SENSORVEILEDNING
Teori2
Cand.jur.‑eksamen
2. avdeling vår 1997, Universitetet i Tromsø
1. Oppgave 1: Vilkårene for innleggelse i psykiatrisk sykehus.
1.1 Pensum Fra Sosialrett,
3.utgave 1993, Ørnulf Rasmussen: Det psykiske helsevern, pkt 2.1‑3.3,
(s.395-412).
1.2 Om oppgaven
Oppgavens formulering gir
grunnlag for enkelte avgrensninger. Særlig gjelder dette ordene vilkårene og
innleggelse. Jeg kommer nærmere tilbake til dette.
Slik oppgaven er formulert
dekker den både frivillig og tvungen innleggelse. Dette gir en naturlig
todeling av oppgaven, nemlig først om vilkårene for selv å begjære seg innlagt
(phvl.§ 4) og deretter vilkårene for tvangsinnleggelse (phvl.§ 5). 1 en
mellomstilling er tvungen tre‑ukers opphold etter undersøkelse (phvl.§ 3,
2.ledd) og frivillige innleggelse som skjer på vilkår av tvungent opphold i tre
uker (phvl.§ 4, 2.ledd). I phvl.§ 2, 6.ledd finnes også regler om øyeblikkelig
innleggelse. Den nærmere avgrensning kan nok by på tvil. Det viktigste er etter
min mening om kandidatene makter å lage en selvstendig disposisjon av stoffet,
og presterer noe mer enn en ren lovavskrift med kommentarer. De felt som
kanskje kan skape problemer er spørsmål som undersøkelsesplikt, grunnlag for å
beholde, utskrive osv. Et eget tema er også saksbehandlingsreglene; alt fra
sykehusets (overlegens) til kontrollkommisjon og rettslig prøving.
1.3
Forslag til disposisjon
1.3.1
Innledning
1.3.1.1 Generelt om reglene
om psykisk helsevem
Det kan være greit med en
kort innledning om hva det psykiske helsevern består i, herunder hvem som har
ansvaret for det.
1.3.1.2 Definisjoner,
avgrensing av oppgaven
Oppgaven spør etter
vilkårene for innleggelse. Det viktigste skillet går derfor mellom frivillig og
tvungen innleggelse. Øyeblikkelig innleggelse kan også tas med.
Som nevnt ovenfor følger
det klart av ordlyden at det er vilkårene for innleggelse som skal behandles. I
hvilken utstrekning de prosessuelle regler (vilkår) skal behandles, kan være
noe tvilsomt. Etter min mening bør saksbehandlingsreglene nevnes i sammenheng
med de enkelte bestemmelser. Poenget er nettopp at det er noe ulikheter i
fremgangsmåten avhenig av om det dreier seg om phvl.§§ 2; 3, 4 eller 5. Reglene
om klage til kontrollkommisjonen (og eventuell rettslig prøving) er mer
perifert, men det må antagelig ses som et pluss at de kort nevnes. I et
rettssikkerhetsperspektiv kan det være greit å påpeke at når de materielle
regler er såpass vage, er det viktig med en viss garanti gjennom de strenge
prosessuelle regler og gjennom en vid klage‑ og overprøvelsesadgang.
I oppgaveteksten er det
brukt uttrykket psykiatrisk sykehus. I de for oppgaven relevante bestemmelser
brukes Mike uttrykk. Eksempelvis bruker phvl.§ 4 ordet institusjon, mens i
phvl.§ 5 brukes sykehus. I phvl.§ 3 vises det til «annet sted». Begrepsbruken i
loven er visstnok bevisst, men den ulike begrepsbruk får redusert betydning bl
a pga reglene i phvl.§ 7, 2.ledd som gir phvl.§§ 5 og 6 tilsvarende anvendelse
ved psykisk helsevern utenfor institusjon. Området for hvor psykisk helsevern
utøves, er nærmere regulert i phvl.§ 1, særlig nr 2. Det kan derfor ikke
stilles så store krav til kandidatenes avgrensninger i forhold til begrepet
< psykiatrisk sykehus».
Hvordan besvarelsene kan
avgrenses og disponeres, vises i det følgende. Som allerede nevnt, er det mange
mulige avgrensninger og disposisjoner som kan velges. Det nedenstående er bare
et forslag.
