Vår 92 teori nr.2
Utkast til sensorveiledning om "sykdom, skade
eller lyte" i folketrygdloven § 8‑3.
Innledningsvis bør kandidaten kort nevne vilkårene for rett til uførepensjon etter folketrygdlovens § 8‑3. Det må komme fram at det er et vilkår at det foreligger medisinsk uførhet, definert ved uttrykket "sykdom, skade eller lyte". Det er naturlig å si noe ganske kort om det alminnelige språklige innhold av hvert av disse tre uttrykkene. Det må komme fram at det er tilstrekkelig at et av kjennetegnene er tilstede, og at det vanligvis er spørsmål om det forelegger "sykdom". Noen eksempler på "vanlige" sykdommer bør nevnes , slik at besvarelsen ikke bare behandler grensetilstandene
Det
må være et pluss å "nevne WHO's klassifikasjonssystem, men det bør ikke fremstilles
på en slik måte at her finner man uten videre svaret på om en tilstand skal
aksepteres som sykdom i vår relasjon eller ikke.
Videre bør kandidaten få frem litt om begrepets
relativitet, det har ikke noe absolutt og klart avgrenset meningsinnhold. (Det
kan også være et pluss om kandidaten nevner at det ikke nødvendigvis må
fortolkes/avgrenses på nøyaktig samme måte i alle sammenhenger hvor begrepet er
benyttet innenfor folketrygdloven,
enten dette nevnes her eller noe tidligere i en innledning). Et naturlig
utgangspunkt vil være å trekke inn den generelle uttalelsen fra lovforarbeidene
til uføretrygdloven av 1960, om å holde seg til den medisinske vitenskaps
utforming av sykdomsbegrepet "til en hver tid". Denne uttalelsen bør
kandidaten kjenne, og at den åpner opp for en utvikling og forandring over tid
vedrørende avgrensningen av sykdomsbegrepet i relasjon til uførepensjonen.
Skillet mellom problemer med medisinsk årsak, som
omfattes av sykdomsbegrepet, og med sosialt betingede problemer, som faller
utenfor, er en viktig del av oppgaven. Kandidaten bør kjenne forarbeide
uttalelse om de "fem utestengte gruppene", alkoholisme, narkomani,
psykopati, kriminalitet og miljøskade/sosial mistilpasning.
Vedrørende alkoholisme bør kandidaten holde opp mot
hverandre den generelle og den spesielle uttalelsen i lovforarbeidene, og vise
til at det har vert en utvikling i synet på alkoholisme innen den medisinske
vitenskap i retning av å anse dette som sykdom. Det vil være et pluss å få frem
tidligere praksis som gikk ut på ikke å akseptere alkoholisme som sykdom i
relasjon til uførepensjonen, men å akseptere vilkårene som oppfyllt dersom det
forelå en "anerkjent" sykdom ved siden av selve alkoholismen, selv om
den var en direkte følge av alkoholmisbruket. Kandidaten bør i hvert fall
kjenne trygderettskjennelsen fra 1976 (i ankesak 595/1975, publ. nr. 08/91,)
hvor det ble tatt det prinsipielle standpunkt at alkoholisme måtte kunne
aksepteres som sykdom i seg selv, og få frem at dette er fulgt opp senere og må
ansees som gjeldende rett. Det vil være et pluss om kandidaten også kjenner noe
til argumentasjonen som ble anført for å foreta denne omleggingen av praksis.
Videre vil det være et pluss om kandidaten prøver å redegjøre litt mer for hva
som skal til i konkrete tilfelle for at alkoholisme skal godkjennes, jfr.
Trygderetten: "arten og graden av symptomene".
Også
narkomani bør kandidaten drøfte, og det vil være naturlig å nevne
trygderettskjennelsen fra 1987 om narkomani (ankesak 1940/86 Trygderettens
kjennelser 1987 nr. 18). Det bør komme frem at kjennelsen ikke utrykkelig
regner mani som sykdom, men at argumentasjon sammenholdt med saksforholdet
nærmest tyder på at Trygderetten godtok narkomani som sykdom.
Vedrørende psykopati vil det være et pluss om
kandidaten kjenner til at begrepet har vart brukt ulikt av forskjellige
psykiatrere, at det nåmer gått ut av bruk, men at det henspeiler på varige
avvik i personligheten i fors av mangelfull utvikling og kontroll av
følelseslivet. Noe praksis bør kandidaten kjenne til, helst ankesak 1167/71 og
18/71. En naturlig konklusjon på drøftelsen vil vare at diagnosen
"psykopati" ikke er avgjørende hverken i den ene eller den andre
retning, men at det må foretas en mer fri vurdering av tilstanden ("arten
og graden av symptomene") for å ta stilling til om den skal ansees som
sykdom eller ikke.
