Sensorveiledning til
juridisk embetseksamen 2 avdeling Tromsø
Rettshistorie. Resepsjonen av romersk rett i
europeisk middelalder.
A. Oversikt.
Pensumgrunnlaget er Anners lærebok særlig kap 7 (s.
115‑128) men en del om bakgrunn kan hentes i kap 6 (s. 104‑‑114
særlig om skolastikk og universitetsgrunnleggelsene). Mange kandidater vil
kanskje også ha lest Sandviks artikkel i Jussens Venner kap II s. 217‑
238. Jeg har også forelest (ganske inngående) over emnet i mine forelesninger i
Tromsø.
Hovedpoenget med oppgaven er å få frem hvorledes
Justinians lovgivning fra 500‑tallet etter Kr ble grunnlaget for et
fornyet studium av romersk rett ved europeiske universiteter fra ca 1100. I den
første fasen glossatoreskolen ‑ ble Justinians lov gjennomarbeidet med skolastisk
metode med sikte på å gjØre den forståelig i et middelaldersamfunn. Dette ble
sluttført ca 1250. I den andre fasen ‑ konsiliatorene ‑ ble romersk
rett i tiltakende grad tatt opp som gjeldende rest på kontinentet, en prossess
som kaltes resepsjonen av romersk rett og som sluttføres ca 1500.
B. Noen viktige momenter ved oppgaven.
I det følgende nevner jeg bare endel momenter som
fremgår av Anners lærebok. Rekkefølgen av momentene er ikke nødvendigvis den
samme som i læreboken. . (1) Den politiske og kulturelle bakgrunn for
romerrettsstudiet. Konflikten mellom verdslig og geistlig (pavens) politisk
makt ‑ bl.a. investiturstriden (hvem skulle utnevne biskoper?) ‑
utløste sterk interesse for Justinians lovgivning som ble funnet i sin helhet
noe før 1100. Det samme gjorde det generelle økonomiske og politiske oppsvinget
rundt om i Europa fra omtrent samme tid. Justinians lovverk var et supermarekd
av rettsregler som kunne brukes av interesser. Likeledes innebar middelalderen
generelle respekt for antikkens tekster at Justinians lov ble tilstrevet stor
prestige. (2) Fremveksten av universiteter i middelalderen. Skolastikken.
Bakgrunnen for universitetsgrunnleggelsene var delvis
kirkens læreinstitusjoner, delvis en selvstendig utvikling. Universitetet i Bologna
1088, Paris 1150, Oxford 1167. 1300 ca 20 universiteter. Skolastikken var den
vitenskapelige metoden i middelalderen. Trivium dvs latinsk grammatikk,
retorikk og dialektikk (argumentasjon) var basis for metoden. Generell holdning
var at (særlig antikkens tekster) hadde en ubestridt autoritet og forskningen
gikk ut på en sterk konsentrasjon om tekstanalyser.
(4) Den første rettsvitenskap: Glossatorerskolen ca
1100‑1250. Rettskilden er altså Justinians lovgivning. (Noen vil skrive
om oppbyggingen av denne loven) ‑ Den vanskelige overleveringshistorien
fra antikken kan omtales. ‑ Justinians lovs status var 'absolutte
gyldighet'. Loven ble bearbeidet på grunnlag av skolastiske metoder dvs å
tilstrebe terminologikonsistens i det enorme lovverket. Glossere notere i
margen. Karakteren av undervisningen; teori fremfor praksis. Disputasen er
eksamensformen. ‑ Kjente glossatorer er Imerius (ca 1100); hans fire
Quator doctores: Bulgarus, Martinus, Hugo, Jacubus (ca 1150); Azo, (ca 1200).
Sluttpunktet for glossatorerskolen er Accursius' Glossa Ordinaria (1230) som er
standardkommentar til Justinians lovgivning (til etter 1500), ca 100.000
glosser. Ulike retninger mht juridisk metode (teleologisk og formalistisk) ‑Romerrettsjuristenes
tiltakende betydning i statslivet og etterhvert rettslivet. Glossatorer særlig
brukt som politisk rådgivere og sendemenn. Romerrettens politiske status i det
tysk‑romerske riket uttrykkes i betegnelsen 'Keiserrett'.
