SENSORVEILEDNING,
TEORI 1, 2.AVD VÅR 1992
OPPGAVE NR 1:
1.
På 1800 tallet og på begynnelsen av 1900‑tallet ble det rundt om i Europa
gitt ny lovgiving som endret rettsstillingen til grupper eller lag av befolkningen
som tidligere hadde vært rettslig diskriminert eller hadde hatt få rettigheter.
Blant disse endringene,
gjør rede for:
l) den nye
arbeidervernlovgivningen i England og Tyskland
2) rettslig likestilling
mellom kjønnene i Norge.
I. OM PENSUM OG OPPGAVEN
a) Oppgaven har som tema "ny" lovgivning på
1800‑tallet og begynnelsen av 1900‑tallet som ble gitt for
samsfunnsgrupperinger som før enten ikke hadde samme rettigheter som andre
eller ikke hadde like god rettslig beskyttelse i arbeidet eller lignende. Selv
om nye regler om arbeidervern og regler som etablerte likestilling mellom
kjønnene er ganske forskjellige har allikevel de forholdene som oppgavetekstens
innledning peker på sammenheng med de store endringer i samfunnsstrukturen og
tenkemåten som skjedde i løpet av 1800‑tallet. I pensumlitteraturen er
den generelle konteksten for oppgaven gitt i Annens, Den europeiske rettens
historie kap 18 (s. 233‑268) der den økonomiske og sosiale bakgrunnen med
industrialiseringen og klassesamfunnet greit er beskrevet. Likeledes redegjør
Annens for de tre dominerende ideologiene på 1800‑tallet, konservatisme,
liberalisme og sosialisme. Der kandidaten greier å gjøre bruk av silke
kontekstkunnskap på de to emnene som oppgaven spør etter, må dette klart nok honoreres.
(b) Den nye lovgivningen om arbeidervern er omtalt i
Annens på s. 318‑322. Det står i et underkapitel med tittelen
"rettslige nyskapninger". Først tegnes den nye arbeidssituasjonen for
arbeidere i det nye industrisamfunnet (s.318‑319) for deretter å vise
hvorledes lovgiveren satte i gang å regulere arbeidstid og arbeidsvern. I
England startet dette allerede i 1802 med forbud mot typer av barnearbeid og
kvinnearbeid, en lovgivning som ledet frem til den store arbeidervernloven av
1847. Tilsvarende utvikling hadde man i Preussen. En ny fase i sosial
reformpolitikk gikk over Europa i siste tredjedel av 1800.tallet, særlig
knyttet til konservative regjeringer i Tyskland, England og Frankrike (s. 320‑322).
Annens fremhever med rette den nokså radikale sosiallovgivning som kom i
Tyskland på 1880‑tallet. Selv om Annerspensumet gjennomgående kan være
ganske vanskelig, synes jeg ikke det omtalte avsnittet er spesielt krevende.
(c) Spørsmålet om utviklingen av formell likestilling
mellom kjønnene må besvares på grunnlag av Marit Halvorsens pensumartikkel
"På vei mot rettslig likestilling i Norge". Artikkelen er ganske
fakta‑orientert og inneholder svært mange opplysninger om emnet. Men den
er også greit disponert og setter temaet inn i en større politisk og sosial
sammenheng som skulle gjøre det mulig for kandidater å knytte hen til
oversiktskapitlet hos Annen (kap 18 se over).
Halvorsen skiller mellom kvinners formelle
likestilling i relasjon til privatrettslig kompetanse og den offentligrettslige
kompetanse. Kandidater som ser denne forskjellen vil helt sikkert ha en bedre
orden på besvarelsene sine. Likeledes poengterer Halvorsen at tidsaspektet på
gjennomføringen av den formelle likestillingen av relativ kort, den skjedde i
årene 1850 til 1915.