I drøftelsen om de
tidligere utestengte uføreårsakene må tilføyelser i § 8‑3, tredje ledd,
nå i bokstav b trekkes inn, sammen med departementets forskrifter. Det bør
helst konkluderes med at loven nå forutsetter at også narkomani kan godkjennes
som uføreårsak etter § 8‑3. Her ,eller i en annen forbindelse, må det
også behandles om "sosial mistilpasning"/ miljøskade kan godkjennes.
Det bør komme frem at det kan være vanskelig å trekke klare skiller, bl.a.
hensette til bestemmelsen i § 8‑3 annet ledd, om den ervervsmessige
vurderingen. Konklusjonen bør likevel bli at sosial mistilpasning i prinsippet
ikke kan godkjennes. En spesiell omtale må gis kriminalitet ‑ som gjerne
kan sees på som en for sosial mistilpasning. Her må konklusjonen klart vare at
kriminalitet ikke i seg selv kan ansees som "sykdom, skade eller
lyte". I forbindelse med drøftelsene er det et pluss om trygdepraksis ,
også her trekkes inn. Det samme gjelder "reelle hensyn".
En annen hovedproblemstilling som kandidaten bør si
litt om, er de tilstander som er av en slik art at det er en gradvis overgang
fra normaltilstand til sykdom. Det kan være tilstander som helt klart må
karakteriseres som sykdom når en viss grense er overskredet, men problemet kan
vare hvor denne grensen skal trekkes. Her kan en gjerne nevne noen eksempler,
som psykisk utviklingshemmming, nevroser, diffuse plager, spesielt fibromyalgi
(fibrosittsyndromet), adipositas (overvekt) og alderssvekkelse.
Det bør kumme frem at loven ikke direkte stiller opp
noe bestemt krav til sykdommens omfang eller alvorlighet. Det er et pluss om
kandidaten kan vise til at det etter tidligere lov om uføretrygd krevdes
"alvorlige symptomer", men at dette ble sløyfet i folketrygdloven.
Kandidaten må ha klart for seg forholdet: mellom den medisinske og den
ervervsmessige uførhet, og være oppmerksom på at det avgjørende er omfanget av
sykdommens konsekvenser for reduksjon i ervervsevnen. Men det bør pekes på at
det indirekte kan komme inn et krav til sykdommens omfang, pga. kravet til
årsakssammenheng mellom sykdommen og reduksjonen i ervervsevnen, slik at en
ganske liten og ubetydelig sykdom ikke kan være årsak til en
omfattende
ervervsmessig uførhet. I denne forbindelse bør den siste lovendringen trekkes
inn, og betydninger av den når det gjelder alvorligheten av slik medisinsk
uførhet som rent faktisk må til.
Det
vil være et pluss om det også foretas en vurdering av om det bør være slik at
det er et vilkår for rett til
uførepensjon
at medisinsk uførhet foreligger.
TILLEGG
TIL SENSORVEILEDNING FOR JUR. EMBETSEKSAMEN
"Sykdom, skade eller
tyte i folketrygdlovens §8-3”
GENERELT:
Oppgaven er en kapitteloppgave over et sentralt
vilkår for uførepensjon. Emnet er så bredt behandlet i pensum at oppgaven må
betraktes som rimelig grei. Vanskeligheten består først å fremst sette dette
trygdevilkåret i sin sammenheng, og avgrense og disponere fornuftig. Flere
kandidater har problemer med avgrensning ved at de skriver generelt om alle av
paragrafens vilkår, og det er svakt. Det er svært viktig å få frem
Trygderettens rolle i utmeislingen av sykdomsbegrepet. Kandidatene har også her
mange kjennelser å vise til som illustrasjonsmateriale.
Flere av kandidatene har oversett lovendringene i
1991 med tilhørende forskrifter. Det kan ha sin årsak i at kandidatene har bare
sett hen til Kjønstads 1990 utgave av Folketrygdens uførepensjon og ikke 1991
utgaven av hans bok Innføring i trygderett. hvor lovendringen er behandlet. Ot.
prp. nr. 77 var anbefalt tilleggslitteratur, og lovendringen er også behandlet
i undervisningen.
