SENSORVEILEDNING
Teoretisk oppgave nr. 1
Cand jur ‑ eksamen, 2. Avdeling, våren 1996 Universitetet i Tromso
Ektefellers
og samboeres rettigheter som tar sikte å sikre barnas velferd ved samlivsbrudd.
Pensumsdekning:
‑Peter
Lødrup: Familieretten
‑Lucy
Smith Peter Lødrup: Barn og foreldre
‑Asbjørn
Kjønstad: Innføring i trygderett
Om oppgaven
Oppgaven spør etter de
rettigheter ektefeller og samboere har ved samlivsbrudd, som tar sikte på å
sikre barnas velferd. Det er her mange ulike typer rettigheter som kan tas opp.
Det er kanskje mulig å se de fleste rettigheter fra en slik vinkling, fordi det
er viktig for barna at foreldrene kommer ut av et samlivsbrudd på en god måte.
Dette blir å trekke synspunktet for langt i forhold til oppgaven. Det kan bli
liten tid til å gå grundig inn på de enkelte delene av oppgaven. Det sentrale
er at drøftelsene ser rettigheten nettopp fra synspunktet ‑ barns
velferd. . Oppgaven byr uansett på en del avgrensningsproblemer. Det er en
styrke at kandidatene har et bevisst forhold til dette. Dette vil bli berørt
under hvert enkelt punkt.
Innledning
Det er fint om kandidatene
f eks innledningsvis sier noe generelt om ekteskapsloven og andre lovers
konstruksjon i forhold til barns velferd. Det som gjør ekteskapet og ugift
samliv mellom foreldre mest ulikt andre mellommenneskelige forhold er nettopp
deres funksjon som oppvekststed for barn. Det er derfor ikke å forundre seg
over at mange av reglene har dette som egentlig funksjon selv om mange reglene
selv sier lite om det. De fleste av de reglene som er aktuelle, er rettigheter
for den som får omsorgen. Man kan dertil se det slik at det er godt for barna
at den andre av foreldrene kommer ut av bruddet på en anstendig måte. Enslige
mødre med barn er vel likevel den gruppen som står sentralt for disse
spørsmålene.
Kandidatene har i liten
grad med innledende synspunkter av denne art. Derimot er det en del som bruker
altfor mye tid på innledende presiseringer. Dette gir ingen uttelling. og kan
resultere i at kandidaten har for liten tid til å konsentrere seg om det
sentrale.
Barnelovens regler om
foreldreansvar og daglig omsorg.
Dersom noen tar opp dette,
må det kunne forsvares, men det må også være ok at det ikke tas med. Det beste
er om det avgrenses mot det, og at avgrensningen begrunnes. Det er
barnefordelingen som er grunnlaget for rettighetsspørsmålene som oppgaven
etterspør. Det viser seg at svært mange kandidater skriver mye nettopp om disse
reglene. noen konsentrerer seg fullstendig om barneloven og gir en generell
oversikt over de f este reglene i bl kap 5‑7.
Oppløsning av ekteskap
Reglene ved oppløsning av
ekteskapet. f eks separasjonstiden kan ses på som en ordning som skal tilgodese
barna. Det beste er likevel ikke å to dette med, ettersom det gjelder selve
oppløsningen som jo er en premiss for oppgaven og dessuten vanskelig kan
defineres som rettighet.
Meklingsinstituttet i § 26
er derimot nå noe som nettopp gjelder der det er barn. Også dette gjelder selve
oppløsningen og kan av den grunn utelates. Forøvrig er det ikke definert som
rettighet, men det kan vel av enkelte oppfattes slik. Noen kandidater behandler
meklingsinstitultet bra. Ingen har tatt opp reglene om opplosning av
ekteskapet.
Midlertidige avgjørelser
Midlertidige avgjørelser
som gjelder bidrag til ektefelle, bolig og innbo kan med fordel nevnes, jf el
§§ 92 og 93 og f eks midlertidig samværsrett i bl.46 og barnebidrag § 59. men
det kan lett føre for langt å gå gjennom alt. En rimelig måte å gjøre det på er
å to dem opp i forbindelse med de varige spørsmålene om det samme. Det kan være
et poeng at disse kan brukes selv om foreldrene ikke går til formell separasjon
eller skilsmisse. De faller imidlertid bort dersom de ikke følges opp av
separasjon og varige ordninger.
Det kan også være et poeng
at dersom gifte foreldre flytter fra hverandre uten å kreve formell separasjon
som varig ordning, er det lite å hente av rettigheter. Det er mulig at reglene
om husstandsfellesskap kan gjelde.