(7) Konsiliatorer. Karakteristikk av konsilatorene:
Skolastikk, men friere forhold til kildene og mer praktisk bl.a. inkluderte
rettspraksis. Videre: Å integrere romerrett (i glossatorenes form) inn i de
øvrige rettskildesystemene i samtiden. Utbredelse av 'lærd rett' i ulike land.
Frankrike før 1300 selvstendig legistisk vitenskap (ultramontan). Italia: Fra
1300 ‑1500 'Mos italicus', eksegetisk metode; samtidsrelevante. Bartolus
(1314‑1357) og Baldus (1327‑1400) de fremste konsiliatorene.
Forskjell til 'mos gallicus' (fra 1400 i Frankrike).som er er mer historisk
orientert bruk av romersk rett.
(8) Rettsdogmatikk. Hvorledes romersk rett ble brukt
i samtiden.
Konsiliatorenes eiendomsrettsbegrep i føydal
godsøkonomi: dominumbegrepets tredeling: eminens, direktum og utile.
Konstruksjonen av figuren 'Juridisk person'. Internasjonal privatrett som følge
av en samordning av flere rettssystemer. (9). Resepsjonen av romersk rett på
kontinentet. Romersk rett ble gjennom arbeidene til konsiliatorene presentert
som et skriftlig autoritativt system som ble gjort til subsidiær rett i Europa
(ius commune).
Oppgaven er antakelig den
mest sentrale Som kan gis innenfor pensum. For at kandidaten skal kunne stå bør
vedkommende ha sett at det dreier seg resepsjon av Justinians lovgivning. Og
vedkommende må ha sett at det
dreier seg om en tiltakende
bruk av denne romerske retten gjennom glossatorers og konsiliatorers
virksomhet. Utover dette er det vanskelige å ha noen generelle kriterier for
karaktersetting.
SENSORVEILEDNING
Oppgave : Vilkårene
for innleggelse i psykiatrisk sykehus.
1.1 Pensum Fra Sosialrett, 3.utgave 1993, Ørnulf
Rasmussen: Det psykiske helsevern, pkt 2.1‑3.3, (s.395412).
1.2 Om oppgaven
Oppgavens formulering air grunnlag for enkelte
avgrensninger. Særlig gjelder dette ordene vilkårene og innleggelse. Jeg kommer
nærmere tilbake til dette.
Slik oppgaven er formulert dekker den både frivillig
og tvungen innleggelse. Dette gir en naturlig todeling av oppgaven, nemlig
først om vilkårene for selv å begjære seg innlagt (phvl.§ 4) og deretter
vilkårene for tvangsinnleggelse (phvl.§ 5). I en mellomstilling er tvungen tre‑ukers
opphold etter undersøkelse (phvl.§ 3, 2.ledd) og frivillige innleggelse som
skjer på vilkår av tvungent opphold i tre uker (phvl.§ 4, 2.ledd). I phvl.§ 2,
6.ledd finnes også regler om øyeblikkelig innleggelse. Den nærmere avgrensning
kan nok by på tvil. Det viktigste er etter min mening om kandidatene makter å
lage en selvstendig disposisjon av stoffet, og presterer noe mer enn en ren
lovavskrift med kommentarer. De felt sour kanskje kan skape problemer er spørsmål
som undersøkelsesplikt, grunnlag for å beholde, utskrive osv. Et eget tema er
også saksbehandlingsreglene; alt fra sykehusets (overlegens) til
kontrollkommisjon og rettslig prøving.
1.3 Forslag til disposisjon
1.3.1 Innledning
1.3.1.1 Generelt om reglene om psykisk helsevern
Det kan være greit med en kort innledning om hva det
psykiske helsevern består i, herunder hvem som har ansvaret for det.
1.3.1.2 Definisjoner, avgrensing av oppgaven
Oppgaven spør etter vilkårene for innleggelse. Det
viktigste skillet gar derfor mellom frivillig og tvungen innleggelse.
