måter å løse dette på henge seg opp i
«stiftelse». Jeg mener at det ikke er rom for å to opp noe om stiftelse av
forkjøpsrett her. Oppgaven forutsetter forkjøpsretten som allerede etablert, og
det er anvendelsen av forkjøpsretten slik saml. § 11 gir anvisning på, som er
temaet.
Man kommer vel ikke utenom visse forpostfektninger
før de viktigste materielle regler behandles. De færreste begynner rett på. Av
de mulig innledende momenter som jeg kan tenke meg umiddelbart, er vel diverse
forklaringer av hva sameie/sameiepart er for noe, det mest nærliggende. Her kan
det vel tenkes at teoretiske utlegninger av hva eiendomsrett er, settes i
relieff til sameie som særskilt eierform, herunder dets særtrekk ved at
objektet ikke umiddelbart kan avgrenses til annet enn ideelle (brøk)parter i
tingen. Dette leder igjen leder til at det tingsrettslige sameie, er et såkalt
"fritt" sameie. Her vil mange sette det frie sameie opp mot såkalte
"bundne" sameie, skifteboer, ansvarlige selskaper mv. Poenget er at
man i det frie sameiet disponerer over sin bruttoandel, mens man i det bundne
sameie bare kan disponere over nettoen. Også det at vi befinner oss på
privatrettens område, og dermed på deklaratorisk lovgrunn, kan være greit å
kommentere, jf. saml. § 1,2 og løsnl. § 4. Følgen er jo at man kan avtale seg
vekk fra det meste. Mange vil vel forsøke å gi en definisjon av forkjøps‑
eller løsningsrett. Løsnl. § 1 definerer løsningsrett som den rett "nokon
har til å overta ein fast eigedom seinare, når eigedomen likevel skiftar eigar,
eller til eit anna tidspunkt". I neste setning presiseres forkjøpsrett som
en løsningsrett som "berre kan kan gjerast gjeldande når eigedomen vert
avhend eller skiftar eigar på annan mate".
Om hvordan andre ting som kan dukke opp
innledningsvis skal bedømmes, må jeg be sensorene om å bruke sitt fornuftige
skjønn. Så lenge det som kommer er noenlunde relevant og fornuftig, far det
passere. En god regel er jo å ikke la seg bli altfor oppbrakt over hva
innledning inneholder. Mange kandidater trenger innledningen for å komme seg
skikkelig i gjenge til hoveddelen.
Hensynene bak forkjøpsrettsreglene berøres vel av
mange i forbindelse med hoveddelen mens andre tar de i eget punkt i
innledningen. I korte trekk gar begrunnelsen for forkjøpsrettighetene ut på at
man skal beskytte seg mot å få "utenforstående" inn i sameiet, idet
et sameie ofte holdes sammen av den trygghet og tillit som er bygd opp
sameierne imellom over tid, eller som sådan var en del av stiftelsesgrunnlaget.
I tillegg til å beskytte mot utenforstående, er det også slik at reglene
beskytter mot interne forrykninger i sameiet, ettersom reglene også gjelder
overfor en som allerede er sameier. Her kan vel og ventes en del
karakteristikker av det nære interne forholdet sameiere i mellom, kanskje sett
i forhold til servitutt‑, leie og andre rettighetsposisjoner i fast
eiendom.
Hoveddelen
I hoveddelen vil kanskje noen si noe innledningsvis
om at forkjøpsrettsreglene systematisk sett er en del av den rettslige rådighet
i sameieforhold, i motsetning til reglene som omhandler den faktiske rådighet.
Forkjøpsretten får som påpekt av Falkanger sitt vesentlige innhold gjennom
henvisningene til løsningsrettsloven (9. desember 1994 nr 64).1 sameielovens §
11 er utgangspunktet at når part i sameie skifter eier, så utløser det
forkjøpsrett for medeierne. Av sameieloven selv, og av løsningsrettsloven følger
det så en rekke skranker og begrensninger som er hoveddelen av oppgaven å
fremstille.