Likestillingsdiskusjonen startet med debatten om, lik
arverett for kvinner og menn i forbindelse med arveloven av 1854 (se også for
Sverige Anners s. 358). Dernest forløp utviklingen over temaet kvinners
myndighetsstatus der skillet mellom ugifte/enker og gifte var viktig. Først kom
det lovgivning som sikret den første gruppen myndighet og derfor større
muligheter til å utøve privatrettslige kompetanse slik som retten til å utøve
handel og håndverk m.m. (1863 Lov om Kvindens Myndighed), mens gifte kvinner i
stor utstrekning først tilde rettigheter i 1888.
Halvorsen deler de offentlige rettigheter inn i
retten til utdannelse og retten til politisk deltakelse. Retten til utdannelse
ble gitt kvinner i løpet av en kort tid (1878‑1884). Utviklingen av
kvinners stemmerett og derved politisk representasjonslett strakk seg
imidlertid over flere år (1886‑1913); kvinnens manglende mulighet til å
uttrykke seg i folkeavstemninger i 1905 var særlig med på å sette fart i
gjennomføringen av stemmeretten
Kopi
av Halvorsens artikkel er vedlagt da jeg regner med at ikke alle har denne
tilgjengelig.
Som det fremgår av ovenstående burde kandidatene ha
brukbare forutsetninger for å besvare oppgave. Mitt inntrykk er at de fleste har
lest Halvorsens artikkel. Derfor er besvarelsene ofte bedre mht likestillingen
enn mht arbeidervern. Slik pensum (og antagelig undervisningen) er lagt opp, er
det egentlig ingen grunn for denne forskjellen. Forklaringer ligger vel
antagelig i at en artikkel er "lettere" å huske. Oppgaven er lagt opp
til at det må legges lik vekt på de to deler. Se forøvrig nærmere om
tilsvarende problemstilling pkt VII nedenfor.
Når det gjelder likestillingsdelen virker det som de
fleste kjenner til utviklingen på de ulike felter, og mange får også med seg en
del årstall. Enkelte bommer av og til på årstall. Personlig synes jeg ikke det
gjør så mye, eksempelvis om det bommes litt på årstall for begrenset eller
alminnelig stemmerett til hhv kommune‑ og stortingsvalg. Det avgjørende
må vare at kandidatene viser en oversikt over utviklingen og i hvilken periode
dette skjedde.
Det er videre et pluss om kandidatene har fått med
seg (og forstått) Halvorsens skille mellom offentligrettslig og privatrettslig
kompetanse, jfr det refererte fra Michaelsen.
Arbeidervernlovgivningen virker det som om
kandidatene har mindre oversikt over. veldig mange prater seg bort i den
industrielle revolusjon og de ulike ‑ismer. Enkelte skriver seg også bort
1 tilblivelsen av de ulike lovbøker. Det kan synes som om enkelte er inspirert
av oppgavens del 2 og den industrielle revolusjonens betydning for utviklingen
av det ulovfestede objektive erstatningsansvar. I den utstrekning besvarelsen
bare behandler disse forhold, ligger den etter min mening farlig nær stupet. De
fleste henter seg imidlertid noe inn på likestillingsdelen. Se Igjen
tilsvarende under pkt VII.
En del besvarelser tyder på at kandidatene husker en
del fra historietimene på gymnaset, men ellers ikke har lest særlig mye i
Anners. Klarer de å fremstilte noe fornuftig om det oppgaven spør etter, må
dette likevel aksepteres
En feil som ofte går igjen er at kandidatene skriver
om den faktiske situasjon for både kvinnene og arbeiderne, og glemmer det
oppgaven spør etter; nemlig den rettslige. I oppgaveteksten er det klart
presisert hva som er oppgavens tema. Det innledende avsnitt omtaler
rettsstillingen. Likeledes er det arbeidervernlovgivningen og den rettslige
likestilling som skal behandles. I den utstrekning det er et gjennomgående fenomen
at bare de faktiske sider behandles, må besvarelser anses å ligge utenfor
oppgaven. Det er mulig denne avgrensningen kan synes vanskelig. Rettsreglene
kan ikke ses isolert fra det ytre forhold, og ikke minst de ytre forhold
rettsreglene tok sikte på å regulere. Slik sett er kandidatene også nødt til å
beskrive forhold 1 samfunnet. Det som etter min mening faller utenfor er
utelukkende å fremstille de ytre faktiske forhold.