OM BESVARELSENE
Det er viktig at et slikt vilkår settes inn i sin
sammenheng. Svært mange kandidater går rett på sykdomsbegrepet, uten å se
vilkåret i forhold til øvrige vilkår og å plassere uføretrygden i forlengelse
av syketrygd (§ 3‑1) og attføringspenger (§ 5‑4 ) eller for den
saks skyld å sammenligne med yrkesskadetrygdvilkåret i § 1I‑4. Det å vise
forståelse er svært viktig for en slik omfattende oppgave.
De fleste klarer å si noe fornuftig om hva sykdom
skade og lyte er og at begrepet er knyttet opp til legevitenskapens gjeldende
forståelse (noen ser den direkte hjemlingen nå i forskrift om medisinsk uførhet
§ 1, l.ledd). Flere ser ikke at sykdom også omfatter psykiske lidelser.
Forbausende få kommer inn på at også selvforskyldt sykdom og skade inkluderes,
dog med begrensning ved grov skjødesløshet med hensyn til sin helse (§ 14‑8,
2.ledd.
De alle fleste klarer å skrive om de "fem
utestengte årsaker", og "1976‑kjennelsen" som godtok
alkoholisme. Et gjennomgående trekk er imidlertid svak almenkunnskap om hva
nevroser, psykoser og psykopati er, typisk ved å blande sammen de, to sist
nevnte begrep. Det viser middelmådig pugg uten forståelse. Det sentrale er her
å vise hvordan Trygderetten i forhold til lovens forarbeider har godtatt
alkoholisme, narkomani og psykopati som sykdom. Når det gjelder
alderssvekkelse, bør man kjenne til at likestilling med sykdom for de mellom 64
‑67 ble opphevet 1.1.90. Jeg viser ellers til Øies sensorveiledning om de
enkelte lidelser i grenseområdet.
Etter min mening er kravet om årsakssammenheng
sentralt i oppgaven på bakgrunn av pensum. Flere kandidater skriver også om
hovedårsakslæren, betingelsesteorien og fordelingsprinsippet. Selv om flere av
disse kandidatene også kjenner til "vesentlighetskravet" etter
lovendringen i 1991, klarer de ikke å knytte det opp til kravet til
årsakssammenheng. Kjønstad hevder at det er hovedårsakslæren som nå gjelder i
en modifisert utgave, Folketrygdens uførepensjon (1992), s. 46. Få skriver også
om beviskravet for at det foreligger sykdom. Spørsmålet reiser seg først og
fremst ved de mange psykosomatiske lidelser, ryggsmerter osv. og må vel
betraktes som et svært praktisk problem. Noen kandidater kjenner til de nye forskr.
§ 1, 3.ledd, om at det også uten objektive diagnostiske funn kan foreligge
sykdom når det er en brett medisinsk faglig enighet om det.
Vilkåret om sykdom m. m. må settes i sammenheng med
lovens vilkår om hensiktsmessig attføring og varig minst 50 %, redusert
ervervsevne. Mange av kandidatene overser dette. Ved gjennomfort attføring kan
man både se om det fortsatt er sykdom og om den leder til varig ervervsuførhet.
Varighetskravet er forøvrig knyttet til den reduserte ervervsevne og ikke til
sykdommen (i motsetning til rett til grunn‑ og hjelpestønad i § 8‑2).
Noen stor realitetsforskjell innebærer ikke dette. De som ser dette og
behandler varighetskravet bør belønnes for det.
En vurdering av vilkåret vil styrke besvarelsen. Det
er her viktig å se på bakgrunnen for lovendringene i 1991; den sterke økning i
antallet uføretrygdede og svekket folketrygdøkonomi, De fleste kan si noe
fornuftig og kritisk om dette.
VURDERING AV BESVARELSENE:
For å passere bør kandidatene se betydningen av
vilkåret for øvrige vilkår, at vilkåret er medisinsk bestemt og at
sykdomsbegrepet særlig har blitt prøvet i forhold til de sentrale av tidligere
"utestengte" årsaker. Til laud må det kreves forståelse og god
kjennskap til trygderettspraksis. Mitt inntrykk er så langt få stryk og få
laud. Kjennskap til lovendringene i 1991 kan ikke være et ubetinget krav for
ståkarakter, men vil være. et godt pluss til en ellers middelmådig besvarelse.
Oslo,
den 4.6.92.