For det første gjelder ikke forkjøpsretten
realsameier, jf saml. § 11,3. De fleste vil vel bruke mest energi på å forklare
hva et realsameie er. Det greieste er vel bare å vise til lovens ord, at det
handler om part som ligger til fast eiendom. Når sameieparten følger med helt
eller delvis ved overdragelse (delvis, ved fradeling av eiendommen, helt ved
salg av hele), sml. § 10,2, gjelder ikke forkjøpsretten. Ved separat salg av
vannrettigheter og andre "serlege verde" som nevnt i saml. § 10, 2
siste punktum gjelder derimot forkjøpsreglene.
For det andre skal følgende av løsningsrettslovens
regler gjelde tilsvarende, "så langt dei høver", dette er med andre
ord generelle regler som må tillempes. Disse er: §§ 2, 8 10, 1‑3. ledd,
11, 1‑3 og 5. ledd, 12, 1‑2. ledd, og endelig §§ 13 ‑22.
Det kan være greit å starte med objektet for forkjøp.
Etter løsnl. § 1, 2 er det sameieparter i fast eiendom som er objektet. Dette
er en slags begrensning, ettersom sameieloven i seg selv gjelder både for fast
eiendom og løsøre. For så vidt blir det ikke bortkastet hvis noen viser til
definisjonen i avhl. § 1‑1 for å forklare hva fast eiendom er. Dette
poenget blir studentene ledet direkte til, selv de som følger opplegget med å
nærsynt lese henvisningslisten i saml. § 11. Første stopp her er løsnl. § 2, og
der står det direkte at løsningsrett til fast eiendom også gjelder tilbehøret,
noe som vil få de fleste til å heve blikket til løsnl. § 1. Å begynne å
kverulere om at løsnl. § 1 ikke er nevnt i smørbrødlista i saml. 11, vil være
direkte uskjønnsomt. Om hva som skal regnes som tilbehør (og dermed et unntak
fra at det bare er fast eiendom som er objektet) viser § 2 til avhl. §§ 3‑4
til 3‑6. Mange vil nok referere disse bestemmelsene. Man kan etter mitt
syn godt la være.
Om man som neste steg behandler løsnl. § 8 eller 11,
er kanskje en smakssak for noen. Selv foretrekker jeg å se på situasjonene som
utløser forkjøpsrett først. løsnl. § 11 beskriver disse på en grei og
oversiktlig måte. 1 1. ledd slås fast at forkjøpsrett utløses fra det øyeblikk
bindende avtale om at sameieparten skal overføres til ny eier er gjort. Hva som
skal til for at bindende avtale skal være kommet i stand, reguleres selvsagt av
vanlige avtalerettslige regler og prinsipper. Problemer kan tenkes i forhold
til forbehold om finansiering og kausjon. Jeg tror at de fleste rettsgyldige
forbehold må respekteres slik at bindene avtale ikke regnes for å være kommet i
stand før betingelsen(e) er inntrådt. Videre følger det av 2. ledd at
tvangssalg utløser forkjøpsrett når stadfestelseskjennelsen er rettskraftig,
likeledes arv ( 3. ledd). 4 ledd «gjelder» ikke i sameieforhold, men i 5. ledd
er det en regel at løsningsrett påheftet fast eiendom som er i et selskaps eie,
først utløses når en så stor del av aksjene eller selskapspartene går over på
andre hender at styringsretten også havner på disse hender. Justisdepartementet
har uttalt at hvis erverver får posisjon som kan likestilles med eneneiers,
så er lovens vilkår oppfylt. Lovavdelingen har kommet
med en uttalelse om at en overdragelse av 90 % av aksjene og en tilsvarende del
av stemmeretten må oppfattes som en reell overdragelse av selskapets aktiva
(prp. s. 59). Her som ellers må vi ha i mente at loven er generell, så vi må
hele tiden ha sameiesituasjonen for øye. I det sistnevnte tilfellet kan det
f.eks være snakk om overdragelse av sameiepart i en felles forretningseiendom
som utløser forkjøpsretten.