II
KARAKTERFASTSETTELSE
Generelt bør det etter min mening honoreres mer for den
som viser forståelse og oversikt over utviklingen og bakgrunnen for den, enn
for den som bare ramser opp tall og andre fakta.
For å bestå må kandidatene etter min mening vise at
de har forstått hva oppgaven spør etter, nemlig utviklingen av rettsreglene. De
må videre gi en fornuftig fremstilling av denne utviklingen, og plassere den
noenlunde riktig i den tidsperiode gom er angitt.
For å oppnå laud isolert sett på del 1 ber
kandidatene vise samspillet mellom forholdene i samfunnet og utviklingen av rettsreglene,
men samtidig vise at det er den det formelle rettsstillingen som skal
behandles. Når det forøvrig gjelder hva som bør honoreres godt og kvalifisere
til laud, vises det til det ovenfor referererte.
Om forholdet mellom del 1 og 2, se pkt Vil nedenfor.
OPPGAVE NR 2:
2.
Betydningen av skadelidtes forhold ved ulovfestet objektivt erstatningsansvar.
Medvirkning etter skadeserstatningsloven § 5-1 behandles
ikke.
III.
PENSUM
Lødrup, Lærebok i
erstatningsrett, 2. utgave, Oslo 1987, sidene 171‑177 + (140‑141,
162‑166 og 1158‑171).
IV.
OM OPPGAVEN , avgrensning og avgrensningsproblemer
Oppgaveteksten samsvarer med et eget avsnitt i
læreboka som har en noenlunde tilsvarende overskrift, og skulle vare grei å
plassere i terrenget. Problemstillingen i oppgaven har likevel vist seg å være
vanskelig å finne, og ikke minst avgrense.
Til tross for at oppgaveteksten inneholder klare
avgrensninger, synes en del å ha noe problemer med dette, særlig gjelder dette
i forhold til medvirkningsreglene. Disse problemer er kanskje langt på vei
forståelige, slik at ikke alt kan bedømmes like hardt. Vi kommer nærmere inn på
dette nedanfor.
Det er bare betydningen av skadelidtes forhold ved vurderingen av om det skal ilegges ulovfestet objektivt erstatningsansvar (UOE) som skal behandles. Det kan , og kanskje tør , sies noe kort innledningsvis om forskjellen i skadelidtes betydning ved objektivt og subjektivt ansvar, f eks at ved det objektive ansvaret forsvinner mye av det subjektive element, også på skadelidtesiden. Noen få kommer inn på dette. De fleste holder seg innenfor UOE, men gjør i stedet den feilen å skrive for mye generelt om vilkårene for ansvar.
Antagelig gjøres dette
fordi kandidaten ikke helt forstår problemstillingen i oppgaven og tross alt må
noe å skrive om. Hvor mye som kan eller ber tas med av de generelle vilkår,
kommer vi tilbake til nedenfor.
Noen få bommer helt på ansvarsgrunnlaget, og da er
det ikke så mye mer å gjøre. Mer vanlig er det imidlertid at kandidatene ikke
klarer å holde grensene mot skyldansvaret klart gjennom hele besvarelsen. Det
er også forståelig så lenge det gjelder grenseområder. Det kan ofte være
vanskelig å trekke en skarp grense. (Se som et ferskt eksempel som enkelte
refererer Rt.1991:1303 Restaurantdommen hvor flertallet ila ansvar på objektivt
grunnlag, mens en dissenterende dommer (Steinar Tjomsland) ville pålegge
objektivt ansvar for manglende sikring av en gulvlem i et restaurantlokale.)
