Sensorveiledning ‑ oppgaven det 17. og 18. århundres naturrett

 

Oppgaveteksten tar utgangspunkt i en kapitteloverskrift i pensumboken i rettsfilosofi. Nærmere bestemt tar den for seg § 5, som går fra s. 23‑41 i.Tore Stømbergs Retsfilosofiens historie i Omrids, København 1984. Det forutsettes at oppgaven teller halvparten for den aktuelle dag.

 

Et utgangspunkt for vurderingen av kandidatene er at rettsfilosofien tar for seg en annen type problemstillinger enn de studentene ellers møter i pensum. De er så og si ikke på hjemmebane og bør vurderes utfra det. På den ene siden bør minstekravene ikke være vanskelige å oppfylle. På den andre siden bør det være muligheter for å få god uttelling for gode besvarelser. Ved å gi god uttelling til gode besvarelser, ville man kunne signalisere at det er viktig å sette seg inn i et av studiets få perspektivfag.

 

Pensum har en nokså skjematisk fremstilling av naturretten. Skjemaet dannes av fire problemstillinger. Den første problemstillingen er naturrettsteoretikemes forestillinger om urtilstanden; hvordan mennesket levde i naturtilstanden. Den andre problemstillingen er hvordan den såkalte samfunnskontrakten ble inngått. Den tredje problemstillingen er rekkevidden av samfunnskontrakten. Hvilke naturlige rettigheter menneskene har, retten til liv, til eiendom, til ytringer, m.v. Den fjerde problemstillingen om og hvorvidt borgerne har rett til å gjøre opprør mot herskeren.

 

Det bør være tilstrekkelig om studentene klarer å gjengi dette skjemaet, og med utgangspunkt i det klarer å gjengi noen av hovedsynspunktene til de forskjellige naturrettsteoretikerne. Om de skulle memorere feil ved eksempelvis ved å ikke huske hvilke teoretikere som hadde hvilke standpunkter, bør ikke det føre til trekk av betydning.

 

Skjemaet som sådant er blitt litt diskutert i forelesningene, hvorfor akkurat de spørsmålene er drøftet i pensum og ikke andre, eksempelvis er det blitt litt diskutert hvorfor akkurat kontrakten er blitt brukt som metafor. Skjemaet er også søkt satt i perspektiv, eksempelvis ved at forestillinger om naturtilstanden er sammenlignet med den kristne tenkningen om edens hage. De studentene som greier å to skrittet videre, og stille problemstillingen om og resonnere over hensiktsmessigheten av skjemaet, bør krediteres for det. Likeledes bør studenter som greier å trekke linjer, og foreta sammenligninger få kreditt. *Eksempler på sammenligninger er opplysningstidens naturrettstenkning sammenlignet med dens greske forløpere, den historiske skole, katolsk naturrettstenkning m.v.

 

Det bør også være et stort pluss hvis studentene klarer å resonnere litt rundt naturrettstenkningen betydning for vår tid. Studenter som greier å reflektere litt over mulighetene for en renessanse for naturrettstenkning som juridisk metode bør premieres. Likeledes bør studenter som klarer å kople sammen dagens debatter om menneskerettigheter ‑ i hvilken utstrekning det menneskelige individ har visse medfødte naturlige rettigheter, som i dag blir krenket ‑ med opplysningstidens naturrett bør de gis pluss. Hvis studentene også har øyne for debatten om hvorvidt menneskerettighetstenkningen er en Eurosentrisk tenkemåte, som kan barbarisere andre kulturer, bør det premieres. Et annet aktuelt tema kunne ta sitt utgangspunkt i spørsmålene om krigsforbrytelser som er blitt aktualisert i forbindelse med krigen i rest‑Joguslavia.

 

Teoretisk oppg. nr.2, del 2 Når har en person rettskrav på ytelser etter lov om sosiale tjenester ?

 

1. PENSUMDEKNING

 

K.Andenæs og L.O.Olsen(red.) Sosialrett 4.utgave,1993, hvor lov om sosiale tjenester m.v. av 13.des.1991 nr.81 er behandlet i kap.3, side 207 flg. Særlige tiltak overfor rusmiddelmisbrukere (pkt.5) er ikke pensum.

 

De bestemmelsene i sosialtjenesteloven som gir uttrykk for rettskrav, står i kap. 4 om sosiale tjenester m.v. og kap. 5 om økonomisk stønad. Disse kapitlene omhandler læreboka på sidene 219 ‑242 som vedlegges. Det mest sentrale for denne oppgaven (inner en på s.223‑224 og s.228‑236. 5.utgave av boka kom nå i vår. Den er ennå ikke tatt inn på pensumlista. og kandidatene har neppe lest den. 5. utgaven inneholder ingen endringer av betydning for oppgaven.)