Det er videre en begrensning i hvem forkjøpsrett kan
påberopes overfor. Den beskyttede krets av «nærstående» som forkjøpsrett ikke
kan gjøres gjeldende overfor, er oppregnet i løsnl. § 8. Det er likegyldig
hvilken overføringsmåte som brukes. Viktigst er det å få med seg at ektemake,
livsarving, fosterbarn som faktisk står i samme stilling som livsarving, og til
slutt «nokon annan» som i de to siste årene har hørt til samme husstand som den
tidligere eieren, typisk samboere eller søsken med felles husholdning. Her vil
vel noen « forklare» hvem som kan være ektefelle eller livsarving, uten at det
blir alt for givende. Mer spennende blir det der noen begynner å spinne på
fosterbarns‑ og husstandsmedlemsalternativet, som til dels er
nyskapninger i forhold til tidligere deklaratorisk rett. I annet punktum i § 8
utvides kretsen av nærstående til å omfatte også den som overtar tidligere
felles boligeiendom ved separasjon/skilsmisse, eller ved oppløsning av
husstandsfellesskap. Dette gjelder tilsvarende ved registrert partnerskap, jf. partnerskapsloven
av 1993, § 3, 2. ledd. I disse "boligeiendomtilfellene" har 3dje
punktum en «sikkerhetsventil». Forkjøpsretten kan likevel gjøres gjeldende der
det er «særleg om å gjere» for en forkjøpsrettsshaver, og det etter forholdene
ikke vil virke urimelig. Det gis med andre ord anvisning på en
interesseavveining mellom forkjøpsrettshaveren og den som ønsker å overta etter
et samlivsbrudd. For at det skal være mest mulig klare linjer, dvs. at lovens
løsninger skal velges, er reglene om beskyttelse av den som overtar sameiepart
etter avsluttet samliv gjort preseptoriske, jf § 8,2.
Sett i forhold til at det bare er tale om en
halvdagsoppgave, blir vel mange kandidater tvunget til å gjøre prioriteringer
av hav som skal fremstilles grundig/mindre grundig. Jeg vurderer de materielle
reglene i § 8 som den indre kjerne i oppgaven, deretter situasjonsbeskrivelsene
i løsnl. § 11 og det som er å finne i sameieloven. Det som da gjenstår er
overveiende prosessuelle regler som angir hvilke måter man kan gå frem på/gjennomføre
løsningssaken.
Jeg skal i det følgende gi en kort oversikt over
disse.
En løsningssak starter enten som nevnt i § 10 eller §
12. Avhender kan etter § 10 gi forkjøpsrettshaver et skriftlig forhåndstilbud
som han må svare på innen to måneder. Hvis ikke forkjøpsretthaver overtar kan
sameieparten avhendes på samme eller strengere vilkår innen to år. I
avgjørelsen av hva som er "like strengt" må alle tilgjengelige
momenter trekkes inn i en helhetsvurdering, men likevel slik at prisen blir det
dominerende element. Benytter avhender seg av denne muligheten kan
forkjøpsretten ikke gjøres gjeldende verken nå eller ved senere eierskifter, jf
§ 10,3. I tillegg er det noen andre detaljer som fremkommer i § 10. Det kan
være lurt å følge prosedyren i § 10, for etter §12, 1 kan uvisshetsperioden bli
på hele 6 måneder, ettersom det er tiden forkjøpsrettshaver har på seg til å
handle etter han fikk vite eller burde ha fått vite om de omstendigheter som
utløser forkjøpsretten etter § 11. Kunnskapskravet drøftes bl. a i forarbeidene
(prp. S. 59‑60), og det som er verdt å vite er at kunnskapskravet ikke er
like strengt som i tingl § 21,1. Som ellers i disse og lignende tilfeller er
det en konkret vurdering av om kravet er oppfylt.Etter § 12, 2 kan
uvisshetsperioden forkortes ved at skriftlig varsel gis til
forkjøpsrettshaverne om at disse må to stilling til om forkjøpsretten skal
anvendes innen to måneder fra mottakelsen av varselet. Verd å merke seg at
bortfallsregelen i § 12, 3 ikke er gitt tilsvarende anvendelse for
sameieparter.
