Redegjør for ulike hensyn som avveies mot hverandre når det skal treffes avgjørelser etter barneverntjenesteloven og vis ved eksempler hvordan dette er kommet til uttrykk i loven.
Pensum: Barnevernloven av
Kirsten Sandberg i Andenæs og Olsen (red) Sosialrett 4. utgave 1993 s. 280 flg.
Oppgaven er ikke noen typisk kapitteloppgave, men en oppgave som krever oversikt over og forståelse av rettsområdet.
Hovedprinsipper, forslag
til innledende bemerkninger.
Enkelte store
hovedprinsipper ligger til grunn for den utforming barneverntjenesteloven har
fått.
‑ Omsorg for barn er
i vårt samfunn først og fremst foreldrenes ansvar, samtidig som samfunnet har
ansvar for å sikre at barns livssituasjon ikke kommer under et visst minstemål,
jf barneverntjenesteloven § 1‑1.
‑ Hensynet til vern
av privatlivets fred ligger som et grunnleggende prinsipp i det norske samfunn
i forholdet mellom private og det offentlig.
‑ Retten til vern av
familielivet er også nedfelt i internasjonale konvensjoner (EMK) som Norge er
bundet av.
‑ Hensynet til vern
av privatlivets fred kan måtte vike for hensynet til å beskytte den svakeste
part, barnet. Loven sier uttrykkelig at det ved anvendelse av reglene om
særlige tiltak skal legges avgjørende vekt på å finne tiltak som er til beste
for barnet. Herunder skal legges vekt på å gi barnet stabil og god
voksenkontakt og kontinuitet i omsorgen, jf § 4‑1.
‑ Loven bygger
gjennomgående på det mildeste inngreps prinsipp: Man skal ikke sette i verk mer
omfattende tiltak enn situasjonen tilsier. Jo mer omfattende tiltak, jo høyere
terskel for inngrep. Frivillighet fremfor tvang. Familiebaserte løsninger
fremfor omsorgsovertakelse.
Loven åpner i stor grad for
skjønnsmessige avveininger, samtidig som avgjørelser etter
barneverntjenesteloven i stor grad er fremtidsrettede, og derfor til en viss
grad må bygge på forutsigelser. I enkeltsaker må risikoen for skadevirkninger
av feil vedtak i en retning, avveies mot risikoen for skadevirkninger ved feil
vedtak i motsatt retning. Ved utøvelsen av dette skjønnet og ved de avveininger
som må foretas, vil de hovedprinsipper loven bygger på være veiledende.
Jeg nevner her noen hensyn
som bør trekkes fram, men en nærmere veiledning bør skrives etter en
gjennomgang av noen besvarelser.
Hensynet til hva som er
best for barnet må avveies mot hensynet til foreldrenes rett til å ha barnet
hos seg og utøve omsorgen slik de mener er riktig. Loven har tatt stilling til
denne avveiningen, som kommer til uttrykk i § 4‑1. Det skal legges
avgjørende vekt på å finne tiltak som er til beste for barnet, og herunder skal
det legges vekt på å gi barnet stabil og god voksenkontakt og kontinuitet i
omsorgen. Men denne avveiningen skal først foretas når man har funnet at de
øvrige vilkårene for å iverksette tiltak etter loven er oppfylt. (I tillegg vil
hensynet til barnets beste komme inn sona et tolkningsmomenter man skal
fastlegge det nærmere innhold av reglene.)