Særlig er det mange som kommer inn på variasjonen i
aktsomhetskravet alt etter som hvilken skadelidtegruppe det dreier seg om, f
eks barn, voksne, handikap, kjent (eller identifisert) med risikoen osv. Dette
er et av momentene innen culpavurderingen, men jeg synes likevel ikke det kan
trekkes så mye for det. I hvert fall ikke dersom kandidaten straks henter seg
inn igjen. Grensene er ikke så lette å trekke. Kraftverk ilegges regelmessig
objektivt ansvar for klatreuhell i lysmaster. Alle disse dommer gjelder barn.
Hadde en voksen person klatret opp og falt ned ville ikke ansvar blitt pålagt,
fordi lysmasten ikke utgjorde noe ekstraordinært faremoment for den voksne. De
fleste viser i denne forbindelse til Klatredom I og II, Rt.1940:16 og Rt. 1965.‑1115.
UOE bygger på at skadevolder har skapt en risiko som skadelidte ikke trenger å
finne seg i, fordi den for ham er ekstraordinær. Det er følgelig en viss nærhet
mellom det å si at aktsomhetskravet skjerpes overfor barn, eller å si at det
tolereres en lavere risiko overfor barn. Enkelte viser også til Rt.1977:313
Betongblanderdommen (som riktignok gjelder culpa) hvor en 13‑åring lekte
karusell med en betongblander. Denne ville ikke utgjøre noe faremoment for et
voksen.
Noe annet som går hyppig igjen er at dommene som
brukes ofte omfatter culpaansvar. Det må selvsagt trekkes noe for dette, men så
lenge henvisningen ikke er helt misforstått bør det ikke ses for strengt på
dette. Som nevnt ovenfor kan ofte grensen mellom subjektivt og objektivt ansvar
være uklar. Om kandidaten viser til uttalelser eller problemstillinger som
ville vært de samme om domen hadde omhandlet objektivt ansvar, bør dette
tolereres. Enkelte er klar over dette og nevner det, og det er selvsagt et
pluss. To eksempler kan vise dette. Det er Rt.l947.‑713"
Jernsplintdommen og Rt 1950.‑1091' Rulledommen som begge omhandler skytesvar,
men hvor veien til UOE ikke er lang. I begge dommer er poenget at smia eller
rullen ikke utgjør noe ekstraordinært faremoment overfor voksne. Sagt på en
annen måte ville det Ikke være uaktsomt å utsette voksne for denne risikoen.
Videre skal det avgrenses mot medvirkningsreglene.
Etter min mening bør dette vare klart når det i oppgaveteksten står at
medvirkning etter skl. § 5‑1 ikke skal behandles. Veldig mange kommer inn
på dette likevel, noen bevisst og andre antagelig uten helt å se forskjellen til
hva som skal behandles. Noen oppfatter dette som at de lovfestede regler om
medvirkning ikke skal behandles, men bare de ulovfestede. Det har også vært
vist til at fordi ansvarsgrunnlaget er ulovfestet kan ikke
skadeserstatningsloven anvendes direkte, men at vi finner det samme ulovfestede
prinsipp om medvirkning ved objektivt ansvar. Det er også mange som i
besvarelsen uttrykkelig avgrenser mot medvirkningsreglene og deretter definerer
oppgaven til å omfatte de tilfelle hvor skadelidte kan bebreides for at han
utsatte seg for risikoen.
Det må kanskje også utvises litt overbærenhet med noe
famlende avgrensninger i forholdet til de rene medvirkningsregler. Den
tilsynelatende vanskelige, men likevel enkle, avgrensning mot
medvirkningsreglene ligger i at det som skat behandles i oppgaven er forhold
som innvirker på ansvarsforholdet, men som skadelidte ikke kan bebreides for.