1.3.2 Vilkårene for
øyeblikkelig innleggelse, jfr phvl.§ 2, 6.ledd
Generelle regler om
øyeblikkelig innleggelse finnes i sykehuslovens § 6, som phvl.§ 2, 6.ledd viser
til. Lovens vilkår for innleggelse må også være oppfylt i tillegg til de
generelle regler om øyeblikkelig innleggelse. Det kan i denne sammenheng også
vises til den såkalte ventelisteforskriften (av 26.7.1990 nr 620) § 3‑2.
Dette kan imidlertid ikke kreves av kandidatene, selv om problematikken nylig
har vært opp i Tromsø, dog vedrørende somatiske sykehus.
Hvor vilkårene for
øyeblikkelig innleggelse foreligger, gjelder ikke den såkalte
asylsuvereniteten. Sykehusledelsen eller overlegen kan ikke i disse tilfelle
selv velge om man vil la pasienten innlegge eller ikke. Se også legelovens §
27.
1.3.3 Vilkårene for frivillig innleggelse, phvl.§ 4 3.ledd.
1.3.3.1 Grunnvilkår
Pasienten kan ikke kreve å
bli innlagt med mindre lovens vilkår er oppfylt. Disse vilkår er i grove trekk
følgende: ‑må begjære seg innlagt, og ‑ må ha evne til å to
bestemmelsen selv, ‑ innleggelse må være til pasientens beste ‑ pga
bans sinnstilstand.
Er pasienten under 16 år finnes nærmere regler/vilkår om samtykke my i
phvl.§ 4,
1.3.3.2 Tilleggsvilkår
eller ‑betingelser
Overlegen kan sette som
vilkår for innleggelse at pasienten underkaster seg tre ukers «tvangsinnleggelse»,
jfr phvl.§ 4,2.ledd. Begrunnelsen er at i enkelte situasjoner kan det tenkes at
avbrudd i behandlingsopplegget kan være skadelig. Derfor bør sykehuset ha denne
fristen til for eksempel å utrede pasienten før han begjærer seg utskrevet. I
denne forbindelse er det verdt å merke seg atfristen løper fra innleggelsen.
Avtalen må videre være inngått skriftlig og før eller samtidig med at
innleggelse skjer.
Nærmere regler om
avtaleinngåelsen finnes i phvl.§ 4, 2.‑4.ledd.
1.3.3.3
Utskriving
Pasienten skal utskrives
uten opphold dersom han begjærer det, jfr phvl.§ 4, l.ledd siste setning. Dette
gjelder likevel ikke dersom det foreligger avtale iht annet ledd. Utskriving må
da skje ved utløpet av tre‑ukers perioden, med mindre vilkårene etter
phvl.§ 5 er oppfylt.
1.3.4
Kortvarig tvangsinnleggelse, phvl.§ 3
1.3.4.1
Vilkår for undersøkelse
Vilkårene for at en person
kan underkastes tvangsmessig undersøkelse, følger av phvl.§ 3, l.ledd. Slik
undersøkelse gjøres gjerne for å vurdere tvangsinnleggelse etter phvl.§ S. Det
kan således hevdes at det må foreligge en viss sannsynlighet for at vilkårene
for tvangsinnleggelse er til stede. (Sammenlign reglene om varetektsfengsling!)
1.3.4.2
Vilkår for kortvarig tvangsinnleggelse
Etter phvl.§ 3, 2.ledd kan
pasienten holdes tilbake i inntil tre uker dersom følgende vilkår er oppfylt; ‑
etter begjæring av sine nærmeste eller offentlig myndighet ‑ må være
undersøkt av lege (Det kreves personlig undersøkelse, saksdokumenter ikke nok.)
‑ legen må finne innleggelse nødvendig.
Dersom undersøkelsen viser
at vilkårene for tvangsinnleggelse er oppfylt, kan pasienten straks innlegges
med hjemmel i phvl.§ 5. Det kreves mao ikke noen ny undersøkelse iht phvl.§ 5.
1.3.4.3
Nærmere om forholdet mellom phvl.§ 3, 2.ledd og § 5
Dersom pasienten holdes
tilbake iht phvl.§ 3, 2.ledd, kan det eventuelt i løpet av tre‑ukers perioden
besluttes at han skal tvangsinnlegges iht phvl.§ 5.
Etter phvl.§ 3, 2.ledd kan
pasienten innlegges enten i sykehus eller «holdes på annet sted hvor forsvarlig
pleie kan skaffes». Se likevel phvl.§ 7, 2.ledd, omtalt ovenfor pkt 1.3.1.2.