Hensynet til å sikre barnet
mot en sviktende omsorg, må avveies mot risikoen ved å flytte barnet fra
foreldrene med de traumet' et slikt brudd vil kunne innebære for barnet, både
på kort og lang sikt. (Sorgreaksjon, savn, betydning for barnets
identitetsutvikling, tilhørighet, røtter osv.), Dette kommer til uttrykk i
loven bl.a. gjennom vilkårene for omsorgsovertakelse. Det skat foreligge en
ganske alvorlig situasjon før en omsorgsovertakelse kan bli aktuell, jf § 4‑l2
som opererer med kriterier som: «alvorlige mangler ved den daglige omsorgen»,
alvorlige mangler i forhold til den personlige kontakt og trygghet som det
trenger etter sin alder og utvikling», «mishandling eller utsatt for andre
alvorlige overgrep», «overveiende sannsynlig at barnets helst eller utvikling
kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig
ansvar for barnet
Om omsorgsovertakelse er
nødvendig ut fra den situasjon barnet befinner seg i, må avveies mot muligheten
av å skape tilfredsstillende løsninger for barnet ved hjelpetiltak etter § 4‑4
etler ved tiltak etter §§ 4‑10 og 411. Dette er kommet til uttrykk i § 4‑12,
2. ledd. .
Hva man kan tilby barnet
etter en omsorgsovertakelse må også avveies mot hvordan barnet kan få det ved å
forbli i hjemmet med hjelpetiltak. Det er ikke alltid at det man kan tilby etter
en omsorgsovertakelse, vil utgjøre et gode og stabilt alternativ for barnet.
Dette kommer til uttrykk i der generelle kravet om at tiltakene skal være til
det beste for barnet. Helt direkte uttrykkes dette i § 4‑24, 4. ledd om
at det bare er adgang til å vedta tvangsplassering av barn med adferdsvansker
dersom den aktuelle institusjonen er i stand til å tilby barnet
tilfredsstillende hjelp sett i forhold til formålet med plasseringen.
Nyfødte. Loven gir hjemmel
for å overta omsorgen for nyfødte barn på klinikken, dersom det er overveiende
sannsynlig at flytting til foreldrene vil føre til en situasjon eller risiko
for barnet som nevnt i § 4‑12, 1. ledd. Et slikt inngrep anses som svært
alvorlig, og lovgiver stiller strenge beviskrav, det skal foreligge en
overveiende sannsynlighet før man kan gå til slike skritt. Her må hensynet til
å gi moren en sjanse, hensynet til å la moren prøve seg som mor, avveies mot
risikoen ved å sende hjem den nyfødte. Dersom man overtar omsorgen for barnet
på dette stadiet, blir tidsfaktoren et svært viktig hensyn. Det vedtak som
treffes i første omgang kan bli avgjørende for fremtidige løsninger. Det må
foretas en avveining av om det er sannsynlig at moren vil kunne bli i stand til
å utøve omsorgen, og i så fall hvordan man skal kunne sikre en tilknytning
mellom moren og barnet som kan gjøre en tilbakeføring mulig.,
Ved valg av plasseringssted
for barnet skat det tas hensyn til barnets egenart og behov for omsorg og
opplæring i et stabilt miljø. Det skal også tas hensyn til hvor lenge det er
trolig at plasseringen vil vare, og til om det er mulig og ønskelig at barnet
har samvær med foreldrene, jf § 4‑15. Disse hensyn kan fort komme i strid
med hverandre. Det plasseringssted som vil kunne gi barnet det mest adekvate
tilbud, kan ligge så langt fra barnets hjem at samvær mellom barnet og
foreldrene blir svært vanskelig eller umuliggjort.
Siktemålet med
plasseringen. Når barneverntjenesten overtar omsorgen for et barn, må det
foretas en vurdering av hva som er siktemålet med plasseringen, om den antas å
bli varig, langvarig eller kortvarig. Hensynet til å skape en stabil, trygg og
forutsigbar omsorgssituasjon for barnet, må avveies mot ønskeligheten av å
opprettholde de biologiske bånd, opprettholde tilknytningen mellom barnet og de
biologiske foreldrene og mot muligheten for en tilbakeføring av barnet til
foreldrene. Dette kommer bl.a. til uttrykk i § 4‑15 om at det skal lages
en plan for barnet.