Likevel vil det være vanskelige grenseganger. Skadelidte kan i utgangspunktet
ikke bebreides for at han eller hans virksomhet er spesielt sårbar, men kanskje
hatt kan bebreides for at han ikke har hatt tilstrekkelig hensyn til det, jfr
Rt.1973:1268' Flymanøverdommen. Ved aksept av risiko kan det videre forekomme
en del overganger. Det kan ikke direkte bebreides skadelidte at han aksepterer
risiko, men han må i tilfelle finne seg i at en erstatning faller bort eller
nedsettes. På den annen side av grensen ligger de tilfelle hvor det er uaktsomt
av skadelidte ikke å ta hensyn til en foreliggende risiko. Da er vi over i skl.
§ 5‑1 nr 2.
Som nevnt er ikke disse grenser helt enkle. Det kan
derfor ikke trekkes så mye for usikkerhet og famling. Er kandidaten derimot
helt og entydig over grensen, må det trekkes på vanlig måte for å skrive
utenfor oppgaven. I utgangspunktet er ikke avgrensningen vanskelig. Den er gitt
i oppgaveteksten.
Det må akseptenes at kandidaten trekker inn eksempler
fra andre objektive ansvarsgrunnlag, særlig når disse bare er kodifiseringer av
det ulovfestede objektive grunnlag. I læreboka er både avsnittsoverskrift og
drøftelse knyttet til objektivt ansvar generelt, med en del eksempler fra f eks
luftfartsansvar og ansvar for dyr. Det må derfor akseptenes at kandidaten også
gjør dette, selv om det gjøres ureflektert. Likeledes må det aksepteres at det
avgrenses strengt mot andre objektive ansvarsgrunnlag. Etter min mening er det
et pluss om kandidaten ser at eksempler mv er knyttet til andre objektive
grunnlag men likevel nevner dem med en begrunnelse om hvorfor.
V.
FORSLAG M DISPOSISJON
(A) Innledning .
(a)
1. Generelt
De fleste kandidater føler seg forpliktet til å gjøre
rede for at vi har flere ansvarsgrunnlag, hvorav UOE er et av dem. Videre
virker det som om det er av stor betydning å fortelle at det er tre kumulative
vilkår for erstatningsplikt; ansvarsgrunnlag, skade og årsakssammenheng. Det må
aksepteres at dette tas med, men jeg ser intet stort behov for en slik
innledning. I karaktersettingen mener jeg en slik innledning må tas med i et
helhetsinntrykk om hvorvidt kandidaten forøvrig holder seg til oppgaven, eller
gir en generell fremstilling av diverse erstatningsrettslige emner.
(A):2
Generelt om skadelidtes betydning ved objektivt ansvar
Innledningsvis kan det sies litt generelt om hvilken
betydning eller rolle skadelidte spiller i forhold til de ulike ansvarsgrunnlag.
Snarlig gjelder dette den ulike betydningen skadelidtes rolle har ved objektive
ansvarsgrunnlag i forhold til det subjektive. Her kan man trekke
sammenligninger f eks til bilansvaret hvor forhold på skadelidtesiden spiller
en ubetydelig rolle når det gjelder selve konstateringen av om ansvarsgrunnlag
foreligger. (Dette understrekes ved at også medvirkning vurderes mildere her
enn ellers, jfr bal. § 7.)
Som nevnt ovenfor tar UOE utgangspunkt i en konstant
foreliggende risiko, ikke en konkret handling eller hendelse. Følgelig spiller
subjektive forhold mindre rolle. Kandidatene bør derfor få frem at det er
skadelidtes forhold til risikoen og ikke til den ansvarlige skadevolder som i
utgangspunktet er avgjørende.
Når det gjelder den konkrete betydningen av
skadelidtes forhold i vurderingen av om det foreligger UOE kommer vi tilbake
til dette nedenfor. Kandidaten bør få frem at skadelidtes forhold også får en
viss betydning i de generelle ansvarsvilkårene, f eks i vilkåret om
ekstraordinær risiko. Mange kandidater som ikke helt husker lærebokas avsnitt
med samme overskrift, redder seg i land på dette punktet. Personlig mener jeg
dette er en brukbar måte og besvare oppgaven på, selv om ikke læreboka
uttrykkelig fremhever dette. (Kanskje nettopp derfor!)