På den andre siden har de
som ikke er gift, ikke denne muligheten til midlertidige ordninger. Det er fa
som tar opp dette. Ingen nevner el §J92 og 93, og bl § 59. En kandidat viser
til barneloven § 38, og retten til midlertidig avgjorelse om hvor barnet skal
bo. som gir en mulighet for å sikre barnets velferd, særlig dersom barnet har
levd i et hjem med vold og mishandling for samlivsbruddet. !3l § 38 nevnes også
som en bestemmelse som kan brukes for å sikre barnet ro i en overgangsfase.
Ellers nevnes bl §§ 38 og 46 av fere som ledd i den generelle redegjorelse for
barnelovens regler, og i en slik sammenheng gir det liten uttelling.
Overtakelse og bruksrett til bolig
Disse bestemmelsene er
svært aktuelle i forhold til oppgaveteksten. De aktuelle bestemmelsen er her
el. § 67 første ledd bokstav a, b og c, for så vidt angår ektefeller med
felleseie. Vilkåret er at det er særlige grunner som taler for det. Ifølge
andre ledd skal det også legges vekt på barnas behov. Etter § 74 første ledd
gjelder det samme for ektefeller med særeie, men her kreves det sterke grunner.
Det skal altså mer til, men hensynet til barna er fremdeles viktig. Ifølge lov
om husstandsfellesskap av 04.07.91 nr. 45 § 3 nr. l ‑ 3 gjelder det samme
også for samboere.
Når det gjelder bruksrett
til bolig er det el. § 68 som gjelder ektefeller med felleseie. Barnas behov er
nevnt både som grunn og som opphørsgrunn. Kriteriet er særlige grunner. Det
samme gjelder her for særeieboliger § 74,2. ledd og for samboere jf lov om
husstandsfellesskap § 3 andre ledd. Her er det altså nok med særlige grunner
for alle kategorier.
Hovedregelen for
overtakelse av eiendeler er at man kan overta det man selv eier. Dersom eieren
ikke Ønsker det, kan det kreves solgt. Disse bestemmelsene er derfor unntak. De
innebærer at man kan overta det som helt eller delvis tilhører den andre ektefellen.
Det at bolig svært ofte er i sameie mellom partene, jf. § 31 og prinsippet om
opparbeidelse av sameie for samboere, gjør regelen svært praktisk.
Det er klart at det finnes
andre grunner enn omsorgen for barn. På den andre siden er det ifølge rettspraksis
klart at omsorgen for barn står helt sentralt som begrunnelse her. Den som får
omsorgen får også rett til å to ut boligen, med visse forbehold hvis boligen er
den andres særeie, jf § 74. Denne retten er likevel i mange tilfelle en
papirrettighet, fordi den andre ektefellen i mange tilfelle har rett til en så
høy utløsningssum at det ikke lar seg gjøre å overta boligen. For alle
tilfellene gjelder det at det også kan komme på tale bare å få bruksretten.
Dette er imidlertid en svakere rettighet. Den er tidsbegrenset, og dersom f eks
lån på boligen ikke betales. kan den settes på tvangsauksjon.
Det kan derfor være aktuelt
å si noe kort om forholdet mellom bruksrett og eiendomsrett. Forholdet er vel
at den berettigede må overta eiendomsrett dersom ikke økonomien er slik at
bruksrett er det eneste som er Økonomisk mulig. Underlig nok er det mange av
kandidatene som ikke berører disse reglene. Noen avgrenser uttrykkelig mot
disse reglene. uten en overbevisende begrunnelse. men dette må likevel være
bedre enn at de jorbigås i stillhet. Enkelte er åpenbart ikke oppmerksom på at
det eksistere en lov om husstandsfellesskap. Sva:rt fa behandler reglene om
overtakelse og bruksrett til bolig sa:rlig grundig, og bare enkelte er inne på
de reglene som gjelder ved særeie
Overtakelse av innbo på skiftet
Ifølge el § 67 første ledd
bokstav d kan en ektefelle overta vanlig innbo i felles hjem selv om
vedkommende ikke er eier eventuelt eneeier, jf § 31. Det kreves særlige
grunner. Ifølge andre ledd vil omsorg for barna være et viktig argument. Dersom
partene har særeie eller ikke er gift, gjelder henholdsvis el § 74 eller lov om
husstandsfelleskap § 3 nr. 4. Men da . er kravet sterke grunner, jf ovenfor.