Ved spørsmål om oppheving
av vedtak om omsorgsovertakelse og tilbakeføring av barnet, er utgangspunktet
at tilbakeføring skal skje når foreldrene kan gi barnet forsvarlig omsorg.
Avgjørelsen skal likevel ikke oppheves dersom barnet har fått en slik
tilknytning til mennesker og miljø der det er, at det etter en samlet vurdering
kan føre til alvorlige problemer for barnet om det blir flyttet jf § 4‑21.
De hensyn som kan stå mot hverandre her er foreldrenes berettigede interesse i
å få barnet hjem til seg, mot risikoen for at en flytting kan føre til
alvorlige problemer for barnet. Loven har tatt stilling i denne
interessekonflikten. Men det kreves at flyttingen kan føre til alvorlige
problemer, at barnet blir påført visse problemer må aksepteres ut fra hensynet
til at det haren sterk egenverdi for barn å få vokse opp hos sine egne foreldre
og ut fra hensynet til foreldrene.
Hensyn til hvordan ivareta
rettssikkerhetens ulike aspekter for foreldrene og barnet, krav om rask og
rettferdig, men samtidig grundig saksbehandling, ikke umyndiggjøring av partene
osv. er i større grad hensyn som ligger bak reglene, men kan også være hensyn
som kommer inn i de avveiningene som foretas i forbindelse med
enkeltavgjørelser.
Sensorkommentarer:
Det
viser seg dessverre at mange av kandidatene har problemer med å tå tak i hva
oppgaven spør etter. Det er flere kandidater som ikke ser at oppgaven spør
etter hensyn som skal avveies mot hverandre. Mange ser heller ikke at det er
snakk om avveininger når det skal treffes avgjørelser . Dette fører til at vi får mange
generelle
redegjørelser om deler eller hele barnevernloven. Jeg kan ikke se at
oppgaveteksten er uklar eller på andre måter gir grunn til denne type
misforståelser. Av pensum går det også klart frem at ulike hensyn må vurderes
mot hverandre.
For at kandidatene skal
bestå må det etter min mening kreves at de får frem at det ved avgjørelser
etter barnevernloven som regel må foretas en avveining av hensynet til hva som
er det beste for barnet mot hensynet til foreldrenes ønske om å ha barnet hos
seg, eller på annen måte utøve omsorgen slik de mener er riktig. Mitt inntrykk
etter at jeg har lest igjennom 21 besvarelser, er at stiller vi for store krav
her vil strykeprosenten på denne oppgaven bli meget høy. En generell
redegjørelse for ulike bestemmelser i barnevernloven kan likevel ikke være
tilstrekkelig til å bestå.
En laudabel besvarelse bør
inneholde en god redegjørelse for avveiningen mellom barnets og foreldrenes
interesser, med flere eksempler fra loven. Redegjøres det samtidig for noen av
de prinsipper loven bygger på, som vil vare veiledende ved avveiningene, er
dette et pluss. Det kan imidlertid ikke være nødvendig at kandidatene redegjør
for lovens hovedprinsipper for å få laud. Redegjør kandidaten også for andre
avveininger, samtidig som det også redegjøres for lovens hovedprinsipper, må
dette gi god uttelling.
Teorioppgave: Gi en framstilling av hovedlinjene i kanonisk rett».
1.
Pensumlitteratur
Anners,
Erik; «Den europeiske rettens historie», Oslo 1983, s.129‑135
Annen litteratur: Guri
Lenth, Jussens Venner nr. 6/ 1988. Rasmussen, Arne Arvid; «Hovedlinjer i
rettshistorien, Oslo 1987, s 60‑67
2.