(A):3
Forholdet til og avgrensningen mot skl. § 5‑1
Det vesentligste om dette er sagt under pkt IV
ovenfor. Kandidaten bør få fram noe om hvordan denne avgrensningen gjøres. Som
nevnt ovenfor er avgrensningen vanskelig, og jeg vill gi et pluss til de som i
alle fall foretar ert bevisst avgrensning som kan forsvares.
(B)
Ulike måter skadelidtes forhold får betydning på
(B).1.Vurderingen
av om det foreligger en ekstraordinær risiko
Som nevnt er det mange som får frem dette. De
eksempler som går igjen er nettopp de som i læreboka og på forelesning er brukt
til å illustrere dette vilkåret.
For skadelidte må risikoen fremtre som ekstraordinær.
Den må overstige eller ligge utenfor Dagliglivets risiko», eller med overstige
skadelidtes tålegrense. Med dette menes at risikoen må være av en annen grad
eller art enn den vi daglig må være forberedt på.
Et eksempel på at risikoen var typisk og påregnelig
for skadevolder, men upåregnelig for skadelidte er Rt.1939:766 Gesimsdommen. For
skadelidte som stod og pusset vinduer ligger den påregnelige og .daglige.
risiko for å ramle av stigen eller få salmiakkvann i øynene. Derimot er det
ekstraordinært at en gesims faller ned i hodet på han. Dette var mao en risiko
av en annen art enn den han måtte vente. I Rt.l957..1011 Åsanedommen kom retten
til at en bro uten rekkverk ikke var verre enn de fleste andre veistrekninger i
Norge på den tiden. I Rt. 1966:1532 Florisdommen hvor en dame ble skadet i en
svingdør, fant retten ut det det skjedde alt for få skader og at risikoen ved
slike dører ikke overstiger dagliglivets risiko. Derimot utgjer det en
ekstraordinær risiko at en heisdør i femte etasje lar seg åpne uten at heisen
er der. Se Rt.1957.1097 Heisdørdommen hvor en bergenser falt ned en heisesjakt
fra femte etasje " låsemekanismen i heisdørlåsen sviktet. Huseieren kunne
ikke klandres men ble ansett objektivt ansvar for den termiske svikt i
dørlåsen. Risikoen for teknisk svikt er huseieren nærmest til å bære. To dommer
som kan illustrere grensen er Rt. 1960:429 Tubsmittedom og Rt 1960:841
Vaksinedommen. Den første gjaldt en soldat som ble smittet under verneplikten.
Smittefaren i det militære ble ikke ansett for være størreenni det sivile, mao
ingen ekstraordinær risiko. I den annen dom ble en 18 åring som skulle i
utenriksfart pålagt koppervaksine. Det er en meget lav statistisk påregnelighet
(0,056 promille) for at vaksinen medfører hjernehinnebetennelse. det er likevel
en viss risiko, og dette ”er ikke en risiko som man ellers er utsatt for i
dagliglivet». I Rt.1986:1019 Reinsdyrdommen ble det bl a lagt vekt på at
lssprekkene utgjorde et nytt faremoment for reinen, og at dette nye
faremomentet stammet fra kraftverkets virksomhet.
Dersom skadelidte er kjent med risikoen og likevel
ikke tar de forholdsregler han bør, kan det av den grunn tenkes at den
foreliggende risiko ikke anses ekstraordinær for denne skadelidte.
(B):2
Aksept av risiko
Det kan også tenkes at den frembrakte risiko vurderes
mot skadelidtes opptreden. Dette har særlig betydning hvor skadelidtes forhold
ikke er av en slik karakter at de faller inn under reglene om medvirkning i
skl. § 5‑1.