 

Også noe av helserettsframstillingen i lærebokas kap. 5 er relevant: side 376‑377 om rettighetskjernen" i kommunehelsetjenestelovens §2‑1.

 

Fra tilleggslitteraturen : Ot.prp.nr.29 (1990‑91) Lov om sosiale tjenester m.v. s.61‑64 og Kjønstad m.fl.: Sosial trygghet og rettssikkerhet (1993) s 46‑51 (rettighetsbegrepet og rettssikkerhet i sosialtjenesten), kap. II (rett til stønad til livsopphold) og kap.III (sosiale tjenester og naturalytelser). En kan ikke forvente at kandidatene har lest dette.

 

2 . OPPGAVEN

 

Generelt.

 

Lov om sosiale tjenester av 13.des.1991 nr.81 er ment å sikre sosial trygghet og rimelige levekår for alle som oppholder seg i riket , jfr. §§ 1‑1 og 1‑2 om lovens formål og virkeområde. Et vesentlig ledd i dette sikkerhetsnettet er bruk av individuelle materielle rettigheter , ‑ de mest hjelpetrengende gis rettskrav på visse ytelser etter loven. Dette, gjelder både ytelser i form av tjenester (§4‑3) og økonomisk stønad til livsopphold (§51). Bestemmelsene er i hovedsak en videreføring av den gamle sosialomsorgslovens § 3 nr. t både mht. rettighetsfestingen og kriteriene for rett til hjelp.

 

Oppgaven spør først og fremst etter hvem som har krav på hjelp etter loven, hva slags situasjon en person må være i for å utløse et individuelt rettskrav. Kandidatene må også si noe om hva det innebærer å ha et rettskrav og hvem som er forpliktet av dette. I tillegg må det sies noe om hva slags ytelser det er snakk om og gjerne også noe om kravets omfang (kvantitet/kvalitet). Det kan avgrenses mot særli a tiltak overfor rusmiddelmisbrukere ( ikke pensum), men det bør kort nevnes at disse på linje med andre selvsagt omfattes av de alm. bestemmelser .

 

Det faller som utgangspunkt utenfor oppgaven å behandle prosesssuelle rettigheter. Det er likevel et pluss om kandidatene kort nevner at avgjørelse om sosiale tjenester og Økonomisk stønad er enkeltvedtak. For tjenestenes vedkommenede ble dette avklart først med vedtakelsen av sosialtjenesteloven, jfr.§ 8‑1,2.ledd. Dermed gjelder fvl. kap.IV til VI i tillegg til særreglene i kap. 8. Ut fra hensynet til sØkernes rettssikkerhet er det spesielt viktig med betryggende saksbehandling når det som her er svært skjønnsmessige kriterier for de materielle rettighetene.

 

Det vil videre være relevant å trekke inn prinsippet i § 8‑4 om at tjenestetilbudet så langt som mulig skal utformes i samarbeid med klienten, som er spesielt viktig i forbindelse med spørsmål om hvilke tjenester, nærmere utforming, omfang osv. Også § 4‑1 om sosialtjenestens vide vegledningsplikt kan nevnes.

 

Det er kommunene som har ansvar for å gi hjelp etter loven, med unntak av etablering og drift av institusjoner i rusmiddelomsorgen som er fylkeskommunens ansvar (§§ 2‑1 og 24). Staten bidrar med årlig rammetilskudd til delvis finansiering av ytelsene (§ 11‑6), fører tilsyn (§2‑S) og er klageinstans (§8‑6).

 

Det kan være naturlig kort å nevne forholdet til annen lovgivning. Kommunene er også ansvarlige for å yte velferdsmessige tjenester etter barneverntjenesteloven (1992) og kommunehelsetjenesteloven (1982). Midlertidig lov om avvikling av det fylkeskommunale HVPU (l0.juni 1988 nr.48) med formål å bedre og normalisere levekårene for mennesker med psykisk utviklingshemming, herunder fremme utviklingen av alternative tilbud til institusjon, (jfr. §1) har ført til økt press på de kommunale helse‑ og sosialtjenester. Det er også en nær forbindelse til folketrygdlovens regler om ytelser til livsopphold , grunn‑ og hjelpestønad.

 

Rettskildesituasjonen ‑ momenter: ‑ ny lov , relativt fyldige forarbeider ‑ videreføring av tidligere rettstilstand ‑ingen rettspraksis til sostjl. men Rt.1990s.874 fortsatt relevant ‑ Rundskriv fra sosialdept. (størst betydning hvis uttrykk for fast, langvarig forvaltningspraksis) ‑ formålsbetraktninger og reelle hensyn må få relativt stor vekt

 

Hva vil det si å ha rettskrav ?