1.3.5 Vilkårene for (tidsubestemt)
tvangsinnleggelse, phvl.§ 5
1.3.5.1 De alminnelige
vilkår for innleggelse
Loven oppstiller tre
fakultative vilkår, hvorav det tredje inneholder tre kumulative vilkår. I
teorien oppstilles også et fjerde vilkår. Grovt skissert er vilkårene følgende:
‑ Etter begjæring av
sine nærmeste eller offentlig myndighet. (Det kan her vises til phvl.§ 21 om
hvem som regnes som nærmeste, og i hvilken prioritet. Hva som er offentlig
myndighet, er nærmere regulert i forskrifter av 1.10.1980 § 3‑2. Av disse
fremgår at det offentlige i stor grad må gripe inn ved f eks uenighet, uklarhet
og unnlatelse fra de nærmeste. Forskriftene er ikke utlevert, men er
gjennomgått på forelesninger.)
‑ Alvorlig
sinnslidelse. De fleste kandidater får frem at dette er et rettslig, og ikke et
medisinsk begrep eller vilkår, men enkelte bommer og viser til WHO's liste. Om
karakteristikker se Rt.1987:1495, hvorfra kandidatene har < psykoser og litt
til».
Kumulative vilkår; ‑
lider overlast (omsorgshensynet). (Overlastkriteriet, dvs at behandling er
nødvendig for å hindre at den syke lider overlast, er behandlet i Rt.1981: 771
Lusterdommen og i Rt.1988: 634 Jordhuledommen. Begge dommer gjelder egentlig
krav om utskriving, men problemstillingene/vilkårene er de samme. I begge tilfelle
fant Høyesterett etter en rimelighetsvurdering at pasientene burde utskrives. I
førstnevnte tilfelle til tross for at det var en viss fare for at pasienten
ville lide overlast ved utskriving. I sistnevnte bare om vinteren! ‑
utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring forspilles (behandlingshensynet)
‑ vesentlig fare for sec, selv eller andre (sikkerhetshensynet)
Innleggelse må i tillegg
være rimelig og hensiktsmessig. Pasienten kan innlegges ‑ han må
nødvendigvis ikke, se de to ovennevnte dommer.
1.3.5.2
Vilkår for å beholde, rett til å bli utskrevet
Når det i overskriften
brukes uttrykket < tidsubestemt» sikter dette bare til at loven setter ikke
selv opp en bestemt tidsbegrensning slik for eksempel phvl.§§ 3 og 4 gjør.
Pasienten kan imidlertid bare beholdes så lenge vilkårene for innleggelse er
tilstede, jfr phvl.§ 5, 3.ledd.
Når vilkårene ikke lenger
foreligger, kan pasienten begjære seg utskrevet. Det kan også hans nærmeste
hvor han selv ikke er i stand til det, jfr phvl.§ 6, 1 ledd.
1.3.6 Kort om
saksbehandlingen
Det kan være greit å nevne
at de saksbehandlingsreglene i forvaltningslovens kap III og IV ikke gjelder,
jfr phvl.§ 7. l.ledd. Dette repareres imidlertid i en viss grad av de særskilte
regler i phvl.§ 9.
Som nevnt innledningsvis (pkt
1.3.1.2) varierer de prosessuelle regler noe med de enkelte bestemmelser, og
behandles derfor mest naturlig i tilknytning til med de materielle regler.
Eksempelvis kan innleggelse etter phvl.§ 3 påklages av pasienten selv, mens
innleggelse etter phvl.§ 5 kan påklages både av den syke, hans nærmeste eller
myndigheten som har begjært innleggelsen, jfr phvl.§ 5, 4.ledd.
Regler om klageadgang og
klagebehandling kan også kort nevnes, men det kan neppe kreves. Klage til
kontrollkommisjonen bør antakelig nevnes, for eksetnpel i forbindelse med
behandlingen av lovsteder hvor denne klageadgang er nevnt i phvl.§§ 3‑5,
samt § 8. (Kontrollkommisjonens avgjørelser kan også rettslig overprøves etter
særlige regler i tvistemålslovens 33. kapittel, men det kan ikke forventes at
dette nevnes.)
1.3.7
Vurderinger
Som alltid bør vurderingene
må være knyttet til lovens vilkår, eventuelt praktiseringen av dem. Løsrevne
generelle betraktninger om psykisk helsevern, psykiske problemer og
rettssikkerhet faller utenfor oppgaven.