Se f eks RI. l974 :41'Stigedommen hvor det var
spørsmål om en stigeprodusent kunne være ansvarlig både på grunnlag av
ulovfestet objektivt ansvar og uaktsomhetsansvar for skade som en kjøper hadde
pådratt seg. Kjøperen hadde satt en leddstige med feil side mot veggen. Dette
medførte at stigen knakk sammen, mens to personer var oppe i den. Hadde stigen
blitt satt riktig mot veggen, ville den tålt belastningen. I dommen heter det
at stigen «var sikker nok for en bruker som viste en rimelig grad av omtanke og
forsiktighet før og under oppsettingen av den. En slik bruker ville ikke komme
ti1 å sette den opp den gale veien.! Skadelidte fikk altså her sitt pass
påskrevet av de praktiske herrer i Høyesterett.
Skadelidte kan være kjent med risikoen han utsettes
for uten å gjøre noe for å fjerne eller redusere den, eller han kan selv
oppsøke den.
I Rt.1980:1299
Ulinarisnervedommen fikk en pasient skade på ulnarisnerven under narkose. Her
uttaler retten: Man står med andre ord overfor en del av den risiko for uhell
som følger av ethvert operativt inngrep og som pasienten må bære, om
operasjonen ønskes utført. Et eksempel på at skadelidte oppsøker risikoen er
Rt. 1964:74 Acetylendommen hvor en tilskuer til en brann ble drept ved at en
acetylenflaske eksploderte. Det at han selv hadde nærmet seg risikoen , brannen
, ble ansett som et moment for at han selv var den nærmeste til å bære
risikoen.
Se også Rt 1974:1199
P‑pilledommen hvor det forgjeves ble påstått at p‑pillebruk var
årsaken til at en kvinne døde av blodpropp. Uten at å dette var avgjørende ble
det tatt hensyn til at bruken av p‑piller er kjent med mulige
bivirkninger, og må ved bruken sies å ha akseptert denne risikoen. Etter
innføringen av legemiddelansvaret (se E.1.47) er ikke problemstillingen lenger
så aktuell. Rt. 1988:174 Brannmanndommen omhandler krav om
forsørgertapserstatning for en brannmann som omkom under tjeneste. Retten ville
ikke ta stilling til om kommunen generelt har objektivt ansvar for slike
skader, men fant at i denne saken kunne det i alle fall ikke pålegges objektivt
ansvar ”når skaden stod i sammenheng med at skadelidte har utsatt seg for
risiko mens han uten rimelig grunn har opptrådt i klar strid med sin instruks».
Brannmannen hadde gått ombord i et :skip under brann til tross for at hamns
oppgave og ordre var å bli på kaia. Det er uttalt i dommen at spørsmål om
medvirkning og ansvarsgrunnlag griper inn i hverandre.
(B):3
Aksept av yrkesrisiko
En viktig gruppe er de som kommer inn under begrepet aksept av yrkesrisiko». Tanken var her at den som var betalt for å utføre et arbeid som innebar en risiko måtte sies å ha akseptert den. Yrkesrisiko vil normalt ikke omfatte alvorlig skade eller død, skade som skyldes manglende sikringstiltak eller uaktsom handling fra andre. Tidligere praksis går antagelig lenger i å legge ti1 grunn aksept av yrkesrisiko enn man vil gjøre i dag. Se lnnst.4. 92 (1984‑85) s.6 og Lødrup s.173‑174.
Se
f eks Rt.1949:688 Sør‑Odal sykehusdommen og Rt.1950.448 sykehusdommen
hvor det ble ansett som
en
naturlig yrkesrisiko at sykehuspersonell ble smittet av pasienter. Tilsvarende
i Rt.1957.25' Sveiserdommen hvor en sveiser som var blitt stanget av en okse,
ikke fikk erstatning av arbeidsgiveren fordi ulykken lå innenfor det som fulgte
av tjenesten. Eksempler på at risikoen ble ansett å ligge utenfor den naturlige
yrkesrisiko finner vi bl a i Rt 1954.710 Ridehusdommen En sjåfør ble sparket av
en hest mens han tømte sagflis i spilltau«. Hans befatning med hesten var av
mer tilfeldig art. Risikoen for spark lå derfor utenfor det som naturlig
ffulgte av tjenesten. Et klart tilfelle av skade som ligger utenfor
Yrkesrisikoen har vi i RT. 1949:212 Politisoldatdommen. En rørlegger som
arbeidet i en kjeller ble truffet av et skudd utløst ved et uhell fra en
politisoldat som skulle på vakt.