Om oppgaven
Oppgaven tar for seg et sentralt emne i pensum, og
hører med til de såkalte «gjengangerne. Det legges ikke opp til noen detaljert
fremstilling av hele den kanoniske retten, men derimot som oppgaveteksten
lyder, en fremstilling av hovedtrekkene. Kandidatene bør redegjøre for bakgrunn
og fremveksten av kanonisk rett. rettens kildemateriale og innhold samt noe om
dens påvirkning på den videre rettshistorie. Hovedtyngden bør etter mitt skjønn
ligge på rettens kilder og innhold ettersom denne del er best dekket i pensum.
3.
Forslag til disposisjon.
3.
1 Bakgrunn og utgangspunkt.
Med kanonisk rett forstås et rettssystem innen den
romersk‑katolske kirke fra 400‑tallet og utover i middelalderen.
Etter at kirken og katolismen ble godtatt på begynnelsen av 300‑tallet og
senere gjort til statsreligion i Romerriket i 392, oppstod det et behov for en
egen kirkelig forvaltningsrett. Kirken hadde vokst til en stor organisasjon
under ledelse av biskopcn av Roma. Den kanoniske retten var først og fremst
tiltenkt som et rettssystem for kirkens egne folk, men dette kom til endre seg
senere.
Fremveksten av kanonisk rett har også bakgrunn fra
striden mellom kirken og staten fra 800 tallet og utover. Det germanske synet
var at staten stod over kirken, og at keiseren var statens høyeste autoritet
også i religiøse spørsmål. Dette bestred naturlig nok kirken, og de krevde
fortsatt å ha enerett til å utnevne biskoper samt rett til inntektene av
kirkens eiendommer. Kirken støttet seg til den såkalte «to‑sværdslæren”
som først ble lansert av pave Gelasius I (492‑496). Læren oppstilte et
klart skille mellom statens og kirkens kompetanse. Paven hadde det kirkelige
sverd, mens keiseren det verdslige sverd. Det kirkelige sverd ga kirken
kompetanse til å bestemme over den kirkelige organisasjon, og i saker som var
ansett som kirkelige anliggender. Det verdslige sverd ga keiseren rett til å
dømme i alle saker som omhandlet det verdslige livet.
Om dette skriver Anners på s. 131; Gelasius erklærte
at keiseren var kirkens sønn og ikke dens hersker. Gud hadde gitt biskoper og
prester fullmakt til å styre Innenfor deres områder i Guds sted. Keiseren hadde
også fått sin kompetanse fra Gud og kunne derfor Ikke handle i strid med den
guddommelige ordning. Som den eneste og sanne fullkomne konge og prest hadde
Kristus i sin person forent de to sverdene. Men fordi han kjente menneskenes
skrøpelighet. beslutte han å dele maktkompetansen.
Den såkalte «to‑sverdslæren” ble med andre ord
utviklet for å beskytte kirken for innblanding fra keiseren. Kanonisk rett ga
på denne bakgrunn grunnlaget for kirkens ekspansjon fra ca 1050 og fram til
omlag 1300, og det var i dette tidsrommet retten utviklet seg mest. I denne
sammenheng var kanoniske rettsregelen et godt redskap i befestningen og
utviklingen av kirkens makt. Fram til pavens «babylonske» fangenskap i Avignon
(1309‑1377) og kirkens endelige nederlag i striden kirke og stat, nådde
altså den kanoniske retten å utvikle seg markant, og påvirkning også den senere
rettshistorie.
3.2
Den kanoniske rettens kilder.
Av tilgjengelige kilder var først og fremst bibelen,
og pavens tolkninger autorative. Viktigst og mest praktisk var allikevel de
såkalte «decretales» eller pavelover‑/brev. I tillegg fremstod
kirkemøtevedtak, såkalte «canones», som en sentral rettskilde. Alle kilder var
skriftlige, og hadde bindende kraft på sitt område.
