Sensorveiledning for teoretisk oppgave nr. 2 til 2. avdeling av juridisk embetseksamen ved Universitetet i Tromsø våren 1990, "tromsømodellen".
Ektefellers underholdsplikt under ekteskapet og etter
ekteskapets opphør. (Underholdsplikten overfor barn behandles ikke.)
Pensumsdekning: Kvinnerett II kap. 6, s. 54‑95,
Anne Hellum: Penger og verdighet etter ektefellelovens §1. Arnholm og Lødrup:
Familieretten §§13, 14 og 20.
Kandidatene må i denne oppgaven inn på en del forhold
som er sentrale og som derfor må behandles. Dertil kan de komme inn på en del
ulike problemstillinger og vurderinger som kan berike besvarelsen, men som ikke
er nødvendige. Det er mange ulike trekk ved forsørgelse under ekteskapet og
etter ekteskapet, men kandidatene kan med fordel sammenlikne på endel punkter.
Oppgaveteksten spør ikke direkte etter
separasjonsperioden. Saklig sett hører denne til under ekteskapet, men
systematisk lettes etter.
Forsørgelse i ekteskap, efl. §1.
Generelt: Forsørgerplikten er uavhengig av om
ektefellene har felleseie eller særeie. Ifølge bestemmelsen har partene plikt
til først og fremst å sørge for seg selv. Forsørgelsesplikten er gjensidig.
Husarbeid og lønnsarbeid likestilles i bestemmelsen. Kandidatene bør komme inn
på den ideologien som ligger til grunn, samt si noe om realiteten i det. F.eks.
er trygderettigheter bare knyttet til den ene formen for forsørgelse.
Forsørgelsen er gjensidig, men man kan ikke si at ytelsene er avhengig av
hverandre som i et arbeidsforhold, f.eks. hvis en part rammes av sykdom. Det
kan også være grunn til å nevne at den som gjør husarbeid i mange tilfelle
arbeider for felles barn, og ytelsen overfor den annen består i å ta dennes del
av dette arbeidet.
Med hva kan forsørgelsesplikten oppfylles?
Pengeforsørgelse som blir ytt i form av kontante
bidrag disposisjonsrett over bolig mv. naturalytelser som lys og varme mv.
Arbeid som blir ytt i form av husarbeid, omsorgsarbeid, byggearbeid mv.
Omfanget av plikten.
Avpasses etter partenes evner, yrkeserfaring,
utdanning, arbeidskapasitet, helse, arbeidsmuligheter, gjeldsbyrde, herunder
evetuell forsørgerbyrde, samt partenes, men særlig barnas omsorgsbehov.
Partenes kår og stilling, kan gå på sosial tilhørighet, men helst på de
faktorene som er nevnt ovenfor, og hva som med rimelighet kan ventes på denne
bakgrunnen. Nedre grense. Man kan ikke la være å utnytte sine
inntektsmuligheter, eller sin arbeidsevne til hus‑ og omsorgsarbeid,
dersom familien, her ektefellen, derved lider nød. Også en viss standard må
kunne kreves slik det er vanlig i samfunnet om mulig. Øvre grense mot
gaveoverføring. Overføring av halvparten av årets overskudd, regnes ikke som
gave, jfr. §34.
Særlig om forsørgelse med pengemidler.
Kandidatene bør vise at de er klar over at
forsørgelse er mer enn pengebidrag også når det gjelder ytelser fra den som
tjener penger.
Forsørgelsesspørmålet kommer likevel mest på spissen
og er mest problematisk hvor en part gjør husarbeid, mens den andre tjener
penger, eller hvor den ene ikke har nok penger til sin egen forsørgelse av
andre grunner. Man kan i og for seg snakke om forsørgelse også ellers, f.eks. i
form av den besparelsen som ligger i å ha felles bolig. Det er særskilt å få
stilt kontanter til disposisjon som er problemet, men også
aå få betalt regninger som angår det felles hushold.