1.3.8 Merknader
De fleste kandidater kommer
velberget fra denne oppgaven. Kunnskapsnivået synes å være gjennomgående bra.
Mange kandidater er ‑
antakelig i tråd med lærebøkene ‑ skeptiske til tvangsinnleggelse. Hvor
tvangsinnleggelse ikke ble opprettholdt av domstolene, betegnes dette ofte som
at pasienten «slapp fri» . Det er godt mulig at denne kritiske holdning er
berettiget. Uansett klarer de fleste å få frem en balansert fremstilling av
vilkårene, selv om grunnholdningen skinner gjennom.
Det er få som gir noen
selvstendig fremstilling av saksbehandlingsreglene ‑ utover noen korte
bemerkninger innledningsvis. Etter min mening er dette helt korrekt. Enkelte
synes likevel å misforstå ved at rimelighets‑ og nødvendighetskriteriet i
phvl.§ 5 betegnes som « god forvaltningsskikk».
2.
Oppgave 2: Hvilke hensyn vektlegges i vurderingen av hvem barnet skal bo fast
hos etter foreldrenes samlivsbrudd.
2.1 Pensum
Lucy Smith og Peter Lødrup,
Barn og foreldre, 4.utgave 1993, § 6 Foreldreansvaret og den daglige omsorg ved
samlivsbrudd, særlig pkt II, Hva avgjørelsen skal bygge på, sidene 88104.
Øvrig litteratur: Kirsten
Sandberg, Barnets beste, Om barnefordeling, rettspraksis og rettferdighet, Oslo
1990 og Lucy Smith, Barnefordeling og foreldremyndighet, Oslo 1980.
2.2 Om oppgaven
Oppgaven er sentral innen
barneretten, blant annet ved at « barnets beste» er et hjennomgående prinsipp.
Dette bør også kandidatene nevne, men samtidig bør besvarelsen konkretiseres
til det spørsmålet som reises i oppgaveteksten.
2.3 Hva må, bør eller kan
besvarelsen inneholde?
2.3.1 Avgrensning og
tolking av oppgaven
Ved at oppgaveteksten er
såpass konkret utformet, bør det ikke by på problemer å avgrense besvarelsen.
Det må trekkes dersom kandidaten også tar med spørsmål om foreldreansvar eller
samvær.
Oppgaveteksten inneholder
etter min mening to spørsmål: Hvilke hensyn foreligger, og hvordan vektlegges
de? Det siste bør også inkludere noe om den spesielle «
rettsanvendelsessituasjon» eller « rettskildesituasjon» som foreligger. Etter å
ha tenkt gjennom de ulike hensyn som er trukket opp gjennom teori og
rettspraksis, må rettsanvenderen etter en helhetsvurdering gjette på hos hvem
av foreldrene det blir best for barnet å bo.
Kandidatene bør si noe om
hvilken vekt hensynene i seg selv har rent rettskildemessig. Eksempelvis om
hvorvidt retten eller fylkesmannen vil være bundet av at et sentralt hensyn
taler i en retning, hvis man er overbevist om en annen løsning samlet sett er
til barnets beste. Hvis dommeren mener at barnet får det best hos mor, kan han
selvfølgelig ikke være bundet av at Høyesterett i en lignende sak kom til at
barnet burde bo hos far.
Det kan kanskje være lov å
si at spørsmål om barnefordeling er lite rettslige i tradisjonell forstand.
Hvordan løser jussen spørsmålet om et pikebarn har størst behov for kontakt med
sin mor eller far? Det bør derfor gis stor uttelling til de kandidater som også
kan si noe fornuftig om den spesielle rettskildemessige situasjon hvor barnets
beste‑hensynet dukker opp.
Det kan vises til lærebokas
standpunkt om dette, hvor det på side 89 hevdes at «den enkelte doms
prejudikatsvirkning er meget begrenset. Rettspraksis vil først og fremst ha
betydning som en rettslig argumentasjonskilde.»
Den gode kandidat bør også
forklare noe nærmere om hvorfor rettskildesituasjonen er som den er. «
Lovhjemmelen» for utgangspunktet om barnets beste er bl.§ 34, 3.ledd 4.pkt (i
læreboka feilaktig referert til som «annet ledd siste pkt» ). Det kan også
vises til andre steder i loven hvor dette er sagt eller forutsatt. Som nevnt
innledningsvis er barnets beste‑hensynet det gjennomgående ‑
nærmest overordnede ‑ prinsipp i barneloven. Formålet ble fastslått
allerede i den såkalte skilsmisseloven av 1909 (§ 15), og ble senere fulgt opp
BiE (§ 8).