En av hovedårsakene til at styrken i den kanoniske
rettsdisiplin var at kirkens menn var skrivekyndige. Dette medførte igjen at
retten ikke ble overlevert muntlig. Dette ga retten stor autoritet ettersom
analfabetismen hadde stor utbredelse. Kirkens menn var en intellektuell elite
som bruke dokumentet som sitt «våpen” i striden mellom kirken og staten. I
iveren etter styrke kirkens makt i forhold til staten ble det produsert en
rekke forvanskede eller forfalskede «decretaler» og «canones». Mest kjent er
det såkalte «donatio Constancini» som skulle vare et gavebrev fra keiser
Konstantin på den verdslige makt i vestriket, og den universelle kirkelige makt
til paven. Brevet ble først avslørt som falskt av de franske humanistene på
1400‑tallet.
Kirkelige «decretales» og «canones» ble i samtiden
samlet i de isodoriske deckralene, også kalt «Isodoriana». Samlingen ble
oppkalt etter biskop Isodor av Sevilla, som feilaktig ble tilskrevet arbeidet
for en annen samling «Hispana». som også inngikk i «Isodoriana».
Den store produksjon av rettsregler skapte etterhvert
en svæt usikker og uoversiktlig rettstilstand. Det ble med andre ord behov for
en opprydding, og sentralt i deler arbeidet kom munken Gratian til å stå. Den
første samlingen av den kanoniske retten ble laget rundt år 1140 av Gratian.
Samlingen kalles i dag «Decretium Gratian», og er naturlig nok oppkalt etter
initiativtakeren. Samlingen var først og fremst ment som en lærebok i Bologna,
hvor Gratian også fungerte som lærer i kanonisk rett. Selve verket hadde ingen
lovs kraft, men det fikk allikevel stor betydning i utviklingen av retten.
Om dette skriver
Anners på s. 130: På grunnlag av Gratians Decretum oppsto det en skole av
dekretalister som kan sammenlignes med glossatorene, og sont var opphavet til
en rik kanonlsk‑rettslig litteratur. På denne litteraturen ble det i sin
tur grunnlag for et universitetstudium i kanonisk rett. Derfor skjelner man fra da av mellom
"kanonister" de som hadde studert kanoelsk rett, og
"legister" de som hadde studert romerrett
Vedtakelsen av pavelige dekretaler eller forordninger
fortsatte utover 1100‑tallet, og
mye av dette kan tilskrives de såkalte «juristpavene» Alexander II ( 1061‑1073),
Innocens III( 1198-1216), samt Bonifacius VIII (1294‑1303). Dette skapte
etterhvert et nytt behov for å oppdatert og samle den kanoniske retten.
Først kom det en ekstra bok til «Decretium Gratian» i
1234, og samlingen ble kalt «Liber Extra». Denne bestod av totalt fem bøker, og
omhandlet dommer, rettergang, presteskap, ekteskap, og forbrytelser. I 1298 kom
samlingen «Liber sextus», og ble ansett som et tillegg til de fem bøker i
«Liber Extra».
Den siste samling av kanonisk rett kom i 1317, og
fikk navnet «Clementainae». Disse fire samlingene av kirkeretten ble fra 1500‑tallet
kalt «Corpus juris canonici», og er den dag i dag grunnlaget for studie av den
kanoniske retten. I ettertid er samlingen blitt ansett for å være fullt på
høyde med rommerrettslige «Corpus juris sivilis».
3..1
Den kirkelige domstolens organisasjon og kompetanse.
Styrken ved de kanoniske domstolene lå i
organiseringen, og de var bedre utviklet enn de verdslige. Kompetanse var i utgangspunktet
begrenset til saker mot geistlige og i åndelige spørsmål, men dette ble tøyet
meget langt. I tillegg anvendte domstolene andre kilder enn kanonisk rett.
Dette skapte igjen strid mellom de verdslige og de kirkelige domstoler.
3.4
Den kanoniske rettens innhold
Som tidligere nevnt var prosessen høyt utviklet
sammenlignet med andre rettssystemer i samtiden. Omfanget av skriftlige
rettsregler skapte dessuten større forutberegnelighet og dermed større
rettssikkerhet.