Viktig for alle med kontante pengemidler i et pengesamfunn som vårt.
Passende beløp av gangen, efl. §2 som skal gå til
husholdningen samt til mottakerens særlige tarv. Disse bidragene skal ifølge
forarbeidene være romslige slik at de sikrer selvstendig forvaltning for
mottakeren. Ettersom det ikke er noe krav om lik deling mellom partene, kan den
som tjener penger, ha en høyere levestandard enn den andre, dersom vedkommende
har gode inntekter.
Mislighold av denne delen av forsørgelsen kan være et
problem. Det kan gjelde viljen til å tjene kontantmidlene, men oftere viljen
til å stille de inntjente midlene til disposisjon for den andre ektefellen.
Mangelen på kontanter hos f.eks. kvinnen, stiller mannen i maktstilling som
lett kan utvikles og misbrukes.
Tvangsmidler
Innsynsretten §1 2. ledd er ikke noe direkte
maktmiddel, men ofte en forutsetning for å kunne fastslå om det foreligger
mislighold.
Tvangsgjennomføring §3 Her kan fylkesmann eller
domstol fastsette bidrag. De kan tvangsinndrives, jfr. innkrevingslovens §3 a.
Lite anvendt antakelig fordi familiesituasjonen gjør det vanskelig å sette
saker på spissen.
Representasjonsretten etter §7 bør ikke beskrives i
sin helhet i denne sammenhengen. Kandidatene bør likevel få fram at retten gjelder
samme område som forsørgerplikten, og hvordan den kan virke som tvangsmiddel,
samt begrensningene som ligger i at man ikke har rett til kreditt, og at man
ikke i medhold av representasjonsretten kan ta opp lån.
Låneopptak etter sosialomsorgsloven kan den som skal
yte pengebidrag bli pliktig å betale tilbake, jfr. §3 nr.4.
Rådighetsinnskrenkningene i §§14 og 15 kan ses på som
en beskyttelse av retten til forsørgelse ved at de beskytter bruksretten.
Tillegg og vurderinger Kandidatene kan komme inn på
hvordan underholdsplikten forholder seg ved deltidsarbeid.
Noen kandidater kommer antakelig inn på det Anne
Hellum kaller privatpraksis. Om det gjøres uten at det gis en uforholdsmessig
stor plass, må det være et pluss.
Ekteskapslovkomiteen har ikke foreslått endringer av
betydning her. I komiteinnstillingen foreligger det likevel en dissens som i
prinsippet tar avstand fra forsørgelse i ekteskapet.
Forsørgelse etter ekteskapets opphør el. §56, jfr.
§57 og §59 og ef.§ 4.
Egenforsørgelse er primær også her, jfr. lovteksten.
Når det gjelder offentlige ytelser kan det drøftes om det er egenforsørgelse
eller ikke. Her er utgangspunktet Rt. 1974 s. 342. Faste ytleser som
trygdeytelser vil telle som egenforsørgelse, mens skjønnsmessig tildeling som
av sosial stønad, vil ikke være det. Særlig kan man være oppmerksom på at
overgangsstønad ikke kommer i stedet for forsørgelse, jfr. ftrl. §12‑3.
2.
ledd angir de viktigste vilkårene. Det bør skilles mellom manglende
inntektsevne som skyldes ekteskapet eller omsorgen for barna, og andre særlige
grunner. Når ekteskapet er grunnen, er den mest aktuelle gruppen de som har
vært husmødre og som mangler utdannelse og/eller yrkeserfaring. Selv da vil man
være restriktiv
overfor yngre
personer. Dernest kan det gjelde omsorg for barn. Behovet vil da være
tidsbegrenset. Andre grunner gjelder særlig sykdom, men man kan tenke seg andre
situasjoner, f.eks. arbeidsløshet eller at vedkommende har forsørget den andre
under ekteskapet slike at denne f.eks. har skaffet seg en god utdannelse. I
disse tilfellene vil man antakelig kreve god økonomi hos forsørgeren.