2.3.2 De ulike hensyn
De ulike hensyn som
vektlegges ‑ og som i følge Sandberg er tillatelige ‑ er fremstilt
noe forskjellig i de ulike bøker. Jeg finner det mest hensiktsmessig å bygge
på lærebokas fremstilling i denne sensorveiledningen.
I følge Smith/Lødrup (s.89‑94)
er det <risikoen ved miljøskifte som oftest ‑ alene eller sammen med
andre ‑ blir anført i Høyesteretts domsgrunner i barnefordelingssaker» .
Jeg går ikke her nærcnere inn på domsreferater mv, men viser bare til enkelte
prinsipielle standpunkt. Det hevdes bl a (s.92) at risikoen ved miljøskifte som
moment spiller en større rolle jo lenger foreldrene bor fra hverandre, og jo
dårligere kontakten har vært mellom barnet og den av foreldrene det ikke har
bodd sammen med. Læreboken (s.93) viser videre til at risikoen ved miljøskifte
kanskje har hatt for stor gjennomslagskraft, og det blir hevdet at det ikke som
en generell regel kan påstås at miljøskifte er skadelig. Det vises til
fremstillingen hos Lucy Smith, Bamefordeling og foreldremyndighet, § 19 IV og
V, samt en del refererte høyesterettsdommer.
Barnets oppvekstmiljø må
vurderes vidt, så som øvrig slekt og familie, venner, barnehage og skole osv.
Refereres det til «overlege
Simonsen» (eventuelt ‑dommen), refererer dette seg til en sakkyndig
uttalelse i Rt.1953:1374 om skadeligheten av miljøskifte.
En mye referert dom er
Pakistandommen, Rt.1983:251 hvor barna som hadde bodd med far i Pakistan, ble
værende hos ham til tross for at mor i Norge ble ansett mer skikket. Ellers kan
det vises til kidnappingsdommen i Rt.1968:368 om hvordan stabilitetshensynet
kan medføre at en rettsstridig handling i realiteten aksepteres. (Amerikanske
foreldre, far tok urettmessig med seg barna først til Israel deretter til
Norge. Etter fire år fant retten at det til tross alt var best å la barna
forbli hos far.)
Som eksempel på at andre
faktorer kan være viktigere, vises gjerne til Rt.1989:176 (Kenyadommen) og
Rt.1982:116 (referert nedenfor) hvor hensynet til størst samlet foreldrekontakt
og motarbeidelse fra den ene forelder ble tillagt større vekt enn ulempen ved
miljøskifte.
I Kenyadommen hadde far
urettmessig tatt med seg barna til Norge, og etablert seg på ny. Han nektet
barna kontakt med mor, og skapte å dessuten en motvilje mot henne hos dem.
Det neste hensynet som tas
opp bade i læreboka (s.94‑96) er hensynet til at barnet far størst mulig
samlet foreldrekontakt. Et av de sentrale spørsmål i denne forbindelse er hvem
av foreldrene som viser størst vilje til dette, dvs til å bistå ved
gjennomføringen av den annens samværsrett. De sentrale dommer er Rt.1982:116 og
Rt.1991:1184 som er referert i læreboka (s.96). I sistnevnte dom var for øvrig
Peter Lødrup førstvoterende som konstituert dommer i Høyesterett. Dommen er
nærmere omtalt og kritisert av Trude Haugli i Jussens Venner, 1993 s.180 flg.
Det aktuelle spørsmål i denne sammenheng er om det er adgang til å legge vekt
på «allmennpreventive hensyn», ved at man vil oppdra foreldre til å samarbeide.
Ofte kan det bli en vanskelig avveining hvor den lite samarbeidsvillige
forelder har etablert en tilstand det kan være uheldig for barnet å bryte opp.
I 1982‑dornmen var en
fem år gammel pike godt etablert hos far og hans nye kone, og med slekt i
nærheten. Far motsatte sec. pikens samvær med mor. Begge foreldre var vel
skikket, og for å sikre størst samlet foreldrekontakt, ble den daglige omsorg
overført til mor. Det tilsvarende var tilfellet i 1991 dommen, men denne gangen
var det mor som motsatte seg samvær. I tillegg hadde far omtrent ikke sett
barnet som i mellom tiden hadde blitt syv år gammel.