Sivilprosessen fremhevet seg ved at den kun godkjente
skriftlige dokumenter som utgangspunkt som en prosess. En annen fordel var at
den kanoniske retten godtok bruk av prosessfullmektig, noe som var svært
gunstig for handelsreisende. Prosessen kunne dessuten være billigere ved at den
tapende part som regel måtte betale motpartens saksomkostninger. Den var i
tillegg mer effektiv, og behandlingen ved domstolen ble ikke vidløftig.
I Strafferettspleien hadde dommeren en helt sentral
rolle ettersom «inkvisisjonsprosessen» var den rådende prosessordning.
Domstolen var med andre ord både påtalemyndighet og domstol. Dommeren
etterforsket påstander om straffbare forhold, og grunnlaget for å innlede en
forfølgning kunne ofte være ofte tynt. Den sentrale var å tvinge fram
«sannheten», om så ved hjelp av tortur. Inkvisjonsprosessen hadde en teologisk
bakgrunn ettersom tilståelsen ble ansett for å være et redskap fur å «redde»
sjelen fra evig fortapelse.
Til tross for en rimelig hard strafferettspleie
utviklet kanonisk rett en ankeordning etter modell fra kognisjonsprosessen i
romerretten. Paven fungerte som ankeinstans i straffedommer. I ankeordningen lå
det en viss rettssikkerhetsgaranti, og i tillegg utviklet kanonisk rett et
strafferettslig «skyldbegrep». Som illustrasjon kan nevnes at dersom en fattig
stjal mat på grunn av sult kunne han ikke dømmes fordi han manglet skyldevne.
Kun tilregnelige lovbrytere som hadde titvist hensikt eller forsett kunne
straffes. Den som skulle straffes var den «ansvarlige synder», og bruk av
kollektive straffer ble avskaffet.
Arverett/testamentsretten stod meget sentralt i den
kanoniske retten. De meget formalistiske og strenge formregler om testamenter i
romerretten ble myket betraktelig opp i den kanoniske retten. Dette var i
første rekke gjort for å tilfredsstille kirkens interesser, og selv et muntlig
testament med kun ett vitne (prest) ble godtatt i kanonisk rett. Bakgrunnen for
dette var at Kristus ( d.v.s kirken) etter kanonisk rett ble gjort til
pliktdelsberettiget arving. Kristus måtte innsettes som legatar i ethvert
testament. Dette medførte at kirken ble tilført store rikdommer.
Familieretten utmerket seg ved at den stilte
familien, og ikke ætten som den sosiale primærgruppen. I likhet med romerretten
godtok kanonisk rett den formløse ekteskapsinngåelse. men derimot var
skilsmisse utenkelig. Ekteskapet var et sakrament. Derimot utviklet kanonisk
rett regler om hvem ekteskap kunne inngås med, og sedelighetskapitelet ble
utvidet. Eneste måte å «oppløse» et ekteskap var å få dom for at det aldri
hadde vært gyldig inngått. Paven bestemte her suverent hvilke grunner dette
kunne være, og slike saker ble etterhvert en «god butikk», ettersom det var
dyrt å føre en prosess for retten. Ekteskapsretten var i det hele undergitt en
streng kontroll, og det var harde straffer for utroskap.
Avtaleretten/kontraktsretten bemerket seg ved regler
som gjaldt for alle typer kontrakter, og dette var en nyskapning. Kanonisk rett
utviklet læren om et abstrakt overordnet kontraktsbegrep. Grunnlaget for en
avtale kunne etter kanonisk rett bygge på et formløst løfte. I tillegg ble
likevektsprinsippet utviklet i kontraktstetten, og det ble innført forbud mot
åger og renter. I en avtalt skulle det inngå likeverdige avtaleprestasjoner, og
prinsippet om den «rettferdige prisen» stod sentralt.