 

At en person i visse tilfelle har rettkrav på en ytelse som en kommune har det økonomiske ansvaret for, innebærer at utgiften til ytelsen er en lovbunden utgift som det må skaffes midler til, at kommunen ikke kan avslå eller redusere ytelsene under henvisning til ressursmangel og at den enkelte kan få gjennomført sin rett ved hjelp av domstolene. Pensumlitteraturen om sosialtjenesteloven bruker begrepet "materielle rettigheter" og (ovens uttrykk "krav på" uten at det forklares nærmere hva det innebærer. Dette må imidlertid være kjent for kandidatene fra andre deler av pensum, fra innføringsboka til  2 avdeling, fra rettspraksis og forelesninger. Ved bedømmingen må en imidlertid to hensyn til at kandidatene ikke har vært igjennom alminnelig materiell forvaltningsrett som de får først til 4.avdeling.

 

Kandidatene bør kunne si noe om formålet med rettighetsfesting ‑ sikring av grunnleggende behov og en viss likhet uavhengig av hvilken kommune en bor i. Et ekstra pluss til de som i tillegg klarer å knytte noe an til debatten om kommunalt sjølstyre i og med at rettighetsfesting virker styrende på de kommunale prioriteringene og begrenser den kommunale handlefrihet.

 

Hvem kan som utgangspunkt være rettighetshaver til ytelser etter loven ? Alle som fast eller midlertidig oppholder seg i kommunen, § 1‑2 og § 10‑1, 1 ledd. (Forskriftshjemmelen i § 1‑2 er bl.a. brukt til å unnta personer som ikke har lovlig opphold i landet fra retten til hjelp etter kap.5. Retten til nødvendige tjenester etter §4‑3 skal bare gjelde fram til vedk. har plikt til å forlate landet.)

 

Sosiale tjenester

 

Naturalia behandles i loven dels som tjenester etter kap.4 (§4‑2 d), dels (unntaksvis) som alternativ til økonomisk stønad etter kap.5 (§ 5‑4,4.ledd).

 

Noen tjenester er nevnt i lovens kap. 3 om sosialtjenestens generelle oppgaver. Det gjelder velferds‑ og aktivitetstiltak (§ 3‑1,4.ledd) og boliger til vanskeligstilte (3‑4). Disse bestemmelsene pålegger kommunen et medvirkningsansvar , men ingen rettslig forpliktelse til selv å etablere tjenestene, langt mindre et individuelt rettskrav for den som måtte ha behov. Det er et pluss om dette nevnes kort, men det faller utenfor oppgaven å gå nærmere inn på disse bestemmelser. Det samme gjelder §4‑4 som bare gir den enkelte en rett til å få en avklaring av sin situasjon, men som ikke gir materielle rettigheter.

 

De sosiale tjenester kommunen er pliktig til å etablere, er uttømmende fastsatt i §4‑2 a)‑e). Kommunen kan ikke avslå en søknad på en av disse ytelsene under henvisning til at de ennå ikke har etablert en slik tjeneste. På den annen side kan en person ha behov for en eller flere av tjenestene nevnt i § 4‑2 uten å være i en slik situasjon at hun har rettskrav på dem, hvis hun ikke dekkes av kriteriene i § 4‑3.

 

Enkeltpersoners rettskrav på sosiale tjenester etter § 4‑3 omfatter.bare tjenester etter § 4‑2 a) til d) , ‑ ikke e). Kandidatene bør kommentere de tjenester som omhandles i pkt.a)‑d) relativt kort.

 

Videre stiller § 4‑3 krav til den situasjon personen må befinne seg i ‑ vedkommende kan ikke dra omsorg for seg selv eller ‑ er helt avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å greie dagliglivets gjøremål

 

Kriteriene overlapper hverandre, det siste mindre stigmatiserende enn det første, dvs. det peker på de sterke sidene ved personen (hun vil klare seg hvis hun får nødvendig hjelp). "helt avhengig av" ‑ konkret vurdering av behov, mulighet for avhjelp på andre måter, konsekvenser ved avslag eller reduksjon

 

Årsakene til behov kan være funksjonshemming, sykdom, alder, et særlig tyngende omsorgsarbeid eller annet.

 

Tjenesten må holde forsvarlig nivå og kvalitet. Minstestandard en ikke kan gå under. (Forarbeidene og Rt.1990 s.874.)