Barnets egne Ønsker er av
betydning, og skal tas hensyn til. I bl.§ 31 fastslås dette som et generelt
prinsipp, og som selvsagt også far betydning når familien bryter opp. Etter
bl.§ 31, 2.ledd skal barn over 12 år høres ved avgjørelser av personlig betydning
for barnet, herunder hvem det skal bo fast hos ‑ og meningen skal
tillegges stor vekt.
Avveiningen i disse
situasjoner er ofte at det på den ene side er viktig å vite hva barnet selv
ønsker, mens det på den annen side kan være meget vanskelig for barnet både å
foreta et valg og å «svikte» den ikke‑valgte. Eksempler fra praksis det
gjerne vises til erRt.1983:266 hvor det ble lagt vekt på at de to sønnene ville
til far og datteren til mor. Et eksempel på at ønsket ikke ble tillagt vekt er
Rt.1989:320 hvor to døtre hadde « et sterkt, vedvarende og dypt rotfestet
ønske» om å bo hos faren. Retten mente dette ønsket var basert på et «
nødvendig» valg av side i forbindelse med at faren var mistenkt for overgrep
mot sin stedatter, og tilla det derfor ikke avgjørende vekt.
Det er videre ansett som
viktig å holde søskentlokken samlet. Standpunktet stammer fra et
mindretallsvotum i Rt.1960:883: « [Søskenflokken] er i mange tilfelle det
verdifulleste barna har tilbake når foreldrenes ekteskap gar i stykker, særlig
hvor barna er såvidt gamle som her og har vennet seg til å leve sammen som
søsken.»
Betydningen av en samlet
søskenflokk varierer selvsagt med barnas alder og hvilken tilknytning det er
mellom dem. En deling kan også gi fordeler. Foreldrene kan bli mer positivt
innstilt til samværsordninger, og man slipper i samme grad at en av foreldrene
blir sittende igjen som taper. Riktignok skal hensynet til barnet gå foran
foreldrenes ønsker, men etter min mening er det en god garanti for at barna
skal få det godt etter foreldrenes samlivsbrudd at også foreldrene er så
fornøyde som de kan bli. Som eksempel på at andre hensyn gikk foran, kan det
vises til Rt.1983:266 referert ovenfor.
Foreldrenes personlige
egenskaper har selvsagt betydning, men de er ikke bestandig like synlige. I
mange tilfeller må dommeren under hovedforhandling eller forberedende
rettsmøter danne seg et inntrykk av hver av foreldrene, herunder deres
egenskaper som omsorgspersoner. For Høyesterett er selvfølgelig vanskeligere å
danne seg et direkte inntrykk av personlighetene.
Personlige egenskaper av
betydning kan være forholdet som rusmisbruk, hissighet eller voldelighet,
tidligere overgrep mot barn osv. Et ofte brukt eksempel (dels hentet fra
læreboka s.100) er valget‑mellom den intellektuelle, men følelseskalde
far (ofte jusprofessor eller høyesterettsdommer!) og den ikke så oppvakte, men
varme og omsorgsfulle mor. Noe inspirasjon er hentet fra RG.1987:984, samt
Rt.1986:997 hvor de sakkyndige la vekt på at en åtte år gammel gutt ville bli
bedre rustet til utdannelse og arbeidsliv ved å bo hos faren.
Barnets kjønn har i
tidligere høyesterettspraksis vært tillagt selvstendig vekt, og det gjøres
fortsatt i underrettspraksis etter barneloven av 1981. Det gjelder særlig eldre
barn som trenger et forbilde eller en voksenmodell. Eksemplet her er
Rt.1968:709 hvor retten mente den fjorten år gamle gutten trengte støtte og
veiledning fra faren bl a under pubertetstidens personlighetsutvikling.
Foreldrenes ønsker og behov
er i følge læreboka stort sett bare vært tillagt vekt når forholdene ellers er
like. Som nevnt ovenfor kan etter mitt syn barnets beste ofte være en ordning
som begge foreldrene samlet sett er mest fornøyd med. Etter min mening må det
gis uttelling for de kandidater som viser forståelse på dette punkt. Det
sentrale er at barnet ikke skal være en trøstegevinst til en sørgende mor eller
far, men at barnet ofte kan komme bedre ut av foreldrenes samlivsbrudd dersom
foreldrene klarer å skape en ordning de begge er rimelig fornøyde med. Alt for
ofte fremholdes hensynet til foreldrene som en motsetning til barnets beste‑hensynet.