Fra formueretten kan det nevnes at det ble vedtatt et
forbud mot å avhende kirkens gods. tillegg fantes det regler om god forvaltning
av kirkens eiendommer. Viktigst var allikevel utviklingen av begrepet «juridisk
person som kirken hadde hentet fra konsilatorene. Med hensyn til
formuerettslige regler er det forsvarlig å hevde at kirken tok utgangspunkt i
romerrettslige idealer, og endret disse til sitt eget beste. Eksempelet her er
nettopp utviklingen av begrepet «juridisk person» hvor kirken som institusjon
fremstod som
hovedeksempelet.
3.
5 Den kanoniske rettens innvirkning.
Med hensyn til rettens innvirkning kan det være god
grunn å sondre mellom innvirkningen på det praktiske rettsliv, og på senere
rettshistorie. Læreboka oppsummerer det slik at den kanoniske retten utøvet en
omfattende og dyptgripende innvirkning på det praktiske rettsliv i Europa.
Innvirkningen var også klart merkbar i de nordiske land. (Anners, s.67)
Videre er det grunn til å sondre mellom tilfeller hvor den kanoniske retten ble lagt direkte til grunn, og hvor den fikk indirekte virkning. Eksempler på det første er Kanslerdomstolen i England ( før 1400‑tallet ). Årsaken til dette var det såkalte «Equitysystemct» ettersom forhold utenfor Common Law var undergitt egen domstolsbehandling.
Etter rommerrettsresepsjonen i Tyskland (1495) ble
kanonisk rett en direkte rettskilde, dog av subsidiær karakter i forhold til
den lokale retten. En rekke rettskildeprinsipper som var utviklet i kanonisk
rett ble direkte lagt til grunn i tysk rett. (eks: ny rett for gammel rett)
Den indirekte virkningen var som allerede nevnt
omfattende på det praktiske rettsliv. ( tillegg fikk den innvirkning ved at
prester var lærde og skrivekyndige og ble av denne grunn flittig brukt som
juridiske rådgivere. Årsakene til innvirkningen var at kirken var godt
organisert, presteskapet var ressurssterke, retten var skriftlig og av høy
juridisk kvalitet. I tillegg bør nevnes at den etterhvert ble en egen
rettsvitenskap.
Universitetet i Tromsø,
22.mai 1995
Sensor har gitt en meget
innholdsrik og god faglig redegjørelse. Man må være oppmerksom på at den på
enkelte områder er mer utfyllende en læreboken. En kan derfor ikke forvente
tilsvarende fra kandidatene.
Etter min mening kommer de
fleste kandidatene goder fra denne oppgaven og det er flere meget gode
besvarelser. For å bestå, må kandidaten få frem den kanoniske rettstilknytning
til kirke. Det må også kunne gis noen eksempler på innholdet i kanonisk rett.
De fleste gir eksempler fra strafferett og arverett‑ Jeg tror alle mine
kandidater har nevnt at Kristus ble gjort til pliktdelsberettiget arving, så
dette har tydelig gjort et sterkt inntrykk på dem.
For å få laud må det kreves
at kandidaten redegjør nærmere for den kanoniske retts kilder, spesielt
kildenes tilblivelse. Videre må det kreves at kandidaten gir flere eksempler på
hvilke områder kanonisk rett særlig gjorde seg gjeldene og noe nærmere om
innholdet i den. Redegjør kandidaten for maktkampen mellom kirke og keiser er
dette et pluss, men etter min mening ikke en nødvendighet for å få laud. En del
kandidater kommer også inn på striden mellomkonge og kirke i Norge og det må
absolutt være et pluss.
Samlet vurdering
Det fremgår av oppgaven at
begge oppgavene skal besvares, og telle likt. Gjennomgående kommer kandidatene
nye bedre fra rettshistoriedelen enn fra barneverndelen, slik at det samlede
resultat for Teori 2 ikke blir så dårlig.
Tromsø 5. juni 1995