§ 13 har formregler for løsningskravet og regler om
overfor hvem kravet skal fremsettes overfor alt etter hvilken løsningssituasjon
en står overfor. Skriftlighet er et gjennomgående vilkår. Skriftlighet vil
avskjære mange tvister. Vær særlig oppmerksom på fristavbruddsreglen i § 13, 5.
ledd.
I §§ 14‑22 finner vi regler som regulerer
forholdet partene i mellom.
§§ 14‑17 gir nærmere direktiver om
forkjøpsrettshaverens inntrede i avtalen, og begrensninger i råderetten når
løsningskrav er framsatt, samt fordeling av avkastning og kostnader ved
sameieparten.
§ 18 omtaler adgangen til å "angre" og
omgjøre overdragelsen, noe som er svært praktisk når en forkjøpsrett lurer i
bakgrunnen. Praksis har vært restriktiv. Har man sagt a får man si b, jf Rt.
1971 s. 730 "Kjeseth ‑ dommen". Lovens løsning er i alle fall
at omgjøringsadgangen avskjæres enten når forkjøpsrettshaveren har fått varsel
som nevnt § 12, 2 (jf foregående avsnitt), eller når avhenderen har mottatt
løsningskrav etter § 13. Viktig er det å ha klart for seg at bestemmelsen bare
regulerer omgjøringsadgangen i forholdet mellom avhender og forkjøpsrettshaver.
Mellom avhender og erverver gjelder vanlig kontraktrettslige regler. Hvis det
videre foreligger det hevingsrett på erververens hånd
§ 19 gir regler om løsningssummens størrelse. Jeg
nevner at salgssummen er avgjørende, men der parten åpenbart er solgt til
underpris må "vanleg pris" betales. Det samme gjelder når tingen
overgår ved bytte, gave eller arv, eller det på annen måte ikke er mulig
fastsette noen pris. "Vanlig pris" er i utgangspunktet markedspris.
Er man ikke enig om det, så hører avgjørelsen av hva vanlig pris er, under
skjønn, vanligvis lensmannsskjønn, jf løsnl. § 22. At det åpenbart skal være
underpris, medfører at små avvik ikke er nok, det må være klart avvik. Hvis
eiendommen derimot er solgt til overpris, må løseren finne seg i å betale den.
Unntak må gjøres for proforma og lovstridige priser. Videre må løseren betale
for påkostninger som har medført verdiøkning i tilfeller der løsningssummen er
forhåndsfastsatt, jf § 19,3. Vanlige vedlikeholdsutgifter kan derimot ikke
kreves i medhold av 3dje ledd. Endelig kan kår eller andre naturalytelser kan
etter krav fra en av partene regnes om i penger, jf 4de ledd. Er kravet etter
dette klart, forfaller kravet til betaling med rimelig frist. Er det derimot
uklart, kan det kreves at det stilles garanti i samsvar med reglene i § 13,
siste ledd.
§ 20 er en reguleringshjemmel for avtalte
løsningssummer. Anvendelse av § 20 forutsetter at det er gått minst 10 år siden
løsningssummen ble fastsatt, eller det har skjedd en markert prisopp‑
eller nedgang. Ved regulering skal eiendomsverdien på reguleringstiden legges
til grunn. § 21 sier at kostnadene ved løsningen skal bæres av forkjøpsrettshaver,
typisk dokumentavgift og tinglysningsgebyr. Ut over dette har praksis vært
restriktiv med å dekke utgifter, f.eks meglere, konsulenter og sakkyndige. Man
har vel innfortolket et nødvendighetskriterium i hvert fall i forhold til
løsning med hjemmel i konsesjonslovgivningen, som det er mest naturlig å
sammenligne med. Bestemmelsen gjelder bare overfor avhender.