 

Som utg.pkt. er det opp til kommunen å bestemme hjelpeform. En som ikke ønsker å flytte på institusjon er f.eks. ikke sikret hjelp i eget hjem, dog § 8‑4 og § 1‑1.

 

Man har krav på hjelp uavhengig av økonomisk evne ( i motsetning til etter § 5‑1), men kommunen kan i hht. forskrift til loven kreve vederlag for tjenestene unntatt for støttekontakt, avlasting og omsorgslønn, jfr. forskriftens §§8‑1 og 8‑2.

 

Stønad til livsopphold

 

Av reglene i kap 5 vil det i tillegg til § 5‑1, falle naturlig innenfor oppgaven å nevne de aktuelle stønadsformer (§5‑4).

 

Kandidatene bør få fram at en ikke kan utlede noe rettskrav av § 5‑2 og behandlingen av denne bestemmelse faller derfor utenfor oppgaven. Likevel et pluss til de som evt. nevner at kommunens frihet etter denne bestemmelsen ikke er ubegrenset. Et avslag på hjelp kan bli funnet åpenbart urimelig eller å være i strid med likhetsprinsippet.

 

Adgangen til å stille vilkår for hjelpa og kreve refusjon i underholdsbidrag og trygdeytelser kan kort nevnes . Evt. behandling av disse spørsmål ut over dette kan forsvares hvis kandidaten klarer å knytte dette til oppgavens tema, f.eks. konsekvensen for retten til hjelp hvis vilkår brytes, og refusjonsadgangen som uttrykkk for sosialhjelpens subsidiære karakter.

 

Når det gjelder det nærmere innhold i §5‑1 vises til vedlagte kopi av læreboka s.238‑236.

 

 

Sensorkommentar juridisk embetseksamen 2.avdeling

Teori nr. 2 våren 1996

 

DEL 1: Syttende og attende århundrets naturrett.

 

Om bedømmelsen:

 

Ved sensuren bør det legges vekt på kandidatens evne til å trekke opp noen linjer. Endeløs opprams av årstall og løsrevne detaljer bærer ingen frukter. De som har lest artikkelen har åpenbart kommet best fra det. Det som skiller kand. er de som prøver å lage en selvstendig besvarelse, og de som prøver å «huske» noe fra pensum. En annen tendens er at de kortere besvarelsene ikke trenger å være noe dårligere enn de « lengre» . Men her som ellers kan det ikke oppstilles en regel uten unntak. Ved sensuren bør det trekkes for lange besvarelser som inneholder annet stoff enn det som oppgaven spør etter. De besvarelser som jeg har lest ligger på det jevne. Det blir trolig ikke mye stryk, men heller ikke mange riktig gode besvarelser. Dersom noen kandidater klarer å trekke noen linjer til det som sensorveiledningen antyder bør dette absolutt honoreres. I min kommisjon virket det dog at kand. hold seg strekt til pensum og ikke tok noen sjanser på å se oppgaven i et større perspektiv, men det kan vel neppe forventes på dette nivå.

 

DEL 2: Når har en person rettskrav på ytelser etter lov om sosiale tjenester?

 

Om bedømmelsen:

 

Oppgaven spør etter når en person har rettskrav på visse ytelser. Kand. bør påpeke hva som ligger i «et rettskrav» på sosiale ytelser, i motsetning til de ytelser som klienten «kan» gis, men som han har slikt krav på. Det må trekkes dersom noen skriver en masse detaljer om hvilke ytelser sosialklienten eventuelt har krav på. Dog faller det innenfor oppgaven å nevne kravet til forsvarlig minstestandard. Videre faller det utenfor å skrive en masse om saksbehandlingsreglene. Mange kand. synes det er morsomt å ramse opp endeløse lovhenvisninger uten å få noe ut av dette. Det forundrer meg hver gang at så mange kand. ikke ser dette under eksamen å bare «durer i vei» . Jeg tror det kommer av at kand. tenker at besvarelsen må være rundt 15‑20 spalter, og i sin iver etter å komme dit tar de med alt som passer. En slik besvarelsen ligger et mitt skjønn i grenseland. Det må forventes at kand. på 2. avdeling er i stand til å kunne reise relevante problemstillinger. De som derimot klarer å få en selvstendig framstilling av stoffet basert på gode problemstillinger bør honoreres. Rettskildebruken bør også honoreres. De som forsøker å gi en juridisk analyse basert på god metode bør gis et ekstra pluss. I andre retning går som nevnt de «fri‑rettslige betraktninger» rundt lovens ordlyd. Også på denne oppgaven er mitt inntrykk av at det blir relativt få stryk, men mange besvarelser på det jevne.

 

Universitetet i Tromsø, 11. juni 1996