Noen av kandidatene nevner retten til overtakelse av innbo. men gjerne i
sammenheng med det de skriver om retten til bolig. Heller ikke her blir de
reglene som gjelder ved særeie behandlet av kandidatene.
Ting til bruk for barna
Det vanlige er kanskje at
barna selv eier gjenstander til bruk for dem. Disse berøres selvsagt ikke av
foreldrenes samlivsbrudd. Det er her snakk om eiendeler som en av foreldrene
eier, men som er til bruk for barna. Ifølge § 61 bokstav a skal den av
foreldrene som får den daglige omsorgen for barna, ha rett til å to ut slike
eiendeler forlodds. Dette er, ved siden av el § 62, antakelig det eneste eks på
at en ektefelle overtar den annens eiendom uten å gi vederlag for det.
Tilsvarende regel finner vi
ikke for samboere.
Såvidt jeg kan se nevner
bare en av kandidatene denne retten, til tross for at regelen åpenbart tar
sikte på å sikre barnas velferd.
Retten til innbo i særlige tilfelle
I el. § 62 finner vi en
regel om dette. Den gjelder uttak av innbo som også kan tas ut etter § 67
bokstav d, se denne ovenfor. Det som er spesielt her. er at den ektefellen som
kan ta ut gjenstandene ikke trenger å betale ut den andre dersom denne ikke
mottar det vedkommende ellers har krav på. Regelen gjelder derfor ved små boer.
Tilsvarende regler finnes
ikke for samboere.
Ingen av kandidatene nevner
denne regelen.
Bidrag til omsorgsperson
Dette bør være med. Det er
fremdeles den primære kilden til livsopphold for en fraskilt ektefelle som ikke
kan to inntektsgivende arbeid av hensyn til barna. Ifølge el § 79 andre ledd
kan bidrag pålegges når en ektefelles mulighet til å til å forsørge sec, selv
er dårlig p g a bi a omsorg for felles barn. Dette kan også være pågående
omsorg. Ifølge § 8l første ledd opphører bidraget normalt etter tre år, men det
kan det gjøres unntak for dette. Regler om tvangsinndrivelse kan være med, jf.
bidragsinnkrevingsloven av 09.12.55 nr. 5.
Tilsvarende regler finnes
ikke for samboere. Overraskende få behandler disse reglene.
Overgangsstønad mv. til enslig forsørger
Reglene finnes her i ftrl
kap 12. Det gjelder ytelser til livsopphold, barnetilsyn, utdannelse mv. Det
blir her ingen forskjell på ektefeller og samboere. Faktisk samlivsbrudd kan
likestilles med formelle skritt til separasjon og skilsmisse.
Kandidatene bør ha med noe
av dette.
Det er her bra at det
vurderes sammen med ektefellebidrag ettersom disse til en viss grad samordnes,
jf. ftrl § 12‑3 fjerde ledd. Ektefellebidrag er dertil normalt
tidsbegrenset mer enn trygdeytelsen. Det kan derfor stilles spørsmål ved om
bidraget fremdeles er omsorgsforeldrens primære kilde til livsopphold. Også
barnebidrag samordnes til en viss grad, jf neste punkt. . De kandidatene som
har skjant hva oppgaven går ut på, har stort sett med noe om jtrl kap l2. Noen
skriver for mye om de generelle vilkår for å fa trygd, i stedet for å fokusere
på hensynet bak de aktuelle reglene. Ingen ser dette i relasjon til reglene om
ektejellebidrag.
Barnebidrag
Bidragsplikt går etter bi §
52. Også her gjelder bidcagsinnkrevingsloven, jf. ovenfor og dessuten
forskotteringsloven av 17.02.89 nr. 2. Dette kan tas med, men kan også utelates
ettersom det er en rettighet for barnet selv, jf. bl. § 52 tredje ledd. Det som
gjør at det kan forsvares å to med disse reglene, er at slike bidrag utbetales
til omsorgsforeldren. Man kan, merke seg at foreldrene ikke kan gi avkall på
denne rettigheten på vegne av barnet.
Også at dette til en viss
grad samordnes med overgangsstønaden for den delen som overskrider
minstebidraget, jf. ftrl § 12‑3 fjerde ledd, kan gjøre det til en
rettighet for omsorgsforeldren. Deler av bamebidraget kan på denne måten sies å
gå til forsørgelse av den av foreldrene som har omsorgen, jf HR dom i Rt. 1987
s. l00 som gjelder dette. De fleste er oppmerksom på at barnebidrag er en
rettighet for barnet, men de tar med reglene fordi bidraget utbetales til den
voksne. Det er ingen som ser reglene om underholdsbidrag i relasjon til ftrl §
l1‑3, fjerde ledd.