"Kjøper", har ikke krav på noen utgiftsdekning fra
forkjøpsrettshaver, selv om hans opptreden var en nødvendig forutsetning for å
utløse forkjøpsrettskravet.
III KARAKTERFASTSETTELSEN
Jeg tror at det vil vise seg at mange vil få
problemer med å disponere ressursene på en fornuftig mate. Dette kan medføre
mange mer eller mindre strukturerte lovreferater uten antydning til analyse.
Pensumsituasjonen er slik at Falkanger har en ca. 3 siders omtale av jussen i
dette. Det i seg selv taler jo til studentenes fordel ‑ man må ikke legge
lista for høyt. På den annen side omtales løsningsrettsloven flere steder i
pensum ettersom servitutter bl. a også kan utløses. En annen ting er jo at
løsnl. er en ny lov, skrevet på et moderat og moderne nynorsk, i motsetning til
eldre lover som jo på privatrettens område bruker å være gjennomskåret av
praksis og annen ulovfestet rett.
Her som ellers vil den gode kandidat manifestere seg
for sensorene uten at det er nødvendig å lese seg til det av mine skriverier.
Forståelse, kunnskaper, metode/systematikk og fremstillingsevne røper den
laudable kandidat. Den mindre bra kandidat vil vel mest referere bestemmelser uten
noen særlig plan eller tanke bak det han/hun gjør.
Av hva en ca laud må ha med, antar jeg at følgende
kan sies:
a) En viss evne til å plassere seg, forklare
hva det handler om, med andre ord innlede med noen
fornuftige ord, ala noe av det beskrevet av meg under
"forpostfektninger".
b) Omtale/behandle i hvert fall saml § 11 jf 10
og løsnl. §§ 8 og 11 med en viss dybde.
c) Ha med noe av det andre også.
Mer presis er det ikke etter mitt syn grunn til å
være. Alt i alt er det jo den gamle klisjeen om at det skal gjøres en
helhetsvurdering, som gjelder.
SENSORVEILEDNING
Oppgave : Vilkårene for
innleggelse i psykiatrisk sykehus.
1.1 Pensum Fra Sosialrett, 3.utgave 1993, Ørnulf
Rasmussen: Det psykiske helsevern, pkt 2.1‑3.3, (s.395412).
1.2 Om oppgaven
Oppgavens formulering air grunnlag for enkelte
avgrensninger. Særlig gjelder dette ordene vilkårene og innleggelse. Jeg kommer
nærmere tilbake til dette.
Slik oppgaven er formulert dekker den både frivillig
og tvungen innleggelse. Dette gir en naturlig todeling av oppgaven, nemlig
først om vilkårene for selv å begjære seg innlagt (phvl.§ 4) og deretter
vilkårene for tvangsinnleggelse (phvl.§ 5). I en mellomstilling er tvungen tre‑ukers
opphold etter undersøkelse (phvl.§ 3, 2.ledd) og frivillige innleggelse som
skjer på vilkår av tvungent opphold i tre uker (phvl.§ 4, 2.ledd). I phvl.§ 2,
6.ledd finnes også regler om øyeblikkelig innleggelse. Den nærmere avgrensning
kan nok by på tvil. Det viktigste er etter min mening om kandidatene makter å
lage en selvstendig disposisjon av stoffet, og presterer noe mer enn en ren
lovavskrift med kommentarer. De felt sour kanskje kan skape problemer er
spørsmål som undersøkelsesplikt, grunnlag for å beholde, utskrive osv. Et eget
tema er også saksbehandlingsreglene; alt fra sykehusets (overlegens) til
kontrollkommisjon og rettslig prøving.
1.3 Forslag til disposisjon
1.3.1 Innledning
1.3.1.1 Generelt om reglene om psykisk helsevern
Det kan være greit med en kort innledning om hva det
psykiske helsevern består i, herunder hvem som har ansvaret for det.
1.3.1.2 Definisjoner, avgrensing av oppgaven
Oppgaven spør etter vilkårene for innleggelse. Det
viktigste skillet gar derfor mellom frivillig og tvungen innleggelse.