Øyeblikkelig innleggelse kan også tas med.
Som nevnt ovenfor følger det klart av ordlyden at det
er vilkårene for innleggelse son skal behandles. I hvilken utstrekning de
prosessuelle regler (vilkår) skal behandles, kan være noe tvilsomt. Etter min
mening bør saksbehandlingsreglene nevnes i sammenheng med de enkelte
bestemmelser. Poenget er nettopp at det er noe ulikheter i fremgangsmåten
avhenig av om det dreier seg om phvl.§ § 2; 3, 4 eller 5. Reglene om klage til
kontrollkonmisjonen (og eventuell rettslig proving) er mer perifert. men det ms
antagelig ses som et pluss at de kort nevnes. I et rettssikkerhetsperspektiv
kan det være greit å påpeke at når de materielle regler er såpass vage, er det
viktig med en viss garanti gjennom de strenge prosessuelle regler og gjennom en
vid klage‑ overprøvelsesadgang.
I oppgaveteksten er det brukt uttrykket
psykiatrisksykehus. I de for oppgaven relevante bestemmelser brukes ulike
uttrykk. Eksempelvis bruker phvl.§ 4 ordet institusjon, mens i phvl.§ 5 brukes
sykehus. I phvl.§ 3 vises det til «annet sted». Begrepsbruken i loven er
visstnok bevisst, men den ulike begrepsbruk får redusert betydning bl a pga
reglene i phvl.§ 7, 2.ledd som gir phvl.§§ 5 og 6 tilsvarende anvendelse ved
psykisk helsevern utenfor institusjon. Området for hvor psykisk helsevern
utøves, er nærmere regulert i phvl.§ 1, særlig nr 2. Det kan derfor ikke
stilles så store krav til kandidatenes avgrensninger i forhold til begrepet
«psykiatrisk sykehus» .
Hvordan besvarelsene kan avgrenses og disponeres,
vises i det følgende. Som allerede nevnt, er det mange mulige avgrensninger og
disposisjoner som kan velges. Det nedenstående er bare et forslag.
1.3.2 Vilkårene for øyeblikkelig innleggelse, jfr
phvl.§ 2, 6.ledd
Generelle regler om øyeblikkelig innleggelse finnes i
sykehuslovens § 6, som phvl.§ 2, 6.Iedd viser til. Lovens vilkår for
innleggelse må også være oppfylt i tillegg til de generelle regler om
øyeblikkelig innleggelse. Det kan i denne sammenheng også vises til en såkalte
ventelisteforskriften (av 26.7.1990 nr 620) § 3‑2. Dette kan imidlertid
ikke kreves av kandidatene, selv om problematikken nylig har vært opp i Tromsø.
dog vedrørende somatiske sykehus.
Hvor vilkårene for øyeblikkelig innleggelse
foreligger, gjelder ikke den såkalte asylsuvereniteten. Sykehusledelsen eller
overlegen kan ikke i disse tilfelle selv velge om man vil la pasienten innlegge
eller ikke. Se også legelovens § 27. .
1.3.3 Vilkårene for
frivillig innleggelse, phvl.§ 4
1.3.3.1 Grunnvilkår
Pasienten kan ikke kreve å bli innlagt med mindre
lovens vilkår er oppfylt. Disse vilkår er i grove trekk følgende: ‑ må
begjære seg innlagt, og ‑ må ha evne til å ta bestemmelsen selv, ‑
innleggelse må være til pasientens beste ‑ pga hans sinnstilstand.
Er pasienten under 16 år finnes nærmere regler/vilkår
om samtykke my i phvl.§ 4, 3.ledd.
1.3.3.2 Tilleggsvilkår eller ‑betingelser
Overlegen kan sette som vilkår for innleggelse at
pasienten underkaster sec, tre ukers «tvangsinnleggelse», jfr phvl.§ 4,2.ledd.