Eksempel fra rettspraksis
er Rt.1985:179 hvor det ble tatt hensyn til at for mor som var politisk
flyktning og uten annen familie, ville tapet av barna bli ekstra sterkt.
Religiøse forhold har
normalt ingen betydning, men dersom en av foreldrene tilhører en ytterliggående
sekt eller lignende, vil dette kunne tale i hans disfavør. Det kan vises til
«Jehovas vitner‑dommen» i Rt.1982:1200 hvor flertallet på tre mente
oppvekst hos den strengt religiøse faren ikke ville være heldig. Poenget må
være at det ikke er den religiøse aktivitet i seg selv som skal tillegges vekt,
men hvilket utslag denne har på foreldrenes oppdragelse og personlighet. I 1982‑dommen
kunne man like gjerne si at det var farens strenge autoritære holdning som ikke
var til barnets beste.
Arsaken til samlivsbruddet
har normalt ingen betydning, med mindre det viser uheldige personlige
egenskaper hos en av foreldrene. I det hele er det vel vanskelig å snakke om hvem
som har skylden for et samlivsbrudd.
Aldersforskjell mellom
foreldrene er også nevnt i pensum som et forhold som kan ha betydning.
2.3.3 Oppsummering ‑
vurdering
Mange besvarelser bærer
preg av kandidatenes forståelse av barns behov, mens andre bærer preg av
innlært teori. Etter min mening er det litt vanskelig i hvilken utstrekning
alminnelig livsvisdom eller erfaring skal belønnes som prestasjon til eksamen.
Der hvor sunn fornuft kombineres med juridiske kunnskaper, må det i alle fall
premieres.
De fleste kommer seg
brukbart gjennom de ulike hensyn. Generelt er det sparsomt med henvisning til
konkrete dommer. Det går i mest på «i rettspraksis». Det må derfor gis pluss
til de som kan referere til konkrete dommer ‑ selv om ikke navn eller
referanse huskes.
Videre er det få som sier
noe om den spesielle rettskildesituasjonen, utover at det må foretas en konkret
helhetsvurdering. Den som kan si noe mer, for eksempel om den enkelte doms
prejudikatsvirkning.
De fleste kandidater bruker
for lite tid på å fremheve det rettslige utgangspunkt i bl.§ 34, 3.ledd jfr §
35, 3.ledd. Etter min mening burde kandidatene også få frem at reglene gjelder
likt for samboere og ektefeller, og gjøre dette ved å vise til de ovennevnte
bestemmelser. Få gjør det.
Svært få kommer inn på delt
omsorg, men uten at det synes å være hjort noen bevisst avgrensning. Det må
antakelig aksepteres, samtidig som det må aksepteres at spørsmålene tas med.
Ordlyden kan oppfattes som å kun knytte seg til valget mellom mor og far,
samtidig som delt omsorg må kunne betegnes som det å bo fast hos begge.
3. Karakterfastsettelse
Begge oppgaver bygger i
stor grad på huskestoff, og hvor de juridiske utfordringer er litt strengne.
For del 1 består utfordringen i å to de særlige forhold knyttet til denne form
for spesiell forvaltningsrett i betraktning. I del 2 er det selve
rettskildesituasjonen som er utfordringen. Noe om dette er sagt under den
enkelte oppgave.
Det er svært få stryk på
denne dagen, samtidig som det er få store høydepunkter. Ved karaktersettingen
må det etter min mening tas hensyn til at begge deloppgaver er vanskelig å
briljere med jurdiske kunnskaper. De gode karakterer bør derfor sitte løst hvis
noen først utmerker seg i positiv retning.
For å bestå, må det kreves
at kandidaten får frem hovedtrekkene, er kjent med lovstoffet og unngår de helt
store feil eller hull.
For laud må det kreves noe
mer enn oppramsing av lovtekst i del 1 og for del 2 de ulike hensyn som har
fremkommet i teori og rettspraksis. Av en ladudabel besvarelse må det kreves at
kandidaten gir et minimum av selvstendig fremstilling, og utviser en viss
forståelse for rettsområdet og rettsreglene.
Tromsø, 3. juni 1997