Øyeblikkelig innleggelse kan også tas med.
Som nevnt ovenfor følger det klart av ordlyden at det
er vilkårene for innleggelse son skal behandles. I hvilken utstrekning de
prosessuelle regler (vilkår) skal behandles, kan være noe tvilsomt. Etter min
mening bør saksbehandlingsreglene nevnes i sammenheng med de enkelte
bestemmelser. Poenget er nettopp at det er noe ulikheter i fremgangsmåten
avhenig av om det dreier seg om phvl.§ § 2; 3, 4 eller 5. Reglene om klage til
kontrollkonmisjonen (og eventuell rettslig proving) er mer perifert. men det ms
antagelig ses som et pluss at de kort nevnes. I et rettssikkerhetsperspektiv
kan det være greit å påpeke at når de materielle regler er såpass vage, er det
viktig med en viss garanti gjennom de strenge prosessuelle regler og gjennom en
vid klage‑ overprøvelsesadgang.
I oppgaveteksten er det brukt uttrykket
psykiatrisksykehus. I de for oppgaven relevante bestemmelser brukes ulike
uttrykk. Eksempelvis bruker phvl.§ 4 ordet institusjon, mens i phvl.§ 5 brukes
sykehus. I phvl.§ 3 vises det til «annet sted». Begrepsbruken i loven er
visstnok bevisst, men den ulike begrepsbruk får redusert betydning bl a pga
reglene i phvl.§ 7, 2.ledd som gir phvl.§§ 5 og 6 tilsvarende anvendelse ved
psykisk helsevern utenfor institusjon. Området for hvor psykisk helsevern
utøves, er nærmere regulert i phvl.§ 1, særlig nr 2. Det kan derfor ikke
stilles så store krav til kandidatenes avgrensninger i forhold til begrepet
«psykiatrisk sykehus» .
Hvordan besvarelsene kan avgrenses og disponeres,
vises i det følgende. Som allerede nevnt, er det mange mulige avgrensninger og
disposisjoner som kan velges. Det nedenstående er bare et forslag.
1.3.2 Vilkårene for øyeblikkelig innleggelse, jfr
phvl.§ 2, 6.ledd
Generelle regler om øyeblikkelig innleggelse finnes i
sykehuslovens § 6, som phvl.§ 2, 6.Iedd viser til. Lovens vilkår for
innleggelse må også være oppfylt i tillegg til de generelle regler om
øyeblikkelig innleggelse. Det kan i denne sammenheng også vises til en såkalte
ventelisteforskriften (av 26.7.1990 nr 620) § 3‑2. Dette kan imidlertid
ikke kreves av kandidatene, selv om problematikken nylig har vært opp i Tromsø.
dog vedrørende somatiske sykehus.
Hvor vilkårene for øyeblikkelig innleggelse
foreligger, gjelder ikke den såkalte asylsuvereniteten. Sykehusledelsen eller
overlegen kan ikke i disse tilfelle selv velge om man vil la pasienten innlegge
eller ikke. Se også legelovens § 27. .
1.3.3 Vilkårene for
frivillig innleggelse, phvl.§ 4
1.3.3.1 Grunnvilkår
Pasienten kan ikke kreve å bli innlagt med mindre
lovens vilkår er oppfylt. Disse vilkår er i grove trekk følgende: ‑ må
begjære seg innlagt, og ‑ må ha evne til å ta bestemmelsen selv, ‑
innleggelse må være til pasientens beste ‑ pga hans sinnstilstand.
Er pasienten under 16 år finnes nærmere regler/vilkår
om samtykke my i phvl.§ 4, 3.ledd.
1.3.3.2 Tilleggsvilkår eller ‑betingelser
Overlegen kan sette som vilkår for innleggelse at
pasienten underkaster sec, tre ukers «tvangsinnleggelse», jfr phvl.§ 4,2.ledd.