Begrunelsen er at i enkelte situasjoner kan det tenkes at avbrudd i
behandlingsopplegget kan være skadelig. Derfor bør sykehuset ha denne fristen
til for eksempel å utrede pasienten før han begjærer seg utskrevet. I denne
forbindelse er det verdt å merke seg at.fristen leper fra innleggelsen. Avtalen
må videre være inngått skriftlig og for eller samtidig med at innleggelse
skjer.
Nærmere regler om avtaleinngåelsen finnes i phvl.§ 4,
2.‑4.ledd.
1.3.3.3 Utskriving
Pasienten skal utskrives uten opphold dersom han
begjærer det, jfr phvl.§ 4, ledd siste setning. Dette gjelder likevel ikke
dersom det foreligger avtale iht annet ledd. Utskriving må da skje ved utløpet
av tre‑ukers perioden, med mindre vilkårene etter phvl.§ 5 er oppfylt.
1.3.4 Kortvarig
tvangsinnleggelse, phvl.§ 3
1.3.4.1 Vilkår for undersøkelse
Vilkårene for at en person kan underkastes
tvangsmessig undersøkelse, følger av phvl.§ 3, ledd. Slik undersøkelse gjøres
gjeme for å vurdere tvangsinnleggelse etter phvl.§ 5. Det kan således hevdes at
det må foreligge en viss sannsynlighet for at vilkårene for tvangsinnleggelse
er til stede. (Sammenlign reglene om varetektsfengsling!)
1.3.4.2 Vilkår for kortvarig tvangsinnleggelse
Etter phvl.§ 3, 2.ledd kan pasienten holdes tilbake i
inntil tre uker dersom følgende vilkår er oppfylt; ‑ etter begjæring av
sine nærmeste eller offentlig myndighet ‑ må være undersøkt av lege (Det
kreves personlig undersøkelse, saksdokumenter ikke nok.) ‑ legen må finne
innleggelse nødvendig.
Dersom undersøkelsen viser at vilkårene for
tvangsinnleggelse er oppfylt, kan pasienten straks innlegges med hjemmel i
phvl.§ 5. Det kreves mao ikke noen ny undersøkelse iht phvl.§ 5.
1.3.4.3 Nærmere om forholdet mellom phvl.§ 3, 2.ledd
og § 5
Dersom pasienten holdes tilbake iht phvl.§ 3, 2.ledd,
kan det eventuelt i løpet av tre‑ukers perioden besluttes at han skal
tvangsinnlegges iht phvl.§ 5.
Etter phvl.§ 3, 2.ledd kan pasienten innlegges enten
i sykehus eller «holdes på annet sted hvor forsvarlig pleie kan skaffes». Se
likevel phvl.§ 7, 2.ledd, omtalt ovenfor pkt 1.3.1.2.
1.3.5 Vilkårene for
(tidsubestemt) tvangsinnleggelse, phvl.§ 5
1.3.5.1 De alminnelige vilkår for innleggelse
Loven oppstiller tre fakultative vilkår, hvorav det
tredje inneholder tre kumulative vilkår. I teorien oppstilles også et fjerde
vilkår. Grovt skissert er vilkårene følgende:
‑ Etter begjæring av sine nærmeste eller
offentlig myndighet. (Det kan her vises til phvl.§ 21 om hvem som regnes som
nærmeste, og i hvilken prioritet. Hva som er offentlig myndighet, er nærmere
regulert i forskrifter av 1.10.1930 § 3‑2. Av disse fremgår at det
offentlige i stor grad må gripe inn ved f eks uenighet, uklarhet og unnlatelse
fra de nærmeste. Forskriftene er ikke utlevert, men er gjennomgått på
forelesninger.)
‑ Alvorlig sinnslidelse. De fleste kandidater
far frem at dette er et rettslig, og ikke et medisinsk begrep eller vilkår, men
enkelte bommer og viser til WHO's liste. Om karakteristikker se Rt.l987:1495,
hvorfra kandidatene har «psykoser o‑, litt til».