Hos begge parter er det evnen og ikke viljen til
forsørgelse som teller. Hos begge parter må i tillegg til inntektsmulighetene
også utgiftene vurderes, f.eks. forsørgelsesbyrde. Ren luksusgjeld bør
prioriteres etter nødvendig bidrag. "Tilvante økonomiske kår" kan
vanskelig tas på ordet ettersom økonomien hos begge vanligvis forverres. Når
det gjelder å legge vekt på skyld hos en part, vil man være varsom slik som i
andre spørsmål som vedrører en skilsmisse.
Engangsbidrag og tidsbegrenset bidrag bør nevnes.
Prosessuelle regler er selvsagt på sin plass, samt
regler om avtaler, omgjøring ol. Men det er de materielle reglene som bør være
hovedsaken.
Inndrivelse er som under ekteskapet, men her kan man
også få tvangsinndrivelse på grunnlag av avtale mellom partene.
Bortfall ved omgifte, jfr. §57 2. ledd.
Endringsforslag i ektskapskommiteens innstilling i
§16‑1‑16‑7.
Felles for forsørgelse under og etter ekteskapet:
I begge tilfellene er det fordel med vurderinger. Det
kan f.eks. gjelde reglene om at forsørgelsen faller bort ved inngåelse av nytt
ekteskap. De kan gjerne sammenlikne forsørgelse under og etter ekteskapet
f.eks. følgende: Verken gifte eller skilte husmødre har rett til sykepenger
eller arbeidsløshetstrygd. For gifte vil den annen ektefelle klart ha plikt til
å forsørge i en slik situasjon. Det er antakelig denne forsørgelsen som
begrunner at husmoren ikke har rett til disse ytelsene. Etter at partene er
skilt, vil det være helt unntaksvis at husmoren vil bli tilkjent bidrag i en
slik situasjon.
Underholdsplikten endrer karakter ved ekteskapets
opphør ved at plikten til forsørgelse ved naturalytelser, arbeid i hjemmet,
faller bort overfor den annen ektefelle. Når det gjelder omsorg for barn, vil
den som får den daglige omsorgen kunne få en økt arbeidsbelastning, ved at hun
nå blir alene med dette arbeidet. Resultatet av dette kan da lett bli at denne
ektefellen beholder sin del av underholdsplikten, mens den annens reduseres
eller faller bort. Her kommer offentlige ytelser, særlig overgangsstønaden inn.
Skatteregler og trygderegeler, som f.eks. rett til
sykepenger, må kunne nevnes i fullstendige besvarelser som et fornuftig
tillegg.
Vurdering av besvarelsene:
De aller fleste kandidatene gir en rimelig
tilfredsstillende framstilling av ef.§§ 1, 2 og 3 samt el.§§ 56, 57 og 59.
Dette må være tilstrekkelig for å bestå oppgaven. Hvor man havner på haud‑skalaen
må avhenge av kandidatens formuleringsevne og presisjonsnivå.
Av en laudabel besvarelse må man i tillegg kunne
kreve en nærmere presisering av hvordan forsørgelsesplikten kan oppfylles, samt
en viss vurdering av realiteten i ektefellelovens forsørgelsesbegrep, bl.a.
sett i forhold til folketrygdloven. Vider bør det stilles spørsmål ved ef. §3s
praktiske betydning. Representasjonsretten etter ef.§ 7 bør trekkes inn, likeså
loso. §3 nr.4 og ef. §4. På bakgrunn av pensum foretar skuffende få kandidater
rettspolitiske betraktninger omkring penger og verdighet. I den grad det er
foretatt rimelig fornuftige betraktninger, bør dette gi positivt utslag.
Ingen av mine kandidater har foretatt sammenligning
av underholdsplikten under ekteskapet og etter ekteskapets opphør. Slike
betraktninger bør også gi ekstra pluss, da det vitner om evne til selvstendig
tenking.