Begrunelsen er at i enkelte situasjoner kan det tenkes at avbrudd i behandlingsopplegget
kan være skadelig. Derfor bør sykehuset ha denne fristen til for eksempel å
utrede pasienten før han begjærer seg utskrevet. I denne forbindelse er det
verdt å merke seg at.fristen leper fra innleggelsen. Avtalen må videre være
inngått skriftlig og for eller samtidig med at innleggelse skjer.
Nærmere regler om avtaleinngåelsen finnes i phvl.§ 4,
2.‑4.ledd.
1.3.3.3 Utskriving
Pasienten skal utskrives uten opphold dersom han
begjærer det, jfr phvl.§ 4, ledd siste setning. Dette gjelder likevel ikke
dersom det foreligger avtale iht annet ledd. Utskriving må da skje ved utløpet
av tre‑ukers perioden, med mindre vilkårene etter phvl.§ 5 er oppfylt.
1.3.4 Kortvarig
tvangsinnleggelse, phvl.§ 3
1.3.4.1 Vilkår for undersøkelse
Vilkårene for at en person kan underkastes
tvangsmessig undersøkelse, følger av phvl.§ 3, ledd. Slik undersøkelse gjøres
gjeme for å vurdere tvangsinnleggelse etter phvl.§ 5. Det kan således hevdes at
det må foreligge en viss sannsynlighet for at vilkårene for tvangsinnleggelse er
til stede. (Sammenlign reglene om varetektsfengsling!)
1.3.4.2 Vilkår for kortvarig tvangsinnleggelse
Etter phvl.§ 3, 2.ledd kan pasienten holdes tilbake i
inntil tre uker dersom følgende vilkår er oppfylt; ‑ etter begjæring av
sine nærmeste eller offentlig myndighet ‑ må være undersøkt av lege (Det
kreves personlig undersøkelse, saksdokumenter ikke nok.) ‑ legen må finne
innleggelse nødvendig.
Dersom undersøkelsen viser at vilkårene for
tvangsinnleggelse er oppfylt, kan pasienten straks innlegges med hjemmel i
phvl.§ 5. Det kreves mao ikke noen ny undersøkelse iht phvl.§ 5.
1.3.4.3 Nærmere om forholdet mellom phvl.§ 3, 2.ledd
og § 5
Dersom pasienten holdes tilbake iht phvl.§ 3, 2.ledd,
kan det eventuelt i løpet av tre‑ukers perioden besluttes at han skal
tvangsinnlegges iht phvl.§ 5.
Etter phvl.§ 3, 2.ledd kan pasienten innlegges enten
i sykehus eller «holdes på annet sted hvor forsvarlig pleie kan skaffes». Se
likevel phvl.§ 7, 2.ledd, omtalt ovenfor pkt 1.3.1.2.
1.3.5 Vilkårene for
(tidsubestemt) tvangsinnleggelse, phvl.§ 5
1.3.5.1 De alminnelige vilkår for innleggelse
Loven oppstiller tre fakultative vilkår, hvorav det
tredje inneholder tre kumulative vilkår. I teorien oppstilles også et fjerde
vilkår. Grovt skissert er vilkårene følgende:
‑ Etter begjæring av sine nærmeste eller
offentlig myndighet. (Det kan her vises til phvl.§ 21 om hvem som regnes som
nærmeste, og i hvilken prioritet. Hva som er offentlig myndighet, er nærmere
regulert i forskrifter av 1.10.1930 § 3‑2. Av disse fremgår at det
offentlige i stor grad må gripe inn ved f eks uenighet, uklarhet og unnlatelse
fra de nærmeste. Forskriftene er ikke utlevert, men er gjennomgått på
forelesninger.)
‑ Alvorlig sinnslidelse. De fleste kandidater
far frem at dette er et rettslig, og ikke et medisinsk begrep eller vilkår, men
enkelte bommer og viser til WHO's liste. Om karakteristikker se Rt.l987:1495,
hvorfra kandidatene har «psykoser o‑, litt til».