Kumulative vilkår; ‑ lider overlast
(omsorgshensynet). (Overlastkriteriet, dvs at behandling er nødvendig for å
hindre at den syke lider overlast, er behandlet i Rt.1981:771 Lusterdommen og i
Rt.1988:634 Jordhuledommen. Begge dommer‑gjelder egentlig‑krav om
utskriving, men problemstillingene/vilkårene er de samme. I begge tilfelle fant
Hoyesterett etter en rimelighetsvurdering at pasientene burde utskrives. I
førstnevnte tilfelle til tross for at det var en viss fare for at pasienten
ville lide overlast ved utskriving. I sistnevnte bare om vinteren! ‑
utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring forspilles (behandlingshensynet)
‑vesentlig fare for seg selv eller andre (sikkerhetshensynet)
Innleggelse må i tillegg være rimelig og
hensiktsmessig. Pasienten kan innlegges ‑ han må nødvendigvis ikke, se de
to ovennevnte dommer.
1.3.5.2 Vilkår for å beholde, rett til å bli
utskrevet
Når det i overskriften brukes uttrykket
«tidsubestemt» sikter dette bare til at loven setter ikke selv opp en bestemt
tidsbegrensning slik for eksempel phvl.§§ 3 og 4 gjør. Pasienten kan imidlertid
bare beholdes så lenge vilkårene for innleggelse er tilstede, jfr phvl.§ 5,
3.ledd.
Når vilkårene ikke lenger foreligger, kan pasienten
begjære seg utskrevet. Det kan også hans nærmeste hvor han selv ikke er i stand
til det, jfr phvl.§ 6. ledd.
1.3.6 Kort om saksbehandlingen
Det kan være greit å nevne at de
saksbehandlingsreglene i forvaltningslovens kap III og IV ikke gjelder, jfr
phvl.§ 7. ledd. Dette repareres imidlertid i en viss grad av de særskilte
regler i phvl.§ 9.
Som nevnt innledningsvis (pkt 1.3.1.2) varierer de
prosessuelle regler noe med de enkelte bestemmelser, og behandles derfor mest
naturlig i tilknytning til med de materielle reoler. Eksempelvis kan
innleggelse etter phvl.§ 3 påklages av pasienten selv, mens innleggelse etter
phvl.§ 5 kan påklages både av den syke, hans nærmeste eller myndigheten som har
begjært innleggelsen, jfr phvl.§ 5, 4.ledd.
Regler om klageadgang og klagebehandling kan også
kort nevnes, men det kan neppe kreves. Klage til kontrolikommisjonen bør
antakelig nevnes. for eksempel i forbindelse med behandlingen av lovsteder hvor
denne klageadgang er nevnt i phvl.§§ 3‑5, samt § 8. (Kontrollkommisjonens
avgjørelser kan også rettslig overprøves etter særlige regler i
tvistemålslovens 33. kapittel, men det kan ikke forventes at dette nevnes.)
1.3.7 Vurderinger
Som alltid bør vurderingene må være knyttet til
lovens vilkår, eventuelt praktiseringen av dem. Løsrevne generelle betraktninger
om psykisk helsevern, psykiske problemer og rettssikkerhet faller utenfor
oppgaven.
1.3.8 Merknader
De fleste kandidater kommer velberget fra denne
oppgaven. Kunnskapsnivået synes å være gjennomgående bra.
Mange kandidater er ‑ antakelig i tråd med
lærebøkene ‑ skeptiske til tvangsinnleggelse. Hvor tvangsinnleggelse ikke
ble opprettholdt av domstolene, betegnes dette ofte som at pasienten «slapp
fri». Det er godt mulig at denne kritiske holdning er berettiget. Uansett
klarer de fleste å få frem en balansert fremstilling av vilkårene, selv om
grunnholdningen skinner gjennom.
Det er få som gir noen selvstendig fremstilling av
saksbehandlingsreglene ‑ utover noen korte bemerkninger innledningsvis.
Etter min mening er dette helt korrekt. Enkelte synes likevel å misforstå ved
at rimelighets‑ og nødvendighetskriteriet i phvl.§ 5 betegnes som «god
forvaltningsskikk».