(B):
4 Skadelidte er spesielt utsatt for skade
Dette omfatta både personlige forhold eller at skadelidte driver en virksomhet som er spesielt utsatt. Eksempel på personlige forhold vil være personer med svak helse, for eksempel hjerteproblemer ol.
Foregår
skadevolders virksomhet på et sted hvor omgivelsene er spesielt sårbare eller
hvor skade lett kan skje, vil dette kunne virke inn på vurderingen av den
foreliggende risikoens art og grad. Driver skadevolder industrivirksomhet i
nærheten av skole, lekeplass osv, vil dette kunne føre til at risikoen knyttet
til denne konkrete virksomheten kan begrunne objektivt ansvar overfor barna.
Stilte vurderinger innebærer imidlertid en vanskelig balansegang i forhold til
reglene om skyldansvar. Se f eks Rt.1947‑723'Jernsplintdommen
hvor innehaveren av en ulåst smie ble holdt subjektivt ansvarlig for skade på en fire‑åring som hadde kommet seg inn i smia fra en lekeplass i nærheten. Et eksempel på at vurderingen av den foreliggende risiko ble knyttet til den konkrete situasjonen, finner vi i den refererte Rr.1991:1303 Restaurantdommen hvor det ble lagt vekt på virksomhetens art (restaurant) og hensynet til gjestene. Den forventede opptreden fra gjestene kan variere mer her enn i andre sammenhenger.
(B):5 Variasjon med gruppe
skadelidte
Det vises her til det som
er sagt under pkt IV innledningsvis.
VI.
KARAKTERFASTSETTELSE
Det synes som om mange har problemer med å få helt
taket på oppgaven. Som nevnt flere ganger bør det derfor utvises en viss
overbærenhet. Etter min mening bør det ved karaktersettingen tas hensyn til i
hvilken grad kandidaten utviser forståelse og oversikt over erstatningsretten
og oppbygningen av det ulovfestede objektive erstatningsansvar.
For å passere må kandidaten ha fått frem
problemstillingen og sagt noe fornuftig om noen av de temaer som det er vist
til ovenfor. Det kan ikke holde bare å si noe generelt om vilkårene for UOE,
selv om dette tilfeldigvis også inneholder noe om skadelidtes forhold.
For å få laud bør kandidaten mer presist få frem både
problemstillingen og avgrensningen mot medvirkningsreglene. Utover det bør man
stå ganske fritt mht oppbygging og angrepsvinkler.
VII
FORHOLDET MELLOM NR 1 OG NR 2.
Det er i oppgaven ikke sagt noe om vektlegging av de
to oppgaver. Utgangspunktet er at de skal være likeverdige. Likevel kan det
ikke foretas noe automatisk trekk for at den ene eller annen del behandles mest
grundig. Begge deler forekommer. Derimot vil den kandidat som velger å skrive
lite om den delen han vet minst om, måtte finne seg i at den karakteren denne
delen isolert sett får, teller for ca en halvpart.
Dersom en del anses som ikke bestått, har vi ingen
direkte regler om minste matematiske snitt som kan passere, slik det er ved
stryk på en dags oppgave. Likevel er det vel slik at kandidatene for å stå
sammenlagt, må prestere en gdd nr 2 dersom han har strøket på nr 1. Særlig hvis
dette tyder på at kandidaten ikke har lest pensum, jfr bestemmelser om dette i
eksamensreglementet.
Disse forhold vil gjelde tilsvarende for oppdelingen
i de to spørsmål under del 1.
Kristiansand,
4. juni 1992