Kumulative vilkår; ‑ lider overlast
(omsorgshensynet). (Overlastkriteriet, dvs at behandling er nødvendig for å
hindre at den syke lider overlast, er behandlet i Rt.1981:771 Lusterdommen og i
Rt.1988:634 Jordhuledommen. Begge dommer‑gjelder egentlig‑krav om
utskriving, men problemstillingene/vilkårene er de samme. I begge tilfelle fant
Høyesterett etter en rimelighetsvurdering at pasientene burde utskrives. I
førstnevnte tilfelle til tross for at det var en viss fare for at pasienten
ville lide overlast ved utskriving. I sistnevnte bare om vinteren! ‑
utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring forspilles (behandlingshensynet)
‑vesentlig fare for seg selv eller andre (sikkerhetshensynet)
Innleggelse må i tillegg være rimelig og
hensiktsmessig. Pasienten kan innlegges ‑ han må nødvendigvis ikke, se de
to ovennevnte dommer.
1.3.5.2 Vilkår for å beholde, rett til å bli
utskrevet
Når det i overskriften brukes uttrykket
«tidsubestemt» sikter dette bare til at loven setter ikke selv opp en bestemt
tidsbegrensning slik for eksempel phvl.§§ 3 og 4 gjør. Pasienten kan imidlertid
bare beholdes så lenge vilkårene for innleggelse er tilstede, jfr phvl.§ 5,
3.ledd.
Når vilkårene ikke lenger foreligger, kan pasienten
begjære seg utskrevet. Det kan også hans nærmeste hvor han selv ikke er i stand
til det, jfr phvl.§ 6. ledd.
1.3.6 Kort om saksbehandlingen
Det kan være greit å nevne at de
saksbehandlingsreglene i forvaltningslovens kap III og IV ikke gjelder, jfr
phvl.§ 7. ledd. Dette repareres imidlertid i en viss grad av de særskilte
regler i phvl.§ 9.
Som nevnt innledningsvis (pkt 1.3.1.2) varierer de prosessuelle
regler noe med de enkelte bestemmelser, og behandles derfor mest naturlig i
tilknytning til med de materielle reoler. Eksempelvis kan innleggelse etter
phvl.§ 3 påklages av pasienten selv, mens innleggelse etter phvl.§ 5 kan
påklages både av den syke, hans nærmeste eller myndigheten som har begjært
innleggelsen, jfr phvl.§ 5, 4.ledd.
Regler om klageadgang og klagebehandling kan også
kort nevnes, men det kan neppe kreves. Klage til kontrolikommisjonen bør
antakelig nevnes. for eksempel i forbindelse med behandlingen av lovsteder hvor
denne klageadgang er nevnt i phvl.§§ 3‑5, samt § 8. (Kontrollkommisjonens
avgjørelser kan også rettslig overprøves etter særlige regler i
tvistemålslovens 33. kapittel, men det kan ikke forventes at dette nevnes.)
1.3.7 Vurderinger
Som alltid bør vurderingene må være knyttet til
lovens vilkår, eventuelt praktiseringen av dem. Løsrevne generelle
betraktninger om psykisk helsevern, psykiske problemer og rettssikkerhet faller
utenfor oppgaven.
1.3.8 Merknader
De fleste kandidater kommer velberget fra denne
oppgaven. Kunnskapsnivået synes å være gjennomgående bra.
Mange kandidater er ‑ antakelig i tråd med
lærebøkene ‑ skeptiske til tvangsinnleggelse. Hvor tvangsinnleggelse ikke
ble opprettholdt av domstolene, betegnes dette ofte som at pasienten «slapp
fri». Det er godt mulig at denne kritiske holdning er berettiget. Uansett
klarer de fleste å få frem en balansert fremstilling av vilkårene, selv om
grunnholdningen skinner gjennom.
Det er få som gir noen selvstendig fremstilling av
saksbehandlingsreglene ‑ utover noen korte bemerkninger innledningsvis.
Etter min mening er dette helt korrekt. Enkelte synes likevel å misforstå ved
at rimelighets‑ og nødvendighetskriteriet i phvl.§ 5 betegnes som «god
forvaltningsskikk».