Samværsrett
Barna har ifølge bl. § Ø
første ledd rett til samvær med begge foreldrene selv om de ikke bor sammen.
Dette er imidlertid en svak rettighet ettersom den ikke kan tvangsgjennomføres.
Regelen i andre ledd om foreldrenes rett til samvær med barna, står sterkere
slik sett, og begrunnelsen er delvis barnas behov for kontakt med
foreldrene.Omtrent alle kandidatene skriver om samværsretten, og noen gjør det
ganske grundig. Dette er greit nok, hvis de fokuserer på at den voksne er gitt
rett til samvær ut fra hensynet til å sikre barnets velferd. Problemet er at
mange skriver for mye om barneloven. til fortrengsel for de øvrige reglene.
Avslutning
Det kan det være bra med en
vurdering til slutt. Finnes det f eks en rettsutvikling her. Kvinner og menn er
etterhvert mer likestilt i ervervslivet. Dette fører til færre rettigheter for
kvinner enn før. F eks er det større mulighet til å fravike likedelingsregelen
på skifte, full husleie ved bruksrett osv. Er dette i overensstemmelse med
hensynet til barna? Ingen av kandidatene foretar en slik avsluttende vurdering.
Enkelte foretar visse rettspolitiske drøftelser underveis. og det bor gi
uttelling.
Vurdering
Det er åpenbart at en del
av kandidatene har hatt store problemer med å skjønne hva oppgaven spør etter.
Oppgaven krever at kandidatene kan to ut emner fra pensum som går på tvers av
faginndelingen, og det kreves videre en viss dybde i forståelsen, ved at det er
hensynet bak reglene, som er utvelgelseskriterium. Hvis man først klarer å
foreta denne utvelgelsen, byr ikke framstillingen av de aktuelle reglene på så
store problemer. Å få til en fornuftig rettspolitisk drøftelse, ser ut til å
være vanskeligere.
Enkelte kandidater
behandler gjenlevende ektefelles rettigheter og barna rett til arv og pensjon
når en av foreldrene dør. Dette må klart falle utenfor oppgaven og gi trekk.
Laud
Det kan ikke være nødvendig
at kandidaten har omhandlet alle de reglene vi har gjennomgått, for å f5 laud.
De som har med noe fornuftig om retten til å overta felles bolig og reglene om
bruksrett til bolig både for ektefeller og samboere, noe om ektefellebidrag og
om ytelser etter ftrl kap 12, og gjeme noe om samværsretten, bør belønnes med
laud. Selv om enkelte av disse temaene ikke er behandlet, må kandidaten kunne
få laud, dersom det som er med, er bra. Oe kandidatene som klarer å beholde
perspektivet barns velferd gjennom drøftelsene, bør belønnes.
Haud
Noen skriver mye, ca halve
besvarelsen eller mer, generelt om foreldreansvar, daglig omsorg og
samværsrett, uten i særlig grad å relatere dette til oppgaveteksten. Dette
fører til at de mest sentrale spørsmål blir heller overflatisk behandlet. De
som viser at de er oppmerksom på de mest sentrale rettighetene oppgaven spør
etter, bør kunne gis en god haud. Jo færre regler kandidaten er oppmerksom på
og jo mer overflatisk behandling, jo svakere haud.
Det vanskeligste er å
bedømme de som skriver rimelig fornuftig om barneloven, uten å nevne hverken
el, ftrl eller husfskl, eller som avgrenser mot disse lovene uten at
begrunnelsen for dette er særlig overbevisende. Ved bedømmelsen må vi her
treffe et valg. Vi kan gi disse kandidatene ikke bestått, eller vi kan gi
svakeste ståkarakter og til gjengjeld gi noe ekstra uttelling til de som klart
ser hva oppgaven spør etter. Fordi såvidt mange skriver mye om barneloven, og
fordi en oppgave av denne typen kan være vanskelig såvidt tidlig i studiet, er
jeg kommet til at det må være riktig å velge det siste alternativet.
Ikke bestått: De som
generelt fokuserer på barnets rettigheter uten å relatere det til
oppgaveteksten. som har med lite eller intet om de andre reglene, som skriver
om gjenlevende ektefelles rettigheter, og/eller på andre måter vise manglende
kunnskaper og forståelse i forhold til oppgavens tema, kan neppe passere.
Tromsø 28. mai 1996